wanneer type je nu abn ??

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 18:03

Kiwipitje schreef:
Dat heeft niets te maken met het feit dat je uit Brabant komt. Wat een onzin zeg :=

Ik vind het maar heel normaal dat je in topics (misschien met uitzondering van HK topics) gewoon normale Nederlandse volzinnen typt die beginnen met een hoofdletter, eindigen met een punt en daartussen ook de juiste interpuntie en spelling hebben. Zeggen dat je slecht bent in spelling is een slecht excuus. Bij elke internet browser kun je spellingcontrole instellen en die haalt een deel van de fouten er echt wel uit. Natuurlijk staat er her en der wel eens een foutje, maar een tekst zo typen dat deze goed leesbaar is en er netjes uit ziet vind ik echt niet teveel gevraagd.

_/-\o_

Vindt het ook echt niets te maken hebben met de plek waar je woont, je schrijft gewoon Nederlands. In geschreven taal schrijf je geen dialect, dat kan niet, dat leer je niet op school en dat hoort niet. Hoe moet je dat dan later doen op je werk? Of eigenlijk al eerder met solliciteren? Spelfouten in een sollicitatiebrief betekend dat je door de papierversnipperaar gaat.

Onlangs zat ik mij weer te ergeren aan het belabberde taalgebruik van sommigen :o Gewoon geen hoofdletters, komma's en punten. Vraag mij regelmatig af hoeveel mensen er nog weten hoe je correct het woord "'s avonds" schrijft, je ziet de gekste variaties voorkomen :+ Ander voorbeeld, laatst kwam ik de volgende zin tegen: "ik moest egt lagge" (dat was hier op bokt) tja := >;) Ook zie ik vaak het woord 'kwa' staan i.p.v. 'qua'.

Verder is het vervelend als mensen elke zin op een nieuwe regel plaatsen. Zie zelf het nut daar ook niet zo van in :o

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 18:17

Dressuurgek schreef:
Kiwipitje schreef:
Dat heeft niets te maken met het feit dat je uit Brabant komt. Wat een onzin zeg :=

Ik vind het maar heel normaal dat je in topics (misschien met uitzondering van HK topics) gewoon normale Nederlandse volzinnen typt die beginnen met een hoofdletter, eindigen met een punt en daartussen ook de juiste interpuntie en spelling hebben. Zeggen dat je slecht bent in spelling is een slecht excuus. Bij elke internet browser kun je spellingcontrole instellen en die haalt een deel van de fouten er echt wel uit. Natuurlijk staat er her en der wel eens een foutje, maar een tekst zo typen dat deze goed leesbaar is en er netjes uit ziet vind ik echt niet teveel gevraagd.

_/-\o_

Vindt het ook echt niets te maken hebben met de plek waar je woont, je schrijft gewoon Nederlands. In geschreven taal schrijf je geen dialect, dat kan niet, dat leer je niet op school en dat hoort niet. Hoe moet je dat dan later doen op je werk? Of eigenlijk al eerder met solliciteren? Spelfouten in een sollicitatiebrief betekend dat je door de papierversnipperaar gaat.

Onlangs zat ik mij weer te ergeren aan het belabberde taalgebruik van sommigen :o Gewoon geen hoofdletters, komma's en punten. Vraag mij regelmatig af hoeveel mensen er nog weten hoe je correct het woord "'s avonds" schrijft, je ziet de gekste variaties voorkomen :+ Ander voorbeeld, laatst kwam ik de volgende zin tegen: "ik moest egt lagge" (dat was hier op bokt) tja := >;) Ook zie ik vaak het woord 'kwa' staan i.p.v. 'qua'.

