Wat vinden jullie hiervan dan..? Zwanger en trouwen..

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 23:42

Ha, bedankt voor die bijdrage!

Blijft wat ik al zei dat ze waarschijnlijk wel iets met elkaar gehad zouden hebben en het niet het niet uit het niets kwam.
Ik kan me tenminste niet voorstellen dat zo´n meisje de straat op gaat, en dan met de eerste de beste sex heeft?

WhiteRose

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 23:53

Dat zal ook vast niet in dit geval. Het past ook best weleens bij het toekomstbeeld binnen deze kringen, hoewel sterk vervroegd :)

Voor seksuele voorlichting is ook binnen bijzonder onderwijs aandacht, hoewel variabel hoeveel. Ik heb bijvoorbeeld op mijn basisschool helemaal geen voorlichting gehad - maar daar was het onderwijs ook zeer slecht. Middelbare school wel - en daarvan kan ik me herinneren dat vriendinnetjes uit mijn klas al een dergelijk lesprogramma op de basisschool hadden gehad.

Overigens, dit is iets heel moeilijks, als het om de écht streng gereformeerde kringen gaat. Binnen die kringen heb je ook nog vormen van gemeenschappen die sektarische trekjes bezitten, en waar bijzonder moeilijk van in te schatten is wat zij meekrijgen. Anderzijds zijn dit ook gewone jongeren die ergens toegang hebben tot internet, enz. Het hangt dan van de ontwikkeling en keuzes van de jongere af, welke kant het op gaat. Onderwijs blijft dus belangrijk :)
Verder zie je onderling behoorlijke verschillen tussen ouders, ook in de strengere kringen. Bij ons thuis wordt er vroeg en duidelijk over gesproken en ook gewaarschuwd, maar ik ken een enkel gezin waar dit een taboe is.

Het dilemma van deze jongeren (wel of geen condooms kopen, wel of geen pil gaan slikken) kan ook erg moeilijk zijn. Wat als je ouders ze vinden? Maar ook - als ik dát doe, dan gaan we het zéker doen. En ik wil het wel, maar eigenlijk toch ook niet, want ja, dat kan eigenlijk niet, etc.
Afgezien wat wie ook van deze normen en waarden vind, is het voor dergelijke jongeren dus een véél zwaardere afweging om voor anticonceptie te zorgen, dan voor anderen. Het draagt een veel definitiever karakter en het besluit tot keuzes waar iemand nog helemaal niet klaar voor hoeft te zijn...

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 00:35

Lusitana schreef:
Het oorspronkelijke voorbeeld over een gereformeerd meisje. Ik kan me zo voorstellen dat het daar een behoorlijk taboe is? Kunnen gereformeerden daar wat over zeggen, of en hoe ze voorgelicht zijn en boe oud ze toen waren?

De grote meerderheid hier in Staphorst is ook gereformeerd en ik moet zeggen dat die allemaal donders goed weten hoe en wat.
Taboe vind ik weer zo'n rare aanduiding, seks is niets raars of vies aan, ook niet binnen christelijke kringen, dat wordt alleen gezien als iets wat erg prive is (tussen 2 mensen) dus daar praat je niet zomaar over.

En ik ken hier een behoorlijk aantal stellen die destijds 'moesten' trouwen waarvan het grote deel nog steeds happy getrouwd is, ik ken slechts een stel die weer uit elkaar zijn gegaan ongeveer een jaar na hun trouwen, daar werd ook helemaal niet raar over gedaan, wel 'jammer dat het niet anders kon' maar niet veroordelend.

En als ik dan toch bezig ben kan ik mijn situatie ook wel even vertellen ik was namelijk ook zwanger voordat mijn man en ik trouwden. 'Moeten trouwen' vind ik altijd zo naar klinken, er was bij ons niks geen moeten aan :), we hadden toch al wel besloten dat we wilden gaan trouwen. We zijn getrouwd omdat we beide vinden dat een kind een vader en een moeder nodig heeft en omdat we van elkaar houden, we wilden ook graag trouwen.

