Hoe kijk jij tegen hoogbegaafde kinderen aan?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 11:54

Wat is zo'n plusklas nou precies, is dat echt een apart klasje of gewoon iets wat kinderen extra krijgen in de normale les?

Edit:
none schreef:
Ooh sorry, dan zei ik het verkeerd. Ik weet er misschien ook gewoon te weinig van. Ik dach tdat met plusklassen bedoelt werd dat je in de klas (de reguliere klas waar ze inzitten) + extra vakken.
Maar inderdaad, aparte klassen lijkt me toch ook niet wat i.v.m. de vervreemding van de andere leerlingen. ALhoewel het ook wel mogelijkheden geeft. Lastig.

Oh ja, ik dacht idd eerst ook dat het gewoon extra's was in de reguliere klas. Het lijkt me inderdaad voor- en nadelen hebben.

dipstaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 11:55

bij ons zitten de plus klas kinderen gewoon in hun eigen klas dus met alle kinderen door elkaar en 2 keer per week worden ze eruit gehaald om extra dingen te doen, vanaf groep 6 krijgen ze spaans.
of ze leren schaken, of gaan dieper op de stof in .

de kinderen met een beperking krijgen dan ook hun fysio of wat ze dan nodig hebben.
Laatst bijgewerkt door dipstaartje op 05-10-12 11:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 11:56

dipstaartje, wat ik in jouw verhaal dus mis (en mss gebeurt het wel, maar zie/weet je dat niet omdat het voor jouw kind niet relevant is) is het begeleiden op het gebied van leren leren, en het bieden van meer uitdaging (en dan dus niet meer dingetjes doen). Jouw laatste zin is wat me dan het meeste opvalt. Ook HB kinderen hebben moeite met dingen, maar die worden (als ik het correct interpreteer) weinig geholpen.

dipstaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 12:00

we hebben op dit moment nog 1 leonardo klas groep 6 tot en met 8 zitten in 1 lokaar, de oude leonardo groep 4 kinderen zitten bij groep 5 nu in de klas. vanwege het stoppen van het leo onderwijs.

en die groep gaat met de plus klas kinderen mee naar de extra dingen. als ze ergens moeite mee hebben worden ze daar ook meegeholpen we hebben daar extra mogelijkheden voor. maar hoe ze dat precies doen, daar kan ik je geen antwoord op geven.

ik weet wel dat bijna alle ouders met een hb kind zeer tevereden zijn bij ons op school anders rij je geen 15 km voor deze school per dag

nogmaals ik ben geen leerkracht maar gewoon een ouder die veel voor school doet en dan een hoop dingen ziet en hoort.

door a veel aanwezig te zijn en door in de ouderraad te zitten.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 12:02

Wat ik heel erg had was dat je gewoon maar zelf wat moest doen als je eerder klaar was (voor mij werd dat een boek lezen of tekenen) of je kreeg een soortgelijke opdracht (waar dus eigenlijk helemaal niks aan is, want dat komt op hetzelfde neer als wat je net ook al hebt gedaan). Op de middelbare school heb ik veel gespijbeld en uiteindelijk hoefde ik in mijn examenjaar niet meer te komen naar veel lessen (dus met toestemming) omdat ik daar een beetje uit mijn neus zat te eten, zakken kon ik toen toch al niet meer door mijn cijfers - of ik moest echt een extreme onvoldoende halen op de examens maar dat komt eigenlijk sowieso nooit voor.
Ik had er alles voor gegeven om te leren leren. Dat zou voor mij echt een uitkomst geweest zijn :)

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 12:03

geerke schreef:
hoe ik tegen hoogbegaafde kinderen aankijk?
Gewoon...
Ik heb wel de pest aan ouders die roepen dat hun kind hoogbegaafd is....terwijl die dat niet is ;)
En dat soort ouders zijn er heel veel.

Zelf weet niemand in mijn omgeving dat..ze zijn 'gewoon slim'... ;)
Hier liever geen stempeltjes, zolang het nog kan!
none schreef:
Wat ik een beetje zo lees is dat jullie er vanuit gaan dat bijna elk hoogbegaafde kind hetzelfde 'werkt'? Maar dat hoeft toch helemaal niet? Misschien is het mijn fout hoor, maar ik ben er gewoon benieuwd naar.
Zijn er niet ook hoogdbegaafde kinderen/mensen die het allemala niet zo nodig vinden? Dan hoeft hier toch ook niet tot alles uit gehaald te worden?

