Heimwee naar een land waar je niet woont

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Faux

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 12:53

mbkaatje schreef:
Goh, wat zijn er veel mensen die zich hier in Nederland niet thuis horen.

Niet als verwijt bedoeld, maar het is toch jammer. Nederland heeft ook z'n leuke en mooie kanten. En uiteraard baal ik soms heel erg van hoe men hier met elkaar omgaat, maar niet iedereen is zo. Als je zelf aardig en open opstelt, krijg je het toch vaak weer terug. Voor andere mensen kan dat ook een verademing zijn.

Ergens anders naar toe verhuizen, hoeft geen verbetering te betekenen. In heel veel andere landen is het net zo. Ik kom Ierland hier vaak tegen, maar laat ik je zeggen dat dat aardige ook heel oppervlakkig kan zijn. Als je er eenmaal woont, kan je je daar ook enorm buitengesloten gaan voelen. Zelf (nog) geen ervaring mee, maar al wel een paar keer over gelezen. Het is best moeilijk om als buitenlander te worden opgenomen in de ierse gemeenschap.

Natuurlijk heeft elk ander land net als Nederland ook zijn negatieve kanten, en heeft Nederland op zijn beurt ook echt wel positieve kanten. Zelf heb ik in mijn post ook aangegeven dat ik dankbaar ben dat ik in Nederland ben geboren enzo, maar het kan toch zijn dat mensen hier iets missen? Ik begrijp dat zelf heel goed, omdat ik het zelf ook heb.. Daarmee schilderen we Nederland niet af als een slecht land met alleen maar negatieve punten, maar voor ons wegen de positieve punten van andere landen gewoon zwaarder. :)

mbkaatje

Re: Heimwee naar een land waar je niet woont

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 13:04

Zoals ik al schreef, bedoel ik het niet als krietiek, maar meer dat je erom moet denken niet in een bepaalde negativiteit blijf hangen. Het leek er soms hier en daar op dat zelfs Nederlanders niet leuk meer zijn en dat "buitenlanders" veel aardiger zijn.
Dat is natuurlijk niet altijd waar.

Probeer er hier iets van te maken. En als je wilt emirgeren (wat ik me in sommige gevallen heel goed kan voorstellen hoor) ga daar aan werken, zodra het kan. Emigreren is inderdaad niet echt heel eenvoudig.

x_Katja_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 13:15

Ik wil al mijn hele leven een keer naar zuid-afrika, ik kijk heel vaak op tv die documentaires, lees boeken, lees/zoek dingen op internet, ben er heel veel mee bezig.. en in September gaat het dan eindelijk gebeuren; ik ga erheen voor de 1e keer! Ben zo benieuwd hoe ik dat ga ervaren, of het zo aanvoelt als dat ik nu denk.. Zou eigenlijk niet best wezen want je gaat niet zo snel "even" naar zuid-afrika.. ver vliegen en erg prijzig..

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 13:35

x_katja_x: SA kán je gewoon echt niet negatief naar het land laten kijken... <3
Het enige wat ik daar niet cool vind, is de hoge crime rate! Maargoed, als je je een beetje aanpast, heb je daar totaal geen last van..

Faux

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 13:56

mbkaatje schreef:
Zoals ik al schreef, bedoel ik het niet als krietiek, maar meer dat je erom moet denken niet in een bepaalde negativiteit blijf hangen. Het leek er soms hier en daar op dat zelfs Nederlanders niet leuk meer zijn en dat "buitenlanders" veel aardiger zijn.
Dat is natuurlijk niet altijd waar.

Probeer er hier iets van te maken. En als je wilt emirgeren (wat ik me in sommige gevallen heel goed kan voorstellen hoor) ga daar aan werken, zodra het kan. Emigreren is inderdaad niet echt heel eenvoudig.

Ik ben het met je eens dat we niet in negativiteit over ons eigen land moeten blijven hangen. Het is heel belangrijk dat we het er hier van maken wat we ervan kunnen maken, maar ik bijvoorbeeld, doe dat door veel met mensen uit andere culturen om te gaan. Want dát maakt het voor mij hier een stuk draaglijker. :)

ushi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 15:43

Yv_ schreef:
Het enige wat ik daar niet cool vind, is de hoge crime rate! Maargoed, als je je een beetje aanpast, heb je daar totaal geen last van..

Haha wel grappig om te lezen... In Nederland zou dit namelijk nooit gepikt worden! :P

Mensen idealiseren en romantiseren het buitenland altijd zo lekker! :P

hoi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 19:27

Oh ja hier hezetlfde,ik mis Spanje best wel, toen ik in Andalusie verbleef,het heeft daar zo veel meer ruimte als hier en vooral die landschappen en bergen. Prachtig gewoon.