Er wordt altijd maar over gedaan alsof het allemaal 'moeten moeten' is maar dat geloof ik echt niet. Als een meisje zwanger zou worden maar ze geeft aan dat ze echt niet met de vader samen kan leven dan zal ze echt niet gedwongen worden hoor, tuurlijk zal er wel een hartig woordje met haar gesproken worden maar ook christelijke mensen zien hun kinderen niet graag ongelukkig ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 09:08

anneliesdj schreef:
omdat we beide vinden dat een kind een vader en een moeder nodig heeft

moet je daar tegenwoordig voor trouwen? anders ben je geen vader of moeder?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 09:16

Taboe heeft niets met raar of vies te maken, het wil alleen zeggen dat iets verzwegen wordt.
Citaat:
1ta·boe bn verboden erover te spreken of als woord te gebruiken
2ta·boe het, de; o en m -s iets dat niet gedaan of gezegd mag worden

Doordat dingen niet bespreekbaar zijn, is een en ander behoorlijk lastig.

Ja, ik vind het ook apart dat men zo spreekt van "moeten", en het vreemd vindt. Het lijkt mij een vrij logishe stap in kringen waar trouwen belangrijk is. Anderen gaan dan samenwonen...
Ik heb ook al genoemd dat het wellicht wat eerder is dan geplanned maar welicht was het er anders toch van gekomen en ik zie die paar jaar eerder nou niet echt als oorzaak van groot verdriet en ellende.
Huwelijken die op de klippen lopen doen dat om een heel scala van redenen, maar leeftijd speelt daarbij nauwelijks een rol.
Ik ken overigens een stel die gingen trouwen toen ze 16 waren , meteen twee kinderen achter elkaar namen (bewust omdat ze jonge ouders wilden zijn). Het was een heel dynamisch gezin.Dat hoeft dus niet eens in de weg te zitten. Ze zijn inmiddels meer dan 50 jaar getrouwd.
Wel waren de kinderen ook weer vroeg de deur uit.
Ik zie dit wel vaker. Dat als de ouders er "vroeg bij waren", dit ook voor de kinderen geldt.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 09:23

VivaLaVida schreef:
anneliesdj schreef:
omdat we beide vinden dat een kind een vader en een moeder nodig heeft

Daar hoef je niet voor te trouwen, maar er zijn kringen waarin dat wel belangrijk wordt gevonden.
Ik ben zelf ontzettend tegen trouwen, maar nu ik dus in een Katholiek land woon, ben ik het wel meer gaan begrijpen. Ze worden er mee opgevoed, het is logisch voor ze, het wordt "voorgeschreven", je wilt niet afvallen of anders zijn. Dit past allemaal in het stramien van geloof waar men vooral allemaal gelijk moet zijn en zich aan de regels moet houden. Dát is ook waar ik zo tegen ben bij het kerkelijke. Ik ben zelf "gelovig", maar niet kerkelijk, omdat ik erg voor vrije wil en keuzes ben. Maar dat veroorzaakt een ongewenste "chaos" in sommige ogen. Die hebben het liever zoals het was en "hoort", waarin een aantal erg kunnen doorslaan (neem bv de amish) en anderen behoorlijk vrij zijn.

Maar hier, als ik vraag "waarom wil je in de kerk trouwen" krijg ik steevast "omdat het zo hoort", of ze vinden het gewoon "mooi". Niet een persoonlijke motivatie die met geloof te maken heeft. Hetzelfde geldt voor dopen (waar men hier voor moet sparen dus dit gebeurd niet zelden als het kind als zo´n beetje naar de kleuterschool gaat.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 09:30

Lusitana schreef:
Maar hier, als ik vraag "waarom wil je in de kerk trouwen" krijg ik steevast "omdat het zo hoort", of ze vinden het gewoon "mooi". Niet een persoonlijke motivatie die met geloof te maken heeft.

Ja maar als je hier aan de jeugd vraagt waarom ze op zondag naar de kerk gaan, dan krijg je ook te horen: Omdat het zo hoort, dat doen we gewoon. Alleen de oude garde zegt dat ze naar de kerk gaan om God te ontmoeten ofzo.

