Enig kind..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Esmee_RS

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 12:12

Best veel vriendinnen van mij zijn enigskind. Ik hoor ze er nooit over klagen. Ze zeggen dat het af en toen wel eens saai kan zijn, maar je hebt wel vordelen. Je hoeft niet te delen, je ouders hebben alle aandacht voor je, geen ruzie's met broer/zus :o

jettaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 12:26

Tja.. enig kind. Ik ben enig kind en vind het moeilijk om hier iets over te zeggen.

Ik ben altijd als een prinsesje behandeld en dus vrij verwend. Ik weet heel goed dat ik verwend ben en nu ik ouder ben, weet ik dat ik heel veel krijg en dat dit niet normaal is. Als ik naar een vriendin kijk die een auto van haar ouders krijgt en beledigd is omdat het geen bmw is denk ik tjaa.. Ik heb ook een auto gekregen.. 500 euro koste die, en ik ben er hartstikke blij mee. Dan denk ik: hallo je krijgt een AUTO.. ben toch eens blij.

Mijn vriend daarentegen komt uit een gezin van 4 kinderen. Ik merk daar, als we bijvoorbeeld aan tafel zitten, dat ik gewend ben om alle aandacht te krijgen. Daarnaast ben ik geen groepsmens. Met één ander persoon weet ik goed hoe ik me moet gedragen, maar in een groep "pas" ik niet. Of dat nu komt door het enig kind zijn of karakter weet ik niet.

Vroeger pesten mijn ouders me wel vaker. Ze vroegen dan: wil je geen broertje of zusje? En ik schreeuwde dan neeneenee. Ik ben nooit eenzaam geweest. Echter, nu mijn moeder is overleden zie ik haar kant van de familie nog maar zelden en de laatste tijd denk ik wel eens: zou ik toch niet liever een broer of zus hebben gehad? Steeds meer familieleden vallen weg, en we hebben dan wel veel vrienden, maar dat is toch anders.

Gelukkig heeft mijn vriend wel een grote familie waar ik in opgenomen word.

Moschino

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 13:13

Kwanyin schreef:
Mijn zus was een ramp met delen. Ik mocht werkelijk niks hebben van haar, wilde ik een cd luisteren die ze mooi vond dan moest ik maar een tweede gaan kopen. Ik gebruikte haar spullen als ze er niet was, en dan legde ik alles tot op de milimeter terug zoals het hoorde, want o wee als ze wist dat ik in hààr boek had gelezen of hààr cd-speler had gebruikt...dus ja, broer of zus hebben wil niet automatisch zeggen dat je weet hoe je moet delen :D .

Oh, zo was ik vroeger dus ook. :') Ik denk dat ik zo was omdat mijn twee jaar jongere zusje, tegen mij opkeek en alles nadeed. Als ik iets leuk vond, vond zij dat ook. Ik ging op turnen, zij ook. Ik wilde paardrijden, zij ook. Wilde ik een bepaalde Barbie dan moest zij die ook. Vond het helemaal niet leuk dat zij me zo nadeed, ik vond het niet origineel en ik wilde iets exclusiefs voor mijzelf. Juist omdat ik altijd al van alles deed met mijn zusjes had ik daar echt behoefte aan. Mijn moeder kocht toen maar van alles dubbel (blossoming nineties, toen kon dat wel qua geld), op een gegeven moment hadden we zelfs beiden een abonnement op de Penny. :') Hoewel ik dat nu, terugkijkend, wel wat overdreven vind, ben ik ook wel blij dat ik daarin ook wel begrip kreeg.

Ayasha
Blogger

Re: Enig kind..

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 13:21

Ik km uit een gezin van 2 kinderen en ben altijd blij geweest met mijn broer :j
Heb van veel enige kinderen gehoord dat ze ook wel een broer-zus hadden gewilt maar minstens zoveel broers en zussen die elkaar verwensen ook. :)

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 13:23

Joolien schreef:
Misschien is het dan mijn ervaring hoor! Kan best :)

Is ook mijn ervaring. Je merkt het gewoon meteen, en de 'enig-kinderen' zelf, hebben nooit iets door :+ .

