Commentaar op mensen met overgewicht?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 12:07

Wat een felle reacties hier. En zeker ook wel terechte reacties.

Ik zou persoonlijk link worden als iemand die mij niet kent mij hierop aan zou spreken.
Mijn ouders hadden hier ook nogal eens een handje van. Dus ik weer op dieet en sporten, slecht in mijn humeur hierdoor en tot overmaat van ramp geen kilo minder.
Bleek dat ik een genetische aandoening heb waardoor ik dus op gedeeltes van mijn lichaam (benen, billen) niet eens af kan vallen.

Inmiddels ben ik anders gaan eten met behulp van een dietiste, meer gaan sporten en hebben ze een gedeelte weggehaald d.m.v. liposculpture omdat ik lichamelijke klachten kreeg.

Mijn ouders voelen zich flink schuldig, dat kan ik je wel vertellen. Iemand die mij er op aan spreekt dat ik te dik ben kan een flinke sneer verwachten. Ik werk er hard aan, val met beetjes af en weet je hoe frustrerend dat is?
Inmiddels ben ik overigens ruim 20 kilo kwijt. Maar dit heeft wel bijna een jaar geduurd. Ik wil er nog 10 kwijt (of daat haalbaar is weet ik niet), maar dit zal lang gaan duren.

Nee, ik vind niet dat je iemand kan aanspreken op zijn gewicht zolang je de achterliggende reden niet weet.
Die opmerking bij de Mac is echt not done. Ik had je manager erbij geroepen. Ik haal ook wel eens eten bij de Mac. 1 dag in de week móet ik namelijk van de dietiste zondigen en dat is wel eens een keertje Mac Donalds. En dan zal iemand achter de kassa me vertellen dat ze me wel erg vaak ziet....

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 12:08

afvallen doe je voor jezelf! niet omdat een ander er wat van zegt. Ik ben zelf ook veels te zwaar, weet ik heus zelf wel, en heeft geen toegevoegde waarde als iemand mij daar op wijst. Ik moet het zelf doen, zelf de motivatie vinden.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 12:10

IndianLady schreef:
xDramaQueen schreef:
breng dat kind nou niet op ideeën := straks krijgt iedereen in de omgeving een folder door de deur, u bent te dik, val af.

Klant: Ik wilde graag een Bic Macmenu

Medewerker: Nou kijk eens mevrouw*geeft folder*, dan heb ik voor u iets om te lezen tijden het eten.

:')

_O- _O-

Volgens mij ruik ik een slotje aankomen op dit topic. :D

*gaat zich eens afvragen wat voor verantwoord beleg er zo op de boterham gaat: Oh dank u, oh grote goeroe Lot!!!* :D

upendo

Amanda schreef:
Wat een felle reacties hier. En zeker ook wel terechte reacties.

Ik zou persoonlijk link worden als iemand die mij niet kent mij hierop aan zou spreken.
Mijn ouders hadden hier ook nogal eens een handje van. Dus ik weer op dieet en sporten, slecht in mijn humeur hierdoor en tot overmaat van ramp geen kilo minder.
Bleek dat ik een genetische aandoening heb waardoor ik dus op gedeeltes van mijn lichaam (benen, billen) niet eens af kan vallen.

Inmiddels ben ik anders gaan eten met behulp van een dietiste, meer gaan sporten en hebben ze een gedeelte weggehaald d.m.v. liposculpture omdat ik lichamelijke klachten kreeg.

Mijn ouders voelen zich flink schuldig, dat kan ik je wel vertellen. Iemand die mij er op aan spreekt dat ik te dik ben kan een flinke sneer verwachten. Ik werk er hard aan, val met beetjes af en weet je hoe frustrerend dat is?
Inmiddels ben ik overigens ruim 20 kilo kwijt. Maar dit heeft wel bijna een jaar geduurd. Ik wil er nog 10 kwijt (of daat haalbaar is weet ik niet), maar dit zal lang gaan duren.

Nee, ik vind niet dat je iemand kan aanspreken op zijn gewicht zolang je de achterliggende reden niet weet.
Die opmerking bij de Mac is echt not done. Ik had je manager erbij geroepen. Ik haal ook wel eens eten bij de Mac. 1 dag in de week móet ik namelijk van de dietiste zondigen en dat is wel eens een keertje Mac Donalds. En dan zal iemand achter de kassa me vertellen dat ze me wel erg vaak ziet....

Super dat je er zo hard aan werkt. :)
Mac op therapeutische basis, dat is helemaal niet slecht! :))

Wendy15

randalinpony schreef:
Tja maar toch ligt aan overgewicht altijd een disbalans tussen energieverbruik en energieinname ten grondslag, behalve dan bij bepaalde medicijnen en aandoeningen.
Vaak beseffen mensen niet hoe bepaalde dieetkeuzes (zoals lightproducten, voeding met suiker, vruchtensappen) bijdragen aan hun gewicht, ook al denken ze gezond bezig te zijn.