Aan de ene kant vind ik het wel goed dat er in die regionen strenger omgegaan wordt met sex en trouwen. Tegenwoordig n**ken ze er maar op los als ze 13 zijn en raken ze zwanger van een foute loverboy of ONS.
Aan de andere kant is het wel streng maar zoals aangegeven; als een meisje echt absoluut niet met die jongen wil trouwen dan hoeft dat ook niet.

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 09:40

Suzanne F. schreef:
Tegenwoordig n**ken ze er maar op los als ze 13 zijn en raken ze zwanger van een foute loverboy of ONS.
.

Over vooroordelen gesproken... Volgens mij zijn er nergens meer tienerzwangerschappen dan in sterk religieuze kringen, maar goed... (om nog maar eens een vooroordeel in de discussie te gooien).

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 09:44

Suzanne F. schreef:
Lusitana schreef:
Maar hier, als ik vraag "waarom wil je in de kerk trouwen" krijg ik steevast "omdat het zo hoort", of ze vinden het gewoon "mooi". Niet een persoonlijke motivatie die met geloof te maken heeft.

Ja maar als je hier aan de jeugd vraagt waarom ze op zondag naar de kerk gaan, dan krijg je ook te horen: Omdat het zo hoort, dat doen we gewoon. Alleen de oude garde zegt dat ze naar de kerk gaan om God te ontmoeten ofzo.

Aan de ene kant vind ik het wel goed dat er in die regionen strenger omgegaan wordt met sex en trouwen. Tegenwoordig n**ken ze er maar op los als ze 13 zijn en raken ze zwanger van een foute loverboy of ONS.
Aan de andere kant is het wel streng maar zoals aangegeven; als een meisje echt absoluut niet met die jongen wil trouwen dan hoeft dat ook niet.

Toch wel sterk. Als je het hier vraagt aan de jeugd die naar onze kerk gaat of een van de kerken eromheen, hebben die juist een heel erg levend geloof. Terwijl het gros van wat hier zit toch ook 'gewoon' door hun ouders meegenomen is. Niet allemaal, maar ik denk 75%. En het is echt een grote groep, alleen in onze kerk al een man/vrouw of 90, 100.

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 09:48

Suzanne F. schreef:
Lusitana schreef:

Even offtopic.
Dat is niet met alle jongeren zo hoor. Ik ben 19 en hoop volgend jaar -jawel- in de kerk te trouwen. Waarom? Omdat ik een zegen aan God wil vragen over ons huwelijk.

En waarom ga ik zondag naar de kerk? Omdat ik de bijbel niet in mijn eentje snap, en er graag meer over wil leren.

Elamor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-09 09:49

Citaat:
Even offtopic.
Dat is niet met alle jongeren zo hoor. Ik ben 19 en hoop volgend jaar -jawel- in de kerk te trouwen. Waarom? Omdat ik een zegen aan God wil vragen over ons huwelijk.

En waarom ga ik zondag naar de kerk? Omdat ik de bijbel niet in mijn eentje snap, en er graag meer over wil leren.

Mooi verwoord!

iefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 09:51

Moderatoropmerking:
Fijn dat jullie de discussie op een goede manier voortzetten

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 15:39

Lusitana schreef:
VivaLaVida schreef:

Daar hoef je niet voor te trouwen, maar er zijn kringen waarin dat wel belangrijk wordt gevonden.
Ik ben zelf ontzettend tegen trouwen, maar nu ik dus in een Katholiek land woon, ben ik het wel meer gaan begrijpen. Ze worden er mee opgevoed, het is logisch voor ze, het wordt "voorgeschreven", je wilt niet afvallen of anders zijn. Dit past allemaal in het stramien van geloof waar men vooral allemaal gelijk moet zijn en zich aan de regels moet houden. Dát is ook waar ik zo tegen ben bij het kerkelijke. Ik ben zelf "gelovig", maar niet kerkelijk, omdat ik erg voor vrije wil en keuzes ben. Maar dat veroorzaakt een ongewenste "chaos" in sommige ogen. Die hebben het liever zoals het was en "hoort", waarin een aantal erg kunnen doorslaan (neem bv de amish) en anderen behoorlijk vrij zijn.

