Gevangenissen te luxe?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 18:28

@Kanelly.......ga je ff pb-en. Vind ik erg interessant :j

Over het er wat aan over houden..........
Dat is dus het énige wat ze verdienen en alles van moeten doen. Verder raak je je normale inkomen kwijt........geen uitkering etc. Allemaal terecht hoor..... daar hoor je mij niet over.
Maar bedenk wel dat jij van die paar cent per uur niet je huur kan doorbetalen. Je dus je huis kwijt raakt en dus niks meer hebt als je buiten staat.........
Wat dat betreft loopt een straf nog een stuk langer door dan buiten de gevangenis........... Zie maar weer eens een baan te krijgen, een huis te vinden etc. Om over je sociale leven maar niet te spreken.

Vind beetje jammer dat er gedacht wordt dat er alleen maar moordenaars in de gevangenis zitten........... De meeste mensen zitten voor veel minder zware zaken.
Mensen denken zo zwart/wit :O

Peuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 18:33

Ik denk niet dat mensen beseffen hoe vreselijk het is om alleen te zijn, zonder familie. Dat je niet kunt doen wat je wil.
Daarbij zitten er ook heel veel mensen die daar zitten terwijl ze niet eens schuldig zijn.

RainyDays

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 18:38

Ik vind de zorg voor ouderen en die voor gedetineerden totaal geen goede vergelijking. Het komt beiden uit andere begrotingen en er valt niet zomaar geld "over te sluizen" van het potje gedetineerden naar die van de ouderen.

Daarnaast snap ik niet goed waar al die verhalen van luxe vandaan komen. Een cel met een bed zonder matras, een tv, 2 maaltijden per dag vind ik geen luxe.
Ik krijg het idee dat veel mensen denken dat er alleen maar moordenaars en verkrachters vast zitten, maar dat is totaal niet waar.
Het regent hier aannames zonder onderbouwingen en "horen zeggen weetjes". Ieder jaar zijn er open dagen in justitiële inrichten. Als je echt geïnteresseerd bent en iets wilt weten, ga dan eens kijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 18:43

manzano schreef:
Maar bedenk wel dat jij van die paar cent per uur niet je huur kan doorbetalen. Je dus je huis kwijt raakt en dus niks meer hebt als je buiten staat.........
Wat dat betreft loopt een straf nog een stuk langer door dan buiten de gevangenis........... Zie maar weer eens een baan te krijgen, een huis te vinden etc. Om over je sociale leven maar niet te spreken.

Ow ben blij te lezen dat er iig nog een beetje straf is :D Ach wat is straf....als ex gedetineerde heb je inmiddels genoeg ervaring opgedaan met je celmaten om die hele uitkering niet meer nodig te hebben,
zie het toch met regelmaat de verkeerde kant uitgaan, gewoon weer je oude job oppakken is altijd meer dan een uitkerinkie :P
En waarom zou ik hier uberhaupt een greintje medelijden mee moeten hebben? Ze hebben het immers zelf in de hand, jij en ik zitten toch ook niet tussen 4 muren?
Is je eigen keus, helemaal :)

KsVrPy schreef:
Ik denk niet dat mensen beseffen hoe vreselijk het is om alleen te zijn, zonder familie. Dat je niet kunt doen wat je wil.

Ook ej eigen stomme schuld, had je maar je verstand moeten gebruiken als gedetineerde :)
manzano schreef:
Vind beetje jammer dat er gedacht wordt dat er alleen maar moordenaars in de gevangenis zitten

Lézen :) Echt doen is best interessant.is al meerdere malen genoemd dat het niet om het jatten van een pakkie boter gaat ;)
RainyDays schreef:
Daarnaast snap ik niet goed waar al die verhalen van luxe vandaan komen.

Met eigen ogen gezien ;) Anders lijkt het mij knap moeilijk oordelen.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 18:50

Ik kom voor mijn werk regelmatig in gevangenissen en wat mij opvalt is dat er veel mensen zitten met een psychisch probleem. Door falende zorg in de psychiatrie zie je mensen dus vaak in de gevangenis belanden.

Ook vind ik het zorgelijk dat de tendens steeds meer is alleen opsluiten en niet behandelen. Men komt er dan eerder slechter als beter uit en als men dan op straat komt wordt men verder ook niet meer begeleid.

