Irritaties in het verkeer

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

maaikemuis

Re: Irritaties in het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 20:39

Bumperklevers zijn toch echt mijn grootste irritatie en mijn grootste angst. Met mijn Peugeot 107 heb ik namelijk niet heel veel kofferbak over om in te duiken. Als ik dan regelmatig zelfs de koplampen van de bestuurder achter mij niet kan zien, dan heb ik het idee dat iemand liever met mij mee zou rijden. Inmiddels heb ik er wel wat op gevonden. Op 1-baans wegen ga ik steeds een stukje langzamer rijden, totdat de persoon achter mij het begint te begrijpen. Op de snelweg geef ik gas en tik ik mijn rempedaal zachtjes aan zodat mijn lampjes gaan branden. Moet je eens zien hoe hard ze naar links gaan om op zelf op de rem.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 20:51

Winged schreef:
MarliesV schreef:
Zo ook het rechts inhalen in de file. Kijk als je allemaal netjes in de baan blijft ok maar je hebt ook van die mensen die naar rechts schieten, een dot gas geven en er dan snel links weer tussen kruipen, vooral als een file net wat los begint te raken. Daar kan ik me heel erg aan ergeren.

Juist, en dat werkt alleen maar vertragend voor de rest :=

Toegeven: Als ik in de rechterbaan rij met 130km per uur, de tussen ingehaalde auto en auto daarvoor zit 200 meter, dan ga ik niet even opzij, maar pak ik die auto daarvoor even mee. Als er dán mensen rechts in gaan halen ben ik ook pissig :=

Als iemand rechts kán inhalen in die 200 mtr, dan ben je imo zelf ook irri bezig en had je tijd genoeg om opzij te gaan.
130 of niet, blijkbaar rij je niet hard genoeg voor je achterligger en rij je hem dus onnodig in de weg.
Gevaarlijk of niet, daar gaat het nu niet om en is imo een ander verhaal..

Bismarck

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 20:55

Mijn grootste ergernis zijn mensen die te langzaam rijden. Als er 80 staat rij dan ook 80! }:)
En als je dit soort automobilisten wilt inhalen op de binnenwegen gaan ze vaak ook niet aan de kant. (En dan gaat het om overzichtelijke wegsituaties waar ze makkelijk rechts kunnen houden.) En dan moet ik eerlijk bekennen dat ik dan na een paar minuten wachten ook ga plakken.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 20:56

MarliesV schreef:
Heb je helemaal gelijk aan. Het gebeurd mij ook eigenlijk nooit maar ik zie het regelmatig gebeuren op de weg.
Vaak te koppelen aan mensen die 100 gaan rijden op de middelste baan terwijl 120 is toegestaan, en eerlijk is eerlijk, ik snap het ook nog op zulke momenten maar het is zo gevaarlijk hè.

Zo ook het rechts inhalen in de file. Kijk als je allemaal netjes in de baan blijft ok maar je hebt ook van die mensen die naar rechts schieten, een dot gas geven en er dan snel links weer tussen kruipen, vooral als een file net wat los begint te raken. Daar kan ik me heel erg aan ergeren.

Dat het gevaarlijk is, is een feit.
Al is de kans dat een onnodig linksrijder toch naar rechts gaat heel klein.
Die file-rijders zijn idd irri, maar ga ik me niet druk om maken. Sta ook gelukkig niet vaak in de file om ze regelmatig tegen te komen en hou de gaatjes dicht. Trouwens, sommige laten van de grote gaten open, dat wanneer je een afslag moet hebben, je door hen langer moet wachten -:(-

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 20:59

mymy schreef:
Mijn moeder rijdt ook soms 90 op de snelweg met de gedachte benzine geld te besparen haha :+
zegt ze: oh die gaan wel voorbij allemaal als ze er last van hebben _/-\o_

Vind ik erg gevaarlijk!
Bij een vrachtwagen verwacht je het, maar bij een personenauto heb je de kans er bovenop te knallen als het drukker-onoverzichtelijker is.
Daarbij zorgt dat voor files - mensen moeten remmen en de laaste van de rij staat echt stil als het druk is...

