politie wordt steeds vindingrijker...je bent gewaarschuwd!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 10:01

kazary schreef:
HC, ze passen de regel voor de aanhangers alleen maar aan om de jachtige bestuurders blij dat maken.

Nee, uit economisch belang.
Voor haast lost het niets op; die vrachtwagenchauffeurs krijgen gewoon een bij 90 aangepast schema rijdtijden.

hc

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 10:05

Als ze uit economisch belang wat deden verlaagde ze de snelheid wel, kunnen ze meer mensen flitsen en zo de staatskas spekken.
Alleen maar veiligheid HC, meer niet. Een goede doorstroming geeft veiligheid. Er tussen zitten tutteren niet.
En ik heb het gewoon over de snelweg, niet over een landweggetje waar je 80 mag maar je gelanceerd wordt door de boomwortels.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 10:09

Om weer even op de ts terug te grijpen: helemaal perfect en symbolisch toepasselijk om vanuit een paardenkar naast een secundaire weg te controleren.

Aanpakken die haasters.
Het gaat niet om geen bekeuring krijgen maar om met de auto niet nog meer gevaar te zijn dan je met de maximum snelheid al bent :)*
Als je dat niet begrijpt is er in je rijopleiding iets fout gegaan.

hc

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 10:17

:D kazara of HC spannend wie hier het laatste woord gaat nemen of krijgen

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 10:19

Dinopino, niemand :D

Ligt er aan waar ze staan HC
Staan ze in een woonwijk bij een school ben ik het helemaal met je eens.

Maar waar ik woon ligt net naast de kern van het dorp een rotonde.
- Rij je naar het noorden rij je die kern in, daar mag je 30. Prima, het is er altijd druk, fietser zitten er op de weg, winkelende mensen.
- Rij je naar het zuiden, dan ligt er aan 2 kanten een ventweg. met een tussenberm van 2 meter breed, met daarop een haagje met een gladddraad er in.
Niemand kan daar ineens de weg op komen fietsen of lopen. Ook daar moet je 30. Beetje raar.
Maar het verhaal is nog vreemder.
- Ga je naar het oosten, fietsers op de weg. En nog belangrijker dan kom je naast de school. Altijd druk natuurlijk als de school uit is. En daar mag je 50!
- Ga je naar het westen mag je ook 50, zelfs waar de kom al een halve kilometer op gehouden is. Fietspad ligt gescheiden van de weg met brede tussenberm.

Ik kan je zeggen dat ik op die weg naar het zuiden toe alrijd richting 50 rij. En dat doet daar ook bijna iedereen. Daar 30 gaat nergens over.
Rij ik naar het westen dan rij ik daar waar het bordje kom staat ook harder dan 50, dan ben ik op aan het trekken (ben daar dus een keer geflitst met 56)
Maar rij ik naar het oosten, haal ik de 50 nooit! Belachelijk dat je dat daar mag rijden. Onverantwoord. De meeste mensen rijden dat daar dan ook niet.

Dus hoe gemeentes altijd de snelheidslimieten bepalen is mij een raadsel. En te hard rijden wil dan ook helemaal niet zeggen dat je ineens erg onveilig bezig bent.

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 10:32

Dinopino schreef:
:D kazara of HC spannend wie hier het laatste woord gaat nemen of krijgen

Ik dacht zelf HC,omdat Kazary al twee keer het stipje uit ging zetten :+

Achja,het is net zo krom als een drempel plaatsen op een 60km weg.
Dát is zo erg niet,maar ga er nou niet met 60 overheen want dat hang je zeker in de boom :D
Met 40 eroverheen gaat nog net,zonder je hoofd te stoten,en mensen die de drempel niet kennen vliegen daar ook regelmatig van de weg af.
Dat is ook niet veilig.
Eigenlijk is niks veilig,vooral een motorvoertuig niet.

Bnienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 10:34

Huertecilla schreef:
Melissa schreef:
@ Liedje89: Nee, je auto moet minimaal 60 kunnen rijden.

Kúnnen.... Niet ríjden!
Over artikel 5. zijn geen richtlijnen.
Wat in elk geval geen onderwerp is, is 70 op de snelweg.

Straks wordt dat (in NL) met een 10 km./u groter snelheidsverschil dáárdoor gevaarlijker.
Je hebt dan een keuze tussen meer risico door sneller te rijden of meer risico door een groter snelheidsverschil.

Dat vrachtautos nu ook al inhalen is het probleem. Die niet aanpakken is..... economisch belang.

hc

Je moet het inderdaad kunnen rijden. Maar zoals al een paar keer gezegd ben je ook in overtreding als je het verkeer hindert door een bepaalde snelheid te rijden die mensen niet verwachten.

