Ontevreden over fotoshoot, wat kan je?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 15:36

Alja schreef:
zo wat een topic!
heb hem net helemaal doorgelezen en vind het erg jammer dat de fotograaf niet reageert zodat het verhaal van twee kanten word verteld!

Waarom denk je dat ze niet reageert? Misschien omdat andere bokkers haar dan helemaal afzeiken? Bokt kennende :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 15:36

Alja schreef:
zo wat een topic!
heb hem net helemaal doorgelezen en vind het erg jammer dat de fotograaf niet reageert zodat het verhaal van twee kanten word verteld!

Ik kan me juist heel goed voorstellen dat een fotograaf dit niet openbaar gaat uitvechten ;)
Gewoon netjes per email afhandelen is de juiste weg.
Anderen hebben niets te maken met de kwestie, dus er is ook geen reden om het openbaar uit te vechten in een topic. Het heeft verder geen voordelen.

Courses

Re: Ontevreden over fotoshoot, wat kan je?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 15:38

Dit topic is overigens ook niet bedoeld om 'af te zeiken' maar de TS vraagt om tips hoe ze dit het beste tot een goed einde kan brengen voor beide partijen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 15:39

@Sabine; Ik zou denk ik toch even achter die bewerkte voorproefjes aan gaan. Zodat je een idee hebt wat het eindproduct zou worden.

Ik weet niet hoeveel foto's er afgesproken waren als nabestellingen... En hoeveel je er wilde gaan bestellen.

Ik kan me goed voorstellen dat als je van plan was 20 foto's te bestellen, en er zitten er maar 5 leuke bij, dat het heel oliebol is.
Maar aan de andere kant; als er 5 leuke bij zitten, en je wilde er maar 3, 4 of 5 hebben... dan valt de "schade" wel mee, toch?

Dan lijkt het me in ieder geval de moeite waard om een voorproefje op het eindresultaat te vragen.
En daar kun je gewoon om vragen. En als je geen antwoord krijgt, bel je even op hoe ver t ermee staat. Dat is wel op te lossen... toch? ;)

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 15:41

Volgens mij wordt er tot nu toe ook niemand afgezeken en is de naam van de fotograaf ook niet aangetast voor zover ik weet. Denk er wat dat betreft hetzelfde over als Nouks.

Verder ga ik mee met wat Femke hierboven zegt :j alhoewel ik voor dat bedrag wel wat meer dan 5 foto's zou verwachten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 15:42

@ Courses: Klopt :j
Aangezien we er via e-mail niet uitkwamen en ze maar bij 1 optie bleef (als je die van die extra afdrukken niet meeteld maar het lijkt me logisch dat we daar niet op ingaan) en ik me afvroeg of dat echt de enige mogelijke oplossing is .. omdat ik het anders zie, maar ik ben geen fotograaf.

Dat is de enige reden waarom dit topic er is. De fotograaf staat er als persoon of als fotograaf eigenlijk volledig buiten, het is een "wat als het misloopt ... ". Ik heb eerst gedacht om gewoon die vraag te stellen, maar dan krijg je dingen als "wat liep er precies mis? Waar ben je niet tevreden over?" etc., dus daarmee dat ik besloten heb gewoon het verhaal (van mijn kant uiteraard want zo heb ik het ervaren) te vertellen...

@ Femke : ik heb even de andere mensen ingelicht over de stand van zaken momenteel, en de opties die we hebben. Ik heb een voorstel in mijn hoofd wat ik, als zij daarmee akkoord zijn, nog zou willen proberen. En dan inderdaad eens kijken wat ze van de huidige foto's kan maken :j Er zitten 6 afdrukken in, dus dat moet wel haalbaar zijn denk ik (als ik eens de tijd heb om goed te selecteren :Y) ).

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 15:43

Nee, maar zodra de fotograaf hier zou reageren, zullen er wel wat mensen zijn die richting de fotograaf niet al te aardige dingen zullen zeggen, niet in de zin van schelden ofzo, maar wel ongepaste dingen.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 15:45

Marjoow schreef:
Nee, maar zodra de fotograaf hier zou reageren, zullen er wel wat mensen zijn die richting de fotograaf niet al te aardige dingen zullen zeggen, niet in de zin van schelden ofzo, maar wel ongepaste dingen.

