Merkkleding : zinvol of onzin?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

car0linee

Re: Merkkleding : zinvol of onzin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 14:04

Ik merk meestal wel het verschil van kwaliteit als je bv iets bij de scooter koopt of iets van de duurdere merken.
De stof is zo wie zo al anders!
Maar of ik nu merkkleding koop omdat ik het 'stoer' vind, dat is niet het geval.
Ik koop merkkleding alleen als ik het mooi vind, verder is h&m toch wel mijn favo winkel.
En tsjah 1 duur merkkledingstuk of 10 van de h&m, dan ga ik toch liever voor 10 van de h&m :D

ILoveeyouu

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 14:06

Ik vindt merkkleding wel heel hip alleen ben er altijd klauwen vol geld mee kwijt!

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 14:07

Het is afhankelijk welk merk en afhankelijk van kledingstukken.
Zoals pumps eens je een desing pump aangehad heb wil je niks anders die kwaliteit van leer, de zachtheid enz, stabiliteit van de hak en het design.
Ik heb veel merkkleding, maar als ik het voor het merk moet doen kom ik van een koude kermis thuis. Momenteel heb ik prada schoenen aan, en een armani jas, chopard ring, my god broek en dkny t shirt. Het merk zie je daar echt niet op, alleen onderaan aan de zool, en binnen in de jas en microscopisch op de knoppen, de ring kan evengoed uit de kauwgombak komen als je geen kenner bent.
De kwaliteit van die spullen, het gebruik van stoffen en de maak is gewoon kunst. Verder draag ik ook gewoon merken zoals in de men at work te vinden. H&m nooit toch iets te weinig kwaliteit en overproductie voor mij.

Denk wel dat er bij veel mensen wat jalousie is bewust of onderbewust, wat geeft dat nu wie het betaald? Wat scheelt jou nu wat een andere draagt. Mij niet hoor of dat duur of goedkoop is kijk wel naar de persoon.

Ik betaal het zelf trouwens, als het toch zo belangrijk is om te weten.
Laatst bijgewerkt door lesilla op 12-02-09 14:10, in het totaal 4 keer bewerkt

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-09 14:07

Plien91 schreef:
Maar hebben jullie ouders dan allemaal zulke vette banen? Mijn ouders verdienen LANG niet slecht, middenklasse maar we hebben wel een koopwoning met 2 eigen auto's, kunnen elk jaar op vakantie etc. Maar er is echt geen geld om ons allemaal in Chanel te laten lopen :+

Mijn ouders hebben ook geen hele vette banen hoor! Ze hebben allebei een eigen bedrijf, we hebben een middenklasse koopwoning, 3 eigen auto's en 4 auto's voor de rallysport van m'n vader. We gaan één of twee keer per jaar op vakantie. Mijn moeder loopt ook graag in vrij dure en vooral exclusieve kleding, mijn middelste zusje maakt het allemaal geen zak uit en m'n jongste zusje loopt alleen maar in Ralph Lauren. We hebben een stel paarden, maar even eerlijk: het is niet zo dat ik drie keer per jaar een nieuw zadel krijg. Ik krijg de hoognodige dingen voor mijn paarden, en ik krijg €110 kledinggeld in de maand, daarbij heb ik een klein bijbaantje zodat ik aan het begin van de maand €110 + €100 over heb. Dus ik heb per maand €210 te besteden. Benzine voor m'n scooter, en dingen die hoognodig zijn (handcrème, deo, etc.) etc. krijg ik van m'n ouders.

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 14:11

Pff nou mijn ouders verdienen ook bovenmodaal, hebben 2 auto's, wonen in een mooi koophuis en gaan 4x per jaar , maar denk maar niet dat zij mij een cent zouden geven voor dat soort dure kleding :+
En eerlijk ik vind het ook helemaal niet nodig :) Het kan en dan ook echt kan kwalitatief beter zijn (want ik heb dus al gemerkt dat dit lang niet altijd het geval is) maar ik koop liever 10 goedkopere shirtjes dan 1 dure, kan ik ook nog vaker afwisselen :)
En nee bij mij zit er totaal geen jaloezie achter, ik vind het gewoon echt onnodig :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 14:13

Picassox schreef:
Plien91 schreef:
Maar hebben jullie ouders dan allemaal zulke vette banen? Mijn ouders verdienen LANG niet slecht, middenklasse maar we hebben wel een koopwoning met 2 eigen auto's, kunnen elk jaar op vakantie etc. Maar er is echt geen geld om ons allemaal in Chanel te laten lopen :+

