Taalverloedering, mens erger je niet?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 02:41

Tuurlijk ken ik die: ik studeer psychologie :P
Maar voorwaarde is wel dat de eerste en laatste letter op de correcte plek staan en vooral bij de laatste letter gaat het vaak mis bij de bokkers :D
Dus de gemakzuchtige bokkers die te lui zijn om een fatsoenlijke tekst te plaatsen dat in acht nemen, dan is het al een stuk meer leesbaar hahaha :D

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 02:45

Nou ja ik kan het dan ook nog prima lezen. Komt vast van die notities dan :+.

Lielle

Re: Taalverloedering, mens erger je niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 09:03

ik kan het ook prima lezen maar het kost mij in ieder geval significant meer tijd dan een goed geschreven tekst omdat iedere fout als een soort neonreclame eruit springt. En ik zie niet in waarom ik wel de tijd zou investeren om een slecht geschreven stuk tekst te lezen als de auteur niet de tijd en het fatsoen neemt om toch in ieder geval de ergste fouten eruit te halen.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 09:35

Persoonlijk vind ik een typfoutje of een d/t foutje nog niet zo'n drama. Maar egt/ me zusje/ ligt ipv licht en andersom vind ik dramatisch om te lezen.
Ook me pokkie vind ik vreselijk (en telefoon aanbieders die het overnemen nog vreselijker).
Zo dat lucht op (kan het nu nog zeggen over 10 jaar is het ws lugt op).

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 09:40

In een bedrijfsmatige kring kan ik me voorstellen dat het idd heel erg gewenst is dat alles foutloos geschreven is. Maar op een forum, of als je net als ik al jaren thuis bent? Boeien hoor. Ik ga echt niet alles nalopen wat ik post, en als iemand zich daar heel erg druk over loopt te maken en vind dat ik bv opnieuw les zou moeten nemen is dat meer hun dan mijn probleem. Steek die tijd en dat geld liever in mijn paard dan in les. Zoals iemand al eerder postte, over een aantal jaar is het gewoon gemeengoed en weten we niet beter.

Parce

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 09:43

Meliaforever schreef:
Ik heb sirieus altijd al gedacht dat het 'zoiezo' was.
'sowieso' vind ik zó raar staan hè.. :\

Niet alleen 'sowieso' had je verkeerd geschreven maar ook 'serieus' .... :=

Heerlijk topic, ik had het zelf kunnen bedenken. Ik erger me ook énorm aan fouten die mensen in de Nederlandse taal kunnen maken ...

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 09:56

Ik probeer zelf zo min mogelijk fouten te maken en ik erger me aan sommige dingen ook wel.. :=
Maar dat wil niet zeggen dat ik zelf nooit een fout maak!
De openingspost is wel heel erg dramatisch, dat stoort mij dus wel.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 10:01

s0ms k0sT LeZeN Z0VeeL m0e1Te DaT 1k DeNk LaaT maaR..

:+

Onleesbare teksten zonder interpunctie met taalblunders begin ik niet eens aan.

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 10:21

kleinvosje schreef:
knuffeldier schreef:
Met d of t of dt ga ik zelf ook altijd de mist in, als iemand me het uitlegd doe ik het een uur goed

:= uitlegd? Het uurtje is alweer voorbij ;-)?

oeps.... :o . Voortaan eerst even mijn post in Word knippen en plakken, dan worden zulke banketstaaf fouten er wel uitgehaald.
Dat uurtje is al jaren voorbij. Op de middelbare school kregen we regelmatig een toets over d en t. Mijn leraar legde het dan van tevoren altijd nog even uit. Dan snapte ik het altijd en haalde vervolgens een altijd een 9 0f 10. Maar de volgende dag was het altijd weer helemaal blanco in mijn hoofd.

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 10:25

Breghje schreef:
In een bedrijfsmatige kring kan ik me voorstellen dat het idd heel erg gewenst is dat alles foutloos geschreven is. Maar op een forum, of als je net als ik al jaren thuis bent?

hier ga ik wel in mee. Officiële stukken laat ik altijd controleren, maar op een forum vind ik het wat minder boeiend. Lees meestal ook over fouten heen. Maar dingen zoals me moeder enz, msn taal en geen punten en komma's vind ik wel storend.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 10:37

Ik vind het vooral ook nogal 'dommig' staan, al die fouten. En iemand die dat niks kan schelen nog dommer. Maar Bokt is misschien gewoon een afspiegeling van de hele maatschappij (hoewel ik dat niet hoop, tegen beter weten in... ) en het gemiddelde niveau is nou eenmaal niet zo hoog, lijkt het wel. En hoe wil je bijvoorbeeld een buitenlandse taal leren als je je moedertaal al niet fatsoenlijk beheerst? Of andere opleidingen?

