Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
lindabrother schreef:Hartmassage is alleen schadelijk als je bijvoorbeeld een scheur hebt in je aorta. Dan pomp je namelijk het bloed eruit maar dit komt maar in 0 komma zovel procent voor.
Dus ik zeg altijd hartmassage....
vuurneon schreef:O bah, ja high worden van die alchohol dampen brrr...
Ik reanimeer amper tijdens de herhalingen. Kan het gezondheidstechnisch niet volhouden omdat ik anders op apegapen lig(haha gelukkig niet zoals tijdens mijn examen
)
In het echt krijg je immers wel een stoot adrenaline.
vuurneon schreef:Daar werken wij helaas niet mee haha, jammer
Mijn Duitse collega's hebben wel een uitgebreider pakket, oa. Infusen aanleggen, tracheotomie uitvoeren, nek kraag bevestigen etc. Die vonden het best saai meelopen met ons haha, wat mogen jullie doen? Ehhh minder dan jullie in ieder geval
Zwitsal schreef:ik denk trouwens dat het ook afhangt van de omgeving waarin het gebeurd ..
hier in amsterdam zal ik minder snel ergens op af gaan dan in bijv het dorp van mn ouders.
er gebeuren hier zoveel gekke dingen waar je je echt niet mee wil bemoeien (tenzij je een mes tussen je ribben wilt hebben).. hier in amsterdam is het echt je blik op oneindig en vooral niet teveel reageren op omstanders want anders weet je het maar nooit. (en ja ik heb al 2x in zo'n situatie gezeten waarin ik dacht.. had ik mn blik nu maar op de grond gericht gehouden).
odetteke schreef:maura schreef:@Odetteke (vraag in ieder geval aan jou als instructeur, mocht iemand anders het weten / iets anders vinden ook interessant)
Ik kan niet reanimeren dus val wat dat betreft in de categorie 'niet mee bemoeien' als iemand in elkaar zou zakken. Ik ben wel in het algemeen benieuwd naar de effectiviteit van reanimatie. Het lijkt mij verschrikkelijk om 'gered' te worden uit een situatie waarin al hersenschade is ontstaan, dan zou ik liever meteen dood zijn. Komt iets dergelijks voor bij reanimatie? (of is dit een rare of hele onduidelijk vraag?)
Ja, het kan voorkomen, je kan er als een kasplantje uitkomen. Het hangt af van de conditie waarmee je de reanimatie in ging en hoe lang het heeft geduurd. Maar dat moet geen leidraad zijn om wel of niet te gaan reanimeren, er zijn ook genoeg succesgevallen die nog tientallen gewoon een normaal leven leiden.
vuurneon schreef:Ligt aan de situatie denk ik, ben je met te weinig man dan kan ik mij goed voorstellen dat je diegene die mogelijk klinisch dood is overslaat en doorgaat naar nummer 2. Maar in principe werkt de kleur triage op ernst. Hoe erger, hoe meer prioriteit. Maar dan heb je vaak ook wel genoeg mankracht.
Zijn wel protocollen voor natuurlijk, maar die heb ik niet thuis liggen. Gebruik (nou ja, moet gebruiken natuurlijk) ik zelf alleen voor hele grote evenementen waarbij het wel voor kan komen. Maar goed, meestal is hulp vrij vlot aanwezig.
robeer schreef:Wat ik eerder las: eerst aandacht geven aan het ernstigste slachtoffer. Is dat binnen de triage niet precies andersom. Mensen die heel zwaar gewond zijn (accuut levensgevaar) links laten liggen en je aandacht richten op de slachtoffers die nog de meeste kans maken?
wiki schreef:Nationaal en internationaal zijn er verschillende methodieken ontwikkeld die na de nodige ervaringen ook regelmatig bijgesteld worden. Een voorbeeld van een dergelijke methodiek is de indeling in vier categorieën van slachtoffers:
T1 Onmiddellijk medische hulp, voor personen die zonder die hulp niet zullen overleven in verband met obstructie van de ademwegen, stoornissen van de ademhaling of problemen met de circulatie. Binnen deze categorie wordt weer triage toegepast: eerst worden de slachtoffers met een luchtwegobstructie geholpen, dan de slachtoffers met ademproblemen, dan de slachtoffers met circulatieproblemen. Behandeling dient binnen 2 uur aan te vangen maar uiteraard zo spoedig mogelijk.
T2 Personen die wel kunnen wachten maar continu gemonitord moeten worden op ademhaling, circulatie en acute problemen (dit kan door iemand met beperkte medische kennis gebeuren). Gewonden met (grote) kans op infecties of invaliditeit vallen bijvoorbeeld binnen deze categorie. Behandeling binnen 6 uur.
T3 Patiënten die kunnen wachten omdat ze geen problemen met ademweg, ademhaling en circulatie hebben en die weinig tot geen kans op infectie of invaliditeit hebben. Behandeling kan in veel gevallen door de patiënt zelf, een EHBO'er of een huisarts plaatsvinden, uiteraard is ziekenhuisbehandeling niet uitgesloten.
T4 slachtoffers die in de gegeven situatie niet gered kunnen worden doordat de ademweg niet vrijgemaakt kan worden, de ademhaling of circulatie niet op gang gebracht kunnen worden, bloedingen niet gestopt kunnen worden of shock niet bestreden kan worden. Het toekennen van de T4 status is iets wat uitermate zwaar weegt en in principe alleen zal voorkomen in oorlogstijd of bij rampen met grote aantallen gewonden. Aan overleden patiënten kan ook de status T4 toegekend worden, al worden ze soms ook gewoon als overleden aangeduid.
Omgekeerde triage
Bij zeer grote rampen zoals in oorlogssituaties en wanneer grote groepen hulpverleners zijn getroffen kan overgegaan worden op omgekeerde triage. De lichtste gevallen worden nu het eerste geholpen om zo spoedig mogelijk mee te kunnen helpen bij de verdere hulpverlening.
vuurneon schreef:Ligt aan de situatie denk ik, ben je met te weinig man dan kan ik mij goed voorstellen dat je diegene die mogelijk klinisch dood is overslaat en doorgaat naar nummer 2. Maar in principe werkt de kleur triage op ernst. Hoe erger, hoe meer prioriteit. Maar dan heb je vaak ook wel genoeg mankracht.
Zijn wel protocollen voor natuurlijk, maar die heb ik niet thuis liggen. Gebruik (nou ja, moet gebruiken natuurlijk) ik zelf alleen voor hele grote evenementen waarbij het wel voor kan komen. Maar goed, meestal is hulp vrij vlot aanwezig.