Mijn ouders hebben ook geen hele vette banen hoor! Ze hebben allebei een eigen bedrijf, we hebben een middenklasse koopwoning, 3 eigen auto's en 4 auto's voor de rallysport van m'n vader. We gaan één of twee keer per jaar op vakantie. Mijn moeder loopt ook graag in vrij dure en vooral exclusieve kleding, mijn middelste zusje maakt het allemaal geen zak uit en m'n jongste zusje loopt alleen maar in Ralph Lauren. We hebben een stel paarden, maar even eerlijk: het is niet zo dat ik drie keer per jaar een nieuw zadel krijg. Ik krijg de hoognodige dingen voor mijn paarden, en ik krijg €110 kledinggeld in de maand, daarbij heb ik een klein bijbaantje zodat ik aan het begin van de maand €110 + €100 over heb. Dus ik heb per maand €210 te besteden. Benzine voor m'n scooter, en dingen die hoognodig zijn (handcrème, deo, etc.) etc. krijg ik van m'n ouders.

Eerlijk gezegd vind ik 3 auto's, paarden en 1 a 2x per jaar op vakantie best wel vet hoor ;)
Toen wij nog paarden hadden (1 pony, 1 paard) en 2 auto's gingen we daarnaast echt niet op vakantie, en dan vind ik echt dat we het best wel ruim hadden toen!
Bij mij is het ook zo dat ik liever 10x een goedkoop shirtje koop en vaker wissel dan 1x een dure. Het is gewoon niet nodig om dure kleding te dragen, mijn shirtjes van H&M gaan makkelijk 2 a 3 jaar mee, nou, dan hebben ze hun waarde echt wel opgebracht.

No_worries

Woonplaats: Wren's Nest Road, Down Under (Yeah right, in my dreams...)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 14:18

Lois28 schreef:
Picassox schreef:
Iemand die verwaand is hoeft idd niet per se dure kleding te hebben. Sommige ordinaire markt/Von Dutch etc. mensen zijn 3000 keer zo verwaand.
Idd! :j
Het is natuurlijk erg makkelijk om meteen aannamens te doen en lekker in hokjes te denken, zo van nou die heeft dure kleding dus die zal wel verwaand zijn. Ipv verder te kijken! <knip>
Om deze twee opmerkingen heb ik vreselijk moeten lachen. Wie denkt hier nu in hokjes... want met name PicassoX gaat er in haar quote voor het gemak maar van uit dat mensen die markt/Von Dutch dragen ordinair zijn. Het staat er létterlijk. Echt hilarisch :))

Dan een vraag aan de 'echte' merkdragers die ook eerlijk zeggen dat iets merkloos er niet in komt (waar iedereen natuurlijk vrij in is): Stel er worden práchtige jurkjes gemaakt van (...zoekt merknaam terug aangezien ik niet gehinderd word door enige merkenkennis...) Prada. Je bent er helemaal weg van. In de productie is een foutje gemaakt waardoor bij één exemplaar het merkje ontbreekt. Verder exact hetzelfde als de 9 andere jurkjes van dit ontwerp. Nogmaals je bent helemaal verliefd op dit kledingstuk. Zou je dan dat éne jurkje zonder merkje erin kopen? Want niemand gaat natuurlijk geloven dat het een échte Prada is maar dat het merkje per abuis is vergeten... Hier ben ik nu écht benieuwd naar ;)

Tellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 14:25

Picassox schreef:
Plien91 schreef:

3 eigen auto's....4 autos voor de rallysport... 1 á 2 keer per jaar op vakantie...een stel paarden... :=
Dat kan je niet betalen als je maar een 'gewone' baan hebt hoor.

Mijn ouders hebben mazzel als ze ieder maand weer kunnen rondkomen en dan hebben ze maar 1 kind en 1 auto.

Wat ik me ook afvraag, hoe vaak kopen de merkshoppers eigenlijk iets?
Ik koop dan geen merk en koop hoogstens een paar keer per jaar iets nieuws. :=

Suuskipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 14:26

@ Picassox
Dan heb je het best wel heel erg breed hoor ;)

Kijk:
Mijn moeder werkt niet, mijn vader werkt fulltime als applicatiebeheerder. Geen vetpot.
Ik heb geen eigen paard, is niet te betalen voor mij. Mijn ouders zijn altijd zielsgelukkig als er aan het einde van de maand wat over blijft van mijn vaders salaris..
Ze hebben het geluk dat ik nu lekker zelf verdien en mijn eigen vaste lasten kan afhandelen. Bovendien ga ik kostgeld betalen.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 14:29

Tellie ik ga elke twee weken naar het stad opzoek naar goeie koopjes. Ik kan voor de normale winkelmerkenprijzen soms een serieus desing merk kopen (alleen in pumps dan wel).
Als je dat kan ga je toch wel voor de kwaliteit.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 14:31

Weet je wat ik best grappig vindt van dit topic is dat vooral de mensen die geen dure merkkleding kopen dat die erover vallen dat andere mensen dit wel kopen (bv verwaand) terwijl de mensen die juist de merkkleding kopen het niet interesseert wat voor een kleding een ander koopt en draagt....

