Folder tegen evolutie theorie mag wel?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 19:27

Ik vind het ook een goed stuk.
Of het geloofwaardiger is weet ik niet... maar feit is wel dat o.a. het christendom door mannen vele vele jaren is misbruikt om vrouwen te onderdrukken.

heel interessant boek over religies en de vrouw is De vrouwelijke geschiedenis van de wereld van Marilyn French.
Zij beschrijft de geschiedenis van oertijd tot nu. Hoe eerst het matriarchale (hoop dat ik het goed schrijf) systeem bestond en hoe langzaam aan het patriarchale systeem er in is gekomen toen men er achter kwam dat het leven niet een wonder van de vrouw was, maar een gevolg van de daad. En hoe van toen af aan langzamerhand de vrouw steeds onbelangrijker is gemaakt met behulp van het geloof. (ik bedoel hiermee niet één geloof, er zijn er meerdere waarmee 'de man' dit heeft gedaan).

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 19:28

suze_ schreef:
Ik vind het ook een goed stuk.
Of het geloofwaardiger is weet ik niet... maar feit is wel dat o.a. het christendom door mannen vele vele jaren is misbruikt om vrouwen te onderdrukken.

heel interessant boek over religies en de vrouw is De vrouwelijke geschiedenis van de wereld van Marilyn French.
Zij beschrijft de geschiedenis van oertijd tot nu. Hoe eerst het matriarchale (hoop dat ik het goed schrijf) systeem bestond en hoe langzaam aan het patriarchale systeem er in is gekomen toen men er achter kwam dat het leven niet een wonder van de vrouw was, maar een gevolg van de daad. En hoe van toen af aan langzamerhand de vrouw steeds onbelangrijker is gemaakt met behulp van het geloof. (ik bedoel hiermee niet één geloof, er zijn er meerdere waarmee 'de man' dit heeft gedaan).

Al haar boeken zijn interessant. Dat wilde ik even zeggen ^)

Anoniem

Re: O en dat mag wel!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 19:29

:D dat ik nu dat ene boek interessant noem, wil niet zeggen dat de anderen dat niet zijn :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 19:31

Suze, mooie bijdrage over Lilith die in de godsdienst geheel van het toneel is verdwenen, maar in diverse paganistische stromingen nog altijd prominent aanwezig is. Voor het gemak hebben de christenen haar maar onder het afdakje demonen geschoven :D

blokjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-09 19:32

fojoe schreef:
faye schreef:
Is het nu nog niet duidelijk dat men in de wereld bezig is met een verandering? Geloof neemt af en zal alleen maar minder worden. Dat scheelt een hoop conflicten in de wereld.

ik hoop van harte dat je gelijk hebt, maar eerlijk gezegd heb ik net de omgekeerde indruk ;(

gelovige mensen worden minder inderdaad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 19:34

Citaat:

Nee, godsdienstige mensen worden minder in getale. Spiritualiteit en universele liefde winnen daarentegen terrein ;)
Ook zaken als occultisme, hekserij/wicca winnen terrein.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 19:35

suleilitha schreef:
[***], mooie bijdrage over Lilith die in de godsdienst geheel van het toneel is verdwenen, maar in diverse paganistische stromingen nog altijd prominent aanwezig is. Voor het gemak hebben de christenen haar maar onder het afdakje demonen geschoven :D

ach ja.
en zo is de Gehoorde God de duivel geworden en werden krachtige zelfstandige vrouwen met talent voor kruiden, genezen etc. etc. heksen...
eigenlijk is het bizar hoeveel invloed angsten van honderden jaren geleden nog steeds hebben op de huidige maatschappij...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 19:36

ondanks de oorlogen en negatieve berichten rondom geloven, groeien er zoveel mensen inderdaad qua inzichten en spiritualiteit :j

blokjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-09 19:36

Spiritualiteit en Universele liefde (A) jaha... Als ik zou weten wat het betekende dan zou ik antwoorden.

Nou ja de leden in de kerk worden wel steeds minder.
En als je ziet dat Nederland eerder Christerlijk was... Nou dan zijn de gelovige er op achter uit gegaan.

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 19:37

blokje schreef:
fojoe schreef:
ik hoop van harte dat je gelijk hebt, maar eerlijk gezegd heb ik net de omgekeerde indruk ;(
ik weet niet of het er meer of minder worden.
ik heb de indruk dat er hoe langer hoe meer extremisten zijn en minder toleranten.

edit: ik heb het hier niet alleen over het christelijke geloof.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 19:37

Precies, om van de hel en de satan nog maar te zwijgen die puur zijn bedacht door de kerk, om de mensen in bedwang te houden, hoezo geloof is liefde?

Spiritualiteit en universele liefde mag niet van jouw kerk, Blokje. Die ziet dat als duivels.

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 19:38

blokje schreef:
Spiritualiteit en Universele liefde (A) jaha... Als ik zou weten wat het betekende dan zou ik antwoorden.

Nou ja de leden in de kerk worden wel steeds minder.
En als je ziet dat Nederland eerder Christerlijk was... Nou dan zijn de gelovige er op achter uit gegaan.