Verder is het vervelend als mensen elke zin op een nieuwe regel plaatsen. Zie zelf het nut daar ook niet zo van in :o

Sorry, kon het niet laten. Ben het verder inhoudelijk wel met je eens. :D

Fenna_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 18:22

Dan vind ik dat alle friezen op bokt ook fries moeten gaan praten. :)
Al praat je met dialect of een andere taal, het lijkt me dat je gewoon Nederlands krijgt op school.
Waar ik me aan stoor op bokt is niet de taal, maar de smileys. Een ;) smiley achter een zin vind ik in de meeste gevallen arrogant overkomen.

xJess

Re: wanneer type je nu abn ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 18:34

Ik probeer ook altijd gewoon correct nederlands te typen. Tuurlijk zal ik wel eens een d of een t niet goed typen of wat dan ook. Maar ik vind het veel prettiger lezen ;)

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 18:39

Citaat:
ze staat voor de kar en mijn kleinste dochter kan er ook alles mee doen
ze is treiler en verkeers mak ze heeft geen stal gebrek
is een echte kinderpony van groot tot klein

Dit is dan door een volwassene geschreven, hier gruwel je toch van?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 19:06

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 19:20

Uitgeschreven spreektaal, er wordt bedoeld "haar"

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 19:21

Zoiets begreep ik al maar is het een erkent woord :D Of een soort van MSN.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 19:22

Spreektaal dus, zoals ik al zei. En het leuke van spreektaal is dat je het moet spreken, niet moet schrijven ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 19:25

O ik wist niet dat daar een definitie voor was :+

Lydalfa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 19:38

Ik heb niet alles gelezen, maar volgens mij worden meerdere ergenissen door elkaar gehaald:
Het schrijven van een complete tekst zonder ook maar één hoofdletter, komma of punt. Waardoor deze tekst over het algemeen écht onleesbaar is.
Wat veelal ook in deze teksten voorkomt is ergenis nummer twee namelijk belabberd Nederlands. Dus het missen van -d's en t's en ander verkeerd toepassen van bepaalde dingen. Zoals dat 'der' ofwel d'r ofwel 'haar'.
En schijnbaar is ergenis nummer drie dat mensen in dialect schrijven. Nu moet ik eerlijk zeggen dat ik dát nog nooit ben tegen gekomen. Hoewel ik me wel kan voorstellen dat Friezen in het Fries schrijven als ze alleen met Friezen aan het discusieren zijn...

Enfin een spelfoutje op zijn tijd heeft iedereen last van volgens mij. (Zit vast ook wel ergens iets in deze tekst.) Spreek en schrijf-taal zijn tegenwoordig inderdaad niet meer zo heel gescheiden. Helaas... Ik heb zelf echter ook de neiging te veel te schrijven in spreektaal.
Maar sommige gevallen zijn (zoals even eerder genoemd) echt té dramatisch voor woorden én maken datgene wat de persoon wil zeggen ook gewoon onbegrijpelijk.

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 09:53

Plien91 schreef:
Dressuurgek schreef:

_/-\o_

Sorry, kon het niet laten. Ben het verder inhoudelijk wel met je eens. :D

8)7 Agrr, stom niet goed nagelezen! Nouja kan gebeuren, ben ook geen taalwonder....

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 10:26

Het vreemdste argument tegen ABN gebruiken op een forum vind ik altijd: "ja, op school moet het, en daar doe ik het ook, maar hier hoeft het niet en heb ik er geen zin in. Kost te veel moeite."
Dan denk ik altijd: jee, hier 'mag' je schrijven over dingen die je leuk vindt, je kunt 'gratis' oefenen en je verder bekwamen in goed Nederlands schrijven, dat maakt dat je op school beter mee kunt komen, en dan leg je zo'n gouden kans naast je neer? Hoe meer je oefent, hoe makkelijker het wordt, tenslotte. Oefen dan in hemelsnaam met teksten die je leuk vindt, waar geen verplichting achter zit.

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 11:08

Ibbel schreef:
Het vreemdste argument tegen ABN gebruiken op een forum vind ik altijd: "ja, op school moet het, en daar doe ik het ook, maar hier hoeft het niet en heb ik er geen zin in. Kost te veel moeite."
Dan denk ik altijd: jee, hier 'mag' je schrijven over dingen die je leuk vindt, je kunt 'gratis' oefenen en je verder bekwamen in goed Nederlands schrijven, dat maakt dat je op school beter mee kunt komen, en dan leg je zo'n gouden kans naast je neer? Hoe meer je oefent, hoe makkelijker het wordt, tenslotte. Oefen dan in hemelsnaam met teksten die je leuk vindt, waar geen verplichting achter zit.

Denk dat de meeste die dat argument voeren, dit niet zo zullen zien.

