Verslaving---> Algemeen Beschaafd Nederlands

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 12:37

Niet het hele topic gelezen, maar wat mij erg opvalt (en ook stoort) is het gebruik van het werkwoord 'doen'.
Bijvoorbeeld "ik doe mijn paard borstelen".
Da's geen Nederlands. :D

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 12:46

LiSSy schreef:
gabjj8 schreef:
Met name dan het 'als mij/dan mij' wat moet zijn 'als ik/dan ik'
Daar kan ik me zo onwijs erg aan ergeren.

je doet het zelf ook fout... het is namelijk als mij en dan ik

Haha, poging tot verbeteren die jammerlijk mislukt :D
Ik heb hetzelfde TS, ik zoek tijdens colleges, in restaurants, op internet, in bladen etc. ook altijd naar fouten. En wat vind je er dan veeeel he, pff! Vind het ook echt níet professioneel staan..

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 13:32

Nog zo een: Na en naar.
Vandaag naar het rijden ging ik.... Nee, vandaag ná het rijden.
Wij gingen na die mensen toe. Nee, je ging er naar toe.

Soms lijkt het echt alsof mensen de betekenis van een woord niet meer kennen ofzo.....

_JY_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 14:33

Wat ik ook vaak zie is googlen in plaats van googelen.
Het moet dus 'googelen' zijn. (Hoewel het Witte Boekje googlen wel goedrekent, dacht ik.)

Verder de werkwoordspelling van sommige mensen... Echt tenenkrommend, net als het meisje die, alles dat ik weet, het leukste dat, zoals bijvoorbeeld ... onder andere ... en dergelijke en meer van dat soort dingen.
O ja, het hele mooie huis. Eigenlijk zeg je dan dat het een heel huis is dat ook mooi is, het is dus niet per se fout, maar vaak bedoelt men het anders.

Als je het over ietwat pijnlijke fouten hebt:
Ik ga mijn paard bereiden. (Toch jammer, van zo'n paard)
Hij verast zijn oma met een aansteker. (Arme oma :\ )

Enne, voor de mensen die dit soort dingen leuk vinden: beterspellen.nl
Elke werkdag een testje van vier vragen, en het is erg leerzaam en leuk. (vind ik dan :P )

(Nu maar hopen dat er in deze post geen spelfouten staan. :P )

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 15:58

Lees nu net ook weer eentje... 'ik en mijn vriendin'...

'Vroegâh' een keer de fout gemaakt om het fout te zeggen... vond de moeder van een van mijn klasgenootjes het nodig om me zeer bruusk te corrigeren door het juiste me toe te snauwen. Werkte wel overigens... ik zeg 't nooit meer fout. :Y)

Bij een collega van mij hoor ik heel vaak foutief gebruik van het woord 'die'. :+ Bijvoorbeeld: ik ben bij die huis wezen kijken of: die loon moet op tijd uitbetaald worden.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 20:37

_JY_ schreef:
Enne, voor de mensen die dit soort dingen leuk vinden: beterspellen.nl
Elke werkdag een testje van vier vragen, en het is erg leerzaam en leuk. (vind ik dan :P )

Doen mijn collega's en ik ook :D, heb er al best wat van opgestoken moet ik zeggen.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 22:14

Onze Taal heeft een prachtige website waar veel informatie te vinden is.

Bijvoorbeeld googelen of googlen.
Citaat:
Volgens het Witte Boekje (2006) is zowel googelen als googlen juist; het officiële Groene Boekje (2005) geeft alleen googelen. De hoofdletter van de eigennaam Google vervalt in het werkwoord, dat de betekenis 'informatie zoeken op internet (met name via Google)' heeft.

Jammer dat veel mensen zich ergeren aan taalfouten maar zelf niet foutloos kunnen typen.
Gevalletje van " de pot verwijt de ketel dat hij zwart ziet".

Anoniem

Re: Verslaving---> Algemeen Beschaafd Nederlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 22:20

@Luuntje: het is maar net waaraan je refereert natuurlijk. Groene spelling keurt "googlen" niet goed.

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 22:21

Ik maak zelf regelmatig spelfouten. Dat is iets wat ik ook heel vervelend vind en hard aan werk. Behalve aan heel ernstige fouten zoals werdt bijvoorbeeld, erger ik me daar dus minder aan. Waar ik me wel heel erg aan kan ergeren zijn de typische fouten in spreektaal. Enigste vind ik heel erg! Het is enige! ;) Vaak denk ik dan zelf wel, jeetje wat ben ik een miep! Hier op bokt zal ik ongetwijfeld, zeker als ik snel typ, veel spelfouten maken.

