Wie betaalt op eerste date?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 20:26

Mwoah , misschien niet zozeer machtsverhoudingen , maar er ontstaat toch wel een bepaalde indruk als de man betaalt en er wordt verder ook niet over gesproken.

Dat wekt namelijk de indruk dat dit blijkbaar de bedoeling van de vrouw is , dat hij elke keer betaalt.
Of in ieder geval : het stoort haar blijkbaar niet , en dat zegt toch ook best wel wat over iemand....

Kijk je weet het natuurlijk nog niet zeker want misschien betaalt zij ineens wel de volgende keer ,
maar het wekt toch sterk een andere indruk , als je daar als vrouw zijnde niks over zegt :)

Tjaldur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-11 20:44

Zolang een man die persé wil betalen maar niet verwacht dat je met hem naar bed gaat daarna. Dan zou ik echt verontwaardigd zijn haha.

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 20:46

Juist. En daarom betaal ik met álle liefde de helft van de rekening. :D

Olympia96

Re: Wie betaalt op eerste date?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 20:47

Eh.... Absoluut niet juist op wat Tjaldur zei overigens haha. Op de voorgangers dus.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 21:38

Ja , nou , om dat te voorkomen dus , dat beide partijen het gevoel krijgen dat de vrouw iets "schuldig" is :P

Of om het gevoel te voorkomen dat de vrouw gewoon een profiteur is :P

Want je hebt ze erbij hoor , laten "die sukkel" alles van hun samen maar lekker betalen , zodat zij lekker veel geld over houden voor hun eigen hobbies..... ja hallo , en die kerel dan ?!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 22:18

Ik vind of ieder zijn eigen deel of dat de man de eerste date moet trakteren, maar dan wel de volgende date door het meisje. ;)
Wat ik dus wel weer vind, is dat als je met uitgaan of zo bij een jongen bent de hele avond, dan vind ik het wel netjes als die je even een drankje aanbied ja.

Ronne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 00:20

Polaris schreef:
Ik vind tussen een diamand van ik weet niet hoeveel duizenden dollars geven en uit eten nemen nog wel een groot verschil zitten :o.

Er zit denk ik wel een kern van waarheid in, maar ik denk toch dat er na het 1x betalen van een etentje nog geen machtsverhoudingen ontstaan binnen een relatie hoor :=

Ik vind niet dat er veel verschil zit tussen zo'n diamant en een etentje... Iemand die zo'n diamant koopt heeft ook veel meer te besteden dan een gemiddelde man die een etentje betaalt. Wanneer je het dus in verhouding bekijkt, ligt het toch aardig dicht in de buurt!

En wij zeggen ook niet dat een vrouw die een man zomaar laat betalen op een eerste date automatisch een scheve relatie krijgt, hoor! Maar het is wel een van de tekenen van een relatie waarin de verhoudingen niet gelijk zijn... En dat vind ik, zeker op een eerste date, niet de bedoeling.

Polaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 01:48

Zo kun je het inderdaad bekijken, maar ik ben het er niet mee eens.
Relatief gezien kom ik ook niet tot de conclusie dat een etentje hetzelfde is als een diamant (of ander kadootje).
Maar dat is meer een gevoel, dan dat ik het echt uit kan leggen, sorry :o
Misschien is het dat een diamant meer materialistisch/kapitalistisch is dan een etentje.
Bovendien hebben we het hier alleen over een eerste date.

Het gevoel dat ik in ieder geval heb is: ik wil niet financieel afhankelijk zijn van een man, maar ik vind het wel fijn als hij voor me zorgt of zo.
Die twee dingen kunnen elkaar heel erg tegenspreken, maar het hoeft wat mij betreft niet.
Zeker in een relatie zou ik nooit voor het merendeel (financieel) afhankelijk willen zijn van een man, maar ik ben ook weer niet zo feministisch/geemancipeerd dat de rolverdeling wat mij betreft gelijk moet zijn.
Dat vind ik een beetje gekunseld.
Wat mij betreft doet ieder waar hij goed in is, en de wat minder leuke klusjes verdeel je dan onder elkaar.
Ik laat mijn mannetje dan ook rustig alle DIY-klusjes doen, en ik draai wel een extra wasje/strijkje :D

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 11:57

Olympia96 schreef:
Joh Vudress & Julia Maria: lees eens 1 keer in jullie leven een Opzij*, dan hoef je Lieveli ook niet continu haar boodschap te laten herhalen.

