Stelling: De mens is niet monogaam

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 21:05

pharagirlke schreef:
Ik ben monogaam uit respect voor mijn vriend. Ik eis dat respect echter ook terug, kan hij dat respect niet opbrengen, houd hij niet genoeg van me. En houden van is toch wel de basis van een relatie. Dus dan zoek ik verder tot ik iemand vind waar ik meer mee op een lijn zit. Dan mag de andere met drie vrouwen tegelijk gaan van mij :) Als ik maar niet een van die drie ben.

Dat is duidelijk, dank je voor de uitleg :)

Ik denk alleen dat respect ook inhoudt elkaar gelukkig te willen zien en elkaar dat te gunnen. Jij bent gelukkig in een monogame relatie en ik in een open relatie. Zo zoek je toch zelf wat bij je past en is iedereen tevreden. Zolang je elkaars keuze maar respecteert, ik ben niet tegen monogame mensen, alhoewel dat andersoms soms nog wel het geval is :+ Miss een taboe in NL?

Ayasha
Blogger

Re: Stelling: De mens is niet monogaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 21:06

Ik denk dat polygame mensen er hun eigen taboe van maken eerlijk gezegd. Beetje het "ik kreeg geen punten omdat ik met een haf reed" verhaal dat hier op bokt de ronde doet. ;)

demiyolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 21:07

Het is geen kwestie van niet kunnen, alles wat je wilt dat kun je, daar ben ik van overtuigd. Alleen een relatie is een wisselwerking en daar komt zoveel meer bij kijken. Ik heb mijn vriend de vrijheid gegeven om te kiezen. Hij heeft de keuze gemaakt om vreemd te gaan, dan moet het ook zijn keuze zijn onze relatie te beëindigen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 21:09

Citaat:
Hij heeft laatst nog tegen mij gezegd dat hij heel erg graag weer eens met mij naar bed wilt, omdat hij me nog steeds supersexy vindt.
Maar hij heeft toen ook gezegd: Met jou mag het niet, want ik heb gevoelens voor jou.
En daar is hij heel straight in.

Hij wilde het heel graag maar deed het niet, want afspraak = afspraak bij hun

Ik zou dit toch net zo erg vinden als het slapen met een wildvreemde zonder enige gevoelens.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 21:09

Maar vreemdgaan is iets anders dan polygamie.

Vreemdgaan is dus iets stiekem doen. En dan wordt er dus gelogen.

Ik ben van mening dat alles bespreekbaar moet kunnen zijn, en dat liegen uit den boze is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 21:10

pharagirlke schreef:
Ik denk dat polygame mensen er hun eigen taboe van maken eerlijk gezegd. Beetje het "ik kreeg geen punten omdat ik met een haf reed" verhaal dat hier op bokt de ronde doet. ;)

Hmm dat ben ik niet met je eens. Het wordt voor het grote deel gewoon niet geaccepteerd, vandaar dat mensen het niet durven te zeggen. Het gaat in tegen de heersende norm over hoe je je moet gedragen. Als er een topic is over iemand die bedrogen is door haar vriend dan hoor je allerlei reacties over dat het een eikel is en ze beter kan krijgen etc. Terwijl er zoveel mensen zijn die zelf vreemdgaan en dan hun mond niet open durven te trekken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 21:11

laetitia schreef:
Maar vreemdgaan is iets anders dan polygamie.

Vreemdgaan is dus iets stiekem doen. En dan wordt er dus gelogen.

Ik ben van mening dat alles bespreekbaar moet kunnen zijn, en dat liegen uit den boze is.

Precies vreemdgaan is stiekem doen.
Polygamie is een man met meerdere vrouwen of andersom.
Open relatie is: Relatie met 1 persoon, maar de lust delen met anderen.

Annelies ik vind het wel erg grappig dat we er zo verschillend over denken. Jij ziet seks als een kers op de taart, ik zie seks als een primaire levensbehoefte.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 21:12

anneliesdj schreef:
Citaat:
Hij heeft laatst nog tegen mij gezegd dat hij heel erg graag weer eens met mij naar bed wilt, omdat hij me nog steeds supersexy vindt.
Maar hij heeft toen ook gezegd: Met jou mag het niet, want ik heb gevoelens voor jou.
En daar is hij heel straight in.

Hij wilde het heel graag maar deed het niet, want afspraak = afspraak bij hun

Ik zou dit toch net zo erg vinden als het slapen met een wildvreemde zonder enige gevoelens.