Men draagt kleding waarin men zich goedvoelt, of dat nu van de zeeman of van gucci afkomstig is. Dat maakt toch helemaal niet uit? De ene geeft veel geld uit aan kleding, de ander aan een huis, de volgende aan en auto en de laatste aan het paard (of natuurlijk allemaal tegelijk :P ). Wat maakt het nu uit wat een ander met zijn of haar geld doet?

Als iedereen zich nu eens met zich bemoeit in plaats van te letten op wat andere doen?

Ik koop veelal mijn kleding van de Esprit en broeken van de only. Bij de H&M koop ik vaak mijn basics of shirtjes (voor voornamelijk bij de paarden :) ) . De gucci winkel, de bjorn borg winkel loop ik straal voorbij. Waarom? Omdat ik het te duur vindt. Dat een ander zijn of haar geld er wel voor over heeft dan is dat toch helemaal prima?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 14:31

Nooit aan meegedaan, die hypes. In mijn tijd, toen ik jong was, was er ook niet zo veel merkkleding populair, hooguit Levi´s en Wrangler.
Ik vind het belachelijk dat mensen zich verplicht voelen om ergens in te lopen omdat ze er anders niet bijhoren of zelfs gepest worden.
Ik vind het ook belachelijk om iemand te beoordelen op wat hij/zij draagt.

Wel is het zo dat er kledingmerken zijn die gewoon staan voor duurzame producten. Maar er zijn net zoveel kledingmerken waarvan de kleding voor en paar kwartjes in india wordt gemaakt en voor tig wordt verkocht hier. Ik weiger gewoon voor een naam te betalen, met name als de kwaliteit niet evenredig is met de prijs.
Ik heb wel wat merkkleding, maar daar ben ik dan tweedehands aangekomen. Dat is dan dat soort kleding dat wel lang mee gaat...

Overigens, wat bij jullie popluair is, hebben ze hier misschien nooit van gehoord, dus dat is ook allemaal maar betrekkelijk.

Ik koop wat ik leuk vind en wat ik pas en kan betalen en kijk daarbij niet naar merken.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 14:32

Prachtig gezegd zap!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 14:36

Picassox schreef:

-3 eigen auto's
-4 auto's voor rallysport (wat dus ook gewoon hobby auto's zijn)
-1 à 2 keer per jaar op vakantie
-Een stel paarden. 2? 3?
-110 euro kleedgeld
-benzine voor de scooter = kosten van je ouders
-verzoringsproducten = kosten van je ouders

En dan nog zeggen dat het niet zo'n vetpot is? De opmerking 'maar even eerlijk: het is niet zo dat ik drie keer per jaar een nieuw zadel krijg' is dan weer hilarisch en getuigt iig van humor...

pqwe33

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 14:37

Ik verdien zelf genoeg geld en mijn ouders verdienen ook goed (hoewel ze geen zorg dragen aan mijn kleding), maar ik kies er niet voor om dit uit te geven aan merkkleding. Ik geef mijn geld liever uit aan andere dure zaken, paardrijlessen, apparatuur, mijn auto.

De merken die ik wél heb staan voor kwaliteit, rijbroeken draag ik bijna alleen van Eurostar, simpelweg omdat dit fijne broeken zijn en mij als gegoten zitten.

Ik vind het zo'n onzin, alleen merkkleding dragen en het liefst duur. Wat geeft dit aan? Dit geeft alleen aan dat je niet genoeg zelfvertrouwen hebt zonder (merk)kleding en niet genoeg creativiteit om een leuk outfit te fabriceren met niet-merkkleding.

Nee, ik koop liever véél leuke kleding ipv die merkonzin. Wie ziet dat nou echt.

Ik denk ook dat waarde hechten aan merkkleding meer iets is voor jongeren die nog kleedgeld krijgen en andere dingen die niet onder vaste lasten vallen. Zodra je voor je eigen eten en geld moet zorgen merk je wel waar je prioriteit naar gaat!
Laatst bijgewerkt door pqwe33 op 12-02-09 14:41, in het totaal 2 keer bewerkt

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 14:37

Jeetje wat een stellingen over mensen die merkkleding dragen hier. :')

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 14:44

cctje, en wat als ik merkkleding nou gewoon mooi en leuk zou vinden??? Wat als mij die merkkleding nou als gegoten zit? Ben ik dan ook maar een creatiefloos, kleedgeldkrijgende jongere zonder vaste lasten en vooral zonder zelfvertrouwen?

Wat maakt het jou nou uit als ik mijn geld (overigens gewoon zelf verdiend hoor) uitgeef aan merkkleding. Is dat niet gewoon MIJN keuze, zonder dat jij daar allerlei vooroordelen aan vast plakt?

pqwe33

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 14:50

Nee hoor, als het jouw keuze is, is het prima.