Ik ben door mijn genen ook gezegend met een natuurlijke aanleg om dik te worden, alleen bij mij gebeurde dat pas na mijn zwangerschap.
Er is natuurlijk nog altijd een verschil tussen licht, matig of zeer zwaar overgewicht voor je gezonheid dus iedereen mag ook voor zichzelf bepalen wat hij voor zichzelf nog acceptabel vindt. Maar ik vind je gezondheid een groot goed, misschien omdat ik al op jongere leeftijd heb ervaren hoe het is om ziek te zijn.

Ik hield een calorie dagboek bij op de site van voedingscentrum en sportte zo'n 5 keer per week in de sportschool. Zowel groepslessen als cardio en krachttraining. Heb jarenlang op een bmi rond de 24 gezeten. Wat op zich netjes is, maar om echt wat slanker te worden lukte echt niet, daar zou ik zooooveel voor moeten laten. Ik wil ook nog kunnen leven ;)
Momenteel sport ik niet ivm tijdgebrek en omdat ik even niet zo lekker in mn vel zit omdat het al even niet zo lekker gaat met mijn pony. Heb nu een bmi rond de 25/26, net op het randje, maar hou wel in de gaten dat het iig niet hoger wordt.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 12:11

randalinpony schreef:
_O- _O-

Volgens mij ruik ik een slotje aankomen op dit topic. :D

*gaat zich eens afvragen wat voor verantwoord beleg er zo op de boterham gaat: Oh dank u, oh grote goeroe Lot!!!* :D

Nhmmm, triple cheesburger. :)*
with extra cheeeeeeese! :D

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 12:12

upendo schreef:
Super dat je er zo hard aan werkt. :)
Mac op therapeutische basis, dat is helemaal niet slecht! :))

Dacht ik ook :D

Nee, even voor de duidelijkheid, 1 dag in de week mag ik zondigen.
Wat niet wil zeggen 1 dag in de week volproppen met alles wat niet gezond is.
Maar 's avonds bijvoorbeeld pizza of patat eten. Of wat chips bij de film.
Overdag eet ik ook gewoon gezond, maar avondeten is dan meestal pizza of patat (al dan niet in de vorm van de Mac :D ).

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 12:13

Amanda schreef:

heb de rest even weggeknipt maar wil er toch een reactie opgeven:

+:)+

Over het onderste. Ja dat heb ik ook gehoord. Het is niet goed om alleen maar dingen te laten staan. Zo af en toe mag je best zondigen, anders is er geen klap meer aan :n

Thioro

Citaat:
afvallen doe je voor jezelf! niet omdat een ander er wat van zegt.

Amen. Als ik nu afval doe ik dat omdat die pens dan misschien minder in de weg zit en m'n conditie beter wordt. Wordt m'n conditie beter zonder af te vallen dan is dat maar zo. Zelfs bij de fitness beginnen ze geen hele reprimade als ik zeg dat afvallen niet m'n hoofddoel is.

*gaat op zoek naar iets zoets, af en toe last van emo-eating*

Sunshine80

Ik twijfel of ik wel zal reageren, maar ik doe het gewoon maar.

TS, hoe durf je te denken dat een negatieve opmerking over overgewicht mensen aan het denken zet? :( Zelfs als we het over bekenden hebben... Denk je nou echt dat als een vriendin van me tegen me zou zeggen dat ze nu toch wel vindt dat ik moet afvallen, ik dan opeens het licht zou zien??? Denk je echt dat ik niet weet dat ik overgewicht heb? Of dat ik er zelf niet graag iets aan zou doen??? :o?

Ik heb dus ook overgewicht, al zeker 15 jaar. En nog steeds ben ik iedere dag in gevecht met mezelf. Eet ik dit wel of eet ik dit niet? Heb ik echt honger of is dit gewoon trek? Ik voel me vandaag rot. En vandaag valt het allemaal best mee. Morgen ga ik weer lijnen. oliebol, ik hou het lijnen weer niet vol. 2 kilo erbij, 5 eraf, weer 7 erbij... :\ Altijd maar nadenken over of in gevecht over vanalles en vooral eten.

Je kunt niet oordelen op de manier die jij doet. Je weet niet hoe het is en dat geldt ook voor Lovely. Dik zijn of anorexia hebben is meer dan alleen eetgedrag. En ik voel me eigenlijk ook gewoon wel aangevallen, want ik val weer eens onder de categorie mensen met overgewicht. En daar hebben mensen altijd een oordeel over. Zolang je niet weet hoe de vork in de steel zit, heb je hierover geen oordeel te geven. En reken maar dat als je aan mij vraagt hoe ik aan mijn overgewicht kom, je dan een of ander stom antwoord krijgt!!!!

