kinderen opvoeden, hoe moet dat eigenlijk? (1)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MarKiJen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 16:45

Marley schreef:
BentheSerena schreef:
Jeetje zeg,dat is frustrerend,zowel voor je zoontje als voor jou...
Ik zou idd ook toch nog een gesprek aangaan.. Ik snap niet waarom leerkrachten niet luisteren naar de ouders..

serieus??
ik sta voor de klas, en als ik alles zou moeten doen wat ouders zeggen :')
daar ben ik geen leerkracht voor geworden hoor :n

:D Tuurlijk kan je niet alles doen wat ouders vragen,dat is logisch!!!
Maar ik doel in dit geval op dat bijv. een broodje door de juf in stukjes gesneden wordt terwijl het kindje makkelijk van de boterham kan eten.
De juf neemt dus extra werk op haar hals terwijl dit totaal niet nodig is!

MMIDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 16:48

maar als ouder kijk je toch ook eerst waar je kind op school komt en of de aanpak juist is en of het je aanspreekt?
de juf heeft een bepaalde aanpak, een bepaalde visie....
als een ouder naar mij toe komt dat ik iets moet doen, omdat het kind thuis anders niet te hanteren is..... dan heb ik daar mijn vraagtekens bij.... nu werk ik met moeilijk opvoedbare kinderen dus ze zijn al niet te hanteren als ze bij ons op school komen....
maar moet ik dan ook als een ouder zegt dat ik zijn/haar kind echt moet slaan omdat het thuis anders niet te hanteren is, moet ik het dan ook doen?
nogmaals, daar ben ik geen docent voor.....

en dit is een reactie op wat BentheSerena zei over waarom leerkrachten niet naar ouders luisteren, niet over dit specifieke probleem met de boterham die wel of niet gesneden moet worden.....

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 16:49

Miss_Malfoy schreef:
LiSSy schreef:
heb niet het hele topic gelezen, maar wat bij de dochter van vriendlief goed werkt is dat je haar het idee geeft dat ze een keuze heeft.

laatst wilde ze bijvoorbeeld haar haren niet gaan wassen. een uurtje andere dingen laten doen en daarna de vraag gesteld of ze onder de douche haar haren wilde wassen of in bad.
ze heeft dan het idee dat ze een keuze heeft, maar eigenlijk doet ze gewoon wat jij wilt en dat is haren wassen.

Die is goed ja, dat werkt zelfs bij volwassen mensen, stom genoeg. :+

ja geweldig is dat he.

mevrouw zat trouwens binnen 5 minuten in bad met shampoo in haar haren :D

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 16:56

Vjestagirl schreef:
Ik vind dat je als docent best een heel groot gedeelte 'eigen inbreng' hebt, maar dat de ouders toch ook wel een flink gedeelte inspraak hebben in wat er met hun kind gebeurd en hoe het behandeld wordt.

Neuh dat vind ik niet. Die leraar heeft het de hele dag te stellen met mijn kind, die moet niet iets gaan doen waar zij zich niet goed bij voelt want dat werkt ook niet. Kinderen zijn trouwens een ster in te weten bij wie iets wel en bij wie iets niet. Als het niet onveilig of ongezond of onfatsoenlijk is, och.. Als ze lastig zijn na school denk ik meer aan oververmoeidheid. Met mijn kind is na 12.10 uur niks meer te beginnen := Ze ligt nu ook al drie uur te slapen, gewoon pompaf!

Die keuzes doe ik ook trouwens. En dan geef ik als tweede keuze iets wat ze toch nooit kiest, dan krijg ik ook mooi mijn zin hahaha!

