Uitdrukkingen die alleen jouw familieleden/vrienden snappen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

sambagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 21:38

Nu weer met de voetbal:

het is 0-0 ..... voor wie???? :=

Lien_dv

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 21:58

toen ik mijn pony nog had zei mijn papa altijd: ga je gaan koerijden? ( was mooie getekende bonte pony)

Of als ik in het restaurant van mn Grootouders kom zeggen ze tegen mij: Aah, ons spook van achter de vieren ( ik ben de jongste thuis van de 4 kinderen)

Mss is dit wel meer bekend, mijn vriend en ik zeggen altijd 'gaan we dodo doen?' voor ' gaan we gaan slapen'

bij een vriendin van me, als 1 van ons 2 opmerkelijk aan z'n neus komt wilt het zeggen dat ons haar niet meer goed ligt ( bv op een fuif of feestje doen we dit naar elkaar wanneer het nodig is :p )

'Mijn gouden dochter' zegt mijn papa omdat ik roodachtig haar heb :p

'das zeker een B'ke' zei mn vriend toen we nog niet lang samen waren, over mijn cup-maat

danielle_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 22:12

Was op een verjaardag heel de familie was er en mijn oom,tante en neef hebben sinds kort een Iphone en dus mijn andere tante die er geen heeft, wat is de toegevoegde waarde van dat ding? :? :+
Dus nu bij alles wat iemand zegt, en wat is de toegevoegde waarde daarvan? :+

En hier thuis, iemand zegt iets, en dan vragen wat? dus diegene zegt het nog een keer en dan zeggen: 2x!

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 22:34

dat is een van loenetik :D

laverite schreef:
Als mijn mama en ik discussieren, en één van ons kan de discussie niet langer aan, dan roept die: "omdat je gie nie kunt zuppen"

( = westvlaams voor: omdat jij niet goed kan drinken! )

En dan kijken mensen echt zo van: HUH?

_O- :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 22:54

Familie
Als iemand niet opschiet, is het een dreutel of loopt hij/zij te dreutelen :+
Een lepel is een belee.
Als ik bij m'n ouders langsga vraagt m'n moeder altijd 'denk ie da'j nog wat in de roap krieg'n dan?' (m.a.w. kom je voor het eten? :+)
En als ik bij ze ga eten, moet ik altijd even in de pannen kijken en dan met de opmerking 'mwah da giet woal an/liek wel goed toe'.
Zo gaat het trouwens ook met ooms/tantes op verjaardagen, komen altijd even in de keuken kijken, trekken de koelkast open om te kijken wat voor taart/hapjes er staan 'now, dat valt alwere mit, krieg'n toch nog wat in de roap hier' 'now dat liekt wel oardig goed toe, valt alwere mit'

Mijn vader roept me nog regelmatig met Geesie/Uile (en nee, zo heet ik niet... maar o.a. alle meisjes op Staphorst worden zo genoemd en daar in de streek is het algemeen overgenomen in het dialect)

En als wij iemand zien met iets 'raars' (oude dametjes met paars haar van de zilvershampoo, te dik iemand in een legging, opatje met z'n broek tot onder z'n oksels etc.) dan is het 'tuteretuut'.
We hoeven alleen dat maar te zeggen en dan even om je heen kijken en reageren met 'jahaa tuteretuut' :D

Als m'n moeder iets nieuws gekocht heeft, vraagt ze hoe ik het vind (en dat 10x) en dan is het op een gegeven moment 'Jeee mam, dat is echt de mooiste broek die ik ooit gezien heb! Zo'n mooie broek heb ik nog nooit gezien, wat een mooie broek. Waar heb je die mooie broek toch vandaan? Wat een ontzettend mooie broek' En zo gaat het ook met eten, als ze weer 3x vraagt hoe het smaakt 'Nog nooit zó lekker gegeten etc. etc. etc.'

