2 min. stil zijn op dodenherdenking te lang?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

2 min. stil zijn op dodenherdenking veranderen naar 1 min.?

Poll eindigt op

- ja
20 (7%)
- nee
248 (87%)
- anders: plaats bericht
7 (2%)
- Geen idee/ geen mening
7 (2%)

Totaal aantal stemmen: 282

Flowq

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 19:53

Michje schreef:
Wat zijn twee minuten tegenover al die jaren dat zij hebben moeten vechten?

Nee, twee minuten zijn zéker niet te lang.

:j indd

Anoniem

djuno schreef:
neen....ik bedoel precies wat ik schrijf

Even voor de algemene kennis dan maar; op 4 mei worden niet alleen oorlogsslachtoffers uit de Tweede Wereldoorlog herdacht.

Ayasha
Blogger

CandyQueen schreef:
Monnie_ schreef:
Dit snap ik niet. Je zegt dat je niet kan zwijgen voor iets waar je niks mee hebt gehad, maar wel voor iets als de Twin Towers? Je moet jezelf écht eens gaan verdiepen in de WOII, ik weet zeker als je daar echte speelfilms over ziet, en álle stukjes leest en gevoelsdingen leeft, je het zwijgen wordt opgelegd voor lánger dan dat je zal denken :j

Ik ben bij de twin towers zelf iemand verloren. Bij de tweede wereldoorlog niet. En ik heb er gevoelsmatig gewoon echt niets mee. Ik heb al zoveel films gezien over de 2e wereldoorlog, alsook de hele Band of Brothers serie. Vele documentaires en ik ben ook in Breendonk en nog een nederlands kamp geweest. Jaren geleden is er op onze school ook nog een man geweest die in een kamp heeft gezeten. En nee, ik zelf heb er nog steeds niets mee. :n

En dat vind ik jammer... Dat je enkel wat kan hebben met wat jouw persoonlijk raakt, want weet je, deze mensen zijn gestorven voor jouw vrijheid...

magda_90

Shadow0 schreef:
En ook al gaat de discussie nu al een heel eind af van de 'ware' herdenkingsgedachte, is het denk ik toch belangrijk om ook daar eens over na te denken. We zijn als mensen goed in het bedenken van symbolen. Maar heel vaak hechten we waarde aan dat symbool alsof het de gebeurtenis zelf zou zijn. Je kunt het symbool (de 2 minuten stilte) gebruiken om te tonen dat je betrokken bent bij de slachtoffers van oorlogen, en het is (vind ik) ook een mooie afspraak om dat samen te doen. Maar dat betekent niet dat het tijdstip op zich waarde heeft. Het doet er volstrekt niet toe of een computer wel of niet dingen verstuurt. Het zou er ook niet toe doen als iemand in het buitenland kiest om 20:00 plaatselijke tijd (ipv 20:00 Nederlandse tijd) te kiezen voor de herdenking. Daar gaat het niet om, totaal niet. Dat soort details hebben niets te maken met de kern van herdenking... en ik denk dat we echt die kern moeten blijven zien, en ons niet te veel af moeten laten leiden door de cijfers.

Mooi gesproken :j

Monnie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 19:54

CandyQueen schreef:
Monnie_ schreef:
Dit snap ik niet. Je zegt dat je niet kan zwijgen voor iets waar je niks mee hebt gehad, maar wel voor iets als de Twin Towers? Je moet jezelf écht eens gaan verdiepen in de WOII, ik weet zeker als je daar echte speelfilms over ziet, en álle stukjes leest en gevoelsdingen leeft, je het zwijgen wordt opgelegd voor lánger dan dat je zal denken :j

Ik ben bij de twin towers zelf iemand verloren. Bij de tweede wereldoorlog niet. En ik heb er gevoelsmatig gewoon echt niets mee. Ik heb al zoveel films gezien over de 2e wereldoorlog, alsook de hele Band of Brothers serie. Vele documentaires en ik ben ook in Breendonk en nog een nederlands kamp geweest. Jaren geleden is er op onze school ook nog een man geweest die in een kamp heeft gezeten. En nee, ik zelf heb er nog steeds niets mee. :n