Bismarck

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 21:00

Over rechts inhalen gesproken, ik doe het ook wel eens. Maar of je het dan in halen kan noemen?
Ik rij altijd zo veel mogelijk naar rechts en dan rij ik gewoon netjes door tot aan de volgende auto voor mij. Daarna haal ik in via de linker baan en zodra ik weer naar rechts kan ga ik weer rechts rijden.
Maar als ik aan kom rijden op de rechter baan en er rijd iemand onnodig links dan ga ik niet ineens van de rechter baan naar de linker om achter diegene te blijven rijden. Dan haal ik dus rechts in.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 21:05

martina1 schreef:
Over rechts inhalen gesproken, ik doe het ook wel eens. Maar of je het dan in halen kan noemen?
Ik rij altijd zo veel mogelijk naar rechts en dan rij ik gewoon netjes door tot aan de volgende auto voor mij. Daarna haal ik in via de linker baan en zodra ik weer naar rechts kan ga ik weer rechts rijden.
Maar als ik aan kom rijden op de rechter baan en er rijd iemand onnodig links dan ga ik niet ineens van de rechter baan naar de linker om achter diegene te blijven rijden. Dan haal ik dus rechts in.

kun je wel een vreselijke boete voor krijgen. Op 4 baans wegen, moet je soms van rechts eigenlijk helemaal naar de 4e baan, omdat er zoveel onnodig links rijden... :n

Trouwens, haal hier soms ook rechts in, omdat sommige het nodig vinden om veel te vroeg voor te sorteren en vet onder de max snelheid rijden (60-65 ipv 80) :roll:
Let wel extra goed op als ik dat doe.... maar is wel gevaarlijk.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 21:11

In Amerika hebben ze het systeem 'hold your lane' en dat houdt in dat je in principe wel rechts mag inhalen, maar niet als een gek mag slalommen. Ben even de details vergeten maar het werkte prima, en zou hier ook beter ingevoerd kunnen worden. Veel rustiger ook als je gewoon je route mag kiezen op plekken waar er veel in- en uitvoegend verkeer is.

lauraP

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 21:12

Vrachtwagens die de voorrang regels niet kennen en daarom dwars door mij op m'n snor scooter heen rijden. En als ik dan vervolgens buiten westen met een hersenschudding op de grond lig rustig door rijden.
Zo fijn vind ik dat! Helemaal als mijn scooter heel beschadigt is en ik dus niks terug krijg van de verzekering omdat de chauffeur doorgereden is.

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 21:14

Mensen die stil gaan staan om eens goed te kijken waar ze nou naartoe moeten.. :Y)

joke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 21:15

Bumperklevers, mensen die geen richting aangeven, schoolfietsers die denken dat de hele weg van hun is.

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 21:16

Shadow0 schreef:
In Amerika hebben ze het systeem 'hold your lane' en dat houdt in dat je in principe wel rechts mag inhalen, maar niet als een gek mag slalommen. Ben even de details vergeten maar het werkte prima, en zou hier ook beter ingevoerd kunnen worden. Veel rustiger ook als je gewoon je route mag kiezen op plekken waar er veel in- en uitvoegend verkeer is.

Ik vond dat DOOD eng. :') Was blij dat mijn vader reed maar ik vond het zó onoverzichtelijk. je hebt namelijk ook op- en afritten aan de linkerkant van de weg. Ik was het overzicht in elk geval compleet kwijt.

Mensen die geen knipperlicht aanhebben is echt irritatie nummer 1 bij mij.
Nóg erger is de volgorde eerst knipper - dan kijken. Laatst op de snelweg haalde ik in en die persoon naast me gooide ineens z'n knipperlicht aan. Ik schrok me de ** en ging vol in de remmen, toen pas zag ze me en ging ze maar weer terug naar rechts. Ik heb dan bijna een auto achterop door zo'n actie..