De lengte van de straf is vaak kort, vooral voor mensen die gewoon echt niet meer te helpen zijn. Maar zwaardere straffen of zwaarder regime lijken ook niet te helpen (zie amerika, zitten % veel meer mensen gevangen in een strenger regime dan in NL maar criminaliteit lijk niet minder dan hier.

Het luxe vind ik wel meevallen. Moet je zelf maar eens week in week uit niet kunnen doen wat je wilt, of met meerdere personen op een cel te zitten met een toilet met niet meer dan een schaamschot. Heerlijk om in de stank te zitten van een ander.

Voorbeeld
Een jong volwassene stel 19 jaar komt in de gevangenis voor een overval.
Heeft geen opleiding genoten, geen structurele opvoeding gehad. Nu is het nog mogelijk dat ze een opleiding volgen. Deze jongen ontvangt voor het eerst een diploma en is apentrots. Vroeger werd dit diploma uitgereikt met een klein feestje erbij bv met vrienden en een klein hapje drankje. Nu is dat wegbezuinigd.
Na een x periode word de jongen vrijgelaten zonder enige opvang. Waar moet hij heen, hoe komt ie aan geld voor eten of slaapplaats.
Wie denk jij dan dat hij belt voor hulp?.............
juist zijn "oud collega's" en gaan ze gewoon weer op oude voet verder omdat ze niet beter weten.

ps ik heb het dan niet over de niet meer te redeen types.

Anoniem

Re: Gevangenissen te luxe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 19:28

Jeetje wat een pagina's erbij :D

En 'ons' leven vergelijken met het leven van een gevangene?
Seriously.
Tja, werken en je vaste lasten betalen, dat hoort er nou eenmaal bij.
Maar wij kunnen kiezen welke baan we willen, als je je zo gevangen voelt op je werk, moet je een andere baan zoeken.
Wij kunnen de deur uit als we dat willen, familie / vrienden / geliefden / kinderen zien wanneer we dat willen. Bellen wanneer we dat willen. Onze voordeur open en dicht doen wanneer we dat willen etc. etc.

En als mensen het buiten 'slecht' hebben, tja dan hadden ze maar door moeten studeren, harder moeten werken, geen kinderen moeten krijgen, waren ze ook geen alleenstaande moeder geworden, niet in de schulden moeten komen...

En laat ze dat hoertje of het bezoek met gesloten deur maar houden, krijg nu al aandacht genoeg :+

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 19:38

Chiqa..... jij woont duidelijk in dromenland ;)
Op zo'n manier ga ik echt niet discusseren :O

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 19:46

manzano schreef:
Chiqa..... jij woont duidelijk in dromenland ;)
Op zo'n manier ga ik echt niet discusseren
:O

Goh is dat jou manier van reageren ofzo, zag je eerder n dit topic een soortgelijke opmerking maken
naar een andere bokker toe.

manzano schreef:
Whahahaaha, wat een kromme vergelijking is dat nou!!!!!
Sorry, daar ga ik niet eens serieus op in :n

Waar de kennis stopt begint het moddergooien? Jammer dat je het niet onderbouwt.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 22:03

Niet iedereen kan studeren, harder werken doen veel mensen meer dan genoeg. Andere baan gaat daardoor echt niet zomaar.
Dat vind ik dus pas raar om aan te halen. Alsof je voor het zeggen hebt of je gezegend bent met goede handen of een slim hoofd. Alsof je met kapot te werken in een fabriek ooit een betere baan krijgt? Echt niet. Maar je kiest wel om iets te doen waarvoor je in de bak kunt komen. En zoveel vrijheid geef je dan niet op, dat valt reuze mee. Ja voor veel criminelen wel, die gewend zijn op hun bed te liggen en geld te vangen van de staat en bij te klussen met illegale dingen op tijden die hun passen.

De tip van kiwiko is wel een goede voor de oudjes, krijgen ze het heel wat beter.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 22:13

Nou over mijn kennis hoef ik absoluut niet te twijfelen Chiqa ;) Dat scheelt...........

