Hoeveel spaargeld?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 23:40

Daar heb je helemaal gelijk in, alleen gaat het, zeker de komende tijd, niet gemakkelijker worden om bv een hypotheek te nemen. Daarnaast zijn niet alle studies een garantie op een (goede) baan.
Doordat ik geen studieschuld had, heb ik vrij vroeg een appartement kunnen kopen en tja dat is eigenlijk best een goede spaarpot geweest. Nu had het voor de hypotheekverstrekking misschien niet zoveel uitgemaakt, maar als starter met een max hypotheek is 50 euro per maand best veel.
(volgens mij moet je vaste lasten trouwens ook opgeven en dan zou het wel uitmaken voor je hypotheek)
Daarnaast is het een goede manier om de waarde van geld te leren kennen, iets dat veel jongeren tegenwoordig niet kennen omdat ze opgegroeid zijn in een tijd waarin het economisch erg goed ging en waardoor ze teveel gewend zijn te krijgen wat ze willen, hoewel je dat misschien beter een fout in de opvoeding kunt noemen..
(ojeetje wat klink ik oud :o |( )

Yessy

Re: Hoeveel spaargeld?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 02:19

Op dit moment hoef je het niet op te geven voor je hypotheek, dus het is alleen iets waar je zelf rekening mee moet houden. Maar je hebt een goed punt: een hypotheek krijgen wordt steeds moeilijker dus je weet niet hoe het in de toekomst zal zijn.

In combinatie met een paard lijkt me een maximale hypotheek geen goed plan, maargoed dat ben ik, de gemiddelde persoon heeft dat 'probleem' niet.

Niet met geld om kunnen gaan zegt idd meer over de opvoeding dan over de economie, ik heb vanaf mn 6e zakgeld (1 gulden per week, en ieder jaar dat ik ouder werd kwam daar 50 ct bij) en later kleedgeld gehad, genoeg om leuke dingen van te kopen, maar niet zoveel dat dat kon zonder te sparen ;)

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 06:26

hihi die had ik toen ook niet, maar wist dat mijn salaris ging stijgen (stond op papier) dus het paard kwam er na 2 jaar...

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 07:55

casperrr schreef:
Mijn spaargeld is diep en diep triets :D Geef zowat alles uit wat ik heb en kan amper sparen. ga vaak op vakantie naar verre landen en koop van alles.
Het is maar geld, en je leeft maar 1 keer. :)

Zo denk ik ook een beetje, maar een buffer is toch wel aan te raden.
Maar 20000euro op mijn spaarrekening vind ik zonde.

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 08:47

vol verbazing zit ik hier te lezen
20000 spaargeld!! daar kan ik enkel van dromen.
Heb nu ook wel een spaarpotje, maar niet die van 20000
Hebben net 2 slaapkamers geheel vernieuwt nou dat brand ook een flink gat in je spaarcenten.
Bovendien kan ik niet eens iedere maand sparen. Heb 2 opgroeiende kinderen, en die kosten ook het nodige.
Maar we zijn gelukkig, gezond en hebben geen schuld, dat vind ik eigelijk belangrijker dan die 20000 op de bank!!

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 08:52

Ik had een mooi vol spaarpotje, maar door verhuizing en aankoop nieuwe auto en oldtimer caravan, mag ik weer opnieuw beginnen.
Wel vind ik het heerlijk om te sparen voor iets wat ik graag wil hebben :j en ik probeer dan ook 250 euro in de maand opzij te zetten :j

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 08:57

Quellian schreef:
Hanneke84 schreef:
Deels mee eens, ik ben opgegroeid met een een moeder die in de bijstand was. Daardoor heb ik de waarde van geld goed leren kennen, hecht ik minder aan materiele dingen of iig prijs ik me er zeer gelukkig mee. Ik ben blij dat te hebben meegemaakt omdat ik daardoor nu heel tevreden ben met wat ik heb en weet hoe het leven is zonder dat..

