De Bijbel (gesprekstopic)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Faux

Re: De Bijbel (gesprekstopic)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 11:25

Ik weet zeker dat de bijbel nooit te begrijpen valt als je hem puur op je verstand leest. :) Het gaat om gevoel, en om zoveel meer. Met alleen verstandelijk geneuzel zul je God nooit kennen.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 11:27

Faux schreef:
God is ook niet narcistisch. ;)
Ik vind het alleen zo frappant dat jij allemaal felle uitspraken doet over God, terwijl je niet eens in hem gelooft?
Waarom maak je je er dan zo druk om?

ik maak me niet druk, ik heb deze discussie al zovaak gevoerd namelijk met mensen van uit de kerk enz, het gaat er om dat de bijbel is gecreerd om een volk onder de duim te houden en te beheersen, dat er van uit gegaan word dat god manlijk is,en dat dit niet waar is, wand goddelijke is vrouwlijk, dat zie je in elke andere vorm van religie terug komen, behalve dan in deze vorm en in de islam, het is puure onderdrukking van.

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 11:27

TS misschien zijn de boeken van HM Kuitert wel leuk om naast de bijbel te lezen? Daarin komen veel vragen aan bod zo ook het scheppingsverhaal. Dat heeft de beste man niet erg populair gemaakt bij veel conservatieve gelovigen.
http://www.hmkuitert.nl/boeken/hetalgem ... of-97.html
Maar voor veel mensen die zelf worstelden met hun geloof waren zijn boeken een uitkomst.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 11:28

Faux schreef:
Ik weet zeker dat de bijbel nooit te begrijpen valt als je hem puur op je verstand leest. :) Het gaat om gevoel, en om zoveel meer. Met alleen verstandelijk geneuzel zul je God nooit kennen.

je zal god nooit kennen want god bestaat niet en als god wel bestaat waar is hij bang voor dan, dat hij met nadruk zegt dat hij de eenige god is die je mag aanbidden, zijn er meer dan?

Faux

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 11:31

Moll, wat ben je vijandig zeg. :) Kan dat een tandje minder?
Ik geloof ook niet dat God mannelijk is, en ik geloof ook niet dat de bijbel HET heilige boek is waar iedereen naar MOET en ZAL luisteren. ;) Dus wat dat betreft zitten we op één lijn.

Daarom vind ik het ook onnodig om eindeloos te discussiëren over de bijbel. Waar ik liever over discussiëer is God zelf, de Liefde, de Energie.. De Harmonie.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 11:33

Niwla schreef:
Dat vind ik een moeilijke vraag Red_Savage.
Ik geloof ook niet dat alle goden hetzelfde zijn.

Volgens mij is het christen-/jodendom de oudste godsdienst en daarom voor mij geloofwaardiger dan andere godsdiensten.

Nee zeker niet. Er waren vele andere godsdiensten voor het Jodendom/Christendom.

Vooral het Christendom heeft heel veel plaatselijke gebruiken, vieringen en heiligen overgenomen van andere godsdiensten opdat het beter overgenomen zou worden door de bevolking.

Faux

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 11:37

De Veda's (van het hindoeïsme) zijn volgens de meesten de oudste religieuze geschriften ter wereld. Er staan geen wetten of regels in, maar vooral dingen over God. Ze zijn zo rond 1500-500 voor Christus geschreven.

Maargoed, nogmaals. Al dat geneuzel. :) De wereld zal het nóóit over dit soort dingen eens worden.

Sneeuwmaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 11:37

Ik geloof dat God zichzelf niet laat zien omdat wij anders niet vanuit ons zelf voor hem kunnen kiezen. Het gaat niet om macht of kracht zodat we niet om hem heen kunnen. Het gaat om de keuze om goed te doen en mensen lief te hebben in zijn naam.

Verder geloof ik het boek niet letterlijk maar ga ik uit van de liefde en de symboliek. Trouwens vind ik dat veel mensen in de christelijke kringen zich zo ontzettend druk maken over niks. Veel mensen in de kerk waar ik wel eens heen ging waren alleen maar bezig met muggenziften. Dat vind ik dus zo jammer.

Faux

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 11:38

Veel mensen buiten de kerk zijn ook alleen maar bezig met muggenziften. ;)

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 11:40

Faux schreef:
Moll, wat ben je vijandig zeg. :) Kan dat een tandje minder?
Ik geloof ook niet dat God mannelijk is, en ik geloof ook niet dat de bijbel HET heilige boek is waar iedereen naar MOET en ZAL luisteren. ;) Dus wat dat betreft zitten we op één lijn.