*ik pleit echt niet voor een abonnement - want ook de Opzij-boodschap is soms tamelijk vermoeiend -

Ik ben al feministisch genoeg hoor, nee bedankt. Vind dit een nogal rare (achterlijke) reactie van je, sorry. ;)
Daarbij komt dat ze niet de hele tijd alles hoeft te herhalen, ik stel steeds andere vragen zij reageert alleen steeds maar op één deel ervan. Doet ze zelf, ligt niet aan mij.

Lieveli: Dat dat onzin is snap je zelf toch ook wel...... Dat jij blijkbaar erg feministisch opgevoed bent en wij een meningsverschil hebben over wie een eerste date betaalt, betekent volgens jou dus dat ik compleet aan de andere kant sta en ''traditioneel'' opgevoed zou zijn? Sorry meid maar dat raakt echt kant noch wal....... Ik ben namelijk behoorlijk feministisch en ontzettend onafhankelijk. Maar ja jij weet natuurlijk veel beter hoe ik in elkaar zit. Allemaal na aanleiding van het feit dat ik vind dat een galante man de eerste date betaalt. You go girl...... }:0

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 12:02

Ik hou d'r niet van als een kerel voor mij betaald... :=
Vind het prima om zelf eens te betalen.

Maar zo denken de mannen dr ook vaak over : Wil niet dat de vrouw betaald, maar wil best een keer zelf alles betalen.

Daar kan ik dus altijd zo lekker mee botsen met een vent... :+

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 12:26

Ronne schreef:
En wij zeggen ook niet dat een vrouw die een man zomaar laat betalen op een eerste date automatisch een scheve relatie krijgt, hoor! Maar het is wel een van de tekenen van een relatie waarin de verhoudingen niet gelijk zijn... En dat vind ik, zeker op een eerste date, niet de bedoeling.

Eén keer iets meer of minder betalen, zie ik niet als ongelijke verhoudingen, zeker op een éérste date.
Waarom is een beetje geld (in verhouding tot wat iemand te besteden heeft) toch zo belangrijk bij sommige om daaraan zulke grote consequenties aan vast te stellen?
Daarbij kun je niet in alles "gelijkwaardig" zijn en doen, dat is het mooie van een relatie om beide die balans te vinden en daarin gelukkig te zijn.
Geven en nemen en dus ook durven ontvangen, want het is niet leuk om iets te geven als de ander dit niet durft te/wil ontvangen. Waarom kun je niet gewoon iets aannemen als iemand je wat wil geven? Er hoeft echt niet altijd een bijbedoeling te zijn, zowel bij het geven als bij het ontvangen... hoogstends dat je het de ander gunt of zelfs geen zin hebt in "geldzaken onderling" tijdens een date . Imo kun je tijdens de date wel laten merken dat je geen profiteur of niet feministisch (whatever that means) bent.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 12:28

50/50 vind ik normaal en zou ik vanuit gaan, maar vind het eigenlijk wel zo charmant als hij dan erop staat om te betalen, ouderwets he :D

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 12:36

Superwoman : klopt helemaal wat je zegt , ontvangen en geven is leuk enzo , maar dan ben je toch al wat verderop in een relatie met iemand vind ik.

Juist die eerste date daarin stel je wat dingen vast , en is het fijn om duidelijkheid te geven dat je geen profiteur o.i.d. bent. Dat kan inderdaad op verschillende manieren , ook al gewoon door het ter sprake te brengen.

Betaal je niks / bied je het niet aan / breng je niets ter sprake , dan vind je het dus blijkbaar normaal dat de man betaalt. Of je vindt het niet belangrijk genoeg om hem even te zeggen dat jij de volgende keer betaalt. Maar in beide gevallen zegt het wel wat over iemand , ik kan me voorstellen dat een man het ook wel prettig kan vinden om bij de eerste date wel even te horen dat de ander niet van plan is een eventuele relatie volledig op zijn kosten te laten komen :P

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 12:59

pmarena schreef:
Juist die eerste date daarin stel je wat dingen vast , en is het fijn om duidelijkheid te geven dat je geen profiteur o.i.d. bent. Dat kan inderdaad op verschillende manieren , ook al gewoon door het ter sprake te brengen.

