Klassiek vs Methode onderwijs

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

garny95

Re: Klassiek vs Methode onderwijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 18:13

pebbels heb jij het hier over het reguliere onderwijs ?

Sani

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 19:04

garny95 schreef:
Op de school van de sudberyvalley school gaat het niet om motivatie maar inspiratie en dan hoef ik niemand te vertellen dat je dan veel sneller leert dan wanneer je gemotiveert bent of moet.
Jammer dat er geen montessorivervolgonderwijs is, ik zie namelijk het 'moeten aansluiten aan een middelbare school' als een beperking en dat is jammer.

even hierop reageren.
Hier in Hengelo zit een Montessori voortgezet onderwijs school.
http://www.montessoricollegetwente.nl/
Misschien dat er meer van dit soort scholen verspreid over Nederland zitten?

edit: ik heb de gequote post verkeerd begrepen. had gelezen moeten aansluiten als een middelbare school of iets in die trend. :')
Laatst bijgewerkt door Sani op 08-04-09 19:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 19:06

Montessori-onderwijs op voortgezet niveau komt veel voor in NL hoor, ik lees het als 'jammer dat er na het voortgezet onderwijs geen Montessori-onderwijs meer is' (MBO/HBO).

Sani

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 19:17

Karin schreef:
Montessori-onderwijs op voortgezet niveau komt veel voor in NL hoor, ik lees het als 'jammer dat er na het voortgezet onderwijs geen Montessori-onderwijs meer is' (MBO/HBO).

Je hebt gelijk.
Toch te vlug gelezen.

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 19:26

Ja hoor, hier in Nijmegen heb je een voortgezet Vrije school, een voortgezet Montessori college en je hebt een Jenaplan middelbare school :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 19:44

Een universiteit sluit prima aan op een montessori-vwo.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 20:00

Puchje schreef:
Dan zoek je ook wel onderwerpen die JIJ interessant vindt, want dan blijft de informatie pas hangen. :)

Toch is dat een uitgangspunt waar ik het zelf niet helemaal mee eens ben. Vanuit mijn eigen ervaring kan ik het niet beamen - mijn aandacht werden niet zozeer gestuurd door mijn interesses. Ik vind namelijk heel veel interessant, maar de vorm waarin het gegoten wordt maakt veel uit. Mijn cijfers drukten (vooral op de middelbare school) dan ook vooral uit hoe ik de docent waardeerde. Mijn lievelingsvak werd niet gekenmerkt door het vak, maar door de docent. En de dingen die echt zijn blijven hangen van mijn schooltijd, zijn de enthousiaste verhalen van enthousiaste docenten - en niet de sommen en de opgaven in de lesboeken.
Daarnaast heb ik mijzelf geheel buiten scholen om programmeren geleerd. Dat is iets wat ik geinig vond, en wat ik mij gewoon stukje bij beetje heb aangeleerd uit interesse. Dat kan, dat is mogelijk, maar ik ben daarbij toch een aantal keer behoorlijk aangelopen tegen de tekortkomingen in structuur omdat mijn zoektocht alleen maar uitging van wat ik zelf opzocht. Dan hou je grote blinde vlekken die je pas kunt ontdekken als iemand anders daar sturing in aanbrengt.

Diezelfde ervaring heb ik, op een hele andere manier, met de ruiters die ik begeleid, en die bv een verstandelijke handicap hebben. In veel van die kinderen zit heel veel, en je moet ook zeker heel erg van het kind uitgaan, maar om zo'n kind zelf de sturing in handen te geven doet die kinderen ernstig tekort. Ik merk dat je juist heel bewust aan de gang moet om als begeleider op zoek te gaan naar dingen waar je naartoe kunt werken, want uit de kinderen zelf komt in veel gevallen eigenlijk heel weinig. Gewoon maar een voorbeeldje: er is een ruiter bij, en die zegt bij alles wat je vraagt of voorstelt standaard nee. Die wil geen gekkigheid, geen nieuwe dingen en die gaat niet op zoek. Maar als je dat nee negeert, en gewoon duidelijk maakt dat het gaat gebeuren, met de zekerheid van een natuurwet, dan merk je dat ze het tijdens het doen wel leuk begint te vinden, en er in mee gaat. Maar als je die niet op sleeptouw neemt... gebeurt er niet veel. Ook niet na drie maanden, of drie jaar.
Nou zijn dat kinderen met een overduidelijke handicap, maar het lijkt me heel waarschijnlijk dat hetzelfde (maar dan subtieler) speelt bij allerlei kinderen op allerlei niveau's. En het lijkt me dat je daar dan toch een boel kinderen mee benadeelt.

(En laten we eerlijk zijn: hoeveel mensen zouden het een goed idee vinden dat ruiters leren paardrijden zonder duidelijke instructie? Dat levert gevaarlijke situaties op, en ook fouten die moeilijk weer af te leren zijn. En dus begin je als instructeur met een aantal dingen die de ruiter nog niet kan plaatsen, en dat geeft ook niet, dat komt tzt vanzelf wel. Dat lijkt me voor andere vormen van onderwijs niet anders.)

tiffclaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 07:36

garny95 schreef:
pebbels heb jij het hier over het reguliere onderwijs ?