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 21:16

Ik rijd dan scooter maar ik vind het toch erg vervelend als de auto voor mij niet wil doorrijden en langzaam gaat blijven rijden. Terwijl ik er niet zomaar langs kan omdat ik voornamelijk rechts moet blijven rijden en auto's me voorbij rijden. Of als je je knipperlicht aan hebt en wilt afslaan, auto's het leuk vinden om tóch nog nét even er langs te rijden, tja..

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 21:26

Marit schreef:
Ik vond dat DOOD eng. :') Was blij dat mijn vader reed maar ik vond het zó onoverzichtelijk. je hebt namelijk ook op- en afritten aan de linkerkant van de weg. Ik was het overzicht in elk geval compleet kwijt.

't Is wennen, en die afritten aan de linkerkant vond ik weer minder geslaagd. Maar van de andere kant - in principe is het hier rondom Utrecht niet echt minder chaotisch met al die kruisende wegen, daar moet je ook behoorlijk wat keren naar links of rechts opschuiven, vaak meerdere banen.

Citaat:
Nóg erger is de volgorde eerst knipper - dan kijken.

Dat vind ik vooral bij vrachtwagens eng, want ik vraag me altijd af of ze me uberhaupt zien. En een vrachtwagen die je platdrukt tegen de vangrails is ook geen fijn vooruitzicht.

xNK

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 21:29

Mensen die 'even' snel voorschieten als je met de trailer rijdt, mijn vorige pony had zich flink bezeerd omdat m'n vader op zijn rem moest gaan :\

lien_87

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 21:30

* mensen die mij er niet tussen laten omdat ze beledigd zijn dat ik wel tot het einde van de 'ritsstrook' rij.
* mensen die geen 80 rijden op een 80 weg, want ja mensen ik rij daar elke dag en hoef dus niet meer op mijn gemak om me heen te rijden
* mensen die bumperkleven, heb regelmatig een hond achter in mijn auto en ik rij overal te hard := dus bumperkleven is niet nodig

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 21:32

lien_87 schreef:
* mensen die geen 80 rijden op een 80 weg, want ja mensen ik rij daar elke dag en hoef dus niet meer op mijn gemak om me heen te rijden

Misschien rijden zij er niet elke dag?

lien_87

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 21:34

Shadow0 schreef:
lien_87 schreef:

Misschien rijden zij er niet elke dag?

nee dat snap ik maar ik mag daar niet inhalen dus ga dan gewoon 80 rijden... snap niet wat het nut is van 10/20 kilometer langzamer gaan. Als je niet harder durft hoor je niet op de openbare weg.

Imaginaerum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 21:46

Mensen die haaientanden (of zelfs voorrangsregels in het algemeen..) niet snappen. Erg "leuk" toen vanochtend de fietser voor mij geschept werd door een busje wiens bestuurder duidelijk de voorrangsregels niet begrepen heeft. -O- De arme fietser had meerdere botbreuken in de handen en vermoedelijk ook in de ribben en de ruggenwervels. Het mooiste is nog wel dat de bestuurder van het busje niet eens de moeite nam om 112 te bellen, wat ik dan maar gedaan heb.. Wat is er mis met sommige mensen.. -O-

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 21:50

lien_87 schreef:
nee dat snap ik maar ik mag daar niet inhalen dus ga dan gewoon 80 rijden... snap niet wat het nut is van 10/20 kilometer langzamer gaan. Als je niet harder durft hoor je niet op de openbare weg.

Die 10km maken zeker uit (want als het niet uitmaakt, waar maak je je dan druk om?) Het gaat dan ook om een maximumsnelheid, waarvan de gebruikers zelf moeten inschatten of het in die situatie veilig is. Niet bekend zijn met de weg kan zeker een goede reden zijn om het iets rustiger aan te doen. Niet elke 80-km-weg is geschikt om 80 te rijden, en dat weet je niet als je niet bekend bent.

