bontkraag

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 17:35

Geryon schreef:
Zo'n mening zou ik nooit kunnen respecteren, belachelijk vind ik het eerder.

Ik hoop dat je ooit op deze mening komt. Het werd voor mij heel lastig om mee te leven, ik was eerst fel tegen en wilde er absoluut niks van weten.
Je komt er toch nooit vanaf, en je hebt alleen jezelf er maar mee als je er niet mee om weet te gaan. Je zult zeker deze winter heel heel veel bont tegenkomen, helaas.
Ik wou dat er nooit iemand op het idee was gekomen om de vacht van dieren als accessoire te gebruiken.. Maar het is net als leer iets waar mensen nou eenmaal gebruik van maken..
Zolang de dieren goed behandeld worden.. dan moet het maar. Maar ik hoop dat er ooit een verbod komt op de handel van goedkoop en slecht behandeld bont.
Laatst bijgewerkt door Macs op 11-09-11 17:35, in het totaal 1 keer bewerkt

amsterdam_30

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 17:35

Waar is de tijd toch gebleven dat bont echt uit en NOT DONE was.. (naar mijn mening is dat het nog steeds overigens).

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 17:36

Ninx schreef:
MarcoBorsato schreef:
Waarom denk je? Of is het soms onmogelijk voor iemand die niet betrekkelijk veel met dieren heeft van een paard te houden? Ik heb ook katten. Maar dieren die ik niet ken, daar heb ik geen emotionele binding mee. En die laten me vrijwel koud.

Heel bijzonder, en ik vind het ook wel stuitend.... een soort van deprimerende gedachte....
Maar ik waardeer het wel dat je eerlijk bent, jouw zienswijze kan denk ik niet erg vaak rekenen op begrip...

Ik denk dat mijn zienswijze vaker voorkomt dan je denkt. Ik voel me in ieder geval nooit eenzaam. En wat is er precies stuitend? Maakt niet iedereen zich druk om andere dingen? Er zijn mensen die zich inzetten voor kankerpatienten, voor mensenrechten, voor dierenrechten. Wie ben jij om te bepalen waar meer waarde aan gehecht moet worden?

Stuitend :') Net alsof ik een of andere rebel ben joh

Geryon schreef:
Ik zou het niet eens wíllen respecteren. Maargoed dat ben ik ;)

Inderdaad, dat ben jij. Het is een beetje een lowblow, maar misschien moet je even wat uitrijpen voordat je discussieert.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 17:38

Macs schreef:
Geryon schreef:
Zo'n mening zou ik nooit kunnen respecteren, belachelijk vind ik het eerder.

Ik hoop dat je ooit op deze mening komt. Het werd voor mij heel lastig om mee te leven, ik was eerst fel tegen en wilde er absoluut niks van weten.
Je komt er toch nooit vanaf, en je hebt alleen jezelf er maar mee als je er niet mee om weet te gaan. Je zult zeker deze winter heel heel veel bont tegenkomen, helaas.
Ik wou dat er nooit iemand op het idee was gekomen om de vacht van dieren als accessoire te gebruiken.. Maar het is net als leer iets waar mensen nou eenmaal gebruik van maken..
Zolang de dieren goed behandeld worden.. dan moet het maar. Maar ik hoop dat er ooit een verbod komt op de handel van goedkoop en slecht behandeld bont.

Iedereen om mij heen heeft bontkragen om in de winter. De een nog dikker dan de ander. Ik vind het echt belachelijk, niet mooi, en ontzettend aso. Mensen kijken mij raar aan dat ik geen bont draag. Voelen zich veel te goed voor mij omdat zij bont hebben en ik niet. Nou, ik ben blij! Ik hoop ook dat er een verbod op komt.. Het is echt te verzot voor woorden.

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 17:40

Geryon schreef:
Macs schreef:

Iedereen om mij heen heeft bontkragen om in de winter. De een nog dikker dan de ander. Ik vind het echt belachelijk, niet mooi, en ontzettend aso. Mensen kijken mij raar aan dat ik geen bont draag. Voelen zich veel te goed voor mij omdat zij bont hebben en ik niet. Nou, ik ben blij! Ik hoop ook dat er een verbod op komt.. Het is echt te verzot voor woorden.