Maar hier, als ik vraag "waarom wil je in de kerk trouwen" krijg ik steevast "omdat het zo hoort", of ze vinden het gewoon "mooi". Niet een persoonlijke motivatie die met geloof te maken heeft. Hetzelfde geldt voor dopen (waar men hier voor moet sparen dus dit gebeurd niet zelden als het kind als zo´n beetje naar de kleuterschool gaat.

Hohoho, hoezo een vooroordeel??
Dat dat bij jou in de buurt zo is wil niet zeggen dat alle christenen zo zijn. Het 'stramien' van geloof zegt helemaal niet dat je je aan allerlei regeltjes moet houden en allemaal gelijk moet zijn. Juist niet, de Bijbel leert dat iedereen verschillend is en iedereen uniek, ook uniek in zijn geloof, doen en laten.
De enige echte regels die de Bijbel ons geeft zijn de 10 geboden en die zijn ook buiten kerkelijke kringen vrij algemeen geaccepeteerd onder het mom van 'normen en waarden'.

Edit; zoals ik al eerder zei zijn bepaalde stromingen ook erg gesloten, mensen hangen hun geloofsleven niet aan de grote klok en daar is niets mis mee, dat is ook prive. Dus niet onbegrijpelijk dat jij weinig antwoorden op je vragen krijgt, tenslotte hebben veel mensen een vooroordeel over christenen en zeker over de strengere stomingen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 16:56

Lees vooral ook de woorden als "er zijn" en "waarin een aantal erg kunnen doorslaan en anderen behoorlijk vrij zijn" aub.
Dat betekent dus dat het niet altijd zo is... Ik nuanceer zelf al, omdat ik weet dat er grote verschillen zijn.

Daarbij maak ik persoonlijk onderscheid tussen "geloof" en "kerkelijkheid" . Je kunt geloven zonder kerk en naar de kerk gaan zonder te geloven...
Daarbij zijn sommige voorgangers ook veel fundimentalistischer dan andere. Dus is er een grote verscheidenheid in kerk- en geloof beleving.
De bijbel geeft ook veel ruimte tot allerlei verschillende interpretaties, reden waarom, zoals ook iemand al noemde, sommigen steun zoeken bij uitleg.

Terug naar het onderwerp:

In dit topic wordt het geloof genoemd in verband met zwangerschap en moeten trouwen en daarin gaat het denk ik zo (maar ik zeg nergens dat het de absolute waarheid is, ik spreek alleen uit mijn ervaring anderen hebben andere meningen door andere ervaringen), vooral om traditie, omdat het zo hoort en dan men niet af wil wijken. Anders kon ze toch wel gewoon gaan samenwonen of het kind aborteren of alleen op voeden en was ze wellicht niet eens zwanger geraakt?
Er wordt nu ook genoemd dat iemand zegen over het huwelijk wil hebben (dan denk ik zelf waar ben je bang voor als je die niet krijgt, maar goed dat ben ik), dus dat kan ook een drijfveer zijn.
Waar het uiteindelijk om gaat, is dat het vast wel een veel bewustere keuze is geweest dan het lijkt en dat je misschien niet eens van "moeten" kunt spreken. Tenzij ze het van haarzelf "moest", wegens haar werkelijke geloof.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 16:59

Lusitana schreef:
Taboe heeft niets met raar of vies te maken, het wil alleen zeggen dat iets verzwegen wordt.

Taboe= iets wat niet gedaan of gezegd mag worden.

Diane_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 17:04

TS, ik denk dat ik het meisje wel ken waar je het over hebt. Is het zo dat ze móeten trouwen? Misschien worden ze raar aangekeken als ze het niet doen, maar ik weet niet zeker of ze ook echt moeten trouwen. Misschien willen ze wel graag trouwen hierdoor, dat zou kunnen.
Weet niet zo goed wat ik er van moet denken. Hopelijk worden ze gelukkig, het is nu toch al gebeurd. Ik kan er niet over oordelen vind ik.

