Weet jij wat je moet doen als iemand in elkaar zakt?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

lindabrother

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 22:25

Hartmassage is alleen schadelijk als je bijvoorbeeld een scheur hebt in je aorta. Dan pomp je namelijk het bloed eruit maar dit komt maar in 0 komma zovel procent voor.
Dus ik zeg altijd hartmassage....

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 22:25

ik denk trouwens dat het ook afhangt van de omgeving waarin het gebeurd ..
hier in amsterdam zal ik minder snel ergens op af gaan dan in bijv het dorp van mn ouders.
er gebeuren hier zoveel gekke dingen waar je je echt niet mee wil bemoeien (tenzij je een mes tussen je ribben wilt hebben).. hier in amsterdam is het echt je blik op oneindig en vooral niet teveel reageren op omstanders want anders weet je het maar nooit. (en ja ik heb al 2x in zo'n situatie gezeten waarin ik dacht.. had ik mn blik nu maar op de grond gericht gehouden).

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 22:26

Haha nou, ik vond het zo spannend dat kruisverhoor dat ik onderuit ging hahaha := ik wou het iets te perfect zeggen volgend het boekje haha

Komt omdat ik nog nooit een mondelinge overhoring had gehad voor die tijd en ik was ook nog eens aan de antibiotica := geen succes!

Wel geslaagd hahaha
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 14-12-11 22:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Debola_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 22:27

lindabrother schreef:
Hartmassage is alleen schadelijk als je bijvoorbeeld een scheur hebt in je aorta. Dan pomp je namelijk het bloed eruit maar dit komt maar in 0 komma zovel procent voor.
Dus ik zeg altijd hartmassage....

is het niet zo dat bij een aortascheur de persoon meestal ook nog bij bewustzijn is, en indien niet, het al behoorlijk hopeloos is?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 22:28

Aorta scheur is meestal dodelijk inderdaad. Dan moet het gebeuren terwijl je op de operatie tafel ligt en al open... Dan heb je mogelijk een kans.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 22:30

ik heb een onofficiele ehbo cursus gehad op school. Helaas was de tijd te kort om er een officiele cursus van te maken. Met behulp van 112 zou ik dan ook wel durven reanimeren.
Vraag is hoe ik zou reageren, mezelf kennende zou ik behoorlijk in paniek raken. Mijn vriend heeft EHBO en heb altijd veel bewondering hoe hij reageert in dit soort situaties. Gelukkig nooit reanimatie toe hoeven passen...

Cassia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 22:32

Heb een diploma Hoger Redder (zwembaden en open waters (geen zee!)) dus weet zeer zeker wat te doen.
Was nu net toevallig mijn cursussen EHBO1 & 2 e, Reanimatie 1 & 2 aan het herhalen... Heb morgen bijscholing.
Gelukkig heb ik nog niks moeten toepassen dat ik heb geleerd (buiten is een sneetje verzorgen en paniekerige mensen uit het water praten) ... Hoop ook nooit te hoeven reanimeren... Tijdens de cursus is dat leuk, met z'n allen rond de pop en de geur van die alcoholdoekjes enzo, examen is iedereen bloedserieus maar in het echt brr :p (zou het natuurlijk wel doen hoor! )

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 22:35

O bah, ja high worden van die alchohol dampen brrr...

Ik reanimeer amper tijdens de herhalingen. Kan het gezondheidstechnisch niet volhouden omdat ik anders op apegapen lig :P (haha gelukkig niet zoals tijdens mijn examen :D)
In het echt krijg je immers wel een stoot adrenaline.

Cassia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 22:48

vuurneon schreef:
O bah, ja high worden van die alchohol dampen brrr...

Ik reanimeer amper tijdens de herhalingen. Kan het gezondheidstechnisch niet volhouden omdat ik anders op apegapen lig :P (haha gelukkig niet zoals tijdens mijn examen :D)
In het echt krijg je immers wel een stoot adrenaline.

