wat betaal jij aan kostgeld?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 15:30

Ik ben ondertussen getrouwd en mijn ouders sponseren nog een hele hoop :o

Nee, kostgeld vind ik onzin - tenzij de ouder(s) weinig inkomen hebben.

Wat ik ook wel zie is dat ouders het kostgeld appart houden voor als ze uit huis gaan, dat is imo wel okey. Echter zou ik liever zien dat ze zelf zouden sparen.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 15:31

LePapillon schreef:
Ik vind trouwens dat hier weinig naar de financiele situatie van de ouders wordt gekeken.
Dat iemand kostgeld betaalt, vinden sommigen belachelijk. Maar je weet de situatie toch helemaal niet?
Ouders gescheiden? Werk? Veel/weinig broers en zussen? ...

Waarom maakt dat uit dan?
Sowieso ken ik maar weinig ouders die hun financiele situatie met hun 18-jarige kind bespreken (inmiddels bespreek ik dat wel met mijn moeder, maar dat kwam pas nadat ik al een tijd op mezelf woonde) en wat maakt het uit? Alsof ouders geen kostgeld mogen vragen als ze het breed hebben?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 15:31

Roane schreef:
Hier was het ook 'vanaf 18 jaar betaal je mee!'
Helaas liep alles even anders, en was er weinig te betalen rond mijn achttiende. Nou is de stelling veranderd in; heb je een vaste fulltime baan en woon je thuis, dan betaal je mee. :)
Ik studeer, heb dus nu ook niet veel in te brengen, dus ik betaal nog geen kostgeld.
Maar als ik het zou hebben zou ik het niet vreemd vinden om mee te betalen. :)

[naam]; mijn broer is er zo één die met 23, vaste baan thuis woont. Waarom? Geen specifieke reden eigenlijk, hij heeft gewoon geen zin 'zijn eigen gedoetje' en op zaterdagavond alleen thuis zitten.
Terwijl ik niet kan wachten tot ik het huis uit kan. :+

Dat vind ik dan wel een beetje profiteren van je broer eigenlijk. Het is wel zo gezond als je voor jezelf gaat leren zorgen en leert dat mama en papa niet alles voor je doen rond die leeftijd. Of helpt hij wel veel mee qua wassen, koken etc. en is het puur voor de gezelligheid dat hij nog thuis woont ?

pinuts

Re: wat betaal jij aan kostgeld?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 15:32

Mijn broer woont ook thuis en werkt zowat full-time, maar verdient domweg te weinig om op zichzelf.. Zo makkelijk is t allemaal niet..

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 15:34

Puur voor de gezelligheid. Hij ziet er niks in z'n uppie in een appartementje te wonen. Doet niks aan het huishouden, volgens mij kan hij niet eens koken. Het is gewoon een plakker. :)
En tja, blijven mag hij zo lang hij wilt, het blijft je kind aldus m'n moeder, terwijl ik eerlijk gezegd ook iets heb van; >;)

En inderdaad pinuts; zó makkelijk is het alemaal niet, als ik af en toe zie hoe duur de appartementjes en de huisjes zijn voor 'starters' poeh...

Ik word 21, en het liefste zou ik op kamers gaan waar ik naar school ga, maar ik zit nog even met de kosten + ponylief. :)

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 15:35

Inderdaad, als je bij een woningbouw wilt huren moet je al erg lang staan ingeschreven... Particulier is voor de meesten niet te betalen.... HYpotheek krijg je pas na intentieverkaring / vast contract en dan nog kunnen de meeste starters geen huis betalen (zeker geen alleenstaanden).

Ik ken meerdere studiegenoten die nog 4 jaar in een studentenhuis of bij ouders hebben gewoond om te sparen voor hun uitzet / huis nadat ze zijn begonnen met fulltime werken!

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 15:36

mo_van_dijk schreef:
Inderdaad, als je bij een woningbouw wilt huren moet je al erg lang staan ingeschreven... Particulier is voor de meesten niet te betalen.... HYpotheek krijg je pas na intentieverkaring / vast contract en dan nog kunnen de meeste starters geen huis betalen (zeker geen alleenstaanden).

Ik ken meerdere studiegenoten die nog 4 jaar in een studentenhuis of bij ouders hebben gewoond om te sparen voor hun uitzet / huis nadat ze zijn begonnen met fulltime werken!

En als je het minimum loon verdient, is het sowieso al heel krap (gelukkig verdien ik meer dan dat).

