Is het nou zo raar?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 21:45

Hermelijn schreef:
Als jij, wat je ook doet, uitgekotst wordt, zodanig dat je geen baan kan krijgen omdat steeds een Nederlander voorrang krijgt, je op straat en in winkels wantrouwig wordt aangekeken omdat je misschien een bom bij zou kunnen hebben of iets zou kunnen stelen (en ik ken echt mensen die zo denken!), dan voel je je volledig buitengesloten. Zou jij dan uit alle macht álle moeite doen om erbij te horen? Je hele cultuur, je hele denken, een heel groot deel van wat jou 'jou' maakt verloochenen en wegstoppen, alleen maar zodat een groepje kortzichtige mensen je veroordelen op iets waar je niks aan kan doen?
Ik weet wel dat ík dat niet zou doen. Ik zou dan ook gaan wonen in een wijk waar ik me fijn en op m'n gemak voel, met mensen die mijn taal spreken, die het snappen als ik 5x per dag even tijd wil om te bidden, mensen die dezelfde normen en waarden delen als ik. In een ander land wonen is leuk en fijn, maar niet als je kwijtraakt wie je zelf bent.
En specifiek bij deze groep, waar de macho-cultuur erg groot is, is dan vaak een gevolg van de armoede, het jarenlange met de nek aangekeken worden, dat men de criminaliteit in gaat.

Het is allemaal een samenspel; de autochtoon heeft net zo veel 'schuld' als de allochtoon. Alleen sámen komen we tot een goede samenleving; niet de autochtoon die bepaald hoe de allochtoon zich moet kleden/gedragen, en ook niet andersom.

Nogmaals: AMEN!

Hermelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 21:46

kazary schreef:
Ja, laten zien dat het onzin is om uitgekotst te worden.
En gelukkig zijn er ook een heleboel die dat doen. En voor hen heb ik respect.
Voor gajes niet, en voor blank gajes heb ik dat ook niet.
Dat er werelddelen zijn waar je echt geen kansen krijgt is waar, maar in Nederland is het echt wat je er zelf van maakt. En niets komt vanzelf en komt aanwaaien.

Dat is bewonderenswaardig dat jij sterk genoeg bent om boven dat soort dingen uit te stijgen en de vechtlust hebt om te zeggen; nee ik ben niet zo! Maar een héleboel mensen kunnen dat niet of willen dat niet, om verschillende redenen. Dat maakt ze nog niet slecht, alleen een slachtoffer van de omgeving. En dar valt wél iets aan te doen ;) Het blijft hoe dan ook een samenspel van factoren, autochtoon en allochtoon, en iets waar we alleen maar SAMEN aan kunnen werken. En wil iemand daar niet aan werken, dan gaat hij/zij de gevangenis in, zoals ons rechtssysteem dat zegt, en wordt niet teruggestuurd naar een land wat niet meer het zijne is. Gelukkig maar ;)

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 21:49

Ja wat te haastig omschreven van mij. Ik ga soms uit dat mensen mijn gedachtegang dan wel begrijpen als ik in dezelfde zin amerika dan noem. Maar dat is gewoon de luiheid en haastigheid van mijn typen.

Ik bedoeld dus echt met die achternamen, mensen die niet in Nederland zijn geboren. Daar wordt niet op achternaam geselecteerd. Omdat ze toch een heel andere reputatie hebben opgebouwd.

Gelukkig is ze ervaring in vrienden en familie kring dan daarin anders.
Maar als je dan eens kijkt naar bijvoorbeeld de chinezen hier. Hoe vaak is daar echt overlast van?
Ze hebben de ene frietzaak na de andere hier in de buurt, daar werken hele families. Maar overlast?

kazary

Re: Is het nou zo raar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 21:49

Je bent nooit een slachtoffer van je omgeving, je kunt wel een slachtoffer zijn van jezelf. :)

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 21:51

Van de Chinezen hier heb ik geen enkele last. Meer voordeel - er zit hier een supergoed Chinees restaurant schuin tegenover ;)
Maar zoals gezegd - van Marokkanen of andere allochtonen heb ik hier ook geen enkele last. Die helpen zelfs om mijn boodschappen naar huis te sjouwen :)
Citaat:
Ik bedoeld dus echt met die achternamen, mensen die niet in Nederland zijn geboren. Daar wordt niet op achternaam geselecteerd. Omdat ze toch een heel andere reputatie hebben opgebouwd.

