Samenwonen financieel haalbaar?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Paardenmeis1

Re: Samenwonen financieel haalbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 15:54

Wij zijn langs diverse adviseurs gegaan, ze vertellen toch allemaal wat anders. Daar moet je zelf je verhaal uitmaken, en kiezen waar je je lekker bij voelt.

Bij een van de aanbieders was het iets aantrekkelijker qua rente, maar we zijn uiteindelijk gegaan voor degene waar we ons prettig bij voelden. We zijn erg goed geholpen en geadviseerd, kan niet anders zeggen.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 15:58

Elaine schreef:
@Chubby: dat is grote onzin. GP is nml net zo duur als trouwen. Wij waren € 80.00 kwijt voor het trouwboekje en de benodigde documenten, verder niets.
Je kan het, net als trouwen, zo duur maken als je zelf wilt. Met of zonder uitgebreide ceremonie.. en op welke dag. Bij ons is dat maandagochtend.

Oh sorry :o Ik dacht dat het GP via de notaris moest ook...

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 15:59

Nee ;) Het is een huwelijk. Je moet elkaar ook de rechterhand geven, ja zeggen, tekenen & getuigen hebben.

Maakt niet uit :D

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 16:06

__Nathalie__ schreef:
een normaal uitgangs punt kwa hypotheek is je jaar salaris keer 4 (en soms keer 5) dat kun je aan hypotheek krijgen.

130.000 op 1550 is dus erg veel! dan moet je wel heel gunstige rente hebben wil je dat maandelijks kunnen betalen! Dan heb je denk ik de een goede tijd gekocht!

Verschilt heel erg. Bij de ene bank houden ze keer 3 aan, bij de andere keer 5.
Ik heb wel gekocht in de crisis, het begin van de crisis. En nee het was niet makkelijk, was echt nét op t randje, maar het is me wel gelukt.
Op mijn salaris. Wel kreeg ik via de email de vraag of mijn vriend ook ging werken, toen hierop het antwoord ja was, en dat hij al werk had, heb ik mijn hypotheek gekregen. En kunnen betalen; makkelijk!!!! Ook zonder mijn vriends salaris zou ik het kunnen betalen.

Charmotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 16:47

Nathalie schreef:
Charmotte schreef:
ik heb ook eens gekeken of mn vriend en ik een hypotheek konden nemen.. ja dat kon... 90.000 euro nou daar heb je veel aan (hier rond utrecht) en wij verdienen bij elkaar 1800 euro

nu gaan we iets huren, huur 600 en dan nog gas en licht erbij ong. 100... 2 auto's, ziekenfonds..
houden we ong 180 over word krap, maar we kunnen er altijd nog een bijbaan bij nemen.

Dan zou ik toch eens naar een andere adviseur gaan...

Ik heb onze woning gekocht op mijn naam, dus op basis van enkel mijn salaris. (1550 euro netto) En ik heb gewoon een hypotheek gekregen van ruim 130.000 euro. Kan dus wel!! Nu was het wel net op t randje, maar met zijn 2e moet je dat helemaal aankunnen...

Maaar, als je denkt dat het al krap wordt bij een huurwoning van 600 euro, zou ik misschien niet aan kopen beginnen. Ergens lijkt er dan iets fout te gaan denk ik. Ik ben dit ook maandelijks kwijt maar houd véél en véél meer over dan 180 euro..

ik denk dat het komt omdat we 2 autos rijden, mn vriend is 250 kwijt per maand en ik 50, zonder benzine!! komt dus nog zo'n 300 aan benzine bij

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 17:25

250 per maand kwijt excl benzine? Jeetje wat voor auto rijd hij in godsnaam?
Mijn autotje kost ons ongeveer 100 euro per maand, gelukkig! Ik moet er niet aan denken een auto te rijden die me meer dan 300 euro in de maand kost....

Soms in het leven moet je keuzes maken, dure bak rijden en niet samenwonen, of overgaan naar een goedkopere auto en wel samenwonen.... Voor mij zou dat geen moeilijke keus zijn.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 18:10

Of het OV... kan soms ook goedkoper uitpakken :)

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 18:34

Als je een zware middenklasser hebt op diesel en allrisk verzekert, kom je al gauw uit op €250,00. Het eerste jaar dat ik mijn auto had (Seat Leon) was ik €190 kwijt aan wegenbelasting en WA+ verzekering.

Ik zou qua maandlasten aanhouden wat je per maand kwijt wil zijn aan je hypotheek. Ik kon veel meer hypotheek krijgen als ik nu heb, maar ik heb ook een dure auto en paard en wil ook nog leuke dingen doen!

Charmotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 16:36

Nathalie schreef:
250 per maand kwijt excl benzine? Jeetje wat voor auto rijd hij in godsnaam?
Mijn autotje kost ons ongeveer 100 euro per maand, gelukkig! Ik moet er niet aan denken een auto te rijden die me meer dan 300 euro in de maand kost....

Soms in het leven moet je keuzes maken, dure bak rijden en niet samenwonen, of overgaan naar een goedkopere auto en wel samenwonen.... Voor mij zou dat geen moeilijke keus zijn.