Faux

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 20:50

Waar ik trouwens veel over nadenk en ook stiekem al voor probeer te sparen is een grote wereldreis. En dan niet alleen één gebied, maar echt naar allerlei verschillende landen en culturen, om álles te proeven.. Wie weet kom ik dan een land tegen waarbij ik denk: hier blijf ik.

Toch lijkt het me ergens ook wel weer eng.. Ik hou zoo enorm van mijn familie en vrienden en dat alles achterlaten lijkt me een van de moeilijkste dingen die er zijn. Daarom heb ik wel het idee dat ik niet al te ver weg moet gaan wonen, niet dat het gelijk een enorme onderneming is om eens een keer op bezoek te gaan bij elkaar..

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 21:04

Ik heb dat met de deelstaat Schleswig Holstein in Duitsland. Daar heb ik zoveel vrienden wonen. De mensen zijn hartstikke aardig, de merrie die ik al 19 jaar ken is in die deelstaat geboren. Het enige nadeel is dat ik geen rijbewijs heb en iedereen zo ver weg woont... Ik moet eerst 7 uur reizen met openbaar vervoer voordat ik op mijn verblijfplaats ben en dan kan ik een paar mensen op de fiets bereiken :+
Ik zou graag willen verhuizen, maar dan wil ik wel eerst een rijbewijs en kans op een baan daar.

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 21:46

Ik spaar op dit moment ook voor een reis, weet nog niet waarheen (locatie is al zo vaak veranderd dat ik het niet meer durf te zeggen :+ ). Maar inderdaad, ik ga ook om andere culturen mee te maken. Ben erg benieuwd wat het uiteindelijk wordt en of het gaat bevallen. Of ik me daar meer thuis voel dan hier, maargoed, dat zullen we over zo'n 2 jaar weten gok ik zo :Y)

Ik denk ook niet alleen negatief over nederland en de mensen hier. Overal zitten er inderdaad rotte appels tussen. Alleen deze lifestyle is gewoon niks voor mij, plus dat ik enorm houd van bergen, bossen en vlaktes. Ik vind het ook heerlijk om hier door het platteland te rijden, maar dat is geen echte natuur en je bent er zo goed als altijd toch nog onder de mensen en ik vind het juist zo heerlijk om helemaal alleen tussen de natuur te zijn zo nu en dan. Genieten van de geluiden uit het bos, de dieren bekijken die lekker hun ding aan het doen zijn. Ik ben dan ook erg blij dat ik op loopafstand bij een mooi natuurgebiedje woon, waar ik 's ochtends vroeg wel eens te vinden ben. Dus ik heb wel degelijk dingen hier waar ik van kan genieten hoor, maar heel veel dingen voelen gewoon echt niet goed hier. En andere landen idealiseren, ja misschien wel, maar ergens vind ik dat ook wel mooi :)

Rijbewijs is dan inderdaad erg handig haha, al vind ik treinen ook erg leuk, maar met zoiets is het inderdaad minder handig :))

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-11 21:51

Ik las iets over negatief zijn over NL en dan vooral over de mensen, ik ken prima mensen in Nederland :) dat is bij mij het punt ook niet, het gaat mij niet zozeer om de mensen maar.. het gevoel dat een land als geheel mij geeft, en dan vooral de natuur denk ik. Lastig uit te leggen.

Faux

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 21:54

Fiffill schreef:
Ik las iets over negatief zijn over NL en dan vooral over de mensen, ik ken prima mensen in Nederland :) dat is bij mij het punt ook niet, het gaat mij niet zozeer om de mensen maar.. het gevoel dat een land als geheel mij geeft, en dan vooral de natuur denk ik. Lastig uit te leggen.

Bij mij is het ook niet zozeer dat ik zeg: nederlanders zijn niet leuk. Integendeel. Ik ben iemand die zo ongeveer iedereen leuk vindt. :')
Het is meer een bepaalde sfeer die in Nederland hangt, een cultuur / maatschappij / mentaliteit. De gejaagdheid en individualiteit van het bestaan hier.. En daarnaast zoals jij al zegt: het gevoel dat een land als geheel geeft. De natuur.. Die is voor mij ook erg belangrijk.