Dat kán toch niet? Massamoorden hebben toch altijd impact op alles en iedereen? ( Psychopaten daargelaten)

Kimberley84

Re: 2 min. stil zijn op dodenherdenking te lang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 19:56

Uit respect voor de gesneuvelden kun je toch 2 min. stil zijn?
Tenminste ik heb dat respect wel

Monnie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 19:56

magda_90 schreef:
Shadow0 schreef:
En ook al gaat de discussie nu al een heel eind af van de 'ware' herdenkingsgedachte, is het denk ik toch belangrijk om ook daar eens over na te denken. We zijn als mensen goed in het bedenken van symbolen. Maar heel vaak hechten we waarde aan dat symbool alsof het de gebeurtenis zelf zou zijn. Je kunt het symbool (de 2 minuten stilte) gebruiken om te tonen dat je betrokken bent bij de slachtoffers van oorlogen, en het is (vind ik) ook een mooie afspraak om dat samen te doen. Maar dat betekent niet dat het tijdstip op zich waarde heeft. Het doet er volstrekt niet toe of een computer wel of niet dingen verstuurt. Het zou er ook niet toe doen als iemand in het buitenland kiest om 20:00 plaatselijke tijd (ipv 20:00 Nederlandse tijd) te kiezen voor de herdenking. Daar gaat het niet om, totaal niet. Dat soort details hebben niets te maken met de kern van herdenking... en ik denk dat we echt die kern moeten blijven zien, en ons niet te veel af moeten laten leiden door de cijfers.

Mooi gesproken :j

Als iedereen dit snapt, dit is de kern, hier gaat het om :j

Trice

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 19:57

CandyQueen schreef:
Ik moet toegeven ik heb tijdens een dodenherdenking nog nooit stil gestaan bij de doden. Ik heb dan ook niets nada noppes met die mensen, en dat maakt het best wel moeilijk om aan zoiets waarde te hechten.

De mensen die toen zijn gestorven, zijn gestorven voor onze toekomst! Zonder mensen die opkwamen voor ons land (en zoveel andere landen), hadden wij NOOIT vrijheid gekend!
En dus hebben mensen zoals jij en ik zeker wel wat met die mensen te maken. Ik denk dat daar wel vaker bij stil gestaan mag worden dan 1 keer 2 minuten in het jaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 19:57

Monnie_ schreef:
Dat kán toch niet? Massamoorden hebben toch altijd impact op alles en iedereen? ( Psychopaten daargelaten)

Even een ander, puur persoonlijk, voorbeeldje.

Toen ik donderdag hoorde dat er één of andere malloot met z'n auto door het publiek was gereden in Apeldoorn, deed me dat in eerste instantie niets. Puur omdat ik geen idee had hoe ernstig de situatie was, geen idee had wat er precies gaande was. Ik kon me er geen voorstelling van maken. Ik heb het voor waarheid aangenomen en ben doorgegaan met mijn werk.

Ben ik dan een psychopaat omdat het op mij geen impact had?

Ik kan me best voorstellen dat WOII voor sommige mensen slecht te bevatten is.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 19:58

Precies Phara, het is onze geschiedenis, onze voorvaderen. Het gaat niet om iets waar je 'iets mee hebt', maar om harde feiten. Maar gevoel bij iets kun je niet afdwingen natuurlijk...dat snap ik wel... Symboliek, gemeenschapszin, ik ben daar ook wel erg gevoelig voor misschien (tranen in mijn ogen, brok in mijn keel, dat idee).
Maar herdenken kun je op alle momenten, dat is ook wel zo, dat zit hem niet in 2 minuten, dat draag je met je mee.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 19:59

Dat je je uberhaupt al afvraagt of twee minuten te lang zouden zijn, vind ik genoeg zeggen over je mentaliteit, TS. :?

En CandyQueen, bah, nog zo eentje die niet verder denkt dan haar neus lang is. Ongelofelijk dat er zulke mensen bestaan. :(

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 19:59

Even twee berichten samen gevoegd. Ik denk dat vele mensen zich in die twee berichten wel kunnen vinden, het is de kern die het doet, niet de dag en het tijdstip.

Shadow0 schreef:

Nouks schreef op haar blog schreef:
Vandaag is de Dodenherdenking. Doe jij daar nog wat aan? Zit je vanavond vanaf kwart voor 8 braaf voor de tv naar Nederland 1 te kijken? Ben je daarna om 8 uur exact twee minuten stil, om daarna weer door te gaan met de dagelijkse activiteiten? Wat als je onderweg bent rond 8 uur vanavond, zet je dan je auto of fiets aan de kant, sta je twee minuten letterlijk stil bij het overlijden van in het bijzonder oorlogsslachtoffers uit de Tweede Wereldoorlog, maar ook bij het leven van vele andere mensen dat in oorlogen sindsdien abrupt tot een einde kwam?

Ik doe daar niet zo aan. Let wel, ik vind 4 mei een belangrijke dag. Ik vind het een datum waarop ik vanzelfsprekend stil sta bij wat zich allemaal heeft afgespeeld, bij wat zich nog steeds afspeelt ver buiten ons land. Maar niet vanavond om 8 uur, samen met heel Nederland. Ik doe het op mijn manier. Tijdens het schrijven van deze brief denk ik na. Tijdens het schrijven van deze brief ben ik stil. Veel langer dan enkel die twee minuten waarin Nederland even stil staat. Herdenken is voor mij niet tijdgebonden.

Wat ik vanavond om 8 uur doe? Ik weet het nog niet.

Weblog: http://www.nouks.nl/weblog/?p=270

orion_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 20:00

Shadow0 schreef:

Maar het geeft wel het symbool veel meer kracht wanneer je het allemaal tegelijk doet.
En dat is denk ik de gedachte ook achter de vaste tijd, dat je met zn allen eens stil staat bij alle oorlogs slachtoffers.

En wat zijn die twee minuten nou op al die jaren oorlog?

djuno

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 20:01

Nouks schreef:
djuno schreef:
neen....ik bedoel precies wat ik schrijf

Even voor de algemene kennis dan maar; op 4 mei worden niet alleen oorlogsslachtoffers uit de Tweede Wereldoorlog herdacht.

ja en..? Voor mij vertegenwoordigd het de herdenking aan 40-45

_Rapido_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 20:02

Amanda_T schreef:
Ik vind 2 minuten zelfs nog tekort. Mensen staan totaal niet meer stil bij wat er in het verleden gebeurt is. Kinderen op basisscholen weten zelfs al niet meer wat er precies gebeurd is bij WOI en WOII. Van mij mogen het zelfs wel 5 minuten zijn. Die 2 minuten die wij stil moeten zijn, zijn een miljoen keer te kort in vergelijking met de pijn en de ellende die die mensen tijdens de oorlog mee hebben moeten maken...Vroeger gingen er zelfs nog auto's stilstaan op de snelweg tijdens de 2 minuten stilte.....

Het is belangrijk dat niemand vergeet wat er toen gebeurd is..Alleen op die manier kunnen we voorkomen dat dit noooit meer kan gebeuren...

Nee dat klopt maar dat vind ik hardstikke logisch. Kinderen leren dat pas op de middelbare school.

En wat sommige mensen hier zeggen over de 'jeugd van tegenwoordig' vind ik onzin.
Wij (ik ben 16 jaar) hebben de oorlog niet meegemaakt en onze ouders ook niet. Mijn opa's en oma's wel maar
die zijn allemaal al overleden. Wij staan er dus veel 'verder vanaf' dan mensen die 50 jaar geleden leefde. Dat wil niet zeggen dat wij er niet bij stil moeten staan maar voor ons is het anders. Ik weet heel veel van de Eerste en Tweede Wereldoorlog omdat we dat op school hebben geleerd. Ze vertellen je heel veel over de oorlog en laten ook films zien. Dan zie je wat de mensen hebben meegemaakt en iedereen in de klas is dan stil als de leraar zoiets verteld.
Ik ben ook in Normandië en Auschwitz geweest. Als je in de gaskamers van Auschwitz loopt weet je donders goed wat er allemaal
is gebeurd en hoe erg dat was. Maar ik vind dat het niet uitmaakt of je dat uitdrukt in 2 minuten stilte of 1 minuut.
Het moet blijven bestaan maar of het nou 1 minuut of 2 minuten duurt, maakt niets uit. Het gaat om het symbool.

Lady_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 20:03

Nee, het tijdstip op zich heeft geen waarde, maar wél dat wij, het Nederlandse volk, er sámen mee bezig zijn. En dat gaat wat handiger als je een vaste dag en tijdstip hebt.
Tuurlijk mag je zelf je tijdstip bepalen als je dat wilt.
Máár: Ik denk ook dat er mensen zijn die, als het ze uitkomt, er niet op een ander tijdstip aan gaan denken, maar helemaal niet. En dat vind ik niet kunnen.
Ik bedoel niet dat iedereen per se op 4 mei om 20:00 alléén maar aan soldaten in de oorlog, oorlogsslachtoffers etc vanaf de Tweede Wereldoorlog mag denken.
Nee, het gaat mij er ook om dat mensen zich realiseren dat iets als de Tweede Wereldoorlog (en oorlog an sich, maar ik denk helaas niet dat dat snel gaat gebeuren...) nóóit meer mag gebeuren.

Geschreven door een jongere, die ontzettend veel respect heeft voor de slachtoffers van de Tweede Wereldoorlog en de overlevenden ervan. Überhaupt voor mensen die ooit met oorlog in aanraking zijn gekomen.
Ik kan er dan ook totáál niet bij dat mijn zusje niet beneden twee minuten stil wil zijn, maar boven, achter haar computer, 'want daar is ze ook twee minuten stil'. Yeah right.
Het gaat imo niet om het feit dát/of/wanneer/hoelang je stil bent, maar om de gedachte erachter...

CandyQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 20:04

Twiggy2008 schreef:
Dat je je uberhaupt al afvraagt of twee minuten te lang zouden zijn, vind ik genoeg zeggen over je mentaliteit, TS. :?

En CandyQueen, bah, nog zo eentje die niet verder denkt dan haar neus lang is. Ongelofelijk dat er zulke mensen bestaan. :(

lezen is voor vele heel moeilijk hé

Dat ik die 2 minuten niet stil kan zijn gewoon omdat het voor mijn gevoel niets is, is toch voor mij persoonlijk. Daar hebben andere niets mee te maken. En daar moet je ook niet over oordelen. :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 20:05

Even voor het gevoel van saamhorigheid ondanks verschil in opvattingen:
We zijn al met al nu bijna twee uur bezig in dit topic. De ene persoon langer dan de andere persoon, maar twee uur is in ieder geval al 60 keer meer dan twee minuten. We zijn er in ieder geval állemaal vanavond bewust mee bezig. :j

CandyQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 20:07

Nouks schreef:
Even voor het gevoel van saamhorigheid ondanks verschil in opvattingen:
We zijn al met al nu bijna twee uur bezig in dit topic. De ene persoon langer dan de andere persoon, maar twee uur is in ieder geval al 60 keer meer dan twee minuten. We zijn er in ieder geval állemaal vanavond bewust mee bezig. :j

Mooi toch. :)
Hebben we er allemaal aan gedacht al dan niet met stilte. :')

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 20:09

Ik heb zelf ook helemaal niks met 4 mei, lag te slapen nu ook tijdens het 'stil zijn' (heb nachtdienst en wilde toch nog even een paar uurtjes slapen)
Ik hield toen ik thuis woonde wel altijd 2 minuten stilte, maar ik kijk niet altijd tv en ben vaak met andere dingen bezig dus vorig ben ik ook niet stil geweest.
Tja ik werkte als ziekenverzorgende in de wijk en kwam bij mensen die de 2de WO natuurlijk hebben meegemaakt. Wat zei mij vertelden is vele malen tastbaarder dan wat ik ooit op school geleerd heb daarover. 1 client had haar been verloren toen ze een 10 jarige meisje was tijdens een bombardement in hun achtertuin. Andere hadden het erover dat als ze eten wilden hebben ze daar kilometers voor moesten lopen.