Denk dat dat wel mee zal vallen maar dan nog, fotograaf gaat hier niet reageren want dat heeft verder voor haar en de TS geen toegevoegde waarde. ;)
Het gaat hier niet om de fotograaf persoonlijk maar meer wat de TS zou kunnen doen om het op te lossen.

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 15:46

Marjoow schreef:

Dit vind ik een beetje rare reactie. Ik bedoel, ik heb ook mijn mindere foto's en Femke, wie dan ook, ook wel. Het enige wat in deze situatie een beetje, apart is, dat de fotograaf zo'n grote selectie heeft gestuurd. Voor de rest kan het een topfotograaf zijn, maar zoals Femke al aangaf, kunnen er enorm veel factoren zijn dat de shoot niet tot z'n recht gekomen is.

wph1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 16:11

Ik vind dat ze nog een nette oplossing heeft.
Het is voor haar ook erg vervelend dat het zo gelopen is maar ik vind wel dat de rest wel gewaarschuwd mag worden.
Het is belangrijk om te weten met wie je zoiets doet en als degene niet erg goed is maar er wel veel voor vraagt mag het van mij bekend zijn wie/wat.
Want als klant mag je dan verwachten dat je waar voor je geld krijgt.
Maar als het bedrag ook niet hoog is maar zelfs laag ( voor zo fotoshoot)dan is het wel een keus van jezelf geweest om deze fotograaf te kiezen.

Ik ben 2 jaar geleden getrouwd en een fotograaf gehad die alles verpest heeft zowel foto's als video.
Op de video kan je niet eens de gasten herkennnen := en het fotoboek zit vol met slechte foto's.
En ik kan het niet overdoen ik heb gewoon pech en ja deze mensen hebben dus gewoon een bedrijf en kunnen er gewoon mee doorgaan ook dat vind ik niet goed.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 16:11

wph1 het bedrag was juist hoog, niet laag. ;)
En dit is helemaal geen slechte fotograaf verder, er zaten ook goede foto's tussen.

En dat is pas echt balen van je trouwdag. Dat kan je idd niet even overdoen... :=

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 16:14

Een hoog bedrag schept ook verwachtingen. Ik fotografeer ook wel eens. Zitten best wat leuke foto's tussen maar ook meer dan genoeg mindere. Daarom doe ik het vooralsnog gratis. Gewoon omdat ik wéét dat ik die kwaliteit nog niet kan leveren die hoort bij een bepaald bedrag.

Er zijn echter ook genoeg fotografen die zomaar wat vragen en eigenlijk helemaal niet zo goed zijn :=.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 16:29

€ 250,- euro voor 4 paarden komt op € 62,50 euro per paard.

Of dat hoog is of laag is, is nogal een subjectieve kwestie.
In mijn ogen is het een laag bedrag. Een bedrag dat een amateur fotograaf / hobbyist vraagt die al wel wat ervaring heeft.

En of iemand er een verwachting bij schept, en hoe hoog of laag die verwachting is, heeft ook niet eens altijd direct iets met het bedrag te maken.
Zelfs als een fotograaf gratis werkt, kan de verwachting van de klant nog zó hoog zijn dat de fotograaf er realistisch gezien nooit aan kan voldoen.

Dus "hoogte" van het bedrag en de verwachting die men heeft zijn 2 behoorlijk variabele factoren. ;)

In verhouding tot de fotografen hier op bokt die 10/20,- euro voor een shoot vragen is het inderdaad verhoudingsgewijs een "hoog" bedrag.
En voor iemand die een jaar zakgeld moet sparen is het een "hoog" bedrag.

Even ter vergelijking; deze shoot was € 250,- euro voor 4 paarden.
Zo'n zelfde shoot zou bij mij € 600,- euro hebben gekost.

En dan zie je ook gelijk wel een aanzienlijk prijs verschil.
Er zijn genoeg profs die ongeveer dat zelfde bedrag of zelfs meer vragen.

