Je kind vegetarisch opvoeden is egoïstisch

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 18:54

Fiffill schreef:
Ja natuurlijk houdt iemand niet minder van dieren als 'ie ze op eet. Alhoewel ik het ergens altijd wel een beetje hypocriet vindt als mensen wel vlees eten maar geen paardenvlees omdat ze zelf een paard hebben... natuurlijk hun eigen keus, maar denk dat dat toch wel zo'n beetje het beste vlees is (voor het dier zelf dan).

Ben ik met je eens hoor! :j Een lekker mals stukje paardenvlees is hartstikke lekker!

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 18:54

Ik denk dat de meeste mensen dat prima kunnen beargumenteren. Het kwam een beetje over alsof het gewoon geen geldige reden was, maar zo snap ik 'm. ;)

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 18:57

killyenn, dat is voor mij geen reden om geen vlees te eten voor de manier waarop. Dat dat voor jou geldend is, dat kan maar niet voor mij.

Nick1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 18:58

Hoeft toch geen standpunt achter te zitten , met oud en nieuw had ik ook een mooi verschijnsel , ik was uit eten met veel collegaas , samen met nog iemand dronk ik water, ik heb 5 keer iemand met een fles wijn bij me gehad die er moeite mee had dat ik water dronk. Toe nou 1 wijntje moet je toch wel kunnen hebben?
drink ik liever water , ........ 5 verschillende personen hadden daar dus moeite mee....... alsof de code moet zijn dat iedereen alcohol drinkt.
Weldra was het onderwerp Waarom ik geen alcohol drink...... toen mijn antwoord was dat het mij niet uitmaakt of ze wel of niet drinken , als ze maar niet met een dronkenkop kinderen doodrijden......
was de discussie klaar. leven en laten leven denk ik maar

MamboBeach

Re: Je kind vegetarisch opvoeden is egoïstisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 19:02

Ik ben overigens ook niet opgegroeid om wild te eten, dus eet ik dat eigenlijk ook niet. Varken wordt hier ook niet gegeten. We hebben zo onze voorkeur.

Maar het is wel raar dat het van een vleeseter vreemd zou zijn dat je bijvoorbeeld geen paard eet of een ander dier en daar een reden voor moet geven en iemand die dat niet doet, wil geen reden geven. Snap je het nog? :)

Inderdaad, leven en laten leven denk ik maar...

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 19:03

MamboBeach schreef:
killyenn, dat is voor mij geen reden om geen vlees te eten voor de manier waarop. Dat dat voor jou geldend is, dat kan maar niet voor mij.

Betekent dat dat je de manier waarop goedkeurt?

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 19:05

MamboBeach schreef:
Ik ben overigens ook niet opgegroeid om wild te eten, dus eet ik dat eigenlijk ook niet. Varken wordt hier ook niet gegeten. We hebben zo onze voorkeur.

Maar het is wel raar dat het van een vleeseter vreemd zou zijn dat je bijvoorbeeld geen paard eet of een ander dier en daar een reden voor moet geven en iemand die dat niet doet, wil geen reden geven. Snap je het nog? :)

Oh nee hoor, daar hoeven ze geen reden voor te geven. Ik vind het alleen ergens een beetje hypocriet om geen paard te eten als je zelf 'n paard hebt, alsof koeien minder zijn dan paarden denk ik dan. Al kan ik best begrijpen dat je geen paardenvlees zou willen eten omdat je zelf 'n paard hebt hoor, ieder zijn ding.
Laatst bijgewerkt door Fenrir op 26-02-11 19:06, in het totaal 2 keer bewerkt

Benita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 19:05

Ik ben vegetarier, maar ik gebruik wel melkprodukten (alleen biologische) en eet eieren. Mijn man eet wel vlees (alleen biologische). Afhankelijk van wie er kookt eten onze kinderen vlees of geen vlees. Ik wil geen vlees klaar maken (ik wil het eigenlijk ook niet aanraken), dus krijgen ze alleen vlees als mijn man kookt. Mijn man kookt ongeveer 2x per week.