Dát sowieso! Wat ik heb, heb ik zelf bereikt en daar ben ik apetrots op :D

Ik ben dus ook totaal niet materieel ingesteld, maar dat heb ik -denk ik- van mijn moeder, je leert wel met je geld om gaan, maar toch kan het soms heel erg moeilijk zijn. Hoewel ik altijd wel heb gezegd dat het voor mij een keuze was (omdat ik paarden had), maar het was voor mij geen optie om de paarden eruit te doen (dan zou ik niet meer met mezelf door 1 deur kunnen).

hier nog een kind van een bijstandsmoeder, maar bij mij is het omgaan met geld de andere kant op gegaan. wat ik vroeger nooit kon (vakantie) of kreeg (dure merkkleding), haal ik nu dubbel in. kost een hoop centjes, maar ik geniet er wel met volle teugen van.
op de een of andere manier heb ik er erg veel behoefte aan de geleden schade in te halen. na 6 jaar op mezelf neemt die drang wel af, maar het blijft verleidelijk.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 09:04

Ik ben een alleen verdiener. Vriendlief en ik wonen dan inmiddels wel samen, maar we houden de financien nog even gescheiden.

Die 10000 euro spaargeld had ik in februarie nog, iets meer zelfs. Toen ben ik gaan aflossen op mijn grondstuk. 8000 euro afgelost. Dus beschouw eigenlijk die 8000 euro nog steeds als mijn bezit. :D Inmiddels heb ik alweer bijgespaard en extra gewerkt tot 4500 euro. Gaat dus lekker! Maar heb mijn geld dan straks ook hard nodig als ik het land ga verlaten!
Overigens verdien ik pas sinds een jaar of 2 echt lekker, maar heb toch altijd gespaard zoveel mogelijk. Het lekkere daarvan is dat je je af en toe wat kunt permitteren, maar vooral niet teveel! :D

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 10:35

Er wordt een stukje hierboven steeds over een hypotheek gesproken. Ik wil jullie er op wijzen dat bij een gemiddelde starterswoning (150.000 tot 200.000) het bedrag dat je maandelijks betaald ongeveer hetzelfde is als wanneer je huurt. Geldt in ieder geval voor Noordholland.
Nadeel van een eigen huis is alleen dat de vaste lasten als riool etc. hoger zijn.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 10:37

had tot 3 jaar geleden nooit geen spaargeld maar heb het nu wel en het geeft me toch wel eenfijner gevoel :)

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 11:44

Yessy schreef:
Ieder z'n keus, je hebt studenten die lenen om net wat relaxter te kunnen leven (een keertje met vrienden uit eten, in de zomer 2 weken met vakantie op een camping), en je hebt studenten die het uitgeven om 5 jaar lang volledig uit hun dak te gaan (3x per week feesten, verre vakanties). En wie ben ik om daar een oordeel over te geven, het is niet mijn geld :)

En je hebt studenten die lenen om de boodschappen te kunnen betalen :D Ik heb het ZEKER niet geleend om luxe te kunnen leven, een luxe leven had ik nl niet! Nog steeds niet, omdat we ervoor kiezen veel te sparen..

Maar waar ik op dit moment wel mee zit en ik hoop dat iemand t antwoord weet... Wat is nou verstandiger, gaan sparen voor ons huis zodat de hypotheek omlaag kan, of gaan aflossen op mijn studieschuld? ( flink aflossen dan dus, 250 per maand ) Wordt die schuld nou wel of niet mee genomen in de hypo? We gaan naar Duitsland emigreren en kopen daar een huis op 1 inkomen, dus ik hoef me niet druk te maken over het aflossen. Maar als we nu een lagere hypo krijgen omdat ik een studieschuld heb ( ook al kopen we t huis op t inkomen van mijn vriend ) dan heeft sparen ook geen zin...