Dat zie je niet aan de naam ;)
Laatst bijgewerkt door Blue_Eyes op 18-04-09 21:53, in het totaal 1 keer bewerkt

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 21:52

En later de lidl te beroven.

Ja sorry.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 21:54

Langggg geleden dat hier de Lidl (of enige andere winkel) beroofd is. Ik kan het me niet heugen in ieder geval, terwijl ik hier toch al een jaar of 7 woon.
Ik denk als je in een ander stadsdeel gaat kijken dat het misschien wel anders is. Maar als je hier, in deze wijk bent? Heel erg weinig problemen.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 21:55

Geen idee waar jou brabant is. Maar kijk eens in Eindhoven? :)

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 21:56

Daar woon ik :D
Edit: ook daar is het dus gewoon per wijk heel verschillend. Eindhoven schijnt de onveiligste stad van het land te zijn - nooit iets van gemerkt. Ik voel me hier echt niet onveilig.

Hermelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 21:58

kazary schreef:
Je bent nooit een slachtoffer van je omgeving, je kunt wel een slachtoffer zijn van jezelf. :)

Wij leven in een cultuur waar het heel normaal is om open en duidelijk met elkaar te communiceren. Zeggen wat je denkt en ten alle tijde je mening mogen uiten is heel belangrijk. Stap 500 meter de grens over, en je wordt als lompe Hollander beschouwd. Kun je daar iets aan doen? Nee. Jij bent dat zo gewend, dus jij doet dat zo. Je bent je er waarschijnlijk niet eens van bewust. Op mijn werk hebben we geregeld met Belgen te maken, en we laten onze communicatie bewust nakijken door een Belgische collega, puur omdat we al eens hebben meegemaakt mensen te beledigen met onze Hollandse rechtstreekse manier van doen. Wij willen dan graag onze klanten houden ;) Maar anderzins zou ik ook denken 'ze hebben maar te wennen aan mijn manier van praten', en er niet over nadenken wat/hoe ik iets zeg. Om maar even een héél klein (groot) cultuurverschilletje te noemen, van een buurland zelfs. Moet je je eens indenken hoe immens dat cultuurverschil is van een land als Marokko, zelfs al ben je hier opgegroeid. Je krijgt toch de normen en waarden mee van je ouders en je omgeving, je ouders hebben Marokkaanse vrienden opgezocht met dezelfde ideeën, en voilà. Slachtoffer is misschien een verkeerd woord, maar je bent wel een product van je omgeving. Daar kom je alleen uit als je echt een heel bewuste keuze maakt om dat te doen. Bijkomende consequentie is vaak dat je door je 'stamgroep' als verrader wordt gezien.

Clairee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 21:59

Ik heb totaal geen problemen met mensen van een andere nationaliteit die wonen in Nederland. De meerderheid is hier gekomen met een goede reden, hebben vreselijke dingen meegemaakt in hun thuisland en kunnen gewoon simpelweg niet terug. Ik ben er trots op de Nederland zulke mensen een nieuw thuis kan bieden, een nieuwe kans op leven geven. Wij hebben zoveel respect voor ze, en willen ze zó graag laten thuis voelen, dat we zelfs moskeën bouwen, zodat ze hun geloof kunnen uitoefenen. Wij zien mannen en vrouwen als gelijk, ze krijgen als ze geen werk vinden allemaal dezelfde uitkering, net als wijzelf. Hierbij heb ik wel het idee dat het voor hen makkelijker te verkrijgen is dan voor ons, maar ik heb me hier niet in verdiept dus het is tot voor zover gewoon een vooroordeel.

