Ook zo'n hekel aan turbotaal?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Koss_Binky

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 12:01

Ik zelf doe het ook vaak, maar dat komt omdat ik heel veel dingen in het engels lees en praat. Dus soms weet ik ook de woorden in het engels wel en niet in het nederlands. En daarbij ga ik sinds ik een jaar of 4 ben om met een vrouwtje dat zelf engels is en heel vaak nederlands en engels door elkaar heen praat. Dus soort van overgenomen. Automatisme.

Sin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 13:05

Het mengelmoesje opzich vind ik niet zo erg.
Maar dat zulke woorden opduiken in reclame of in de pers vind ik dan weer niet kunnen.
Bvb. het gebruik van 'kids' ipv 'kinderen' ... het voorbeeld bij uitstek waar ik me aan erger ..
of 'hubbie'.. brrr...

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 13:14

Koss_Binky schreef:
Ik zelf doe het ook vaak, maar dat komt omdat ik heel veel dingen in het engels lees en praat. Dus soms weet ik ook de woorden in het engels wel en niet in het nederlands.

Haha, dat ken ik! Alles wat ik aan tv kijk download ik en is dus zonder ondertiteling. Alle boeken die ik lees zijn engels, zowel voor school als voor ontspanning. Ik heb nog heel wat chat contact met mensen die ik in California heb ontmoet vorig jaar. Ik gebruik het engels ZO veel. Ik heb heel vaak in gesprekken met nederlanders dat ik dan gewoon niet op een bepaald woord kan komen, maar wel op de engelse vertaling ervan. Of dat een bepaald engels woord heel gepast is, maar dat daar niet echt een Nederlandse tegenhanger van bestaat.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 20:05

Fiffill schreef:
Of zoals m'n vrienden altijd zeggen, make that the cat wise. :')

Die moet je dat 'I always get my sin' (deel 1 en 2) boekje geven :D

Suzzy_3

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 20:33

Hinata schreef:
x_Sannee schreef:
Idd alle boeren praten met de rrrrrrrrollende rrrrrrrrr :(
Dat vind ik echt triest, laten ze gewoon normaal nederlands gaan praten. :+

Dat is echt onzin, in het hele oosten van het land gebruiken mensen een rollende rrr, dat is gewoon een accent en een manier van uitspreken. Ik bedoel de leidse r is ook niet echt eern goede manier van uitspreken.

Ik zeg zelf welleens een woordje engels tussendoor, maar dat is meer omdat ik dan niet op het nederlandse woord of uitdrukking kan komen.

Op de lerarenopleiding leren we AN praten zonder accent, tussentaal, dialect, ... Alle letters op de juiste plek in de mond uit te spreken, ... En de r moet rollen ... Dusja

Ayasha
Blogger

Re: Ook zo'n hekel aan turbotaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 00:50

Ik geloof dat weinig mensen beseffen dat ons AN opgebouwd is uit allerlei vreemde woorden. :)

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 01:21

Ik gebruik ook vaak engelse woorden, omdat ik in het dagelijks leven vaker engels spreek dan nederlands, en niet altijd op het nederlandse woord kan komen. En ja, ik ben te lui om het door een vertaalprogramma te halen of het woordenboek erbij te pakken. De meeste mensen spreken/ lezen aardig engels en komen er dus wel uit.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 01:30

Veel engelse woorden (en franse) worden aanvaard als AN. Staan zelfs in dat boekje.

Moon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 02:24

x_Sannee schreef:

Zo Zo, hier in de omgeving word aardig boers gepraat, maar een rollende R is hier echt not done
Ja, ik gebruik zelf regelmatig zinnetjes en woorden als not done, no way, ciao.
Daarentegen praat ik volgens anderen met een flink boers accent en komen er regelmatig boerse woorden voorbij zoals hellig (wat overigens boos betekend) en slieve (juslepel, om maar twee voorbeelden te noemen)

Het kan me eigenlijk niet zoveel schelen hoe anderen praten.
Als ze maar een beetje verstaanbaar zijn dan vind ik het wel best.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 02:31

Ik snap sowieso niet wat je tegen een rollende r kan hebben :')

Moon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 02:39

Over welke rollende R hebben we het nou?

Over de westerse? of de oosterse? (waarvan ik niet eens wist dat we der 1 hadden).

Nouja, die westerse, die vind ik OK zolang je daar woont. Maar een aangeleerde rollende R omdat het chique klinkt, dat vind ik echt kansloos.
Die oosterse, daar wist ik het bestaan niet eens vanaf (wat ongetwijfeld zal betekenen dat ik hem zelf ook heb)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 02:48

'Hubbie' is het lelijkste woord dat ik ken. No doubt. :')

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 08:52

pharagirlke schreef:
Veel engelse woorden (en franse) worden aanvaard als AN. Staan zelfs in dat boekje.

En daarom moeten we maar uit ons eigen woorden tussengooien?

