Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
suze_ schreef:Ik vind het ook een goed stuk.
Of het geloofwaardiger is weet ik niet... maar feit is wel dat o.a. het christendom door mannen vele vele jaren is misbruikt om vrouwen te onderdrukken.
heel interessant boek over religies en de vrouw is De vrouwelijke geschiedenis van de wereld van Marilyn French.
Zij beschrijft de geschiedenis van oertijd tot nu. Hoe eerst het matriarchale (hoop dat ik het goed schrijf) systeem bestond en hoe langzaam aan het patriarchale systeem er in is gekomen toen men er achter kwam dat het leven niet een wonder van de vrouw was, maar een gevolg van de daad. En hoe van toen af aan langzamerhand de vrouw steeds onbelangrijker is gemaakt met behulp van het geloof. (ik bedoel hiermee niet één geloof, er zijn er meerdere waarmee 'de man' dit heeft gedaan).
fojoe schreef:faye schreef:Is het nu nog niet duidelijk dat men in de wereld bezig is met een verandering? Geloof neemt af en zal alleen maar minder worden. Dat scheelt een hoop conflicten in de wereld.
ik hoop van harte dat je gelijk hebt, maar eerlijk gezegd heb ik net de omgekeerde indruk
suleilitha schreef:[***], mooie bijdrage over Lilith die in de godsdienst geheel van het toneel is verdwenen, maar in diverse paganistische stromingen nog altijd prominent aanwezig is. Voor het gemak hebben de christenen haar maar onder het afdakje demonen geschoven
blokje schreef:ik weet niet of het er meer of minder worden.fojoe schreef:gelovige mensen worden minder inderdaad.ik hoop van harte dat je gelijk hebt, maar eerlijk gezegd heb ik net de omgekeerde indruk
blokje schreef:Spiritualiteit en Universele liefde (A) jaha... Als ik zou weten wat het betekende dan zou ik antwoorden.
Nou ja de leden in de kerk worden wel steeds minder.
En als je ziet dat Nederland eerder Christerlijk was... Nou dan zijn de gelovige er op achter uit gegaan.
suze_ schreef:Het is niet alleen Satan geweest die Eva verleidde tot het eten van de appel; Lilith was degene die de appel aanbood. Hier zijn afbeeldingen van gevonden.
suze_ schreef:blokje dat zijn 2 dingen waar Jezus in principe ook voor stond
Universele liefde, liefde en respect voor jezelf, je medemens, voor alles wat leeft, voor de aarde die ons de mogelijkheden geeft de leven, voor het heelal en al haar krachten die ervoor zorgen dat de aarde op zijn plek is en blijft, die ons de zon en maan geeft die de aarde weer helpen.. en zo staat alles met elkaar in verbinding
En in God geloven kan ook buiten de kerk toch
Spiritualiteit is wat moeilijker te omschrijven.
wikipedia doet zn best http://nl.wikipedia.org/wiki/Spiritualiteit