Of toen we de eerste keer met de zuurstofles mochten werken, zijn we toch allemaal lichtjes in het hoofd naar buiten gegaan :D

vuurneon

Re: Weet jij wat je moet doen als iemand in elkaar zakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 22:51

Daar werken wij helaas niet mee haha, jammer :D

Mijn Duitse collega's hebben wel een uitgebreider pakket, oa. Infusen aanleggen, tracheotomie uitvoeren, nek kraag bevestigen etc. Die vonden het best saai meelopen met ons haha, wat mogen jullie doen? Ehhh minder dan jullie in ieder geval :=

Cassia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 22:58

vuurneon schreef:
Daar werken wij helaas niet mee haha, jammer :D

Mijn Duitse collega's hebben wel een uitgebreider pakket, oa. Infusen aanleggen, tracheotomie uitvoeren, nek kraag bevestigen etc. Die vonden het best saai meelopen met ons haha, wat mogen jullie doen? Ehhh minder dan jullie in ieder geval :=

Nekkraag bevestigen mogen we ook. Infusen nooit geleerd, tracheotomie werd vroeger aangeleerd maar is eigenlijk te gevaarlijk om leken (want dat zijn redders eig nog steeds) dat te laten zetten. Ook van die dingen om in mensen hun mond te steken voor moesten ze aan het stikken zijn (als er iets vast zit in hun keel) hebben we ook niet geleerd...
Euhm voor de rest denk ik niet dat wij veel meer hebben gezien als jullie :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 22:59

Zwitsal schreef:
ik denk trouwens dat het ook afhangt van de omgeving waarin het gebeurd ..
hier in amsterdam zal ik minder snel ergens op af gaan dan in bijv het dorp van mn ouders.
er gebeuren hier zoveel gekke dingen waar je je echt niet mee wil bemoeien (tenzij je een mes tussen je ribben wilt hebben).. hier in amsterdam is het echt je blik op oneindig en vooral niet teveel reageren op omstanders want anders weet je het maar nooit. (en ja ik heb al 2x in zo'n situatie gezeten waarin ik dacht.. had ik mn blik nu maar op de grond gericht gehouden).

Volgens mij heeft de stad waar je woont er weinig mee te maken en moet dat geen reden zijn om iemand te laten verrekken.

Zelf ben ik niet opgeleid om reanimatie te geven, maar ik wil best hardop Staying Alive zingen om iemand anders te helpen het juiste ritme te vinden.

Op kantoor begeleid ik de BHV'ers en ben ik de schakel met het beveiligingsbedrijf, onze veiligheidsafdeling, de andere bedrijven in de buurt en ons BHV team. Ik kan dus wel aansturen en commanderen :).

robeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 23:11

Weet gelukkig wat ik moet doen. Heb het ook gedaan, helaas zonder succes. Slachtoffer was niet te beademen. Kreeg er geen lucht in en het voelde of zijn strottehoofd los lag. Zelfs de ambu verpleegkundige kreeg er geen lucht in met de ballon. Ook intuberen ging niet. Dan maar alleen masseren. Ben 3 kwartier bezig geweest. Op dat moment nergens last van. De volgende dag stikte ik van de spierpijn in mijn benen. :o
Slachtoffer is een paar keer geklapt en er is van alles ingespoten tot er een zelfstandige bloeddruk was. Voor mijn gevoel voor het oog van het kerkvolk. Snel in de ambu en weg. Onderweg naar het zkh overleden. Was een rit van 2 kilometer.

Wat ik eerder las: eerst aandacht geven aan het ernstigste slachtoffer. Is dat binnen de triage niet precies andersom. Mensen die heel zwaar gewond zijn (accuut levensgevaar) links laten liggen en je aandacht richten op de slachtoffers die nog de meeste kans maken?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 23:14

Ligt aan de situatie denk ik, ben je met te weinig man dan kan ik mij goed voorstellen dat je diegene die mogelijk klinisch dood is overslaat en doorgaat naar nummer 2. Maar in principe werkt de kleur triage op ernst. Hoe erger, hoe meer prioriteit. Maar dan heb je vaak ook wel genoeg mankracht.
Zijn wel protocollen voor natuurlijk, maar die heb ik niet thuis liggen. Gebruik (nou ja, moet gebruiken natuurlijk) ik zelf alleen voor hele grote evenementen waarbij het wel voor kan komen. Maar goed, meestal is hulp vrij vlot aanwezig.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 23:20

Ja ik weet wat ik moet doen en hoop dan ook dat als er zich een situatie voordoet ik niet verstijf maar het dus ook daadwerkelijk doe...