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 11:48

sflj schreef:
Ik vind het vooral ook nogal 'dommig' staan, al die fouten. En iemand die dat niks kan schelen nog dommer. Maar Bokt is misschien gewoon een afspiegeling van de hele maatschappij (hoewel ik dat niet hoop, tegen beter weten in... ) en het gemiddelde niveau is nou eenmaal niet zo hoog, lijkt het wel. En hoe wil je bijvoorbeeld een buitenlandse taal leren als je je moedertaal al niet fatsoenlijk beheerst? Of andere opleidingen?

....En dan ben ik nog blond ook.... :D :P

Ik beheers Engels, Frans en Duits in woord, niet meer in schrift en ben de eerste samen met mijn kind weer aan het ophalen gezien hij ook Engels krijgt nu. Mijn Poolse buurtjes echter, beheersen Nederlands redelijk in schrift, goed in taal, Engels goed in taal, Duits en Russisch in taal en geschrift.. dus die zijn beter onderlegd dan ik....O en Pools uiteraard...

Je kan op elke slak zout leggen, of je kan je energie in dingen steken die je de moeite waard vind. Voor de één is dat taalgebruik, voor de ander is dat het leven zelf. Of een combi, of wat dan ook. Idd mij boeit het niet zo heel erg, ik zit thuis en er is niemand die aanstoot neemt van mijn spellingsfouten en zo wel hoor ik het wel. Of ik er dan iets mee doe is iets anders. :D

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 12:21

Fatsoenlijke beheersing van een taal is in mijn ogen iets anders dan foutloze beheersing.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 13:16

kamsel schreef:
Fatsoenlijke beheersing van een taal is in mijn ogen iets anders dan foutloze beheersing.

Klopt inderdaad, maar ik denk dat je je moederstaal best fatsoenlijk moet kunnen beheersen.

Als ik dan topics lees van jonge meisjes die vandaag zo 'gelaggen' hebben, dan denk ik 'wat leren ze tegenwoordig nog op school?'.
Moet ook wel zeggen dat in mijn tijd (jeeeeeeeeeemig wat voel ik me oud) we geen SMS of MSN hadden, dus er bestond nog geen 'ff w88' en weet ik veel wat er nog meer bestaat :P
Maar ik weet wel dat ik bij onze zoon de Nederlandse taal er met de paplepel in ga slaan! :))

Steef

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 13:17

Ik kan daar ook echt NIET tegen.. Al maak ik zelf ook wel is foutjes met d of dt als ik even snel een berichtje plaats.. Het is vooral zwaar ergerlijk als het woorden al 'egt' etc worden gebruikt... Geen normale zinnen die met hoofdletters beginnen en punten eindigen is trouwens ook heel ergerlijk!

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 14:19

xKatleentjex schreef:
ayo schreef:
Ik sla die wirwar berichtjes vol fouten gewoon vaak over, gewoon geen zin om moeite te doen om het allemaal te ontrafelen. Ik heb ook nooit de illusie dat er daadwerkelijk iets nuttigs in dergelijke berichten staat, en dat komt grotendeels door de vorm. Als het netjes geschreven zou zijn, heb je al een heel ander beeld van de booschap.

Als ik een leek was, en ik start op bokt een topic met: "Ik heb een jaarling gekocht maar ik weet er niet zo veel van. Ik vroeg me af of ik er al een zadeltje op mag gooien, en er misschien eens op zitten, misschien wat stappen, gewoon om te proberen. Kan dit?"
Stel dat ik 2 antwoorden krijg op dit topic.

Antwoord 1:
"Een paard is niet van suiker, en een veulen ook niet. Ik zou het niet elke dag doen, maar je mag gerust eens een keertje een zadel op je veulen leggen. Als je niet te veel weegt, kan je er zelfs een keertje gaan opzitten. Zorg er wel voor dat er iemand bij is die hem vasthoudt."

en antwoord 2:

"je gaat tog niet op een veulen zitten laat staan bereiden die rug is veel te zwak dat is egt niet goed. ik vindt dat je er iemand moet zoeken die ervaren is om je te helpen of je gaat voor een verassing te komen staan als hij strax rugproblemen heeft."

