Hermelijn schreef:Als jij, wat je ook doet, uitgekotst wordt, zodanig dat je geen baan kan krijgen omdat steeds een Nederlander voorrang krijgt, je op straat en in winkels wantrouwig wordt aangekeken omdat je misschien een bom bij zou kunnen hebben of iets zou kunnen stelen (en ik ken echt mensen die zo denken!), dan voel je je volledig buitengesloten. Zou jij dan uit alle macht álle moeite doen om erbij te horen? Je hele cultuur, je hele denken, een heel groot deel van wat jou 'jou' maakt verloochenen en wegstoppen, alleen maar zodat een groepje kortzichtige mensen je veroordelen op iets waar je niks aan kan doen?
Ik weet wel dat ík dat niet zou doen. Ik zou dan ook gaan wonen in een wijk waar ik me fijn en op m'n gemak voel, met mensen die mijn taal spreken, die het snappen als ik 5x per dag even tijd wil om te bidden, mensen die dezelfde normen en waarden delen als ik. In een ander land wonen is leuk en fijn, maar niet als je kwijtraakt wie je zelf bent.
En specifiek bij deze groep, waar de macho-cultuur erg groot is, is dan vaak een gevolg van de armoede, het jarenlange met de nek aangekeken worden, dat men de criminaliteit in gaat.
Het is allemaal een samenspel; de autochtoon heeft net zo veel 'schuld' als de allochtoon. Alleen sámen komen we tot een goede samenleving; niet de autochtoon die bepaald hoe de allochtoon zich moet kleden/gedragen, en ook niet andersom.
Nogmaals: AMEN!
Het blijft hoe dan ook een samenspel van factoren, autochtoon en allochtoon, en iets waar we alleen maar SAMEN aan kunnen werken. En wil iemand daar niet aan werken, dan gaat hij/zij de gevangenis in, zoals ons rechtssysteem dat zegt, en wordt niet teruggestuurd naar een land wat niet meer het zijne is. Gelukkig maar 

zonder grappen, ook dat is ONDERZOCHT)