Is dat dan absurt hoog? Nee, je betaalt dan namelijk ook voor een stukje meer zekerheid op een geslaagde shoot. Omdat de fotograaf die een hoger tarief rekent zeer waarschijnlijk ook wat meer kennis en ervaring in huis heeft om ook in mindere omstandigheden tot een nog beter resultaat te kunnen komen.

Dus of je nu een fotograaf voor een tientje laat komen, voor een paar tientjes of voor iets meer dan honderd euro per paard... daar zit nogal wat verschil in. Terwijl veel mensen hun verwachtingspatroon er niet op aanpassen.

Vroeg deze fotograaf dan te veel, of vragen de meeste anderen gewoon te weinig?
Tja, ook dat is een discussie punt. Ik vroeg een jaar of 6 geleden voor mijn állereerste paardenshoot gewoon direct al € 60,- euro per paard. Nooit klachten gehad. Terwijl de kwaliteit van die shoots een stuk minder was dan de kwaliteit die hier gepresenteerd is.
Maar iemand die zich voor een paar tientjes als fotograaf neer zet, is in mijn ogen niet iemand die zichzelf als fotograaf respecteerd.
Hoe kun je dan respect krijgen/verwachten van je klanten?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 24-11-10 16:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 16:31

Maar Femke, jij bent ook een prof die dit werk doet voor haar levensonderhoud, volgens mij gaat het hier niet om een prof of wel?

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 16:32

Van een shoot van €600 euro verwacht ík wel meer dan van een gratis shoot. En ik heb het idee dat dat wel bij meer mensen heerst, maar jij bent het daar duidelijk niet mee eens. Dat kan :).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 16:33

Klopt Fiffill, maar ik wilde het even ter vergelijking stellen.
Omdat veel mensen de prijs nu vergelijken met de tientallen fotografen die zich voor een tientje aanbieden. En dan klinkt 60 euro als ontzettend veel.

Ik wilde er even mee laten zien dat de prijzen die een prof vraagt, meestal nogal een stuk hoger liggen.
Omdat er net een aantal posts waren die suggereerde dat dit een prijstarief van een prof kon zijn. ;) :)

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 16:34

Ah zo, ik snap 'm :) nee dit moet je zeker niet als prijstarief van een prof zien. ;)
Maar desondanks verwacht ik voor zo'n bedrag (als hier betaald is) wel betere foto's dan de mensen op Bokt die 20 euro vragen en beginnend fotograaf zijn. Prijs/kwaliteitverhouding moet toch wel een beetje juist liggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 16:36

Kiwipitje schreef:
Van een shoot van €600 euro verwacht ík wel meer dan van een gratis shoot. En ik heb het idee dat dat wel bij meer mensen heerst, maar jij bent het daar duidelijk niet mee eens. Dat kan :).

Uhm, nu trek je een beetje een rare conclusie voor me. Want dat zeg ik niet ;)
Ik zeg alleen dat het verwachtingspatroon niet perse iets met prijs te maken heeft.
En dat mensen hun verwachtingen niet perse op prijs aanpassen.

Als ik een gratis shoot kom doen, verwachten ze hetzelfde van me, als wanneer ik er de volle 150,- euro voor vraag.
Ondanks dat ze er geen cent voor hebben hoeven te betalen.
Dus verwachting kan totaal losgekoppeld zijn van een prijs.

En omdat verwachting iets in de verbeelding van je klant is, een "fantasie" een "hoop", is het iets waar je soms met alle macht van de wereld gewoon niet aan kunt voldoen als fotograaf. Soms is de verwachting van de klant (ongeacht het bedrag dat ze ervoor moeten betalen) niet in verhouding tot de prestaties die een fotograaf kan leveren.
Dat is 't enige wat ik zeg. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 16:38

Fiffill schreef:
Ah zo, ik snap 'm :) nee dit moet je zeker niet als prijstarief van een prof zien. ;)
Maar desondanks verwacht ik voor zo'n bedrag (als hier betaald is) wel betere foto's dan de mensen op Bokt die 20 euro vragen en beginnend fotograaf zijn. Prijs/kwaliteitverhouding moet toch wel een beetje juist liggen.

