Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Lusitana schreef:Het oorspronkelijke voorbeeld over een gereformeerd meisje. Ik kan me zo voorstellen dat het daar een behoorlijk taboe is? Kunnen gereformeerden daar wat over zeggen, of en hoe ze voorgelicht zijn en boe oud ze toen waren?
, we hadden toch al wel besloten dat we wilden gaan trouwen. We zijn getrouwd omdat we beide vinden dat een kind een vader en een moeder nodig heeft en omdat we van elkaar houden, we wilden ook graag trouwen.
Citaat:1ta·boe bn verboden erover te spreken of als woord te gebruiken
2ta·boe het, de; o en m -s iets dat niet gedaan of gezegd mag worden
VivaLaVida schreef:anneliesdj schreef:omdat we beide vinden dat een kind een vader en een moeder nodig heeft
moet je daar tegenwoordig voor trouwen? anders ben je geen vader of moeder?
Lusitana schreef:Maar hier, als ik vraag "waarom wil je in de kerk trouwen" krijg ik steevast "omdat het zo hoort", of ze vinden het gewoon "mooi". Niet een persoonlijke motivatie die met geloof te maken heeft.
Suzanne F. schreef:Tegenwoordig n**ken ze er maar op los als ze 13 zijn en raken ze zwanger van een foute loverboy of ONS.
.
Suzanne F. schreef:Lusitana schreef:Maar hier, als ik vraag "waarom wil je in de kerk trouwen" krijg ik steevast "omdat het zo hoort", of ze vinden het gewoon "mooi". Niet een persoonlijke motivatie die met geloof te maken heeft.
Ja maar als je hier aan de jeugd vraagt waarom ze op zondag naar de kerk gaan, dan krijg je ook te horen: Omdat het zo hoort, dat doen we gewoon. Alleen de oude garde zegt dat ze naar de kerk gaan om God te ontmoeten ofzo.
Aan de ene kant vind ik het wel goed dat er in die regionen strenger omgegaan wordt met sex en trouwen. Tegenwoordig n**ken ze er maar op los als ze 13 zijn en raken ze zwanger van een foute loverboy of ONS.
Aan de andere kant is het wel streng maar zoals aangegeven; als een meisje echt absoluut niet met die jongen wil trouwen dan hoeft dat ook niet.
Suzanne F. schreef:Lusitana schreef:Maar hier, als ik vraag "waarom wil je in de kerk trouwen" krijg ik steevast "omdat het zo hoort", of ze vinden het gewoon "mooi". Niet een persoonlijke motivatie die met geloof te maken heeft.
Ja maar als je hier aan de jeugd vraagt waarom ze op zondag naar de kerk gaan, dan krijg je ook te horen: Omdat het zo hoort, dat doen we gewoon. Alleen de oude garde zegt dat ze naar de kerk gaan om God te ontmoeten ofzo.
Citaat:Even offtopic.
Dat is niet met alle jongeren zo hoor. Ik ben 19 en hoop volgend jaar -jawel- in de kerk te trouwen. Waarom? Omdat ik een zegen aan God wil vragen over ons huwelijk.
En waarom ga ik zondag naar de kerk? Omdat ik de bijbel niet in mijn eentje snap, en er graag meer over wil leren.
Lusitana schreef:VivaLaVida schreef:moet je daar tegenwoordig voor trouwen? anders ben je geen vader of moeder?
Daar hoef je niet voor te trouwen, maar er zijn kringen waarin dat wel belangrijk wordt gevonden.
Ik ben zelf ontzettend tegen trouwen, maar nu ik dus in een Katholiek land woon, ben ik het wel meer gaan begrijpen. Ze worden er mee opgevoed, het is logisch voor ze, het wordt "voorgeschreven", je wilt niet afvallen of anders zijn. Dit past allemaal in het stramien van geloof waar men vooral allemaal gelijk moet zijn en zich aan de regels moet houden. Dát is ook waar ik zo tegen ben bij het kerkelijke. Ik ben zelf "gelovig", maar niet kerkelijk, omdat ik erg voor vrije wil en keuzes ben. Maar dat veroorzaakt een ongewenste "chaos" in sommige ogen. Die hebben het liever zoals het was en "hoort", waarin een aantal erg kunnen doorslaan (neem bv de amish) en anderen behoorlijk vrij zijn.
Maar hier, als ik vraag "waarom wil je in de kerk trouwen" krijg ik steevast "omdat het zo hoort", of ze vinden het gewoon "mooi". Niet een persoonlijke motivatie die met geloof te maken heeft. Hetzelfde geldt voor dopen (waar men hier voor moet sparen dus dit gebeurd niet zelden als het kind als zo´n beetje naar de kleuterschool gaat.
Lusitana schreef:Je kunt geloven zonder kerk en naar de kerk gaan zonder te geloven...
Lusitana schreef:De bijbel geeft ook veel ruimte tot allerlei verschillende interpretaties.
Lusitana schreef:In dit topic wordt het geloof genoemd in verband met zwangerschap en moeten trouwen en daarin gaat het denk ik zo vooral om traditie, omdat het zo hoort en dan men niet af wil wijken.
Lusitana schreef:Anders kon ze toch wel gewoon gaan samenwonen of het kind aborteren of alleen op voeden?
Lusitana schreef:Er wordt nu ook genoemd dat iemand zegen over het huwelijk wil hebben (dan denk ik zelf waar ben je bang voor als je die niet krijgt, maar goed dat ben ik), dus dat kan ook een drijfveer zijn.
Lusitana schreef:Waar het uiteindelijk om gaat, is dat het vast wel een veel bewustere keuze is geweest dan het lijkt en dat je misschien niet eens van "moeten" kunt spreken. Tenzij ze het van haarzelf "moest", wegens haar werkelijke geloof.
Lusitana schreef:Waar het uiteindelijk om gaat, is dat het vast wel een veel bewustere keuze is geweest dan het lijkt en dat je misschien niet eens van "moeten" kunt spreken. Tenzij ze het van haarzelf "moest", wegens haar werkelijke geloof.
anneliesdj schreef:Lusitana schreef:Je kunt geloven zonder kerk en naar de kerk gaan zonder te geloven...
Daar ben ik het niet mee eens, iig het eerste, het laatste kan weer wel.

) liedje89 schreef:het is trouwens ook zo dat statistisch gezien stellen die op hele jonge leeftijd trouwen vaker scheiden dan stellen die op latere leeftijd trouwen. Dus de kans dat het huwelijk dan slaagt is inderdaad wat kleiner.
Het is trouwens wel zo dat in zeer gelovige gebieden het aantal tiener zwangerschappen vaak hoger is. Dat is ook geen vooroordeel dat is ook gewoon onderzocht. Maar dat hoeft niet meteen te betekenen dat dat bij iedere gelovige gemeenschap heel slecht geregeld is.