Verder rijd ik met trailer op de snelweg liever iets harder dan 80, zodat ik niet steeds ingehaald wordt door vrachtwagens. Vindt mn peerd niet zo tof...

kazary

Re: politie wordt steeds vindingrijker...je bent gewaarschuwd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 10:35

_Tivoli_, haha, heb je helemaal gelijk in. :D

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 10:49

kazary schreef:
_Tivoli_, haha, heb je helemaal gelijk in. :D

Heb ik toch nog érgens gelijk in _O-

Maar dan vraag ik mij af he, wat verstaat artikel 5 onder 'zo langzaam dat je het verkeer hindert' ?
Is dat 50 rijden op de snelweg?
Is dat 10km langzamer dan de rest??
Volgens mij zijn andere mensen namelijk nog al snel gehindert,zelfs als je de maximum snelheid rijdt...
Dus...
Staat dat ergens?

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 11:33

Dat zul je vast in meer dingen uit kunnen leggen. Maar zoals dat geval gisteren dat er 15 vrachtwagen hangen, dan vind ik dat duidelijk verkeer hinderen.
En ik voelde me niet gehinderd, alleen even bij het invoegen tussen die zware jongens in. Maar daarna haal je makkelijk in op de snelweg. Dus dat andere mensen zich snel gehindert voelen valt denk ik wel mee, maar ik voelde wel mee met de vrachtwagen chauffeurs. Die waren duidelijk wel de dupe van iemand die niet gewoon met de stroom mee durft.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 13:51

Het is op zich erg eenvoudig.
1. Vergeet even alle verkeer.
- Vraag je af of jouw paarden in de doodkist achter jouw auto met 70 on met 90 minder/meer risico lopen.

2. Voeg nu verkeer toe wat voor je invoegt, voor je remt, voorrang neemt etc.
- Vraag je af of je met zeg 2000 kilo achter jouw auto met 70 of met 90 minder/meer remweg/uitwijkmogelijkheid hebt.

3. Voeg nu verkeer toe met gestresste haasters.
- Vraag je af of die met met een maximumsnelheid van 70 of met 90 minder/meer risico opleveren.

4. Kijk nu naar een vrachtauto.
- Vraag je af of die bij een botsing met 70 of met 90 meer/minder schade voor jou en jouw paarden oplevert.

Een verhoging van de max. snelheid verandert niets aan de gestresste haast en duwgedrag zal gelijk blijven
Je hebt dan de keuze tussen:
- meer risico te nemen door sneller te rijden
- meer risico te lopen door groter snelheidsverschil met gestresste haasters
- niet de weg op te gaan
Een verhoging van de max. snelheid is door de misconceptie daarove als zijnde een plicht/recht een aantasting en beperking van de rechten en vrijheden van risico-bewuste verkeersdeelnemers.

hc

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 14:03

Vind het een super idee en kan alleen maar lachen om de mensen die zich hierover kunnen opwinden: Hou je aan de regels, klaar :+

Het is zo makkelijk! Maar dit vindt ik echt geniaal! In Amerika zetten ze politieauto's uit karton gesneden aan de kant van de weg, dat ziet er zo echt uit dat heel veel mensen het gas even loslaten. Ook zo geniaal :D

Ik heb het in Nederland wel eens gezien dat ze vanachter een normale auto met aanhanger hebben staan flitsen, vond het wel een hele strakke actie!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 14:07

kazary schreef:
ik voelde wel mee met de vrachtwagen chauffeurs. Die waren duidelijk wel de dupe van iemand die niet gewoon met de stroom mee durft.

Dus?
Die bestuurder moet maar meer risico nemen of niet de weg op?
Die bestuurder moet straks nóg meer risco nemen en nog minder de weg op?

Ik ben met een forse 4wd auto voor een lichte aanhanger met twee jonge paarden de spits over de Periferique van Parijs gereden.
Door de intensieve verkeersbewegingen van in- en uitvoegend, soms ineens bruusk afremmend verkeer wat ´mijn´ rijstrook kruiste heb tussen de 65 en 70 gereden. Sommige zeer onrustige stukjes zelfs ´maar´ 60. Ík ben namelijk verantwoordelijk voor die twee paarden achterin de blikken doodskist. Ík kan maar heel beperkt uitwijken en heb een forse remweg.
Liver ga ik helemaal niet met paarden in de kar de weg maar ze gingen naar een nieuwe eigenaar en buiten de spits was mijn bijdrage aan niet in de weg rijden.
Overigens heb ik niet één geïrriteerde bestuurder ervaren en eigenlijk iedereen hield aan de achterzijde voldoende afstand.
De uitzondering was een stukje waar wegwerkzaamheden waren. Was extra smal met pilonen afgezet. Max. snelheid 50. Ik reed 50 (ok, 48-49) terwijl 40-45 eigenlijk snel genoeg was. Dáár was desondanks een man in een busje die achter me zowat door zelfontbranding omkwam en die gevaarlijk dicht en druk achter ons zat te duwen. Die man hoort met een dergelijke mentaliteit niet op de weg, nooit.