Ik heb in mn jeugd EHBO gehad en later heb ik BHV diploma gehaald... die is nu al wel weer een tijdje verlopen.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 23:27

Heb juist gisteren mijn herhalingscursus BHV gehad, heb ook geleerd te beademen, reanimeren en de AED te gebruiken.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 23:54

odetteke schreef:
maura schreef:
@Odetteke (vraag in ieder geval aan jou als instructeur, mocht iemand anders het weten / iets anders vinden ook interessant)

Ik kan niet reanimeren dus val wat dat betreft in de categorie 'niet mee bemoeien' als iemand in elkaar zou zakken. Ik ben wel in het algemeen benieuwd naar de effectiviteit van reanimatie. Het lijkt mij verschrikkelijk om 'gered' te worden uit een situatie waarin al hersenschade is ontstaan, dan zou ik liever meteen dood zijn. Komt iets dergelijks voor bij reanimatie? (of is dit een rare of hele onduidelijk vraag?)

Ja, het kan voorkomen, je kan er als een kasplantje uitkomen. Het hangt af van de conditie waarmee je de reanimatie in ging en hoe lang het heeft geduurd. Maar dat moet geen leidraad zijn om wel of niet te gaan reanimeren, er zijn ook genoeg succesgevallen die nog tientallen gewoon een normaal leven leiden.

Ik ken iemand van 72 die begin dit jaar een hartstilstand kreeg, en die is nu zo fit als een hoentje! En dat omdat er onmiddellijk eerste hulp werd verleend!

robeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 23:56

vuurneon schreef:
Ligt aan de situatie denk ik, ben je met te weinig man dan kan ik mij goed voorstellen dat je diegene die mogelijk klinisch dood is overslaat en doorgaat naar nummer 2. Maar in principe werkt de kleur triage op ernst. Hoe erger, hoe meer prioriteit. Maar dan heb je vaak ook wel genoeg mankracht.
Zijn wel protocollen voor natuurlijk, maar die heb ik niet thuis liggen. Gebruik (nou ja, moet gebruiken natuurlijk) ik zelf alleen voor hele grote evenementen waarbij het wel voor kan komen. Maar goed, meestal is hulp vrij vlot aanwezig.

Ik ga dan ook van 'mijn eigen' situatie uit. Ernstige ongevallen met meerdere zwaar gewonden/doden en weinig hulpverlening. In aanvang 2 tot 4 personen.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 23:58

Hier nog iemand met ervaring..

Met stuk of 50 man eromheen(kinderen,volwassenen,ouderen) een 8 jarig meisje gereanimeerd samen met mijn stagebegeleider...
Niemand greep in... pas toen we bezig waren wilde mensen helpen, deze hebben we weggestuurd want ze stonden in de weg voor de reanimatie..

Heel vreemd hoe sommige mensen kunnen reageren.....

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 00:04

Ja, mensen reageren heel vreemd. Juist daarom is het zo belangrijk dat mensen getraind worden in hulpverlenen.
Trouwens, dit topic herinnerde me er aan dat ik nog geen beademingsdoekjes in huis had, die waren in het winkelcentrum nergens te koop. Heb ze nu besteld bij: http://www.eerstehulpwinkel.nl/
Ik had namelijk bij de cursus moeite met het beademen van de pop :') omdat mijn kaken niet goed op die van de pop pasten, en met een "kiss of life" doekje ging het wel goed. *\o/*

Debola_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 00:06

robeer schreef:
Wat ik eerder las: eerst aandacht geven aan het ernstigste slachtoffer. Is dat binnen de triage niet precies andersom. Mensen die heel zwaar gewond zijn (accuut levensgevaar) links laten liggen en je aandacht richten op de slachtoffers die nog de meeste kans maken?

Nee, totaal niet....

Dat zie je bij noodevacuaties soms wel. Maar dat zijn professioneel en opgeleide mensen die daarover kunnen beslissen. Iemand die bij bewustzijn is en met een schrammetje, iemand met een open been breuk... Ga je toch niet eerst behandelen als daar 2 bewusteloze personen zijn???

