Slaan is onmacht

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 18:08

stef schreef:
Yamcha schreef:
Ik vind dat zulke mensen geen kinderen zouden moeten willen opvoeden. Is gedoemd te mislukken.

Tja, ik ben van mening dat sommige mensen niet eens kinderen zouden mogen krijgen, maarja, elke boerenlul mag het, zijn geen regeltjes voor...

mensen die doorslaan (letterlijk) zijn we het denk ik allemaal over eens, dan heb je het echt over lichamelijke mishandeling. Maar gewoon een corrigerende tik zie ik nog steeds het probleem niet van, en heb ook nog geen argumenten langs zien komen die me overtuigen

Eens.

't Is belachelijk dat je voor alles diploma's moet hebben, behalve voor kinderen krijgen, terwijl daar zo onwijs veel mee mis kan gaan.....

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 18:09

nogmaals nann: Ik vraag jou of ik dan kennelijk geestelijk mishandeld ben, en jij reageert bevestigend
Heb de quote er maar even bijgezocht:

_Nann_ schreef:
stef schreef:
nann: Dan ben ik dus geestelijk mishandeld.... kan ik nu nog de kinderbescherming inschakelen of?

Nou blijkbaar wel ja, als jij het zeflde idee nu hebt.. dat kinderen een tik geven goed is... heeft dat dus wel een slechte invloed op je gehad.

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 18:10

stef schreef:
nogmaals nann: Ik vraag jou of ik dan kennelijk geestelijk mishandeld ben, en jij reageert bevestigend
Heb de quote er maar even bijgezocht:

_Nann_ schreef:

Nou blijkbaar wel ja, als jij het zeflde idee nu hebt.. dat kinderen een tik geven goed is... heeft dat dus wel een slechte invloed op je gehad.

Als je het zo wilt zien... ik keur het gewoon niet goed zo'n pedagogische tik.
( mijn ouders hebben dat bij mij ook gedaan vroeger)

LadyMadonna

Re: Slaan is onmacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 18:13

ik zie niks zo, ik kopieer alleen jou woorden. En stel je reactie dus niet op prijs. Misschien moet je eerst nadenken voor je een reactie post?

Maar goed, wat is er dan mis met een tik (en dan heb ik het dus niet over slaan) want ik heb nog steeds geen overtuigende argumenten gezien

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 18:15

stef schreef:
ik zie niks zo, ik kopieer alleen jou woorden. En stel je reactie dus niet op prijs. Misschien moet je eerst nadenken voor je een reactie post?

Maar goed, wat is er dan mis met een tik (en dan heb ik het dus niet over slaan) want ik heb nog steeds geen overtuigende argumenten gezien

In een discussie kunnen idd reacties voorkomen waar niet iedereen blij mee is, sorry als ik je tere ziel gekrenkt heb. :o

Wat er mis mee is? Nou alles misschien?
Hoe vaak moet ik het nog zeggen?
IK VIND dat een tik geven Niets maar dan ook NIETS met opvoeden te maken heeft, dat is puur handelen uit onmacht.
Jeetje ben hier zo klaar mee, het maar goedpraten van iets wat eigenljk gewoon niet moet kunnen.

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 18:25

Aranel schreef:
Roane schreef:
Wat zijn dan gelijkwaardige methodes voor de oudere kinderen dan a la 21 Aranel? :)

Dan let ik nooit zo op met mijn colleges, vind jongere kids interessanter :Y)
Haha nee, ik denk dat je met oudere kinderen door overleg heel wat kunt bereiken, ook oudere 'kinderen'/ jongvolwassenen vinden het fijn om een beloning of compliment te krijgen als ze goed gedrag vertonen. Als een puber een compliment of een andere fijne consequentie krijgt omdat hij of zij op tijd thuis was, zal hij of zij dat de volgende keer waarschijnlijk eerder doen dan wanneer ouders er geen woord aan vuil maken dat hij of zij keurig op tijd thuis was.

Hoop dat je het een beetje snapt :Y)

Zo makkelijk is het niet.
Naar mate ze ouder worden, blijken ze toch wel eens dingen te doen, die je nooit van ze had verwacht.
Ik was ook altijd van mening, dat de fout bij de ouders lag, als jongeren in de fout gaan. Maar dat is niet
waar. Zelfs uit het meest fijne, gelukkige milieu kunnen ze dingen doen, die je werkelijk nooit van ze had
verwacht. Dan kan je praten als brugman, maar niets helpt.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 19:23

Ik heb zelf niks tegen een corrigerende tik, wel tegen slaan. Mijn moeder heeft me heus wel een aantal keer een corrigerende tik gegeven. Vaker dan mijn vader, maar voor mijn vader ben ik voorzichtig, hij wist namelijk geen maat te houden en sloeg als zijn lont op was, vaak was het op dat moment geheel niet of niet geheel terecht.