Ik wilde nog meer kwijt... maar dat weet ik even niet meer!!!

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 12:14

Wooow! :))

Ik moet zeggen dat ik me wat dat betreft redelijk kan inhouden. Bij de paarden zit een mac op hoogstens 15 m afstand.

ware het niet dat ik daar voorbij fiets en bij de Appie een zak chips ga halen. Heerlijk!

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 12:14

Thioro schreef:
En misschien moeten we zwangere vrouwen er ook op aanspreken. Al dat ouderschapsverlof kost ook geld.
Oh en vergeet de gezonde medemens niet die gaat skieën (of paardrijden), die ongevallen behandelen kost ook geld.

En zo kunnen we nog wel even verder gaan.

De enige die tegen mij iets mogen zeggen over m'n uiterlijk zonder een klap of hysterische scène te krijgen zijn m'n familie en enkele goede vrienden (en die laatste brengen het nog heel voorzichtig, áls ze er ooit al iets van zeggen).

is paardrijden een maatschappelijk probleem ?
Nee, overgewicht wel .. de mensen worden met zijn alle steeds gezellig dikker.

ts,
ik heb mensen wel eens door een positieve draai aan het gezond eten of sporten gekregen hoor.
deed ik zelf uiteraard wel mee :Y) , sommige mensen/kinderen weten ook niet anders dan wat slecht eten is.

maar wat worden jullie fel zeg :o

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 12:16

IndianLady schreef:
xDramaQueen schreef:

breng dat kind nou niet op ideeën := straks krijgt iedereen in de omgeving een folder door de deur, u bent te dik, val af.

Klant: Ik wilde graag een Bic Macmenu

Medewerker: Nou kijk eens mevrouw*geeft folder*, dan heb ik voor u iets om te lezen tijden het eten.

:')

hahahaha _O- oh wat erg :') :=

Amanda, dat is ook de beste methode, ik heb een tijd terug een crashdieet gedaan, ik viel wel af, maar toen ik stopte was de drang naar slecht voedsel ineens zo erg! ik ben overigens wel nog steeds het verloren gewicht kwijt :)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Afvallen moet je echt voor jezelf doen, maar het is wel vreselijk wanneer andere mensen je erop aankijken en je veroordelen.
Dat heeft bij mij wel voor een stuk motivatie gezorgd. Ik was het ontzettend zat dat mensen je nakijken.

Dus aan het afvallen geslagen en inmiddels ruim 70 kilo kwijt. Het einde is godzijdank in zicht, maar de laatste loodjes wegen het zwaarst.
Wat ook niet hielp is dat mijn weegschaal kaduuk ging na anderhalf jaar trouwe dienst, en ik op mijn nieuwe weegschaal opeens 8 kilo zwaarder was := uh.. juist.
Daar ben ik wel ff ziek van geweest kan ik je vertellen. Ik was zo blij dat ik klaar was, en toen "moest" ik van mezelf toch opeens weer 8 a 9 kilo kwijt.
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 15-07-10 12:17, in het totaal 2 keer bewerkt

Wendy15

Amanda: Wat goed dat je ondanks dat het voor jou extra moeilijk is al zoveel bent afgevallen!! Fijn ook dat je goede begeleiding hebt nu :j

Ik kan het trouwens prima hebben als een vriendin met shoppen zegt van jeeeetje wat heb jij een dikke kont in die broek :D Of als die vraagt of ik wat ben aangekomen oid.
Maar iemand als Lot zou wss van mij een mooie rode handafdruk op haar wang hebben :j

sambagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 12:17

Thioro schreef:

ook emo eating hier: als ik blij ben, boos ben, verdrietig ben, vrolijk ben :D :D

Ik heb getemd, kansloos dit soort topics

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 12:18

sambagirl schreef:
Thioro schreef:

ook emo eating hier: als ik blij ben, boos ben, verdrietig ben, vrolijk ben :D :D

Ik heb getemd, kansloos dit soort topics

Ik denk dat het topic niet gesloten wordt hoor, Amanda heeft hier al gereageerd. :)

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 12:18

Cayenne schreef:
Afvallen moet je echt voor jezelf doen, maar het is wel vreselijk wanneer andere mensen je erop aankijken en je veroordelen.
Dat heeft bij mij wel voor een stuk motivatie gezorgd. Ik was het ontzettend zat dat mensen je nakijken.

Dus aan het afvallen geslagen en inmiddels ruim 70 kilo kwijt. Het einde is godzijdank in zicht, maar de laatste loodjes wegen het zwaarst.
Wat ook niet hielp is dat mijn weegschaal kaduuk ging na anderhalf jaar trouwe dienst, en ik op mijn nieuwe weegschaal opeens 8 kilo zwaarder was := uh.. juist.
Daar ben ik wel ff ziek van geweest kan ik je vertellen. Ik was zo blij dat ik klaar was, en toen "moest" ik van mezelf toch opeens weer 8 a 9 kilo kwijt.