Heb je in NL op een stuk waar wegwerkzaamheden zijn al eens net onder de máximumsnelheid gereden?
Is veiliger voor de wegwerkers als je wat rustiger rijdt. Logisch toch?!
Dat is voor de paarden achterin op de snelweg niet anders. Het probleem ligt in de gestresst haaasters, nergens anders in. Pak díe dan aan!

hc

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 14:18

kazary schreef:
Dat zul je vast in meer dingen uit kunnen leggen. Maar zoals dat geval gisteren dat er 15 vrachtwagen hangen, dan vind ik dat duidelijk verkeer hinderen.
En ik voelde me niet gehinderd, alleen even bij het invoegen tussen die zware jongens in. Maar daarna haal je makkelijk in op de snelweg. Dus dat andere mensen zich snel gehindert voelen valt denk ik wel mee, maar ik voelde wel mee met de vrachtwagen chauffeurs. Die waren duidelijk wel de dupe van iemand die niet gewoon met de stroom mee durft.

Je moet zo rijden dat je je voertuig onder controle hebt (dat heb ik ook wel geleerd :') )

Heel veel mensen overschatten zichzelf....Van die wannebe-Schumachers die met meer dan 200 km per uur over de snelweg knallen....Je bent zo verdomd kwetsbaar en als er iets gebeurd is de kans dat je adequaat en optijd reageert zeer klein!

Liever iemand die 90 rijdt op de snelweg omdat hem/haar dat beter bevalt dan een persoon die gewoon stom op het gaspedaal drukt terwijl hij geen flauw benul heeft wat er gebeuren kan....

zodra een voertuig minimaal 60 km per uur kan rijden mag je er mee de snelweg op, dus wie zijn wij om te gaan zeuren als iemand 90 rijdt i.p.v. 120?

Ik rijd op de provinciale wegen hier ook lang niet altijd 100, en dat interessert me dan niks of die persoon achter mij dan haast heeft, moet hij maar inhalen of eerder van huis gaan....

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 14:20

Huertecilla schreef:
Dus?
Die bestuurder moet maar meer risico nemen of niet de weg op?
Die bestuurder moet straks nóg meer risco nemen en nog minder de weg op?

Ik ben met een forse 4wd auto voor een lichte aanhanger met twee jonge paarden de spits over de Periferique van Parijs gereden.
Door de intensieve verkeersbewegingen van in- en uitvoegend, soms ineens bruusk afremmend verkeer wat ´mijn´ rijstrook kruiste heb tussen de 65 en 70 gereden. Sommige zeer onrustige stukjes zelfs ´maar´ 60. Ík ben namelijk verantwoordelijk voor die twee paarden achterin de blikken doodskist. Ík kan maar heel beperkt uitwijken en heb een forse remweg.
Liver ga ik helemaal niet met paarden in de kar de weg maar ze gingen naar een nieuwe eigenaar en buiten de spits was mijn bijdrage aan niet in de weg rijden.
Overigens heb ik niet één geïrriteerde bestuurder ervaren en eigenlijk iedereen hield aan de achterzijde voldoende afstand.
De uitzondering was een stukje waar wegwerkzaamheden waren. Was extra smal met pilonen afgezet. Max. snelheid 50. Ik reed 50 (ok, 48-49) terwijl 40-45 eigenlijk snel genoeg was. Dáár was desondanks een man in een busje die achter me zowat door zelfontbranding omkwam en die gevaarlijk dicht en druk achter ons zat te duwen. Die man hoort met een dergelijke mentaliteit niet op de weg, nooit.

Heb je in NL op een stuk waar wegwerkzaamheden zijn al eens net onder de máximumsnelheid gereden?
Is veiliger voor de wegwerkers als je wat rustiger rijdt. Logisch toch?!
Dat is voor de paarden achterin op de snelweg niet anders. Het probleem ligt in de gestresst haaasters, nergens anders in. Pak díe dan aan!

hc

AMEN _/-\o_

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 15:40

Huertecilla schreef:
Naaltje schreef:
nu snap ik waarom ik elke keer van de weg gedrukt word als ik naar stal rijd! dat is bokt!

zo, ik tuf morgen nog een rondje, en ik zal zwaaien naar de bokkers die mij met mijn kreukelzonevrije koekblikkie van de weg willen duwen.. ik zou me met m'n paard amper meer op de weg durven vertonen joh! dat kereltje gaat bij lánge geen 60km/h...
mag niet dan? want anders pas ik me niet aan en opstopping en veroorzaker ergenis enzo?
;) krom :D

