Aanrijding met de trein (zelfdoding)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Melanie15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 09:11

Ik heb het ook 2 keer meegemaakt. 1 keer zat ik ook voorin de trein zoals gabyfedde ook vertelde. Zoals zei het verteld, hebben wij het ook precies meegemaakt, hoe alles in werking word gesteld enzo. Je voelt echt een hobbel, maar aan zoiets denk je op dat moment helemaal niet. En dat ze daarna dan langs je raam komen om delen te gaan zoeken idd. Precies onder ons raam stopten ze ook wat in de zak. Heel bizar. Het was toen ook donker, dus we konden verder niks zien liggen gelukkig. Het gevoel dat je door je heen krijgt als er word verteld wat er is gebeurd, is ook echt onbeschrijflijk. Koud en warm en kippenvel tegelijk. Later bleek dat dit het schoonzusje van een klasgenootje was..

De 2e keer was ik aan het wachten op het perron toen er zo'n trein langs kwam die werkt aan het spoor zeg maar. Daar is toen ook iemand voorgekomen. Ik heb ook gezien dat het gebeurde. Dit vond ik nog veel heftiger en daar heb ik nog veel langer last van gehad. Men weet hiervan ook niet of het een ongeluk was. Maar goed lijkt mij niet dat als de spoorbomen dicht zijn je er dan onderdoor gaat. Niet als je wil blijven leven in ieder geval...

Sinds de 2e keer is het nu 3 jaar later, maar nog steeds als zoiets in een film gebeurt, krijg ik nog steeds datzelfde gevoel als ik in de trein ook kreeg. Van de week kregen we een haas voor de auto en dat was een beetje zo'n zelfde hobbel maar dan minder groot. Nou daar schrik je dan toch weer van hoor.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 09:26

Clairetjuhz schreef:
Ik heb gelukkig nog nooit in een trein gezeten waar iemand voor is gesprongen.
Wel dat ik in de sneltrein zat naar Leiden ik stapte in bij laan van noi (voorburg) en we reden misschien 10 km per uur.
De meeste mensen zaten al te zoeken of er iets gebeurd was? kregen we een omroep te horen waar wij langs zouden moeten Voorschoten was er iemand voor gesprongen dat we niet zouden schrikken.
Ik vond het wel erg heftig om te zien mensen die geschrokken zijn die in de trein zitten sommige waren aan het huilen mensen die bezig zijn de lichaamsdelen zoeken.
Ze hadden er wel vuilniszakken overheen gelegd maar door de wind waren die weggevlogen je zag gewoon delen liggen. Was er toch wel eventjes in shock van.

Ik had dit een aantal weken geleden ook, maar dan bij Den Haag mariahoeve, het werd alleen niet omgeroepen om te waarschuwen, anders had ik echt niet gekeken :r (was niet de eerste keer dat ik het "opruimen" per ongeluk gezien heb). Ik snap dat echt niet, er zaten ook gewoon kleine kinderen in die trein..
Kan ook nog altijd niet begrijpen dat je blijkbaar zo'n hekel (?) hebt aan andere mensen dat je ze op zo'n manier kunt confronteren met jouw wil om doodgereden te worden.

gohya

Re: Aanrijding met de trein (zelfdoding)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 09:34

Mijn weiland ligt naast het spoor vlakbij het station,ik maak het regelmatig mee dat er weer iemand gesprongen is.De psychiatrische instelling ligt vlak aan het spoor n.l.
Ik zag toen ook een keer allemaal stukjes "mens" op het spoor liggen o.a. organen enzo.
Maar het doet me nix meer,kan er heel goed tegen.
Kan best begrijpen TS dat je het niet zomaar uit je gedachte krijgt hoor.

__Esther__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 09:35

Zo denken ze volgens mij niet. Ze willen heel graag dood en voor de trein springen is een manier die eigenlijk altijd zekerheid biedt daarop.

Iedereen die het heeft mee gemaakt, heel veel sterkte! Het lijkt me verschrikkelijk om mee te maken.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 09:39

Citaat:
Kan ook nog altijd niet begrijpen dat je blijkbaar zo'n hekel (?) hebt aan andere mensen dat je ze op zo'n manier kunt confronteren met jouw wil om doodgereden te worden.

dat heeft er niets mee te maken, als je zo diep in de put zit denk je gewoon niet meer realistisch en sta je niet meer stil bij wat je anderen aan kan doen door de keuze die je maakt. Daarbij is de trein wel een onomkeerbaar iets, oftewel je hebt wel redelijk garantie dat je poging slaagt. Met medicatie innemen heb je dat niet.

