Islam, ik wil me verdiepen in het geloof..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Hollando

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-10 23:49

1 ding vraag ik me ook af, als moslim mag je toch ook niet roken,alcohol drinken en geen varkensvlees, waarom zijn er dan zoveel die wel roken en drinken, maar absoluut geen varkensvlees eten...

Hollando

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-10 17:58

*\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/*
mijn bestelling is binnen!

jameyskatje

Re: Islam, ik wil me verdiepen in het geloof..

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 19:47

je hebt de islam met haar levensregels. moslims dienen hiernaar te leven.

maar moslims zijn ook mensen, mensen die eigen keuzes maken, de ene moslim heeft een sterker imaan(innerlijk geloof) dan de ander. de ene moslims hecht meer waarde aan de islamitische leefwijze dan de ander, de ene is gevoeliger voor invloeden van de niet-islamitische wereld (zoals bv clubs, vrije seks, alcohol, flirten op het werk en blabla) dan de ander.

het zijn dus 2 aparte zaken. de islam en moslims.
de islam is een onveranderbaar iets. de mens niet.

mensen maken keuzes, mensen kunnen kiezen tussen goed en slecht.

het is niet zo dat enkel moslims niet mogen roken, drinken etc. God heeft de islam bedoeld voor de gehele mensheid. maargoed, moslim betekent 'iemand die aan islam doet' en iemand die 'aan de islam doet', dus zich onderwerpt aan God, zou zich moeten onthouden van het verbodenen en zich bezig moeten houden met het goede.

dat er moslims zijn die er wel voor kiezen om zonden te begaan, dat is hun eigen keuze. daar zijn zij uiteindelijk zelf verantwoordelijk voor.

als zij willen uitgaan, willen drinken, seks willen hebben zonder huwelijk etc.. moeten ze zich uiteindelijk zelf verantwoorden op de dag des oordeels. dan zijn ze alleen.

je vrienden gaan niet mee in je graf, je auto gaat niet mee, je telefoontje gaat niet mee... je bent alleen met je lichaam en je daden. en deze zullen voor jou spreken. je ogen zullen zeggen waar ze naar hebben gekeken, je tong zal zeggeen wat hij heeft uitgesproken etc.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 00:41

jameyskatje schreef:
God heeft de islam bedoeld voor de gehele mensheid.

Een bijzonder twijfelachtige uitspraak.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 02:09

Zeer interessant! Ben ook al heel erg lang geinteresseerd, maar heb nooit actief verdiept :o Heb vroeger wel twee moslim vriendinnen gehad, was altijd welkom en vooral op hun suikerfeesten :))

Heb eigenlijk alleen maar goede ervaringen met moslimmers. Zal toch eens naar een moskee gaan.

Jameyskatje, ik zag op de moskeewijzer dat er verschillende stromingen zijn. Bij mij om de hoek zit een Indonesische moskee. Zijn er veel verschillen en wat kan ik verwachten?

Liberte

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 03:23

Ook ik lees mee, dus stipje. :D
Ik ben overigens ook moslim, maar ik moet eerlijk bekennen dat ik niet echt streng ben opgevoed oid.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 06:16

Kuggur schreef:
jameyskatje schreef:

waarom is dat niet met elk geloof?

LF_xx_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 10:16

Wat ik altijd mooi vind aan de islam is dat moslims (die 'echt' moslim zijn) zoveel moeite doen voor het geloof.
Zoveel keer per dag bidden, een maand vasten, enz. :)
Met echte moslims bedoel ik moslims die naar de moskee gaan enzo, want volgens mij heb je onder de moslim jongeren ook dat ze niet meer naar de moskee gaan en zich niet aan de regels houden.
Misschien een beetje raar geformuleerd. :]

Even een vraag:
Hoe kom je bij de Islam in de hemel? Is dat door zo goed mogelijk te leven of niet? :)

Ik ben trouwens niet van plan om moslim te worden hoor, gewoon ff een vraagje (ben zelf christelijk).