Sorry als ik opmerkingen heb gemaakt die al tig keer voorbij zijn gekomen of al besproken, heb geen tijd om het hele topic door te lezen. :o

Elamor

Re: Wat vinden jullie hiervan dan..? Zwanger en trouwen..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-09 17:07

kheb je pb gestuurd ;)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 17:09

Lusitana schreef:
Je kunt geloven zonder kerk en naar de kerk gaan zonder te geloven...

Daar ben ik het niet mee eens, iig het eerste, het laatste kan weer wel.

Lusitana schreef:
De bijbel geeft ook veel ruimte tot allerlei verschillende interpretaties.

Juist en daarom zijn er ook zoveel verschillende geloven en zoveel stomingen binnen het christelijk geloof.

Lusitana schreef:
In dit topic wordt het geloof genoemd in verband met zwangerschap en moeten trouwen en daarin gaat het denk ik zo vooral om traditie, omdat het zo hoort en dan men niet af wil wijken.

Géén traditie, wél omdat het zo hoort(volgens de Bijbel)

Lusitana schreef:
Anders kon ze toch wel gewoon gaan samenwonen of het kind aborteren of alleen op voeden?

Nee, dat is allemaal niet Bijbels dus niet snel een optie voor de meeste christenen.

Lusitana schreef:
Er wordt nu ook genoemd dat iemand zegen over het huwelijk wil hebben (dan denk ik zelf waar ben je bang voor als je die niet krijgt, maar goed dat ben ik), dus dat kan ook een drijfveer zijn.

Het heeft niets met bang zijn te maken, juist met liefde. Als je oprecht gelooft dan wil je je juist God's goedkeuring bij alles wat je doet en zeker bij zoiets belangrijks als trouwen.

Lusitana schreef:
Waar het uiteindelijk om gaat, is dat het vast wel een veel bewustere keuze is geweest dan het lijkt en dat je misschien niet eens van "moeten" kunt spreken. Tenzij ze het van haarzelf "moest", wegens haar werkelijke geloof.

Juist.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 17:19

Lusitana schreef:

Nou... dat zal nog best tegenvallen. Ik zie dit vaker namelijk. En sterker nog; ik ben zelf een paar keer bij een 'moetje' geweest. Vaak is die bruiloft al geregeld door de ouders van de bruid nog voor ze zelf doorhebben dat ze moeten trouwen.

Verder is het allemaal een kwestie van geloof en niet echt van tradities of het gewoon willen.

WhiteRose

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 17:21

anneliesdj schreef:
Lusitana schreef:
Je kunt geloven zonder kerk en naar de kerk gaan zonder te geloven...

Daar ben ik het niet mee eens, iig het eerste, het laatste kan weer wel.

Ik ga het even ingewikkeld maken, maar jouw mening is onderdeel van je geloof, Annelies :)
Er is een verschil tussen religie en geloof. Geloof & religie kunnen wel bijzonder nauw samenhangen, zoals dat voor bepaalde geloven noodzakelijk is :)

Verootjoo : als jij uit zo'n omgeving komt en iedereen in om jou heen trouwt, en dat voor een "moetje" ook stimuleert, kan het best zijn dat jij dat ook doet. Dan hoeft dat niet vanuit geloof te zijn, maar ook vanuit traditie.

anneliesdj

Re: Wat vinden jullie hiervan dan..? Zwanger en trouwen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 17:24

Je hebt gelijk idd en ik spreek/typ ook vanuit het christelijk geloof. Als je namelijk de Bijbel als waarheid aanneemt geloof je ook niet dat je de 'Kerk' niet nodig hebt. (dan bedoel ik kerk in de ruimste zin van het woord, niet voor niets met hoofdletter ;) )

Charica

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 17:25

Citaat:
en haar ouders kopen een huis voor hen.