Ja ik vind het ook niet normaal, hij heeft al een mercedes weggedaan omdat die te duur was met benzine, toen heeft hij een audi weg gedaan omdat die te duur was in de verzekering en nou rijd hij is een opel astra diesel, dus is al goedkoper gegaan, wegenbelasting is dus duurder omdat het een diesel is en hij heeft een keer een ongeluk gehad waardoor hij nu meer betaald.
wij willen de auto weg doen en een goedkoop polo'tje terug kopen (zo 1 heb ik ook) maar hij mag de auto niet van zn vader verkopen hij wil dat geld wat de auto opbrengt houden voor de inrichting van een huis, familie van zijn kant staat er niet achter die denkt dat we nog niet volwassen zijn ofzo en willen dan dus ook nog eens over zijn leven én spullen beslissen waardoor het voor ons een stuk lastiger wordt.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-09 17:30

Daarom hebben wij de mazda ingeruild voor een corsa :)
Scheelde de helft in wegenbelasting in de maand! Elk beetje helpt :)
(de mazda hebben wij vorig jaar overgekocht van oma, toen opa is gestorven... dus zit emotionele waarde aan voor de familie. Maar wij hebben zelf beslist wat wij ermee doen. Het is onze auto :P)
Wij hebben nu wel besloten dat wij als ik een baan heb een huis gaan kopen :) event. met mijn ouders die dan garant willen als dat nodig is.
Voorlopig eerst maar genieten van wat uitjes nu het nog kan :P Dus vrijdag lekker naar de sauna toe, heerlijk! Zou die leuke dingen ook nog niet willen opgeven om per se samen te wonen. Wonen nu op 5 minuten van elkaar, dus zien elkaar dagelijks als het nodig is. Goed, het is niet ideaal maar wij kunnen wel sparen nu én heb thuis gewoon een fijne studieplek. Kan mij volledig concentreren op de studie, zonder dat ik mij druk hoef te maken om alle rekeningen die betaald moeten worden. Dat is wel fijn :)

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 17:41

Nathalie, hoe heb jij die hypotheek voor elkaar gekregen dan? En je hebt je huis dan zeker langer dan dit jaar? Ik heb 2 jaar geleden op een site gekeken wat ik los zou kunnen krijgen en dat werd 120.000. Nu verdien ik meer, ben ouder etc, maar het bedrag is omlaag gegaan. Ik krijg nu rond de 80.000 los. Denk dat de crisis hiermee te maken heeft. Tsja, daar koop je hier nieteens een garagebox van.
Ik verdien netto net wat minder dan de TS, dus ik kan me voorstellen dat ze dat samen echt maar krijgen...

Om even verder te gaan op de vraag van de TS. Het zou moeten gaan, maar reken er dan op dat je niet elk uitje met je vriendinnen mee kunt gaan. Ik verdien zelf wat meer, zit in een huurhuis waar ik 350.- per maand voor kwijt ben (schijntje, maar het is ook een soort van ad hoc) en red het elke maand wel. De ene maand hou ik wat meer over dan de andere maand, dus de ene maand kan ik een heleboel leuke dingen doen, de andere maand dus niet. Ik betaal overigens wel mijn ziektekosten, katten en paard zelf, wat me per maand denk ik al 400/450 euro kost, dus wanneer je ouders dat (nog) betalen, moet het op zich wel te doen zijn.

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 17:56

Je moet echt niet van internet uitgaan. Volgens internet kon ik nog niet genoeg lenen voor een flatje. Woon nu in een eensgezinswoning. Internet kan niet uitgaan van de verschillende hypotheekconstructies, en juist dát maakt vaak het verschil.
Afspraak bij de hypotheekshop heeft voor mij alles veranderd.

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 18:03

Yv_ schreef:
Nathalie, hoe heb jij die hypotheek voor elkaar gekregen dan? En je hebt je huis dan zeker langer dan dit jaar? Ik heb 2 jaar geleden op een site gekeken wat ik los zou kunnen krijgen en dat werd 120.000. Nu verdien ik meer, ben ouder etc, maar het bedrag is omlaag gegaan. Ik krijg nu rond de 80.000 los. Denk dat de crisis hiermee te maken heeft. Tsja, daar koop je hier nieteens een garagebox van.
Ik verdien netto net wat minder dan de TS, dus ik kan me voorstellen dat ze dat samen echt maar krijgen...

Ik heb mijn woning (penthouse) gekocht in december vorig jaar. Zijn wel ff bezig geweest met alles rond te krijgen, maar op 2 december heb ik getekend en de sleutel gekregen.
Volgens internet kon ik toenertijd 90.000 aan, waar je idd nog amper een garagebox van koopt.
Het is dus echt aan te raden om met een onafhankelijke hypotheekadviseur rond de tafel te gaan, dan zul je zien dat je veel meer kunt krijgen dan internet zegt.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 18:48

Okee dank jullie wel, dat wist ik niet eigenlijk.
Binnenkort maar is even in overleg gaan dan.