Heb jij schulden?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Heb jij een schuld en zo ja hoeveel?

nee geen schulden (hypotheek telt niet mee)
584 (67%)
ja, <1000 euro
83 (9%)
ja, 1000-3000 euro
56 (6%)
ja, 3000-5000 euro
39 (4%)
ja, 5000-10.000 euro
38 (4%)
ja, > 10.000 euro
70 (8%)

Totaal aantal stemmen: 870

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 20:30

Het 'voordeel' van een studieschuld bij de IBG is dat je aflost naar draagkracht (als je dat aanvraagt tenminste). Dus geen baan of erg laag inkomen, betekent (nog) niet aflossen.

Overigens had ik meer moeite met het afsluiten van een hypotheek dan met het opbouwen van mijn studieschuld. En ben ik erg moeilijk als het om geld uitgeven gaat..

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 20:44

rainbow8 schreef:
Soms kan je niet anders door omstandigheden.............. Of het is niet geheel jou schuld............. Mijn lover heeft een schuld uit zijn huwelijk meegenomen. Zijn ex had zo'n €40.000,00 aan schulden gemaakt waar hij niets van wist.............. Het grootste gedeelte heeft hij daarvan weggewerkt. De rest hebben we in de hypotheek verwerkt......... Dus het is niet altijd eigen schuld dikke bult.

Het kan inderdaad zo gebeurd zijn...
Ik zat altijd bovenop mijn geld, maar een ex die schulden heeft gemaakt, een paar zieke beesten en een baan kwijt met baas die weigert uit te betalen en geen rechtsbijstand en een paar maanden wachten op je ww...
Het is moeilijk om er weer uit te komen dan.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 20:49

ik had op 40% van mijn personeel loonbeslagen liggen.............

iets minder dan de helft!! dat is veel, heel veel!

ik ben ook van mening dat er veel mensen door een beetje pech, behoorlijk in de schulden kunnen komen te zitten.

betaal eens een maand je ziektekosten niet........ hoppaaahaa gelijk dubbelop! en tja......... dan gaat het hard!

niet kunnen betalen kost zoveel geld!

marleen_88

Re: Heb jij schulden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 20:52

Ik heb studieschuld bij m'n ouders haha!
Zij hebben collegegeld voorgeschoten, dit moet ik nog terug betalen. Het is nu nog maar 150 euro hoor. :)

Stephanie_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 20:53

ik heb wel schulden geen belachelijke bedragen maar wel 2500 euro waar nu ook een fiks rente bedrag op komt en het is niet eens mijn fout dat die schulden zijn gekomen (van een familie lid ) voor meer info pb

baal er vreselijk van maar we doen ons best om alles op te lossen en af te betalen

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 21:13

Ik heb gelukkig geen schulden en wat dat betreft heb ik gewoon geluk gehad met mijn ouders. Ze betaalden mijn school en hebben ervoor gezorgd dat ik nu als volwassene een leuke spaarrekening achter de hand heb. Voor noodgevallen.

Dhani

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 21:22

ik heb heel erg in de schulden gezeten. door mijn exvriend.
Het was zo dat ik van huisuit niet had meegrkregen hoe dat moest! en door omstandigheden kon ik niet meer thuis wonen dus ben ik met mijn exvriend gaan samen wonen.

hij zei dat hij het allemaal wel kon. en dat hij zelfs de rekekingen voor zijn vader betaalde.
dus ik liet het aan hem over! na een paar maanden kwam ik er achter dat er geen rekeingen werden betaald en dat mijn exvriend geldziek was. hij werk heel wanhopig als er geen geld was maar werken had hij geen zin in.

daar is hij steeds ( terwijl hij zei dat hij ging werken ) de stad in geweest om abbo`s af te sluiten met een hele duren telefoon. en die dan vervolgens te verkopen! ook op mijn naam kreeg hij dat voor elkaar ( vraag me niet hoe ), dus uit eindelijk hadden we allebij! wel 10 of 12 abbo`s op onze naam staan maar die werden niet gebruikt. dat liep op tot duizende euro`s aan schuld.

ondertussen heb ik in het schuldhulpverlening gezeten, en ben ik nu voorledig schuldvrij! en kan ik met mijn 25ste nog een mooi nieuw leven opbouwen zonder schulden! het was moeilijk die tijd in de schuldsanering, maar ik ben heel blij dat ik het volgehouden heb, en daarna een cursus gedaan heb om alles kwa rekeningen en geld om gaan te leren.

