Geloof jij in evolutie?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 19:56

petrea schreef:
Ik kan mij voorstellen dat er mensen zijn die geloven , doet er in dit gevel niet toe welk geloof , het kan erg makkelijk zijn om e.a. te verklaren .
Maar als je als ontwikkeld persoon , beweerd dat de evolutie theorie niet bestaat , dan ben je in mijn ogen een persoon die leeft in de middeleewen , of nog vroeger ;) .

:)

Beetje hetzelfde als dat iemand zou zeggen: jullie weten niet beter, maar de aarde is écht plat hoor! Die foto's vanuit de ruimte? Joh, daar klopt niks van!

:')

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 19:56

Mixje90 schreef:
_San87_ schreef:
FirebirdM legt het al mooi uit, dus ik ga mijn best niet doen het nog beter te doen :D.

Naja, firebird zegt dus dat er eerst eitjes waren waarvan de nakomelingen alleen onder water konden leven(daar ga ik vanuit, correct me if im wrong).
Nu vraag ik aan jou, why the .... zou iets wat normaal alleen onderwater kan leven, plotseling door toeval boven water adem kunnen halen?

Jij noemt het toeval, ik noem het evolutie. Blijkbaar is het voor het organisme in een zeker punt van zijn bestaan belangrijk geworden dat het óók boven water kan leven. Bijvoorbeeld door grote droogte. Dus in de jaren dat het bestaat, heeft het organisme zich langzaam maar zeker aangepast, is dus geëvolueerd, naar een organisme dat zowel onder water (regen seizoen) als bij hevige droogte zonder, of met zeer weinig water, kan overleven :).

SophievdV

Re: Geloof jij in evolutie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 19:59

Klopt en eerst ging dat ook per toeval, de genen van zo'n diersoort wijzigden en met alle gevolgen van dien. Dat is een manier om ervoor te zorgen dat je kunt blijven overleven. Het best aangepaste dier overleefd.

Kuggur

Wat is dat trouwens voor geleuter over toeval, evolutie wordt niet door toeval gedreven maar door natuurlijke selectie, dat is allesbehalve toevallig.
edit; Ah Pletje je was me net voor ;)
Laatst bijgewerkt door Kuggur op 09-11-12 19:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Geryon

Lepeltje schreef:
Pfff alweer.. :')
Dit is echt een oneindige discussie die ALTIJD spaak loopt op het gebrek van kennis. Nou heeft niemand alle kennis, maar waar mensen een mening vormen zonder zich ergens in te verdiepen is er gewoon geen discussie te voeren.

Voordat je alle standaard creationisten claims eindelijk beantwoord hebt ben je weer een jaar verder.
Hier heb je er ´een paar´:
http://www.talkorigins.org/indexcc/list.html

Tot nu toe is er nog niemand geweest met een echt argument tegen evolutie waar niemand een antwoord op weet.
Je moet gewoon geloven waar je zelf zin in hebt maar al die onzin als
'de big bang kan niet want iets kan niet uit niets ontstaan' (uberhaupt heeft evolutie niks met big bang te maken)
'nah we stammen toch niet van apen af?'
'er is geen bewijs dat de aarde ouder is dan 6000 jaar'

Doen zooooooo zeer aan mijn oren ;( , dat ik er bijna van moet huilen :') ..

Ik ben het helemaal met je eens en dat is ook wat ik ervan maak in deze discussie. Ik geloof wel in de evolutietheorie. Met al die bewijzen vóór de evolutietheorie kan je er amper niet in geloven. Tenzij je gewoon geen kennis hebt van de bewijzen enz.

Ik geloofde eerst in god en dat god de wereld geschapen heeft. Maar toen ik steeds meer kennis kreeg over de evolutietheorie (door school en omdat ik mij er verder in verdiepte) dacht ik echt over mijn 'god heeft de wereld geschapen' theorie oh god why :+

petrea

@ pletje 123 _/-\o_

FiveSports

_San87_ schreef:
Jij noemt het toeval, ik noem het evolutie. Blijkbaar is het voor het organisme in een zeker punt van zijn bestaan belangrijk geworden dat het óók boven water kan leven. Bijvoorbeeld door grote droogte. Dus in de jaren dat het bestaat, heeft het organisme zich langzaam maar zeker aangepast, is dus geëvolueerd, naar een organisme dat zowel onder water (regen seizoen) als bij hevige droogte zonder, of met zeer weinig water, kan overleven :).