Maar als iemand zijn eigen leven gaat vergelijken met iemand in een gevangenis omdat hij/zij ook dwangarbeid moet doen voor een baas en zelfs nog moet betalen voor een sportschool (naar mijn weten doe je dat vrijwillig, maar goed)......... dan kan kan ik daar alleen maar om lachen ja.......... En als het wel serieus bedoeld is........dan heb ik heeeeel veel medelijden met iemand die z'n leven zo ziet :j

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 22:19

Nee, het gaat om de term ze leveren al hun vrijheid in. En dan zeg ik, in je dagelijkse leven heb je ook niet alle vrijheid. En nogmaals, ik ben tevreden met mijn baan, maar zo heb ik achter een fabriek gewoond. Daar ging om 10 uur de zoemer, pauze. 10:15 weer een zoemer, einde pauze. enz.
En dan gaan jullie leuteren over niet kunnen doen wanneer je iets wilt in de bak?! Dat kunnen de meeste mensen niet, maar dan is het niet zielig. Is het in de bak is het ineens verschrikkelijk.
Die bejaarde zonder zorg, dat is verschrikkelijk, maar dat mogen we ineens niet vergelijken.
Oud worden doen we allemaal (tenminste dat hoop ik) crimineel worden is een keuze. Dan niet zeveren over hoe zielig ze zijn dat ze dingen moeten op gezette tijden. daar wordt ik een beete onpasselijk van.
En mensen die dat vergelijk niet snappen, daar heb ik pas medelijden mee, die staan niet in de werkelijkheid.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 22:27

Bejaarden zonder zorg is vreselijk........ het overschot aan dieren in asiels ook.......... de lange wachtlijsten in ziekenhuizen ook........en zo zijn er nog heel veel dingen erg die ook aandacht behoeven........... maar dat zijn problemen die los van elkaar staan. Althans zo denk ik er over :o

Snap je fabrieksvoorbeeld wel, maar dan nog is naar mijn mening echt niet te vergelijken.
Wat dacht je van scholen......... ook heel wat zoemers en verplichtingen........... Maar volgens mij is de leerplicht en het recht op onderwijs een groot goed in Nederland waar veel mensen jaloers op zouden zijn.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 22:32

Het gaat me gewoon over de gezette tijden die zogenaamd zo erg zijn. En dan zeg ik in menig baan is dat ook zo. waarom is het in de gevangenis dan zielig? Jij zegt, kies een ander baan. (wat veel te simpel gedacht is) Dan zeg ik, kies ervoor dat je uit de bak blijft.

Is ook fijn dat scholen bestaan, maar er is geen totale vrijheid. Nou ja tegenwoordig doet de jeugd daar volgensmij ook al steeds meer hun ding, maar dat is een andere discussie.

En die problemen staan los, maar ook weer niet. Belasting geld is de overeenkomst. Belasting geld gaat naar een dure fitness apparaten in de gevangenis, maar een tillift die kapot is kan niet gemaakt worden, te duur. Drie keer raden waar ik liever mijn belasting geld aan wil geven?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 22:40

kazary schreef:
Niet iedereen kan studeren, harder werken doen veel mensen meer dan genoeg. Andere baan gaat daardoor echt niet zomaar.
Dat vind ik dus pas raar om aan te halen. Alsof je voor het zeggen hebt of je gezegend bent met goede handen of een slim hoofd. Alsof je met kapot te werken in een fabriek ooit een betere baan krijgt? Echt niet. Maar je kiest wel om iets te doen waarvoor je in de bak kunt komen. En zoveel vrijheid geef je dan niet op, dat valt reuze mee. Ja voor veel criminelen wel, die gewend zijn op hun bed te liggen en geld te vangen van de staat en bij te klussen met illegale dingen op tijden die hun passen.

De tip van kiwiko is wel een goede voor de oudjes, krijgen ze het heel wat beter.

Daar doelde ik dus ook op Kazary ;)
Bijna alle criminelen ( de grote drugsbazen en mannen als holleeder etc. uitgezonderd ) komen uit een sociaal zwak milieu. Die zijn niet in een veilig nest geboren zoals jij en ik, hebben niet de kansen gehad zoals jij en ik.
Nauwelijks scholing gehad ( vaak basisschool of middelbare school drop outs ), krijgen van huis uit niet mee dat je kan werken of door moet studeren, het netwerk van ouders bestaat veel ook uit zwakke millieu's, groeien op in een crimineel circuit met handel, heling, inbraken etc. Verkeerde vrienden, noem maar op. Dan kan je zeggen 'dan moet je eruit stappen' maar als je niet beter weet, is er uit stappen niet zo eenvoudig.