Tja ik zat er niet op te wachten, zat met iemand anders in mijn hoofd :P . En daarbij ga ik niet met iemand naar bed die er expliciet om vraagt! Dan is de aantrekkingskracht meteen de grond in geboord...
En ik wil niet met iemand naar bed waar ik nog gevoelens voor heb, terwijl hij een vriendin heeft.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 21:12

Petite schreef:
pharagirlke schreef:
Ik ben monogaam uit respect voor mijn vriend. Ik eis dat respect echter ook terug, kan hij dat respect niet opbrengen, houd hij niet genoeg van me. En houden van is toch wel de basis van een relatie. Dus dan zoek ik verder tot ik iemand vind waar ik meer mee op een lijn zit. Dan mag de andere met drie vrouwen tegelijk gaan van mij :) Als ik maar niet een van die drie ben.

Dat is duidelijk, dank je voor de uitleg :)

Ik denk alleen dat respect ook inhoudt elkaar gelukkig te willen zien en elkaar dat te gunnen. Jij bent gelukkig in een monogame relatie en ik in een open relatie. Zo zoek je toch zelf wat bij je past en is iedereen tevreden. Zolang je elkaars keuze maar respecteert, ik ben niet tegen monogame mensen, alhoewel dat andersoms soms nog wel het geval is :+ Miss een taboe in NL?

Ik zeg toch nergens dat hij geen open relatie mag zoeken als hij dat wil?
Alleen heb ik ook zelfrespect en ík kan dat niet, ik wil geen open relatie, dus ik ga mezelf niet op zij zetten en ongelukkig maken om hem een open relatie te geven waar ik niet achter sta. Dus als hij dat wil moet hij dat op een ander gaan zoeken, dat wil ik hem niet geven. :) Ik wil hem graag gelukkig zien maar ik wil ook gelukkig zijn. Ik gun hem die relatie van harte. :) Dus als hij dat wil, laat ik hem met alle liefde los.

Ik zie seks overigens als geen van beide :') Wat ben ik nu? :D

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 21:13

laetitia schreef:

Alles als in? :)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 21:13

demiyolu schreef:
Het is geen kwestie van niet kunnen, alles wat je wilt dat kun je, daar ben ik van overtuigd. Alleen een relatie is een wisselwerking en daar komt zoveel meer bij kijken. Ik heb mijn vriend de vrijheid gegeven om te kiezen. Hij heeft de keuze gemaakt om vreemd te gaan, dan moet het ook zijn keuze zijn onze relatie te beëindigen.

Dat vind ik getuigen van weinig zelfrespect, sorry :(:) Het komt een beetje over alsof je gewoon met je laat spelen.

Overigens heb ik weinig problemen met polygame mensen, het is niet mijn ding maar wat zij willen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 21:14

Hahahahaha pharagirlke. Je bent gewoon jezelf, net als ieder ander ;) overigens bedoelde ik niet dat jij me veroordeelt hoor, maar had ik het over het algemeen.

Passionata

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 21:16

Ben het volledig eens met pharagirlke.
Maar blijkbaar in de minderheid
Jammer want dit maakt het minder gemakkelijk in een relatie voor diegenen die wel monogaam zijn.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 21:17

laetitia schreef:
anneliesdj schreef:

Tja ik zat er niet op te wachten, zat met iemand anders in mijn hoofd :P . En daarbij ga ik niet met iemand naar bed die er expliciet om vraagt! Dan is de aantrekkingskracht meteen de grond in geboord...
En ik wil niet met iemand naar bed waar ik nog gevoelens voor heb, terwijl hij een vriendin heeft.

Ik bedoel als ik zijn vriendin zou zijn en zou horen dat hij dit tegen je zei, zou ik een belediging vinden want dan ben ik dus niet zo intressant als hij nog aan zijn ex denkt.

Petite; ik kan prima zonder seks, niks primairs aan ;)

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 21:20

BraveSpots schreef:
laetitia schreef:

Alles als in? :)

Ik weet niet? Ik ben zelf een leek in vaste relaties, maar ik zou me kunnen voorstellen dat je als je wat langer bij elkaar bent misschien een keertje iets avontuurlijks wilt doen := ?

Mijn moeder en vader hebben een periode aan een soort van partnerruil gedaan. Mijn moeder was nl. verliefd op een vriend en mijn vader vond die vrouw errug leuk en omgekeerd.
Ze woonden in een enorm gereformeerd dorp en spraken dan 's avonds om 10 uur bij de kerk af om partners te 'wisselen' en riepen dan in het donker " cherise flambé" (als wachtwoord). :oo

Afijn, mijn ouders zijn daarna na een jaar ook gescheiden, het zat toen al niet goed blijkbaar!

Dit ging echter wel helemaal in overleg en zij gingen ook met zijn vieren weekendjes weg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 21:20

Annelies, denk je dat je maar van 1 iemand tegelijk kan houden? Ik denk dus dat je wel van meerdere tegelijkertijd kunt houden. Dat je houdt van je partner waar je een relatie mee hebt, maar dat je verliefd kunt worden op een ander, al dan niet 1 of meer.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 21:21

anneliesdj schreef:
Ik bedoel als ik zijn vriendin zou zijn en zou horen dat hij dit tegen je zei, zou ik een belediging vinden want dan ben ik dus niet zo intressant als hij nog aan zijn ex denkt.