Ik ben het ook zeker wel met jou eens hoor :j Ik gruwel ook bij het idee en als ik het zie... Bij mij op school had er vorig jaar zelf iemand een kraag van zo'n 40 cm breed! Bah.. Maarja.. áls het moet.. dan liever verantwoorder..

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 17:41

Ninx schreef:
liedje89 schreef:
Volgens mij zegt niemand hier dat alle pelsieren een geweldig leven hebben. Alleen bont niet slechter is als leer of vlees. Productie van vlees of leer gebeurt net zo goed onder slechte omstandigheden, maar dat praat iedereen maar goed. Ik vind het prima als je waarde hecht aan dierwelzijn maar doe dat geinformeerd en veroordeel niet iedereen die andere prioriteiten heeft.

Nederlandse pelsdieren hebben het beter dan nederlandse varkens en kippen. Bij een pelsdier worden geen onderdelen "afgeknipt", ze zitten relatief ook niet veel alleen, de oppervlakte waar ze opzitten is relatief groter als die waar varkens en kippen op gehouden worden. En wanneer je vlees en leer uit het buitenland importeerd hebt je net zo goed geen garantie over het dierwelzijn van het gebruikte dier.

Wanneer je van alle bovengenoemde zaken geen gebruik maakt zit je altijd safe....

Men zou op z'n minst het gebruik (misbruik) van deze zaken iets kunnen temperen....

Alsof leer, vlees en bont de enige producten zijn waarbij dieren misbruikt/gebruikt worden voor de productie :z . Ik vind het prima als jij liever niet veel dierlijke producten gebruikt, maar dat is imo ieders eigen keuze, ik word alleen een beetje kriegel van al die slecht geinformeerde mensen die andere mensen gewoon compleet de grond in stampen en veroordelen terwijl ze zelf net zo "erg" zijn.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 17:43

Ninx schreef:
Focussed schreef:
Ja dat weet ik, en daarom draag ik die nu ook niet meer. Typisch een beginnersfout.

Heb wel een nerts van Nederlandse fokkerij hier liggen, die dus WEL een "fijn" leven gehad heeft. En dat draag ik dus wel (ook met een fijn gevoel ;) ) .
Overigens ligt hier ook nog een hele nertsmantel in de kast van mijn oma. Prachtig maar daar zie je me niet in lopen.

Nou, dan wordt die 'beginnersfout' wel door vrijwel iedere bontdrager gemaakt....
Bovendien: nertsen in NL fokkerijen leven ook op roosters, in te kleine hokken, en vertonen de hele dag stereotypisch gedrag door stress en ongemak...
In dat geval ben ik liever geen 'beginner' maar ook geen 'gevorderde'....

Ja dat is ook logisch dat die fout veel wordt gemaakt. Immers, wanneer je je niet inleest heb je nergens weet van.
Overigens zitten nertsen op stro en niet op roosters. Daarnaast wordt er nu veel geexperimenteerd met danwel het vergroten van de hokken danwel "tijdsverdrijf" aanbieden. (Daarbij waren de nertsen blijer met tijdsverdrijf zoals speeltjes/uitdagingen dan met een groter hok).

Wellicht interessant (samenvatting regels omtrent nertshokken/houden)
http://www.nfe.nl/2009/uploads/pdf/30_S ... ertsen.pdf

En een filmpje
http://www.nfe.nl/2009/uploads/videos/NFE_WH1.wmv

En altijd pijn aan de poten... Doet me denken aan de koeien en varkens hier in NL. Waarvan een zeer groot gedeelte (bij de koeien in dit geval) met klauwinfecties rondlopen omdat ze in hun eigen stront staan.
Laatst bijgewerkt door Odysseus op 11-09-11 17:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Geryon

Re: bontkraag

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 17:45

Gelukkig staan de koeien hier gewoon zoveel mogelijk in de wei en zien er super uit..

Wij kopen dan ook alles biologisch. Maar was daar ook niet iets mee? Dat het niet zo biologisch is als het hoort te zijn?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 17:45

liedje89 schreef:
Alsof leer, vlees en bont de enige producten zijn waarbij dieren misbruikt/gebruikt worden voor de productie :z . Ik vind het prima als jij liever niet veel dierlijke producten gebruikt, maar dat is imo ieders eigen keuze, ik word alleen een beetje kriegel van al die slecht geinformeerde mensen die andere mensen gewoon compleet de grond in stampen en veroordelen terwijl ze zelf net zo "erg" zijn.