Las net ook dat iemand de smiley's vervelend vindt, snap eigenlijk niet waarom. Soms kan het duidelijk maken hoe je een tekst moet lezen als lezer. Zijn er meer mensen die dit als vervelend beschouwen? (dan moet ik toch maar eens minder smiley's gaan gebruiken := )

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 11:15

Dressuurgek schreef:
Ibbel schreef:

Las net ook dat iemand de smiley's vervelend vindt, snap eigenlijk niet waarom. Soms kan het duidelijk maken hoe je een tekst moet lezen als lezer. Zijn er meer mensen die dit als vervelend beschouwen? (dan moet ik toch maar eens minder smiley's gaan gebruiken := )

Wil je mijn schoolkinders die ook even komen vertellen, Ibbel? Die nemen het van mij niet aan :n

Smileys vind ik ook vaak verduidelijkend, mits goed gebruikt natuurlijk. Je hebt nu eenmaal niet de gezichtsuitdrukking en lichaamstaal op een online forum. Maareh, Dressuurgek, bijt jouw smiley nagels en gniffelt hij...? *gebruikt express geen smiley*

Lydalfa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 12:14

Smiley's kunnen tot irritaties leiden. Omdat sommigen uit gewoonte overal een knipoog of een blijhoofd achter zetten. Wat ik zelf vervelend vind is dat ik bijna niet meer zonder kan! Dat is toch wel heel erg.
*schudt hoofd* (dit bedoel ik dus.)
Ik ben sinds kort brieven gaan schrijven met een vriendin en dan wil ik zelfs in een geschreven brief die dingen toepassen. Maar dat zou eigenlijk niet hoeven.
Hoewel het op een forum wel handig is om bijvoorbeeld vooral sarcasme weer te geven.

.. En daar wilde ik dus ook al bijna een knipoog achter zetten...

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 12:53

Rijerijerije schreef:
Dressuurgek schreef:

Wil je mijn schoolkinders die ook even komen vertellen, Ibbel? Die nemen het van mij niet aan :n

Smileys vind ik ook vaak verduidelijkend, mits goed gebruikt natuurlijk. Je hebt nu eenmaal niet de gezichtsuitdrukking en lichaamstaal op een online forum. Maareh, Dressuurgek, bijt jouw smiley nagels en gniffelt hij...? *gebruikt express geen smiley*

Bedoelde nagelbijten niet gniffelen, beetje flauw 2 betekenissen.

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 13:27

Ibbel schreef:

Misschien moet er iets zijn/komen om de jongeren (en andere mensen die ABN ook niet cool vinden) te laten zien dat ABN echt vet cool is. Dat moet dan weer ook niet te openlijk gebeuren anders is het niet cool meer :roll:

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 13:32

een tikfout kan er in sluipen, maar verder heeft het allemaal te maken met moeite willen doen in mijn ogen.
neem de moeite om de laatste letter ook te schrijven, neem de moeite om even op de backspace te duwen als je een tikfoutje maakt, neem de moeite om je tekst een keer na te lezen, neem de moeite om kort even te denken of je nu een voltooid deelwoord of derde persoon enkelvoud aan het schrijven bent en of dat nu op een d, een t of allebei moet eindigen,...
een afkorting kan op een forum nog wel vind ik, maar dan niet op zo'n manier dat het smstaal wordt en vrijwel onleesbaar wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 13:33

Sterker nog, dit staat in de Boktregels:

Citaat:
Gebruik op het forum standaard Nederlands en dus geen MSN, SMS of Breezer. Spelfouten en missende hoofdletters/leestekens maken je teksten moeilijk leesbaar: gebruik bij twijfel een spellingscontrole.

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 13:36

Op bokt kom je inderdaad veel topics tegen met ontzettend veel typfouten erin. Leest heel naar vind ik! Iedereen in Nederland leert Nederlands op school, maar waar gaat het fout vraag ik me dan af.... Om maar een voorbeeld te noemen: veel mensen hebben het tegenwoordig over jou paard, jou auto, etc etc, maar ik heb toch altijd geleerd dat het jouW paard, jouW auto is. En inderdaad het me paard, me auto etc etc :? Ik kom ook uit een boerengehucht, maar spreek én schrijf gewoon ABN :D