Voor de één zal Nederland heel fijn aanvoelen, voor ons uit dit topic niet. :)

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-11 21:56

Dat heb ik ook haha, ik vind altijd iedereen leuk (of ze moeten echt iets goed fout doen). :')
Toch wel veel mensen die het herkennen :) ik las ook nog iets over waarom Engeland en niet Ierland want dat is veel mooier, ik ben nog nooit in Ierland geweest, ik wil er wel graag heen wie weet word ik wel verliefd. :D

Lieveranders

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 23:00

natuurlijk is het het geheel wat maakt dat ik me niet op mijn gemak voel in Nederland, maar ik heb het toch ook voornamelijk met de mensen.. Ik ben altijd heel positief en sta voor iedereen open, maar wordt toch keer op keer teleurgesteld. De mensen waarvoor ik hier zou willen blijven zijn bij mij op 1 hand te tellen..

Faux

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 23:10

Dat is vervelend als je situatie zo is Lieveranders.. :\
Bij mij blijft het ook wel op 2 handen hoor.. Mensen voor wie ik écht hier zou blijven.
Of in elk geval niet aan de andere kant van de wereld..

Maar dat is niet door teleurstellingen opzich, maar meer omdat ik gewoon niet veel mensen toelaat in mijn échte nabije bubbel. :) Ik vind iedereen leuk en prima en aardig en sta overal voor open, maar écht om iemand geven is toch anders. Dat blijft bij mij op 2 handen ongeveer.

Lieveranders

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 23:23

Ja het klinkt wel wat negatief, maar zo voel ik het op dit moment wel.. Misschien moet ik ook wat minder mensen toelaten, dan is de kans dat ik gekwetst wordt ook minder groot..

Maar goed, het wil niet zeggen dat verhuizen naar een ander land de oplossing daarvoor is. Ik denk alleen wel dat in een land waar de maatschappij wat minder gehaast is de mensen ook anders met elkaar omgaan..

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 23:40

_Nancy schreef:
Op een dag verhuis ik naar het buitenland :j

Ik wil heel graag weg uit Nederland.. Heb er helemaal niks mee..
Ik weet nog niet waar ik precies heen wil, maar ik weet in ieder geval wel dat ik weg wil :=

Maar goed, het is niet zo makkelijk om 'even' te emigreren.

I'll keep on dreaming :+:

Is helemaal niet zo moeilijk hoor, gewoon sollicitaties uitsturen of enkele maanden er heen gaan en gewoon ergens onderaan beginnen met werken.
Ik ben ook een on-nederlanse nederlander. Daarom woon ik nu in Basel en ben helemaal thuis. Waar een wil is is een weg. Ik vond het niet ingewikkelder dan van amsterdam naar rotterdam verhuizen. De meeste mensen hangen echter te veel aan het matariele en de zogenaamde zekerheid van een vast contract. Als je werkgever ineens gaat bezuinigen heb je net zo goed niets.

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 07:36

Hmm, ik vind niet iedereen leuk. Ik vind iedereen leuk tot ze het tegendeel hebben bewezen en zo nu en dan bewijst iemand het tegendeel :) Maar ik ga, gelukkig, ook niet speciaal voor de mensen weg, maar echt voor de natuur, het klimaat en ook een beetje voor mogelijkheden tot bepaald werk. Ik heb nog geen idee wat ik precies wil doen, maar in ieder geval geen kantoorbaantje en de dingen die op dit moment wel door mijn hoofd zweven zijn hier helaas niet mogelijk :=

Ik laat ook niet snel mensen dicht bij me komen, maar denk dat veel mensen dat hebben. Een soort bescherming ofzo. En ik vind het ook fijn om zo nu en dan met mensen te praten die verder niks van me weten/kennen dan mijn buitenkant en dat gezellige praatje één keer in de week/zoveel tijd. Dat houdt het lekker luchtig en licht allemaal :P

Vue

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 14:00

Faux schreef:
Hihi, ik wou dat ik net zoals de meesten hier één land had waarin ik me zo thuis voelde. Dan kon ik tenminste actie gaan ondernemen om daar eventueel heen te verhuizen. Enige wat ik nu weet is dat ik hier niet wil blijven. Maarja, dan blijven er nog 192 andere landen over. :')

Woahaha herkenbaar. Ga gewoon een beetje rondreizen joh!
Niks te verliezen toch? Er komt vanzelf een land waar je je écht, écht thuisvoelt..

edit; je was me voor, ik had de laatste pagina nog niet gelezen. :+

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 14:04

Hoewel we echt prima wonen in Rotterdam, is er toch een aanzienlijke kans dat wij over een paar jaar naar omgeving Turijn (Italië) verhuizen. We zijn nu bezig met de taal, tenslotte is dat het begin.

Vanaf moment 1 dat we daar een voet op de grond zetten, voelde het 'thuis'. Heel anders als plaatsen of landen waar we daarvoor geweest waren!