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 13:26

Ik ben enig kind, en mijn vader, neefjes en nichtjes hebben allemaal grote gezinnen. En wat gebeurt er? Al die neefjes en nichtjes zijn gewend dat dingen voor hun neus weggepakt worden en als je dus een bak chips neerzet graaien ze er allemaal meteen in en schrokken het meteen op, anders hebben ze straks niks meer.
Zet dat ding voor mijn neus neer en ik een chipje voor chipje, niemand die het voor mijn neus wegeet... Qua voedsel kan ik dus enorm veel beter delen dan zij, zij willen alles zelf opeten :P. Vond ik wel frappant.

Char_elle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 13:52

Ik ben ook enig kind. Krijg best veel van m'n ouders, maar dat is meer omdat ze een bepaald bedrag te besteden hebben en dit niet aan 3 andere kinderen uit hoeven te geven. Maar het is zeker niet zo dat ik verwend ben!!! Ik werk zelf naast m'n studie nog zo'n 15 uur in de week. Doe al mijn uitgaven aan uitgaan, kleding (krijg wel kleedgeld), dingen voor mezelf enz. gewoon helemaal zelf. Het enige verschil is denk ik dat mijn ouders bijv. met mijn verjaardag iets meer geld uit kunnen geven of zo af en toe mijn benzine kunnen betalen. Maar ik besef me ook dondersgoed dat dit niet kon als ik broertjes of zusjes had. Verder ben ik ook niet egoïstisch, hebberig, bezitterig of weet ik veel wat.

Ik moet wel toegeven, al weet ik niet of dit hier mee te maken heeft, dat ik een sterke persoonlijkheid heb en duidelijk mijn mening laat merken. Ik ben heel handig in dingen. Als ik iets wil doen, dan doe ik dat. Als anderen dat niet willen doen, dan doen ze dat niet. Dan ga ik wel in m'n eentje.
Laatst ook met vakantie boeken. Ik wilde ergens niet heen en dan ga ik gewoon niet meer. Dan pas ik me niet in zo verre aan aan de anderen dat ik ergens heen moet waar ik geen zin in heb. Zij vonden dat ik hun voor het blok zette. Maar ik wilde daar niet heen dus als zij dat per sé wel wilden dan mochten ze dat, maar de consequentie daarvan was dat ik dan thuis zou blijven.

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 14:11

Dat is ergens een beetje egoïstisch char_elle

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 14:18

Wij hebben bewust 1 kind..
Tot nu toe een schat met delen e.d. terwijl leedtijdsgenootjes met broertjes of zusjes alles willen 'hebbe' en afpakken e.d.

Daarnaast zijn er genoeg onderzoeken e.d. geweest waarbij naar voren komt dat het absoluut niet nadelig hoeft te zijn om enig kind te zijn
Meer mogelijkheden tot ontwikkeling van inteligentie e.d.

Ik heb er een hele map met documenten over.. zou hem kunnen opduikelen voor je ;)

(ik kom zelf uit een gezin van 6 kinderen.. mijn man had 1 broertje)

Dreamer_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 14:59

Joh ik ben enig kind, en ik vind echt niet dat ik egoïstisch ben ofzo. Sterker nog om even hier een hoop argumenten als 'kinderen met broertjes en zusjes zijn socialer' uit de weg te ruimen.. Ik denk dat een enig kind socialer is dan een met zusjes of broers. Zij hebben namelijk altijd iemand om mee te spelen, gaan vaak naar dezelfde school, spelen samen op vakantie enz enz... Ik had dat niet, ik moest altijd op vakantie vriendinnetjes zoeken om mee te spelen en op school werd ik toch echt in het diepe gegooid omdat ik niemand kende. Maar dat geeft niet want als je alleen bent ben je nou eenmaal gedwongen contact met anderen te maken als je tenminste niet eenzaam en alleen wil zijn.. Natuurlijk vond ik het ook wel eens jammer maar ik ben niets tekort gekomen en heb ook niks teveel gekregen..

