Zal ik er 5 cent bij doen...?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lovely1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 08:28

Ik heb 5 jaar lang achter de kassa gewerkt als bijbaantje en vond het terugtellen in het begin ook moeilijk puur omdat ze het terug tellen noemen en geen vooruit tellen :+ Dat was voor mij veeeeel logischer! Ahja uiteindelijk komt het toch ook goed met mij en mag ik dit jaar afstuderen... want sommige klanten denken echt dat je zo dom bent als de achterkant van een varken terwijl je soms gewoon even de kluts kwijt bent.

purny

Re: Zal ik er 5 cent bij doen...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 08:51

Of als het ene artikel niet scant, ze precies hetzelfde artikel met hetzelfde artikelnummer pakken om te vragen of die wel scant ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 10:10

purny schreef:
Alsof de klanten zo bijster slim zijn :+

Als een klant bijster slim zou zijn zou hij wel achter de kassa kruipen.
Klant is koning, het is je werk en dat heb je maar te verstaan anders zit je echt niet op je plek :)
(Heb even wat tems geplaatst op wat opmerkingen hier die off topic gaan)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 10:47

mick75 schreef:
Als je als caissiere wilt werken zou je op z'n minst basale rekenkunst onder de knie moeten hebben.

Maar ik denk dat de meeste mensen helemaal niet per se als caissiere willen werken, maar gewoon een baantje zoeken dat een beetje betaalt en beschikbaar is. En dat werknemers ook helemaal geen zin hebben in mensen met als hoogste levensdoel de goede caissiere te zijn (anders zouden ze niet alleen maar scholieren nemen en zo moeilijk doen over contracten enzo)

Wat dat betreft is het aan alle kanten gewoon wat tijdelijks voor de meeste mensen - en dus heb je veel mensen die niet de ervaring hebben om dit op het juiste moment, ten overstaan van klanten die het allemaal VEEL beter kunnen maar het lesje over begrip en respect even gemist hebben, te kunnen toepassen.

En ik, als klant, vind het zo'n drama niet. Ik stel beleefdheid en vriendelijkheid ook op prijs - en dat is iets waar sommige klanten blijkbaar ook veel moeite mee hebben. Zo heeft iedereen z'n talenten.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 10:53

hihi, snap het probleem wel ja..werk inmiddels 8 jaar achter de kassa en in het begin is het wel lastig met geld bijvragen en terugtellen enzo, maar toch, beetje simpel rekenen heeft iedereen toch wel op de basisschool geleerd.

Laats had ik het andersom..

Ik zat krap in mn 5 centen en het was 7,95. Die man gaf ook 10 euro en ik vroeg of hij 5 cent erbij had.
Zegt ie doodleuk, tis toch 7,95 en ik betaald met 10 euro?

Ja, vent dat snap ik!! Maar ik wil er gewoon 5 cent bij hebben, zodat ik een 10 cent kan terug geven..
Hij stond me echt heel wazig aan te kijken en snapte er niks van..Daar kan ik me toch ook aan irriteren hor.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 11:00

Chiqa schreef:
purny schreef:

Klant is koning, het is je werk en dat heb je maar te verstaan anders zit je echt niet op je plek :)
(Heb even wat tems geplaatst op wat opmerkingen hier die off topic gaan)

Dus jij wil beweren dat de caissieres dom zijn???

marrianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 11:07

ik heb een jaar achter de kassa gezeten, maar voor kassiere moet je toch een stel hersens hebben anders wordt het soms echt lastig, dat terugtellen daar moet je gewoon even inkomen :j
maar het apparaat doet wel een hoop voor je hoor die rekent alles voor je uit, vertelt je zelfs wanneer je de bonuskaart moet vragen haha :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 11:30