Je legt de vinger op de zere plek.
Op veel buitenwegen geldt een maximum van 80 km/u en moét je met je paard op de rijbaan.
Jij hoeft uiteraard geen 80, hoeft niet in galop 35.
Het is asociaal om jou met de auto met 80 voorbij te rijden. Het is gevaarlijk om bestuurders die verstandige marge houden met het máximaal toegestane en zich aanpassen bij potentiële risicos gehaast op te duwen.
Niemand moét 120 op de snelweg, 100 op een autoweg of 80 op een buitenweg. Dat is wat máximaal mág; de LIMIET.
Rij gerust rustiger.
De ondergrens is NIET bepaald, je moét niets, alleen de boel niet in gevaar brengen. Dát doe je pas als je zó langzaam rijdt dat achterop komend verkeer niet op tijd kan afremmen. Die ondergrens is héél laag: wie op een buitenweg niet tot paardsnelheid kan afremmen doet iets fout.

hc

zo heb ik lekker achter een tractor met stuiterende gierkar getuft daarstraks, ging maar 45, maargoed heb lekker meegezongen met de muziek en kwam er nog :))
van m'n vader moet ik eens gaan uitkijken als er fietsers voorbij komen (oke woonwijken uitezonderd natuurlijk ;) ) gelukkig ouders ook rustige chauffeurs :)

ik ga trouwens wel een lintje vragen hier.. veel minder overtredingen op de lokale uitrijweg van het centrum.. daar kunnen ze niet inhalen en er staat een flitspaal :D mooi dat ze allemaal achter mij de goeie snelheid moeten rijden :D

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 16:01

Als je je voertuig niet meer onder controle hebt als je echt 80 gaat rijden, dan is de combinatie niet geschikt voor vervoer van je paard. Denk daar maar eens over na.

En tractoren op de snelweg? Waar? :D

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 16:04

daar gaat het toch helemaal niet over kazary? je kunt je combi nog wel onder controle hebben maar of je een kast of een knol vervoert scheelt nogal denk ik? of houd jij daar geen rekening mee, ivm evenwicht enz?

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 16:04

kazary schreef:
Als je je voertuig niet meer onder controle hebt als je echt 80 gaat rijden, dan is de combinatie niet geschikt voor vervoer van je paard. Denk daar maar eens over na.

Met 80 heb je een langere remweg en als je dan plotseling moet remmen gaat het echt hard, denk daar maar over na ;)

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 16:06

Al lang over na gedacht. En als je daar zo bang voor bent tijd om op de binnendoor wegen te blijven en zeker nooit de snelweg op te komen en daar alles ophouden.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 16:09

kazary schreef:
Al lang over na gedacht. En als je daar zo bang voor bent tijd om op de binnendoor wegen te blijven en zeker nooit de snelweg op te komen en daar alles ophouden.

Hoezo? Je mag max. 80 rijden met aanhanger, who cares dat je 70 gaat rijden dan?...Snelweg zijn beter overzichtbare stukken, dus daar zou ik het misschien wel doen, afhankelijk van de drukte...

magriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 16:10

Pashon schreef:
paard en wagen mogen niet op 70 en 80 wegen.
zou je toch maar eens beter laten voorlichten aangezien je denkt het allemaal zo goed te weten.

Heb jij je wel goed laten voorlichten?

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 16:11

OP de snelweg in de spits, het cares heel veel. Of jij vindt het lekker rustig rijden als er 15 zware jongens achter je hangen?
Ik heb een ander idee over fijn met mijn paard op stap gaan :D
Dan heb ik liever dat ik net wat meer doorrij en dat ik die zware gevallen kwijt ben.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 16:14

kazary schreef:
OP de snelweg in de spits, het cares heel veel. Of jij vindt het lekker rustig rijden als er 15 zware jongens achter je hangen?
Ik heb een ander idee over fijn met mijn paard op stap gaan :D
Dan heb ik liever dat ik net wat meer doorrij en dat ik die zware gevallen kwijt ben.

Hey, ik heb recht op de snelweg en mag maar 80, dus het kan mij inderdaad geen zier boeien! Ik wind me ook niet op over trekkers die 40 rijden op een weg waar je 80 mag en je mag niet inhalen. Dat heet 'vette pech'

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 16:16

waar betaal je dan wegenbelasting voor? >;) voor dat plekje op de weg
ik blijf het krom vinden hoor..
en al vind jij het asociaal en crimineel gedrag (moet gestraft worden zeg je) wáárom is het dan wel correct dat met nog gevaarlijker gedrag te straffen?
als jij je hand niet uitsteekt op je fiets, mag ik je dan met een luchtbuks neerschieten? 1 bestrijden met 10.. ?

als iedereen zich nou voorneemt niet leip te plakken, duwen en kleven, dan zul je zien dat er ook minder mensen '':') te langzaam :') '' rijden.. omdat je dan niet zo opgenaaid achter je stuur kruipt :+