Van mijn moeder ben ik niet slechter geworden, echt niet. Van mijn vader heb ik wel degelijk de schade zitten.

Naar dieren toe ben ik trouwens net zo. De hond heeft van mij ook wel eens een tik op zijn snuit gehad. Ik heb een aantal paarden ook wel eens een lel gegeven. Zelfs wel eens echt geschopt, laatst nog bij een manegepony.
Bij binnenkomst moest die al met mijn stem gewaarschuwt worden (i.v.m. bijten) en bij het zadelen wilde ze uithalen, ik was echter sneller.
Op dat moment was ik kind aan het helpen en ik heb haar toen ook uitgelegd wat er gebeurde en waarom ik zo reageerde, redelijk vlot daarna kwamen nog twee meisjes en die zaten een beetje te klieren naar de pony. Ook die spreek ik dan direct bestraffend toe, houden ze niet op stuur ik ze weg.
Maar zelfs op de manege is het me wel voorgekomen dat ik er één een tik verkocht. Niet hard, niet grof, maar wel degelijk duidelijk. Ook maar weinig gezeur over gehoord, ze wisten het zelf namelijk net zo goed.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 20:06

_Nann_ schreef:
Het blijft idd mijn mening en jij hebt de jouwe en als jij daar niets aan overgehouden hebt, prima da's alleen maar fijn voor je.

Zo is het :j

_Nann_ schreef:
Ik ben er gewoon niet voor om een kind een tik te geven,
en ik heb nergens gezegd dat ik het zo goed weet, het blijft ook maar mijn mening/ mijn visie.

Wat is dit dan:

Citaat:
En ga mij alsjeblieft niets over psychologie vertellen

Komt op mij over alsof je het allemaal al lang weet en niemand jou maar iets hoeft te vertellen....

_Nann_ schreef:
Slaan = not done, omdat het gewoon zwak is om je kind uit wanhoop een tik te verkopen, Daarom.
Dan heb je als ouder iets fout gedaan in je opvoeding als je kind je toch tot zover weet te drijven.

Deze uitspraken van jou, gebaseerd op puur gevoel en niet op feiten...Sorry, maar daar kan ik niks mee. Ik vind het prima dat je slaan 'not done' vind, maar geef dan duidelijk aan waarom. Wanneer je dat niet kan: Met alle respect, maar wie denk je wel niet dat je bent om over een ander en zijn opvoeding te oordelen?

Dan moet je niet aankomen met spreuken als: 'Het is wel onmacht'. Daar weet jij namelijk overduidelijk niks van...Anders had je het wel kunnen beargumenteren, toch?
Laatst bijgewerkt door Adil op 08-02-10 20:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 20:08

odetteke schreef:
Adil18 schreef:
Ik was juist niet bang en onzeker omdat ik zoveel structuur en duidelijkheid in mijn opvoeding heb mogen genieten :j

Maar zoals ik al eerder zei, die structuur en duidelijkheid kan je ook zonder "didactische tik" geven.

Helaas bij mij wel...Ik was van tijd tot tijd helaas een hele vervelende poepzak... :o

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 20:10

Echt slaan, zoals dat gebeurd bij gevechten in kroegen, vind ik altijd érg kansloos. Vind het zelf ook verschrikkelijk om bij zoiets in de buurt te zijn... :=

Een corrigerende tik, moet kunnen vind ik. Die heb ik vroeger ook regelmatig gehad en nee, ik ben er niet minder door geworden.
Denk zelfs dat ik er harder door ben geworden. :)

corinep

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 20:27

Ik heb 1 keer een klap voor me kop gehad van me vader en dit was inderdaad uit onmacht. Ik was zo verschrikkelijk vervelend en ik bleef maar doorgaan en doorgaan en doorgaan en praten had helemaal geen ene zin. Toen kreeg ik een klap en daar schrok tie zelf van. Ik niet en ben toen weggelopen, uiteindelijk wel weer terug naar huis gegaan en heb t m nooit kwalijk genomen. Was een hoop miscommunicatie toen wat ook mijn schuld was(was al 18).

Sassieja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 20:44

Ik moet zeggen, dat ik niet van het 'snelle' slaan ben, maar heb het wel 1x gedaan. Ik wist niet meer wat ik moest doen, niet wat ik moest zeggen, om een reactie van iemand te krijgen tijdens een ruzie. Tja, en toen heb ik hem geslagen in het gezicht, en toen kreeg ik wel reactie. Maarja, wel inderdaad uit een gevoel van onmacht.