Nee over de vrije school. Wij hebben onze kinderen net overgedaan naar regulier onderwijs. Mijn initiele posting (met mijn vs ervaring staat volgens mij op pagina 3 van deze discussie)

Gr Pebbels

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 14:17

Mas schreef:
Ik wil zelf geen kinderen, maar zou hier ook mijn kind niet naartoe doen denk ik. Heb toch een beetje het idee dat het van die 'pretscholen' zijn, waar vooral veel vrijheid is en gespeeld wordt en de taal en rekenles er een beetje bij hangt. Misschien een verkeerd beeld wat ik heb, maar zou het ook wel fijn vinden als mijn kinderen wat regels, discipline en goede taal- en rekenlessen aangeboden krijgen.

[edit] typo

Ik heb op meerdere scholen gezeten, oké yenaplan was enigzins 'pretschool', maar het reguliere onderwijs was vééééél minder streng dan de vrije school. Alleen bij de vrije school draait alles om wederzijds respect, en dat zie je in het reguliere onderwijs niet, of in ieder geval veel te weinig!

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 14:22

pebbels75 schreef:
Quote; Gedurende meer dan twee decennia heeft er zich op de Sudbury Valley School geen enkel geval van dyslexie voorgedaan. Niemand weet precies waarom.

Ohhhhhh geweldig!!! Op onze vrije school waren wij ook met ons kind de eerste in twintig jaar die dyslextie had.....

Nee je moet t anders zeggen, ze hadden twintig jaar niet getest op dyslextie. Toen ze gingen testen zaten er opeens 2 meer in dochterlief haar klas....

Ik heb me zoooo in de luren laten leggen door dit soort uitspraken, dit maakt je als ouder verantwoordelijk voor het leerproces. De leerkracht trekt namelijk zijn handen eraf. ER IS GEEN DYSLEXTIE dus; het kind kan-wil-het niet, dan zul je als ouder wel iets fout doen thuis... Ik kreeg het advies op de vs haar vooral dagelijks in een warm bad te zetten. EN toen ze beter begon te lezen met behulp van externe RT gaven ze als verklaring dat ze "eindelijk geland was op aarde" ...... Mijn god ben ik blij dat ik weg ben daar!!

Dat heeft niets te maken met de vrije school, maar met die bepaalde school. Bij ons op school zijn er ook enorm veel dyslectische leerlingen, en die worden juist enorm goed ondersteund. Op het reguliere onderwijs voelde ik me meer een soort fabriekskind. Als je niet aan het ideaalbeeld voldeed, was je simpelweg fout.

tiffclaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 17:03

Jaimyliefje schreef:
pebbels75 schreef:
Quote; Gedurende meer dan twee decennia heeft er zich op de Sudbury Valley School geen enkel geval van dyslexie voorgedaan. Niemand weet precies waarom.

Ohhhhhh geweldig!!! Op onze vrije school waren wij ook met ons kind de eerste in twintig jaar die dyslextie had.....

Nee je moet t anders zeggen, ze hadden twintig jaar niet getest op dyslextie. Toen ze gingen testen zaten er opeens 2 meer in dochterlief haar klas....

Ik heb me zoooo in de luren laten leggen door dit soort uitspraken, dit maakt je als ouder verantwoordelijk voor het leerproces. De leerkracht trekt namelijk zijn handen eraf. ER IS GEEN DYSLEXTIE dus; het kind kan-wil-het niet, dan zul je als ouder wel iets fout doen thuis... Ik kreeg het advies op de vs haar vooral dagelijks in een warm bad te zetten. EN toen ze beter begon te lezen met behulp van externe RT gaven ze als verklaring dat ze "eindelijk geland was op aarde" ...... Mijn god ben ik blij dat ik weg ben daar!!

Dat heeft niets te maken met de vrije school, maar met die bepaalde school. Bij ons op school zijn er ook enorm veel dyslectische leerlingen, en die worden juist enorm goed ondersteund. Op het reguliere onderwijs voelde ik me meer een soort fabriekskind. Als je niet aan het ideaalbeeld voldeed, was je simpelweg fout.

Dat klinkt juist naar Steiner onderwijs, was het niet Steiner die uitging van de übermensch? De kinderen die het "leerproces op-pakken" dat zijn de goede....
Daarbij KUN je op de vs erg goed ondersteund worden omdat als je geluk hebt een leerkracht die zich met man en macht inzet voor dat leerproces. Maar er zijn ook ouderwetse leerkrachten die dyslextie onzin vinden.
Mijn argument tegen de vrije school is dat er geen leerweg/methodiek is die deze kinderen goed ondersteunt. Ik zie het verschil nu met regulier onderwijs waar er gewoon een goed programma ligt voor mijn kind. We zijn nu niet afhankelijk van de bui/grillen/zin hebben/ongesteldheid/luiheid van de leerkracht. Er wordt gewoon aangeboden, geoefend, geautomatiseerd, dag na dag na dag. En dat mag dan meer fabrieksmatig in jou gevoel zijn. Dat is altijd nog beter dan niet aan je leerstof komen omdat de leerkracht gewoon besloten heeft op grond van zijn antroposofische grondslag dat je kind niet aan het ideaalbeeld van Steiner voldoet.

Ik weet echt wel dat er voldoende vrije scholen zijn die vooruitstrevend zijn maar over het algemeen lopen er op elke vs wel een stugge antroposoof rond die zijn duim drukt op veranderingen ect. Ik spreek uit ervaring