Ik denk zeker dat die zogenaamde plus klassen nuttig kunnen zijn voor veel mensen. :j

Je hebt gelijk dat er verschillen zijn.
Alle kinderen zijn verschillend, maar meestal zijn er op bepaalde gebieden overeenkomsten.
Zoals dat iemand schreef dat de speeltuin niks was enz. daar hebben wij nooit wat van gemerkt.
Ik kan tussen mijn man en dochter heel veel overeenkomsten vinden maar ook veel verschillen, dat is wel het makkelijke als je als ouder hetzelfde hebt.

Alleen een hb heeft wel bepaalde behoeften, als je kind wíl leren (wat ze altijd willen) moet je daar wel wat mee.
Je kunt ze ook de hele dag voor de tv zetten zodat ze verder niks hoeven maar toch bezig zijn (zijn verslavingsgevoelig) maar je móet wat, die behoefte van leren/bezig zijn is er, alleen niet speciaal op het schoolvlak.
Dus je kunt ze wat aanreiken, of iets wat ze zelf bedenken, maar dan krijg je al snel dat ze de hele dag computerspelletjes zitten te spelen omdat de rest saai is en te weinig prikkelend.

dipstaartje

Re: Hoe kijk jij tegen hoogbegaafde kinderen aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 12:05

ik vind het bij ons op school wel leuk dat ze leren schaken, en spaans leren.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 12:08

dipstaartje, ik ken die school verder niet; ik kan alleen op jouw verhalen afgaan en dan vallen me een paar dingen op die in de praktijk mogelijk heel anders zijn. En aangezien het voor mij een volkomen theoretische discussie uit pure interesse is (vast herkenbaar hier ;) ) is het veel belagrijker dat de ouders en leerlingen er tevreden zijn en niet wat ik ervan vind.

maar om op die laatste zin terug te komen, IMO moet je kinderen vaardigheden aanleren zodat ze makkelijker kunnen leren. Schaken en Spaans is top, maar zijn uiteindelijk wel gewoon kunstjes (schaken in wat mindere mate trouwens).

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 12:12

Even een vraagje: hoe kwamen jullie erachter dat jullie kind hoogbegaafd was?

Nog een vraagje: zijn er hier mensen die meegemaakt hebben dat hun kind straf kreeg tijdens de les, omdat hij/zij al verder was gaan lezen en bij een beurt niet wist waar de klas gebleven was?

dipstaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 12:13

Op de meeste scholen wordt niet meer klassikaal gelezen.

en bij ons op school, werken al heel veel kinderen op hun eigen nivo.

ik zeg niet dat dit op alle scholen is.
Laatst bijgewerkt door dipstaartje op 05-10-12 12:15, in het totaal 1 keer bewerkt

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 12:15

Hihi, dat herinner ik me nog wel van vroeger, dat verder lezen, als je op de rest moest wachten met dat gestamel en gesputter....weinig zo vermoeiend als dat :')

dipstaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 12:16

daar hoor ik mijn zoontje ook over die zit nu in groep 5 maar is al avi uit. vorig jaar lazen ze in groepjes en dat vond hij al heel vermoeiend omdat hij bij kinderen zat die minder goed lazen

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 12:17

Lielle schreef:
dipstaartje, ik ken die school verder niet; ik kan alleen op jouw verhalen afgaan en dan vallen me een paar dingen op die in de praktijk mogelijk heel anders zijn. En aangezien het voor mij een volkomen theoretische discussie uit pure interesse is (vast herkenbaar hier ;) ) is het veel belagrijker dat de ouders en leerlingen er tevreden zijn en niet wat ik ervan vind.

maar om op die laatste zin terug te komen, IMO moet je kinderen vaardigheden aanleren zodat ze makkelijker kunnen leren. Schaken en Spaans is top, maar zijn uiteindelijk wel gewoon kunstjes (schaken in wat mindere mate trouwens).

Schaken is m.i juist top om je kind te prikkelen en bezig te houden, ze moeten er echt wel voor nadenken hoor!
Zoolgangster schreef:

Nog een vraagje: zijn er hier mensen die meegemaakt hebben dat hun kind straf kreeg tijdens de les, omdat hij/zij al verder was gaan lezen en bij een beurt niet wist waar de klas gebleven was?