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 13:14

FaberSmid schreef:
jameyskatje schreef:

is elk geloof niet gecreerd door de mens?

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 15:09

LF_xx_D schreef:
Wat ik altijd mooi vind aan de islam is dat moslims (die 'echt' moslim zijn) zoveel moeite doen voor het geloof.
Zoveel keer per dag bidden, een maand vasten, enz. :)
Met echte moslims bedoel ik moslims die naar de moskee gaan enzo, want volgens mij heb je onder de moslim jongeren ook dat ze niet meer naar de moskee gaan en zich niet aan de regels houden.
Misschien een beetje raar geformuleerd. :]

Even een vraag:
Hoe kom je bij de Islam in de hemel? Is dat door zo goed mogelijk te leven of niet? :)

Ik ben trouwens niet van plan om moslim te worden hoor, gewoon ff een vraagje (ben zelf christelijk).

je eerste stukje: ik begrijp precies wat je bedoeld hoor. er zit zo'n verschil in jezelf moslim noemen, of echt de islam praktiseren. mooi om te lezen dat je dat mooi vind!

je vraag:
door je verplichtingen aan Allah na te komen en weg te blijven van wat verboden is. geloven in Allah, Zijn profeten, Zijn boeken, Zijn engelen en in het lot, de dag des oordeels etc. door te bidden 5x per dag, door te vasten in de ramadan, door armenbelasting te betalen en als de mogelijkheid er is om op bedevaart naar mekka te gaan. bij een vrouw is het bv zo simpel, stel dat een vrouw sterft en haar man was tevreden over haar, ze waren goede partners, en zij verichtte haar gebed en vaste in de maand ramadan. dan mag zij het paradijs binnen treden door welke deur ze maar wilt. in de islam is het eigenlijk zo: is je gebed goed, dan is alles goed. goede daden beginnen met een goede intentie en de aanbidding van Allah. als je 5x per dag bid ben je dus inderdaad de hele dag bezig met je geloof. steeds een moment voor jezelf en jouw heer. wie zich dan nog bezig kan houden met verboden zaken heeft een hele verkeerde intentie te pakken. (uitzonderingen daargelaten. het is niet zo als je drugsverslaafd bent dat je dan niet 5x per dag kan bidden. het gebed is altijd het belangrijkste.het gebed zal jou dan juist kunnen helpen om je leven weer op te pakken en je bewust te maken, eigenlijk een beetje te vergelijken met mediteren.)

een paar pagina's terug had ik een aantal links geplaats. daar moet je vast en zeker uitgebreider antwoord op je vraag kunnen vinden. ik hoop dat je daar iets mee kan

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 15:14

FaberSmid schreef:
Kuggur schreef:

God heeft boodschappers gestuurd naar ieder volk om de islam te verspreiden, met een reden. het is dus niet zo dat de islam bv enkel voor arabieren is. maar voor iedereen. iedereen heeft van nature de aanleg om in de 1heid van God te geloven. dat bedoel ik ermee. iedereen kan toch ook christen worden? het is niet zo dat je uit een bepaald land moet komen of van een bepaald volk moet zijn. ieder mens wordt uitgenodigd tot het geloven in God, ieder mens heeft hiervan wel eens gehoord, het is aan het individu zelf om het wel te geloven of niet. geen mens kan je geloof afpakken

mag ik dan op mijn beurt vragen waarom jij het zo'n twijfelachtige uitspraak vind?

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 15:18

Moll schreef:

moslims geloven niet dat de islam gecreeerd is doro de mens maar door God

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 15:18

phormicola schreef:
Zeer interessant! Ben ook al heel erg lang geinteresseerd, maar heb nooit actief verdiept :o Heb vroeger wel twee moslim vriendinnen gehad, was altijd welkom en vooral op hun suikerfeesten :))

Heb eigenlijk alleen maar goede ervaringen met moslimmers. Zal toch eens naar een moskee gaan.

Jameyskatje, ik zag op de moskeewijzer dat er verschillende stromingen zijn. Bij mij om de hoek zit een Indonesische moskee. Zijn er veel verschillen en wat kan ik verwachten?