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 14:15

Ik heb dat met Frankrijk, en dan maakt het zelfs niet uit waar. Ik hou van de ruige kusten van Noord-Frankrijk, maar ook van het warme klimaat van Zuid. Aan de zee, een meer, of een rivier, maakt al niet uit, als het maar Frankrijk is :D Het heeft bij mij vooral te maken dat ik zowiezo 1x per jaar naar Frankrijk op vakantie ga, dus Frankrijk = rust. Verder gewoon de sfeer, de huisjes, de omgeving, alles! Daar is er nog échte natuur, ruimte, heerlijke marktjes. Ik zou echt een martkkramer in Frankrijk kunnen zijn voor de rest van mijn leven :D

Grote kans dat ik alles overromantiseer, dus het plan is volgend jaar drie maanden stage te lopen in Frankrijk. Meteen een goeie test of mijn vakantiegevoel blijft of niet. En wie weet dan, ooit, als ik mijn vriend kan overtuigen, maken we de oversteek naar Frankrijk :D

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 22:16

ushi schreef:
Yv_ schreef:

Haha wel grappig om te lezen... In Nederland zou dit namelijk nooit gepikt worden! :P

Mensen idealiseren en romantiseren het buitenland altijd zo lekker! :P

Dat is absoluut niet waar :n. En ik idealiseer ook totaal niet :).
Crime rate is Nederland ligt dan wel een stuk lager dan in SA, maar er zijn alsnog bepaalde buurten in Nederland, voornamelijk wijken in de grote(re) steden (bijv. Amsterdam, Den Haag, Rotterdam) waar je als Nederlander gewoon niet moet komen. Als Nederlander weet je dat, of hoor je dat via via en kom je daar gewoon niet. Dat bedoel ik met "aanpassen", dat heb je precies hetzelfde in Zuid- Afrika. Daar moet je gewoon niet 's avonds buiten je woonpark een rondje gaan hardlopen, of met een en al glitter en glamour de sloppenwijk willen doorkruisen..

Hier wordt het net zoveel geaccepteerd als daar...

Dirndl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 23:49

Yv_ schreef:
Dat is absoluut niet waar :n. En ik idealiseer ook totaal niet :).
Crime rate is Nederland ligt dan wel een stuk lager dan in SA, maar er zijn alsnog bepaalde buurten in Nederland, voornamelijk wijken in de grote(re) steden (bijv. Amsterdam, Den Haag, Rotterdam) waar je als Nederlander gewoon niet moet komen. Als Nederlander weet je dat, of hoor je dat via via en kom je daar gewoon niet. Dat bedoel ik met "aanpassen", dat heb je precies hetzelfde in Zuid- Afrika. Daar moet je gewoon niet 's avonds buiten je woonpark een rondje gaan hardlopen, of met een en al glitter en glamour de sloppenwijk willen doorkruisen..

Hier wordt het net zoveel geaccepteerd als daar...

Ik woon toevallig aan de rand van 'zo'n buurt' (schilderswijk in Den Haag) en fiets er dus wel doorheen, maar snap precies wat je bedoelt :P Alsnog valt het allemaal heel erg mee hoor, al heb ik m'n vrienden van 'thuisthuis' daar nog niet van weten te overtuigen.
Het is toch een flink verschil met ZA denk ik, al spreek ik niet uit ervaring met ZA.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 00:24

Ik heb in rotterdam in een wijk gewoond waar snachts de prutsmutsen continue aan mijn deurbel hingen omdat mijn bovenbuurman ze van drugs voorzag en ze blijkbasr te stoned waren om de juiste bel te kiezen. Als je hier een snackbar in liep hielt iedereen op met praten en staarde je aan, want een vrouw zomaar loslopend in het wild was wel een bezienswaardigheid.

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 06:45

Ik woonde ook in de buurt van die wijk in Den Haag, en in Den Haag vond ik het inderdaad enorm meevallen, heb er nooit echt over nagedacht of het nou wel slim was om daar te fietsen oid. Ben helaas bij Moerwijk wel eens lastig gevallen in de trein, maar dat waren gewoon een stel debielen. Niks gejat of me aangeraakt ofzo, die voelden zich gewoon een beetje te superieur met zijn allen, kan je in de netste buurt nog hebben. Nee, in Den Haag vond ik het zelf eigenlijk wel meevallen :)
Snap ook wel een beetje wat je bedoeld hoor, maar het ligt heel erg aan je eigen houding en hoe je op bepaalde dingen reageert, als iemand schatje naar je roept moet je gewoon niks terugroepen, dan is er niks aan het handje :)

Maar ik heb dan weer geen ervaring met Rotterdam, Amsterdam e.d. Ik wilde gewoon de stad waar ik 13 jaar heb gewoond even verdedigen, ofzo O:)