Mijn man is het dus merk je al snel dat je kind erg veel overeenkomsten vertoont.
Mijn dochter heeft ook wel eens wat problemen op school gehad, omdat ze haar dan als ongeïnteresseerd beschouwen bijv.
Ook is zij type 'verstrooide professor' dus is heel vaak ergens anders met haar gedachten en mist vaak de helft van wat er gezegd wordt.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 12:17

Ik kon ook al lezen toen ik op de basisschool kwam. Wij hadden een verplicht leesgroepje, maar daar mocht ik vrijwel direct uit. Ik zat op een montessorischool. Mijn herinneringen daaraan zijn heel naar, maar positief was dat je veel vrijheid werd gelaten.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 12:19

MirandaFuego schreef:
Schaken is m.i juist top om je kind te prikkelen en bezig te houden, ze moeten er echt wel voor nadenken hoor!

maar je daagt ze opnieuw uit in iets waar ze al goed in zijn, namelijk nadenken. Je maakt het wel moeilijker (ik zei ook dat het in mindere mate voor schaken geldt) maar het is niet een heel ander soort uitdaging.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 12:22

none schreef:
Zijn er niet ook hoogdbegaafde kinderen/mensen die het allemala niet zo nodig vinden? Dan hoeft hier toch ook niet tot alles uit gehaald te worden?

Dat heb ik eerder hier gemeld, ik ben ergens wel blij dat ik niet in het HB gebeuren gestimuleerd ben maar dat ik me juist sociaal heb ontwikkeld. Anders had ik wellicht wél die studie afgemaakt of een andere carrière gehad, maar ik weet zeker dat ik niet zoveel vertrouwen had gehad en dat ik dan ook minder gelukkig was geweest.

Zoolgangster schreef:

Ik was altijd bijzonder bijdehand en ik wist 'gewoon' heel veel. Mijn moeder werd terug gefloten door de juf van groep 1 dat ze mij niet moest leren lezen, want dat zou niet goed komen. Echter leerde ik het mezelf (ze dachten echt dag mijn moeder met me zat te oefenen). Pas in groep 3 toen ik buiten de groep kwam en alles al kon is er aan de bel getrokken door school en ben ik getest. Direct daarna over gezet naar groep 4. Ook dat bood weinig uitdaging maar ik moest het er maar mee doen, nog een groep hoger zat er niet in vanwege leeftijdsverschil (waar ik zelf overigens wel altijd naar toe trok) en 'plusklassen' waren er toen nog niet. Verder ben ik altijd overal zelf doorheen gefietst en is er weinig aandacht meer aan besteed.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 12:33

Lielle schreef:
MirandaFuego schreef:

maar je daagt ze opnieuw uit in iets waar ze al goed in zijn, namelijk nadenken. Je maakt het wel moeilijker (ik zei ook dat het in mindere mate voor schaken geldt) maar het is niet een heel ander soort uitdaging.

Hier ben ik het wel mee eens, dat schaken en andere talen is leuk en aardig, maar als ik me iets eigen wilde maken deed ik dat zelf wel (of op school tijdens andere les of in m'n eigen tijd). Daar had ik geen begeleiding bij nodig. Ik had er veel meer aan gehad als mij geleerd werd om dingen structureel aan te pakken en dat je voor sommige dingen wél moet leren (als ik op dat punt kwam stopte ik of ging ik wat anders doen, dat punt was over het algemeen toch al verder dan waar de rest vastliep dus kwam er alsnog prima vanaf!). Ik kwam er dus altijd mee weg, omdat ik toch het beoogde kennisniveau wel haalde, terwijl ik qua inspanningsniveau dus ver achter liep.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 12:37

Zoolgangster schreef:

Dat heb ik als kind vroeger regelmatig gehad.

Remember schreef:
Ik had er veel meer aan gehad als mij geleerd werd om dingen structureel aan te pakken en dat je voor sommige dingen wél moet leren (als ik op dat punt kwam stopte ik of ging ik wat anders doen, dat punt was over het algemeen toch al verder dan waar de rest vastliep dus kwam er alsnog prima vanaf!). Ik kwam er dus altijd mee weg, omdat ik toch het beoogde kennisniveau wel haalde, terwijl ik qua inspanningsniveau dus ver achter liep.