Please? :)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 15:28

jameyskatje schreef:
Moll schreef:

Even voor de duidelijkheid, ik hang geen enkel geloof aan. Maar geldt hetzelfde niet voor het Christendom? Ook die zijn toch van mening het woord van God te volgen?

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 15:32

phormicola schreef:

Hoi,
leuk bericht! mooi om te lezen!

moslimmers,, grappig woordt haha

klopt, er zijn verschillende stromingen. de islam heeft bv 77 takken. meest bekend is bv het soenisme en bv de sjiieten. ook zijn nederlandse moskeeen vaak opgericht uit een etnische gemeenschap, bv een turkse gemeenschap, een marokkaanse etc, maar uiteraard zijn deze voor alle afkomsten toegankelijk. over het algemeen zijn de soenitische moskeeen in de meerderheid (eigenlijk wel ' de reguliere moskee' te noemen) je merkt weinig van de achtergrond van zo'n moskee is mijn ervaring. alleen dat er in de ene bv meer turken zitten en bij de andere meer marokkanen. turkse moskeeen hebben naast gebedsruimte zijn vaak nog veel meer taken, zoals een winkel, theeruimte, jongerenruimte etc. andere moskeeen vervullen deze rol ook steeds meer.

leuk dat je die site hebt bezocht!

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 17:23

jameyskatje schreef:
FaberSmid schreef:
[

God heeft boodschappers gestuurd naar ieder volk om de islam te verspreiden, met een reden. het is dus niet zo dat de islam bv enkel voor arabieren is. maar voor iedereen. iedereen heeft van nature de aanleg om in de 1heid van God te geloven. dat bedoel ik ermee. iedereen kan toch ook christen worden? het is niet zo dat je uit een bepaald land moet komen of van een bepaald volk moet zijn. ieder mens wordt uitgenodigd tot het geloven in God, ieder mens heeft hiervan wel eens gehoord, het is aan het individu zelf om het wel te geloven of niet. geen mens kan je geloof afpakken

mag ik dan op mijn beurt vragen waarom jij het zo'n twijfelachtige uitspraak vind?

wie is God? en wanneer zou hij deze boodschappers hebben gestuurd? en is deze zo genoemde boodschapper Mohamed of is dit Christus, en was het nou Mozes die zijn zoon moest offeren of zijn broer zoals in de Coran word beschreven.
hoe oud zijn de Evengelie van het Christendom, en hoe oud is de Coran? hoelang bestaat de Mensheid dan?
en hoe komt het dan dat God, Jehova, Allah of hoe deze dan ook mag heten in de tijd van de kruistochten zoveel bloed heeft gekost?

dat een mens wil geloven is zijn goed recht, en dat ze daar hun zo genoemde verlichting en rust in kunnen vinden ook prima, alleen maar respect voor iemand die zijn rust en zijn levenswijze op die manier wil laten voorleggen.
Echter begrijp ik niet van het Christendom nog het Moslim geloof dat de mensen die niet geloven, of aanhanger zijn van de Darwin theorie, minder zijn dan zij...

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 17:24

jameyskatje schreef:
Moll schreef:

Maar wat of wie is god?

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 19:13

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 19:17

Volgens het Christendom is Jezus God toch? Vind dat allemaal zo krom :') De islam is daar iig een stuk duidelijker over.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 19:41

Ik sta best negatief tegenover de Islam. Ik vind bijvoorbeeld, dat een Bourka afgeschaft moet worden in Nederland. Een gewone hoofddoek, oke, doe ik niet moeilijk over. Ik heb ook wel eens een pet op mijn hoofd!

Een bourka vind ik gewoon heel vervelend. Ik kan de ogen niet zien wanneer je tegen iemand praat, en ik ben altijd bang dat er een vies oud mannetje onder zit, met een bom erbij ofzo.

Ik denk dat het vooral de media-invloed is. Die film die Wilders heeft gemaakt, die bracht ook veel vraagtekens op.