We hebben ook een 'gezins-fluitje' :+

Vrienden
'Nou die weet ook wel wat een frikandelletje kost' :') (bij een te dik iemand)
'Kijk, een halfje' 'Ja, die halfjes' 'Het was een halfje' 'Aaaah, een halfje' (halfje is een lvg-er, iemand die niet helemaal 100% is dus)
Wattenschaafjes = wattenschijfjes
Museumreepjes = mueslireepjes

Of als iemand z'n eigen auto ziet 'Hé daar ben ik, maar dat kan niet want ik ben hier!' Of 'Hé daar rij ik/rij jij, maar dat kan niet want...' Of als je thuisgebracht wordt en je auto staat dus voor de deur 'Hé ik ben thuis, maar dat kan niet want....'

Bij het spotten van een aantrekkelijke kerel 'Ik kan het erop' 'Daar zou ik het wel op kunnen'

En te pas en te onpas vragen of er iemand wil daggeren :')
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 15-06-10 22:58, in het totaal 1 keer bewerkt

crazycactus

Re: Uitdrukkingen die alleen jouw familieleden/vrienden snappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 22:58

Als hier de kids vragen wat we eten zeggen we altijd pikkepoelie met worst. Dat is weer iets van mijn schoonvader die dat ook altijd zei. Zulke dingen kunnen generaties lang doorsudderen.

Eva_Arno

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 23:03

wij zeggen altijd:

aaah op die fiets!

Als iemand wat probeert uit te leggen, maar de ander snapt t niet, vervolgens wordt het nog eens uitgelegd waardoor dat de ander het wel snapt, en daarom roept: aah op die fiets! (lees, aah nu begrijp ik het!)

Waar het vandaan komt? geen idee :')

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 23:06

@eva die kennen wij ook, zal wel iets van televisie geweest zijn. Zo zijn wij ooit eens begonnen met "lekker belangrijk" en een half jaar later zei iedereen het.

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 23:06

Op mijn vorige afdeling als je in discussie was met iemand en je had geen goede argumenten meer: "Nou, en jij stinkt!". Dan had je alsnog gewonnen. :+ Komt ook heel raar over als je dat ineens tegen iemand anders roept die dat 'spelletje' niet kent.......... :D

madeliefw

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 23:08

christel1857 schreef:
Als ik vraag wat we eten 's avonds is het antwoord altijd: Hussen met hangoren

Snap het zelf na 21 jaar nog steeds niet :P

haha wij aten vaak "hussen met de neus ertussen"

jarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 23:11

Bij ons in de familie is het 'dat is wel een beetje karig' en dan reageert iedereen; 'WABLIEF??' :D

Wij zijn eens in de Belgische Ardennen in een frietzaak geweest, mijn zusje had het idee dat ze geen Nederlands spraken, dus die zegt: 'nou het is hier wel een beetje karig', waarop de verkoopster bijna uit haar vel springt 'WABLIEF??' en ons de volle laag geeft en vervolgens de tent uit zet... we moeten er nog altijd hartelijk om lachen :D

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 23:13

Eva_Arno schreef:
wij zeggen altijd:

aaah op die fiets!

Als iemand wat probeert uit te leggen, maar de ander snapt t niet, vervolgens wordt het nog eens uitgelegd waardoor dat de ander het wel snapt, en daarom roept: aah op die fiets! (lees, aah nu begrijp ik het!)

Waar het vandaan komt? geen idee :')

hihi dat zeg ik ook altijd, word ook altijd vreeemd aangekeken..
net als dat ik altijd zeg "kaasje!!" ( als iets heel makkelijk is --> eitje! )

Verder pest ik mijn broertje altijd met "ja ga jij maar de bloemetjes buiten zetten"
(ooit vroeg ie op 12 jarige leeftijd oid wat het betekende als je de bloemetjes buiten ging zetten, ik zag dat als de perfecte kans om met een stalen gezicht te vertellen dat je dat deed als de bloemen water nodig had, dan zetten je ze buiten zodat ze water kregen als het regende.. wat ie ook nog geloofde )

verder hebben we ook nog een hoop van die insiders-jokes maar ik kan er eigenlijk nu niet opkomen.

