jullie mening over vegetariërs

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-03 11:05

Het is niet mijn dóelstelling om een land of zelfs wereld zonder vleesetende mensen te bereiken maar het zou wel mooi meegenomen zijn.

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-03 12:18

jullie hebben het alsmaar over vleeseten. maar wat denk je bijvoorbeeld van dierenleed veroorzaakt door het eten van een banaan, zuivelproducten, het zadel waar je elke dag met je kont op zit en het tuig, de trein, het vliegtuig en ga maar even door. denk je dat het productieproces van benzine geen dierenleed heeft? en als het productieproces het niet heeft dan heeft het verbruik het wel.

de haalbaarheid van de idealistische doelstelling is ronduit belachelijk. jullie vroegen om mijn mening, dit is hem.

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-03 15:05

SuperPepeijn schreef:
de laatste zin legt de eerste uit, botervlieg. ik geef een advies waarbij het voor een idealist mogelijk zou kunnen zijn wel hun doel te bereiken.


Ik ben helderder explicaties van jou gewend, SP.
Maar die heb je in dit geval misschien even niet bij de hand?
Dan wacht ik nog wel even, hoor.

Schijnheilig

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-03 15:16

SuperPepeijn schreef:
de haalbaarheid van de idealistische doelstelling is ronduit belachelijk. jullie vroegen om mijn mening, dit is hem.


Sinds wanneer is de haalbaarheid van wat dan ook 'belachelijk'?
Bovendien heeft niemand het over haalbaarheid, hooguit over 'streven naar'.
Wat is daar mis mee?
En ben jij niet een beetje jong om elke westerse mens nu al als opgegeven bij het vullis te zetten? Huilen
Of is dit jouw excuus om je als een a-moreel consumptiebeest
te kunnen gedragen? Haha!

Maar als het je gerust kan stellen:
De vega's gaan de wereld niet verbeteren;
die beginnen bij zichzelf.

P.S. Jammer dat je voorgaande pagina's niet even gelezen hebt
voordat je schreef wat je schreef.

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-03 15:18

Botervlieg schreef:
Bovendien heeft niemand het over haalbaarheid, hooguit over 'streven naar'.
Wat is daar mis mee?
daar is niets mis mee totdat je hypocriet wordt. een aantal vegetariers proberen mij, zonder succes overigens, een schuldgevoel aan te praten van dierenleed omdat ik elke dag een stukje vlees eet. maar zien daarbij hun eigen consumptie over het hoofd en het dierenleed dat daarbij onlosmakelijk verbonden is.

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-03 15:26

pmarena schreef:
De Vuurdoop.

Staat ook genoteerd Lachen

Maar waar zit dat in 's hemelsnaam Verward


Bij de Natuurwinkel, Gimsels of reformzaken.

Citaat:
Ik wil gerust wat anders eten hoor ,
maar dan wel iets met een fijne smaak.


De Vuurdoop en anderen maken veel dingen die in de verste verte niet lijken op nepvleesjes.
Gemaakt van granen, noten, linzen en kikkererwten met allerlei groenten en kruiden/specerijen.

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-03 15:29

SuperPepeijn"]
[quote="Botervlieg schreef:
Bovendien heeft niemand het over haalbaarheid, hooguit over 'streven naar'.
Wat is daar mis mee?
daar is niets mis mee totdat je hypocriet wordt. een aantal vegetariers proberen mij, zonder succes overigens, een schuldgevoel aan te praten van dierenleed omdat ik elke dag een stukje vlees eet. maar zien daarbij hun eigen consumptie over het hoofd en het dierenleed dat daarbij onlosmakelijk verbonden is.
[/quote]

Lijkt het je dan niet tijd worden voor een goed gesprek met die vegetariërs? Haha!

Farah_

Berichten: 2510
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-03 23:28

Ik eet de laatste tijd wel steeds minder vlees, vooral als we uit eten zijn eet ik haast altijd vegetarisch. Ik zou wel graag vegetarisch willen eten, maar ga volgens mij na een tijdje 't vlees toch wel missen en ik wil idd andere mensen niet tot last zijn. Het is zo onhandig met bv. verjaardagen of kampen...
Trouwens Fallafel (of hoe je 't ook schrijft) is echt wel een aanrader!!

