Christmas shopping!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 13:12

Wat ik in dat artikel gelezen heb is het wel degelijk verplicht die wintermaanden. Misschien us het terug te vinden op http://www.dvhn.nl

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 13:13

In de winter naar Duitsland: winterbanden verplicht of niet?
Door de verwarrende berichtgeving in de media weten veel automobilisten niet meer waar ze aan toe zijn: zijn winterbanden nu wel of niet verplicht als je 's winters in Duitsland een auto bestuurt? Het is nogal een gedoe en een forse uitgave om voor een enkel weekendje of autorit naar de wintersport in Oostenrijk vier speciale winterbanden te monteren. Het formeel juist antwoord op de vraag luidt "nee, er is geen algemene winterbandenplicht in Duitsland", maar als je geen winterbanden gemonteerd hebt, kan dat in winterse omstandigheden wel een boete opleveren en bij een ongeval eerder tot aansprakelijkheid leiden. Dat betekent dus dat je bij sneeuw en ijs in Duitsland met winterbanden moet rijden om mogelijke problemen te voorkomen.

Geen expliciete verplichting
Uitleg van de bovenstaande regel: in de Duitse wet staat niet uitdrukkelijk vermeld dat winterbanden verplicht zijn. Er bestaat dus geen algemene verplichting tot het gebruik van winterbanden voor personenauto's en vrachtauto’s in Duitsland. Het is zelfs zo dat er in de de Duitse wegenverkeerswet, de Strassenverkehrsordnung (StVO), of in de daarop gebaseerde wetten met geen woord wordt gesproken over winterbanden, zomerbanden of all-weatherbanden. Er bestaan namelijk geen vaste definities voor wat nu precies een winterband of zomerband is.

Update oktober 2010

In de zomer van 2010 heeft een Duitse rechtbank bepaald dat de formulering in de wet omtrent winterbanden te vaag is en dat daarom niet duidelijk is wanneer de wet overtreden wordt. De Duitse verkeersminister Ramsauer wil nu nog voor de winter van 2010 de wet wijzigen en een concrete winterbandenplicht invoeren. Wordt vervolgd...

Aanpassing aan winterse omstandigheden
In de Duitse verkeerwet is wél de regel opgenomen dat de auto aan winterse weersomstandigheden aangepast moet zijn. Dus als je onderweg bent met zomerbanden en merkt dat je banden geen grip maar hebben, dan mag je niet verder rijden. Doe je dat toch en word je door de politie aangehouden, dan loop je het risico op een bekeuring van 20 euro.

Als je het verkeer daadwerkelijk ophoudt doordat je auto niet aan de weersomstandigheden aangepast is, bijvoorbeeld doordat je op een helling blijft steken en een file veroorzaakt, dan kun je een boete van 40 euro krijgen. Ook krijg je een strafpunt in het rijbewijsregister in Offenburg. Voor Nederlanders is dat overigens pas vervelend als je er 18 hebt, want dan riskeer je een ontzegging van de rijbevoegdheid in Duitsland.

De aanpassing aan winterse omstandigheden houdt niet alleen in dat je banden in orde zijn, maar ook dat de autoruiten schoon zijn en het tankje met ruitensproeierantivries gevuld is.

De conclusie luidt dus dat als je in de winter in Duitsland een auto bestuurt terwijl de omstandigheden niet winters zijn, je best op zomerbanden mag rijden. Niets staat dan een weekendje Düsseldorf, een rit over de Autobahn naar de wintersport in Oostenrijk of een tripje vlak over de grens naar de Duitse supermarkt dan in de weg.

Ongeval
Let op: Raak je betrokken bij een ongeval, dan kan er nog een vervelend staartje volgen. De Duitse justitie zou je kunnen vervolgen als je met een auto op zomerbanden reed, ook al heb je geen schuld aan het ongeval. In hoeverre dit in de praktijk zal voorkomen, is afwachten. Voor de verzekering heeft het rijden op zomerbanden geen gevolgen; Nederlandse verzekeraars keren gewoon uit, ook als je schuldig bent aan het ongeval. En ook Duitse verzekeraars doen niet moeilijk als een auto op zomerbanden bij een winters ongeluk betrokken raakt, aldus een artikel in het Duitse tijdschrift Focus.

Winterbanden en M+S banden
M+S-banden zijn bedoeld voor het rijden door modder en sneeuw. Alleen als er op zo'n band ook een symbool van bergtoppen met een sneeuwvlok op de band staat, geldt de band als winterband. Het M+S logo is te vinden op alle winterbanden, all season-banden en soms ook op zomerbanden, en zegt niets over de eigenschappen van de band als winterband.
Alleen het symbool met het sneeuwvlokje duidt op de geschiktheid als winterband. De eisen zijn overigens niet bijzonder hoog: een remtest is al voldoende om het symbool te mogen gebruiken.

Sneeuwkettingen
Ook als je op winterbanden rijdt, kunnen sneeuwkettingen soms noodzakelijk blijven. Op sommige bergwegen zijn ze onder bepaalde omstandigheden verplicht; dit wordt aangegeven meteen bord met een wiel met sneeuwketting erop. Sneeuwkettingen zijn niet geschikt om lange afstanden mee te rijden, ze zijn slechts een hulpmiddel om met lage snelheid op besneeuwde hellingen te kunnen rijden.

even voor de duidelijkheid hier geplaatst...