:(:)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 12:19

upendo schreef:
Ik denk dat het topic niet gesloten wordt hoor, Amanda heeft hier al gereageerd. :)

Wanneer een mod inhoudelijk in een topic reageerd, mag deze vervolgens geen modacties meer doen in het betreffende topic.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 12:19

@Wendy: ik heb ook veel respect voor je hoor, en ik weet ook dat de een nou eenmaal op boschsse bollen kan leven en de ander al aankomt van sla, bij wijze van....

Maar het Westers voedingspatroon is nou eenmaal niet altijd even goed als je af wilt vallen. Vaak zijn het niet eens zozeer de calorieen, maar de voedingsstoffen die eraan ten grondslag liggen die elkaar zo beinvloeden dat je toch geen gewicht verliest. En in dieetwijzers zul je schattingen zien die bijv. níet zijn gebaseerd op een schep suiker in je hamburger en toch zit die er vaak wel in.
Dat maakt het lastig.

@Jackgirl: er zijn vast wel cijfers te vinden wat de blessuregevoelige sport paardrijden de maatschappij kost, voor voetbal en andere sporten ook wel.
Of wat paardenpoep op de stoep de overheid kost of zo...

Thioro: snel, spoel alle snoep in huis door de W.C!!! Anders duikt Lot weer op in dit topic!!!!

*Gaat Bokt afsluiten en een vette kaasboterham bakken. Maar wel met tomaat.* :D

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 12:21

Wendy15 schreef:
Amanda: Wat goed dat je ondanks dat het voor jou extra moeilijk is al zoveel bent afgevallen!! Fijn ook dat je goede begeleiding hebt nu :j

Ik kan het trouwens prima hebben als een vriendin met shoppen zegt van jeeeetje wat heb jij een dikke kont in die broek :D Of als die vraagt of ik wat ben aangekomen oid.
Maar iemand als Lot zou wss van mij een mooie rode handafdruk op haar wang hebben :j

ik hoor t zelfs graag, ik heb 2 vriendinnen gehad en die zeiden bij alles ohh wat leuk ohh ja dat staat je goed!
ik heb een smalle taille maar flinke heupen en dikke bovenbenen, lichte spijkerbroeken zijn bij mij not done, hoge tailerokken met een blouse absoluut wel! soms zie je t niet meer en ik vind t fijn als een vriendin eerlijk is als mij dat toch echt te grote billen geeft of me veel dikker maakt dan dat ik werkelijk ben, dat kan ik waarderen, maar idd op de manier van de ts absoluut niet.

sambagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 12:22

Cayenne schreef:
Dus aan het afvallen geslagen en inmiddels ruim 70 kilo kwijt

wauwie!

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 12:22

ik denk dat dat felle iets zegt over hoe raak een opmerking dus aan kan komen, 't is nogal een gevoelig probleem :) ...

Dik worden is een maatschappelijk probleem, maar eetstoornissen ed zijn ook een groter wordend maatschappelijk probleem... Hoe vaak hoor je niet dat iemand met anorexia begonnen is met lijnen ' omdat de schooldokter vond dat er wel wat af mocht' ... Nou,daar heb je het dus al.
En de meeste mensen met overgewicht, hebben net zo goed een eetstoornis... Maar dat zien mensen niet in. Daarnaast, de meesten diëten dragen ook niet bij aan de volksgezondheid..

Ik denk serieus dat de wereld er een stukje gezonder uit zou zien als iedereen elkaar zou accepteren zoals hij is.. :j Mentaal gezonder, sowieso... En heel vaak volgt de rest dan ook gewoon .
En daarnaast, moeten ouders die hun kind dagelijks met macdonalds volproppen en daarmee het verkeerde beeld afgeven daar eens mee stoppen.
Maar verder denk ik dat overgewicht in bijna alle gevallen het gevolg is van een eetstoornis, en dus een mentaal probleem is.

En ja, maatschappelijk probleem dit en dat dan. Maar opmerkingen erover is niet echt een effectieve manier..
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 15-07-10 12:23, in het totaal 1 keer bewerkt

MarJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 12:23

Cayenne schreef:

Wow, Cayenne! _/-\o_ Wat een uithoudings vermogen! :oo Top gedaan zeg!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 12:24

Ik vind de TS juist heel erg dik! TS je moet afvallen want je bent echt heel erg dik. Denk ook dat het beter is om niet meer over straat te lopen zodat andere mensen je zien en je kan beter stoppen bij de mac je bederft mensen hun eetlust omdat ze bang zijn net als jou te worden.