Nou ja, dat mag.... al reken ik mezelf niet tot die groep.

Gebruik en misbruik van dieren is overal, en een niet uit te roeien kwaad. Maar goed, de wereld vergaat vanzelf een keertje... en dat hoop ik dat de ontwerpfout 'mens' weggesaneerd wordt!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 17:46

Ik ben weg, wil nog even vrolijk blijven vandaag!
Ik wens u en uw geweten nog een prettige dag! *\o/*

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 17:49

Ninx schreef:

Ik hoop dat je mijn post nog even leest, want had speciaal voor jou nog even die samenvatting en het filmpje opgezocht :)

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 17:54

Ninx schreef:
liedje89 schreef:

Nou ja, dat mag.... al reken ik mezelf niet tot die groep.

Gebruik en misbruik van dieren is overal, en een niet uit te roeien kwaad. Maar goed, de wereld vergaat vanzelf een keertje... en dat hoop ik dat de ontwerpfout 'mens' weggesaneerd wordt!

Toch vind jij het ook nodig om in een topic over bont negatief te reageren en doe je dat toch niet bij ieder topic waarin een leren zadel te zien is :Y) .

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 17:57

Ninx schreef:

Wat een zwakke manier om het topic te verlaten. Als je niet zoveel met dieren hebt, heb je dus geen geweten?

Easy_Pelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 20:09

Ben het compleet met Ninx en alle dierenliefhebbers eens :o

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 20:15

MarcoBorsato schreef:
Ninx schreef:

Wat een zwakke manier om het topic te verlaten. Als je niet zoveel met dieren hebt, heb je dus geen geweten?

Nee hoor, het is erg verstandig jezelf zo nu en dan tegen teveel negatieve energie te beschermen en even af te haken...
Eerder ging ik nog wel eens door met dit soort topics totdat ik er bij neerviel... figurally speaking...

En in antwoord op je vraag: niet de behoefte hebben om met respect om te gaan met alles dat leeft, met mate te consumeren, en liefde hebben voor alles dat leeft... vind ik een defect.
Maar goed, iets wat 'kapot' is, kan 'gemaakt' worden... er is dus altijd hoop zullen we maar zeggen!

Toch zijn ook veel jonge meiden niet weg van een stukje 'controverse' en schoppen ze graag tegen wat heilige huisjes.... wellicht ben jij zo'n jonge dame.
En dat draait vast en zeker wel bij!

ps: ik heb niet zoveel met kinderen.... en toch vind ik het vreselijk dat kinderen uitgebuit, misbruikt en verwaarloosd worden.... die zaken kunnen dus hand in hand gaan.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 20:32

Ninx schreef:
Nee hoor, het is erg verstandig jezelf zo nu en dan tegen teveel negatieve energie te beschermen en even af te haken...
Eerder ging ik nog wel eens door met dit soort topics totdat ik er bij neerviel... figurally speaking...

En in antwoord op je vraag: niet de behoefte hebben om met respect om te gaan met alles dat leeft, met mate te consumeren, en liefde hebben voor alles dat leeft... vind ik een defect.
Maar goed, iets wat 'kapot' is, kan 'gemaakt' worden... er is dus altijd hoop zullen we maar zeggen!

Toch zijn ook veel jonge meiden niet weg van een stukje 'controverse' en schoppen ze graag tegen wat heilige huisjes.... wellicht ben jij zo'n jonge dame.
En dat draait vast en zeker wel bij!

ps: ik heb niet zoveel met kinderen.... en toch vind ik het vreselijk dat kinderen uitgebuit, misbruikt en verwaarloosd worden.... die zaken kunnen dus hand in hand gaan.

Alles dat leeft? Excuse me :') Ik richt me op andere aspecten, wie ben jij dan om te oordelen dat ik een defect heb? Zie je, ik begrijp niet waarom je iemand anders naar beneden moet drukken om je eigen woorden kracht bij te zetten door te insinueren dat ik een defect heb, of nog in de pubertijd zit. Waarom doe je dat?