Het is al verdrietig genoeg dat mensen geen perspectief meer zien en zelfmoord als hun enige uitweg zien

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 09:41

Zulke mensen 'leven' niet zelf meer maar worden geleefd.
Zie ze als een soort 'zombie', denken kunnen ze niet.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 09:46

Colway schreef:
Citaat:

dat heeft er niets mee te maken, als je zo diep in de put zit denk je gewoon niet meer realistisch en sta je niet meer stil bij wat je anderen aan kan doen door de keuze die je maakt. Daarbij is de trein wel een onomkeerbaar iets, oftewel je hebt wel redelijk garantie dat je poging slaagt. Met medicatie innemen heb je dat niet.

Het is al verdrietig genoeg dat mensen geen perspectief meer zien en zelfmoord als hun enige uitweg zien

Ja, ik weet wel dat het zo in elkaar zit en het is zeker heel erg verdrietig.. Heb helaas ook wel redelijk wat met zelfmoord en depressie te maken (gehad) in mijn omgeving, maar kan het gewoon nog steeds niet snappen, echt niet snappen dat iemand nog zo weinig van de wereld om zich heen ziet behalve zijn eigen pijn.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 09:48

Gelukkig maar dat je dat niet snapt :) ik ook niet hoor, maar kan het wel begrijpen ;-)

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 09:51

En wat nou als ze het wel zien, maar geen andere uitweg weten? Pas als de wetgeving aangepast word, zullen dit soort incidenten vermindere.....
Neemt niet weg dat het verschrikkelijk blijft, heb het zelf ook een paar keer meegemaakt/gezien. Evenals iemand die van een flat sprong. Maar ik kan het ze niet kwalijk nemen. Ik kan het de wetgeving wél kwalijk nemen!

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 09:54

Wat kan de wetgeving hier aan doen dan, denk je?
Of bedoel je de zelfmoordklinieken, zodat mensen het daar kunnen doen als ze het willen?

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 09:56

Zelfmoord onder goede controlering toestaan. Want dat is de reden dat mensen zich nu tot zuklke drastische maatregelen moeten wenden: Het mag niet wat ze doen... er is geen hulp te krijgen (of in elk geval erg moeilijk).

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 09:57

Ben ik het ook wel mee eens, tis alleen zo'n ingewikkelde issue, wanneer 'mag' iemand de hoop opgeven?

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 10:02

In wezen is er toch maar 1 iemand die dat mag en kan beslissen? Die persoon zelf? De controlering gaat er mij alleen maar om dat mensen het niet in een opwelling gaan doen, bijvoorbeeld na het overlijden van een dierbare.
Maar als iemand goed kan aangeven dat hij niet meer wil en dat dat eens wens is die hij al langer en vaker heeft, dan mag hij van mij gaan.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 10:03

ja oke, maar is zo'n persoon nog in staat om een weloverwogen keuze te maken?

Bedoel iemand die zwaar depressief is, zal wellicht een doodswens hebben, en geen kans op verbetering zien, maar een depressie kan ook verbleken waarna zo'n iemand soms blij is dat het niet uit het leven is gestapt :)

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 10:06

En in hoeveel van de ernstige depressies is dat het geval? Ernstige depressies (dus écht de ziekte, niet een depressie na een ernstige gebeurtenis) zijn vaak een terugkomend iets.
Maar juist hiervoor wil ik dus wel een goede controlering, dat het dus niet een opwelling is. Maar ik denk dat je echt wel merkt wat een weloverwogen keuze is en wat een opwelling omdat iemand het even niet meer ziet zitten.

Maar inmiddels gaan we behoorlijk offtopic ;)

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 10:15

heb t zelf ook al keer meegemaakt dat iemand voor de trein was gesprongen we stonden toen uren stil...niks geen slachtofferhulp of wat dan ook... t was een oud omaatje en idd overal lagen restjes was echt super smerig...

ook de moeder van een oud vriendin van mij is voor de trein gesprongen...en t stomme was dat ik haar nog vet vrolijk naar station had zien lopen s'morgens dat ik naar me werk toe moest...
ik had de trein een half uur eerder omdat ik moest werken al had ik de trein half uur later gepakt had ik haar zien springen.... ik was echt in schok smorges op me werk dat ik t hoorde dat t de moeder was van me oud vriendin....
nog zit ik soms van wat als ik met haar had gepraat had ik haar dan kunnen tegen houden...

maja kan me helemaal begrijpen dat mensen getraumatiseerd zijn door zoiets...

