Ben jij vegetariër?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ben jij vegetariër?

A. Ja
208 (42%)
B. Nee
261 (53%)
C. Nog niet
16 (3%)

Totaal aantal stemmen: 485

xJitske

Re: Ben jij vegetariër?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 10:27

Ik ben geen vegetariër, maar wij eten wel altijd biologisch, of in ieder geval zo vriendelijk mogelijk vlees.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 10:30

d0nnaa_dan schreef:
Er zijn ook mensen die erg slecht tegen vlees kunnen. Ik ken iemand die er erge migraine van krijg en daarom vegetariër is geworden. Maar dit geld dus alleen voor vlees en niet voor vis. Misschien is dat ook zo bij haar?

Daarom vraag ik het ook, anders zou ik het namelijk heeeeeeel erg vreemd vinden. Maar laten we het antwoord afwachten :)

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 10:34

Mijn moeder kreeg vroeger ook zware migraine-aanvallen na het eten van bepaalde soorten vlees dus dat kan zeker wel :j

Ik ben vanaf m'n 16e vegetariër. Kon het voor mezelf niet langer verantwoorden. Heb er ook absoluut geen moeite mee. Mensen die vragen waarom ik geen vlees en vis eet kunnen het antwoord op mijn vraag krijgen maar ik ga me níet verantwoorden. Ik vraag mensen ook niet waarom ze wél vlees eten immers.
Ik eet regelmatig vleesvervangers van Tivall. Niet omdat ik vlees eten mis, maar omdat ze gewoon lekker zijn :))
Vanavond ga ik een driegangenmenu voor mijn ouders koken. Volledig vegetarisch: avocadosalade met walnoten en frambozen als voorgerecht en gevulde courgette met knoflookroosmarijnaardappeltjes als hoofdgerecht met ijs als toetje. :9 :9 :9

judith__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 11:47

Adil schreef:
judith__ schreef:
hier een pecotariër, iemand die geen vlees,kip eet maar wel vis,
maar ik eet daarintegen weer geen industrie vis, dus alleen wild gevangen vis.

Dan vraag ik me echt af waarom je geen vlees eet? :?

Kijk vlees is van dieren die zijn gefokt. wilde vis is niet gefokt. is zelf door de natuur gekomen.
gefokt "vlees" is niet van nature gekomen. maar opgewekt om het maar zo te zeggen

horsiegek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 11:47

judith__ schreef:

Waarom alleen wild gevangen? Ik juist zoveel mogelijk industrie vis, dan heb je ook geen kans dat er dolfijnen, schildpadden enz. in de netten vast komen.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 11:48

Ik ben al 11 jaar vegetarisch, en het bevalt me prima zo :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 11:50

Dat is zo tricky met vis eten. :) Speciaal gekweekte vis is te vergelijken met bio-industrie, uit het wild gevangen vis heeft een 'goed' leven gehad, maar de ellende die het vangen oplevert beperkt zich niet tot alleen vis.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 11:51

judith__ schreef:
Adil schreef:

Kijk vlees is van dieren die zijn gefokt. wilde vis is niet gefokt. is zelf door de natuur gekomen.
gefokt "vlees" is niet van nature gekomen. maar opgewekt om het maar zo te zeggen

Ten eerste hoeft vlees niet van dieren zijn die daar voor gefokt zijn. Ik eet bijvoorbeeld zo veel mogelijk wild :)*

Met het consumeren van "wilde" vis ondersteun je wel het kapot vissen van onze oceanen, het jaarlijkse sterven van honderden schildpadden, dolfijnen en haaien in de netten van vissers etc.

Enneh, het langzaam doodgaan door gebrek aan zuurstof lijkt me voor geen enkel dier prettig, ook niet voor een vis...

judith__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 11:54

ja daar heb je wel een punt.

maar ik eet die vis en niet die dolfijn.
en tuurlijk vind ik het sneu voor die dolfijn dat die ongewild in dat net komt.
maar of ik nou die vis eet of niet die vis word toch wel gevangen en ik in me eentje hou dat toch niet tegen door inplaats van die wilde vis met een goed leven en van nature gekomen. een industrie vis te gaan eten met een slecht leven.

judith__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 11:57

]

[/quote]

gefokt "vlees" is niet van nature gekomen. maar opgewekt om het maar zo te zeggen[/quote]

Ten eerste hoeft vlees niet van dieren zijn die daar voor gefokt zijn. Ik eet bijvoorbeeld zo veel mogelijk wild :)*

Met het consumeren van "wilde" vis ondersteun je wel het kapot vissen van onze oceanen, het jaarlijkse sterven van honderden schildpadden, dolfijnen en haaien in de netten van vissers etc.

