Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Shadow0 schreef:Blue_Eyes schreef:
Buiten dat zie ik heel veel mensen die heel hard hun kont tegen de krib gooien omdat de achtergrond van deze vraag toevallig geloof is.
Eigenlijk is mijn grootste bezwaar meer feministisch: het komt niet overeen met mijn principiele normen en waarden op gebied van vrouwenrechten.
Het punt is dat als het GEEN christelijk college zou zijn, iedereen wel zou inzien dat het een vrij onredelijk verzoek is, en dat een dergelijk verzoek uberhaupt alleen maar kans van slagen heeft *omdat* er religieuze overwegingen aan ten grondslag liggen. Want daarmee wordt het zo makkelijk buiten de discussie geplaatst.
CaPrIoLe`79 schreef:Een beetje vreemd als je dorpsgenoten gaan uitmaken wat jij wel en niet mag op je vrije zondag. Voor velen is dat juist de dag dat ze genieten van een beetje aan het huis klussen en de auto wassen.
Ik vind de term not-done dan al erg opdringerig, dat geeft al aan dat ze anderen die zich niet zo gedragen zoals zijzelf al niet accepteren en tolereren.
verootjoo schreef:Dresscode = dresscode. Als je naar een feest gaat waarbij de dresscode white/black tie is kom je toch ook niet in je broek
Citaat:Jij bent te gast, dus je past je aan.
Citaat:Een man en een vrouw zijn 2 verschillende soorten. De een is niet beter dan de andere, maar gewoon verschillend. Dat verschil moet je laten zien. Een vrouw draagt geen mannenkleding (in hun ogen een broek) en een man draagt geen vrouwenkleding.
verootjoo schreef:CaPrIoLe`79 schreef:Een beetje vreemd als je dorpsgenoten gaan uitmaken wat jij wel en niet mag op je vrije zondag. Voor velen is dat juist de dag dat ze genieten van een beetje aan het huis klussen en de auto wassen.
Ik vind de term not-done dan al erg opdringerig, dat geeft al aan dat ze anderen die zich niet zo gedragen zoals zijzelf al niet accepteren en tolereren.
Het wordt heus wel geaccepteerd, en je krijgt echt geen ruzie. Maar je doet het gewoon niet. Zoals je zegt is zondag je vrije zondag, en dan ga je geen lawaai maken, of werkzaamheden verrichten. Dat dóe je gewoon niet. Dat maken de dorpsgenoten niet uit, maar dat heet fatsoensnormenZoals we nog veel meer ongeschreven regels hebben, welke niet met geloof te maken heeft.
Maar als het geloof erbij komt kijken, staan we ineens op onze achterste benen blijkbaar
Shadow0 schreef:Citaat:Een man en een vrouw zijn 2 verschillende soorten. De een is niet beter dan de andere, maar gewoon verschillend. Dat verschil moet je laten zien. Een vrouw draagt geen mannenkleding (in hun ogen een broek) en een man draagt geen vrouwenkleding.
Een deel van die groep opleggen dat ze een deel van de kleding niet mogen dragen vind ik wel degelijk een behoorlijke en ongelijke beperking. En IK vind dat in hoge mate bezwarend.
verootjoo schreef:CaPrIoLe`79 schreef:Een beetje vreemd als je dorpsgenoten gaan uitmaken wat jij wel en niet mag op je vrije zondag. Voor velen is dat juist de dag dat ze genieten van een beetje aan het huis klussen en de auto wassen.
Het wordt heus wel geaccepteerd, en je krijgt echt geen ruzie. Maar je doet het gewoon niet. Zoals je zegt is zondag je vrije zondag, en dan ga je geen lawaai maken, of werkzaamheden verrichten. Dat dóe je gewoon niet. Dat maken de dorpsgenoten niet uit, maar dat heet fatsoensnormenZoals we nog veel meer ongeschreven regels hebben, welke niet met geloof te maken heeft.
Maar als het geloof erbij komt kijken, staan we ineens op onze achterste benen blijkbaar
Lyonesse schreef:Maar de eis dat je netjes gekleed komt is dan geen probleem, terwijl dat ook een eis is. Zij het iets minder specefiek, maar alsnog beperkend in je eigen keuze.
verootjoo schreef:Dresscode = dresscode. Als je naar een feest gaat waarbij de dresscode white/black tie is kom je toch ook niet in je broekDit gaat helemaal niet over geloof, maar om aanpassen. Jij bent te gast, dus je past je aan. Je nodigt ze dan wel zelf uit, maar als ik niet wil dat mijn gasten in mijn huis roken, gebeurt dat ook niet
Als ik niet wil dat mijn vrouwelijke gasten een broek aanhebben bij mij, gebeurt dat ook niet. Ik had altijd een rok aan als ik bij mijn iets zwaardere christelijke vriendinnetjes ging spelen. En nu nog steeds, als we naar en feest moeten van zwaardere christelijke mensen. Dat doe je gewoon. Net zoals dat je (ik hier in het dorp iig.) geen grasmaai op zondag, buiten de ramen ga wassen, de was buiten hang, of de auto was. Dat is echt not-done. (buiten dat het ook in mijn straatje past
)
Lees ik ook nog ergens in het topic iets over onderdrukking van de vrouw....Waar dat nou vandaan gehaald wordtHet gaat helemaal niet over onderdrukking. Een man en een vrouw zijn 2 verschillende soorten. De een is niet beter dan de andere, maar gewoon verschillend. Dat verschil moet je laten zien. Een vrouw draagt geen mannenkleding (in hun ogen een broek) en een man draagt geen vrouwenkleding.
Olijkje schreef:Dat is bij ons op het dorp ook echt precies zo, grasmaaien doen we ook echt niet, maar net als de was ophangen, we hebben een groot gezin, en de waslijn zit aan de rand van het dorp, niemand die dat ziet, we hebben het eerst niet gedaan, maar nu wel, tis ook maar soms net dat zondag die ene dag is waarop het droogt..
Blue_Eyes schreef:Shadow0 schreef:Een deel van die groep opleggen dat ze een deel van de kleding niet mogen dragen vind ik wel degelijk een behoorlijke en ongelijke beperking. En IK vind dat in hoge mate bezwarend.
Een deel? Hoe denk jij dat er gekeken wordt als er een man in rok verschijnt? Dat vinden we blijkbaar wel normaal, die beperking - een man moet een broek aan.
verootjoo schreef:idd ja... dat wilde ik net zeggenEn man is toch ook niet zo geëmancipeerd dat ie een rok aantrekt
Dus dat is ook een beperking, en een vrouw een rok is ook een beperking? Eigenlijk is het heel krom...