Iemand die bijv. opgegroeid is in een achterstandswijk, vader aan de drank & drugs. Mishandeld moeder, heeft van kinds af aan niets anders gezien dan geweld. Vader handelde in illigale spulletjes, dealde, had regelmatig problemen met klanten en leveranciers. Vuurwapen in huis, want die had vader wel nodig om zichzelf te 'beschermen'.
Die jongen leeft op straat, thuis wordt er toch niet naar hem omgekeken, komt ook in het deal wereldje terecht, krijgt ook ruzie over een deal en schiet 2 mensen neer. Komt vast te zitten op zijn 16e, gezien zijn daad rekent de rechter hem tot het volwassenen strafrecht en krijgt heel wat jaren gevangenisstraf..
Nu is dit geen goedpraterij, dat wil ik ook niet, want criminele daden zijn niet goed te praten.
Maar enige vorm van emphatie is soms wel op z'n plek en oordelen kan soms heel makkelijk zijn als je zelf wel geluk hebt gehad.
Of moet zo iemand ook maar levenslang achter de tralies? En krijgt hij geen kansen meer om nog wel wat van zijn jonge leven te maken?

En dan heb ik het nog niet eens over de mensen met psychiatrische problematiek of persoonlijkheidsstoornissen.

En ik wil echt geen daden goedpraten, maar ik denk dat je anders oordeelt als je dagelijks met deze mensen omgaat. ( maar voor veel mensen is het natuurlijk een soort van ver van m'n bed show )

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 22:45

Citaat:
Die zijn niet in een veilig nest geboren zoals jij en ik, hebben niet de kansen gehad zoals jij en ik

En daarom zeg ik dat iedereen de keuze heeft om crimineel te worden of niet.
Maar niet iedereen heeft de keuze op een droom baan. Sommige zullen dat toch voor elkaar boksen, maar dat valt niet mee.
Maar juist doordat het verschil tussen het leven van eerlijk en niet eerlijk vaak te klein is kan ik me wel voorstellen dat teveel mensen er geen moeite voor gaan doen, waarom zouden ze? In de bak is het luxer en makkelijker dan hard werken voor een paar cent en nog geen drol hebben.

Owja, wie zegt dat ik niet veel met deze mensen om ben gegaan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 23:00

Je hoeft je niet zo aangevallen te voelen Kazary, mijn opmerkingen waren ook meer in z'n algemeenheid bedoeld. Wellicht niet goed geformuleerd gezien jij het alleen op jezelf betrekt.

Maar respect voor je dat jij je wel uit de criminele wereld hebt weten te werken :j En dat meen ik echt.
De kansen die jij dan toch nog hebt gekregen heb je met beide handen aangepakt.

En dan kan ik me voorstellen dat het frusterend is om te zien dat er mensen zijn die deze kansen niet aangrijpen, of ze pas krijgen nadat ze de fout in zijn gegaan.

En dat zal ook ons verschil mening en kijk op de zaken wel verklaren ;)

Maar zoals het voorbeeld wat ik gaf, verdiend zo iemand nou levenslang zitten voor iets wat hij in z'n pubertijd gedaan heeft ( moordenaar = moordenaar ), of geef je die wel een kans?

bakstertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 23:10

mick75 schreef:
Ikke? Ja, bij het proefdraaien van een nieuwe gevangenis jaren geleden. Een hotel was het nou bepaald niet, ik heb het niet volgehouden! (doordat het proefdraaien was mocht dat, je KON nog weg. Een echte gevangene kan dat niet!)

Een echte gevangene heeft ook iets gedaan, waardoor ze daar te recht komen. Als je nou gewoon netjes aan de regels van de overheid houdt (dan bedoel ik dus niet, boete krijgen en weet ik veel wat) en geen andere mensen vermoorden, verkrachten weet ik veel wat. Dan kom je ook niet in een cel.

Iedereen doet hier vrij nuchter over, oke sommige landen zij echt te erg, stel iemand heeft je kind of vader,moeder of vriend vermoord, dan ga jij niet braaf zeggen dat ze meer privacy moeten en dat ze wat luxere gevangenissen mogen hebben. Terwijl jij elke dag met een straf zit, om zonder je dierbare te leven.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 23:18

Straf is nadrukkelijk NIET bedoeld als genoegdoening naar slachtoffers!!! Laat dat even heel duidelijk zijn. In principe neemt een strafrechtzaak dat amper mee, die kijkt alleen naar de feiten, de manier waarop iets gebeurd is. Emotionele zaken horen niet thuis bij de strafrechter, hoe lastig dat soms ook is!