Daarom vind ik het ook onnodig om eindeloos te discussiëren over de bijbel. Waar ik liever over discussiëer is God zelf, de Liefde, de Energie.. De Harmonie.

ook dat klopt niet, god is niet dat alleen, hij is een naijverige god
"Gij zult geen andere goden voor mijn aangezicht hebben... Gij zult u voor die niet buigen, noch hen dienen, want Ik, de Here, uw God, ben een naijverig God..." (Exodus 20:3-5)

_Cathalijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 11:41

Wat een ontzettend interessant topic:). Ik ben zelf niet echt gelovig, maar ben wel vanaf jongs af aan opgevoed met de Bijbel. De Bijbel is voor mij ook met name een boek met een hele mooie symbolische betekenis. Ik lees de bijbel meestal een beetje door mekaar heen (heb ergens een leesrooster wat ik probeer aan te houden qua volgorde). Hierdoor voorkom je dat de stof te taai wordt, wat ik soms nog wel het geval vind in het oude testament. Daar staat dan wel tegenover dat je sommige ontwikkelingen uit het oude testament moet weten om bepaalde dingen uit he nieuwe testament te begrijpen. (althans denk ik).
@ moll, ik denk dat hier niet zo zeer de discussie is of je geloofd of niet, of god bestaat of niet, en of alles wat in de bijbel staat waar is of niet, maar hoe je de dingen kunt intepreteren, en deze kunt toepassen in het leven. Antwoorden als "heeft God echt bestaan" zullen we in dit leven denk ik geen definitief antwoord op krijgen. Het gaat erom hoe jij het als individu ziet, hoe jij tegenop kijkt tegen het geloof, en daarin anderen ook vrij laat om hun eigen weg daarin te vinden ;).

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 11:41

Faux schreef:
De wereld zal het nóóit over dit soort dingen eens worden.

Klopt, hoeft ook niet.

Ik vind wel dat iedereen op zijn minst de Bijbel eens zou moeten lezen. In heel veel oude en moderne literatuur wordt er naar de Bijbel verwezen en begrijp je het verhaal beter( of wordt het verhaal er alleen maar mooier op) :)

Faux

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 11:42

Ik geloof dat God zich niet laat zien omdat hij, zoals hij in weze is, NIET zichtbaar is voor ons. Om zich aan ons te laten zien, zou hij dus een vorm moeten aannemen die voor ons wel zichtbaar is, een vorm die maar op 1 plaats tegelijk kan zijn en maar op 1 manier zichtbaar is. Maar als hij dat zou doen, en hij zou als klein meisje komen, in frankrijk, dan zouden de fransen gaan claimen dat zij God gezien hebben dat God een klein meisje is.

Maar God IS geen klein meisje.

Snap je? Door de beperktheid van de mens, KAN God zich eenvoudigweg niet op een goede manier laten zien. Daarom: heb maar geduld tot je sterft en je ziel naar hem toe gaat. :) Dan zul je alles zien en begrijpen.

En Moll, ik denk dat ik op jou maar niet meer ga reageren. Er is geen normaal gesprek met je te voeren, kijk nu eens terug naar de berichten. Je reageert niet eens op de dingen die ik tegen je zeg. Het enige wat je doet is een of andere website quoten (naar welke ik trouwens wel benieuwd ben).. En allerlei dingen roepen over "God is.." en "God is niet.." .. Over een God waar je zelf niet eens in gelooft.. :)
Laatst bijgewerkt door Faux op 04-11-10 11:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 11:42

NatasjavE schreef:
Niwla schreef:
Dat vind ik een moeilijke vraag Red_Savage.
Ik geloof ook niet dat alle goden hetzelfde zijn.

Volgens mij is het christen-/jodendom de oudste godsdienst en daarom voor mij geloofwaardiger dan andere godsdiensten.

Nee zeker niet. Er waren vele andere godsdiensten voor het Jodendom/Christendom.

Vooral het Christendom heeft heel veel plaatselijke gebruiken, vieringen en heiligen overgenomen van andere godsdiensten opdat het beter overgenomen zou worden door de bevolking.

dat klopt en dat is gedaan door Constantijn, om zo de massa in 1 richting te krijgen, daarom is de viering van de geboorte van jezus dus niet op de dag van zijn geboorte.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 11:45

Moll schreef:
dat klopt en dat is gedaan door Constantijn, om zo de massa in 1 richting te krijgen, daarom is de viering van de geboorte van jezus dus niet op de dag van zijn geboorte.

Nee, hij zou ergens in maart geboren zijn.

Maar kerstmis valt nu heel mooi samen met de viering van de zonnewende. En 25 december schijnt de verjaardag geweest te zijn van een andere God die populair was voor dat het christendom populair was.
Laatst bijgewerkt door NatasjavE op 04-11-10 11:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 11:47

NatasjavE schreef:
Moll schreef:

Nee, hij zou ergens in maart geboren zijn.

Maar kerstmis valt nu heel mooi samen met de viering van de zonnewende. En 25 december schijnt de verjaardag geweest te zijn van een andere God die populair was ver voor dat het christendom populair was.

precies, eindelijk iemand die dit ook weet, god zij dank hahahahahaha

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 11:50

Moll schreef:
precies, eindelijk iemand die dit ook weet, god zij dank hahahahahaha

Mithras, die naam zocht ik.