mn vriend en ik hebben sinds kort de gewoonte om als iemand in een verhaal zegt: "hoe kom je er aan/op?" om dan te antwoorden: "tja, Hoe kom je er af?" en dat is dan het einde van dat onderwerp. vreselijk irritant en die mensen snappen de lol niet maar wij lachen ons slap

Sylf

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 23:42

Mijn vader zegt vaak "Ik ga even naar Jules"
Jules is dan de wc :P.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 23:50

ok nu ik, mijn opa zei altijd dat als hij aan een postzegel likte dat dat smaakt naar hondenkwijl. ik zei als kind altijd fofies tegen vogels gebruiken we ook nog steeds. mijn vriend heeft tegenwoordig erg de pest aan de kreet omtoch" dat ik en vroeger de familie gebruimte als ik iets gedaan heb dat hij niet helemaal ziet zitten dus dan zeg ik nadat hij vraagt maar waarom "omtoch." gevolg hij gaat grommen.
mn moeder noemt iemand die niet oplet bij iets of iets stoms doet kaffer. mn vader zei altijd van als je ergens moet komen "lopend fietsen en heen terug". als ik vroeg wat we aten was het poep met klontjes, ik zeg tegenwoordig gebakken uileveer met slakkevet.
alles werd ook op klemtoon omgedraait. als ik bij mijn schoonouders sletje 17 zeg ligt ook iedereen in een deuk. als mijn vader en zijn broertjes iets gedaan hadden vroeger dan zeggen ze nu tegen elkaar als ze iets ontdekt haddeen waar ze wilde blijven op dat moment. ik ranselde mijn broertjes. wat slaat dat iemand in lucky luke in zijn cel olie vond en zn cel niet uitwilde. en nog zoveel meer. mn moeder zegt ook af en toe als iets niet gaat zoals ze wil in het verkeer en zo keihard barst. en ik los op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 00:16

Toen ik een heel stuk jonger was zei ik altijd laxeerstiften ipv markeerstiften.
Sindsdien, heten ze nog steeds laxeerstiften en mams roept dat ook rustig door Hema :P

jesuisRooos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 00:25

De hele familie van mn opa's kant weet wat een anpikkelateur is.

Als mijn moeder of ik iets niet van de grond willen pakken roept de ander meteen; neem je anpikkelateur !

We bedoelden dus zo'n stok met zo'n grijpertje aan het eind.. En mn tante denkt dat het woord komt van iets 'aan pikken'. :\

jesuisRooos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 00:27

Ook noemen we de afstandbediening van de tv de 'Dino'. :?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 00:36

"as ge't in uwe kop hebt, hebt ge't ook nie in uw kont" (als een van ons ontzettend aan het drammen is over iets en dat die echt éist dat iets op precies dat moment en die manier gebeurt. ;) )

"op die fiets" kennen wij ook... Net als "treintje nodig?" en variaties erop ("kunt de volgende pakken anders") als je aan iemands gezicht ziet dat ie niet volgt. Treintje om sneller bij te zijn dus. :D En nog zo eentje: "Tis e briefke zeker?" voor als iemand "zijne frank" niet valt. :') Heb dan ook regelmatig mensen die me effe vreemd aan staren. Staan ze dus over twee dingen te denken om het door te krijgen. :))

"had'ug" is hier gedag. :') Moet het ook altijd uitleggen als ik het gebruik. :')

"als uw moeder ne vent was, wast uw vader" (maar dan meer in zn dialect) wordt gebruikt wanneer iemand zit te piekeren met "als ik dit had gedaan dan..." of "als dat was gebeurt dan..." kortom: denken met "als" heeft absoluut geen zin.