MarKiJen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 16:59

Marley schreef:
maar als ouder kijk je toch ook eerst waar je kind op school komt en of de aanpak juist is en of het je aanspreekt?
de juf heeft een bepaalde aanpak, een bepaalde visie....
als een ouder naar mij toe komt dat ik iets moet doen, omdat het kind thuis anders niet te hanteren is..... dan heb ik daar mijn vraagtekens bij.... nu werk ik met moeilijk opvoedbare kinderen dus ze zijn al niet te hanteren als ze bij ons op school komen....
maar moet ik dan ook als een ouder zegt dat ik zijn/haar kind echt moet slaan omdat het thuis anders niet te hanteren is, moet ik het dan ook doen?
nogmaals, daar ben ik geen docent voor.....

en dit is een reactie op wat BentheSerena zei over waarom leerkrachten niet naar ouders luisteren, niet over dit specifieke probleem met de boterham die wel of niet gesneden moet worden.....

Ik bedoel dit echt niet letterlijk dat een leerkracht altijd naar alle ouders moet luisteren!!!!
Ik ben hier eerst ook op school geweest om te kijken of het me beviel..
Ik bedoel dat er per kind altijd iets KAN zijn waar een leerkracht op in kan spelen..
Voorbeeldje; Mijn oudste dochter heeft regelmatig een blaasonsteking en moet gewoon regelmatig naar het toilet... dit vind ik belangrijk om te vermelden bij een leerkracht want kinderen kunnen en mogen niet te pas en te onpas naar het toilet gaan (logisch)
Als ik dit dus niet vermeld had of de leerkracht daar niet op inspeelt zou ik dus een kind hebben wat regelmatig nat zou zijn en nog vaker een blaasontsteking zou krijgen.
Als een ouder zou zeggen dat ik (als leerkracht) hun kind een tik moest verkopen als het vervelend zou zijn zou ik me toch wel even achter mijn oren krabben... ;) (en tuurlijk doe je dat niet)

(ik vind het heel lastig om het onder woorden te brengen wat ik nou precies bedoel :o )

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 17:14

Marley schreef:
BentheSerena schreef:
Jeetje zeg,dat is frustrerend,zowel voor je zoontje als voor jou...
Ik zou idd ook toch nog een gesprek aangaan.. Ik snap niet waarom leerkrachten niet luisteren naar de ouders..

serieus??

Er is natuurlijk nog een tussenweg in 'alles doen wat de ouders zeggen' en samen naar een goede oplossing zoeken bij problemen of samen overleggen. Ik ben heel blij met de juf van mijn dochter, neem haar serieus en ben ook blij dat ze open staat voor mijn verhaal, als er iets aan de hand is met mijn kind, wat bepaald gedrag kan verklaren bijvoorbeeld.

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 17:15

Marley schreef:
abeltje_xx schreef:
linda, inderdaad, tegenwoordig is alles kindermishandeling. terwijl sommige van die jochies best wel een schop kunnen gebruiken denk ik dan. :D

maar mogen wij juffies jouw kind dan ook een schop geven als wij dat nodig vinden?
of moet dat dan wel volgens de nieuwe boekjes?

*ben nog bezig met het topic helemaal doorspitten! Ben een moeder in spé :D )

Ja hoor! Als mijn kind brutaal zou zijn mag je dr van mij een draai om dr oren geven of een schop onder dr hol... absoluut geen problemen mee.

Pashon

Re: kinderen opvoeden, hoe moet dat eigenlijk? (1)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 17:18

nou dat vind ik weer te ver gaan, mijn kinderen krijgen echt wel een tik over de vingers of een tik voor de billen maar schoppen is not done! en een ander heeft niet het recht om mijn kinderen een corrigerende tik te geven, als mijn kind thuis komt van school en hoor dat dat wel gebeurd is ben ik niet zo happy en geloof me je wilt mij niet boos zien.
Heb dan liever dat mijn kind de hele dag op de gang staat of strafwerk aan het schrijven is dan dat ze een tik krijgen van iemand anders dan papa of mama

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 17:21

Ben ik met je eens, Pashon. Wee degene die mijn kind slaat. ~~}>
Ik en haar vader voeden haar op en de school mag haar begeleiden. En als er iemand is met klachten, graag melden bij mij,
dan kijk ik wel of ik daar iets mee moet of niet (overigens mag iemand mijn kind best corrigeren, hoor, als wij niet in de buurt zijn, maar slaan, nee..... dat raad ik niemand aan. Dan krijg je mij op je dak. En goed ook!). ;)

MMIDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 17:24

maar waarom zet jij je kind dan niet de hele dag op de gang of laat je het strafwerk schrijven??
dit is niet aanvallend, maar ik ben benieuwd wat hier achter zit.....

ik snap ook wel dat er een middenweg is voor leerkrachten.... alleen als er gezegd wordt dat leerkrachten naar ouders moeten luisteren.... dan ga ik daar wel over nadenken en kom ik er op uit dat ik het er niet mee eens ben...
tuurlijk als een kind iets medisch heeft, houd je daar rekening mee..... maar geloof me, ouders zitten er het liefste bij in de klas om alles in de gaten te houden... dus als je 1 vinger geeft ;)
en inderdaad wat Urielle zegt, je moet je er als leerkracht ook goed bij voelen...

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 17:28

Nou als ik hoor wat sommige ventjes van 10 tegen een vrouw roepen op straat, die mag van mij aan zn haren worden meegesleurd en onder de koude douche gezet worden hoor :n Vroeger was het nog normaal dat je een leraar/lerares aansprak met meneer/mevrouw of met juf/meester.... nu hoor je regelmatig: ja kees / zeg miep... Kom op zeg! Het begint bij het begin hoor. Mijn kind hoeft ook absoluut niet te denken dat ze een grote mond kan/mag hebben.... echt not done!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 17:33

Niet alleen medische dingen, maar mijn kind heeft een scheiding achter de rug, wat nog steeds een hele hoop met haar doet. Ze heeft verlatingsangst, hangt enorm aan mij op veel momenten, op een wat extremere manier dan gemiddeld, zeg maar. Er heeft ooit een juf haar zo uit mijn armen willen trekken (onder het mom van 'dat huilen is zo over, als jij gewoon weggaat'), toen ze me enorm vast hield, me niet wilde laten gaan, nou, dat wil ik niet hebben, omdat ik de oorzaak weet van haar huilen en haar niet nog meer wil beschadigen. Ik heb het de juf toen uitgelegd en sindsdien ging ze er wat beter en vooral rustiger mee om. Momenteel zijn het fases dat ze het wat meer of minder heeft dan anders...... Maar ook bij de nieuwe juf heb ik het weer uit moeten leggen natuurlijk..... ;)

labyrinth

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 17:44

rainbow8 schreef:
Urielle:
guccio:
Als het goed is krijgt ze 4x per jaar een cijferlijst. En ze zit op voortgezet onderwijs. Vorig jaar is ze van de basisschool afgekomen. Ze heeft toegang tot msn, omdat ze voor sommige vakken het werk moet maken via de site van school. (als ik het zo goed heb getypt). Ze wil geen huiswerk maken, omdat ze dit stom vindt (echt een goede reden..... niet dus). Huiswerk maken is altijd al een oorlog onderwerp geweest, ook toen ze nog op de basisschool zat. En daar is ze doorheen gefiets met 2 vingers in haar neus.

Poeh, ja ik was ook zo, ik kon al lezen, spellen etc in groep 1.. Ik zou eigenlijk groep 3 en 4 in 1 jaar doen, maar door slechte communicatie in de school is dat misgelopen, kans deed zich nog eens voor dat ik groep 8 over mocht slaan maar ja, al mijn vrienden zaten op dat moment in die klas dat wilde ik toen niet meer. Entree toets gemaakt met een score van 100, 100, 99, 100. Nooit ook maar iets voor hoeven doen, buiten school super veel activiteiten want die tijd had ik toch niet nodig voor school.