Genoegdoening kan je eventueel via de CIVIELE rechtbank proberen te krijgen (gebeurt wel veel te weinig, en wordt ook in de zaken die wel voorkomen veel te weinig toegekend waar zeker verbetering in mag komen).

Straf is oorspronkelijk bedoeld als maatregel om iemand ervan te doordringen dat ie een grens heeft overschreden. Theoretisch net zoals je een kind dat iets doet wat niet mag een uitbrander geeft of naar de kamer stuurt. Als het kind iets kapot gemaakt heeft kan je daarnaast nog besluiten om het zakgeld in te houden.

edit: toevoeging.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 23:33

kazary schreef:
Citaat:
Die zijn niet in een veilig nest geboren zoals jij en ik, hebben niet de kansen gehad zoals jij en ik

En daarom zeg ik dat iedereen de keuze heeft om crimineel te worden of niet.
Maar niet iedereen heeft de keuze op een droom baan. Sommige zullen dat toch voor elkaar boksen, maar dat valt niet mee.
Maar juist doordat het verschil tussen het leven van eerlijk en niet eerlijk vaak te klein is kan ik me wel voorstellen dat teveel mensen er geen moeite voor gaan doen, waarom zouden ze? In de bak is het luxer en makkelijker dan hard werken voor een paar cent en nog geen drol hebben.

Owja, wie zegt dat ik niet veel met deze mensen om ben gegaan?

Mee eens als je bedoeld dat niet iedereen zonder veilig nest en kansen crimineel hoeft te worden.
Idem als je psychiatrisch patient bent.
Ik ben het niet eens met de conclusie dat iemand met alle kansen of volledig psychisch stabiel dezelfde kansen hebben om wel of niet crimineel te worden.

En ben het al helemaal niet eens dat een gevangenis luxe is.
Ik heb wel een overnacht op de detentieboot te Zaandam. Dat stapelbedje ligt echt niet lekker, mijn onderbuurvrouw kon ik nu uitzoeken maar als je daar voor het echt zit niet. Dan kun je tv kijken als je geld hebt om deze te huren maar je dag alleen maar kunnen doorbrengen met tv kijken is saai hoor. Daarnaast niet kunen eten wat je wilt, de dagindeling niet zelf kunnen bepalen.
Ik vind het straf genoeg.
Natuurlijk zijn er mensen genoeg op de aardbol die voor een maaltijd per dag zouden tekenen maar ja zo zijn er nog wel genoeg werelsproblemen om op te lossen.....

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 06:07

manzano schreef:
Bejaarden zonder zorg is vreselijk........ het overschot aan dieren in asiels ook.......... de lange wachtlijsten in ziekenhuizen ook........en zo zijn er nog heel veel dingen erg die ook aandacht behoeven........... maar dat zijn problemen die los van elkaar staan. Althans zo denk ik er over :o

.

met dien verstande dat je voor een leven in de criminaliteit kiest, je kiest er niet voor om hulpbehoevend te zijn of ziek te worden......

daarnaast zijn de mensen die nu in de tehuizen zitten wel de mensen die dit land hebben opgebouwd na de oorlog, en de mensen die nu in het gevang zitten over het algemeen mensen zijn die structureel aan het afbreken zijn....... bewust!!! want per ongeluk kom je niet in de criminaliteit :)

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 09:29

Ik voel me niet aangevallen, maar voor jezelf praten is misschien wel netjes :)

Citaat:
En dat zal ook ons verschil mening en kijk op de zaken wel verklaren

Maar zoals het voorbeeld wat ik gaf, verdiend zo iemand nou levenslang zitten voor iets wat hij in z'n pubertijd gedaan heeft ( moordenaar = moordenaar ), of geef je die wel een kans?

Dat zal zeker het verschil in mening geven. Iedereen kan wat van zijn leven maken. Maar dan moet je wel willen. De een zal er door zijn achtergrond harder voor moeten knokken dan de ander, dat zeker, maar crimineel worden is net zo goed een keuze als bakker worden.

En volmondig ja! Ook in de puberteit heb je een stel hersens gekregen. Ook een puber weet dat wat hij deed niet kon of mocht. Doe je dat dan toch, moet je ook maar de gevolgen accepteren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 16:41

KiWiKo schreef:
met dien verstande dat je voor een leven in de criminaliteit kiest, je kiest er niet voor om hulpbehoevend te zijn of ziek te worden......