Dan zijn we het eens :Y)
Ook andersom zou ik dat waarderen. Als ik iemand mee uit vraag in de zin van een date betaal ik iig de eerste x . (hoeft in beide gevallen overgens niet alles te zijn, kan ook het bijv "daarna nog wat drinken in een cafe" betaald worden door de ander )

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 14:35

BTW : als ik iets afknapend vind bij een eerste date is het wel gezeik om geld (wie wat zou móeten betalen) :o
Als geld niet zo belangrijk is in een relatie (ieder kan nu goed/voldoende rondkomen, of de 1 weet dat minder kan opbrengen en accepteerd dat) , zou er ook niet zoveel druk op moeten liggen.
Laatst bijgewerkt door superwoman op 19-01-11 14:38, in het totaal 1 keer bewerkt

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 14:37

Mijn vriend heeft de eerste date betaald. Namelijk gewoon even bios. De date daarna heb ik weer betaald etc. We wisselen het steeds af. Soms 50/50 andere keer betaald de ander.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 14:37

Is ook een afknapper :j Daarom gewoon lekker relaxed zelf alles betalen , of wat geld neerleggen , of even zeggen : dan betaal ik de volgende keer :)

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 14:44

Ik hou niet van 50/50 bij een eerste date. Als hij mij op een date vraagt betaalt hij, als ik hem vraag betaal ik. Je nodigt iemand uit en dan vind ik dat je ook moet betalen. Als ik iemand mee vraag naar een pretpark ofzo betaal ik ook tenzij we van te voren hebben afgesproken hebben om ieder zelf te betalen. Ik vin het onwijs onbeschoft om iemand uit te nodigen en er dan vanuit te gaan dat diegene zijn deel wel zelf gaat betalen. Maar dat is natuurlijk ontzettend cultureel bepaald allemaal.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 14:54

Je moet er ook niet van uit gaan dat de ander mee-betaalt , maar het is wel zo netjes van die ander als die het tenminste aanbiedt , of zegt : het volgende uitje betaal ik :)

Andersom dus ;)

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 15:00

JuliaMaria schreef:
Olympia96 schreef:
Joh Vudress & Julia Maria: lees eens 1 keer in jullie leven een Opzij*, dan hoef je Lieveli ook niet continu haar boodschap te laten herhalen.

*ik pleit echt niet voor een abonnement - want ook de Opzij-boodschap is soms tamelijk vermoeiend -

Ik ben al feministisch genoeg hoor, nee bedankt. Vind dit een nogal rare (achterlijke) reactie van je, sorry. ;)
Daarbij komt dat ze niet de hele tijd alles hoeft te herhalen, ik stel steeds andere vragen zij reageert alleen steeds maar op één deel ervan. Doet ze zelf, ligt niet aan mij.

Lieveli: Dat dat onzin is snap je zelf toch ook wel...... Dat jij blijkbaar erg feministisch opgevoed bent en wij een meningsverschil hebben over wie een eerste date betaalt, betekent volgens jou dus dat ik compleet aan de andere kant sta en ''traditioneel'' opgevoed zou zijn? Sorry meid maar dat raakt echt kant noch wal....... Ik ben namelijk behoorlijk feministisch en ontzettend onafhankelijk. Maar ja jij weet natuurlijk veel beter hoe ik in elkaar zit. Allemaal na aanleiding van het feit dat ik vind dat een galante man de eerste date betaalt. You go girl...... }:0

Ik heb nergens gezegd dat jij compleet aan de andere kant staat en heel traditioneel bent, ik denk alleen wel dat je traditioneler bent opgevoed als ik. Ik merk een defensieve houding, dat vind ik jammer, daarom ga ik verder niet op je in.

edit: Vind het overigens nog wel laag van je Olympia's reactie achterlijk noemt. Hoe oud ben je :=
Laatst bijgewerkt door Urbanus op 19-01-11 15:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 15:06