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 11:48

Nou, ik ben studente, heb geen lening bij de IBGroep en werk elke vakantie om alles te kunnen betalen (ik hoor bij de `gelukkigen`wiens stufi al op is na 4 jaar maar de studie nog niet af is)
Daarnaast heb ik ook nog spaarcenten. Ik heb bij mijn bijbaan een contract tot juni en als die niet verlengd wordt, wil ik wel de tijd kunnen overbruggen totdat ik een nieuw bijbaantje gevonden heb.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 12:11

femke27 schreef:
Ik ben een alleen verdiener. Vriendlief en ik wonen dan inmiddels wel samen, maar we houden de financien nog even gescheiden.

Die 10000 euro spaargeld had ik in februarie nog, iets meer zelfs. Toen ben ik gaan aflossen op mijn grondstuk. 8000 euro afgelost. Dus beschouw eigenlijk die 8000 euro nog steeds als mijn bezit. :D Inmiddels heb ik alweer bijgespaard en extra gewerkt tot 4500 euro. Gaat dus lekker! Maar heb mijn geld dan straks ook hard nodig als ik het land ga verlaten!
Overigens verdien ik pas sinds een jaar of 2 echt lekker, maar heb toch altijd gespaard zoveel mogelijk. Het lekkere daarvan is dat je je af en toe wat kunt permitteren, maar vooral niet teveel! :D

Die 8000 euro zijn dus gewoon niet echt weg het is een invertering geweest, als je dat kunt is het prima.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 12:12

Je kunt er alleen geen wasmachine meer voor kopen of die dierenarts mee betalen :)

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 12:15

SuperSmurf schreef:
Yessy schreef:
Ieder z'n keus, je hebt studenten die lenen om net wat relaxter te kunnen leven (een keertje met vrienden uit eten, in de zomer 2 weken met vakantie op een camping), en je hebt studenten die het uitgeven om 5 jaar lang volledig uit hun dak te gaan (3x per week feesten, verre vakanties). En wie ben ik om daar een oordeel over te geven, het is niet mijn geld :)

En je hebt studenten die lenen om de boodschappen te kunnen betalen :D Ik heb het ZEKER niet geleend om luxe te kunnen leven, een luxe leven had ik nl niet! Nog steeds niet, omdat we ervoor kiezen veel te sparen..

Maar waar ik op dit moment wel mee zit en ik hoop dat iemand t antwoord weet... Wat is nou verstandiger, gaan sparen voor ons huis zodat de hypotheek omlaag kan, of gaan aflossen op mijn studieschuld? ( flink aflossen dan dus, 250 per maand ) Wordt die schuld nou wel of niet mee genomen in de hypo? We gaan naar Duitsland emigreren en kopen daar een huis op 1 inkomen, dus ik hoef me niet druk te maken over het aflossen. Maar als we nu een lagere hypo krijgen omdat ik een studieschuld heb ( ook al kopen we t huis op t inkomen van mijn vriend ) dan heeft sparen ook geen zin...

Ik zou aflossen op je studieschuld anders heb je dadelijk twee schulden, hypotheek en studieschuld.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 12:27

Supersmurf, ze kijken er niet naar bij het afsluiten van een hypotheek. Ze hebben het er wel over om dat in de toekomst te gaan doen, maar dat kan dan denk ik niet met terugwerkende kracht. Dat is ook de reden waarom ik 2 jaar terug mijn lening maximaal heb gezet, en alles op een goede spaarrekening heb opgeslagen.
Sinds mijn stufi is gestopt leen ik niet meer iedere maand en pak iedere maand een bedragje van die spaarrekening met voor het grootste deel geleend geld. Op die manier houd ik het uiteindelijk geleende bedrag ook makkelijker in de hand denk ik. Want de informatievoorziening vanuit de ib-groep is schandalig slecht.
Of het beter is te sparen voor een hypotheek of schuld af te lossen weet ik niet. Het is wel dat je lening hoe langer je erover doet om 'm af te betalen steeds hoger wordt door de rente. De rente is wel laag, maar hij is er wel en alls je bijvoorbeeld 10.000 schuld hebt en de rente is 4% (400€), en je lost maandelijks 60€ af (720€ per jaar), dan los je dus eigenlijk maar 320€ schuld per jaar af.
Los je 250€ per maand af (300€ per jaar) dan heb je na een jaar wel 2600€ schuld minder.
Om die reden wil ik zelf na mijn afstuderen meteen zoveel mogelijk gaan aflossen, niet eerst die twee jaar wachten, en er zo snel mogelijk vanaf zijn.

