Vrouwen verwacht in rok of jurk, ouderwets?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Wardie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 13:26

Ja, dat vraag ik me dus ook af; ze vragen je wel om een rok te dragen, maar je moet een school promoten die niet Christelijk is en dierhouderij geeft. Dan komen die ouders/leerlingen toch zelf ook bedrogen uit als op jullie school ineens niemand een rok draagt??
Ik denk dat ze zelf ook wel weten dat jullie school niet Christelijk is..
Ik zou overigens ook niet aan hun verzoek voldoen en nagaan of dit een groot probleem is, zo ja, dan zoeken ze maar iemand anders...
Denk ook niet dat als jullie school als verzoek heeft dat hun een broek moeten dragen als ze bij jullie op school zouden komen dat ze hier aan mee zouden werken...

vuurneon

Re: Vrouwen verwacht in rok of jurk, ouderwets?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 13:48

Ik vind het ook al heel bijzonder dat jullie als niet-christelijke school daar op uitnodiging zijn! :j Vind ik toch wel goed, want zo geven ze hun scholieren en hun ouders ook de keus voor niet christelijke scholen. Echt goed dat ze daar voor open staan!

Wardie: maar de school van de TS heeft dus wél gekozen om samen te werken met deze school en ze zijn blijkbaar wel akkoord gegaan met die regels. Want zij willen natuurlijk ook geen leerlingen mislopen. Dus sja, dan moet je ook een vrouw erheen sturen in een rok/jurk. Want daar zijn ze toch mee akkoord gegaan.
Leuke rokken en jurken genoeg gelukkig! ;)
Kwalijk is het dat het niet eerder is doorgegeven.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 14:18

Shadow0 schreef:
Blue_Eyes schreef:

Buiten dat zie ik heel veel mensen die heel hard hun kont tegen de krib gooien omdat de achtergrond van deze vraag toevallig geloof is.

Eigenlijk is mijn grootste bezwaar meer feministisch: het komt niet overeen met mijn principiele normen en waarden op gebied van vrouwenrechten.
Het punt is dat als het GEEN christelijk college zou zijn, iedereen wel zou inzien dat het een vrij onredelijk verzoek is, en dat een dergelijk verzoek uberhaupt alleen maar kans van slagen heeft *omdat* er religieuze overwegingen aan ten grondslag liggen. Want daarmee wordt het zo makkelijk buiten de discussie geplaatst.

Dresscode = dresscode. Als je naar een feest gaat waarbij de dresscode white/black tie is kom je toch ook niet in je broek :? Dit gaat helemaal niet over geloof, maar om aanpassen. Jij bent te gast, dus je past je aan. Je nodigt ze dan wel zelf uit, maar als ik niet wil dat mijn gasten in mijn huis roken, gebeurt dat ook niet ;) Als ik niet wil dat mijn vrouwelijke gasten een broek aanhebben bij mij, gebeurt dat ook niet. Ik had altijd een rok aan als ik bij mijn iets zwaardere christelijke vriendinnetjes ging spelen. En nu nog steeds, als we naar en feest moeten van zwaardere christelijke mensen. Dat doe je gewoon. Net zoals dat je (ik hier in het dorp iig.) geen grasmaai op zondag, buiten de ramen ga wassen, de was buiten hang, of de auto was. Dat is echt not-done. (buiten dat het ook in mijn straatje past ;))

Lees ik ook nog ergens in het topic iets over onderdrukking van de vrouw....Waar dat nou vandaan gehaald wordt :? Het gaat helemaal niet over onderdrukking. Een man en een vrouw zijn 2 verschillende soorten. De een is niet beter dan de andere, maar gewoon verschillend. Dat verschil moet je laten zien. Een vrouw draagt geen mannenkleding (in hun ogen een broek) en een man draagt geen vrouwenkleding.

Olijkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 14:21

Ik weet niet, bij ons op het dorp moet je op de christelijke basisschool ook per se een rok of jurk aan als meisje, maar ik zat op de openbare.
Ik voel me fijn in een broek, en anderen mensen mogen van mij zelf bepalen wat ze willen dragen voor hun geloofsovertuiging, maar ik bepaal ook zelf wat ik aan doe.
Nu ligt het er natuurlijk zelf aan hoe goed jij eigenlijk je best voor datgene wil doen, bij ons op het dorp moest je eerst als je in de supermarkt werkte ook een rok aan, nou als ik daar een bijbaantje had gekregen had ik dat zeker gedaan (zoveel bijbaantjes zijn er hier niet te vinden).