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 15:23

Sheran schreef:
Ik ben enig kind, en mijn vader, neefjes en nichtjes hebben allemaal grote gezinnen. En wat gebeurt er? Al die neefjes en nichtjes zijn gewend dat dingen voor hun neus weggepakt worden en als je dus een bak chips neerzet graaien ze er allemaal meteen in en schrokken het meteen op, anders hebben ze straks niks meer.
Zet dat ding voor mijn neus neer en ik een chipje voor chipje, niemand die het voor mijn neus wegeet... Qua voedsel kan ik dus enorm veel beter delen dan zij, zij willen alles zelf opeten :P. Vond ik wel frappant.

Dat is opvoeding. Mijn broer en ik namen chipje voor chipje en mijn neef en nicht langs vaderskant waren ook zulke varkens.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 15:27

Char_elle schreef:
Ik moet wel toegeven, al weet ik niet of dit hier mee te maken heeft, dat ik een sterke persoonlijkheid heb en duidelijk mijn mening laat merken. Ik ben heel handig in dingen. Als ik iets wil doen, dan doe ik dat. Als anderen dat niet willen doen, dan doen ze dat niet. Dan ga ik wel in m'n eentje.
Laatst ook met vakantie boeken. Ik wilde ergens niet heen en dan ga ik gewoon niet meer. Dan pas ik me niet in zo verre aan aan de anderen dat ik ergens heen moet waar ik geen zin in heb. Zij vonden dat ik hun voor het blok zette. Maar ik wilde daar niet heen dus als zij dat per sé wel wilden dan mochten ze dat, maar de consequentie daarvan was dat ik dan thuis zou blijven.

Nee, dit heeft gewoon te maken met karakter.

Ayasha, dat is inderdaad opvoeding!

Char_elle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 15:57

unicorn_kiss schreef:
Dat is ergens een beetje egoïstisch char_elle

klopt, dat vinden meer mensen. Maar moet ik ergens 500 euro aan uitgeven waar ik geen zin in heb??
Kun je me egoïstisch vinden, maar ik denk met zulke dingen inderdaad als eerste aan mezelf.
En dat heb ik natuurlijk echt niet met kleine dingetjes.

Dreamer_S schreef:
Joh ik ben enig kind, en ik vind echt niet dat ik egoïstisch ben ofzo. Sterker nog om even hier een hoop argumenten als 'kinderen met broertjes en zusjes zijn socialer' uit de weg te ruimen.. Ik denk dat een enig kind socialer is dan een met zusjes of broers. Zij hebben namelijk altijd iemand om mee te spelen, gaan vaak naar dezelfde school, spelen samen op vakantie enz enz... Ik had dat niet, ik moest altijd op vakantie vriendinnetjes zoeken om mee te spelen en op school werd ik toch echt in het diepe gegooid omdat ik niemand kende. Maar dat geeft niet want als je alleen bent ben je nou eenmaal gedwongen contact met anderen te maken als je tenminste niet eenzaam en alleen wil zijn.. Natuurlijk vond ik het ook wel eens jammer maar ik ben niets tekort gekomen en heb ook niks teveel gekregen..

Inderdaad, op de camping moest ik ook altijd vriendinnetjes gaan zoeken. Helemaal in m'n eentje en ik had er altijd snel een aantal gevonden! Geen sociale problemen hier dus.

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 16:47

Ik had je verhaal niet goed gelezen, char_elle, ik had inderdaad hetzelfde gedaan :)
Alleen voor mijn zus zou ik werkelijk alles doen, ook (veel) geld uitgeven aan iets wat mij niet 100% bevalt.

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 16:52

Ik ben een soort van enig kind (halfbroer en halfzus zijn 16 jaar ouder) maar ik vond het geen probleem hoor. Ben altijd goed geweest in mijzelf bezig houden. Ik hang minder aan mensen dan dat ik andere vriendinnetjes zag doen. Delen is voor mij geen probleem, maar dat ligt ook aan je opvoeding denk ik. Ik merk wel dat ik beter alleen kan zijn dan mensen die broertjes en zusje hebben.

Op sociaal gebied heb ik nooit problemen hoor, altijd heel snel vrienden gemaakt.

Char_elle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 16:54

unicorn_kiss schreef:
Ik had je verhaal niet goed gelezen, char_elle, ik had inderdaad hetzelfde gedaan :)
Alleen voor mijn zus zou ik werkelijk alles doen, ook (veel) geld uitgeven aan iets wat mij niet 100% bevalt.