"de ploes" is hier de voortuin :') snapte mijn vriend niet. :')

Iemand van vroeger zei altijd "het leven is geen appeltaartje". Daar keek ik dan in het begin weer vreemd van op maar inmiddels moet ik me regelmatig bedwingen om het zelf te gebruiken. :') (wil zoveel zeggen als: het leven is hard)

Wat we ook doen, als iets niet gaat zoals het hoort te gaan, als iets slecht gepland is bv. Of als er dingen gebeuren die niet horen te gebeuren, iemand oneerlijk handelt en alle variaties hier op komt er vaak "Jong, wa is da?" of "wasda toch mar" (de wa's da klinkt als "wasta")

En als iemand onduidelijk is, niet door doet, niet reageert/fout reageert dan komt er "Wa is ter van?" (wederom: tervan wordt aan elkaar uitgesproken). Gebruik het bv regelmatig als een van de paarden zich niet gedraagt, dan gaat dat zo van: "Wa is ter van!! Gaan we ons nog gedragen of hoe zittet?" (of: "Wa is ter van, gaget u nie?" gaget u nie = "gaat het u niet" en alsk echt boos wordt, is het "gut t uch nie?" :') Wanneer ik platter dialect begin te spreken is het tijd om je aan te passen :') )

Oh nog zo iets "u voegen" is bij ons je aanpassen/je gedragen. Wilde nl hier boven al zetten "is het tijd om u te voegen" ofwel: om toe te geven/aan te passen/u koest te houden. :')

"biebak" is hier bed. :')

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 01:33

Kanelly schreef:
Als m'n moeder iets nieuws gekocht heeft, vraagt ze hoe ik het vind (en dat 10x) en dan is het op een gegeven moment 'Jeee mam, dat is echt de mooiste broek die ik ooit gezien heb! Zo'n mooie broek heb ik nog nooit gezien, wat een mooie broek. Waar heb je die mooie broek toch vandaan? Wat een ontzettend mooie broek'

Dat doet mijn pa ook :D

Als iemand heel erg overdrijft. bijvoorbeeld zijn hele huis behangt met kerstlampjes, dan wordt er bij ons thuis altijd droogjes gezegd:
"Hij wou eerst helemaal geen lampjes ophangen" :+

Als iemand een ratjetoe van gebrekkig Engels en gebrekkig Nederlands spreekt, spreekt die Harriaans.

Als je niet kan navertellen wat je zojuist als ingrediënten hebt gebruikt, zit er een beetje humzemummel in.

corinep

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 02:34

Als iemand je niet verstaan heeft en vraagt of je het wilt herhalen: "Of je worst lust".

Als iets heel oud is komt het uit het jaar "19 Noah"

B-merken heten bij mij hakkiejakkie merken.

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 09:58

wij zeggen ook vaak: BMW! bij het afscheid nemen :))
(Beste Maar Weer :') )

aronneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 15:18

sambagirl schreef:
Nu weer met de voetbal:

het is 0-0 ..... voor wie???? :=

Jaaaaa dat zegt mijn vader ook altijd |o

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 15:29

Ik heb er weer 1 'ontdekt'! :Y)

'Boppers'
Als je, je haar in een knot/staart of los hebt maar het ligt niet helemaal 'glad'.
Dan heb je een 'bopper' op je hoofd.
Gebeurd meestal als je met nat haar bent gaan slapen of gewoon een bad-hairday hebt. :P

Maaaaaaaam?! Heb ik boppers in mijn haar?
>;)

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 16:28

Komen ook best een hoop dingen voorbij die ik ook gewoon zou begrijpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 16:45

Als er een auto heel hard toetert zonder reden:
&
'Ja too-too to you too!!' >;)

Wij gaan ook standaard naar de Wiebelwoltheek (bieb) en op de naam Baljenende reageren wij altijd met 'NEE!!!' :( dankzij uitspraken van onze dochters. Tandenpoetsen doe je volgens ons zoontje in de Bootkamer (die blijft erin) en drinken we Drubbel Vis ipv Dubbel Fris :')