Presies, en het zal veel mensen steken dat iemand die een moord op zijn geweten heeft het velen malen beter hebben dan onze oma's en opa's die er gewoon keihard voor gewerkt hebben.
Die eerste ziel heeft er namelijk geen ene moer voor gedaan, wordt zó in zijn schootje geworpen :7

bakstertje schreef:
Een echte gevangene heeft ook iets gedaan, waardoor ze daar te recht komen. Als je nou gewoon netjes aan de regels van de overheid houdt (dan bedoel ik dus niet, boete krijgen en weet ik veel wat) en geen andere mensen vermoorden, verkrachten weet ik veel wat. Dan kom je ook niet in een cel.

Presies en daar wordt gewoon keihard overheen gelezen. Of je heb gewoon bar weinig inzicht.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 16:44

Chiqa schreef:
Presies, en het zal veel mensen steken dat iemand die een moord op zijn geweten heeft het velen malen beter hebben dan onze oma's en opa's die er gewoon keihard voor gewerkt hebben.
Die eerste ziel heeft er namelijk geen ene moer voor gedaan, wordt zó in zijn schootje geworpen :7

Jawel, die heeft de wet overtreden. Je zou het bijna zélf ook gaan doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 16:50

Zijn genoeg mensen die het om die reden graag doen.
Vanmiddag nog, hier in de straat werd een wietplantage opgerold.
Eigenaresse moest weer eens zitten (Ach gemiddeld 3 keer per jaar)
Joelend liep ze over straat dat ze weer op vakantie ging.
Sja niveauloos, maar geef dr geen ongelijk.

Hermelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 17:02

kazary schreef:
En volmondig ja! Ook in de puberteit heb je een stel hersens gekregen. Ook een puber weet dat wat hij deed niet kon of mocht. Doe je dat dan toch, moet je ook maar de gevolgen accepteren.

Dat kan een puber nog niet even goed inschatten, zeker niet als daar ook nog psychiatrische problematiek bij komt. De hersenen, en dan met name het deel wat de langetermijn gevolgen van dingen inschat, zijn nog niet volgroeid op die leeftijd. Dat komt pas rond je 20e. Puberhersenen verschillen significant van die van volwassenen, in de zin van dat ze minder goed dingen kunnen plannen en de gevolgen van hun daden minder goed kunnen overzien. Dat is geen vrijbrief natuurlijk; maar het gelijk stellen van een 16-jarige aan een 26-jarige is volkomen onjuist.

Maar Chiqa, wat voor oplossing heb je dan voor de 'kruimeldiefjes'? Stel we volgen jouw idee. Je komt de gevangenis in. Alles wordt je afgenomen. Je hebt uiteraard helemaal geen baan meer, als je die al had, je huur kan je niet meer betalen dus een huis heb je ook niet meer buiten de gevangenis, en de enige vrienden die je overhebt als je eruit komt zullen die zijn, die ook in de gevangenis hebben gezeten. Er zijn tenslotte niet veel mensen die bevriend willen zijn met een 'crimineel'. Dan zit je in de gevangenis, misschien in een meerpersoons-cel. Je krijgt water en brood, je hebt de hele dag niks te doen. Juíst dan ga je je irriteren aan je medegevangenen, krijg je ruzie, vormen zich groepen gevangenen. Ontzettend gevaarlijk voor de cipiers, die daar vaak op reageren door agressief te zijn. Na een aantal jaar kom je uit de gevangenis, maar ja, je hebt niks meer buiten de gevangenis, want je vrienden willen je niet meer kennen, je hebt geen huis, geen baan. Door de agressiviteit IN de gevangenis ben je zelf ook meer geneigd agressief te reageren naar anderen toe. Maar wie bieden je wél een plek aan om te blijven? Juist ja, de vrienden die je in de gevangenis hebt gemaakt. Die zeggen wel, hier heb je een dak boven je hoofd. Je moet alleen wel iets voor ons doen.....

Hoeveel mensen die zijn opgegroeid met het idee dat criminaliteit normaal is zullen dan zeggen; nee, ik blijf liever op straat slapen?
Laatst bijgewerkt door Hermelijn op 03-02-09 17:04, in het totaal 1 keer bewerkt