Mijn oudste dochter eet ongeveer sinds één jaar bewust geen vlees meer. Ze is nu 14 jaar oud. Mijn jongste dochter en zoon zijn dol op vlees. Ik heb ze wel altijd uitgelegd waarom ik geen vlees eet. Helaas zijn mijn standpunten niet overtuigend genoeg om ze van het vlees af te krijgen. Ze eten het erg graag. Dus als er vlees of melkprodukten bij ons in huis komen dan alleen biologische produkten en ik maak het niet klaar. Dit accepteren ze ook.

Ik denk wel dat teveel vlees niet goed is voor kinderen. Ik zie in mijn omgeving veel kinderen die veel vlees eten die enorm groot zijn, ik heb het idee dat dat door de hormonen en antibiotica komt die de dieren krijgen.

Ik neem geen blad voor mijn mond als ik aan de kinderen vertel waar het vlees vandaan komt en hoe er met de dieren omgegaan wordt. Ik vind als iemand vlees eet ze er bewust van moeten zijn waar het vandaan komt en hoe ervoor geleden is.

Zelfs mijn hond krijgt biologisch hondevoer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 19:07

Ik zie niet in wat er egoïstisch is aan een kind als vegetariër opvoeden. Zoals ik het ook niet egoïstisch vind om een kind wel vlees te laten eten.

Ik denk dat je dergelijke dingen vooral ook praktisch aan moet vliegen. Gewoon zoals je het zelf doet, als het maar gezond en gevarieerd is. Er komt toch wel een dag waarop ze hun eigen keuzes gingen maken.
Bij ons thuis werd bv geen pasta gegeten, maar ik ben het toch echt ooit wel gaan doen en nu staan er zeer regelmatig pastagerechten op tafel.

Wat ik wél mee zou willen geven aan ouders die de keuze moeten maken tussen hun kind wel of niet vlees laten eten, is dat het later als je in het bedrijfsleven terecht komt, HANDIG is als je alles lust. Je hebt vaak lunchvergaderingen waarbij gesmeerde broodjes aangeboden worden, en ook bij zakendiners heb je niet altijd alle keuze en dan is het gewoon hartstikke handig als je alles lust.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 19:08

Killyenn schreef:
MamboBeach schreef:

Ja, anders zou ik het niet eten denk ik...

Nick1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 19:09

Fiffill schreef:
MamboBeach schreef:

Oh nee hoor, daar hoeven ze geen reden voor te geven. Ik vind het alleen ergens een beetje hypocriet om geen paard te eten als je zelf 'n paard hebt, alsof koeien minder zijn dan paarden denk ik dan. Al kan ik best begrijpen dat je geen paardenvlees zou willen eten omdat je zelf 'n paard hebt hoor, ieder zijn ding.

Ja boer gijsbert van BZV eet gewoon met smaak zijn eigen dieren op , hij weet dat ze een goed leven gehad hebben , dat vind ik ook weer mooi om te zien (als vegetarier) dat dat voor hem juist een reden is om zijn eigen dieren op te eten. Terwijl anderen juist dat als argument kiezen om geen paardenvlees te eten , zoveel mensen zoveel (vlees)smaken ;)

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 19:10

Fiffill schreef:
MamboBeach schreef:

Maar ik begrijp je juist wel hoor, en ik vind het ook altijd wat hypocriet maar als iemand dat dier niet wil eten, tja dwingen is ook zo wat. ;)

Vroeger at ik vaak bij mijn oom en tante, maar als er een koe was geslacht hoefde ik dat vlees niet. Tja, noem het hypocriet (ik was nog wel erg jong) maar ik had daar een beeld bij. :)