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 22:28

Ik snap wat je bedoeld TS. Hoewel ik op internet niet echt (meer) op spelfouten let, omdat het er gewoon te veel zijn. :') In de spreektaal vind ik het ergerlijker tegenwoordig. Ik mòet gewoon even corrigeren als iemand zegt ''meer als mij'' :+

Maar TS, even ter info, jouw onderschrift (de Engelse zin) is letterlijk vertaald: ''Lieve Alwin, jij bent mijn redder. Zonder jou ben ik er niet geweest.''
Moest het even zeggen :x

Edit: Ik zie dat bovenstaande al is gezegd.
Laatst bijgewerkt door Monchou op 08-01-11 22:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 22:31

vreselijk he? ikzelf verbeter iedereen oo standaard.
hier in twente doen ze de ramen en deuren los ipv open ( reactie: dan valt hij eruit hoor!:+)
en andere bepaalde specifieke fouten irriteer ik mij ook aan :=

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 22:34

Lowara schreef:
vreselijk he? ikzelf verbeter iedereen oo standaard.
hier in twente doen ze de ramen en deuren los ipv open ( reactie: dan valt hij eruit hoor!:+)
en andere bepaalde specifieke fouten irriteer ik mij ook aan :=

Zoals het weglaten van hoofdletters? :D

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 22:42

venga schreef:
:)
'Sorry ervoor' klopt qua spelling wel, maar klinkt onhandig. Het woordje ervoor zou denk ik weg gelaten kunnen worden.
Overigens herken ik je verslaving wel :j maar tikfouten zijn snel gemaakt (heb ik nogal eens) en over sommige dingen kun je nog interessant discussiëren.
Meld u nu aan, bijvoorbeeld. Zou er geen t achter meld moeten?

Meld u nu aan is een gebod. U staat achter het werkwoord. In dit topic durf ik dat soort dingen bijna niet te zeggen. Ik ga nu over elke letter zitten twijfelen of het wel goed is. ;)

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 22:49

Je hebt per regio ook nog verschil in het zeggen van

Het raam staat wijdwagen open
Het raam staat wagenwijd open.

Hier zeggen ze namelijk wijdwagen open maar eigenlijk is dat fout.

EarthFocus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-11 22:51

_JY_ schreef:
O ja, het hele mooie huis. Eigenlijk zeg je dan dat het een heel huis is dat ook mooi is, het is dus niet per se fout, maar vaak bedoelt men het anders.

'Het hele mooie huis' klopt wel, hierbij is hele een overtreffende trap van mooi.
Als je wilt zeggen dat het huis heel en mooi is zeg je: 'Het mooie, hele huis.'

EarthFocus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-11 22:52

Martine_R schreef:
Ik snap wat je bedoeld TS. Hoewel ik op internet niet echt (meer) op spelfouten let, omdat het er gewoon te veel zijn. :') In de spreektaal vind ik het ergerlijker tegenwoordig. Ik mòet gewoon even corrigeren als iemand zegt ''meer als mij'' :+

Maar TS, even ter info, jouw onderschrift (de Engelse zin) is letterlijk vertaald: ''Lieve Alwin, jij bent mijn redder. Zonder jou ben ik er niet geweest.''
Moest het even zeggen :x

Edit: Ik zie dat bovenstaande al is gezegd.

Er hoort eigenlijk te staan zonder jou ben ik er niet meer geweest.

Dus dat moet met should :P, i know it.. had het al gelezen inderdaad.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 22:54

Krips schreef:
venga schreef:
:)
'Sorry ervoor' klopt qua spelling wel, maar klinkt onhandig. Het woordje ervoor zou denk ik weg gelaten kunnen worden.
Overigens herken ik je verslaving wel :j maar tikfouten zijn snel gemaakt (heb ik nogal eens) en over sommige dingen kun je nog interessant discussiëren.
Meld u nu aan, bijvoorbeeld. Zou er geen t achter meld moeten?