Bron: http://www.dewijdewereld.net

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 18:09

Aken, daar ben ik naar toe geweest. Idd er is veel leuks goedkoops te krijgen! :j

Amy77 schreef:
Aken is erg leuk en erg goed betaalbaar, vooral kleding :)
London is erg duur, althans, ligt eraan hoe de pond ervoor staat. De sfeer lijkt me wel fantastisch, maar wel een flinke portemonnee nodig voor cadeaus..
Wij gaan naar ijsland en shoppen daar gelijk :)

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 18:29

Ijsland is nog veel duurder dan London hoor, bijna alles is namelijk import.

joozz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 20:13

Anoli schreef:
joozz schreef:
ja dat is iid wel het enge. Moet zeggen dat ik nu ook heel stoer roep dat ik me er niets van aantrek, maar iid als je daar loopt denk ik ook wel dat het even door mijn hoofd spookt.

Maar ik ga me toch zoveel mogelijk verheugen op alle kerstlichtjes enz. :-) en niet op hun ;-)

Waar ga jij heen?

Munster en essen

Munster is een jaarlijkse traditie van ons gezin en essen doen we dit jaar voor het eerst met vrienden

Veel plezier :Y) En de rest die gaat ook natuurlijk :))

Sani

Re: Christmas shopping!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 23:13

Parijs staat vast. :):)

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 13:40

Gezellig san!!!!

Ik ga volgende week vrijdag naar munster...
Hopelijk ben ik dat niet ziek...

MissBonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-10 20:44

MISTRAL94 schreef:
Ik ben gister in Newcastle geweest waar het nu volop kerstsfeer is.

Voor diegene die gaan kan ik het metrocentre aanraden. Ik ben eerst in Eldon square geweest maar vond dat niet geweldig. Het metro centre is te groot om in 1 dag te kunnen doen en ik zal een volgende keer ook direct de bus daar naar toe nemen. Zorg wel dat je op tijd terug bent bij de bus, wij hebben op nog geen 5 minuten de laatste bus terug gemist :Y)

Nog veel geshopt?! :D

@ Sani, wat leuk!

Marleeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 15:02

Ik ga 11 december naar Londen :+:
Op onze planning staat de abercrombie and fitch en natuurlijk de Primark!

joozz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 23:02

Terug uit Keulen :-) heerlijk al in kerstsfeer :-). Geweldig wat je daar allemaal hebt en kan zien op kerstgebied

sporten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 23:11

ga zaterdag 4 december naar Duitsland om te winkelen en voor kerst inkopen

nu al veel zin in :):)

als weer slecht is gaan we zaterdag later

ga met groepje mee en 2 auto,s die winterbanden om hebben

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 12:57

Wij gaan aankomende vrijdag, als het weer meewerkt :D

Alhoewel we ook al hebben gezegd tegen elkaar, die boete delen we wel :')

Evony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 18:58

MissBonny schreef:
Lille is leuk! Ik ben daar ook wel eens met school geweest (was niet rond de feestdagen)

Wat jammer dat New Castle tegen viel.. Wat maakte de cruise zo leuk (als ik vragen mag?)

het feit dat je gewoon helemaal niks hoeft te doen hahaha, en niks kan doen eigenlijk behalve relaxen. beneden kan je leuk naar de bios. En ik was met mijn beste vriendin die ik maar 3 keer per jaar zie ongeveer ;)

Marleeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 19:27

Ik ben morgen in Londen, ben erg benieuwd! :D

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 19:41

Veel plezier!

MissBonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-10 20:01

Gaaaaf!
Ik ga volgende week naar Newcastleeee :D

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 20:03

Heb je vast geen zin in om naar Newcastle te gaan :P

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 22:49

Anoli schreef:
Wij gaan aankomende vrijdag, als het weer meewerkt :D

Alhoewel we ook al hebben gezegd tegen elkaar, die boete delen we wel :')

Geen boete gehad, en de kerstsfeer was geweldig, volgende week naar essen... :D

MissBonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-10 23:21

Ahahah klinkt goed Anoli!

Neee idd niet, wil jij misschien nog een keer Mistral?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 23:28

Ik ga maandag kerstshoppen in Antwerpen. Wilde eerst met vriendin naar Londen, tot we merkten dat dagje op en af met Eurostar maar liefst zo'n €200 zou kosten. Nou nee dank je...

Aanrader voor de Londenbezoekers is Selfrigdes (op Oxford Street geloof ik). Daat zit de grootste schoenwinkel ter wereld van zo'n 11000m² en 5 verdiepen, gaande van "topshopschoenen" tot Louboutin, Chanel, Gucci, Jimmy Choo...

Als alternatief gaan mijn vriendin en ik op maandag dan maar de New Look plunderen in Antwerpen, da's ook maar anderhalf uur treinen (bijna evenveel als Londen haha) en stukje goedkoper :)

NatassJa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 12:07

Ik ga vrijdag voor 5 dagen naar Parijs. De kerstsfeer proeven in Parijs en Disney. Heb er onwijs veel zin in en hoop met tassen vol terug te komen ;)

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 12:33

aankomende zaterdag ben ik in Dusseldorf te vinden :D

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 03:08

MissBonny schreef:
Ahahah klinkt goed Anoli!

Neee idd niet, wil jij misschien nog een keer Mistral?

Jaa ik wil wel dan kan ik alsnog die ed hardy tas halen die ik zag in het voorbij
Rennen naar de bus. Vond het zo jammer dat ik net die tas
gemist heb haha

Marleeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 15:34

Ik was gisteren in Londen, was écht top! :+: