Michje schreef:Wat zijn twee minuten tegenover al die jaren dat zij hebben moeten vechten?
Nee, twee minuten zijn zéker niet te lang.
indd Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird
CandyQueen schreef:Monnie_ schreef:Dit snap ik niet. Je zegt dat je niet kan zwijgen voor iets waar je niks mee hebt gehad, maar wel voor iets als de Twin Towers? Je moet jezelf écht eens gaan verdiepen in de WOII, ik weet zeker als je daar echte speelfilms over ziet, en álle stukjes leest en gevoelsdingen leeft, je het zwijgen wordt opgelegd voor lánger dan dat je zal denken
Ik ben bij de twin towers zelf iemand verloren. Bij de tweede wereldoorlog niet. En ik heb er gevoelsmatig gewoon echt niets mee. Ik heb al zoveel films gezien over de 2e wereldoorlog, alsook de hele Band of Brothers serie. Vele documentaires en ik ben ook in Breendonk en nog een nederlands kamp geweest. Jaren geleden is er op onze school ook nog een man geweest die in een kamp heeft gezeten. En nee, ik zelf heb er nog steeds niets mee.
Shadow0 schreef:En ook al gaat de discussie nu al een heel eind af van de 'ware' herdenkingsgedachte, is het denk ik toch belangrijk om ook daar eens over na te denken. We zijn als mensen goed in het bedenken van symbolen. Maar heel vaak hechten we waarde aan dat symbool alsof het de gebeurtenis zelf zou zijn. Je kunt het symbool (de 2 minuten stilte) gebruiken om te tonen dat je betrokken bent bij de slachtoffers van oorlogen, en het is (vind ik) ook een mooie afspraak om dat samen te doen. Maar dat betekent niet dat het tijdstip op zich waarde heeft. Het doet er volstrekt niet toe of een computer wel of niet dingen verstuurt. Het zou er ook niet toe doen als iemand in het buitenland kiest om 20:00 plaatselijke tijd (ipv 20:00 Nederlandse tijd) te kiezen voor de herdenking. Daar gaat het niet om, totaal niet. Dat soort details hebben niets te maken met de kern van herdenking... en ik denk dat we echt die kern moeten blijven zien, en ons niet te veel af moeten laten leiden door de cijfers.
CandyQueen schreef:Monnie_ schreef:Dit snap ik niet. Je zegt dat je niet kan zwijgen voor iets waar je niks mee hebt gehad, maar wel voor iets als de Twin Towers? Je moet jezelf écht eens gaan verdiepen in de WOII, ik weet zeker als je daar echte speelfilms over ziet, en álle stukjes leest en gevoelsdingen leeft, je het zwijgen wordt opgelegd voor lánger dan dat je zal denken
Ik ben bij de twin towers zelf iemand verloren. Bij de tweede wereldoorlog niet. En ik heb er gevoelsmatig gewoon echt niets mee. Ik heb al zoveel films gezien over de 2e wereldoorlog, alsook de hele Band of Brothers serie. Vele documentaires en ik ben ook in Breendonk en nog een nederlands kamp geweest. Jaren geleden is er op onze school ook nog een man geweest die in een kamp heeft gezeten. En nee, ik zelf heb er nog steeds niets mee.
magda_90 schreef:Shadow0 schreef:En ook al gaat de discussie nu al een heel eind af van de 'ware' herdenkingsgedachte, is het denk ik toch belangrijk om ook daar eens over na te denken. We zijn als mensen goed in het bedenken van symbolen. Maar heel vaak hechten we waarde aan dat symbool alsof het de gebeurtenis zelf zou zijn. Je kunt het symbool (de 2 minuten stilte) gebruiken om te tonen dat je betrokken bent bij de slachtoffers van oorlogen, en het is (vind ik) ook een mooie afspraak om dat samen te doen. Maar dat betekent niet dat het tijdstip op zich waarde heeft. Het doet er volstrekt niet toe of een computer wel of niet dingen verstuurt. Het zou er ook niet toe doen als iemand in het buitenland kiest om 20:00 plaatselijke tijd (ipv 20:00 Nederlandse tijd) te kiezen voor de herdenking. Daar gaat het niet om, totaal niet. Dat soort details hebben niets te maken met de kern van herdenking... en ik denk dat we echt die kern moeten blijven zien, en ons niet te veel af moeten laten leiden door de cijfers.
Mooi gesproken
CandyQueen schreef:Ik moet toegeven ik heb tijdens een dodenherdenking nog nooit stil gestaan bij de doden. Ik heb dan ook niets nada noppes met die mensen, en dat maakt het best wel moeilijk om aan zoiets waarde te hechten.
Monnie_ schreef:Dat kán toch niet? Massamoorden hebben toch altijd impact op alles en iedereen? ( Psychopaten daargelaten)
Shadow0 schreef:En ook al gaat de discussie nu al een heel eind af van de 'ware' herdenkingsgedachte, is het denk ik toch belangrijk om ook daar eens over na te denken. We zijn als mensen goed in het bedenken van symbolen. Maar heel vaak hechten we waarde aan dat symbool alsof het de gebeurtenis zelf zou zijn. Je kunt het symbool (de 2 minuten stilte) gebruiken om te tonen dat je betrokken bent bij de slachtoffers van oorlogen, en het is (vind ik) ook een mooie afspraak om dat samen te doen. Maar dat betekent niet dat het tijdstip op zich waarde heeft. Het doet er volstrekt niet toe of een computer wel of niet dingen verstuurt. Het zou er ook niet toe doen als iemand in het buitenland kiest om 20:00 plaatselijke tijd (ipv 20:00 Nederlandse tijd) te kiezen voor de herdenking. Daar gaat het niet om, totaal niet. Dat soort details hebben niets te maken met de kern van herdenking... en ik denk dat we echt die kern moeten blijven zien, en ons niet te veel af moeten laten leiden door de cijfers.
Nouks schreef op haar blog schreef:Vandaag is de Dodenherdenking. Doe jij daar nog wat aan? Zit je vanavond vanaf kwart voor 8 braaf voor de tv naar Nederland 1 te kijken? Ben je daarna om 8 uur exact twee minuten stil, om daarna weer door te gaan met de dagelijkse activiteiten? Wat als je onderweg bent rond 8 uur vanavond, zet je dan je auto of fiets aan de kant, sta je twee minuten letterlijk stil bij het overlijden van in het bijzonder oorlogsslachtoffers uit de Tweede Wereldoorlog, maar ook bij het leven van vele andere mensen dat in oorlogen sindsdien abrupt tot een einde kwam?
Ik doe daar niet zo aan. Let wel, ik vind 4 mei een belangrijke dag. Ik vind het een datum waarop ik vanzelfsprekend stil sta bij wat zich allemaal heeft afgespeeld, bij wat zich nog steeds afspeelt ver buiten ons land. Maar niet vanavond om 8 uur, samen met heel Nederland. Ik doe het op mijn manier. Tijdens het schrijven van deze brief denk ik na. Tijdens het schrijven van deze brief ben ik stil. Veel langer dan enkel die twee minuten waarin Nederland even stil staat. Herdenken is voor mij niet tijdgebonden.
Wat ik vanavond om 8 uur doe? Ik weet het nog niet.
Weblog: http://www.nouks.nl/weblog/?p=270
Amanda_T schreef:Ik vind 2 minuten zelfs nog tekort. Mensen staan totaal niet meer stil bij wat er in het verleden gebeurt is. Kinderen op basisscholen weten zelfs al niet meer wat er precies gebeurd is bij WOI en WOII. Van mij mogen het zelfs wel 5 minuten zijn. Die 2 minuten die wij stil moeten zijn, zijn een miljoen keer te kort in vergelijking met de pijn en de ellende die die mensen tijdens de oorlog mee hebben moeten maken...Vroeger gingen er zelfs nog auto's stilstaan op de snelweg tijdens de 2 minuten stilte.....
Het is belangrijk dat niemand vergeet wat er toen gebeurd is..Alleen op die manier kunnen we voorkomen dat dit noooit meer kan gebeuren...
Twiggy2008 schreef:Dat je je uberhaupt al afvraagt of twee minuten te lang zouden zijn, vind ik genoeg zeggen over je mentaliteit, TS.
En CandyQueen, bah, nog zo eentje die niet verder denkt dan haar neus lang is. Ongelofelijk dat er zulke mensen bestaan.
Nouks schreef:Even voor het gevoel van saamhorigheid ondanks verschil in opvattingen:
We zijn al met al nu bijna twee uur bezig in dit topic. De ene persoon langer dan de andere persoon, maar twee uur is in ieder geval al 60 keer meer dan twee minuten. We zijn er in ieder geval állemaal vanavond bewust mee bezig.

Billy schreef:Mag ik de mensen die het niet nodig vinden om stil te staan bij de dodenherdenking adviseren om bijv eens naar Normandie op vakantie te gaan?
Om daar bovenaan de stranden te staan en te bedenken dat er mensen 100 m recht naar boven geklommen zijn voor onze vrijheid?
Of om in een bomkrater te staan van 10 m diep?
Bezoek daar eens een museum, bijv in St Maire Eglise, dan gaat het een stuk meer leven voor je...
Voor de mensen die niet eens 2 min stil konden zijn of even konden stoppen met typen heb ik geen respect.......
Dieptriest vind ik dat....
CandyQueen schreef:lezen is voor vele heel moeilijk hé
Dat ik die 2 minuten niet stil kan zijn gewoon omdat het voor mijn gevoel niets is, is toch voor mij persoonlijk. Daar hebben andere niets mee te maken. En daar moet je ook niet over oordelen.