Kortom, ik heb 4 mei niet nodig om over dit soort dingen na te denken :n

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 20:11

Natuurlijk gaat het niet om het tijdstip en de datum, maar heb tenminste het respect om je rustig te houden. Ik denk wel vaker aan de slachtoffers van oorlogen gedurende het jaar, of het nou om om de Eerste WO de Tweede WO of een recentere oorlog gaat. Oorlog is verschrikkelijk, waar en wanneer dan ook. De waarde van je vrijheid mag je wel eens goed beseffen als je in zo'n land als de onze leeft...... Men klaagt, maar eigenlijk leven we heerlijk in vrijheid, geen oorlog, wees daar blij om.

Mijn dochter van 4 zat net doodstil mee te kijken naar de televisie. Ze was helemaal gefascineerd door de rust op TV (ze is een enorme kletskous, normaal gesproken). Reken maar dat ik haar leer hoe belangrijk het is om dit nooit te vergeten. Om te leren van de geschiedenis. En om je te realiseren dat er nog steeds vreselijke oorlogen gaande zijn in de wereld.

Ben blij dat veel mensen in NL dat ook beseffen, de meesten gelukkig. Onzin argumentatie van 'die oorlog is al zo lang geleden' laat eigenlijk alleen maar zien hoe slecht je blijkbaar nadenkt over de gevolgen van die oorlog destijds. En dat je blijkbaar ook vergeet dat er helaas nog heel veel oorlogen gaande zijn. Maar ach, zolang het een ver-van-je-bed-show is......... ;(
Lekker dom, denk ik dan maar... Gelukkig is het overgrote deel van NL zich wel bewust hiervan. :j

Smartiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 20:12

Billy schreef:
Mag ik de mensen die het niet nodig vinden om stil te staan bij de dodenherdenking adviseren om bijv eens naar Normandie op vakantie te gaan?
Om daar bovenaan de stranden te staan en te bedenken dat er mensen 100 m recht naar boven geklommen zijn voor onze vrijheid?
Of om in een bomkrater te staan van 10 m diep?
Bezoek daar eens een museum, bijv in St Maire Eglise, dan gaat het een stuk meer leven voor je...
Voor de mensen die niet eens 2 min stil konden zijn of even konden stoppen met typen heb ik geen respect.......
Dieptriest vind ik dat....

Sluit me hierbij aan. Ik word eerlijk gezegd een beetje misselijk als ik dit topic doorkijk. Hoe durven mensen te zeggen dat het te lang is, of zelf afgeschaft moet worden? Ik adviseer ze een weekje concentratiekamp of het verzet. Tot die tijd, heb je maar gewoon respect, omdat die mensen in een paar jaar meer gruwelijke dingen hebben meegemaakt dan jij ooit zult kunnen bevatten.

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 20:13

2 minuten vind ik té kort! Ookal duurt het voor je gevoel heel lang.
Nee, 2 minuten op een mensen leven is niks, en dat wij hier vrij rond kunnen lopen heeft heel wat mensenlevens gekost.
Daar mag je best even stil voor zijn.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 20:14

CandyQueen schreef:
lezen is voor vele heel moeilijk hé

Dat ik die 2 minuten niet stil kan zijn gewoon omdat het voor mijn gevoel niets is, is toch voor mij persoonlijk. Daar hebben andere niets mee te maken. En daar moet je ook niet over oordelen. :n

Ik maak zelf wel uit of ik daarover oordeel. Kun jij dus alleen maar empathie voelen als het je 'persoonlijk' raakt? Dus je kunt je niet inleven in wat anderen hebben meegemaakt? Wat een gemis, zeg... Daarbij leef jij nu je leventje door de heldendaden van bepaalde mensen. Hadden we WOII verloren, had je nu waarschijnlijk een andere taal gesproken. ;)

Mijn hemel, twee minuten niet stil kunnen zijn...... Alsof het een enorme opoffering is, zeg. :roll:

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 20:17

Michje schreef:
Wat zijn twee minuten tegenover al die jaren dat zij hebben moeten vechten?

Nee, twee minuten zijn zéker niet te lang.

vechten? Laten we niet degene die vermoord zijn. Verder ben ik het helemaal met je eens. :)