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 15:37

Zolang ik studeer hoef ik geen kostgeld te betalen, maar eenmaal afgestudeerd en een vaste baan, en ik blijf alsnog plakken in mijn ouderlijkhuis, zal ik wel moeten gaan betalen. Vind ik niet meer dan logisch eigenlijk.

LePapillon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 15:40

Wendy schreef:
LePapillon schreef:
Ik vind trouwens dat hier weinig naar de financiele situatie van de ouders wordt gekeken.
Dat iemand kostgeld betaalt, vinden sommigen belachelijk. Maar je weet de situatie toch helemaal niet?

Sowieso ken ik maar weinig ouders die hun financiele situatie met hun 18-jarige kind bespreken (inmiddels bespreek ik dat wel met mijn moeder, maar dat kwam pas nadat ik al een tijd op mezelf woonde) en wat maakt het uit? Alsof ouders geen kostgeld mogen vragen als ze het breed hebben?

Dat bedoel ik er niet mee..
Ik wil ermee zeggen dat ik reacties als "ik zou dat nooit aan mijn kind vragen" of "belachelijk dat sommige kostgeld betalen" wat kort door de bocht vind. Niet iedereen heeft het even ruim en ik denk dat als je later wat krapper zit, een bijdrage van je kind (als dat mogelijk is) erg zou waarderen.

Blackje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 15:40

Ik vind het een beetje raar om te zeggen dat als je een fulltime baan hebt, dat je dan maar het huis uit moet om voor jezelf te zorgen? Als je alleen bent en goed met je familie overweg kunt, is het toch veel gezelliger om thuis te blijven? Deel in de kosten bijdragen, vind ik dan ook niet meer dan logisch.

Ik heb ook nog even gespaard nadat ik fulltime ben gaan werken en mijn vriend en ik hebben net een huisje gekocht en gaan bijna verhuizen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 15:44

Roane schreef:
Puur voor de gezelligheid. Hij ziet er niks in z'n uppie in een appartementje te wonen. Doet niks aan het huishouden, volgens mij kan hij niet eens koken. Het is gewoon een plakker. :)
En tja, blijven mag hij zo lang hij wilt, het blijft je kind aldus m'n moeder, terwijl ik eerlijk gezegd ook iets heb van; >;)

En inderdaad pinuts; zó makkelijk is het alemaal niet, als ik af en toe zie hoe duur de appartementjes en de huisjes zijn voor 'starters' poeh...

Ik word 21, en het liefste zou ik op kamers gaan waar ik naar school ga, maar ik zit nog even met de kosten + ponylief. :)

Zou me wel zorgen maken over je broer als ik je moeder was. :=

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 15:48

Vind ik weer een beetje overdreven Juul ;) je weet niet wat hier allemaal gaande is. 'Zorgen maken' is nog niet echt van toepassing.

Dat had niet tegen dat ik als toegewijde zus af en toe niet met appartementjes aan kom zetten en de voordelen van het op jezelf wonen opsom wanneer hij daar gevoelig voor is. O:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 15:50

Tja iemand van 23 die niet kan koken en helemaal niet meehelpt in het huishouden vind ik toch wel zorgelijk persoonlijk..

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 15:54

Nee hoor. Dat is gewoon gemakzucht.
Mijn broer wist met zijn 25 nog niet het verschil tussen de wasmachine en droger (Echt waar!) toen mijn ouders voor het eerst een weekend weg waren. Nu woont hij samen en kan hij alles inclusief koken.
Als het gedaan wordt hoef je het zelf niet te leren was zijn mening altijd.
Enne... sommige moeders makken het hun zoons ook wel errug makkelijk vind ik...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 15:55

Ylana schreef:
Nee hoor. Dat is gewoon gemakzucht.
Mijn broer wist met zijn 25 nog niet het verschil tussen de wasmachine en droger (Echt waar!) toen mijn ouders voor het eerst een weekend weg waren. Nu woont hij samen en kan hij alles inclusief koken.
Als het gedaan wordt hoef je het zelf niet te leren was zijn mening altijd.
Enne... sommige moeders makken het hun zoons ook wel errug makkelijk vind ik...

Das wel grappig om te horen! Ik dacht eerder van: Dan leren ze het nooit en straks zit hun vriendin alles te doen. Maar dit klinkt ook wel aannemelijk. Hoop dat 't voor jou broer ook zo werkt Roane!

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 15:56

Ylana: Dat laatste zeker!