VWO, zelfde verhaal, eerste drie jaar niets uitgevoerd en met gemak over naar de volgende. en dan de bovenbouw, tja, toen moest ik een profiel gaan kiezen, dus ik maar N&T en N&G gecombineerd, want ik kon niet echt kiezen. En toen ineens kreeg ik problemen, ik deed nog steeds niet, maar met vakken als Natuurkunde en Wiskunde B liep je dan gewoon echt achter omdat alle kennis uit het huiswerk kwam en er ook voor het eerst enig niveau aan zat. Nou heb je in de 4e al tentamens voor maatschappijleer en ANW, en daar heb ik ook niks voor gedaan. Ineens stond ik 6jes in plaats van 8en en 9-ens, daar baalde ik toch wel wat meer van.. Daarna praktische opdrachten kosten veel tijd, moet je ook wel echt maken, alles werd steeds stressvoller.. De 5e ging ik in met een voornemen van, ik ga huiswerk maken, dan is school weer relaxed en hoef ik er verder niet zoveel over na te denken,, begon goed, zwakte weer af.
Nu zit ik in mijn eindexamenjaar, en tja, op bijna elke opleidingenbeurs werd ik geconfronteerd met het feit dat studeren veel minder leuk is als je niet bij de topgroep zit, die mogen alle leuke excursies en stages lopen, ook krijgen steeds meer studies te maken met numerus fixus, en als die afgeschaft wordt is het nog leuker: Dan komen alleen de mensen met de hoogste cijfers binnen.

Ik ben nu bezig met huiswerk maken, maar het valt niet mee, ik mis zoveel basiskennis uit de voorgaande jaren.. Ik bedoel, mijn examen haal ik wel hoor, maar of ik de cijfers ga halen die ik nodig heb, dat valt nog maar te bezien. Maar zelfs zonder die cijfers, de afgelopen twee jaren waren zo stressvol voor mij aan het eind, terwijl ik zeker weet dat ik, als ik gewoon elke keer mijn huiswerk direct na thuiskomst had gemaakt, dat ik dan zo relaxed door mijn school heen was gegaan, en ook dan nog genoeg tijd had gehad voor al mijn buitenschoolse activiteiten en friends, maar ja.. Ik hoop dat jou dochter er uiteindelijk toch iets slimmer mee omgaat, een hoog IQ betekend niet altijd wijsheid, daar ben ik het levende voorbeeld van.

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 19:48

Vroegâh was alles anders:j Ik heb geleerd mijn ouders netjes met 'U' aan te spreken. Niet omdat ze nu zo graag dat gevoel van macht wilde hebben, maar om de doodsimpele redenen dat als ik het bij hun zou zeggen, ik het ook bij andere zou zeggen.
Ik ben gastouder van een gezin waarvan de oudste autist is en de andere 2 een soort duivelse copycats }> En nu had de jongste eens een vriendje mee naar huis (á 5 jaar oud) die ging plompverloren boven op tafel zitten. Dus ik zeg met een dolletje: joh ga jij eens met je dikke billen van tafel af! *grote smile*. Kijkt ie me hondbrutaal aan: nee... en jij hebt zelf een dikke reet....
-:(- Nou, ik kan je vertellen dat als het mn eigen kind was geweest, hij echt nog niet jarig was geweest hoor! Ik bedoel, als ze zoiets als bij andere doen... hoe gedragen ze zich thuis dan???

Ook kreeg ik gewoon een tik voor mn harses als ik brutaal was of stomweg 'nee' zei. Ben er echt niet slechter op geworden hoor! Het zorgde er voor dat je heel snel leert waar de grenzen liggen. In de winkel had ik het lef niet om te zanniken of ik iets mocht, mn moeder heeft me 1x stevig beetgepakt bij mn bovenarm om duidelijk te maken dat 4x nee toch echt nee betekend :j Daarna hoefde ze me alleen nog maar aan te kijken als ik weer eens kwam met 'mama... mag ik....'. Ik wist dan gelijk dat ik mn klep moest houden.

Verder spreek je ouderen en vreemde aan met U. Puur uit respect. Tegenwoordig kan je een juh/je/jij/jouw krijgen en verder komt het niet :n Ik spreek zelfs mensen van mijn leeftijd aan met U (in de juiste situatie natuurlijk) totdat ik te horen krijg dat ik je of jij mag zeggen. Vind ik niet meer dan normaal.