Ik ben nu 1,5 jaar uit de schuld sanering. en het gaat super goed! ik ben dus heel blij dat ik deze kans heb gekregen, en dat ik nu op nieuw kan beginnen ;)

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 22:14

Arabesk schreef:
zo'n 47 bokkers hebben ingevuld dat ze >10.000 euro schuld hebben en ik kan me niet voorstellen dat ze alle 47 een opleiding tot piloot hebben gedaan :\

goh dan ben je wel klaar zeg met zo'n hoge schuld %)

Ik ben één van die 47 ;). Geen piloot, wel fiscalist, dus ik verdien ook niet zo slecht. Heb overigens nergens een achterstand met betalen oid hoor en kom meer dan makkelijk rond. Ik heb er bijvoorbeeld voor gekozen om onze nieuwe auto voor de helft direct te betalen (zodra die geleverd wordt) en de helft in drie jaar renteloos. Niet omdat ik het geld niet heb, maar omdat ik het liever laat oprenten op mijn spaarrekening + een buffer voor eventuele noodgevallen achter de hand houd. Ik weet via mijn werk wel hoe die constructies werken. De kredietverstrekkers kunnen er geld aan verdienen doordat ze proberen je extra producten aan te smeren. Als je daar niet op ingaat is er niks aan de hand.

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 22:17

nu is de vraag, heb jij schulden, maar waar ik dan nieuwsgierig naar ben, hoe kom je van de schulden af, en dan bedoel ik niet de studieschuld of de hyputheek...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 22:18

Ik durf geen schulden aan te gaan, zelfs niet voor een paardje als is het maar 4000 euro.

Ik ben zo opgevoed, als je het niet hebt, kun je het niet uitgeven, wil je het hebben, ga je maar sparen....

Ik heb al slapeloze nachten gehad van de hypotheek....heb altijd gehuurd en ineens had ik een gigaschuld op mijn naam staan......dan ook de enige...

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 22:19

jannie86 schreef:
nu is de vraag, heb jij schulden, maar waar ik dan nieuwsgierig naar ben, hoe kom je van de schulden af, en dan bedoel ik niet de studieschuld of de hyputheek...

Overzicht van je inkomsten en uitgaven (vast en variabel), goed bijhouden en kijken waar je op kan besparen. Dat gebruiken om af te lossen. "Dubbeltje op z'n kant" terugkijken :P?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 22:20

Nicolletje schreef:
rainbow8 schreef:
Soms kan je niet anders door omstandigheden.............. Of het is niet geheel jou schuld............. Mijn lover heeft een schuld uit zijn huwelijk meegenomen. Zijn ex had zo'n €40.000,00 aan schulden gemaakt waar hij niets van wist.............. Het grootste gedeelte heeft hij daarvan weggewerkt. De rest hebben we in de hypotheek verwerkt......... Dus het is niet altijd eigen schuld dikke bult.

Het kan inderdaad zo gebeurd zijn...
Ik zat altijd bovenop mijn geld, maar een ex die schulden heeft gemaakt, een paar zieke beesten en een baan kwijt met baas die weigert uit te betalen en geen rechtsbijstand en een paar maanden wachten op je ww...
Het is moeilijk om er weer uit te komen dan.

Idd schuld heb je zo, zo had ik nog part time uitzendwerk, en manlief raakte baan kwijt vorige zomer. 4 maanden ww en dat is maar 70% en dan ook nog op wachtgeld, dan gaat het hard hoor. Dan krijg je wel eens een natte rug als je dan rekeningen krijgt....gelukkig goed gekomen, maar dat zing je met een hypotheek niet lang uit, dan gaat de spaarrekening snel. idd schulden heb je zo als je ongewild in de sh*it komt.

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 22:28

KiWiKo schreef:

Wow :7 das echt heel veel..... te veel

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 22:29

russel schreef:
Ik durf geen schulden aan te gaan, zelfs niet voor een paardje als is het maar 4000 euro.

Nou is het bij een paard ook zo dat als je het geld niet eenvoudig bij elkaar kunt sparen, je naar alle waarschijnlijkheid ook de vaste kosten niet op kunt brengen. Als je gewoon 300 euro per maand beschikbaar hebt voor evt onderhoud van een paard, heb je na een jaar immers ook de vaste kosten bijeen.

Citaat:
Ik ben zo opgevoed, als je het niet hebt, kun je het niet uitgeven, wil je het hebben, ga je maar sparen....

Dat werkt niet altijd zo. Soms moet je investeren, als de kosten bv hoger oplopen door niks te doen (essentiele zaken in huis bijvoorbeeld, die schade kunnen veroorzaken als je het niet aanpast.) Een kleiner voorbeeld is als je door geldgebrek niet op een sollicitatie zou kunnen verschijnen... Sparen voor wat je wilt is een goed uitgangspunt, maar het is geen wet van Meden en Perzen - goed financieel inzicht is denk ik vooral om daar onderscheid tussen te kunnen maken: wat is belangrijk, wat niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 22:56

Nu is het zo dat mijn paarden aan huis staan, dus die 300 per maand, zou ik ze alle 4 voor kunnen doen...

