Werkwoordspelling echt zo moeilijk? D, t, dt etc

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Vind je werkwoordspelling moeilijk?

Ja, ik weet ook eigenlijk niet wanneer er nou een d of een t komt
80 (25%)
Nee niet moeilijk, maar als ik hier typ let ik er niet op
31 (9%)
Nee niet moeilijk, ik maak af en toe een fout
169 (54%)
Anders, nl....
32 (10%)

Totaal aantal stemmen: 312

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 11:20

Wat ik bedoel (stam)?

"Hij loopt" is heel logisch voor mensen, nietwaar? Stam + t
"Hij vindt" is niet logisch en waarom niet? Omdat mensen er teveel aan vasthouden dat je de D als een T uitspreekt. Uiteraard is het heel erg onlogisch om een t te plakken achter iets wat je toch als als een t uitspreekt. Vandaar mijn opmerking "als iedereen nu eens zou vergeten dat je de d als een t uitspreekt". Dan is het opeens wel weer logisch, stam + T...

Uiteraard geldt (stam + t, vergeet de D :D ) dit dan even alleen voor de tegenwoordige tijd en heb (stam) je uiteraard vast weer de nodige uitzonderingen, maar het scheelt (stam + t) in elk geval weer veel fouten.

Ik geef (stam) ook bijna iedereen die moeite heeft (stam + t) met d's en t's om zich even af te vragen hoe het met "lopen" zou zijn. Ook dat scheelt (stam + t) veel fouten.

L_iek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 11:27

Marjon_ schreef:
Ik heb ook ontzettend veel moeite met waneer er d of t komt of dt maar ja ben ook dislectisch dus ja

Nou ik ben er ook niet zo heel goed in maar heb geen dyslexie.

Jaduuh

Re: Werkwoordspelling echt zo moeilijk? D, t, dt etc

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 12:19

Hmm, 75%.

Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 12:37

Meestal kom ik er aardig goed uit, schrijf ik het op gevoel goed en vaak kan ik ook al aan een woord zien of het klopt hoe ik het geschreven heb. Maar soms raak ik ineens de kluts kwijt, zit ik naar het woord te kijken en heb ik echt werkelijk geen idee meer hoe het nu eigenlijk moet :? Gelukkig geef ik les aan een groep 7 waar werkwoordspelling uitgebreid behandelt wordt en ook dan maak ik nog wel eens foutjes (tikfoutjes zijn ook erg gemeen ;) ). De regels zijn in principe heel simpel dus ik denk dat voor veel mensen geldt dat het geen kwaad kan om de regels nog eens een keertje goed door te nemen. Ook dat werkt natuurlijk niet voor iedereen maar die regeltjes zijn er niet voor niks natuurlijk, de honderden uitzonderingen even daargelaten :+

Spirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 13:49

Ik vind werkwoordspelling helemaal niet moeilijk, als je je gewoon aan de regels houdt (die echt niet zo moeilijk zijn), moet je er voor de meeste woorden wel makkelijk uit kunnen komen, lijkt me.

Nickytje schreef:
Hier een leuke link om je kennis te testen :D

http://homes.esat.kuleuven.be/~athomas/werkwoorden-quiz.html

Ik had 20/20, maar bij de werkwoorden zoals: deleten en saven moest ik toch even nadenken :)

Ik had 17/20, twee fouten, allebei bij deleten. Ik nam de e als eindletter van de stam (vond deletede wel echt heel slecht klinken, maar volgens de e zou het met een d moeten zijn :+). Kende deze regel helemaal niet:
Citaat:
Omdat de laatste 'e' niet uitgesproken wordt, is de laatste medeklinker van de stam een 't', dus volgens de regel van 't kofschip moet er nog een 't' achter voor het voltooid deelwoord.

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 18:11

Spirit, het gaat ook helemaal niet om de laatste letter die voor de '-en' staat, maar echt om de laatste klank. Ik weet niet hoe oud je bent, maar tegenwoordig wordt deze manier van uitleggen ook gebruikt in lesmethoden. Dat je er nog nooit van gehoord hebt, is totaal geen ramp.

Het is ook: 'Ik housde erop los tijdens dat feest.' Het hele werkwoord is housen, dus 'houste' zou logischer zijn, maar de 's' in 'housen' wordt uitgesproken als een 'z', vandaar de '-de'.

Liek_ - Ik snap 'm! :)

LDRD - In de eerste klas t/m sowieso de derde klas op het voortgezet onderwijs wordt er aandacht geschonken aan 1e, 2e en 3e persoon. Ik weet niet hoe dat op de basisschool zit? Weet iemand dat hier?