Dan is mijn antwoord: "Ok bedankt, ik ga vanavond eens kijken naar een leuk zadeltje!"
Alleen omwille van het taalgebruik schat ik bokker 1 veel volwassener en met veel meer ervaring in, en hecht ik veel meer geloof aan wat ze zegt. Bokker 2 mag van mij part jaarling-expert zijn van 25 jaar zijn, ik zie een 13-jarige meisje voor mij die maar wat in het rond roept.

_/-\o_ Precies daarom! :j

Mereltje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 16:27

Wat je ook weleens ziet, is dat iemand in een stukje overal uitroeptekens achter zet!

"Hoi, ik heet Marietje, sinds 2004 ben ik in het bezit van een eigen paard! Ze is heel lief!! We gaan vaak springen samen! Ze staat op een boerderij, super gezellig! Ze is echt mijn alles! Wel druk een eigen paard, maar allemaal geen probleem!! Verder hou ik van uitgaan en skiën! En ik ga vaak shoppen in Rotterdam!!!"

Daar kan ik me echt aan ergeren...de tekst komt ook gelijk heel kinderlijk over zo (en het zijn dus ook volwassenen die zo schrijven, niet eens jonge penny meisjes).

Kleine foutjes vind ik op een forum ofzo nooit zo erg, maar als het om woorden zoals 'egt' 'tog' 'me paard' en 'hOu fAn joU' gaat kan ik het niet serieus nemen;)

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 16:34

Mereltje_ schreef:
Wat je ook weleens ziet, is dat iemand in een stukje overal uitroeptekens achter zet!

"Hoi, ik heet Marietje, sinds 2004 ben ik in het bezit van een eigen paard! Ze is heel lief!! We gaan vaak springen samen! Ze staat op een boerderij, super gezellig! Ze is echt mijn alles! Wel druk een eigen paard, maar allemaal geen probleem!! Verder hou ik van uitgaan en skiën! En ik ga vaak shoppen in Rotterdam!!!"

Daar kan ik me echt aan ergeren...de tekst komt ook gelijk heel kinderlijk over zo (en het zijn dus ook volwassenen die zo schrijven, niet eens jonge penny meisjes).

Kleine foutjes vind ik op een forum ofzo nooit zo erg, maar als het om woorden zoals 'egt' 'tog' 'me paard' en 'hOu fAn joU' gaat kan ik het niet serieus nemen;)

Ja! Zo irritant is dat! Dan denk ik van; mens gebruik eens een punt in plaats van een hoofdletter!
Ik zie dan ook van die mensen met hele hoge stemmetjes voor me! Waarbij hun stem aan het einde van elke zin een beetje omhoog gaat!

Beide vreselijk irritant :+

Winniiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 18:02

Alleen in dit topic zie ik ook een aantal berichten van mensen die zich er erg aan storen, maar die zelf helemaal geen hoofdletters of punten gebruiken. Mag dat dan wel? :)

ayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 19:32

Breghje schreef:
In een bedrijfsmatige kring kan ik me voorstellen dat het idd heel erg gewenst is dat alles foutloos geschreven is. Maar op een forum, of als je net als ik al jaren thuis bent? Boeien hoor. Ik ga echt niet alles nalopen wat ik post, en als iemand zich daar heel erg druk over loopt te maken en vind dat ik bv opnieuw les zou moeten nemen is dat meer hun dan mijn probleem. Steek die tijd en dat geld liever in mijn paard dan in les. Zoals iemand al eerder postte, over een aantal jaar is het gewoon gemeengoed en weten we niet beter.

Dat is toch een drogredenering van de eerste orde? En nog een trieste ook. In de zelfde categorie heb je ook, ruim je afval maar niet op want iedereen laat het rondslingeren en over een paar jaar is het gemeengoed. Of: Doe maar niet beleefd, want ik kom ook wel eens iemand tegen die niet beleefd is en over een paar jaar is dat normaal.