Met de deuren slaan.... owowow als ik het lef had! M'n vader riep me 1x terug, en kwam ik niet... dan kwam hij me halen! En echt niet op een manier die ik fijn vond hoor (pijnlijke oren hield je er aan over :j)

Verder werd ik (als ik echt niet luisterde) opgesloten op mn kamer. Deurkruk aan de binnenkant eruit en afkoelen maar. En wee mn gebeente als ik het lef had om die deur te molesteren, dan werd ik even 'gemolesteerd' (niet echt natuurlijk... maar kreeg flink straf).

Over het zusje van 13 zou ik zeggen: pakken waar je dr het meeste pijn mee doet. Haal alles van dr kamer (dus alleen een bed nog bijv.) en sluit dr op. Niks meer tv, weggaan, uitgaan of leuke dingen... totdat jij een beetje respect toont voor je ouders! Ben jij bes*demieterd zeg :n Nu dacht ik al te lezen dat de ouders zwichtte voor argumenten als: jullie zijn stom en bij andere mag ik het wel...
Had ik doodleuk op geantwoord: uhu, wij zijn hartstikke stom :j leer er mee leven. En je bent hier niet bij andere maar bij ons :+ en nu naar je kamer dametje.

Mn zusje is ook een flinke puber (18 nu) en ik sta af en toe versteld van de antwoorden die ze mn ouders toesnauwt... 'Joh, wil je de hond even uitlaten, iedereen is op dat tijdstip aan het werk'. Krijgen ze te horen 'nee, jullie wilden een hond...' En dan is mn mams af en toe zo sullig om dat op iets wat zij de volgende x vraagt gewoon ja te zeggen.

Ik kreeg vorige keer van mn zusje te horen dat ik 'nu op mezelf woonde, dus niet meer in het ouderlijk huis moest komen. En dat ik daar niks meer te zoeken had en dat ik dus maar het beste weg kon gaan enz enz' (dit was 2 dagen nadat mn ex weg was gegaan en ik dus alleen voor mn zwangerschap kwam te staan). Dus ik zat er echt stomverbaasd aan te kijken (ook zo lekker meelevend... not :n) en heb alleen gezegd dat ze een plaat voor dr kop heeft.
Dus toen kwam ze onderlaatst: 'Jess, mag ik je mp4 speler even lenen, die van mij is kapot'.
"euhm... even denken.... NEE :+"
En dan vind ze dat dus heel raar en word ik uitgemaakt voor gierig (omdat ik haar niet naar school wilde brengen met de auto omdat zij anders met dr eigen auto moest en dat geld zou kosten :j jaja.... echt waar!) en egoïst.
Haar proberen uit te leggen dat dat een consequentie is van haar eerdere gedrag lukt niet, want mevrouw raast en tiert gewoon door.

Prima hoor :j Ik neem al niet eens meer de moeite om het uit te leggen. Ooit zal dat lampje wel gaan branden... hoop ik... :D

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 20:25

[
Marley schreef:
abeltje_xx schreef:
linda, inderdaad, tegenwoordig is alles kindermishandeling. terwijl sommige van die jochies best wel een schop kunnen gebruiken denk ik dan. :D

maar mogen wij juffies jouw kind dan ook een schop geven als wij dat nodig vinden?
of moet dat dan wel volgens de nieuwe boekjes?

*ben nog bezig met het topic helemaal doorspitten! Ben een moeder in spé :D )

Ja hoor! Als mijn kind brutaal zou zijn mag je dr van mij een draai om dr oren geven of een schop onder dr hol... absoluut geen problemen mee.[/quote]

eens! als mijn kind zich zo misdraagt als in die situatie ( dus vanuit de bosjes k*nker naar iemand roepn etc) dan mogen ze hem/haar een flinke schop geven hoor. als ie dan bij mij komt en ik hoor dat ie DAARVOOR een trap heeft gekregen dan kan ik alleen maar net goed zeggen, en wees maar blij dat ik er niet was, ik had je ook nog even een pak erbij gegeven. en dan had je mooi je excuses mogen aanbieden.