Hoe dan? elke keer als een vis bovenwater komt gaat hij dood, al zou je nu elke zalm, gup, makreel uit het water halen die er in de hele oceaan rondzwemt.
Als er morgen weer evenveel zouden zijn en je haalt ze er weer uit gaan ze ook dood, overmorgen weer, en volgende week ook :)

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 20:00

Klopt San87, een mooi voorbeeld gaf ik al eerder, de longvissen.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 20:01

Kuggur schreef:
Wat is dat trouwens voor geleuter over toeval, evolutie wordt niet door toeval gedreven maar door natuurlijke selectie, dat is allesbehalve toevallig.

Dat kan écht wel toeval zijn hoor. Bijvoorbeeld een gen dat gemuteerd is en per toeval een evolutionair voordeel blijkt te hebben. Het dier met dat gemuteerde gen heeft een grotere overlevingskans, natuurlijke selectie.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 20:01

Mixje90 schreef:
_San87_ schreef:

Hoe dan? elke keer als een vis bovenwater komt gaat hij dood, al zou je nu elke zalm, gup, makreel uit het water halen die er in de hele oceaan rondzwemt.
Als er morgen weer evenveel zouden zijn en je haalt ze er weer uit gaan ze ook dood, overmorgen weer, en volgende week ook :)

En omdat jij weigert je kennis iets uit te breidden tot voorbij deze kinderlijke interpretatie van een best ingewikkelde theorie moet hij wel onwaar zijn.... 8)7

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 20:02

Pletje123 schreef:
Klopt en eerst ging dat ook per toeval, de genen van zo'n diersoort wijzigden en met alle gevolgen van dien. Dat is een manier om ervoor te zorgen dat je kunt blijven overleven. Het best aangepaste dier overleefd.

Ja heel toevallig kwamen er wat chromosomen bij, gingen er wat weg...... Daar geloof ik niet in :)
Als heel de wereld onder water staat krijgen we ook niet ineens kieuwen, teminste ik geloof daar niet in :)

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 20:03

Kuggur schreef:
En omdat jij weigert je kennis iets uit te breidden tot voorbij deze kinderlijke interpretatie van een best ingewikkelde theorie moet hij wel onwaar zijn.... 8)7

Ik probeer iets te versimpelen voor iemand :)

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 20:04

Mixje90 schreef:
Pletje123 schreef:

Ja heel toevallig kwamen er wat chromosomen bij, gingen er wat weg...... Daar geloof ik niet in :)
Als heel de wereld onder water staat krijgen we ook niet ineens kieuwen, teminste ik geloof daar niet in :)

Al je antwoorden geven aan dat je evolutie gewoon niet begrijpt. Ga eens lezen wat het precies betekent.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 20:05

Mixje90 schreef:
Kuggur schreef:

Nee, onzin, je versimpelt het voor jezelf.

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 20:05

Geryon schreef:
Kuggur schreef:

Dat kan écht wel toeval zijn hoor. Bijvoorbeeld een gen dat gemuteerd is en per toeval een evolutionair voordeel blijkt te hebben. Het dier met dat gemuteerde gen heeft een grotere overlevingskans, natuurlijke selectie.

Ik geloof niet dat perfectie door toeval kan ontstaan.

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 20:06

Lepeltje schreef:
Mixje90 schreef:

Al je antwoorden geven aan dat je evolutie gewoon niet begrijpt. Ga eens lezen wat het precies betekent.

Wat anders dan toeval veroorzaak zulke ongelovelijk ingewikkelde en perfectie mutaties dan volgens jou?

FirebirdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 20:07

Mixje90 schreef:
FirebirdM schreef:
Da's geen evolutie he, evolutie gaat over generaties heen en heeft weinig te maken met de ontwikkeling van een enkel organisme.

