draag jij écht bont (kraag)?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Moggsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 15:39

Het is maar hoe je in elkaar steekt.
Een bontdrager, een jager, een vleeseter, een leerfreak, het kunnen allemaal dierenliefhebbers zijn, waarom niet.
En een veganist kan makkelijk een hekel aan dieren hebben.
En wie niet van dieren houd zit ook niet op Bokt denk ik.
Dan zit je op een anti dieren forum.

ilse86

Re: draag jij écht bont (kraag)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 15:41

daar zit wel wat in ;)

Galeobdolon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 15:43

Moggsy schreef:
Het is maar hoe je in elkaar steekt.
Een bontdrager, een jager, een vleeseter, een leerfreak, het kunnen allemaal dierenliefhebbers zijn, waarom niet.
En een veganist kan makkelijk een hekel aan dieren hebben.
En wie niet van dieren houd zit ook niet op Bokt denk ik.
Dan zit je op een anti dieren forum.

ik zie toch wel degelijk een connectie.

een jager(een goede natuurlijk) vind ik trouwens ook best diervriendelijk. er worden niet zomaar random dieren afgeschoten.

ik zeg niet dat alle leerdragende vleeseters geen dierenliefhebbers zijn, ik begon alleen over dat als je bont haat vanwege het dierenleed(want dat is het argument gegeven in de startpost) je leer en vlees ook wel zielig moet vinden.

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 15:43

Ik zal nog een balletje opgooien: wat dachten jullie van donzen dekbedden, jassen etc? Hoe wordt het dons verkregen? Ik heb me wel eens laten vertellen dat je dat ook niet wilt weten.

Moggsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 15:45

Dat wil je ook niet weten.
Dan hebben we het echt over dierenleed en zieligheid.
De kookpan is dan heel humaan.

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 15:47

volgens mij is dat gewoon restafval van slacht hoor

Moggsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 15:49

Nee hoor, ganzen worden geplukt en de veren groeien weer aan.
Tot de volgende pluk.
Met eenden idemdito.
En dit ritueel is niet echt prettig voor de dieren.

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 15:52

is vanaf 2000 verboden lees ik net.

Moggsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 15:54

Helaas in het buitenland niet.

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 15:55

ook, maar daar wordt het niet zo trouw nageleefd geloof ik

Maripossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 15:56

Ik denk dat er wel een verschil is tussen leer en bont. Bont komt van dieren die speciaal gefokt worden voor de vacht en niet goed behandeld worden, en voor zover ik weet komt leer vooral van dieren die al geslacht werden voor het vlees. Ik vind het alleen maar goed dat je alles van een dier gebruikt, anders gebeurt er toch niets mee en is het nutteloos.
Ik vind wel dat dieren goed behandeld moeten worden, voor de vleesindustrie én de bont-industrie. In zekere zin zou je kunnen zeggen dat het dragen van niet-biologisch bont en het eten van niet-biologisch vlees even erg zou zijn, maar toch denk ik dan dat bont makkelijker te vervangen is dan niet-biologisch vlees. Nepbont is veel goedkoper dan echt bont, terwijl biologisch vlees juist duurder is dan niet-biologisch vlees.

Moirsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 15:56

bokt2010 schreef:
Sabinee__ schreef:
Ja hoor ik draag bont.

En waarom?
En ben je er anders door gaan denken na dit topic?

Omdat het mooi is, lekker warm en toevallig in de mode is en bij mijn stijl past :Y) .
En nee ik ga hier echt niet anders van denken, omdat het toch wel word gedragen die jas die hangt daar toch al of ik hem nou koop of het buurmeisje.
Die ene jas meer of minder kijkt niemand vanop.

Ohja, En van wat voor materiaal zijn jou zadel en hoofdstel gemaakt? :D

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 15:58

bont?

Moirsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 15:58

Maripossa schreef:
Ik denk dat er wel een verschil is tussen leer en bont. Bont komt van dieren die speciaal gefokt worden voor de vacht en niet goed behandeld worden, en voor zover ik weet komt leer vooral van dieren die al geslacht werden voor het vlees. Ik vind het alleen maar goed dat je alles van een dier gebruikt, anders gebeurt er toch niets mee en is het nutteloos.
Ik vind wel dat dieren goed behandeld moeten worden, voor de vleesindustrie én de bont-industrie. In zekere zin zou je kunnen zeggen dat het dragen van niet-biologisch bont en het eten van niet-biologisch vlees even erg zou zijn, maar toch denk ik dan dat bont makkelijker te vervangen is dan niet-biologisch vlees. Nepbont is veel goedkoper dan echt bont, terwijl biologisch vlees juist duurder is dan niet-biologisch vlees.