Precies, prijs/kwaliteitverhouding is een mooi woord.
Terwijl mensen vaak een prijs/verwachting hebben.
En bij verwachtingen kan het realistische soms ophouden en een onrealistische verwachting door hoop ontstaan.

'k Heb eigenlijk niet echt een idee trouwens, waarom ik zo uitgebreid op "verwachtingen" in ga. Maar het trof met net gewoon even, dat je soms als fotograaf gewoon met geen mogelijkheid aan de verwachting van een bepaalde klant kunt voldoen.
Terwijl je prijs/kwaliteitsverhouding wél klopt.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 16:39

Maar Femke, portfolio speelt ook een rol. Kennelijk was er hier toch een groot verschil tussen het portfolio van de fotograaf en de foto's die de TS heeft gekregen... het portfolio is toch wel een beetje waar je verwachtingen liggen als klant, dat is tenslotte wat de fotograaf presenteert als voorbeeld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 16:41

Absoluut. :j
En niet alleen portfolio, maar de volledige marketing rondom de fotograaf.
En dat is vaak waar 't verwachtingspatroon boven de prijs/kwaliteitverhouding uit stijgt. Een te positieve marketing strategie om de foto's heen.

Als er woorden als "topkwaliteit" gepresenteerd worden op de website, dan verwacht je als klant ook daadwerkelijk topkwaliteit. En bij alles dat minder is, raak je uiteraard teleurgesteld.

Daarom is 't ook handig om dat soort termen alleen te gebruiken als je die belofte altijd waar kunt maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 16:42

Ben ik het volledig mee eens, dat sommige onrealistische verwachtingen hebben :j Ik verwacht ook niet voor dat bedrag hetzelfde soort foto's als bij jou te krijgen, dat zou wel héél erg leuk zijn ;)

Maar .. ik verwacht ook geen foto's te zien die ik, als pure hobbyist met een compactcamera (heb wel een spiegelreflex maar die heb ik eigenlijk nooit mee :+ ), zelf ook wel had kunnen maken. Met fouten die je gewoon niet hoort te maken als je fotoshoots aanbiedt, laat staan als je er een ietwat hoger bedrag voor vraagt.

En daar gaat het mij voornamelijk om. Misschien is het gewoon de "fout" geweest om alles zomaar te laten zien, zonder een selectie te maken. Misschien was het beter geweest om 20/30 foto's te laten zien die echt leuk waren, dan de 200 (heb ze echt niet geteld ;) ) die er nu getoond worden. Maarja, ik als klant baseer mijn mening op wat er getoond wordt, aangezien mij lijkt dat de fotograaf daarachter staat en elke van deze foto's graag zou willen verkopen. En dan ligt de verhouding prijs/kwaliteit naar mijn gevoel een beetje scheef .. Vandaar mijn problemen ;)

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 16:43

Helemaal mee eens :) en daarom lijkt het me ook handig om alleen de mooiste foto's aan de klant aan te bieden, ik denk dat dat hier vooral de dooddoener is geweest als we het puur over de foto's hebben, en niet over de communicatie tussen de fotograaf en de TS.

Edit; wat [***] hierboven al zegt, je was me net voor.

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 16:44

Maar ook die selectie hoort bij het werk wat die fotograaf aflevert. Anders moet ze ook als portfolio ongesorteerde, ongeselecteerde, onbewerkte foto's laten zien. Dan hoeft de klant die verwachtingen ook niet te hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 16:48

Dat zeker Sabine...
Het is voor de algemene kwaliteit van de shoot inderdaad gunstiger als de fotograaf de technisch mislukte foto's er alvast tussenuit haalt.
Want de klant heeft daar niets aan, en het haalt de algemene kwaliteit van de shoot alleen naar beneden als ze blijven staan.

Dat ben ik zéker met je eens!

Wellicht is er voor zoveel foto's gekozen, om te zorgen dat iedereen ongeveer evenveel foto's heeft? Gokje... ?
(al is dat alsnog niet gunstig in dit geval natuurlijk.... maar 't zou een verklaring kúnnen zijn)