Enneh, het langzaam doodgaan door gebrek aan zuurstof lijkt me voor geen enkel dier prettig, ook niet voor een vis...[/quote]

wild vlees ja dat zou een optie kunnen zijn.
maar nee niet voor mij. ik hield vroeger al niet zo van vlees en ook niet van wild vlees. dus dat zal ik ook nooit gaan eten

horsiegek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 11:57

Speciaal gekweekte vis vergelijken met de bio-industrie, hmmm.... Een koe komt van nature buiten en graast de hele dag gras. Een vis zwemt van nature de hele dag in water.
Een koe in de bio-industrie komt niet dagelijks buiten en eet kuil, een vis in de " bio-industrie " zwemt de hele dag z'n rondjes in het water.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 11:58

En als we allemaal zo denken dan veranderd er natuurlijk nooit wat. Wild gevangen vis zorgt inderdaad voor kapot gevangen oceanen, gekweekte vis zit vol medicijnen en wat eet gekweekte vis? Juistem, over het algemeen wild gevangen vis. Of ook weer gekweekte vis die ook weer een zware belasting is voor het milieu die ook weer moet eten.. Om maar niet te zeggen voor de ecologische gevolgen als gekweekte vis ontsnapt en in het wild komt.

Dan kun je net zo goed vlees gaan eten, want of jij dat nou wel of niet doet, die koe wordt volgens jou toch wel geslacht.

Marloez

lifaya schreef:
Is dat wetenschappelijk bewezen dan? :+ vraag me af wie er allemaal getest zijn :')

Ik eet overigens ook regelmatig vegetarisch zoals falafel ofzoiets :P en kaas schitzels ofzo :') in elk geval vega dingen. Ca 2 x per week.

Ik had er nog nooit over gehoord.. Maar als je het intypt bij Google kom je best veel artikelen tegen over dit onderwerp. :+

Citaat:
Helpt het IQ bij het maken van voedingskeuzes?

Men kan zich dan ook afvragen of een hoog IQ bijdraagt tot het maken van goede keuzes op het vlak van voeding.
Het antwoord op die vraag zou ja kunnen zijn, zo blijkt uit de studie die uitgevoerd werd bij meer dan 17.000 personen die een IQ-test aflegden op de leeftijd van tien jaar en gevolgd werden tot ze dertig werden. Na het inzamelen van gegevens omtrent hun voeding blijkt dat een hoog IQ gepaard gaat met een verhoogde kans op een leven als vegetariër. Omgekeerd hebben vegetariërs een IQ dat hoger is dan het gemiddelde.

In vergelijking met niet-vegetariërs, werken vegetariërs vaker in de privé-sector, in liefdadigheidsverenigingen en hebben ze banen die een zekere scholing vereisen. Ze verrichten doorgaans geen handarbeid. En er zijn meer vrouwelijke dan mannelijke vegetariërs.

Anoniem

judith__ schreef:

Des te erger dat die dolfijn helemaal voor niks moet lijden en sterven.

judith__ schreef:
maar of ik nou die vis eet of niet die vis word toch wel gevangen en ik in me eentje hou dat toch niet tegen door inplaats van die wilde vis met een goed leven en van nature gekomen. een industrie vis te gaan eten met een slecht leven.

In je eentje niet, maar als iedereen zo blijft denken verandert er natuurlijk nooit iets. :) Alle kleine beetjes helpen! Hoe minder de vraag wordt, hoe minder dieren er uiteindelijk slachtoffer worden. En als je persé vis wilt blijven eten raad ik je echt aan om je te verdiepen in de manier van vis houden en vangen alles wat erbij komt, zodat je een bewuste keuze kan maken.

horsiegek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 11:59

judith__ schreef:
ja daar heb je wel een punt.

en tuurlijk vind ik het sneu voor die dolfijn dat die ongewild in dat net komt.

Waarom eet je dan geen vlees? Die is toch ook al gevangen? En door geen vlees te eten hou je dat toch ook niet in je eentje tegen?
Sorry maar ik vind je argumenten een beetje vaag en ononderbouwd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 12:00

horsiegek schreef:
Speciaal gekweekte vis vergelijken met de bio-industrie, hmmm.... Een koe komt van nature buiten en graast de hele dag gras. Een vis zwemt van nature de hele dag in water.
Een koe in de bio-industrie komt niet dagelijks buiten en eet kuil, een vis in de " bio-industrie " zwemt de hele dag z'n rondjes in het water.

Alsof kunnen zwemmen de voorwaarde is voor een vis om een fijn leven te hebben. ;) Ooit gezien hoeveel ruimte ze daadwerkelijk hebben, en met hoeveel vissen ze dat moeten delen? Dat is niks anders dan al die varkentjes samen in 1 hok gepropt.

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 12:00

Adil schreef:
judith__ schreef:

Dit is echt een eindeloze discussie. En ik begrijp nooit waarom mensen daar zo over vallen.
Ik ben gestopt met het eten van vlees omdat ik tegen de bio-industrie ben. (Om het dierenwelzijn, om het feit dat het ongezond is en risicovol en omdat het heel erg belastend is voor het milieu) Ik ben niet tegen het eten van vlees. Maar dit is me zo goed bevallen dat ik besloten heb ook geen biologisch vlees te eten maar gewoon helemaal te stoppen. Dat doe ik nu al zo'n vijf jaar.
Maar ik moet er ook aan denken dat ik de juiste voedingsstoffen binnen krijg en bovendien wil ik ook niet altijd maar op zoek naar vegetarisch eten, vind ik het fijn dat ik in een restaurant of iets dergerlijks toch nog iets kan eten, namelijk vis. Ik let erop dat deze vis duurzaam is en ik eet het niet meer dan één keer in de 2-3 weken. Waarom, omdat ik dit doe, krijg ik altijd een discussie? Je moet blijkbaar vlees eten als je vis eet? Dat ik 'zondig' door af en toe eens een visje te eten, ontneemt mij het recht om uit principe geen vlees te eten?
Kan iemand mee uitleggen waarom dit zoveel weerstand oproept?