En als je niet om kunt gaan met weggebruikers die (volkomen toegestaan bovendien) een andere snelheid rijden, mis je toch ook bepaalde voorwaarden voor veilige verkeersdeelname? Verkeer is geven en nemen.

lien_87

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 22:05

Oké ik zal het even helemaal toelichten voor dat iedereen hier een moeilijk verhaal van gaat maken. Het is een hele lange 80 weg van zeker 10 kilometer. Het is een rechte weg zonder rare bochten of iets dergelijks en er is 1 rotonde halverwege. Het zicht is goed (platteland) en geloof me je kunt er 200 rijden zonder het gevaarlijk wordt.
En toch vinden heel veel mensen het te veel moeite om gewoon 80 te gaan rijden. 80 in z'n 5 is ook zuinig dus voor die rede pas ik. Het is gewoon nonchalant en lui om niet je gas iets langer vast te houden.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 22:15

lien_87 schreef:
Oké ik zal het even helemaal toelichten voor dat iedereen hier een moeilijk verhaal van gaat maken. Het is een hele lange 80 weg van zeker 10 kilometer.

Maar het doet er helemaal niet toe wat jouw oordeel daarover is. Het doet ertoe dat iemand anders z'n eigen inschatting maakt, en dat jij daar gewoon mee om moet gaan. Niemand is verplicht om 80 te rijden, ook niet om jou te plezieren. Er kunnen talloze goede redenen zijn waarom iemand niet harder rijdt, en dat kan en mag en als het om kleine verschillen gaat (bv 10 km) is er niets aan de hand. Ga je echt veel langzamer dan komt het wel in de buurt van overlast, maar dat wordt allemaal toch zwaar overdreven.

Touchem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 22:19

Ik erger me ook aan geen knipperlicht voeren en bumperkleven terwijl ik gewoon de toegestane snelheid, of iets daarboven rijd (zonder gelegenheid om in te halen). Of idd bij de invoegstrook heel langzaam gaan waardoor ik ook niet genoeg snelheid kan maken.

Wat ik zelf wel doe op de snelweg is tussen de vrachtwagens blijven hangen, die 80/90 km per uur rijden. Maar dat komt vooral omdat ik meteen de eerste afrit weer van de snelweg af moet, en vaak zie ik al zo'n sliert vrachtwagens voor me dat ik geen zin heb om me daar weer tussen te proppen na het inhalen om mijn afrit te redden. Wat ik dan grappig vind is dat mensen die wel inhalen, uiteindelijk naast of voor me bij de stoplichten staan te wachten!

Het scheelt wel dat bij een aantal snelwegen hier in de buurt 100 maar de toegestane snelheid is. 120 vind ik niet fijn rijden in zo'n oud bakkie die al begint te rammelen met 90 km/uur :')

Nog iets trouwens wat ik me afvraag: ik rijd vaak in een automaat. Als ik in de file sta, moet ik bijna altijd continue remmen omdat de auto uit zichzelf (te hard) door blijft rollen als ik niks doe. Zouden jullie dat irritant vinden, omdat het remlicht de hele tijd brandt?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 22:23

Oh, een automaat in de file, wat een luxe :) Ik zou me niet druk maken om een remlicht. Niet als ik erachter zou zitten en niet als ik erin zou zitten.
(Overdreven remlicht vind ik alleen een probleem als de snelheid hoger is, omdat het dan gevolgen heeft. Zie je op de snelweg een remlicht aangaan, dan moet je heel snel beslissen of je ook moet remmen. Maar als je toch al bijna stilstaat...)

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 22:24

Mensen die links gaan rijden en dan zacht gaan rijden zodat je bijna rechts moet inhalen om het verkeer niet op te houden.