SweetTinka

Berichten: 2135
Geregistreerd: 05-09-02
Woonplaats: Hoensbroek/Eindhoven (op kamers)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-03 23:38

SuperPepeijn"]
[quote="Botervlieg schreef:
Bovendien heeft niemand het over haalbaarheid, hooguit over 'streven naar'.
Wat is daar mis mee?
daar is niets mis mee totdat je hypocriet wordt. een aantal vegetariers proberen mij, zonder succes overigens, een schuldgevoel aan te praten van dierenleed omdat ik elke dag een stukje vlees eet. maar zien daarbij hun eigen consumptie over het hoofd en het dierenleed dat daarbij onlosmakelijk verbonden is.
[/quote]

Ben ik het mee eens.

Ik vind niks mis met vegetariers, ze moeten het zelf weten. Ik eet gewoon vlees (ik zou niet zonder kunnen Haha!), maar als mensen liever geen vlees eten, oke dan. (Ik eet wel geen varkensvlees, paardenvlees en nog wat uitzonderingen).

Wat ik wel storend vind is dus zoals Superpepeijn zegt, van die mensen die je een schuldgevoel aanpraten omdat je wel een stukje vlees eet. ik laat hun in hun waarde, dat z mij dan ook in mijn waarde laten. Vooral die teksten wat je hier vaak op lantaarnpalen enz enz vind ..'vlees is moord enz enz' sja zo kan ik ook nog wel ff doorgaan...

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-03 02:23

Jammer dat je dat niet doet? Haha!

Joyce

Berichten: 6374
Geregistreerd: 02-05-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-03 12:01

Vlees-eters zullen eerder 'respectloze' opmerkingen maken tegen een niet-vlees-eter dan een niet-vlees-eter tegen een vlees-eter..
Tenminste, dat is mijn ervaring..

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-03 12:09

Ik eet zoveel mogelijk vegetarisch, ik heb op mijn 16de een poos mijn best gedaan om ook veganistisch te eten en leven, maar dat vond ik vrijwel ondoenbaar. Maar nog steeds eet ik liever geen kaas, eieren, boter gebruik ik alleen plantaardig, verder olijfolie. Drink zo min mogelijk zuivelprodukten.
Ik vermijd produkten waar gemodificeerde sojabonen in verwerkt zijn, ook produkten met lecithine (bindmiddel gemaakt met vermalen dierenbeenderen in onder andere hagelslag)...
De AH heeft zelfs vegetarische leverworst waarmee de kinderen ook heel blij mee kunnen zijn.

Ik zal mensen niet verbieden vlees te eten, maar er is wel de mogelijkheid om als je dan zonodig vlees wilt eten, om het (wat duurdere) scharrelvlees of greenfield (weidevee, AH) te kopen.
Is ook gezonder voor de mens zelf, minder hormonen die door stress in zo'n dier zitten bij leven en sterfte.

Marieke
Berichten: 1343
Geregistreerd: 31-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-03 13:40

Ik eet al 6 jaar lang geen vis en vlees. Dit o.a omdat ik het er niet mee eens ben hoe de dieren aan hun einde komen. Ik heb er nooit moeite mee gehad om te stoppen, ik voel me kiplekker en moet kokhalsen bij het idee een dier te eten. Misselijk

Wat mij betreft mogen mensen best dieren eten, ogenschijnlijk zijn we daar voor gemaakt (vleeseters). Ik zou nooit iemand er op veroordelen of aanvallen. Er zijn wel vaak dingen die ik niet begrijp. Je hoort vaak, ik eet geen paardenvlees en hond zal al helemaal niet in je opkomen om te eten. Elk dier is wat mij betreft hetzelfde. Ze hebben allemaal hun eigen gevoelens en hun eigen karakter. Wist je dat een rog (vis) het heerlijk vind om op zijn buik gekriebelt te worden? Wist je dat kippen zindelijk kunnen worden en kunstjes kunnen leren? Wist je dat varkens na de dolfijnen de slimste dieren ter wereld zijn? De manier waarop de mens met het varken omgaat is echt heel triest.