Precies dit. Dat heb ik nog steeds vaak. Mijn zusje heeft op het Luzac college gezeten en dat heeft haar een hoop geholpen. Daar wordt je namelijk wel begeleid bij het plannen en maken van huiswerk.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 12:40

precies, dat bedoelde ik dus.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 12:44

Als je veel met hoogbegaafden optrekt dan kun je het vaak al zien aan hun oogopslag en blik in de ogen. Misschien klinkt dat vreemd voor sommigen, maar als je veel werkt met deze kinderen en er open voor staat zie je het aan ze. Veel leerkrachten denken nog steeds dat de slimsten HB zijn, maar het zijn vaak echter de onopvallende kinderen....hoewel ze wel regelmatig opvallen door de vragen die ze aan een leerkracht kunnen stellen, de manier van discussiëren . Maar ik bedoel qua leren vallen ze vaak helemaal niet zo op. Ze denken en leren op zo'n andere manier ( top down) dat ze vaak niet opvallen door goede cijfers. De verveling slaat ook al heel snel toe, dus komt er niets uit hun handen. Neem nu de beroemde bussommen...er zullen weinig hoogbegaafden zijn die daar uit komen. Ze maken met hun uitgebreide fantasie hele verhalen om de sommen heen en vergeten de sommen te maken. Of de sommen zijn voor meerdere uitleg vatbaar, dat gebeurt ook nog al eens. Tenminste voor een HB- er, de gemiddelde leerling zal de som zo maken :)

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 12:46

wat is een bussom? Wat ik ken als redactierekenen? Dus 3 mensen in een bus, twee stappen in, 6 stappen uit etc?

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 12:47

Remember schreef:
Lielle schreef:

Hier ben ik het wel mee eens, dat schaken en andere talen is leuk en aardig, maar als ik me iets eigen wilde maken deed ik dat zelf wel (of op school tijdens andere les of in m'n eigen tijd). Daar had ik geen begeleiding bij nodig. Ik had er veel meer aan gehad als mij geleerd werd om dingen structureel aan te pakken en dat je voor sommige dingen wél moet leren (als ik op dat punt kwam stopte ik of ging ik wat anders doen, dat punt was over het algemeen toch al verder dan waar de rest vastliep dus kwam er alsnog prima vanaf!). Ik kwam er dus altijd mee weg, omdat ik toch het beoogde kennisniveau wel haalde, terwijl ik qua inspanningsniveau dus ver achter liep.

Helemaal mee eens! Dat had voor mij zo'n verschil gemaakt denk ik zo. Eigenlijk zou ik zoiets nog steeds graag leren, maar ik weet niet precies hoe ik dat moet aanpakken (of van wie).
Laatst bijgewerkt door Fenrir op 05-10-12 12:48, in het totaal 1 keer bewerkt

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 12:48

Remenpmber: ik begrijp je wel en je hebt ook gelijk, maar de vraag is of je er als puber ook voor open stond om te leren leren....ik niet namelijk :n spijbelen en bij de paarden rondhangen was veel leuker. Achteraf zeg ik natuurlijk wel dat het beter was geweest als er meer aandacht voor leren was geweest. Maar over het algemeen kom je evengoed nog wel een eind.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 12:48

Lielle schreef:
wat is een bussom? Wat ik ken als redactierekenen? Dus 3 mensen in een bus, twee stappen in, 6 stappen uit etc?

Ja, die bedoel ik..

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 12:51

mirim schreef:
Remenpmber: ik begrijp je wel en je hebt ook gelijk, maar de vraag is of je er als puber ook voor open stond om te leren leren....ik niet namelijk :n spijbelen en bij de paarden rondhangen was veel leuker. Achteraf zeg ik natuurlijk wel dat het beter was geweest als er meer aandacht voor leren was geweest. Maar over het algemeen kom je evengoed nog wel een eind.

En toch denk ik dat het voor mij (ik weet natuurlijk niet hoe dat met anderen zit) al heel veel had kunnen schelen als ik het op de basisschool had geleerd. Dan was ik misschien wel minder gaan spijbelen op de middelbare school later. Is natuurlijk achteraf dus zeker weten kun je het nooit, maar ik denk dat het best had kunnen schelen.