Ik vind dieren niet gelijkwaardig aan mensen, ik kan dus erg wakker liggen van alle onrecht tegen kinderen en vrouwen en onschuldige gevangenen, maar niet van zielige beesten.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 20:50

ik ga dit topic verlaten ,
na een interresant discussie een paar pagina's terug is hel alleen nog gekat naar elkaar geworden jammer ,
doei doei

ps ik hou ook niet van kinderen :P
en als iemand ze onrecht aandoet vind ik het ook niet leuk ;)

Easy_Pelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 06:48

Weetje, doe gewoon iets goeds voor de wereld en koop die bontkraag niet.
Hoe mooi die ook is.
Als iedereen dat denkt gaat die handel in beesten voorbij.
Waarom moeilijk doen? Elke dierenvriend denk toch zo?

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 08:22

Easy_Pelle schreef:
Hoe mooi die ook is.

Een koop jij dan ook geen vlees meer, en geen leer meer, en geen suede meer. (En drink dan liever ook geen melk meer en eet geen eieren) Want dan is de handel in die beesten ook voorbij. En elke dierenvriend wil dat toch ;) ?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 11:01

Focussed schreef:
Easy_Pelle schreef:
Hoe mooi die ook is.

Een koop jij dan ook geen vlees meer, en geen leer meer, en geen suede meer. (En drink dan liever ook geen melk meer en eet geen eieren) Want dan is de handel in die beesten ook voorbij. En elke dierenvriend wil dat toch ;) ?

Ik begrijp dat mensen dit soort kwinkslagen heel gevat vinden, en daarmee het dragen van bont uitstekend denken te verdedigen...
Maar eerlijk gezegd zie ik idd het liefste dat mensen stoppen of minderen met de door jou genoemde zaken.
Ik denk dat ieder mens gezonder en beter bezig is wanneer hij/zij zo min mogelijk vlees consumeert, vlees en zuivel van goede kwaliteit koopt, en zo min mogelijk dierlijke materialen gebruikt...
Wanneer je volledig vrij wilt zijn van het gebruik van dierlijke materialen moet je jezelf om zeep helpen, want dat is haast niet te omzeilen.
De wereld wordt echter al een heel stukje fraaier wanneer mensen een beetje minderen en met beleid consumeren....

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 12:34

Ik hoef niks te verdedigen. Het slaat alleen kant nog wal om te zeggen dat we geen bont (en dan denk ik aan Europees bont) meer moeten dragen want dat is zielig, maar wel nog vrolijk vlees en andere dierlijke producten kunnen consumeren zonder last te hebben van het geweten.

Wbt minderen met alle dierlijke producten ben ik het volledig met je eens. Het is een nobel streven en ik denk zeker dat het ooit mogelijk is volledig zonder dieren te leven. Vlees is men nu al aan het maken van stamcellen (gewoon stamcellen tot spier laten groeien in het lab, en klaar is je biefstuk). Dit staat alleen nog wel redelijk in kinderschoenen, maar over tientallen jaren liggen denk ik wel de stamcelbiefstukjes in de schappen.

Easy_Pelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 14:59

Focussed,
Ik begrijp dat je zo reageerd want je hebt dan ook wel weer gelijk.
Maar toch is het idee dat er dieren afgeslacht worden omdat 'de mens' alleen maar mooi wilt zijn.
En dat is zeer egoistisch.
Ik ben zelf vegatarisch en wil het liefst ook veganist worden, maar ik weet niet hoe ik moet beginnen omdat bijna overal iets van zuivel inzit.
Ik koop geen leer en kijk heel goed wat ik koop, bijv. zitten er in veel dierenspeeltjes katten/honden bont en dat koop ik dan gewoon ook niet.

Je kan toch gewoon 'iets' goed doen?

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 18:37

Ninx schreef:
Ik begrijp dat mensen dit soort kwinkslagen heel gevat vinden, en daarmee het dragen van bont uitstekend denken te verdedigen...
Maar eerlijk gezegd zie ik idd het liefste dat mensen stoppen of minderen met de door jou genoemde zaken.
Ik denk dat ieder mens gezonder en beter bezig is wanneer hij/zij zo min mogelijk vlees consumeert, vlees en zuivel van goede kwaliteit koopt, en zo min mogelijk dierlijke materialen gebruikt...
Wanneer je volledig vrij wilt zijn van het gebruik van dierlijke materialen moet je jezelf om zeep helpen, want dat is haast niet te omzeilen.
De wereld wordt echter al een heel stukje fraaier wanneer mensen een beetje minderen en met beleid consumeren....

Hey joehoe, als je toch de moeite neemt om hier te reageren, wees dan ook zo lief om mijn vragen te beantwoorden.