Gelovigen zijn niet hetzelfde als Christenen toch?
Iedereen die in God gelooft is gelovig IMO. Niet iedereen die gelovig is noemt zich Christen.
Dus of gelovigen er op achteruit gegaan zijn betwijfel ik :)

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 19:39

Ik heb de folder ook gekregen en vind het ronduit schandalig dat ik tussen de reclame die ik graag lees nu ineens zoiets tegenkom dat impliceert dat er maar één juiste manier is.....
Ik geloof niet, hoe de mens ontstaan is is mij eerlijk gezegd om het even en ik zit absoluut niet te wachten op dit soort reclame.
Naast de jehova die je nog vriendelijk de deur kan wijzen zit er nu tussen de bristol en de mediamarkt zo'n boekje.
Mensen iets door hun strot duwen noem ik dat; of met een nette benaming....zieltjes winnen.
Bah :(

Diane_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 19:39

TS, de folder staat in zijn geheel op http://www.creatie.info.
Dus als je hem graag wil lezen kan dat via Internet. Ik ga me niet in de discussie mengen, dus laat het even hierbij..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 19:40

blokje dat zijn 2 dingen waar Jezus in principe ook voor stond :)
Universele liefde, liefde en respect voor jezelf, je medemens, voor alles wat leeft, voor de aarde die ons de mogelijkheden geeft de leven, voor het heelal en al haar krachten die ervoor zorgen dat de aarde op zijn plek is en blijft, die ons de zon en maan geeft die de aarde weer helpen.. en zo staat alles met elkaar in verbinding :)
En in God geloven kan ook buiten de kerk toch :)

Spiritualiteit is wat moeilijker te omschrijven.
wikipedia doet zn best http://nl.wikipedia.org/wiki/Spiritualiteit

beestenfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 19:43

suze_ schreef:
Het is niet alleen Satan geweest die Eva verleidde tot het eten van de appel; Lilith was degene die de appel aanbood. Hier zijn afbeeldingen van gevonden.

wie heeft die afbeelding gemaakt dan? en hoe kan die zo lang bewaard izijn gebleven? (niet aanvallend bedoelt voor jou het is een leuk verhaal maar miss. iets om over na te denken voor de mensen die hier een beetje té erg in geloven )
en als god de wereld in 6 dagen heeft geschapen, wat heeft ie die andere weetikveelhoeveel miljoen jaar dan gedaan? toekijken hoe de evolutie verliep, wat niet meer nodig was omdat de huidige mens toen al bestond?
heb laatst de bijbel ff doorgebladerd (openbaringen van johannes ofso) maar weet niet wat die jongen gegeten had :+ ('t schijnt ook dat mensen in die tijd bepaalde paddenstoelen gegeten haden waardoor ze gingen hallicuneren) vind het overigens wel grappig om te lezen maar geloof er niet erg in zegmaar.

Alvaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 19:45

TS, van mij mag jij in god geloven hoor. Mag ik van jou dan ook in de evolutietheorie geloven?

blokjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-09 19:46

suze_ schreef:
blokje dat zijn 2 dingen waar Jezus in principe ook voor stond :)
Universele liefde, liefde en respect voor jezelf, je medemens, voor alles wat leeft, voor de aarde die ons de mogelijkheden geeft de leven, voor het heelal en al haar krachten die ervoor zorgen dat de aarde op zijn plek is en blijft, die ons de zon en maan geeft die de aarde weer helpen.. en zo staat alles met elkaar in verbinding :)
En in God geloven kan ook buiten de kerk toch :)

Spiritualiteit is wat moeilijker te omschrijven.
wikipedia doet zn best http://nl.wikipedia.org/wiki/Spiritualiteit

Er zijn inderdaad gelovigen buiten de kerk. NAm kerken even als voorbeeld ;)

Christenen zijn mensen die in Chritus geloven ;)

Zit net dit te kijken: http://frontpage.fok.nl/nieuws/106917

Zo'n christen ben ik echt niet hoor :+ Vind dit zelfs een beetje eng!

blokjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-09 19:47

Alvaron schreef:
TS, van mij mag jij in god geloven hoor. Mag ik van jou dan ook in de evolutietheorie geloven?

Natuurlijk!
Mijn leraar gelooft er in en we hebben het er vaak samen over.
Vind het wel interesant om te horen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 19:50

beestenfreak, ik neem het verhaal niet letterlijk hoor :)
ik zie alle (scheppings)verhalen als mythen. verhalen waarmee mensen vroeger dingen die zij niet konden bevatten, wilden verklaren. De goden en godinnen waar ik in 'geloof,' zie ik niet als echte personen, maar als persoonlijking van bepaalde krachten van de natuur, emoties e.d.

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 19:53

suze_, een dergelijke benadering van het geloof is voor mij de enige realistische, en laat alle ruimte voor respect voor andere meningen.

blokjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-09 20:07

Met respect kom je heel ver

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 20:09

Met respect kom je inderdaad ver Blokje, misschien kun je ook respect opbrengen voor mensen die folders over Darwin hebben ontworpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 20:10

dat wilde ik ook net zeggen. respect voor een ánder is net zo belangrijk :)
behandel een ander zoals je zelf behandeld wilt worden.
toch :D

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 20:14

Ligt eraan hoe je zelf behandeld wil worden. :D