Lovely schreef:
Wat het meeste fout gaat is dat de regels voor de verleden tijd worden toegepast als de tegenwoordige tijd wordt gebruikt. Dat vind ik een fout van een andere orde dan niet snappen waarom het de ene keer een d is en de andere keer een t moet zijn.

'Het gebeurd ons allemaal.' ;)
Klopt wat je zegt, de meeste fouten worden gemaakt in de tegenwoordige tijd. Dit komt omdat de verleden tijd meer regels kent, en daar vaak de nadruk op ligt. Leerlingen oefenen meer op VT dan op TT. Hierdoor 'vergeten' ze min of meer hoe de tegenwoordige tijd in elkaar steekt. :(

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 18:15

Let maar eens op advertenties waarin auto's of andere zaken te koop aangeboden worden: "Verkeerd in goede staat"

Toch zie je nooit "De auto loopd goed" staan, dus men weet het blijkbaar wel.

Mango_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 18:18

Als je eenmaal doorhebt hoe het nou in elkaar zit, stelt het NIETS voor, dat geloof ik graag. Maar ik heb er zelf ook járen over gedaan om de basisdingen te weten en van sommige woorden weet ik nu ook nog altijd niet hoe je het moet vervoegen :). En ja, ik zit in VWO5. Maar ik kan het ook niet helpen dat ik dat nou eenmaal lastig vind. Kan je je er wel aan ergeren, maar men gaat heus niet expres dingen verkeerd typen, leg dan gewoon rustig uit hoe het zit ipv te gaan lopen klagen over; men plakt maar wat aan elkaar. Dat zou al heel wat schelen natuurlijk :).

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 18:27

dejavu schreef:
LDRD - In de eerste klas t/m sowieso de derde klas op het voortgezet onderwijs wordt er aandacht geschonken aan 1e, 2e en 3e persoon. Ik weet niet hoe dat op de basisschool zit? Weet iemand dat hier?

Maar in het voortgezet onderwijs wordt de werkwoordspelling toch niet jaar op jaar herhaald? Of vergis ik me daarin?

Mijn zoon zit in groep 7 van de basisschool. Ondanks dat ze daar al weer een tijd stoeien met werkwoorden, had hij nog nooit van 1e, 2e, 3e persoon gehoord. Ik heb hem daarover bijgepraat, want dat lijkt me nou toch essentieel. Pas daarna viel ook het kwartje bij hem.

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 18:39

Margreet schreef:
Let maar eens op advertenties waarin auto's of andere zaken te koop aangeboden worden: "Verkeerd in goede staat"

Toch zie je nooit "De auto loopd goed" staan, dus men weet het blijkbaar wel.

Nou, het probleem is dat 'verkeerd' een woord is, en 'loopd' niet.
Woorden als verkeerd/verkeert, gebeurd/gebeurt, verhuist/verhuisd, dood/doodt, zijn homofone woorden. Je spreekt ze hetzelfde uit, maar hun spelling varieert. Mensen horen uiteraard het verschil niet tussen 'gebeurd/gebeurt' en gebruiken het woord verkeerd.
Verkeerd in goede staat - De spellingscontrole geeft geen fout aan, omdat dit woord ook bestaat.
De auto loopd goed - Geloof me, die zie je ook met een grote regelmaat voorbij komen. :)

LDRD schreef:
Maar in het voortgezet onderwijs wordt de werkwoordspelling toch niet jaar op jaar herhaald? Of vergis ik me daarin?

In de eerste t/m de derde klas komt het met een afnemende frequentie aan bod, en terecht! Sommige snappen het gewoon niet. (Bovenbouw heb ik geen ervaring mee. Althans, ik kan het me van mijn tijd niet meer herinneren, en momenteel heb ik geen bovenbouwklassen.)
Gek dat die basisschool van je zoon niet werkt met 1e, 2e en 2e persoon. Op die manier strookt het niet bepaald met het voortgezet onderwijs. Goed dat jij zijn spelling bijspijkert! :)

Wat me ook opvalt, is dat mensen werkwoorden niet herkennen. Als mensen een invuloefening als deze moeten maken:
Dit ........... (gelden) niet voor iedere deelnemer van deze dag.
Deze zin wordt vaak prima gemaakt. Leerlingen weten dat ze 'gelden' moeten vervoegen, maar als ze een opstel moeten schrijven, dan maken ze zoveel fouten, omdat ze de werkwoorden niet herkennen.

'Dit geld niet voor iedere deelnemer van deze dag. De hond dood de bokker.'

'Geld' en 'dood' zien ze niet als werkwoorden, en daarom worden ze niet vervoegd. Ook weer zo'n irritant probleem. Hoe leer je iemand wat een werkwoord is?