Ik weet niet of je je nog kan herinneren dat er op schiphol 250 eekhorentjes door de gehaktmolen werden gehaald omdat er iets niet klopte met de papieren. Heel nederland stond op zijn kop! Het was dierenleed, het was afschuwelijk etc. Maar dat gebeurd dagelijks met kuikentjes en daar hoor je niemand over!

Maar goed even terug op het niet willen eten van paard. Waarom wil je dat niet? Waarom geen paard, maar wel een koe? Wat is het verschil? Het verschil wat mij betreft is, dat wanneer je echt zou moeten kiezen je toch voor het paard zou moeten kiezen. Het paard heeft (meestal) een goed en liefdevol leven gehad (tenzij ze vanuit argentinie komen). Op een dag moet hij naar de slacht. Zo'n beest heeft dan toch een veel beter leven achter de rug dan de gemiddelde koe? Hij wordt toch afgemaakt, waarom dan niet zijn vlees eten. Ik denk dat wanneer dieren de kans zouden krijgen om dichter bij de mens te staan er veel minder zouden worden opgegeten. Als we allemaal een varkentje thuis hadden i.p.v een hond en een koe i.p.v een paard zouden de rollen om zijn gedraaid.

Nogmaals, mensen moeten vlees eten als ze dat willen. Ik zal je niet proberen te overtuigen dat dat erg is. Als mensen me tijdens het eten vragen waarom ik geen vlees eet. Antwoord ik alleen maar dat ik geen dieren eet. Doorvragen durft men eigenlijk niet, ik denk dat ze het eigenlijk niet willen weten. Ook voelen mensen zich vaak schuldig dat ze vlees eten. Heel vaak hoor ik, eigenlijk zou ik het ook niet meer moeten doen maar......

En die maar, die begrijp ik nou nooit!

ankiexxx

Berichten: 3166
Geregistreerd: 26-10-02
Woonplaats: .~*hasselt*~.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-03 14:09

maar.........dat is nu eens een goede uitleg Lachen

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-03 15:46

Marieke, verwoord hier precies mijn gedachte...
En SP, ik snap jou reactie niet helemaal (is dit je eigen schuld gevoel goed praten Verward). IMO helpen alle beetjes, zoals al eerder gezegd. Ik vind dit net zoiets als zeggen: "ik blijf vlees eten, want het helpt toch niet als alleen ik stop, die beesten worden toch wel geslacht".
Ik eet dus ook vegetarisch, en heb nou niet echt het idee dat er iemand slechter van wordt.

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-03 15:47

Vind het heel mooi verwoord Marieke!

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-03 15:51

Richtje schreef:
En SP, ik snap jou reactie niet helemaal (is dit je eigen schuld gevoel goed praten Verward). IMO helpen alle beetjes, zoals al eerder gezegd. Ik vind dit net zoiets als zeggen: "ik blijf vlees eten, want het helpt toch niet als alleen ik stop, die beesten worden toch wel geslacht".
nee dat bedoel ik niet. lees het nog een keer door anders, want volgens mij is mijn tekst echt niet zo moeilijk. beter uitleggen dan dat kan ik het niet. en insinueer niets over mijn gevoelens ajb, dat vind ik niet netjes.

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-03 15:53

Marieke schreef:
Wist je dat een rog (vis) het heerlijk vind om op zijn buik gekriebelt te worden? Wist je dat kippen zindelijk kunnen worden en kunstjes kunnen leren? Wist je dat varkens na de dolfijnen de slimste dieren ter wereld zijn? De manier waarop de mens met het varken omgaat is echt heel triest.
ik vraag me af of die mug het lekker vond om neergeslagen te worden alleen al omdat hij in jouw kamer rondzoefde.
Laatst bijgewerkt door SuperPepeijn op 31-08-03 15:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Joyce

Berichten: 6374
Geregistreerd: 02-05-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-03 15:55

Die vergelijking met de mug vind ik nergens op slaan..
Die mug is iig in 1 keer dood als je het goed doet Tong uitsteken De beesten die nu gehouden worden voor de productie van vlees, helaas niet meer..

