Grr, heel boos! Mag dit wettelijk gezien??

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

mickydo

Re: Grr, heel boos! Mag dit wettelijk gezien??

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 17:29

Het is wel goed dat ze er zo op controleren , maar kan me voorstellen dat het niet zo leuk is als je daar dan staat met je 19 jaar wat je ook nog eens kan bewijzen.
Ik heb het ook een keer gehad, ik ging sigaretten halen , maar kreeg ze bijna niet mee. Ze moest en zou me id zien ( hallooooo ben 28 !! ) ik dacht echt dat ze een grap maakte.... Maar ze was serieus en onverbiddelijk. Ik terug naar de motor paspoort eruit vissen , zat ze te kijken met grote ogen.. jee je bent echt 28 ! Uhm ja dat zei ik toch al ! Zegt ze ja het komt door je jonge uitstraling en die brommer helm ( correctie MOTORhelm ) zie het maar als een compliment .
Nou ik werd er niet echt vrolijk van om als 28 jarige nog geen 16 geschat te worden.
2 weken eerder werd ik al bij 2 uitgaangelegenheden geweigerd omdat ze dachten dat ik ook pas 19 was inplaats van de toegestane leeftijd van 21
En zo jong zie ik er echt niet uit hoor !!!

Draakje

Re: Grr, heel boos! Mag dit wettelijk gezien??

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 19:59

het schijnt nu zelfs zo te zijn dat je als cassiere ontslag kunt krijgen als je niet om een id kaart vraagt.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 22:03

gigagent schreef:
En veulen84, de maatregel van het tonen van je ID is een manier die de branche hanteert om aan de wetgeving te kunnen voldoen. Daar is toch niets mis mee? Is er niemand die zich realiseert dat de branche het liefst alle minderjarigen hele kratten van wat voor drank dan ook zou verkopen? De supermarkten winnen niks bij de wetgeving rond drank en minderjarigen, ze houden zich alleen maar aan de regels omdat ze anders beboet worden. En je kunt toch niemand kwalijk nemen dat ie zich aan de wet houdt? En als je de maatregel niks vindt, dan moet je op een of andere manier invloed zien uit te oefenen op de wetgeving. Ga stemmen zodra je 18 bent!! Wordt lid van een politieke partij.
Ik vond een drankje of wat op een avond ook lekker toen ik 17 was. Maar ik hoop dat mijn kinderen zich een beetje inhouden vanaf hun 16e. Je zuipt je IQ namelijk een behoorlijk eindje omlaag als je alcohol drinkt op je 16e, ook bij weinig drank.
Maar gezien de antwoorden hier en daar en de herhalingen van domme reacties door het niet lezen van wat er al getypt is er misschien bij sommigen weinig verloren :P

Ik zeg niet dat ik vind dat er geen maatregelen moeten zijn. Maar ik vind dat alle maatregelen voor iedereen gelijk moeten zijn. Voor elke leeftijdsgroep. Ook mensen boven de 21 zouden zich moeten identificeren voor drank. En dan ook niks mee geven bij verdenking van drank doorschuiven naar minderjarige. Ik ben tegen het concept van leeftijdsdiscriminatie in deze. Iemand van 18 kan wel het goede doen en iemand van 31 het verkeerde.
Denk niet dat het niet gebeurd. Ik ken ouders die hun 14/15 jarige kinderen zich thuis laten indrinken en dronken worden. Ik dronk me eerste biertje bij me opa en oma aan de keukentafel. Verkeerd ja. Maar het gebeurd, zo simpel is het.

Ik ben inmiddels 24. Ik stem en ben geen lid van een politieke partij. Wat ik wel weet is dat drank kwalijk kan zijn. Ik heb zelf ooit de gevolgen daarvan ondervonden. Ik drink sinds die avond niet meer en heb er een behoorlijke psychologisch dreun aan over gehouden. Ik vertel andere dat drinken niet verstandig is en vertel ze ook waarom niet.

Ik ben geen huichelaar, het is geen domme reactie. Het is een wel doordachte reactie op de dingen die ik in het dagelijks leven zie. Supermarkten proberen hun eigen hachje te redden, het gaat ze helemaal niet om de uitkomst. Als het ze echt om de uitkomst ging hadden ze een strakker beleid doorgevoerd.

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 22:10

Veulen84 schreef:
Ik ben geen huichelaar, het is geen domme reactie. Het is een wel doordachte reactie op de dingen die ik in het dagelijks leven zie. Supermarkten proberen hun eigen hachje te redden, het gaat ze helemaal niet om de uitkomst. Als het ze echt om de uitkomst ging hadden ze een strakker beleid doorgevoerd.

Dat is over het algemeen absoluut waar, het maakt ons weinig uit of een minderjarige uiteindelijk die drank wel of niet krijgt.
Is ook niet ons probleem verder, als we de regels netjes hebben gehanteerd.
Echter wil ik toch even dit kwijt: we hadden laatst een dronken klant, die mogen we ook geen alcohol verkopen.
Die regel hebben we dan ook gehanteerd. Hij kwam nog een paar keer terug om het te proberen.
Toen hij naar buiten liep richting de parkeerplaats van een andere winkel zei de bedrijfsleider dat als hij in een auto zou stappen hij de politie zou bellen.
Dat is niks eigen hachje maar beschermen van andere mensen, vond ik wel heel netjes.
Er zijn er genoeg die zoiets hebben van: "ah niet ons probleem".

Maar goed, dat even buiten het ID-gebeuren om :D