Het is AUto, niet OOto!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Susyb

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 10:11

Vala schreef:
Ik vind het irritanter als mensen slecht nederlands schrijven. In een topic wensen mensen sterkte aan de nabestaande ipv nabestaanden, of bij de afstamming van een paard vragen wat de afstammeling is, dat is er ook zo eentje :Y) . Staat een beetje knullig.

Tja maar ik ben slecht in school en heb dyslexie..
Daarin tegen ben ik wel super goed in rekenen en wiskunde.. en ik vind het raar dat als mensen wel goed nederlands kunnen schrijven maar geen breuken of vergelijkingen kunnen oplossen ;) Het is maar net waar je goed in bent.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 10:13

Wat denk je dan van posts over welk bid het beste in de mond licht , dat is helemaal rampzalig... en inderdaad dat geneuzel van dat mensen zich ergens aan irriteren : dat is ook een enorme stijlfout.

Je ergert je ergens aan of iets irriteert je.

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 10:13

Citaat:
Auto komt uit het Grieks en betekent niets anders dan 'zelf'. Zit dus niets frans aan!

Dat zou zomaar kunnen maar ik denk dat in het Nederlands toch echt uit het Frans is voortgekomen (leenwoord).

Nog een vraagje... hoe zeggen jullie aubergine dan? OObergine neem ik aan... waarom dan geen OOto? Enneh... aubade?

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 10:14

Embe schreef:
Citaat:
Auto komt uit het Grieks en betekent niets anders dan 'zelf'. Zit dus niets frans aan!

Dat zou zomaar kunnen maar ik denk dat in het Nederlands toch echt uit het Frans is voortgekomen (leenwoord).

Nog een vraagje... hoe zeggen jullie aubergine dan? OObergine neem ik aan... waarom dan geen OOto? Enneh... aubade?

Het feit dat je een klank bij het ene woord als "x" uitspreekt betekent toch niet automatisch ( :+ ) dat het áltijd zo moet worden uitgesproken :n

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 10:15

Auto spreek je gewoon uit als ooto, helaas TS.
Juist wanneer je auto zegt ben je verkeerd bezig, het klinkt zelfs simpel en plat :=

Je zegt toch ook Kado, en niet kadau??! (cadeau)

Susyb

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 10:16

pmarena schreef:
Wat denk je dan van posts over welk bid het beste in de mond licht , dat is helemaal rampzalig... en inderdaad dat geneuzel van dat mensen zich ergens aan irriteren : dat is ook een enorme stijlfout.

_O- Hahaha dat is ook weer zo..
Er zitten zeker geen mensen uit friesland hier meer.. want dan mogen we de friese taal ook wel af gaan schaffen ;)

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 10:17

Liesje89 schreef:
Auto spreek je gewoon uit als ooto, helaas TS.
Juist wanneer je auto zegt ben je verkeerd bezig, het klinkt zelfs simpel en plat :=

Je zegt toch ook Kado, en niet kadau??! (cadeau)

Misschien eerst het topic lezen.. ;)

En bij cadeau schrijf je eau, het is geen eauto hoor. :')

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 10:17

Ik begrijp uiteraard dat mensen met dyslexie problemen hebben met schrijven. En idd, ik ben heel slecht in rekenen!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 10:18

Jammer Liesje , het is echt AU hoor :P

Ik hoop toch dat je zelf ook wel het verschil ziet tussen "auto" en "cadeau" :P

Cadeau eindigt op eau , niet alleen op au , en het franse uiteinde eau hoort gewoon als o uitgesproken te worden , is echt totaal iets anders dan auto :)

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 10:20

Citaat:
En bij cadeau schrijf je eau, het is geen eauto hoor. :')

Probeer dat eens uit te spreken :')

IMJ

Embe schreef:
Citaat:

Geloof ik echt niet.
Auto wordt ook in de medische wereld gebruikt voor alles dat 'zelf' betekent (automutilatie, auto-immuunziekte, autonoom).
Auto (zelf: grieks) Mobile (voortbewegen: Latijn) Niets frans aan.
Aubergine lijkt me wel degelijk frans en dus OO.