Verder werkt bijna iedereen tegenwoordig met engels zeker in zijn opleiding. En gelukkig spreken die niet allemaal turbotaal... in mijn ogen is het toch beetje geval van verwaarlozing van de taal. :)

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 11:04

Moon schreef:
x_Sannee schreef:

Zo Zo, hier in de omgeving word aardig boers gepraat, maar een rollende R is hier echt not done
Ja, ik gebruik zelf regelmatig zinnetjes en woorden als not done, no way, ciao.
Daarentegen praat ik volgens anderen met een flink boers accent en komen er regelmatig boerse woorden voorbij zoals hellig (wat overigens boos betekend) en slieve (juslepel, om maar twee voorbeelden te noemen)

Het kan me eigenlijk niet zoveel schelen hoe anderen praten.
Als ze maar een beetje verstaanbaar zijn dan vind ik het wel best.

Wat nou boeren trouwens???? Ik heb nog nooit een boer met een rrrrr horen praten. Dat doen ze in het gooi over het algemeen.
Ik deed het niet zoveel geloof ik, engels gebruiken. Maar nu ik in Nieuw Zeeland zit krijg je dat wel natuuurlijk, als ik dan weer met mn vriendinnen praat vallen er ook aan aantal engelse woorden tussendoor, en kan ik niet op het nederlandse woord komen. Ik denk dat ik dat ook nog wel even blijf houden als ik weer thuis ben, maar ik heb er geen problemen mee :)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 14:11

katiavl schreef:
pharagirlke schreef:

Verder werkt bijna iedereen tegenwoordig met engels zeker in zijn opleiding. En gelukkig spreken die niet allemaal turbotaal... in mijn ogen is het toch beetje geval van verwaarlozing van de taal. :)

nee, wat is dat toch met mensen om me steeds woorden in de mond te leggen? :roll: Potverdorie zeg! Lees wat er staat ipv er nog iets bij te verzinnen. Ik wil alleen maar zeggen dat je er van zou verschieten hoeveel "turbotaal woorden" er opgenomen zijn in het AN. ;)

Jackieboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 14:39

Ik heb jaren in amerika gewoond.
Ben ook 2 talig opgegroeid, dus bij mij vind je ook regelmatig engelse woorden/uitdrukkingen.

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 14:44

Ik gebruik best vaak Engelse uitdrukkingen en woorden, waarom? Dat vind ik in veel gevallen wat duidelijker, veel dingen zeg ik puur uit gewoonte en bij m'n opleiding hebben we ook nog wel 'ns dingen waar gewoonweg geen logisch Nederlands woord voor hebben. Ik vind 't zelf ook absoluut niet erg als andere mensen Engelse woorden door een zin gooien, zo lang 't maar niet in een verslag is ofzo.

Cupcake_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 14:55

Ik kom dan toevallig uit amerika, maar ik ben al sinds ik heel klein was naar nederland verhuist, ouders zijn ook nederlands, maar gebruiken ook veel engelse woorden.
M'n oom/tante/nichtje/neefje wonen in Amerika en die praten ook heel veel engels, en ik kan me met veel dingen beter in het engels uitdrukken.
Soms weet ik ook het nederlandse woord voor iets niet.
Zo zeg ik vaak dingen als: Ik weet niet hoe dat moet maar like.. ik hoef het ook niet te weten.
Of: I don't care/i don't know
Ik stoor me er niet aan :) .

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 15:14

pharagirlke schreef:
katiavl schreef:

nee, wat is dat toch met mensen om me steeds woorden in de mond te leggen? :roll: Potverdorie zeg! Lees wat er staat ipv er nog iets bij te verzinnen. Ik wil alleen maar zeggen dat je er van zou verschieten hoeveel "turbotaal woorden" er opgenomen zijn in het AN. ;)

Wat zijn we kortgelont vandaag, iets vriendelijker reageren zou niet verkeerd zijn.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 15:33

Omdat het al de hele dag hetzelfde is op bokt := Mensen verzinnen zelf dingen bij en lezen niet wat er staat... En dan reageren ze aangebrand op mij en zijn ze ook nog eens boos als ze hetzelfde terug krijgen.... := Ik weet niet of het je opgevallen was, maar jouw reactie was ook niet echt het toppunt van vriendelijkheid.

Ambiiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 16:28

Nou, wie al die woorden die daar staan uit zn hoofd kent.. Jeutje.. Die heb wat te onthouden zeg! Iedereen verwisseld wel eens onbewust zn nederlandse woorden voor de engelse hoor..

CandyQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 17:42

Ik gebruik zo vaak engels. Maar dat is gewoon omdat ik het makkelijker vind om mij in het engels uit te drukken dan in het nederlands. :) En als ik een nederlands woord niet weet, weet ik het zoieso wel in het engels. Dus dat gebeurd ook vaak. Heb het helaas ook eens op een test nederlands geprobeerd, maar dat mocht blijkbaar niet. O:)

Sin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 13:16

Well duh :D