Marleen74

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 20:59

Ik ben vòòr de corrigerende tik.Die zouden ook meer toegepast moeten worden want wat zijn kinderen tegenwoordig vervelend en onbeschoft èn respectloos!!!
Zelfs de allerkleinsten jengelen een hele super markt bij elkaar om hun zin te krijgen.Ouders durfen dan niet op te treden met alle gevolgen van dien.
Mijn kinderen wisten heel snel dat ik me niet in de zeik laat nemen omdat er andere mensen bij staan.......
Ze zijn onderhand 12 en 15 jaar en ik ben blij met hoe ze zijn.Netjes,beschaafd en respect voor mens en dier.Slaan doen we niet meer....De grenzen zijn duidelijk en daarbinnen heb je alle vrijheid.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 21:35

Victory2000 schreef:
Ik ben vòòr de corrigerende tik.Die zouden ook meer toegepast moeten worden want wat zijn kinderen tegenwoordig vervelend en onbeschoft èn respectloos!!!
Zelfs de allerkleinsten jengelen een hele super markt bij elkaar om hun zin te krijgen.Ouders durfen dan niet op te treden met alle gevolgen van dien.

ik denk dat dit niks met het niet uitdelen van de corrigerende tik te maken heeft maar met consequent zijn, nee is nee en niet na wat gezeur toch maar ja, daar krijg je onophoudelijk jengelende en brutale kinderen van.

mijn oudste zoon was ook zo'n klein kereltje die het 1 keer ging proberen in de supermarkt, krijsend op de grond om een zak snoep, ben er bij gaan liggen ook krijsend en toen stond hij met een heel verbaast gezicht op en toen toch maar eieren koos voor zijn geld......een paar jaar later nog erg gelachen, toen een moeder in een reclamespot precies hetzelfde deed, zo zag dat er dus uit voor de andere supermarkt bezoekers. :D

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 21:40

Inderdaad RightOn, als je altijd maar consequent bent zal een corrigerende tik nooit nodig zijn.Kinderen zullen je altijd uit blijven proberen en ook altijd wel over de grens gaan, maar in mijn ogen ben je geen goede ouder als je ooit uithaalt naar je kinderen.
Ik ben dus ook tegen een zogenaamde 'corrigerende tik'. Je zorgt er alleen maar voor dat kinderen bang voor je worden terwijl je lijkt me toch juist wil dat ze respect voor je hebben.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 22:01

RightÖn schreef:
er zijn gebeurtenissen waarbij ik denk dat een tik op de billen wel terecht is......mijn jongste zoon, toen 2 jaar, had er een handje van om mijn dochter die maar anderhalf jaar ouder te bijten.....na een paar keer hem streng toe te spreken, en sorry moeten zeggen tegen zijn zus, beet hij haar nog, tot een keer de tanden er behoorlijk in stonden bij mijn dochter, dochter ontroostbaar....dat is toch ook sneu voor zo'n meisje die geen vlieg kwaat doet, nu is ze 11 jaar en nog steeds totaal geen kattekop, die keer heb ik mijn zoon een pets voor zijn billen gegeven, toen was hij onder de indruk, daarna heeft hij nooit meer gebeten.

maar ik lees hier over een meisje van 15 jaar die nog een tik kan krijgen van haar moeder.....dat zou ik echt nooit doen.

ik zeg niet dat ik tegen een tik op de billen ben hoor mistery......maar om nou te zeggen het moet vaker gebeuren, nee liever niet.

het is ook belangrijk dat je naar het kind zelf kijkt en naar het vergrijp en waarschuwingen die de kleine heeft gehad.....mijn oudste zoon probeerde me in de supermarkt uit, daar hoefde ik alleen consequent bij te zijn. voor zoiets zou ik nooit een tik geven........ mijn dochter is eigenlijk best makkelijk (komt misschien nog :P ) en mijn jongste zoon dacht heel even dat hij dracula was ofzo en daar stopte hij pas mee na een tik op zijn billen, helaas.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 22:10

_Nann_ schreef:
stef schreef:

In een discussie kunnen idd reacties voorkomen waar niet iedereen blij mee is, sorry als ik je tere ziel gekrenkt heb. :o

Dit bedoel ik dus. Jij vind dat ik geestelijk mishandeld ben, dat is IMO een directe aanval naar mijn ouders, en dat heeft niks met respectvol discusieren te maken.

ben benieuwd wat jullie in het volgende geval hadden gedaan:
Moeder staat in de supermarkt af te rekenen bij de kassa. Kindje van ca 3 jaar oud zit in zo;n autotje om een centje te jengelen. Moeder geeft 2x aan dat ze geen centje krijgt omdat ze naar oma moeten, waarom kindje keihard door heel de winkel t rut! naar haar moeder roept. Moeder deed niks, maar ik zag aan haar blik dat ze duidelijk geschrokken was.