Tja over die band kan ik niet meepraten, want ik heb dus geen zus :Y)
Maar was laatst een dagje weg met een aantal meiden waarvan er 2 zussen waren.
De ene haalde werkelijk bij iedereen het bloed onder de nagels vandaag (zelfs bij haar zus), waarop ik heb gezegd: 'waarom laat je haar niet gewoon lekker hier staan? Jij hebt het geld bij, belt ze haar papie en mamie maar op om haar te komen halen' Maarja dat deed ze ook niet. Toch heel veel voor der zus over. En ik maar roepen dat ik haar lekker in der eentje in A'dam had laten staan als het mijn zus was. Maarja goed, ik heb dus blijkbaar geen idee hoe zo'n band is.

Char_elle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 16:55

LovingTweety schreef:
Ik ben een soort van enig kind (halfbroer en halfzus zijn 16 jaar ouder) maar ik vond het geen probleem hoor. Ben altijd goed geweest in mijzelf bezig houden. Ik hang minder aan mensen dan dat ik andere vriendinnetjes zag doen. Delen is voor mij geen probleem, maar dat ligt ook aan je opvoeding denk ik. Ik merk wel dat ik beter alleen kan zijn dan mensen die broertjes en zusje hebben.

Op sociaal gebied heb ik nooit problemen hoor, altijd heel snel vrienden gemaakt.

dat hangen dat klopt inderdaad wel!! Sommigen willen overal samen naartoe, nou ik vind het héérlijk om af en toe even alleen te zijn. Nou is het niet dat ik geen gezelligheidsmens ben, het tegendeel, maar als ik bijv. met vriendinnen op vakantie ben dan heb ik af en toe echt even een uurtje voor mezelf nodig. Dan blijf ik gewoon even wat langer op de kamer als zij naar het strand gaan, of ik blijf een uurtje langer op het strand liggen. Denk dat dat ook wel door het enig kind zijn komt hoor, ik ben heel vaak alleen en heb af en toe even tijd voor mezelf nodig. Even rust in mijn hoofd.

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 17:00

Char_elle schreef:
unicorn_kiss schreef:

Tja over die band kan ik niet meepraten, want ik heb dus geen zus :Y)
Maar was laatst een dagje weg met een aantal meiden waarvan er 2 zussen waren.
De ene haalde werkelijk bij iedereen het bloed onder de nagels vandaag (zelfs bij haar zus), waarop ik heb gezegd: 'waarom laat je haar niet gewoon lekker hier staan? Jij hebt het geld bij, belt ze haar papie en mamie maar op om haar te komen halen' Maarja dat deed ze ook niet. Toch heel veel voor der zus over. En ik maar roepen dat ik haar lekker in der eentje in A'dam had laten staan als het mijn zus was. Maarja goed, ik heb dus blijkbaar geen idee hoe zo'n band is.

ja dat is ook zo, ik zal ook altijd opkomen voor mijn zus. Was het een vriendin of kennis geweest, had ik ze ook mooi laten staan :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 17:03

Ik heb een zusje maar we sloegen altijd elkaars hersens in. We zijn echt water en vuur en deden zelden wat met elkaar, ondanks dat we heus wel om elkaar geven hoor, maar we zijn gewoon te verschillend.
Toen we uit huis gingen werd het contact minder en minder en daar had ik wel eens verdriet van.
Nu ze kinderen heeft zien we elkaar daardoor wat vaker en pas sinds een klein jaartje (zijn nu 29 en 32) gaat het best leuk tussen ons. Ik woon ver weg, we zien elkaar denk ik 3-6 keer per jaar, vooral verjaardagen. Zomaar bellen doen we echt zelden. Dat begint nu pas een klein beetje te komen.

Als het ons gegund is, blijft het bij ons ook maar bij 1 kind. Mijn vriend is enig kind en heeft daar nooit problemen mee gehad. En hij is ontzettend sociaal overigens en deelt zelfs te graag :+
1 kind is heel bewust om de kosten en om de tijd. Met 1 kindje is alles makkelijker te behapstukken ons inziens.