Twiggy2008 schreef:
Ben ik met je eens, Pashon. Wee degene die mijn kind slaat. ~~}>
Ik en haar vader voeden haar op en de school mag haar begeleiden. En als er iemand is met klachten, graag melden bij mij,
dan kijk ik wel of ik daar iets mee moet of niet (overigens mag iemand mijn kind best corrigeren, hoor, als wij niet in de buurt zijn, maar slaan, nee..... dat raad ik niemand aan. Dan krijg je mij op je dak. En goed ook!). ;)

natuurlijk pik ik het niemand als iemand mijn kinderen zomaar zou slaan, en het blijft altijd zo dat IK beslis of ie wel of niet terecht was. maar ik die situatie waar ik op reageerd, dan mag er dus echt wel een tik uitgedeeld worden in mijn afwezigheid.

maar idd, als iemand zomaar aan mijn kind komt dan haal je je toch een probleem op de hals. ik geloof dat ik ooit iemand als kind een stuk uit zijn oor heb gekrabd omdat ie mijn zusje sloeg en schopte. ik er als een stier op een rood doek op af. :D en een keel die ik dan op kan zetten :D
nee hoor, met mij valt dan ook niet te spotten.

rainbow8

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 21:05

*\o/* *\o/* *\o/* Joepie!!!!!!!! *\o/* *\o/* *\o/* Er is een wonder gebeurt!!!!!!! Mijn dochter is vanmiddag zonder mopperen aan haar huiswerk gegaan. Ze had er zelfs lol in, omdat ze het tijdens Engels heel makkelijk had gehad. Ze had haar werk al af en kon ze iets anders gaan doen.
Ik heb haar jullie reacties laten lezen, ook degene die ik via PB heb gehad (ze heeft hopelijk het licht gezien en is het niet tijdelijk). Ik ben zo blij dat er vandaag geen ruzie is geweest.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-10 21:07

goedzo rainbow! Fijn gevoel. Hier zijn ze net naar boven vertrokken... mokkend, dat wel, want ze wilden exp robbinson zien.. maar helaas, morgen weer schooldag, dus op tijd naar bed. (doordeweeks is bedtijd half negen, in het weekend wordt het nog wel eens wat later)

Mowoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 21:18

@TS: ik denk dat dit gewoon bij de jeugdigheid hoort, ik hoor het overal om me heen.. (ook bij mezelf toen ik zo oud was :D ) Frustrerend als moeder, maar dan maar een keertje te laat laten komen zodat je kinderen zelf de consequenties ervan kunnen ondervinden!

Opvoeden kan nooit perfect gedaan worden, elk kind is weer verschillend en moeilijkheden zullen er altijd blijven. Maar nadat je die hindernissen hebt overwint ben je natuurlijk errruuugg trots. :D

rainbow8

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 21:23

juval:
Dan gaan jou kids nog laat in vergelijking met die van mij :D. Zoon (11) 20.00 uur, dochter (12) 21.00 uur en bonusdochter (17) 22.00 uur. Dit is doordeweeks. In het weekend gaat zoon tussen 21.00 en 21.30 uur, dochter tussen 22.00 en 22.30 uur en bonusdochter zoekt het zelf maar uit (ze gaat toch niet uit, want ze doet er geen moeite voor om iemand te leren kennen. En dan nog gaat ze zitten zeuren dat ze hier niemand kent :roll:).

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 21:29

juval schreef:
dreigementen geloven zij niet meer in. de vriendelijke aanpak werkt niet. tja, wat doe je dan?.

daar ga je de mist in, al zou ik het geen dreigementen noemen, maar oorzaak en gevolg. Kies een goede "straf" en hou je daar eens aan.
dat maakt een wereld van verschil.

als je kiezen om niet te luisteren, zullen ze met het gevolg moeten leven.

en wat betreft het niet willen doen van klussen, gewoon geen nee accepteren. als ze morgen ineens niet naar school willen, sta je dat toch ook niet toe. dus ook niet dat ze de hond niet uitlaten.