LOL geef mij ook maar een huis, als ze blijkbaar toch zoveel geld hebben ahhaha :D

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 17:42

het is trouwens ook zo dat statistisch gezien stellen die op hele jonge leeftijd trouwen vaker scheiden dan stellen die op latere leeftijd trouwen. Dus de kans dat het huwelijk dan slaagt is inderdaad wat kleiner. Sommige mensen zijn wel heel vroeg klaar vor een huwelijk en ik denk ook niet dat het onmogelijk is hoor maar ik zou het mijn vrienden en familie zeker niet aanraden als ze op die leeftijd wilden trouwen. Maar als je niet erg gelovig bent is het huwelijk vaak ook wat minder belangrijk.
Het is trouwens wel zo dat in zeer gelovige gebieden het aantal tiener zwangerschappen vaak hoger is. Dat is ook geen vooroordeel dat is ook gewoon onderzocht. Maar dat hoeft niet meteen te betekenen dat dat bij iedere gelovige gemeenschap heel slecht geregeld is.

Dat je niet zou kunnen geloven zonder kerk/moskee/tempel/etc. is natuurlijk complete onzin. Je kan toch ook zelf lezen en denken. (hiermee wil ik niet zeggen dat de kerk voor gelovige denkt trouwens zo bedoel ik het niet)

WhiteRose

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 17:47

liedje89 schreef:
het is trouwens ook zo dat statistisch gezien stellen die op hele jonge leeftijd trouwen vaker scheiden dan stellen die op latere leeftijd trouwen. Dus de kans dat het huwelijk dan slaagt is inderdaad wat kleiner.
Het is trouwens wel zo dat in zeer gelovige gebieden het aantal tiener zwangerschappen vaak hoger is. Dat is ook geen vooroordeel dat is ook gewoon onderzocht. Maar dat hoeft niet meteen te betekenen dat dat bij iedere gelovige gemeenschap heel slecht geregeld is.

Ben best benieuwd hoe die statistieken eruit zien voor stellen uit christelijke kringen - dat zou voor mijn idee nog weleens heel anders kunnen zijn dan het standaard landelijk gemiddelde :)
En hoe definieer je tienerzwangerschappen in dit onderzoek? Gewoon als zwangerschap tijdens de tienerjaren? Dan ken ik er uit deze kringen meer die bewust zwanger werden in hun tienerjaren, dus 18, 19 jaar oud - omdat dat in hun leven paste. Die statistiek hoeft dus niet uit "ongelukjes" te bestaan :)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 18:14

Ik weet ook niet wat men als heel jong ziet, want ik geloof dat men in nederland het als "jong" vindt als je met je twintigste aan trouwen denkt. Als ik wat ik lees mag geloven, zijn de hollanders zo´n beetje het langzaamste met trouwen en vooral kinderen krijgen, waarbij je in veel gevallen kunt spreken van "op het nippertje". Dat is weer het andere uiterste...

WhiteRose, toevallig kreeg ik statestieken om de oren geslagen in een heel andere dsicussie over trouwen en geloof, in Amerika en daaruit bleek dat geloof verder geen rol speelde in het aantal scheidingen, vreemd genoeg, maar daarbij werden dan weer niet de jonggetrouwden gediferencieerd.

De REDEN van scheiding wordt helaas in statestieken niet aangegeven.

De redenen kunnen exact hetzelfde zijn voor een jong stel als een ouder stel.
Welicht is een ouder stel eerder geneigd om het langer te proberen of getrouwd te blijven en dan er maar iemand bij te nemen, waar jongeren nog geloven in een nieuwe start?

We moeten erg uitkijken met statestieken. Het legt er maar net aan hoeveel mensen worden onderzocht, waar, en met welke reden.

En zelfs al zou meisje uit het voorbeeld na een jaar gaan scheiden en daarna weer op nieuw beginnen met een ander, dan is ze geen uitzondering op wat er ook bij oudere stellen gebeurd, toch? Waarom dat dan vastpinnen op leeftijd? Waarom is het "slecht" om jonger te trouwen (en te scheiden zo je wilt) dan "de rest" Wie legt die normen vast?

Wat kinderen betreft, ja scheiden is traumatisch, maar als de ouders bij elkaar blijven in een ondraaglijke sfeer is dat ook niet bevorderlijk (spreek uit ervaring).