mick75 schreef:
Het lijkt mij dat een caissiere toch een beetje moet kunnen rekenen. Ik haal dingen graag in veelvoud. Leg het dan zo neer dat het makkelijk te tellen is (in rijtjes van 5, of in stapeltjes van 5) zodat ze maar 1 keer hoeven te tellen en de rest gewoon kunnen uitrekenen. Toch valt het me keer op keer op dat ze dan alles steeds stuk voor stuk en met op de vingers tellen langs de band schuiven, regelmatig de tel kwijtraken en opnieuw beginnen en uiteindelijk een aantal aanslaan dat niet klopt. Terwijl ik er alles aan doe om het ze zo makkelijk mogelijk te maken. Ik bedoel: Als ik stapeltjes van 5 doosjes van iets maak, dan 3 stapels heb die even hoog zijn met de merk- en productnamen allemaal dezelfde kant op zodat je meteen kan zien dat het om hetzelfde product gaat hoef je in principe maar een stapel te tellen, en dat te vermenigvuldigen met het aantal stapels. En dat is dus blijkbaar te moeilijk. Maar kost klauwen met tijd, vinden de wachtenden achter je altijd zo leuk.

Ook met het teruggeven van geld, of met het afronden naar makkelijke bedragen gaat het heel vaak fout, zelfs als de kassa het aangeeft presteren sommigen het nog om een verkeerd bedrag te noemen.

Als je als caissiere wilt werken zou je op z'n minst basale rekenkunst onder de knie moeten hebben. Het is echt geen hogere wiskunde wat er gevraagd wordt en vaak geven de kassa's zelf al aan wat het makkelijkste is!

Heel leuk klanten die zo met je meedenken en denken alles even gemakkelijker te maken maar jammer genoeg en helaas kunnen wij er soms ook niet zomaar vanuit gaan dat als de klant 5 artikelen van dezelfde soort naast elkaar legt het ook werkelijk 5 exact dezelfde artikelen zijn. Zo doen mensen dat ook vaak met blikjes kattenvoer, en toch moet ik ze allemaal apart scannen omdat het verschillende smaken zijn en die apart moeten worden gescant oa voor het bijhouden van de voorraad.

En dan over je tweede opmerking, iedereen verspreekt zich weleens. Zo kon ik na 6 uur achter de kassa zitten in de drukte het woord 'lege flessenbon' echt gewoon niet meer fatsoenlijk uitspreken. En het is echt niet zo dat in koeie letters het bedrag voor je neus staat dat je de klant terug moet betalen, bij ons niet iig. Je hebt echt een stuk of 10 verschillende getallen voor je neus, bedragen van artikelen, totaal bedrag, bedrag dat dat klant je betaald, aantal koopzegeltjes en dan ook nog idd het bedrag dat je terug moet betalen. Maar het is toch niet onmenselijk dat een van ons zich afentoe eens verspreekt of net even het verkeerde getal opvangt?! ;)

Daarnaast vind ik het niet terecht dat je een keer verspreken of een foutje maken maar meteen betekend dat je het simpele rekenwerk niet onder de knie heb. Echtwaar ik snap prima voor economie, wiskunde en m&o maar ja sorry ben maar een mens en kan me best eens verspreken aan het eind van de dag.

Edit; typfout.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 15-10-09 11:35, in het totaal 2 keer bewerkt

Kippesoep

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 11:31

Ik zit ook achter de kassa, vroeger met een gewoon geldlaatje had ik geen problemen. Maar in het begin op de electronische kassa vond ik het terugtellen ook lastig, maar dan vooral omdat de kassa al een retourbedrag aangaf. De kassa deed dan het denkwerk en ik moest halverwege 'instappen' zeg maar. Nu denk ik gewoon al in mn hoofd mee, gaat teminste goed.
verkeerde bedragen noem ik ook wel eens :o maar das meestal aan het eind van de dag, de klanten kunnen er wel om lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 11:36

Rosie_Posie schreef:
Klanten kunnen er anders ook wat van.
Moeten ze 8,90 betalen, vragen ze of ze er 10 cent bij moeten doen :+