Er zijn zoveel moslims die moorden in de naam van Allah, ten eerste vind ik dat respectloos tegenover Allah (klinkt stom, maar t is wel zo.) en ten tweede, is er geen Islaamse versie van "Gij zult niet doden?" "Heb uw naasten lief".

Wat ik eerder las, de Islam is niet verkeerd, de moslims zijn verkeerd.
Hierbij zijn er natuurlijk áltijd uitzonderingen.

Sorry als ik hiermee iemand kwets, dit is absoluut níet mijn bedoeling!

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 19:44

Marjoow schreef:
Ik sta best negatief tegenover de Islam. Ik vind bijvoorbeeld, dat een Bourka afgeschaft moet worden in Nederland. Een gewone hoofddoek, oke, doe ik niet moeilijk over. Ik heb ook wel eens een pet op mijn hoofd!

Er zijn zoveel moslims die moorden in de naam van Allah, ten eerste vind ik dat respectloos tegenover Allah (klinkt stom, maar t is wel zo.) en ten tweede, is er geen Islaamse versie van "Gij zult niet doden?" "Heb uw naasten lief".

Maar een burqa is voor zover ik weet ook helemaal niet verplicht in de Islam, het zijn echter wel meestal Moslims die zo'n ding dragen :)

En ja, daar is idd een Islamitische versie van, maar er zijn helaas ook mensen die mijns inziens misbruik maken van de Islam en geen echte Islamiet zijn.

En ik denk dat het absoluut kan dat Fitna (die film) je mening negatief beïnvloed heeft, want Wilders schetst een heel ander beeld van de Islam dan vrijwel alle Moslims hebben :)

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 19:46

phormicola schreef:
Volgens het Christendom is Jezus God toch? Vind dat allemaal zo krom :') De islam is daar iig een stuk duidelijker over.

nou dan klopt het geen wat u weet over het geloof niet helemaal, christus was de zoon van God, hij was dus volgens het boek Goddelijk, echter, het vreemde wat er in het Christendom is dat er in oude testamend staat geschreven: Gij zult geen andere goden voor mijn aangezicht hebben, Gij zult u voor die niet buigen, noch hen dienen, want Ik, de Here, uw God, ben een naijverig God..." (Exodus 20:3-5)
en dus ook geen afgoden eeren dus geen beelden zoals het lichaam van Christus hangend aan een kruis, raar dat het grootste Christelijke geloof dit wel doet :?

en dan staat er dus ook dit geschreven :Jesaja 44:6 Zo zegt de Here, de Koning en Verlosser van Israël, de Here der Heerscharen: Ik ben de eerste en Ik ben de laatste en buiten Mij is er geen God.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 19:49

Heino schreef:
Marjoow schreef:

Maar een burqa is voor zover ik weet ook helemaal niet verplicht in de Islam, het zijn echter wel meestal Moslims die zo'n ding dragen :)

En ja, daar is idd een Islamitische versie van, maar er zijn helaas ook mensen die mijns inziens misbruik maken van de Islam en geen echte Islamiet zijn.

En ik denk dat het absoluut kan dat Fitna (die film) je mening negatief beïnvloed heeft, want Wilders schetst een heel ander beeld van de Islam dan vrijwel alle Moslims hebben :)

Vooral de uitspraken dat de Islam over de wereld zou heersen staan me totaal niet aan ;)

In Moslimlanden is een Burqa wel verplicht voor vrouwen volgens mij ;)

Al Quaida is toch ook een Islamitische groep? Of zeg ik nu iets heel doms :o

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 19:53

Marjoow schreef:
Al Quaida is toch ook een Islamitische groep? Of zeg ik nu iets heel doms :o

Al Quaida opereert wel onder de noemer Islam volgens mij ja. Maar ze gedragen zich verre van Islamitisch ;)

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 19:55

@Marjoow

how how maar daar gaat de bijbel ook van uit hoor over totale heersing van de wereld, wanneer Jezus Christus terug zal keren op aarde.