Ik geef toe dat ik ook generaliseer hoor. Maar ik kan me wel aan de gedachte "Kleding MOET duur zijn" ergeren, als het gezegd wordt door jongeren met kleedgeld.

Suuskipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 14:55

Het zijn ook vooral om even in het hokjesdenken te gaan, de modetrutjes die zeggen : "oooh deze broek was maar 400 euro, kooopje toch. Ja duh natuurlijk is het G-star, ik ga toch geen broek van de H&M kopen :\ "

edit: Oh en dan verbaasd zijn als je zegt dat je net voor 30 eurie een broek bij de miss etam gekocht hebt :+
Laatst bijgewerkt door Suuskipje op 12-02-09 14:57, in het totaal 1 keer bewerkt

JorisDy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 14:57

Plien91 schreef:

Was het maar zo feest :'). Mijn ouders hebben samen een eigen bedrijf. Gaat het goed met de zaak, kunnen wij leuke dingen doen en gaan we wat vaker op vakantie, gaat het slechter in de zaak gaan we een keertje minder op vakantie.

Ik krijg wel erg veel van mijn ouders, en dat is zeker niet normaal. Dat besef ik heel goed, ik heb weleens voor gesteld om de koste van Joris te gaan delen daar willenz e niks van weten. Ze vinden het leuk om ons te verwennen. Ik heb binnenkort 1 pony en een paard en mijn broer rijd rond in een auto die mijn vader betaalt (benzin/APK keuren etc)

Denise_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 14:57

Picassox schreef:
Plien91 schreef:

Ik ben een stille meelezer op in dit topic want had tot nu toe niet de behoefte om te reageren. Ik vind dat iedereen zelf moeten weten waar hij/zij zijn geld aan uitgeeft. Ikzelf ben heel wisselend, koop soms ineens hele dure dingen van bijv. Donna Karen, Tom Ford, Gucci, dure rijlaarzen maar koop ook regelmatig bij de H&M of Only. Ik koop wat ik mooi vind, ongeacht (tot op zeker hoogte natuurlijk) wat het kost of wat een ander denkt/vindt van mijn kleding. Keuzes, keuzes.

Ik vind overigens de discussie hier soms wel erg vreemd, het heen en weer gooien van beschuldigingen. Bovenstaande quote vind ik ook walgelijk. serieus, krijg je NIET 3x per jaar een nieuw zadel? Wat heb je het slecht! Ik ben in het verleden ook altijd flink verwend door mijn ouders, maar waardeer dat gewoon en ga er a.u.b. niet zo mee te koop lopen. Niet iedereen bevindt zich in zo'n bevoorrechte positie en je kunt er mensen behoorlijk mee tegen het verkeerde been schoppen! Nu mijn ouders mij niet meer financieel steunen besef ik wel ineens wat het allemaal kost en waardeer ik het meer.
Laatst bijgewerkt door Denise_84 op 12-02-09 14:59, in het totaal 2 keer bewerkt

Tellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 14:58

Iedereen denkt wel in hokjes als je iemand voor het eerst ziet, mensen die verder kijken dat die eerste indruk verdienen respect. Mensen die dat niet doen verdienen het zelf om in een hokje gepropt te worden.

Bovendien denk ik dat mensen hier in dit topic vooral de eerste indruk als voorbeeld nemen, en irl een stuk minder vooroordelen hebben omdat je irl mensen beter leert kennen. :=

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 14:59

zap schreef:
Weet je wat ik best grappig vindt van dit topic is dat vooral de mensen die geen dure merkkleding kopen dat die erover vallen dat andere mensen dit wel kopen (bv verwaand) terwijl de mensen die juist de merkkleding kopen het niet interesseert wat voor een kleding een ander koopt en draagt....

Blijkbaar wel, anders was dit topic niet geopend ;).

JorisDy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 15:01

het topic gaat over je eigen mening ;). Gewoon interesse in een ander of nieuwschierigheid

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 15:03

haha, als je het dan niet meer breed hebt met die hele opsomming dan weet ik het ook niet meer :)
Ik draag zelf geen merkkleding. Ook ik heb dingen die belangrijker zijn dan een merk plaatje. En heel vaak is die merkkleding toch alleen maar voor de show. Ik werk wel eens bij Dolce Gabana, gatver wat een volk dat daar koopt. Natuurlijk niet allemaal maar 90 % zijn van die kakkers met 3 lagen make up en een bont jas. En dat zijn van die typjes die wel neer kijken op iemand die geen merk draagt, die zijn niet goed genoeg. Zulke gedachtegang en uitdraging naar buiten toe is waar ik echt niet tegen kan.