Daar had ik het met mijn vader nou ook al over. Die klanten maken soms ook maar rare opmerkingen. En vervolgens gaan ze dan klagen dat wij eens van slag zijn. :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 11:38

Kippesoep schreef:
Ik zit ook achter de kassa, vroeger met een gewoon geldlaatje had ik geen problemen. Maar in het begin op de electronische kassa vond ik het terugtellen ook lastig, maar dan vooral omdat de kassa al een retourbedrag aangaf. De kassa deed dan het denkwerk en ik moest halverwege 'instappen' zeg maar. Nu denk ik gewoon al in mn hoofd mee, gaat teminste goed.
verkeerde bedragen noem ik ook wel eens :o maar das meestal aan het eind van de dag, de klanten kunnen er wel om lachen

Heel herkenbaar! Dat vond ik vooral de eerste keer écht lastig. Dan verteld de kassa je vanalles, en krijg je wel het retourbedrag voor je neus maar het bedrag dat de klant betaald had was nog amper zichtbaar. Terwijl ik bij mijn andere baantje alles uit mijn hoofd moet doen, inclusief de prijzen van de producten uit mijn hoofd ken grotendeels en dus echt niet dom ben zoals mensen als Chiqua het idee een beetje hebben. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 12:39

purny schreef:
Dus jij wil beweren dat de caissieres dom zijn???

Waar staat dat? vertel eens?

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 13:00

Ik heb 4 jaar achter de kassa gezeten, heb het terug tellen ook nooit moeilijk gevonden. De elektronische weergave maakt je wel luier inderdaad, als mensen dan opeens een raar bedrag erbij gaan doen moest ik even omschakelen. Dat ging ook wel prima hoor.
Maar verkeerde bedragen noemen, absoluut.

Ik kom het nu ook nog vaak tegen in de supermarkt. Maar ach, ik zie op het schermpje wat ik moet betalen.
Ik reageer er niet eens op.

1x was de streepjescode niet goed ofzo, want de klant moest 2000,- betalen voor een pyjama :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 15:14

Chiqa schreef:
zap schreef:
We of niet voor de leeuwen geworpen worden heeft namelijk heeeelemaal niks te maken met het zelf kiezen voor de baan. Misschien ben ik
dom (tja, ook kassamuts he), maar ik snap die logica niet!

Nou t is idd behoorlijk duidelijk dat je er niet veel van begrijpt zo moeilijk moet een kassabaantje toch niet zijn.
Ik hoop voor je dat je het ooit wel zal begrijpen, mocht je ooit hogerop komen ;)

Nou Chiqua, moet je niet scheinheilig gaan doen. Je zegt het inderdaad in andere woorden maar het komt er simpel gezegd wel op neer. Vind je echt heel neerbuigend reageren. ;)

efaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 18:35

hahaha idd dat niet kunnen terug tellen komt me bekend voor, werk in de horeca en heb echt collega's die het na 10 jaar nog niet kunnen. wij leggen het altijd uit aan nieuwe collega's maar niet bij iedereen valt t kwartje. ach er zit ook vaak gewoon een terug geef knop op de kassa (daar kwam ik dan pas naar 4 jaar achter :D ik tel namelijk altijd gewoon) dus ja ieder zn ding hahaha

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 19:52

Moderatoropmerking:
Ik wil graag vragen om ontopic te blijven, en de onderlinge onenigheid op een respectvolle manier te bediscussieren. Alvast bedankt.

Niien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 20:04

Ik doe havo5 en ben gewoon enorm slecht in rekenen, kan ik dr wat aan doen. :+ ben nu 2 jaar cassière en ik moet soms ook om de stomste dingen 2 keer nadenken. Gewoonweg omdat ik jaren wiskunde heb gedaan met rekenmachine zonder enig hoofdrekenwerk hoeven te doen.. Over extra geld bijgeven bij een briefje van 20 bijvoorbeeld snap ik ook nog wel, zoals 5 cent oid. :+

Terugtellen doe ik niet eens.. nooit geprobeerd ook.