Maar het is ook een feit dat je 'op jezelf wonen' heel makkelijk leert hoor. :') Zodra je op jezelf woont, leer je alles wel doen, of je gaat hopeloos ten onder aan je eigen onkunde. :))
Ik maak me dus nog niet zo'n zorgen.
Zou me wel zorgen gaan maken dat wanneer hij wel op zichzelf woont, misschien inclusief vriendinnetje, dat hij dan nóg niks doet. :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 15:59

Roane schreef:

Maar het is ook een feit dat je 'op jezelf wonen' heel makkelijk leert hoor. :') Zodra je op jezelf woont, leer je alles wel doen, of je gaat hopeloos ten onder aan je eigen onkunde. :))
Zou me wel zorgen gaan maken dat wanneer hij wel op zichzelf woont, misschien inclusief vriendinnetje, dat hij dan nóg niks doet. :')

Ja precies. Veel jongens gaan lekker samen wonen want dan hoeven ze nog steeds niet alles zelf te doen. Daarom zou ik ook nooit met iemand samen gaan wonen die nooit op zichzelf heeft gewoont. :D

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 16:03

Zodra ik dát dus doorkrijg stop ik dus al wat van mij is een vuilniszak en dan peer ik 'em weer he :') ik heb zelf al een broertje dood aan het huishouden (maar wat moet dat moet!) geen haar op m'n hoofd die er aan denkt het voor een ander te gaan doen!

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 16:04

Wendy schreef:
LePapillon schreef:

Wij wisten thuis echt wel of we het breed hadden of niet.

Maar ik snap wel wat er bedoeld wordt, want dat valt mij ook op.

Mensen vallen neer als ze kostgeld moeten betalen.
En elk ander die het moet dat is belachelijk.

Alsof hun weten waarom.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 16:05

Roane schreef:
Zodra ik dát dus doorkrijg stop ik dus al wat van mij is een vuilniszak en dan peer ik 'em weer he :') ik heb zelf al een broertje dood aan het huishouden (maar wat moet dat moet!) geen haar op m'n hoofd die er aan denkt het voor een ander te gaan doen!

Ik vind huishouden doen helemaal niet erg, alleen ik verwacht wel van m'n partner dat hij ook helpt, al is het maar voor het respect. Iemand die mij alles of bijna alles laat doen zou ik het ook niet bij uithouden denk ik, zou ik goed gek van worden.

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 16:06

Juul schreef:
Roane schreef:

Ja precies. Veel jongens gaan lekker samen wonen want dan hoeven ze nog steeds niet alles zelf te doen. Daarom zou ik ook nooit met iemand samen gaan wonen die nooit op zichzelf heeft gewoont. :D

dat ligt wel aan het nest waar ze uitkomen.
Mijn vriend kwam ook zo het huis uit,maar thuis moesten ze wel mee aanpakken.
Die hoefde niet nog te gaan leren. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 16:07

Zo lang ik thuiswoon hoef ik aan kostgeld niets te betalen. Zelf maak ik wel elke maand mijn zorgtoeslag over naar mijn ouders, om ze wel wat bij te staan in de verzekering :j

Dingen als rijbewijs, autootje, nieuwe meubels etc betaal ik wel zelf, maar dat is imo ook niet meer dan logisch :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 16:09

vorame schreef:
[naam] schreef:

dat ligt wel aan het nest waar ze uitkomen.
Mijn vriend kwam ook zo het huis uit,maar thuis moesten ze wel mee aanpakken.

Die hoefde niet nog te gaan leren. :)

Over dat soort jongens heb ik het ook niet. :) Heb het over jongens die thuis ook al niks uitvoeren en nieteens weten hoe ze een eitje moeten bakken.

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 16:11

Juul schreef:
Over dat soort jongens heb ik het ook niet. :) Heb het over jongens die thuis ook al niks uitvoeren en nieteens weten hoe ze een eitje moeten bakken.

Ik geloof ook niet dat ik die wil na een jaar op zich zelf.
Die hebben zo'n andere opvoeding gehad dat ik denk dat het mij met mij meteen zou gaan botsen. :)

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 16:13

Vind het raar dat sommige mensen 'zouden omvallen' als ze opeens kostgeld zouden moeten betalen. Ik ben bijna 20, woon nog thuis en hoef geen kostgeld te betalen. Maar ik help dan ook vrij veel mee in huis. Ik verschoon de kattenbak, houd mijn kamer netjes, stofzuig vaak de bovenverdieping en ga zo maar door. Zou ik vrijwel niets uitvoeren thuis dan zou ik het terecht vinden als mijn moeder me kostgeld liet betalen. Mijn zorgtoeslag maak ik trouwens ook over naar mijn moeder.

Op een gegeven moment ben je gewoon oud en wijs genoeg om zelf je centjes te verdienen en ik vind het raar als je dan nog steeds blijft teren op je ouders.