Op jouw schrijven is niets aan te merken, dat wist je waarschijnlijk zelf ook wel. Het gaat de meeste ook niet om kleine foutjes, maar om slordige teksten waar gewoon 0,0 aandacht aan besteed is. Ik zou me schamen als ik of mijn kind zo zou schrijven. Maar het is tegenwoordig niet hip om correct taal toe te passen. En de oplossing wordt niet gezocht in betere of meer lessen, maar in het niveau naar beneden te schuiven. Tragisch, vind ik het.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 19:37

ayo schreef:
Breghje schreef:

Dat is toch een drogredenering van de eerste orde? En nog een trieste ook. In de zelfde categorie heb je ook, ruim je afval maar niet op want iedereen laat het rondslingeren en over een paar jaar is het gemeengoed. Of: Doe maar niet beleefd, want ik kom ook wel eens iemand tegen die niet beleefd is en over een paar jaar is dat normaal.

Op jouw schrijven is niets aan te merken, dat wist je waarschijnlijk zelf ook wel. Het gaat de meeste ook niet om kleine foutjes, maar om slordige teksten waar gewoon 0,0 aandacht aan besteed is. Ik zou me schamen als ik of mijn kind zo zou schrijven. Maar het is tegenwoordig niet hip om correct taal te gebruiken. En de oplossing wordt niet gezocht in betere of meer lessen, maar in het niveau naar beneden te schuiven. Tragisch, vind ik het.

Op mijn schrijven is vast wel van alles op aan te merken hoor, want ik tik gewoon zoals ik denk dat het goed is en met een natte vinger af en toe, maar heel erg bedankt voor je compliment :D !

De drogredenering is er niet echt eentje, want niet zo heel erg lang geleden schreef men nog oa mensch ;) . En toen mens in zwang kwam stonden de taalpuristen op de barricaden, want o jeeeeee dat kon echt niet, dat was verloedering van de "bovenste planck". Mijn zoon van 11 weet niet eens dat er ooit mensch geschreven is tenzij ik hem een oud boek laat lezen... Snap je een beetje wat ik bedoel? Taal leeft, taal ontwikkeld en zal dus blijven veranderen, dat kan echt niemand tegenhouden.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 20:40

Quellian schreef:
kamsel schreef:

Klopt inderdaad, maar ik denk dat je je moederstaal best fatsoenlijk moet kunnen beheersen.

Als ik dan topics lees van jonge meisjes die vandaag zo 'gelaggen' hebben, dan denk ik 'wat leren ze tegenwoordig nog op school?'.
Moet ook wel zeggen dat in mijn tijd (jeeeeeeeeeemig wat voel ik me oud) we geen SMS of MSN hadden, dus er bestond nog geen 'ff w88' en weet ik veel wat er nog meer bestaat :P
Maar ik weet wel dat ik bij onze zoon de Nederlandse taal er met de paplepel in ga slaan! :))

Ben het helemaal met je eens.
Foutloos hoeft van mij ook niet persé, maar zinnen als: je paard moet je als lijder zien vind ik treurig.
Idem voor hij zij of het licht echt aan jou.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 21:44

Zo erger ik me ook mateloos aan het door elkaar halen van 'mits' en 'tenzij', begrippen die volkomen elkaars tegenovergestelde zijn. Maar hoe vaak ik niet 'mits' gebruikt zie worden in de betekenis van 'tenzij'? :x En dan gaat de dooddoener 'je snapt toch wel wat er staat' al helemaal niet meer op.

Maripossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 23:10

Ik erger me altijd heel erg aan mensen die constant 'y' zetten in plaats van 'ij'. En 'ick' in plaats van 'ik' vind ik ook verschrikkelijk om te lezen. :') Is gelukkig hier op bokt niet zo veel te vinden.

Ik maak zelf ook zeker wel spellingsfouten, maar sommige dingen zijn echt niet nodig. :=

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-09 19:16

Pff, ik had niet verwacht dat er al zo snel zo veel reacties op mijn topic zouden komen. Leuk om al die reacties te lezen, en fijn om te weten dat ik niet de enige ben die zich aan taalfouten ergert. Natuurlijk, iedereen maakt wel eens een voutje ;-), daar heb ik het ook niet over. Zo'n tekst vol met fouten, dat vind ik niet kunnen. Net wat anderen ook al zeggen, je geloofwaardigheid zakt dan aardig, hoeveel ervaring je ook hebt!