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-11 19:12

Mijn eigen dieren zou ik dan echt weer niet op kunnen eten... :n

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 19:14

Of ze dat dier wel of niet willen eten, dat is uiteraard helemaal hun eigen keus. Daar ga ik me verder ook echt niet mee bemoeien, ik kan het ergens ook wel begrijpen maar aan de andere kant blijf ik het altijd een beetje hypocriet vinden.
Laatst bijgewerkt door Fenrir op 26-02-11 19:16, in het totaal 2 keer bewerkt

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 19:16

MamboBeach schreef:
Killyenn schreef:

En ben je dan geheel op de hoogte van de omgang met vleesdieren? Want ik kan er niet bijkomen dat er zo veel mensen zijn (als in: vleeseters) die goedkeuren wat daar gebeurt. Ik dacht dat ik redelijk goed op de hoogte was (ik ben sinds mijn zevende vegetarisch en heb redelijk wat research gedaan), maar was alsnog geschokt nadat ik 'eating animals' heb gelezen (van Jonathan Safran Foer). Wat daarin beschreven wordt vind ik zo onwerkelijk gruwelijk dat ik het belangrijk vind dat andere mensen beseffen wat voor leed er achter zo'n stukje vlees zit. Ik trek me dat zeer aan, en precies daarom vind ik 'leven en laten leven' in dit geval niet opgaan. Met alcohol is dat een ander verhaal: als mensen zich kapot willen zuipen raken ze zichzelf daarmee. Maar mensen die het huidige vlees eten houden een wereld in stand die miljoenen dieren op gruwelijke wijze mishandelt, verminkt, en zo manipuleert dat ze per definitie vanaf hun geboorte ongezond en vol pijn leven. Wie vlees eet heeft, net als een vegetarier, een keuze gemaakt, en ik vind dat een zeer kwalijke keuze.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 19:17

Nog iets moois trouwens:

Laatst was op de kinderboerderij een vrouw die vroeg waar de oude varkens heen waren (beestjes waren zo oud dat ze slechte poten kregen en niet meer goed konden staan, dus dat was einde verhaal natuurlijk) en ik zei dat ze helaas naar de slacht waren gegaan vanwege ouderdom (inslapen is niet echt 'n optie met zulke grote beesten). Vroeg ze of ze voor menselijke consumptie waren. Ik zei eerlijk dat ik dat niet wist, zei ze "ik hoop het niet, stel je voor... ze hadden van die vieze harde haren en die snuiten brrr, stel je voor dat ik dat op m'n bord krijg vanavond."

Ik stond echt met verbazing d'r aan te staren, mevrouw at gewoon varkensvlees en was er kennelijk van overtuigd dat alle andere varkens schone, haarloze roze beestjes zijn.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 19:24

Killyenn schreef:
MamboBeach schreef:

En ben je dan geheel op de hoogte van de omgang met vleesdieren? Want ik kan er niet bijkomen dat er zo veel mensen zijn (als in: vleeseters) die goedkeuren wat daar gebeurt. Ik dacht dat ik redelijk goed op de hoogte was (ik ben sinds mijn zevende vegetarisch en heb redelijk wat research gedaan), maar was alsnog geschokt nadat ik 'eating animals' heb gelezen (van Jonathan Safran Foer). Wat daarin beschreven wordt vind ik zo onwerkelijk gruwelijk dat ik het belangrijk vind dat andere mensen beseffen wat voor leed er achter zo'n stukje vlees zit. Ik trek me dat zeer aan, en precies daarom vind ik 'leven en laten leven' in dit geval niet opgaan. Met alcohol is dat een ander verhaal: als mensen zich kapot willen zuipen raken ze zichzelf daarmee. Maar mensen die het huidige vlees eten houden een wereld in stand die miljoenen dieren op gruwelijke wijze mishandelt, verminkt, en zo manipuleert dat ze per definitie vanaf hun geboorte ongezond en vol pijn leven. Wie vlees eet heeft, net als een vegetarier, een keuze gemaakt, en ik vind dat een zeer kwalijke keuze.