DuDe

Berichten: 206
Geregistreerd: 30-08-03
Woonplaats: SomEwHeRe I BeLoNg!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-03 15:56

Ik eet gewoon vlees, maar heb wel respect voor mensen die er anders over denken, al zijn hun argumenten soms wat té overdreven Lachen

Pasja

Berichten: 1038
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-03 16:26

Ik ben ook vegetaries als je het zo schrijft Bloos
Net zoals Joyce zei je komt niks te kort als je geen vlees eet...
In vegetaries vlees zitten bijv. Sojabonen wat belankrijk is er zitten allemaal voedingsstoffen in wat dan net zoals vlees is je komt niks te kort...
Ik ben het nu bijna 1 jaar ik vond het maar zielig voor de onschuldige beestjes... Die niks misdaan hebben...
En als ik naar school fiets die ik per dag wel 3 of 4 vrachtwagens vol met varkens zitten helemaal op elkaar ik vind het er zo zielig uitzien die beesten weten niet wat zich overkomt het was eerst ook in de winter een vrachtwagen had het stuk van de varkens langs de weg laten staan en die beesten maar gillen en die neuzen eruit en opgepropt terwijl ze eigelijk lekker eten horen te krijgen en in de modder horen te rollen...
Ik vind het er altijd maar zielig uitzien...
Ow ja en SuperPepeijn
Jij zei dat van het zadel en vliegtuig en noem maar op dat is een veganist die wil helemaal niks met dieren te maken hebben waar hij opzit of op doet en ga zo maar door...
Mensen zijn meestal Vegetariërs omdat ze de dieren OPETEN
Dat is anders dan wat jij zei... het voelt toch anders
Je denkt er eigelijk niet zo aan bij een zadel maar zo'n stuk vlees ligt maar op je bord en kan net en kalfje zijn geweest die word geboren en op die leeftijd krijgt ie een schok en is zijn leven weer voorbij... daar ga je dan aandenken... Zo'n beestje had dan eigelijk niet geboren hoeven te worden dat hebben ze niet verdient...
En trouwens we kunnen wel over spullen gaan praten maar het gaat over Vegetariërs geen Veganisten...?

rebati

Berichten: 4249
Geregistreerd: 18-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-03 16:46

DuDe schreef:
Ik eet gewoon vlees, maar heb wel respect voor mensen die er anders over denken, al zijn hun argumenten soms wat té overdreven Lachen


Helemaal mee eens!!:j OK dan!

Joyce

Berichten: 6374
Geregistreerd: 02-05-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-03 16:52

Maar de argumenten om wel vlees te eten zijn ook niet alles hoor Haha!

Marieke
Berichten: 1343
Geregistreerd: 31-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-03 16:52

SuperPepeijn"]
[quote="Marieke schreef:
Wist je dat een rog (vis) het heerlijk vind om op zijn buik gekriebelt te worden? Wist je dat kippen zindelijk kunnen worden en kunstjes kunnen leren? Wist je dat varkens na de dolfijnen de slimste dieren ter wereld zijn? De manier waarop de mens met het varken omgaat is echt heel triest.
ik vraag me af of die mug het lekker vond om neergeslagen te worden alleen al omdat hij in jouw kamer rondzoefde.
[/quote]


Ik maak altijd een afspraak met de mug. Je mag in mijn kamer, je mag doen wat je wilt, maar ik wil niet dat je me wakker houdt en als je op me gaat zitten en je prikt me, is dat zelfmoord.

Meestal laten ze me wel met rust Haha!

rebati

Berichten: 4249
Geregistreerd: 18-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-03 17:25

Joyce schreef:
Maar de argumenten om wel vlees te eten zijn ook niet alles hoor Haha!


Mwoa, vleeseten is eigenlijk normaal hè.