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 18:42

Door ze steeds bij elke zin te laten aangeven wat het werkwoord is? Dan zal het kwartje toch wel een keer vallen?

IkbenMarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 18:47

Hier een Juf in wording, sinds ik de pabo doe let ik echt op alles! Ik heb zo hard geoefend voor een belangrijk spellings tentamen dat ik de regeltjes nooit van mijn leven meer vergeet, voor mij is het dus easy :)

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 19:00

LDRD schreef:
Door ze steeds bij elke zin te laten aangeven wat het werkwoord is? Dan zal het kwartje toch wel een keer vallen?

Dat is een manier, maar dat is ontzettend tijdrovend, en daarbij moeten bepaalde bijvoeglijke naamwoorden, (de gehate bokker) ook als werkwoorden benaderd worden. ;( Lastig. :(

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 19:07

Ik vind van mezelf dat ik goed redelijk Nederlands schrijf maar d/t/dt is en blijft een ramp. Ik heb sinds twee jaar de regel voor mezelf ingevoerd dat ik alles zoveel mogelijk met een d schrijf, stukken gemakkelijker :j!
Laatst bijgewerkt door BraveSpots op 22-03-09 19:22, in het totaal 1 keer bewerkt

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 19:13

BraveSpots schreef:
Ik vind van mezelf dat ik goed redelijk Nederlands schrijft maar d/t/dt is en blijft een ramp. Ik heb sinds twee jaar de regel voor mezelf ingevoerd dat ik alles zoveel mogelijk met een d schrijf, stukken gemakkelijker :j!

Ik snap dat mensen soms voor een d kiezen, wanneer ze twijfelen tussen -d/-t, maar waarom die t er in de eerste persoon staat, begrijp ik echt niet.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 19:23

Sorry, foutje, heb het aangepast ;) . Typ soms te vlug, en dat pakt verkeerd uit in dit soort topics :+ .

IkbenMarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 19:23

Ik snap ook nooit dat mensen in de verleden tijd met DT gaan knoeien, zie ik ook nog regelmatig!

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 19:24

Op zich vind ik het niet moeilijk, maar als ik er op ga letten dan weet ik het niet meer. :o?

Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 19:54

dejavu schreef:

Ik sta voor een groep 7 en wij behandelen inderdaad geen 1e, 2e en 3e persoon... De methode die wij gebruiken biedt dat ook niet zodanig aan, nou hebben wij een erg oude methode en wie weet dat het in de nieuwe methode die we gaan gebruiken wel staat (heb me daar nog niet erg in verdiept). Maar ik merk dat de kinderen al erg veel moeite hebben met het onderscheiden van ik of ... jij (dus jij achter de persoonsvorm), hij/zij/het en wij/jullie/zij. Dat wordt bij ons op voorgaande manier samengevoegd. Ik weet dus niet of, als we er personen bij zouden gaan halen, het dan duidelijker zou gaan worden voor de kinderen... Maar goed, ik heb het ook nog nooit geprobeerd om het op die manier aan ze uit te leggen, dus of het zou werken weet ik niet :)

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 20:01

Zelf maak ik nauwelijks fouten met stam en stam + t. Heb hier overigens wel last van bij Engelse woorden. Saved, moest in die test met een t als in savet? Moet zeggen dat ik dat nog niet eerder heb gezien. :D

IkbenMarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 20:06

Ja klopt bij Engelse werkwoorden moet je het hele Engels loslaten en via de Nederlandse spelling verder oplossen, heel erg verwarrend :+

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 20:08

IkbenMarije schreef:
Ja klopt bij Engelse werkwoorden moet je het hele Engels loslaten en via de Nederlandse spelling verder oplossen, heel erg verwarrend :+
Ik heb in Nieuw-Zeeland gewoond, dus voor mij is het inderdaad nogal verwarrend. Zeker omdat ik nog regelmatig in het Engels denk. :+

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 20:10

Ik heb er over het algemeen weinig moeite mee, heel soms gaat het een beetje mis, maar dat ligt dan meer aan mijn eigen concentratie en controle.
Engels is wel ingewikkeld, maar als ik alles goed nakijk dan filter ik de meeste fouten er ook wel uit.. :)

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 20:11

Elessar schreef:
Zelf maak ik nauwelijks fouten met stam en stam + t. Heb hier overigens wel last van bij Engelse woorden. Saved, moest in die test met een t als in savet? Moet zeggen dat ik dat nog niet eerder heb gezien. :D

Saven moet als savet, want de stam is "save' » ik save, hij savet.

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 20:12

Plien91 schreef:
Elessar schreef:

Saven moet als savet, want de stam is "save' » ik save, hij savet.

Nou, ik zal misschien gek zijn, maar in het Engels heb ik het woord savet nog nooit gezien. :D