Maar even 4000 op tafel leggen voor een paard, is dan weer een uitgave. Ik hou die liever op de spaarrekening voor als er wat gebeurd.

Wij hebben altijd reserve die we vasthouden voor enge dingen.

Essentiele dingen die schade zouden kunnen geven als je ze niet aanpast, heb ik geen beelden bij. Wij onderhouden op tijd onze zaken en gebruiken goede spullen. Het laten verslommeren zodat er schade komt en een lening genomen moet worden, kan ik niet zo gauw bedenken, ben wel beniewd wat jij in gedachte had.

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 23:09

KiWiKo schreef:

ik ben ook van mening dat er veel mensen door een beetje pech, behoorlijk in de schulden kunnen komen te zitten.

betaal eens een maand je ziektekosten niet........ hoppaaahaa gelijk dubbelop! en tja......... dan gaat het hard!

niet kunnen betalen kost zoveel geld!

Dat is veel zeg.

Maar inderdaad wat je zegt, het kan snel gaan.

Myra87

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 23:26

Schuld bij ib groep, verder niet, kan ook niet rood staan, wil ik absoluut niet

Soph12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 23:28

ik heb 2500 euro schuld bij de IBgroep in de 4 jaar dat ik nu studeer. Vind ik prima, nu kan ik mooi coschap lopen i het buitenland en later verdien ik het als het goed is makkelijk weer terug.

Yellowcab

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 00:34

russel schreef:

Ik heb al slapeloze nachten gehad van de hypotheek....heb altijd gehuurd en ineens had ik een gigaschuld op mijn naam staan......dan ook de enige...

Als je een paard niet kunt betalen moet je die niet nemen nee. Een paard is een luxe niet van levensbelang en vind het ook belachelijk als je daar een lening voor zou nemen. Een hypotheek zie ik niet echt als een lening, dat is een investering. Net als een verbouwing of een studieschuld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 01:40

jep, studie, al aan het afbetalen, niet zoveel last van per maand gelukkig :)

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 01:58

Ehm, over de opmerking over niet weten wat er aan een huis zou kunnen moeten gebeuren, hier in de buurt komt de palenpest massaal voor, dat betekent een funderingsherstel. Dat is pas een aantal jaar geleden vast gesteld, diegenen die net daarvoor hebben gekocht zijn knap zuur.

Ik heb geen schulden meer, gelukkig! Had eerst heel veel schulden (hoewel, als ik sommigen zie viel het bij mij best mee). Hele zaakje afgelost, werd ik tijdens ziekte werkloos en pats, 10 volle maanden geen cent inkomen gehad maar wel rekeningen. Bingo! Zat ik weer! Vrijwillige schuldsanering aangegaan en nu ben ik helemaal schoon en heb zelfs een spaarcentje. Wie had dat 2 jaar geleden durven denken!

Deri

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 06:04

Ik heb 200 schuld bij menzis..
Was even fout gelopen met betaling via de gemeente (waardoor ze zeggen dat decenber en februari niet zijn betaald)

Omdat het volgens de gemeente al is betaald kan ik niks.
Ik heb een kwartaallimiet van 500 euro waardoor ik oude schulden kon aflossen, maar heb niks achter de hand gehad om onverwachte dingen af te kunnen lossen.

Dus nu sta ik aan het eind van de maand altijd -500, dan is mijn huur betaald, telefoon, en menzis, en houd ik 35 euro over voor boodschappen/verzorging/schoonmaak.

Het banketstaaf is, ik heb in princiepe genoeg per maand om alles van te betalen qua vaste lasten, maar komt er iets onverwacht extra's bij ben ik de banketstaaf...
Zoals dit dus met de menzis, ben nog steeds bezig dit op te lossen..

neres

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 08:25

russel schreef:

russel, ik dacht dat ik de enige was die er van wakker heeft gelegen. Nadat ik mijn huis heb gekocht heb ik weken met een heel naar gevoel rond gelopen. daar gaat mijn vrijheid nu heb ik schuld. Heel vreemd gevoel.

Gelukkig ook de enige schuld :)

rainbow8

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 08:31

kiwi1990:
Als de gemeente zegt dat het betaald is....... dan kan je daar toch een bewijs van vragen?? Die kan je dan aan menzis laten zien........ Of denk ik nu te simpel??

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 08:37

Ik ben sinds zaterdag schuldloos.

Niet veel, maar stond toch bijna 300 euro rood. Gelukkig heeft mijn lieve mama het opgelost. En nu kan ik heerlijk sparen :D