Zo ver ik weet worden dieren ook geslacht om het leer ;) .

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 16:00

Citaat:
Omdat het mooi is, lekker warm en toevallig in de mode is en bij mijn stijl past :Y) .
En nee ik ga hier echt niet anders van denken, omdat het toch wel word gedragen die jas die hangt daar toch al of ik hem nou koop of het buurmeisje.

Ik vind dit best wel een domme opmerking. Als de meesten zo denken maakt het natuurlijk superveel uit. Echt bont is ook niet in de mode?

Het kan me weinig schelen of iemand bont draagt of niet, alleen als je zo denkt.... }:0

Moirsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 16:01

ilse86 schreef:
bont?

Was dat een antwoord op mijn vraag?! :D
Van leer waarschijnlijk en er worden ook zat lieve koetjes geslacht omdat julie graag dat dure zadel met luxe kwaliteit leder wouden hoor :(:)

Moggsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 16:03

Ik denk niet dat je er te zwaar over moet nadenken.
Ik ben er wel mee bezig, maar het mag mijn dagelijkse leven niet beheersen.
De mens is van nature hypocriet en dat moest de homo sapiens wel zijn, anders bestond hij niet meer.
Als je bij ieder ding wat je gebruikt moet gaan bedenken of het wel kan dan kun je weinig meer.
Dierenleed, kinderarbeid, uitbuiting, noem maar op, er kleeft altijd wel iets aan wat niet zou moeten zijn.
Natuurlijk moeten we attent blijven.
Mijn katten krijgen geen bontspeeltjes omdat die meestal van kattenbont zijn en ik het een walgelijk idee vind dat ze met hun soortgenoten lopen te voetballen.

Echt bont is gelukkig niet meer in de mode, maar als er toevallig nog iets in de kast staat en het is op een bepaald moment heel bruikbaar dan gooi je dat niet weg.
Heeft dat dier ook niet verdiend.

Moirsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 16:05

denice schreef:
Citaat:

Ik vind dit best wel een domme opmerking. Als de meesten zo denken maakt het natuurlijk superveel uit. Echt bont is ook niet in de mode?

Het kan me weinig schelen of iemand bont draagt of niet, alleen als je zo denkt.... }:0

Bont is wel in de mode. :Y)

Als de meeste zo denken maakt het inderdaad super veel uit en ik ben best bereid te stoppen met bont dragen als de hele wereld het zou doen want samen maakt het wel een groot verschil uit. Maar jij als zielig alleenstaand consumentje maakt echt geen verschil.
Laatst bijgewerkt door Moirsa op 12-01-10 16:05, in het totaal 1 keer bewerkt

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 16:05

@moirsa:
Ja, dat is het antwoord op de vraag van welk materiaal mijn zadel en hoofstel is gemaakt.

Moirsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 16:06

ilse86 schreef:
@moirsa:
Ja, dat is het antwoord op de vraag van welk materiaal mijn zadel en hoofstel is gemaakt.

Van bont?! :D

Shego

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 16:07

Sabinee__ schreef:
Maar als ik die sjaal niet had gekocht, had een ander dat wel gedaan.

Sorry,maar wat een slappe verdediging is dat.Als je met z'n allen ergens in opstand tegen komt,kan datgene verbeteren.Dit werkt natuurlijk niet...

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 16:07

Ja, dat is het meest voor de hand liggende antwoord als ik jouw stukje lees ;)

duchanguis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 16:08

Echt bont is uit, nepbont is in.
Tegenwoordig is het nep moeilijk van echt te onderscheiden, al zie je een groot verschil als je het naast elkaar legt.

Moirsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 16:11

ilse86 schreef:
Ja, dat is het meest voor de hand liggende antwoord als ik jouw stukje lees ;)

Ik neem aan dat jou zadel zoals de meeste van leer is gemaakt en het zelfde geld voor jou hoofdstel.
Je kunt mij niet wijsmaken dat dat mooie kwaliteits leer wat jij om je zadeltje hebt van een rund komt die geslacht is om het vlees.
De kwaliteit van het leer heeft namelijk ook te maken met het klimaat waar het dier in heeft geleefd.
En aangezien koeien over het algemeen nogal lomp zijn in hun gedrag zal hun huidje wel niet zo egaal zijn als het leer op jou zadel.

Dus grote kans dat daar net zo hard voor gefokt word.

Emilio_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 16:12

Nee :)