Dat kikkervisje is niet uit het niks ontstaan, er is niet ooit magisch een eitje samengeklonterd waaruit een kikkervisje is gekropen. Dat is natuurlijk onzin. Wat wel kan, is dat het beestje dat uit het eitje kwam op een klein punt net iets verschilde van z'n ouders, en dat dat toevallig voor hem heel gunstig was. Daardoor kon hij heel veel nakomelingen krijgen, die allemaal net dat beetje anders waren. Deze beestjes krijgen ook weer nakomelingen, die weer net een klein beetje anders zijn en zo komen over een hele lange tijdsspanne alle kleine aanpassingen samen.

Als je dan maar lang genoeg wacht, krijg je dus uiteindelijk een kikkervisje uit een vroege amfibische voorouder.

En toevallig is er dan iets wat eerst dood zou gaan uit het water, ineens adem kan halen boven water?

Nee, zo'n stap is natuurlijk veel te groot. Evolutietheorie is geen wondertheorie die dingen uit het niets laat ontstaan, zoals jij lijkt te denken (in tegenstelling tot het creationisme, maar goed). Een bacterie krijgt ook niet opeens armen, ik vind het een beetje flauw dat je doet alsof we dat hier beweren.

Het antwoord op zulke grote stappen zijn eindeloze tussenvormen. Neem bijvoorbeeld een slijmvis: http://www.totalfishing.nl/zeevis,4,12378.html Zo'n beestje kan heel kort boven water overleven, maar moet toch echt weer het water in om te kunnen voortbestaan.

Stel dat er nou een rivierbedding met een populatie van dit soort vissen droog komt de liggen, dan overleven alleen de visjes lang genoeg boven water kunnen om naar een andere poel kunnen hopsen. De rest gaat dood, en plant zich niet voort. Een groot deel van de nakomelingen van deze vist erft de eigenschap van z'n papa, waardoor bij aanhoudende droogte dit proces zich steeds herhaalt. Uiteindelijk blijven de vissen die het langst boven water kunnen over, en ooit komt er misschien eentje die dat lang genoeg kan om ook op het land te leven. Op het land hadden zeedieren in de prehistorie veel kansen, want er woonde in het begin nog niks. Voedsel in overvloed en geen natuurlijke vijanden, dus de zeedieren die die kant op konden, deden dat ook en selecteerden zich daarop.

Niemand hier beweert dat je een vis kan ophengelen die opeens begint te ademen.

Edit: zie net dat dit leuke diertje al eerder verschenen is. :D
Laatst bijgewerkt door FirebirdM op 09-11-12 20:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 20:07

Mixje90 schreef:
Kuggur schreef:

Vooruit dan nog een keer zoekwerk voor je gedaan.

Citaat:
Response:

Variation of traits is production of novelty, especially where there was no variation before. The accumulation of slight modifications is a basis of evolution.

Documentation of mutations producing new features includes the following:
the ability of a bacterium to digest nylon (Negoro et al. 1994; Thomas n.d.; Thwaites 1985);
adaptation in yeast to a low-phosphate environment (Francis and Hansche 1972; 1973; Hansche 1975);
the ability of E. coli to hydrolyze galactosylarabinose (Hall 1981; Hall and Zuzel 1980);
evolution of multicellularity in a unicellular green alga (Boraas 1983; Boraas et al. 1998);
modification of E. coli's fucose pathway to metabolize propanediol (Lin and Wu 1984);
evolution in Klebsiella bacteria of a new metabolic pathway for metabolizing 5-carbon sugars (Hartley 1984);

There is evidence for mutations producing other novel proteins:
Proteins in the histidine biosynthesis pathway consist of beta/alpha barrels with a twofold repeat pattern. These apparently evolved from the duplication and fusion of genes from a half-barrel ancestor (Lang et al. 2000).

Laboratory experiments with directed evolution indicate that the evolution of a new function often begins with mutations that have little effect on a gene's original function but a large effect on a second function. Gene duplication and divergence can then allow the new function to be refined. (Aharoni et al. 2004)

For evolution to operate, the source of variation does not matter; all that matters is that heritable variation occurs. Such variation is shown by the fact that selective breeding has produced novel features in many species, including cats, dogs, pigeons, goldfish, cabbage, and geraniums. Some of the features may have been preexisting in the population originally, but not all of them were, especially considering the creationists' view that the animals originated from a single pair.