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 12:02

Marloez schreef:
Citaat:
Helpt het IQ bij het maken van voedingskeuzes?

Men kan zich dan ook afvragen of een hoog IQ bijdraagt tot het maken van goede keuzes op het vlak van voeding.
Het antwoord op die vraag zou ja kunnen zijn, zo blijkt uit de studie die uitgevoerd werd bij meer dan 17.000 personen die een IQ-test aflegden op de leeftijd van tien jaar en gevolgd werden tot ze dertig werden. Na het inzamelen van gegevens omtrent hun voeding blijkt dat een hoog IQ gepaard gaat met een verhoogde kans op een leven als vegetariër. Omgekeerd hebben vegetariërs een IQ dat hoger is dan het gemiddelde.

In vergelijking met niet-vegetariërs, werken vegetariërs vaker in de privé-sector, in liefdadigheidsverenigingen en hebben ze banen die een zekere scholing vereisen. Ze verrichten doorgaans geen handarbeid. En er zijn meer vrouwelijke dan mannelijke vegetariërs.

Als je dit artikel goed leest zie je eigenlijk dat het veel meer gaat om de ontwikkeling op het emotionele vlak (emotief) dan om het werkelijke IQ....

horsiegek

Citaat:
Dit is echt een eindeloze discussie. En ik begrijp nooit waarom mensen daar zo over vallen.
Ik ben gestopt met het eten van vlees omdat ik tegen de bio-industrie ben. (Om het dierenwelzijn, om het feit dat het ongezond is en risicovol en omdat het heel erg belastend is voor het milieu) Ik ben niet tegen het eten van vlees. Maar dit is me zo goed bevallen dat ik besloten heb ook geen biologisch vlees te eten maar gewoon helemaal te stoppen. Dat doe ik nu al zo'n vijf jaar.
Maar ik moet er ook aan denken dat ik de juiste voedingsstoffen binnen krijg en bovendien wil ik ook niet altijd maar op zoek naar vegetarisch eten, vind ik het fijn dat ik in een restaurant of iets dergerlijks toch nog iets kan eten, namelijk vis. Ik let erop dat deze vis duurzaam is en ik eet het niet meer dan één keer in de 2-3 weken. Waarom, omdat ik dit doe, krijg ik altijd een discussie? Je moet blijkbaar vlees eten als je vis eet? Dat ik 'zondig' door af en toe eens een visje te eten, ontneemt mij het recht om uit principe geen vlees te eten?
Kan iemand mee uitleggen waarom dit zoveel weerstand oproept

Amen _/-\o_

Adil

Krips schreef:
Kan iemand mee uitleggen waarom dit zoveel weerstand oproept?

Lees de berichten boven je eens...! ;)

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 12:04

Krips, je hoeft je écht niet te verdedigen of te verantwoorden. En als jij eens in de zoveel tijd vis eet dan is dat toch prima? Klinkt als een weloverwogen keuze.

Dat is imo heel wat anders dan 'vis eten want hij wordt toch wel gevangen en die dolfijn die erbij om komt, ach...'

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 12:06

Adil schreef:

Ik erger me trouwens enorm aan die aanplakbiljetten van partij voor de Dieren met STOP de jacht! Als ik vlees zou eten zou ik ook voor wild gaan.. Die dieren hebben lekker vrij kunnen leven en zijn zonder de stress van het vervoeren richting slachthuis ineens BAM dood door middel van een kogel. Kan me zo ergeren aan die partij.. zo ondoordacht! :=

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 12:06

@ Adil: Ik zie het niet staan.
Ik zie argumenten staan waarom het eten van vis ook slecht voor het milieu en dieren welzijn is. Maar niet waarom je als je vis eet ook vlees moet eten?
Overigens gaat het leegvissen enzo uit van het veelvuldig eten van vis. Net als dat er dagelijks vlees gegeten wordt. Er is geen probleem als mensen gewoon vis zouden eten met mate.

Berdien: Ja oke, dat is anders ;) maar ik merk gewoon in het dagelijksleven dat het altijd weer voor weerstand zorgt.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 12:07

Een goede jager zal een dier inderdaad in één keer omleggen. Net zoals dat bij een goede slager gebeurt. Maar je hebt overal excessen, jagers die dieren laten lijden, slagers met wanpraktijken. En juist die -vaak kleine groep- verpest het voor de rest. En daar speelt een PvdD handig op in.

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 12:09

Ik vroeg me af of PVD tegen al het jagen is of alleen tegen plezierjacht? Maar dat is misschien een beetje offtopic.. Maar daar zit, mijn inziens, wel een heel groot verschil in.