AFCAAFCA

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 17:05

Ik ben ook 'enig' kind ( heb wel een half broer maar ben niet met hem opgegroeid ).
Ik ben juist heel erg van het delen omdat ik heel veel vriendinnen had die het een heel stuk minder breed hadden thuis en omdat ik best veel kreeg in verhouding met hun deelde ik alles.
Vooral ook met de paarden veel vriendinnen die het leuk vonden maar het financieel niet konden kwamen bij mij thuis rijden/ knuffelen enz.
Ik vond dat altijd heel leuk en gezellig.
Of ik echt een broer of zus gemist heb nee niet echt, maar had het niet erg gevonden als ik er wel 1 had.
Denk niet echt dat het aan mij te merken is dat ik als enig kind ben opgegroeid.

Niki_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 14:57

Hier nog een enig kind. Ben niet egoistisch, maar ik kan wel zeggen dat ik verwend ben en sociaal vaardig ben ik zeker niet. Dit is in de loop der jaren wel verbeterd, maar ik denk als ik een broer/zus had gehad waar je dan soms toch ruzie mee maakt oid ik beter had geleerd om te gaan met andere mensen.
Vroeger vond ik het ook heel vervelend om enig kind te zijn, je was altijd afhankelijk van sociaal contact door vriendinnetjes en daar had ik er niet veel van. Ik was als jonger kind soms best eenzaam en had het prettig gevonden om nog iemand in huis te hebben naast mijn ouders die veel werkten.
Tegenwoordig heb ik er over het algemeen geen last meer van, vind het nu prettig om alleen te zijn en ik word na een uur of drie wel weer helemaal gek van de drukte van mensen om me heen :D

Gucci_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 21:31

Ik ben enig kind, en ben er blij om, anders had ik vroeger nooit zoveel spullen mogen krijgen. Ik merk wel dat ik sociaal wat anders ben, ik ben vaak verlegen en soms brutaal. En ik ga liever met mensen om die ouder dan mij zijn. Ik ben tot mijn 5e opgevoed zonder andere kinderen om me heen, want we woonden op een industrieterrein. Ik zag toen alleen de kinderen van school. Soms zou ik willen dat ik een broer of zus had, maar dan alleen omdat dat gezelliger zou zijn. Dat vind ik eigenlijk het enigste nadeel aan enig kind zijn. Dingen delen (vooral eten) vind ik moeilijk, ik wil altijd alles voor mijzelf houden, soms lijk ik net op mijn pony, die doet dat ook :D

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 21:38

Maar ik denk ook dat het vaak moeilijk te controleren is of iemand die zegt als enig kind niet zo sociaal te zijn, dat wel zou zijn als hij of zij een broer/zus had gehad. Ik heb wel een zus gehad en ik was vroeger absoluut niet sociaal hoor, had heel veel moeite met contacten leggen. Het wil niet zeggen dat ik een zus heb gehad dat ik daardoor heb leren sociaal te zijn, ik heb nooit met haar mogen spelen en in feite heeft zij zelfs meegezorgd aan mijn moeite met sociale contacten.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 21:38

Al 38 jaar enig kind. Ik denk dat ik daar door heel sterk ben. Heb veel moeten regelen,heb mezelf moeten vermaken want had geen vriendinnetjes in de buurt. Kan me nog steeds goed vermaken alleen. Ja ik ben misschien een echte eenling maar sta altijd open om overal hulp te bieden.

eponine

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 10:14

Ik kom uit een gezin van 5 kinderen, bij ons was er niets dan ruzie vroeger, en ik bracht dan ook veel tijd in mijn uppie door met mijn pony. En ben met 16 jaar uit huis gegaan.
Mijn vriend is enig kind, en komt uit een warm en liefdevol nest, is absoluut niet egoïstisch of verwend! Ik kan me geen zorgzamer iemand voorstellen zelfs!
Maar wij hebben geen kids, en hij hoeft dat ook niet zo..ik twijfel soms nog weleens, hoewel ik er eigenlijk al te oud voor ben.. want ja..straks vallen zijn ouders weg..en buiten mij heeft hij dan niemand meer!

Maar zelf zegt hij het heerlijk te vinden dat hij alleen is, alleen al door te kijken naar de situatie bij mij "thuis" .

Mocht ik alsnog voor kids gaan, dan zou ik het ook bij 1 houden, als dat überhaupt al zou lukken.