Waar ik wel problemen mee heb, is dat de mensen van een andere nationaliteit die wonen in Nederland, vaak juist geen respect voor ónze cultuur hebben en ons besodermieteren waar we bij staan. Onlangs stond nog in de krant dat mensen die weer in hun thuisland nog gewoon kinderbijslag kregen, of zelfs een uitkering. Natuurlijk is dat niet hun schuld, dat doen we hier zelf, maar als je weer op je eigen benen kunt staan en weer terug kunt naar waar je vandaan kwam, en waar je ook van plan was om heen te gaan aangezien je het niet van plan was Nederlands te gaan leren, kun je denk ik gewoon voor het geld bedanken. Onlangs stond ook in de krant dat mensen van Marokkaanse afkomst hun kinderen een Marokkaanse naam móeten geven, van de Marokkaanse regering. Hier kunnen zij natuurlijk niets aan doen, maar ik vind het vrij bizar dat regeringen van buitenaf nog zoveel invloed mógen hebben op onze nieuwe burgers. En dat zij, zich doorgaans 'ingeburgerd' noemend, hier gehoor aan geven (al moet ik zeggen dat ik Henk wel een aparte naam zou vinden bij een kind met Marokkaanse ouders). En over dat inburgeren.. Een kennis van me werkt in de juridische sector, en houdt zich bezig met uitzettingen vanuit Nederland. De 'buitenlanders' die zich moeten verdedigen om hier te mogen blijven, en daar argumenten voor aangeven, hebben als hoofdargument 'ik kan niet terug, ik ben volledig ingeburgerd'. Dit moet dan wel naar het Nederlands vertaald worden door een tolk. Grappig.

En inderdaad, als je opsporing verzocht kijkt, is de grote meerderheid van gezochte mensen iemand met 'een lichtgetinte huidskleur' of 'een negroïde man'. Ik vraag me alleen af of dit programma een maatstaf is voor alles wat op crimineel gebied gebeurt in Nederland. Al denk ik wel dat vele soorten van criminaliteit in sommige landen is 'toegestaan'. Neem bijvoorbeeld eerwraak, dat gebeurt hier in Nederland op grotere schaal dan je zou denken. Ik ben in ieder geval wel van mening dat als je je niet normaal kunt gedragen, en in zekere zin je niet aan de heersende cultuur kunt aanpassen, er toch wat strengere maatregelen zouden moeten worden genomen. Maar welke.. als je sommigen terug stuurt naar hun geboorteland kun je ze de dood injagen.. Dat wil je als regering toch ook niet op je geweten hebben? We zijn in Nederland toch tegen de doodstraf?

Ik vind het wel een lastige discussie, maar vind het wel interessant de meningen te lezen. Hoop ook dat de sfeer hier een beetje normaal blijft!

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 22:00

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 22:02

Citaat:
Onlangs stond ook in de krant dat mensen van Marokkaanse afkomst hun kinderen een Marokkaanse naam móeten geven, van de Marokkaanse regering. Hier kunnen zij natuurlijk niets aan doen, maar ik vind het vrij bizar dat regeringen van buitenaf nog zoveel invloed mógen hebben op onze nieuwe burgers.

Dat mag dus ook niet. Daarom is er ook zoveel over te doen geweest.

En bedanken voor het geld? Door al die papierhandel hier is het niet alleen een tijdrovende klus om iedere maand geld te krijgen, maar ook om daar weer vanaf te komen! ;)

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 22:04

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 22:05

Ik heb over de afkomst andere dingen gehoord :)

En de grote reeks overvallen was in geheel eindhoven en dichte omgeving

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 22:08

kazary schreef:
Ik heb over de afkomst andere dingen gehoord :)

En de grote reeks overvallen was in geheel eindhoven en dichte omgeving

Tja, goed, laten we zeggen dat ik niets heb meegekregen van overvallen in deze wijk/directe omgeving, terwijl ik toch het nieuws aardig in de gaten houd. Mijn ervaring is dat als de media kunnen aantonen/getuigen hebben dat het om allochtonen gaat, dat altijd wel genoemd wordt. Maar ik heb de verhalen niet gehoord.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 22:10

Dan zou ik zeggen, "sla" het ed.nl er nog even op na.
Daar stond wekelijks wel artikelen over overvallen op woningen en winkels.

Overigens ga ik nu naar bedje toe, morgen wel weer bij lezen. :)

MonaLieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 22:15

Ik heb dit topic (bijna) helemaal doorgelezen, omdat ik dit soort discussies altijd erg interessant vind, maar ik word er ook triest van... Dit is een land waar zoveel gezegd mag worden en toch is er zoveel onbegrip en onwetendheid. En dat geldt ook voor mijzelf. Ik begrijp regelmatig de culturen en ideeën van allochtonen niet, maar ik begrijp ook de denkwijzen van bijvoorbeeld Wilders en zijn aanhang niet. Op zich is het voor mij niet zo'n probleem dat ik het niet begrijp, ik hoef niet de hele wereld te begrijpen, maar ik vind het wel erg rot dat dit onbegrip vaak leidt tot botsingen, ruzies, misverstanden, vervelende discussies, allerlei incidenten en nog meer onbegrip. Je moet toch samenleven (iedereen het land uitgooien lijkt mij namelijk geen optie) en het zou af en toe prettig zijn als dat wat soepeler ging.
Cijfers en percentages over criminaliteit zeggen mij verder niet zoveel. Natuurlijk is het vreemd als een groot deel allochtoon blijkt te zijn, ik vraag me dan toch af waarom die mensen de criminaliteit ingaan, ik kan toch maar moeilijk geloven dat al deze mensen gewoon slecht zijn en dat het probleem is opgelost als je ze het land uit schopt. Misschien ben ik wel gewoon naïef, maar ik geloof niet dat bijvoorbeeld een donkere huidskleur of de islam ervoor zorgt dat iemand op het verkeerde pad raakt, volgens mij gaat er dan ergens anders iets fout. In hoeverre dat de schuld van diegene zelf is, kan ik niet zeggen. Je bent er natuurlijk altijd zelf bij, maar dat zijn de meisjes die met loverboys in zee gaan ook. In hoeverre is dit hun eigen fout?

Volgens mij is dit een beetje een warrig verhaal, sorry daarvoor, maar ik weet nog altijd niet goed wat ik met dit soort problemen aan moet...

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 22:33

Armani1985 schreef:
mensen die in de stad wonen hebben nou eenmaal last van buitenlanders of het nou amsterdam,rotterdam,den haag is omdat het daar het drukst bevolkt is.
het is gewoon niet meer normaal wat ze uitvreten!!dat er maar moskee`s gebouwd worden.bepaalde winkelstraten hier nou lijkt wel alsof je op vakantie bent staat geen woord nederlands op de gevel straten vol waar rare achterdeur praktijken gebeuren
!!sorry maar dat vindt ik echt te ver gaan ik voel mezelf een buitelander daar en totaal niet veilig.
ook ken ik er zat die werken goed nederlands praten etc etc daar heb ik helemaal geen problemen mee maar hier is het een kleine groep die wel hun best doet en de rest geniet lekker van zn uitkering en klust nog wat bij
en neemt nog een paar kinderen!!!
mensen die in een stad wonen herkennen dit. ik ben ook van mening dat als je in bijv drenthe woont dat je hier heel anders tegen aan kijkt. de wet is hier een lachertje voor ze

Okee, ik woon in de crimineelste stad van NL ( :+ zonder grappen, ook dat is ONDERZOCHT)
en mensen kinderen, wat een aanstelleritus hier zeg. Ik heb nergens last van!
Of dat mensen zeggen, Geert Wilders is geen racist, hij heeft een buitenlandse vrouw! Dan denk ik hou toch op man! Hij is wel anti-marokaan anti-turk anti-koran etc. okee, misschien niet anti zijn vrouw die toevallig roemeense is.. maar dat is wel even een heel andere cultuur. En het is wel duidelijk tegen welke cultuur hij is..!
Het is hartstikke moeilijk om hier binnen te komen als buitenlander, maar ik begrijp goed waarom een deel van de arme mensen probeert om in een dergelijk land als NL binnen te komen, ze horen allemaal sprookjes verhalen en worden onderhand gedwongen door familie.
Echter: ze hebben hier niks, geen taal, geen cv, geen diploma, geen woning.. Dus heeft een deel gewoon geen keus dan de criminaliteit in te gaan, en waar het begint met een brood te stelen in de supermarkt, eindigt het bij ernstige criminele acties..

En ja okee, misschien is een groot deel van de criminelen dan allochtoon, dat kan, maar het grote deel van de allochtonen is geen crimineel! Je moet het wel in verhouding bekijken.

Je moet je ook voorstellen wat een druk er op veel allochtonen staat, ze moeten zich enorm bewijzen, en de vooroordelen vliegen hen om de oren.

Ik zou wel eens willen dat ieder mens gewoon als individu bekeken zou worden, en niet op het stuk grond waarop hij/zij geboren is, niet om de kleur van zijn/haar huid, niet dat zijn/haar lot al bepaald is bij de geboorte. Elke persoon moet evenveel kansen krijgen, er is altijd nog een mogelijkheid om ze te verpesten!

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 00:12

de mensen die denken dat het allemaal wel meevalt wil ik graag uitnodigen eens een weekje bij me te logeren.. ;)

kijken hoe je er dan over denkt..