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 10:16

Lalidan schreef:
En in hoeveel van de ernstige depressies is dat het geval? Ernstige depressies (dus écht de ziekte, niet een depressie na een ernstige gebeurtenis) zijn vaak een terugkomend iets.
Maar juist hiervoor wil ik dus wel een goede controlering, dat het dus niet een opwelling is. Maar ik denk dat je echt wel merkt wat een weloverwogen keuze is en wat een opwelling omdat iemand het even niet meer ziet zitten.

Maar inmiddels gaan we behoorlijk offtopic ;)

Dat weet ik ;-) Ik vind het gewoon een interessant thema, maar we dwalen af inderdaad ;-)

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 10:20

Ik ook. En ik ben dan ook ontzettend dankbaar dat het met mijn stiefvader allemaal wel anders gegaan is. Die was verstandelijk nog bij machte om het goed te regelen, maar het is onvoorstelbaar hoeveel moeite dat kost. Maar voor mijn zus (borderline en huntington) vrees ik nog altijd dat de trein of de flat voor haar ook het enige is dat overblijft, omdat ze verstandelijk en fysiek niet meer in staat zal zijn om het anders te regelen...... En dat vind ik zo, zó ontzettend triest. Zowel voor haar als voor de mensen die de rest van hun leven getraumatiseerd zijn! Laat ik daar nog even heel duidelijk in zijn: op zich keur ik voor de trein springen niet goed, maar ik begrijp wel dat het voor mensen de laatste uitweg is. Met dank aan de wet.....

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 10:37

Ja begrijp je helemaal, heb een tijd lang gewerkt op een acute opname, wat je daar tegenkomt joh...Mensen die landbouwgif drinken en voorgoed gehandicapt raken, mensen die zichzelf verhangen en aangetroffen worden door hun kinderen...Sommigen zijn i.m.o. 'niet te redden' althans, van kwaliteit van leven kan je nauwelijks meer spreken, dan lijkt mij het beëindigen van je leven niet altijd de slechtste keuze, zowel niet voor de persoon zelf als voor de directe omgeving. Maar goed, tis een behoorlijk zwaar beladen onderwerp waar vaak zwart of wit over gedacht wordt

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 10:42

in amsterdam waar ik woonde sprong een jongen van een flat. bovenop een moeder van 3 kindjes,allebei overleden................dat vind ik bijna nog erger als iemand die voor de trein springt.

zowieso vind ik het een heel naar iets,voor de persoon zelf,maar vooral voor de conducteur van de trein,en de mensen die het 'op moeten ruimen'

wbt het helpen van mensen bij het eindigen van hun leven.............het is zo'n gecompliceerd onderwerp,ik snap wel dat artsen daar angst voor hebben

ik maak in de apotheek weleens een euthanasieset voor een van de artsen. is toch best een vreemd gevoel,als je daarmee bezig bent

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 10:43

Dat lijkt me inderdaad ook een vreemde gewaarwording, maar ergens ook iets moois, je helpt wel een ander :)

Naar voorbeeld inderdaad Snoevie, wat een drama

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 10:45

ja,ik heb er ook geen moeite mee om het te doen. maar het is best een apart gevoel,dat jij iets aan het bereiden/klaarmaken bent wat een paar uur later iemands leven gaat beeindigen

Kirstennn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 10:48

franka75 schreef:
ik ken iemand die machinist is en hij heeft er helaas al drie onder gehad waarvan een hem recht in zn ogen keek en dan ....

Ik krijg echt al de kriebels.
Dat is nog het ergste, dat je zover bent om jezelf van t leven te beroven , OK. Maar waarom moet je daardoor nog andere mensen een trauma aan geven? Die machinisten hebben het zwaar. Heb diep respect voor hen. Want wat komt er dan een golf van schuldgevoel over je heen als je iemand aanrijd, ook al was het jou schuld niet.

Getsie. Voel me er gewoon al naar door! :(

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 10:49

iemand die voor de trein springt,heeft volgens mij die logische gedachte niet meer.

al vind ik het ook heel erg,want de vriend van mn vader was machinist,maar is gestopt na de zoveelste springer,echt heel triest.

Kirstennn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 10:53

Ja dat is ook zo. Ik denk dat je in een heel andere wereld leeft om zoiets te doen.
Eigenlijk is dit wel een oplossing als je ongelooflijk in een wroeking zit, de snelste manier..

Bizar eigenlijk hoe dat allemaal in ons hoofd om kan gaan.
Maar je mag inderdaad niet zomaar zelf euthanasie aan vragen toch?