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 12:41

ik wilde ook direct gaan aflossen binnen die twee jaar, maar de eerste anderhalf jaar had ik er gewoon t geld niet voor.. Ik moet nu eigenlijk ook pas in januari gaan aflossen, maar ben dus maar vast begonnen..

Maar goed.. is misschien idd wel gewoon verstandiger om t voor een groot deel af te lossen... Dan ben ik er maar vanaf! :) En nu heb ik het geld nog!

En dat ze er nu niet naar kijken wist ik, maar omdat je overal hoort dat ze dat gaan veranderen..

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 12:49

Ik moet natuurlijk straks ook eerst een baan vinden voordat ik uberhaupt kan aflossen, en dan hopelijk kan ik in nog even in een studentenkamer blijven wonen. Als snel een baan vinden, geluk met vervoer naar je werk en huisvesting niet lukken is het ook lastig om meteen af te gaan lossen, die twee jaar wachttijd is er niet voor niets.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 13:21

SuperSmurf schreef:

Studieschuld bij het IB-Groep wordt niet meegenomen in je aanvraag voor hypotheek. Heb je wel schulden bij andere instanties, dan wel natuurlijk. Sowieso is het wel iets om te onthouden qua alle lasten die je gaat krijgen in de toekomst :)

ponygekje21

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 13:26

klopt de studiefinanciering staat er los van en wordt Niet meegenomen in je hypoteek. Andere leningen daarintegen dan weer wel.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 13:27

Niet meegenomen in hypotheek is wel leuk en aardig, maar als je die aflossing niet in je vaste lasten meetelt, krijg je op den duur toch een probleem.... Dat niet meetellen van de IB lening is in mijn ogen dus een beetje een wassen neus....

Annn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 13:29

Ik ben nu 17, werk 4 dagen in de week en verdien rond de 500 euro.
Ik zet elke maand 300 opzij, daar gaat ook (eigenlijk te vaak :+) wel eens wat af, bijvoorbeeld voor een Camera, mijn laptop is hard aan vervanging toe en ik wordt ik juli 18 en wil dan mijn rijbwijs gaan halen, daar betalen mijn ouders wel een deel van, maar lang niet alles. Er staat nu toch weer 1100 op mijn spaarrekening, ben ik best wel trots op :')
Ik blijf werken tot augustus, dus moet er dan rond de 2000 opstaan.
Vooral omdat ik nu dus veel verdien, en in september weer naar school ga, zet ik nu zoveel mogelijk opzij.

ponygekje21

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 13:33

dan heb ik ook nog een vraag. Ik heb ook een IB-lening. Hoe wordt de rente daarover berekend? Ik ga er vanuit dat het 4% is over een jaar. Stel je schuld is 5000,- dan moet je 200 euro rente betalen per jaar. Wordt deze rente verdeeld over de 12 maanden en komt dit dus bovenop je maandelijkse aflossing? snapt iemand me nog :P

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 13:51

Liezel1 schreef:
Niet meegenomen in hypotheek is wel leuk en aardig, maar als je die aflossing niet in je vaste lasten meetelt, krijg je op den duur toch een probleem.... Dat niet meetellen van de IB lening is in mijn ogen dus een beetje een wassen neus....

bij ons niet dus, omdat wij een hypo willen op 1 inkomen :D
Maar goed.. ga m maar gewoon aflossen, dan ben ik er vanaf!

Ponygekje; ik heb geen idee hoe het wordt berekend..

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 13:56

kazary schreef:
Je kunt er alleen geen wasmachine meer voor kopen of die dierenarts mee betalen :)

Hahaha. Daarom spaar ik maar weer heel hard verder. Ik heb toch altijd wel wat geld als dat echt nodig zou zijn hoor. Vooral voor de veearts. Liever niet, maar als het moet dan moet het! :D