Je bent een vegetarier neem ik aan...

Alcohol zuipen heb je jezelf mee? Totdat je een kind of persoon erbij betrekt...

Ik zal niet zeggen dat ik sta te springen om hoe er met de dieren wordt omgegaan maar het is ook niet zo dat alle dieren het per definitie slecht hebben. Die keuze moet een ieder voor zichzelf maken vind ik. Jij hebt deze mening en keuze en ik een ander. Toch weerhoudt het mij niet om een stukje vlees te eten omdat ik het belangrijk vindt. Nogmaals, met mate maar dat is denk ik met alles zo.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 19:25

Er is natuurlijk ook biologisch vlees, ik zie om me heen dat steeds meer mensen dat gaan eten ipv gangbaar vlees uit de supermarkt. :j

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 19:27

Fiffill schreef:
Nog iets moois trouwens:

Laatst was op de kinderboerderij een vrouw die vroeg waar de oude varkens heen waren (beestjes waren zo oud dat ze slechte poten kregen en niet meer goed konden staan, dus dat was einde verhaal natuurlijk) en ik zei dat ze helaas naar de slacht waren gegaan vanwege ouderdom (inslapen is niet echt 'n optie met zulke grote beesten). Vroeg ze of ze voor menselijke consumptie waren. Ik zei eerlijk dat ik dat niet wist, zei ze "ik hoop het niet, stel je voor... ze hadden van die vieze harde haren en die snuiten brrr, stel je voor dat ik dat op m'n bord krijg vanavond."

Ik stond echt met verbazing d'r aan te staren, mevrouw at gewoon varkensvlees en was er kennelijk van overtuigd dat alle andere varkens schone, haarloze roze beestjes zijn.

Echt heel veel mensen zijn niet op de hoogte waar melk en dergelijke vandaan komt. Heel veel kinderen die in de stad opgroeien weten er ook heel weinig van.

Nick1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 19:27

En ben je dan geheel op de hoogte van de omgang met vleesdieren? Want ik kan er niet bijkomen dat er zo veel mensen zijn (als in: vleeseters) die goedkeuren wat daar gebeurt. Ik dacht dat ik redelijk goed op de hoogte was (ik ben sinds mijn zevende vegetarisch en heb redelijk wat research gedaan), maar was alsnog geschokt nadat ik 'eating animals' heb gelezen (van Jonathan Safran Foer). Wat daarin beschreven wordt vind ik zo onwerkelijk gruwelijk dat ik het belangrijk vind dat andere mensen beseffen wat voor leed er achter zo'n stukje vlees zit. Ik trek me dat zeer aan, en precies daarom vind ik 'leven en laten leven' in dit geval niet opgaan. Met alcohol is dat een ander verhaal: als mensen zich kapot willen zuipen raken ze zichzelf daarmee. Maar mensen die het huidige vlees eten houden een wereld in stand die miljoenen dieren op gruwelijke wijze mishandelt, verminkt, en zo manipuleert dat ze per definitie vanaf hun geboorte ongezond en vol pijn leven. Wie vlees eet heeft, net als een vegetarier, een keuze gemaakt, en ik vind dat een zeer kwalijke keuze.[/quote]

reactie op quote
Dit is een diepere laag in de discussie , je hebt vleeseters en vleeseters , daarbij kun je inderdaad aanwenden op wat voor wijze een dier geleefd heeft voordat het dier voor de vleesconsumptie opging.
Je komt ook bij de planten uit , in essentie is dat ook leven , welliswaar op een ander bewustzijnsniveau.
Wat betrefd de plantaardige voedingsstoffen die nodig zijn om een stukje vlees op je bord te krijgen , gaan grote hoeveelheden in om voordat dit een stukje vlees is. Los van de wijze waarop de dieren hun kwaliteit van leven hebben. Is er binnen het wel/niet eten van vlees , voor mij gevoel wel een keuzemogelijkheid van bewust vleeseten.......
Laatst bijgewerkt door Nick1963 op 26-02-11 19:28, in het totaal 1 keer bewerkt