Embe

Nog iets... er wordt vaak bv 'het linkse of rechtse paard' gezegd. Terwijl ik vind dat het 'linker of rechter paard' moet zijn. Het is dan wel weer de meest linkse of rechtse...

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 10:21

moet je eens in België komen :')

hier is een auto = nenotto :')

Anoeska

pmarena schreef:

Cadeau eindigt op eau , niet alleen op au , en het franse uiteinde eau hoort gewoon als o uitgesproken te worden , is echt totaal iets anders dan auto :)

Het is niet echt AUto of echt OOto, het mag dus officieel allebei. Voor de rest is het mening, voorkeur en dialect.

Susyb

Vala schreef:
Ik begrijp uiteraard dat mensen met dyslexie problemen hebben met schrijven. En idd, ik ben heel slecht in rekenen!

Dus ja.. elke gek zijn gebrek zullen we maar zeggen..
Ik snap niet dat mensen zich zo aan andere kunnen ergeren omdat die gewoon het iets anders uitspreken..
Iedereen heeft zo zijn goede punten en zijn slechte punten.
Ik zeg ik altijd 'ik heb/ben dat potlood nodig' (ik zeg dus het verkeerde :') weet nu even niet meer wat ik verkeerd zeg.
Je moet eens weten hoe naar het is om elke keer naar je hoofd geslingerd te krijgen: Neeeeee het is...
Ik begin toch ook niet te lachen als ik aan mensen een vergelijking van de stelling van pytagoras vraag en diegene het niet weet..

pmarena schreef:

ja als je zo gaat denken dan zou iedereen bij zijn teen stoten inplaats van : AAAUUWWW!
OWWWWWWW roepen. :')

Brainless

eauto = een auto die loopt op water!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 10:22

Susyb schreef:
pmarena schreef:

_O- Hahaha dat is ook weer zo..
Er zitten zeker geen mensen uit friesland hier meer.. want dan mogen we de friese taal ook wel af gaan schaffen ;)

Ach die dialecten enzo zijn juist wel weer leuk :P

Schitterend toch als je met een Brabander zit te babbelen en die zegt het getal 88. Dat is dan niet gewoon "achtentachtig" maar direct zo'n dik aangezette rollende "àaaaaggentàaaggetug"

Ine23

Ik vind het vreemd dat een bepaalde (en dan nog correcte in het geval van au/oo-to) uitspraak meteen moet gekoppeld worden aan simpel, plat, dom, ordinair, ... Dus, als je iets niet uitspreekt zoals jij dat doet, dan weet je niet hoe je net moet spreken? Arme Belgen die dan eens op bezoek zijn in Nederland of omgekeerd, want die weten er dan allemaal niets van.

IMJ

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 10:23

Ik heb gewoon "auto" geleerd overigens. Ken eigenlijk niemand die "oto" zegt :n Zal er ook maar aan liggen waar je vandaan komt.
Maar dat het plat oid zou zijn vind ik dan wel weer heel grappig :)) :D

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 10:24

pmarena schreef:

Fries is geen dialect :Y)

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 10:24

Brainless schreef:
eauto = een auto die loopt op water!

Die wil ik!!!

Tijd voor de discussie waarbij je woorden met een 'oe' uitspreekt als 'eu'??

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 10:25

Roxiie :

vandaar de "enzo" ;)

Ik zit eigenlijk te wachten op iemand die de moeite neemt om even een quote uit de Dikke van D. te plaatsen over de uitspraak :P

Brainless

Ik heb geleerd (of dat klopt is een tweede natuurlijk) dat au aan het begin van een zelfstandig naamwoord uitgesproken mag worden als oo.

Susyb

roxiie schreef:
pmarena schreef:

Fries is geen dialect :Y)

Inderdaad. Is een taal.
IMJ schreef:
Ah, kijk (hoewel hier niets over de uitspraak staat) :)
http://nl.wikipedia.org/wiki/Auto

Nee wiki durft zich daar niet over uit te laten voor hij van half nederland op zijn flikker krijgt of het nou auto of otto is..