Meld u nu aan is een gebod. U staat achter het werkwoord. In dit topic durf ik dat soort dingen bijna niet te zeggen. Ik ga nu over elke letter zitten twijfelen of het wel goed is. ;)

Voor een antwoord op dit soort kwesties kun je terecht bij de Taaladviesdienst van Onze Taal en bij de Taalunie.

http://www.onzetaal.nl/advies/melduaan.php
http://taaladvies.net/taal/advies/vraag/531/

Maar verwacht niet altijd een eenduidig antwoord. De Nederlandse taal is geen wiskunde. :)

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 13:30

gabjj8 schreef:
_JY_ schreef:

'Het hele mooie huis' klopt wel, hierbij is hele een overtreffende trap van mooi.
Als je wilt zeggen dat het huis heel en mooi is zeg je: 'Het mooie, hele huis.'

Eigenlijk is de correcte vorm: het heel mooie huis. 'Hele' klopt niet, omdat je ook niet zou zeggen: 'hij is hele mooi'. Als je schrijft: 'het hele mooie huis', zeg je dus eigenlijk dat het huis heel is én mooi. Het klopt dus niet.

Stinkmodder

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 15:18

Grappig om te zien hoeveel fouten er in dit topic worden gemaakt. :)

Ik heb er zelf ook onbewust last van hoor, vooral op school. Kom bijna in elk tentamen wel (simpele!) fouten tegen. Of op kaarten/borden van restaurants.

In Friesland zeggen teveel mensen 'eigenlijkst', argh!

xManon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 15:20

Ik heb de afgelopen twee weken twee keer een stomme fout gemaakt met het voltooid deelwoord.
Eerst had ik staat vermeldt geschreven, omdat ik er van overtuigd was dat het t.t. was, dus met dt.
Maar het is een v.d. dus echt fout. En zo schreef ik ook 'wordt gepint', met de overtuiging dat het in de toekomst ging gebeuren en dus nog niet met een d was. Maarja, dat was dus ook weer een voltooid deelwoord. :o

patatkraam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 15:22

Puera schreef:
Lees nu net ook weer eentje... 'ik en mijn vriendin'...

'Vroegâh' een keer de fout gemaakt om het fout te zeggen... vond de moeder van een van mijn klasgenootjes het nodig om me zeer bruusk te corrigeren door het juiste me toe te snauwen. Werkte wel overigens... ik zeg 't nooit meer fout. :Y)

Bij een collega van mij hoor ik heel vaak foutief gebruik van het woord 'die'. :+ Bijvoorbeeld: ik ben bij die huis wezen kijken of: die loon moet op tijd uitbetaald worden.

Dat vind ik zo'n onzin dat je niet ik en mijn vriendin zou kunnen zeggen. Is grammaticaal toch niet fout? Daar zou ik niet over vallen hoor. :P

xManon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 15:23

Nee dat vind ik ook idd, vind mezelf gewoon belangrijker dan de vriendin! :')

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 15:24

mika11 schreef:
Je hebt per regio ook nog verschil in het zeggen van

Het raam staat wijdwagen open
Het raam staat wagenwijd open.

Hier zeggen ze namelijk wijdwagen open maar eigenlijk is dat fout.

ja maar dat is weer een dialect en dat valt niet onder NL-s dacht ik... toch? :o
Ik bedoel; als ik Gronings praat is dat toch heel anders dan Nederlands :P

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 15:31

Iedereen maakt toch wel eens foutje toch... maar goed om de puntjes dan in dit topic ook nog maar even op de i te zetten...

Dat is iets, wat ik heel vervelend vind: moet natuurlijk zijn: dat is iets, dat ik heel vervelend vind ;).

Tja je zit nou eenmaal op een forum maar heel veel verschillende mensen en niet iedereen hecht belang aan dingen zoals een beetje een leesbare post schrijven. Als ik een topic tegenkom dat volstaat met zei/zij fouten en me en eiguh dan reageer ik niet in dat topic, ieder zijn eigen keus toch...

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 15:47

DromenLies schreef:
Dat is iets, wat ik heel vervelend vind: moet natuurlijk zijn: dat is iets, dat ik heel vervelend vind ;).

Nee, het moet zijn: dat is iets, wat ik heel vervelend vind. 'Iets' is onbepaald, daarom gebruik je 'wat'. Verder maakt echt iedereen spelfouten, wat ik wel jammer vind. Ik zou het wel cool vinden om helemaal foutloos te kunnen spellen :') .