Om concreter te zijn heb ik even op wiki gecheckt voor de zekerheid waaruit blijkt dat men enkel de omgekeerde volgorde gebruikt bij grote oorlogsrampen etc. (denk aan 9/11)

wiki schreef:
Nationaal en internationaal zijn er verschillende methodieken ontwikkeld die na de nodige ervaringen ook regelmatig bijgesteld worden. Een voorbeeld van een dergelijke methodiek is de indeling in vier categorieën van slachtoffers:
T1 Onmiddellijk medische hulp, voor personen die zonder die hulp niet zullen overleven in verband met obstructie van de ademwegen, stoornissen van de ademhaling of problemen met de circulatie. Binnen deze categorie wordt weer triage toegepast: eerst worden de slachtoffers met een luchtwegobstructie geholpen, dan de slachtoffers met ademproblemen, dan de slachtoffers met circulatieproblemen. Behandeling dient binnen 2 uur aan te vangen maar uiteraard zo spoedig mogelijk.
T2 Personen die wel kunnen wachten maar continu gemonitord moeten worden op ademhaling, circulatie en acute problemen (dit kan door iemand met beperkte medische kennis gebeuren). Gewonden met (grote) kans op infecties of invaliditeit vallen bijvoorbeeld binnen deze categorie. Behandeling binnen 6 uur.
T3 Patiënten die kunnen wachten omdat ze geen problemen met ademweg, ademhaling en circulatie hebben en die weinig tot geen kans op infectie of invaliditeit hebben. Behandeling kan in veel gevallen door de patiënt zelf, een EHBO'er of een huisarts plaatsvinden, uiteraard is ziekenhuisbehandeling niet uitgesloten.
T4 slachtoffers die in de gegeven situatie niet gered kunnen worden doordat de ademweg niet vrijgemaakt kan worden, de ademhaling of circulatie niet op gang gebracht kunnen worden, bloedingen niet gestopt kunnen worden of shock niet bestreden kan worden. Het toekennen van de T4 status is iets wat uitermate zwaar weegt en in principe alleen zal voorkomen in oorlogstijd of bij rampen met grote aantallen gewonden. Aan overleden patiënten kan ook de status T4 toegekend worden, al worden ze soms ook gewoon als overleden aangeduid.

Omgekeerde triage

Bij zeer grote rampen zoals in oorlogssituaties en wanneer grote groepen hulpverleners zijn getroffen kan overgegaan worden op omgekeerde triage. De lichtste gevallen worden nu het eerste geholpen om zo spoedig mogelijk mee te kunnen helpen bij de verdere hulpverlening.
Laatst bijgewerkt door Debola_89 op 15-12-11 00:07, in het totaal 2 keer bewerkt

labyrinth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-11 00:06

vuurneon schreef:

Wij kregen ook te horen dat als je moest kiezen tussen een volwassene of een kind, dat je voor de volwassene moet gaan omdat die meer overlevingskans heeft, dat lijkt me wel heeeel moeilijk.

Debola_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 00:10

Ik denk dat hieruit blijkt dat de inschatting van de ernst wel heel belangrijk is...

Cassia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 00:23

Ik heb voor in het zwembad toch iets anders geleerd (is ook wel van andere orde natuurlijk) :

Medische urgentie is niet gelijk aan volgorde van hulpverlening. Zoveel mogelijk SO redden wel.
1) Mobiliseer eerst de mobiele slachtoffers
2) Stabiliseer de SO in direct gevaar
3) Red en Reanimeer de SO met voortdurende zorg.

Concreet: X heeft een bloedneus, O is in paniek en roept dat ie niet kan zwemmen en Z ligt al op de bodem.
Dan moet je eerst X eruit krijgen (fluiten, alarmknop), dan O eruit krijgen (proberen overtuigen, dingen toegooien en als laatste optie: er zelf ingaan) en dan pas Z gaan halen..

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 00:29

ik heb toevallig geoefend op een reanimatie pop en met aed op open politie dag, mn vriend heeft bhv en heb toch wel een aantal dingen in mn hoofd zoals mensen aanwijzen die zo mogelijk aed moeten gaan halen, moest ff slikken toen ik moest beademen wil het liefst daarvoor bescherming hebben maar goed als het moet zal ik het wel doen, en hoofd achterover en neus dicht ook belangrijk