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 19:28

Fiffill schreef:
Er is natuurlijk ook biologisch vlees, ik zie om me heen dat steeds meer mensen dat gaan eten ipv gangbaar vlees uit de supermarkt. :j

Dat eet ik uit principe niet maar dat is een ander verhaal. ;) Dat zou een oplossing kunnen zijn.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 19:31

ceesje, ik denk dat je iets zegt wat zo is ja. Je hebt vleeseters en vleesters. Mijn ouders zijn gek op vlees en op veel, ik vind dat niet nodig. Beetje heb je nodig maar geen hele hompen. Zelf eet ik wel eens vleesvervangers omdat ik het lekker vindt maar mijn man wil graag een stukje vlees. Wat ik me ook wel voor kan stellen maar wel in normale proporties.

Ik lees straks bij, ga nu eerst eten. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 19:33

Ik vind het wel egoistisch om je kind vegetarisch op te voedden. ik ben van mening dat je je kind alles moet aanbieden, en dat het zelf de keuzes kan en mag maken wel of geen vlees te eten. Ik eet bijvoorbeeld absoluut geen varkensvlees. Toch ga ik ons kind wel leren varkensvlees te eten. Het krijgt broodjes met leverworst, tosti met ham-kaas i.p.v. kip-kaas wat ik eet e.d., gewoon om het toch te leren dat dat normaal is, en de keuze wel of geen varken laat ik aan het kindje zelf als het er oud genoeg voor is.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 19:36

MamboBeach schreef:
Fiffill schreef:

Dat eet ik uit principe niet maar dat is een ander verhaal. ;) Dat zou een oplossing kunnen zijn.

Gewoon nieuwsgierigheid, waarom dan niet?

Shanna schreef:
Ik vind het wel egoistisch om je kind vegetarisch op te voedden. ik ben van mening dat je je kind alles moet aanbieden, en dat het zelf de keuzes kan en mag maken wel of geen vlees te eten. Ik eet bijvoorbeeld absoluut geen varkensvlees. Toch ga ik ons kind wel leren varkensvlees te eten. Het krijgt broodjes met leverworst, tosti met ham-kaas i.p.v. kip-kaas wat ik eet e.d., gewoon om het toch te leren dat dat normaal is, en de keuze wel of geen varken laat ik aan het kindje zelf als het er oud genoeg voor is.

Dat je je kind zo opvoed wil toch nog niet zeggen dat je 'm helemaal geen vlees laat eten bij bijv. anderen? En een kind kan ook niet kiezen of hij wel vlees wil eten... op latere leeftijd wel ja, maar eerst nog niet. Ik zie echt niet in waarom het egoïstisch zou zijn als je kinderen de mogelijkheid geeft om vlees te proeven (bijv. bij anderen) als ze dat zouden willen. Het is maar net wat je zelf normaal vindt.

MamboBeach schreef:
Fiffill schreef:
Nog iets moois trouwens:

Echt heel veel mensen zijn niet op de hoogte waar melk en dergelijke vandaan komt. Heel veel kinderen die in de stad opgroeien weten er ook heel weinig van.

Klopt, de koeien met horens zijn hier ook standaard stieren (want koeien hebben toch geen horens?) Maar deze vond ik wel erg mooi. :+

Sneeuw88

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 19:49

Ik heb ook wel eens iemand gehoord die niet wist dat melk van koeien komt.. Dan denk je ook, door wie ben jij opgevoed? Ik ben van mening dat het de verantwoordelijkheid is van o.a. de ouders dat hun kinderen op zijn minst weten waar vlees/zuivel vandaan komt..