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 14:27

Een beetje vreemd als je dorpsgenoten gaan uitmaken wat jij wel en niet mag op je vrije zondag. Voor velen is dat juist de dag dat ze genieten van een beetje aan het huis klussen en de auto wassen.
Ik vind de term not-done dan al erg opdringerig, dat geeft al aan dat ze anderen die zich niet zo gedragen zoals zijzelf al niet accepteren en tolereren.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 14:31

CaPrIoLe`79 schreef:
Een beetje vreemd als je dorpsgenoten gaan uitmaken wat jij wel en niet mag op je vrije zondag. Voor velen is dat juist de dag dat ze genieten van een beetje aan het huis klussen en de auto wassen.
Ik vind de term not-done dan al erg opdringerig, dat geeft al aan dat ze anderen die zich niet zo gedragen zoals zijzelf al niet accepteren en tolereren.

Het wordt heus wel geaccepteerd, en je krijgt echt geen ruzie. Maar je doet het gewoon niet. Zoals je zegt is zondag je vrije zondag, en dan ga je geen lawaai maken, of werkzaamheden verrichten. Dat dóe je gewoon niet. Dat maken de dorpsgenoten niet uit, maar dat heet fatsoensnormen ;) Zoals we nog veel meer ongeschreven regels hebben, welke niet met geloof te maken heeft.
Maar als het geloof erbij komt kijken, staan we ineens op onze achterste benen blijkbaar :?

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 14:39

Dat heeft voor mij niks met geloof te maken, maar het voor anderen uitmaken hoe er van ze verwacht wordt dat ze hun zondag invullen. Gelukkig kijkt er in deze omgeving niemand vreemd op dat ik alle zondagen gewoon aan het werk ben en met de paarden op wedstrijd. Zelfs de winkels zijn hier open.
Over het geloof gesproken, het valt me altijd op hoe moslims tijdens de ramadan overal om hen heen snoepende mensen zien. Je ziet ze zelfs werken bij poffertjeskraampjes enzo en nooit dat ze een keer klagen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 14:43

Het is maar net hoe je er zelf tegenover staat: ik ben gewoon erg makkelijk erin en pas mij makkelijk aan :j
Maakt mij die rok voor 1 dag nou uit, of niet grasmaaien op zondag. Als ik daar anderen blij mee kan maken, doe ik het graag :) Want voor mij maakt het toch niets uit.
En als je wel wil grasmaaien, leef je uit! Maar het zijn inderdaad ongeschreven regels in bepaalde gemeenten, en eigenlijk weet je dat ook wel van te voren als je daar gaat wonen. Niemand verteld je wat je moet doen gelukkig, wel kun je scheve blikken krijgen :P Naja, daar is ook prima mee te leven! Maar voor een woonplek kies je voor, Ts heeft de pech dat zij hier niet voor heeft gekozen. Maar haar stagebedrijf...

Ik kijk er ook niet van op dat de TS op die school een rok aan moet eerlijk gezegd. Kijk er wel van op dat er gewoon slecht gecommuniceerd over word! Blijkbaar vind de school van de TS het ook prima, anders hadden ze wel gezegd: daar geven wij dus géén voorlichting. T is alleen vervelend voor de TS dat ze niets in de kast heeft hangen... en dat ze het te laat te horen heeft gekregen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 15:14

verootjoo schreef:
Dresscode = dresscode. Als je naar een feest gaat waarbij de dresscode white/black tie is kom je toch ook niet in je broek :?

Ik ben nog nooit op een feest met een echte dresscode geweest. :D

Citaat:
Jij bent te gast, dus je past je aan.

Dat vind ik dus niet helemaal. Je bent niet zomaar te gast, je bent uitgenodigd om iets te doen! Ik denk dat ik de waterstandopneemmeneer of de schilder ook niet zomaar allerlei dresscodes kan opleggen. Je weet wel dat je ze uitnodigt (de schilder dan)... maar als ik daar allerlei eisen aan ga verbinden houden ze het vermoedelijk gewoon voor gezien. Zoals ik dus hier ook zou doen.

Citaat:
Een man en een vrouw zijn 2 verschillende soorten. De een is niet beter dan de andere, maar gewoon verschillend. Dat verschil moet je laten zien. Een vrouw draagt geen mannenkleding (in hun ogen een broek) en een man draagt geen vrouwenkleding.

Een deel van die groep opleggen dat ze een deel van de kleding niet mogen dragen vind ik wel degelijk een behoorlijke en ongelijke beperking. En IK vind dat in hoge mate bezwarend.

aliealie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 15:29

Persoonlijk zou ik me er niet zo druk om maken en een rok aandoen. Nou heb ik ook genoeg rokken en loop ik dus op mijn werk ook al regelmatig in rok ;)

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 15:41

verootjoo schreef:
CaPrIoLe`79 schreef:

Het wordt heus wel geaccepteerd, en je krijgt echt geen ruzie. Maar je doet het gewoon niet. Zoals je zegt is zondag je vrije zondag, en dan ga je geen lawaai maken, of werkzaamheden verrichten. Dat dóe je gewoon niet. Dat maken de dorpsgenoten niet uit, maar dat heet fatsoensnormen ;) Zoals we nog veel meer ongeschreven regels hebben, welke niet met geloof te maken heeft.
Maar als het geloof erbij komt kijken, staan we ineens op onze achterste benen blijkbaar :?