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 22:22

Ik vraag me soms echt af hoe mijn ouders het gedaan hebben. Mijn broer en ik maakten nooit ruzie, aten altijd ons eten op, deden alles wat we moesten doen, gingen op tijd naar bed. Zelfs nu als mijn vader me een bepaalde blik geeft of z'n stem verheft, dan hou ik al op. Respect en een beetje angst, denk ik. :')

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 22:35

Vjestagirl schreef:
Marley schreef:

serieus??

Ook niet als een ouder aangeeft dat haar kind door de behandeling die hij krijgt op school thuis niet meer te handhaven is?

Ik vind dat je als docent best een heel groot gedeelte 'eigen inbreng' hebt, maar dat de ouders toch ook wel een flink gedeelte inspraak hebben in wat er met hun kind gebeurd en hoe het behandeld wordt.

Dan kan zo'n leerkracht straks boekwerkjes opstellen voor elk kind, zo werkt het natuurlijk ook niet.

Als je als ouder gewoon consequent bent in je eigen methode heb je daar een paar dagen werk mee en dan weet zo'n kind dat op school en thuis verschillende regels gelden.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 22:43

Saskiaatje schreef:
Ik vraag me soms echt af hoe mijn ouders het gedaan hebben. Mijn broer en ik maakten nooit ruzie, aten altijd ons eten op, deden alles wat we moesten doen, gingen op tijd naar bed. Zelfs nu als mijn vader me een bepaalde blik geeft of z'n stem verheft, dan hou ik al op. Respect en een beetje angst, denk ik. :')

Of een selectief geheugen _O-

Mijn moeder kneep ons in onze arm. Hebben we het nog over, het hielp wel...

Idd consequent zijn, hier zijn ze 2,5 en 4 en ik heb de ik-tel-tot-3 methode (en dan ondertussen snel bedenken wat er bij 3 gebeurt, want dat er iets gebeurt staat dan wel vast maar wat is soms even creatief doen :+ ), en heeeeeeel af en toe krijgen ze wel een tik voor de billen. Maar dan maken ze het echt heul bont. Ik moet zeggen, als je consequent bent (en ik ben dus ook altijd de boe-mama omdat papa een weekdier is :+ ) kun je in de tussentijd weer leuk lief en aardig doen omdat ze zich gedragen. Routine helpt ook, maar ik denk dat af en toe gewoon boos worden toch wel nodig is. En laten merken dat ze weer lief zijn als ze zich gedragen.

Maar goed, met oudere kinderen is het denk ik belangrijk dat je hun probleem niet het jouwe maakt. En het als-dan verhaal echt uitvoeren.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 22:49

rainbow8 schreef:
*\o/* *\o/* *\o/* Joepie!!!!!!!! *\o/* *\o/* *\o/* Er is een wonder gebeurt!!!!!!! Mijn dochter is vanmiddag zonder mopperen aan haar huiswerk gegaan. Ze had er zelfs lol in, omdat ze het tijdens Engels heel makkelijk had gehad. Ze had haar werk al af en kon ze iets anders gaan doen.
Ik heb haar jullie reacties laten lezen, ook degene die ik via PB heb gehad (ze heeft hopelijk het licht gezien en is het niet tijdelijk). Ik ben zo blij dat er vandaag geen ruzie is geweest.

Goed van haar zeg +:)+
Hopelijk ziet ze er iig de kortetermijnvoordelen van, voor die jonge meiden is 'later' nog zo ver weg. Je moet een ouwe doos zijn om te weten hoe snel het ineens 'later' is en hoeveel spijt je dan hebt van al je stomme akties.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-10 08:55

nou, vanmorgen heb ik ze na 2 keer roepen allebei een bekertje water in het gezicht gegooid.... en toen waren ze ineens wel binnen 5 minuten aangekleed.
n.a.v. berichtje van rainbow heb ik ze verteld dat ze geen takemeout meer mogen zien als ze daardoor niet op tijd wakker worden (dus om 20.00 uur naar bed!)... daar zijn ze wel van geschrokken geloof ik.
ik heb ze uitgelegd over de gevolgen die hun acties voortaan zullen gaan krijgen, dat begrepen ze ook wel.

ik heb wel een goed gevoel over deze ochtend... ben benieuwd of ze het onthouden :)