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 00:20

Als je ergens graag wilt blijven dien je je aan te passen. Is dat nou zo moeilijk? En dat is ook gelijk alles! Dus leer de taal, ga werken of naar school, en val niemand lastig met je eigen cultuur. Het is zo simpel! En tegelijk ook zo moeilijk!

Ik ga emigreren. In september ben ik weg uit NL. Ik kan vertellen dat ik de taal nu al redelijk beheers, en voor de perfectionering nog een cursus aan het volgen ben. Ik maak mezelf namelijk graag verstaanbaar. :D Ik ga daar hard werken, heb respect voor de cultuur (nee, katholiek is mijn ding niet), en genieten van het leven op mijn eigen kosten.
En als iedereen nou ook eens met zo'n instelling richting NL komt valt het allemaal wel mee denk ik. Niet om mezelf op de borst te kloppen, maar ik wil gewoon heel erg graag en besef dat ik daar ook wat voor moet doen. En daar gaat het hier in dit land helemaal mis.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 07:06

alleen even om iets recht te zetten:

Citaat:
Sorry Amondi en ik bedoel het niet rot.. maar kom een jaartje in denhaag wonen dan piep je wel anders :(:) :D

Ik ben geboren en getogen in de Utrechtse wijk Ondiep! Mijn studententijd heb ik doorgebracht in Lombok.

Asociale buren ben ik pas tegen gekomen toen we voor de ruimte naar een heel erg blank christelijk dorp verhuisden.... Daar wonen mensen die je negeren als je kind naar de openbare school gaat en daar waren zuipketen die iedere dag van de week overlast veroorzaakten! Daar waren jonge mensen die kinderen dood reden en die toch gewoon thuis konden blijven wonen want ze gingen wel 2 keer per dag naar de kerk en dus waren ze "goed"....

Daar ben ik van weggevlucht en op zoek naar een nieuwe woning aan de andere kant van het land, heb ik van alle gemeenten hun Gemeente gids opgevraagd om van te voren te weten of er wel openbaar onderwijs in de buurt was en of er niet teveel Biblebelt was.

Kijk, dat is misschien ook racisme en discriminatie, maar ik zelf heb daar gewoon teveel gezien waar ik me aan stoorde.
En dat heb ik in Ondiep of Lombok nooit gehad!

Zo dat is weer even recht gezet.

Janiniie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-09 09:41

Zóóó, dit is wel een beetje krom indd..

Als je naar de kerk gaat ben je goed, dat is hetzelfde als die respect bandjes dragen en geen idee hebben wat respect is..
Of het gewoon niet hebben..

Lady_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 10:22

LimaMambo schreef:
de mensen die denken dat het allemaal wel meevalt wil ik graag uitnodigen eens een weekje bij me te logeren.. ;)

kijken hoe je er dan over denkt..

Niet aanvallend bedoeld, maar wat is er nou zo erg aan het wonen in Rotterdam?
Al die enge buitenlanders?
Het enige wat ik in je posts heb gelezen, is dat ze je nafluiten en dat je 's avonds niet alleen naar buiten durft...
Please correct me if I'm wrong :o

Waarom ben je niet blij dat ze je nafluiten? Is toch een compliment? :D
En zit het niet tussen je oren dat je bang bent om alleen naar buiten te gaan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 10:24

Ook ik wordt altijd een beetje triest van dit soort topics...
aan de andere kant blijft het interessant, vooral in deze tijd.
Het gaat financiëel wat minder, mensen zoeken wanhopig naar houvast en het valt me op dat er nu juist weer meer met een vingertje naar een bepaalde groep wordt gewezen. En helaas is er man in de Tweede Kamer die daar gretig gebruik van maakt.

Ik woon zelf in een zogenaamde 'Antillianen gemeente' aan de rand van een 'probleemwijk'. Maar ergens last van hebben? Nee, nooit gehad eigenlijk. Ik doe er nog steeds rustig mijn boodschappen etc.
En het is niet dat ik de problemen niet zie, ik zie ze ook dealen e.d. Maar het is té makkelijk om je focus daar op te leggen en mensen dan maar meteen te veroordelen.
En heeft ons dat tot nu toe enige verbetering opgeleverd?

'We want freedom of speech
But we all talkin' at the same time
We say we want peace
but nobody want to change their own mind.

Everybody wants to live the life of kings and queens
But nobody wants to stay and plow the fields
Everybody wants to tell their neighbors how to live
But nobody wants to listen to how they feel'