Precies, dat probeer ik ook al bladzijden lang uit te leggen :j

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 15:43

Shadow0 schreef:
Citaat:
Een man en een vrouw zijn 2 verschillende soorten. De een is niet beter dan de andere, maar gewoon verschillend. Dat verschil moet je laten zien. Een vrouw draagt geen mannenkleding (in hun ogen een broek) en een man draagt geen vrouwenkleding.

Een deel van die groep opleggen dat ze een deel van de kleding niet mogen dragen vind ik wel degelijk een behoorlijke en ongelijke beperking. En IK vind dat in hoge mate bezwarend.

Een deel? Hoe denk jij dat er gekeken wordt als er een man in rok verschijnt? Dat vinden we blijkbaar wel normaal, die beperking - een man moet een broek aan.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 15:46

Voor degenen die die vinden dat dit een normale vraag is, en dat TS dus maar een rok of jurk moet aantrekken. Zouden jullie ook een hoofddoekje opzetten als een islamitische school dat vraagt in een vergelijkbare situatie?

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 15:47

Zoals gezegd: ja. Want ik doe dat niet voor hun God, maar om respect te tonen voor de gastheer. Een kwestie van fatsoen.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 15:50

Ik zou daar dus voor passen, in beide gevallen. Ik kom netjes gekleed, maar ik vind een dergelijke eis niet acceptabel en als dat niet bespreekbaar is, kom ik niet.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 15:54

Ik had het er nog even over vanmorgen met mensen die op de bible belt wonen - mijn schoonzus en haar man. Zij werkt ook als docent op een MBO-opleiding daar. Zij geven ook aan dat in principe het zo wordt gedaan dat als de eis andersom zou zijn, dat die meiden een broek aan moeten trekken, er bij zijn die dat doen voor een middag en dat de meiden die dat echt niet willen, dan bedanken voor de eer.
Precies hetzelfde dus. Ik vraag me af waarom er van deze kant ook zo verschrikkelijk moeilijk over gedaan wordt.

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 15:56

verootjoo schreef:
CaPrIoLe`79 schreef:

Het is dus niet fatsoenlijk om op zondag je ramen/auto te wassen? :?
Mensen die daar last van hebben kunnen misschien beter eens naar hun eigen tolerantiegrens kijken.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 15:56

Ik denk niet dat je kunt zeggen dat ik er moeilijk over doe. Ik heb er problemen mee als iemand me dit wil voorschrijven, en dus zou ik er in het geval van TS vriendelijk voor bedanken. Even goede vrienden maar ik maak zelf wel uit hoe ik netjes gekleed kom.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 16:18

Maar de eis dat je netjes gekleed komt is dan geen probleem, terwijl dat ook een eis is. Zij het iets minder specefiek, maar alsnog beperkend in je eigen keuze.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 16:21

Voor mij impliceert de eis dat ik in rok of jurk kom dus dat een broek niet netjes/correct is, en dat vind ik te ver gaan. Er spreekt nl een oordeel uit over mijn fatsoensopvattingen, nl dat ik niet zelf kan bepalen wat netjes of correct is, en dat vind ik niet acceptabel.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 16:38

Lyonesse schreef:
Maar de eis dat je netjes gekleed komt is dan geen probleem, terwijl dat ook een eis is. Zij het iets minder specefiek, maar alsnog beperkend in je eigen keuze.

Dat is niet helemaal hetzelfde - de eis om netjes gekleed te gaan komt eerder vanuit de eigen school dan van de ontvangende. MIJN werkgever kan me wel verzoeken min of meer representatief te verschijnen - maar dat is nog anders dan dat de klant dat doet.
En als mijn werkgever zou eisen dat ik in rok zou komen... zou het mijn werkgever niet zijn :)

Ik vind het een grote inbreuk op mijn eigen vrije individuele keuze. Ik respecteer anderen in hun keuzes, maar vind niet dat die ook zomaar voor mij moeten gelden. Ik zou me heel bewust niet verbinden aan een school of bedrijf met zulke uitgangspunten... en ik wil daar ook als derde partij niet aan onderworpen worden. Ik zou mijn klanten of bezoekers niet vragen om hun kledingkeuze aan te passen aan mijn wensen... en ben niet bereid dat zomaar te doen bij anderen. Individuele vrijheid, en dat vind ik erg belangrijk!

Olijkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 17:05

verootjoo schreef:
Dresscode = dresscode. Als je naar een feest gaat waarbij de dresscode white/black tie is kom je toch ook niet in je broek :? Dit gaat helemaal niet over geloof, maar om aanpassen. Jij bent te gast, dus je past je aan. Je nodigt ze dan wel zelf uit, maar als ik niet wil dat mijn gasten in mijn huis roken, gebeurt dat ook niet ;) Als ik niet wil dat mijn vrouwelijke gasten een broek aanhebben bij mij, gebeurt dat ook niet. Ik had altijd een rok aan als ik bij mijn iets zwaardere christelijke vriendinnetjes ging spelen. En nu nog steeds, als we naar en feest moeten van zwaardere christelijke mensen. Dat doe je gewoon. Net zoals dat je (ik hier in het dorp iig.) geen grasmaai op zondag, buiten de ramen ga wassen, de was buiten hang, of de auto was. Dat is echt not-done. (buiten dat het ook in mijn straatje past ;))

Lees ik ook nog ergens in het topic iets over onderdrukking van de vrouw....Waar dat nou vandaan gehaald wordt :? Het gaat helemaal niet over onderdrukking. Een man en een vrouw zijn 2 verschillende soorten. De een is niet beter dan de andere, maar gewoon verschillend. Dat verschil moet je laten zien. Een vrouw draagt geen mannenkleding (in hun ogen een broek) en een man draagt geen vrouwenkleding.

Dat is bij ons op het dorp ook echt precies zo, grasmaaien doen we ook echt niet, maar net als de was ophangen, we hebben een groot gezin, en de waslijn zit aan de rand van het dorp, niemand die dat ziet, we hebben het eerst niet gedaan, maar nu wel, tis ook maar soms net dat zondag die ene dag is waarop het droogt.. :P

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 17:11

Olijkje schreef:
Dat is bij ons op het dorp ook echt precies zo, grasmaaien doen we ook echt niet, maar net als de was ophangen, we hebben een groot gezin, en de waslijn zit aan de rand van het dorp, niemand die dat ziet, we hebben het eerst niet gedaan, maar nu wel, tis ook maar soms net dat zondag die ene dag is waarop het droogt.. :P

Vandaag niet, dat scheelt :P

Maar ook dat vind ik al best beperkend. Nou ja, het grasmaaien snap ik nog, omdat dat geluidsoverlast is. Maar de was buiten hangen? Dan begint de religieuze keuze van de ene groep, de individuele vrijheid van de ander al flink te beperken en ik denk niet dat dat wenselijk is. En die regel wordt ook wel eens toegepast op klussen (boren en zagen en dat soort dingen), en hoewel ik het van de ene kant wel kan begrijpen, vind ik dat de realiteit ook zo is dat je dan haast geen tijd meer over houdt om ook maar iets te doen. Mensen die gewoon fulltime werken hebben dan alleen maar een zaterdag over om eh, alles te doen. (Omdat veel dingen die herrie maken ook niet 's avonds kunnen tenslotte.)

Daarbij vind ik ook dat we zo langzamerhand best eens naar een nieuw evenwicht kunnen zoeken dat beter aansluit bij een wereld waar t overdag gewoon vaak niemand thuis is. Maar misschien dat dat iets offtopic is...

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 18:13

Blue_Eyes schreef:
Shadow0 schreef:

Een deel? Hoe denk jij dat er gekeken wordt als er een man in rok verschijnt? Dat vinden we blijkbaar wel normaal, die beperking - een man moet een broek aan.

idd ja... dat wilde ik net zeggen :+ En man is toch ook niet zo geëmancipeerd dat ie een rok aantrekt :? Dus dat is ook een beperking, en een vrouw een rok is ook een beperking? Eigenlijk is het heel krom...

offtopic: je onderschrift (blue_eyes) is echt geweldig :D
Laatst bijgewerkt door verootjoo op 01-11-09 18:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 18:15

verootjoo schreef:
idd ja... dat wilde ik net zeggen :+ En man is toch ook niet zo geëmancipeerd dat ie een rok aantrekt :? Dus dat is ook een beperking, en een vrouw een rok is ook een beperking? Eigenlijk is het heel krom...

Nee - IK leg mannen niet op dat ze wel of geen rok aan doen. En ik heb ook geen enkel probleem als vrouwen uit eigen vrije wil een rok aantrekken. Alleen IK wil niet opgelegd krijgen dat ik een rok aanmoet omdat ik een vrouw ben.

Toevoeging: maar ik wil dus uberhaupt liever niet veel expliciet opgelegd krijgen qua kleding.