Petite; ik kan prima zonder seks, niks primairs aan ;)

Ik dus ook, snap zelfs niet dat mensen het echt nodig kunnen hebben. :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 21:22

Nou ja primair in overleven niet, dat is eten, drinken en huisvesting. Maar het is wel zo dat als ik een periode geen seks heb gehad ik veel minder goed in mijn vel zit en ongelukkiger ben als dat ik dat een periode wel heb, dan ben ik veel gelukkiger.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 21:24

Nou ik sla toch best weleens de hand aan mijzelf hoor! Ik vind mijn lichaam namelijk supermooi! En ben supertrots op mijn figuur! I love myself!

Toen ik zo depressief was heb ik denk ik zeker 9 maanden geeneens aan sex gedacht. Alle mannen interesseerden mij geen ene moer meer, zelfs de meest mooi en lieve man kon mij niet bekoren...

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 21:26

Petite schreef:
Annelies, denk je dat je maar van 1 iemand tegelijk kan houden? Ik denk dus dat je wel van meerdere tegelijkertijd kunt houden. Dat je houdt van je partner waar je een relatie mee hebt, maar dat je verliefd kunt worden op een ander, al dan niet 1 of meer.

Denk je dat dat ook niet verschilt per persoon :)? Ik heb namelijk van mezelf een erg raar 'verliefd worden' patroon :Y) .

demiyolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 21:27

Is dat wel monogaam dan....

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 21:29

Petite schreef:

Dat kan wel maar dan moet je je denk ik weleens gaan afvragen wat je nog uit je huidige relatie haalt ;)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 21:35

Als je verliefd kan worden op een ander denk ik dat je iets mist in je eigen relatie. Ik kan met de beste wil van de wereld niet verliefd worden op een ander.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 21:41

pharagirlke schreef:
Als je verliefd kan worden op een ander denk ik dat je iets mist in je eigen relatie. Ik kan met de beste wil van de wereld niet verliefd worden op een ander.

Ik vind 'iets mist' altijd zo raar klinken. Alsof de ander niet kan bieden wat jij wilt zeg maar.

Niet op jouw bedoelt trouwens hoor, maar je hoort het wel meer op bokt: 'Als je vent je bedriegt is het teken dat hij iets mist bij jouw'. Als ik om wat voor reden dan ook een tijd geen sex zou kunnen/willen hebben met mijn partner, kan ik me voorstellen dat dat een probleem kan worden. Maar dan verwacht ik dat hij daar samen met mij over praat en oplossing zoekt of wat dan ook, maar niet verliefd worden op een ander omdat hij iets mist bij mij. Als je mijn warrige uitleg snapt :o .

Airiin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 21:43

Interessant topic...

Zelf zou ik geen moeite hebben met een 'open relatie', zolang daar eerlijk over gedaan wordt. Dus eerlijk zeggen wanneer en met wie, en ook zo eerlijk zijn om geen gevoelens in het spel te laten komen. Tegenwoordig zijn mensen nou eenmaal snel jaloers, ook ik. Ik geloof niet dat mensen in staat zijn om een 100% monogame relatie tot in oneindigheid vol te houden, maar daar is ook helemaal niets mis mee. Je houdt niet minder van je partner als je lust hebt voor anderen :)*

Voor mij is het een gevoel van zekerheid als ik mijn partner de vrijheid kan geven om te doen wat hij/zij wil. Een relatie is voor mij meer dan alleen samen sexen, ik krijg meer de bevestiging dat mijn relatie echt is door samen schoonmaken, mijn vriendje die brownies voor me bakt als ik ziek ben en andere triviale dingen. Voor mij is van elkaar houden samenleven, samen kunnen werken en samen overal over kunnen praten. Sex is daar een klein (maar plezant) onderdeel van.

Liefde en lust gescheiden houden blijft natuurlijk heel moeilijk. Maar ik voel mij zekerder als ik mijn partner helemaal vrij kan laten. Dat ik zeker weet dat het een helemaal vrije keuze is dat hij 's avonds naast mij op de bank ligt, pas dan heb ik het gevoel dat hij echt voor mij kiest. Nou klinkt dat natuurlijk heel dubbel, ik wil dat hij bij mij is maar ik zou niet doodgaan aan jaloezie als hij bij een ander is. Je moet namelijk wel weten waaruit je kan kiezen.

En in welk opzicht is een relatie anders dan een hele goede vriendschap? Is sex de onderscheidende factor? Of zijn de self-proclaimed monogame mensen hier ook jaloers op de beste vriend(in) van hun partner? Dat lijkt me een veel diepere en intensere band waar ik wel jaloers op zou kunnen zijn.