Margreet schreef:Let maar eens op advertenties waarin auto's of andere zaken te koop aangeboden worden: "Verkeerd in goede staat"
Toch zie je nooit "De auto loopd goed" staan, dus men weet het blijkbaar wel.
Nou, het probleem is dat 'verkeerd' een woord is, en 'loopd' niet.
Woorden als verkeerd/verkeert, gebeurd/gebeurt, verhuist/verhuisd, dood/doodt, zijn homofone woorden. Je spreekt ze hetzelfde uit, maar hun spelling varieert. Mensen horen uiteraard het verschil niet tussen 'gebeurd/gebeurt' en gebruiken het woord verkeerd.
Verkeerd in goede staat - De spellingscontrole geeft geen fout aan, omdat dit woord ook bestaat.
De auto loopd goed - Geloof me, die zie je ook met een grote regelmaat voorbij komen. 
LDRD schreef:Maar in het voortgezet onderwijs wordt de werkwoordspelling toch niet jaar op jaar herhaald? Of vergis ik me daarin?
In de eerste t/m de derde klas komt het met een afnemende frequentie aan bod, en terecht! Sommige snappen het gewoon niet. (Bovenbouw heb ik geen ervaring mee. Althans, ik kan het me van mijn tijd niet meer herinneren, en momenteel heb ik geen bovenbouwklassen.)
Gek dat die basisschool van je zoon niet werkt met 1e, 2e en 2e persoon. Op die manier strookt het niet bepaald met het voortgezet onderwijs. Goed dat jij zijn spelling bijspijkert!
Wat me ook opvalt, is dat mensen werkwoorden niet herkennen. Als mensen een invuloefening als deze moeten maken:
Dit ........... (gelden) niet voor iedere deelnemer van deze dag.
Deze zin wordt vaak prima gemaakt. Leerlingen weten dat ze 'gelden' moeten vervoegen, maar als ze een opstel moeten schrijven, dan maken ze zoveel fouten, omdat ze de werkwoorden niet herkennen.
'Dit geld niet voor iedere deelnemer van deze dag. De hond dood de bokker.'
'Geld' en 'dood' zien ze niet als werkwoorden, en daarom worden ze niet vervoegd. Ook weer zo'n irritant probleem. Hoe leer je iemand wat een werkwoord is?