Mijn vriend staat er ook op dat hij altijd alles betaald. De eerste keer ging ik er ook vanuit dat we 50/50 zouden doen, maar hij was zo vlug met zijn geld dat ik de kans niet had. En, ik had geen zin om er een welles/nietes spelletjes van te maken, want ik heb véél te veel meegemaakt met gewone vrienden "nee ik betaal het echt wel! Jamaar dat hoeft niet! Nee ik sta er op! Hier neem je geld terug!.." :+
Ik heb hem daarna wel gezegd dat ik gerust de helft wilde betalen, of hem zelfs eens trakteren, omdat ik me anders een beetje een 'profiteur' voel. Maar zijn redenering is "Jamaar ik werk en jij studeert, dus ik kan het geld beter uitgeven dan jij". En hoewel ik het wel kan betalen, is er geen discussie mee mogelijk :+ . Hij voelt zich gewoon heel goed als hij voor mij kan betalen. Ik heb het nu wel over kleine bedragen als een paar drankjes enzo. Moesten we echt gaan uiteten en dure dingen pakken, dan ga ik er wel vanuit dat we splitsen.

Maar hij kan wel totaal niet koken. Dus, ter compensatie maak ik dan maar regelmatige lekkere dingen klaar, en dat gaat er wel goed in :D .
Zolang hij maar niet als het ooit zou mislopen gaat eisen dat ik alles in een keer moet terugbetalen :D .

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 15:16

Het doet me trouwens wel denken aan mijn Engelse lessen vroeger. De rekening met elkaar delen, noemen ze in het Engels "going Dutch" . Dus echt letterlijk "op z'n Nederlands doen". Omdat het voor hun vaak helemaal bizar is dat mensen per se de helft willen betalen. Althans toen nog :+ .

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 15:17

Kan iemand van de mensen die van mening zijn dat de man tijdens de eerste date moet betalen omdat dat een teken van hoffelijkheid/netheid/charmant zijn is, mij misschien uitleggen waarom dit voor vrouwen tijdens een date niet zou gelden?
M.a.w.: waarom is een man hoffelijk als hij betaalt, terwijl dit voor een vrouw niet lijkt te gelden?

Jojoju

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 15:18

ik heb ook een keer een date gehad met een toch wel erg leuke jongen.. hij had mij mee naar de bios grvaagd. hij had geen auto (vind ik al een beeetje een afknappert maar ok) dus ging ik hem ophalen. We zouden naar Antwerpen gaan , en dat is toch wel een uurtje heen en een uurtje terug rijden. Dus ik had al bedacht dat hij dan de kaartjes mocht betalen.. staan we daar bij die automaat, meneer wist niet hoe het werkte.. dus ik uitleggen "kijk, nu vraagt hij om een pinpas" ............................. gebeurde niks. :roll: dus ik pak met een beetje een zucht mijn pinpas en betaal. Zou het er later wel even over hebben. ( even een rekensommetje.. benzine, kaartjes.. toch al gauw €35 ) .

"Wil je popcorn? Ja? Die trakteer ik dan wel! "

eh.. die kaartjes wilde ik eigenlijk niet aan je trakteren eigenlijk... maar goed, ik wilde de avond niet geheel verpesten dus zou het erover hebben onderweg naar huis. In de trant van goh.. benzinegeld.. hoe zullen we dat eens doen?
Film bekeken, was wel aardig. Daarna nog even het salsacafé binnengegaan waarbij ik op de ge-he-le avond wel helemaal EEN icetea heb gedronken van hem. Daarna maar zelf een icetea gehaald en toen meneer dat zag zei hij: Oh lekker, doe mij er ook een!

we. gaan. naar. huis.

Hij viel onderweg in slaap.. en werd wakker toen we voor zijn deur stonden. "BEdankt voor alles he!" en vliegt mijn auto uit.

vond ik echt TE onbeschoft en onbeleefd! Ik vind dat de man toch eigenlijk wel mag betalen op een eerste date.. helemaal als ik rijd!

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 15:20

Ligt eraan. Wanneer hij mij mee uit vraagt als in een date, mag hij betalen.
Tot nu toe altijd zo gegaan. En hij heeft indruk gemaakt, want ik ben al 3 jaar bij mijn laatste liefje!