M_aaike_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 20:05

Ik zal eerlijk zeggen dat ik niet het hele topic doorgelezen heb, maar ik zeg dit ook wel eens.

Ik werk namelijk bij een winkel waar we het moeten doen met het geld wat in de kassa zit. dit betekend vaak na het weekend dat er bijna geen 1 en 2 euro's meer zijn, met als gevolg dat je soms wel het kleine geld moet uitgeven. Wel ben ik het er wel mee eens dat er in veel winkels erg weinig word bijgevraagt. Zo stond ik vandaag in de supermarkt waar de vrouw achter de kassa telkens niets bij vroeg. Ik was bijna aan de beurd, maar we moesten even wachten want ze moest eerst even bellen voor klein geld. Dat snap ik dan weer niet..

Oeless schreef:
Uhhh nee laat maar, het lukt me wel.

Ik snap het niet zo goed eigenlijk, net boodschappen gedaan en ik moest 8.05 betalen, dus ik geef een briefje van 10, vlak daarna hier ik doe er wel 5 cent bij.
En dan heb je in eens een knal rode kassiere die gewoon weg de kluts kwijt is en niet meer weet wat ze moet.
Is het dan werkelijk zo veel van een kassiere gevraagd dat ze een beetje kan rekenen, ik snap niet wat zo iemand achter de kassa doet...
Ik bedoel dit niet gemeen, iedereen heeft zwakke punten, maar ik snap dan niet waarom ze een baan als kassiere kiest.
En niet alleen bij deze kassiere, het valt me al veel vaker op.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 22:47

Chiqa schreef:
purny schreef:

Hier staat het....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 00:10

Chiqa schreef:

purny schreef:
Hier staat het....

Oja staat daar dat cassieres dom zijn? Staat juist dat ze slim zijn :) Goed op blijven letten scheelt een hoop misverstanden. :)

Miss_DJS

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 00:23

Ik werk nu zo'n 4 maanden achter de kassa en je moet het terugtellen gewoon even doorhebben. Het terugtellen ging bij mij op zich wel snel, terwijl ik barslecht in rekenen ben, alleen wanneer klanten bijvoorbeeld 40 cent ipv 35 gaven snapte ik niet waar die 5 cent dan van was. Gaat vanzelf steeds beter. Ik reken zelf ook gewoon mee wat ik terug moet geven en ik vraag eigenlijk altijd of klanten er nog zoveel cent bij hebben. Als klanten, zoals in de beginpost, na het aanslaan nog bijv 5 cent geven, neem ik het ook wel gewoon aan. Als je even nadenkt zie je dat dat een stuk makkelijker is dan die 95 cent :Y) .

Niien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 08:14

Maar wij hebben een o zo leuke regel, we mogen er niks bij vragen officieel.. Ik vroeg het altijd maar toen zei m'n teamleider dat dat helemaal niet de bedoeling was..
Klanten moeten het uit zichzelf geven en anders hebben we pech, nouja ik blijf het liever gewoon vragen, vind het maar apart namelijk.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 09:16

@Chiqa:Sorry dan mijn excuses ervoor..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 10:01

purny schreef:
@Chiqa:Sorry dan mijn excuses ervoor..

Geeft niets, kan gebeuren excuses aanvaard :)

Jeszica

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 10:24

Ik weet niet of het al ergens genoemd is, maar soms heb ik ook zoiets van nee laat maar... Ik heb heel vaak geen euro's of twee euro's. Of zeer weinig. Als klanten dan bij willen geven dan zeg ik ook, kijkend in mijn kassa "Uhh nee laat maar het lukt zo wel." Ik weet hoe ik bij moet vragen, hoe ik terug moet tellen etc. maar soms kan dat gewoon niet door wat je in je kassalade hebt zitten. Ik ga niet bijvragen als ik al krap in mijn euro's/briefjes zit. Dan heeft de klant maar "pech" (geld is geld, dus pech kan ik het niet noemen) dat ze het klein terug krijgen.