De Zonnegod
Aangezien 6 januari al in gebruik was om de doop van Jezus te vieren vond men het niet gepast om deze datum ook als fysieke geboortedag te gebruiken voor het nieuwe Jezus-beeld dat de katholieken aan haar gelovigen wilde presenteren. Waarom dan 25 december? Deze datum was op het moment van het ontstaan van het christendom al eeuwen in gebruik als de verschijningsdag van Mithras, de oude Arische lichtgod van een levensbeschouwing die oorspronkelijk in Indië en Perzie begon en door de Romeinse expansiedrift en invloeden van de terugkerende Romeinde legioenen in het Romeinse rijk zijn intrede deed. De eerder genoemde legerofficier en historicus Julius Africanus was een aanhanger geweest van de religie van Mithras. De Mithras-verering kreeg een grote invloed binnen het Romeinse rijk en hieraan kwam pas een einde met de bekering van Constantijn de Grote tot het christendom in 312, wat tevens ook het moment was van de opkomst van de macht van de rooms katholieke (algemene) kerk en het begin van de middeleeuwen waarbij kerk en staat één front vormde.

Overgenomen van een leuke site:
http://www.gnosis.nl/de-oorsprong-van-kerst

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 11:50

wat ik ook niet begrijp, is dat als christen er een kruis word gezien als zijnde onderdeel van geloof, het krijs waar jezus aan gestoven is representeerd, pijn,afgunst, en elende, en dit word levens groot in een kerk aan de muur gehangen, hoe tegenstrijdig kan iets zijn

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 11:52

Het is het beeld, dat Jezus geleden heeft voor al onze zonden.
Een teken van absoluut houden van, hij gaf zijn leven voor onze zonden.

Faux

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 11:53

Een krijs? Ik heb nog nooit een krijs zien hangen hoor.
Nee even zonder gekheid.

Een serieuze vraag Moll: Wáárom ben je er zo op gebrand om (en dan nog op zo'n negatieve manier ook) allerlei dingetjes waar christenen zich aan vasthouden onderuit te halen? Waarom vind je het blijkbaar zó belangrijk om christenen hun ongelijk te tonen?

Ik noem mezelf een christen omdat ik zo opgevoed ben, maar ik val eigenlijk allang niet meer onder die noemer omdat ik hele andere dingen geloof.. Maar ik maak me er echt niet druk om dat christenen nog wel die dingen geloven. Kijk, als ik met ze in gesprek raak zal ik mijn mening geven, maar zonder vijandigheid. Waarom ben je zo vijandig Moll?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 11:53

Moll schreef:
wat ik ook niet begrijp, is dat als christen er een krijs word gezien als zijnde onderdeel van geloof, het krijs waar jezus aan gestoven is representeerd, pijn,afgunst, en elende, en dit word levens groot in een kerk aan de muur gehangen, hoe tegenstrijdig kan iets zijn

Je bedoeld denk ik kruis? Sorry maar dat leest een beetje lastig.

Ja dat begrijp ik ook niet helemaal.

Maar ja, het is een mooi geometrisch figuur...

robeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 11:54

Vraagje.
Als ik naast GOD geen andere goden mag dienen, mag ik dan het christelijk geloof wel combineren met het Bhoeddisme?

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 11:56

Brainless schreef:
Het is het beeld, dat Jezus geleden heeft voor al onze zonden.
Een teken van absoluut houden van, hij gaf zijn leven voor onze zonden.

begrijp ik, echter zie ik niet in dat je dan het kruis als religieus onderdeel moet worden gezien, het is immers iets wat niks te maken heeft met het goddelijke, voorbeeld als ze jezus hadden verhangen hadden we dan allemaal een strop in de kerk gehad?

Sneeuwmaan

Wat ik bijzonder vind is dat het in de bijbel gaat over liefde voor de mensen om je heen. Zelfs al zou het zijn om de massa te handelen(waar ik het niet mee eens ben), dan nog vind ik de boodschap mooi.

Vroeger had de massa vaak geen idee van de wereld om hen heen. De gewone burger leerde niet of nauwelijks. Veel mensen waren ook niet in staat om voor zichzelf te denken, door gebrek aan educatie. Zo was de tijd toen nog niet. Ik merk het nu nog wel, ik werk soms met oudere mensen en wat de dominee verteld is waar. Dat is hun houvast, zo hebben ze hun hele leven geleefd. Tegenwoordig kan (bijna) iedereen lezen en nadenken voor zichzelf. Ik vind dat je dingen in hun tijdsperspectief moet zien.

Faux

robeer schreef:
Vraagje.
Als ik naast GOD geen andere goden mag dienen, mag ik dan het christelijk geloof wel combineren met het Bhoeddisme?

Boeddha is geen god hé. ;) Hoe zou je het willen combineren? Daar ben ik wel benieuwd naar! Ik doe het zelf ook hoor, haha. Ik geloof niet in 1 religie, sterker nog, ik geloof niet in religie at all. Ik geloof in God in brede zin, zeg ik altijd maar. :D