Ik heb geen zin en tijd om er zelf een goed verhaal van te maken, heb het vermoeden dat je te eigenwijs bent dus als je echt meer wil weten zal je zelf moeten gaan zoeken.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 20:08

Okay, het was gezellig, jammer niets meer van Ariebren gehoord te hebben (die slaat er nu waarschijnliijk zijn bijbel op na:)) Ik ga eens mijn paarden en schapen hooi geven.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 20:09

@mixje, volgens mij snap je kansberekening niet helemaal. Ik zal het voor je versimpelen. We begin met een kans van 1 op de 10 tot de 6e, om klein te beginnen. Ik neem een bak met 1 miljoen daarvan vervang ik er 1 door een zwarte bal. Nu ga ik willekeurig balletjes trekken, iedere seconde 1, net zo lang tot ik die zwarte trek. Lijkt onmogelijk, maar mettertijd, na een paar dagen waarschijnlijk, zal ik doordat ik iedere keer opnieuw die kans neem toch een keer het zwarte balletje trekken. Maak nu de machten groter en de tijd langer, dan komt die kans die onmogelijk uit echt wel een keer uit. En dat gebeurd dan niet 1 keer maar tienduizenden keren, want er is niet 1 plek waar die kans uit kan komen, maar miljarden plekken. Dan is die eens zo onmogelijk lijkende kans ineens heel reëel.

InekeH87

Re: Geloof jij in evolutie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 20:10

Voor wie wat meer over die kansen wil lezen kan ik het boek the selfish gene van Richard Dawkins aanraden. Voor wie wat meer specifiek over evolutie willen lezen raad ik Your Inner Fish aan

Geryon

Mixje90 schreef:
Geryon schreef:

Ik geloof niet dat perfectie door toeval kan ontstaan.

Perfectie bestaat niet, daarom bestaat er ook zoiets als evolutie. En die gaat maar door. Wij zijn ook nog lang niet uit geevolueerd.

FiveSports

petrea schreef:
Ik kan mij voorstellen dat er mensen zijn die geloven , doet er in dit gevel niet toe welk geloof , het kan erg makkelijk zijn om e.a. te verklaren .
Maar als je als ontwikkeld persoon , beweerd dat de evolutie theorie niet bestaat , dan ben je in mijn ogen een persoon die leeft in de middeleewen , of nog vroeger ;) .

Toevallig met het hoofdstuk evolutie tijdens je biologie les ook het onderzoek van Miller als bewijs gehad?
Harald Urey, de docent van Miller heeft gezegd:
“Elk van ons die de oorsprong van het leven bestudeert ontdekt, hoe meer we
ernaar kijken, dat we steeds meer het gevoel krijgen, dat het te ingewikkeld
is om ergens te hebben kunnen evolueren. Wij geloven allemaal als een
geloofsartikel, dat het leven op deze planeet uit dood materiaal geëvolueerd is.
Maar het is nu juist, omdat de complexiteit zo groot is, dat het moeilijk voor ons
is om dit voor te stellen.”

Ik vind het meer van de middeleeuwen om dat onderzoek als bewijs voor de theorie te krijgen :)

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 20:12

Geryon schreef:
Perfectie bestaat niet, daarom bestaat er ook zoiets als evolutie. En die gaat maar door. Wij zijn ook nog lang niet uit geevolueerd.

Ik vind een mens toch aardig perfect innelkaar zitten :) Maar jij vind het niet mooi en ingewikkeld hoe een mens inelkaar zit? Hoe wij werken? Jij vind het zo simpel allemaal dat het door toeval heeft kunnen ontstaan?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 20:13

Mensen die niet in evolutie geloven:
Geloven jullie dan ook niet dat wormen resistent worden tegen ivermectine of bacterieen tegen antibiotica?
Dat heet zo kleinschalig eigenlijk nog geen evolutie, maar selectie. Maar dat is wel de drijfveer voor evolutie.
De leefomstandigheden zijn ongunstig waardoor die met een verminderde gevoeligheid (mutatie) de overhand krijgt.

Of ..........maakt God momenteel terplekke nog wat nieuwe variaties erbij die hij persoonlijk in je paard komt stoppen?