MisterV: Waarom ben ik dan niet bang voor mijn ouders? En waarom zijn mijn paarden niet bang voor mij?

Marleen74

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 22:17

Stef,dan volgt er èèn tik en wel zo dat ze het nooit weer in hun hoofd halen om dat tegen mij te zeggen.
En als ze daarna te bang zijn om het nog een keer te zeggen.....heel goed!

En nu nog,met 12 en 15 jaar,zullen ze het niet in hun hoofd halen.....echt niet....en ja uit angst voor wat er dan gebeurt.

Consequent nee dat mag niet,zeggen helpt dan echt niet....dan lopen de kids toch echt fijn over je heen .

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 22:28

nou victory, berg je dan maar, want jou reactie is volgens een aantal hier dus echt not done, die nemen het kind mee naar huis om er thuis over te praten.....

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 22:32

ik pik die sjit ook niet hoor......... ben een makkelijke moeder, met duidelijke grenzen....... ga je over de grens heen.... heb je een probleem :)

en ik heb geen probleem met mijn kind, evenzo ook nooit gehad met mijn paarden waar ik de zelfde attitude bij had :)

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 22:39

Victory2000 schreef:
Mijn kinderen wisten heel snel dat ik me niet in de zeik laat nemen omdat er andere mensen bij staan.......
Ze zijn onderhand 12 en 15 jaar en ik ben blij met hoe ze zijn.Netjes,beschaafd en respect voor mens en dier.Slaan doen we niet meer....De grenzen zijn duidelijk en daarbinnen heb je alle vrijheid.

Ik ben ervan overtuigd dat dit ook zonder tikken kan. Als je je grenzen maar duidelijk stelt en consequent handelt dan is er nooit een tik nodig. Kinderen die de hele supermarkt bijelkaar jengelen hebben blijkbaar door dat wanneer ze een keel opzetten, ze op die manier hun zin door kunnen drijven. Daar zijn de grenzen dan niet duidelijk blijkbaar. Jengelen kan 1x gebeuren en als je dat gelijk duidelijk en goed aanpakt (is geen tik voor nodig) dan is het klaar hoor, dan halen ze dat niet meer in hun hoofd.

Hinata

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 22:51

Ook ik ben voor de corrigerende tik. Heb ze zelf ook gehad en hou nog steeds van me ouders. Mijn kat heeft regelmatig een corrigerende tik nodig en die ligt naast me bed.

Volgens mij is een corrigerende tik gewoon natuur, want denk je dat dieren doen die jongen opvoeden, die geven ook een tik als iets niet mag hoor.

Marleen74

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 23:52

Maikeltje,en hoe doe jij dat dan??Zeggen dat dat niet mag....en dan.....doen ze het nooit meer?

Wat is er zo slecht aan een opvoedkundige tik?
Ik snap die hele discussie daar over niet....

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 00:14

Ik (als moeder) snap niet wat er "leuk" aan is je kind pijn te doen. Dat is ook helemaal niet nodig.

@Hinata
In de natuur vechten/slaan ouders ook heftig onderling, dat zouden wij ook niet accepteren van onze echtgenoot.

nobel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 01:03

Niks mis met een corrigerende tik.
Ik werd vroeger 2x gewaarschuwd ging ik dan door dat kon ik een tik verwachten.
Wellicht zijn er kinderen van 6 waar je een verschrikkelijk diep gesprek mee kan voeren over de uitleg waarom iets niet mag en je dat als ouder niet leuk vindt, maar helaas was ik blijkbaar niet dermate intelligent ;-)
Mijn moeder zal er heus geen plezier uit gehaalt hebben, maar het werkte prima.
Ik kende mijn grenzen en wist dat ik te ver ging.
Kinderen gaan niet dood van een corrigerend tikje noch houden ze er levenslange trauma's aan over.
Als sommige ouders andere oplossingen kennen " good for them", maar ik vind niks mis met de 1,2,3 tik methode (1e waarschuwing etc)

Mocht ik later als ik groot ben (zei ze op haar 30e :-) ) ooit kinderen krijgen dan sluit ik een corrigerende tik niet uit en zo denkt mijn partner er ook over.