Hoe vrij laat jij je partner?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 15:09

WhiteRose schreef:
Of je wel of niet flirt is een keuze. Maar houden van jezelf is voor mij het meest essentiële wat een relatie van je vraagt. Zonder dat ook geen vrijheid, geen rust, geen ruimte. En zonder dat ook niet die fantastische aanvulling op je leven - alleen de invulling van de lege plekken... :)

White Rose, je spreekt ook heeelemaal voor mij!

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 15:18

Sees schreef:
Weet je wat mijn probleem in deze is? De discussie is leuk. Elkaar vrijlaten en niet beperken is niet meer dan normaal en dus logisch. Maarrrrrr wat als er iets is voorgevallen, er is een keer een leugentje om eigen bestwil verteld of de waarheid is net ietsje anders verteld. Niets schokkends, niets dramatisch maar net genoeg om je zelfvertrouwen en vertrouwen in de partner even te doen wankelen. Wat doe je dan? Ga je dapper door of is het logisch dat je dan een bepaalde periode hebt waarin je twijfelt aan de oprechtheid van je partner? En…mag dat?

Dat verschilt per relatie. Daar kunnen zelfs binnen een relatie beide partners verschillend over denken.

Waar ik wél heel slecht tegen kan is met twee maten meten. Persoon A is jaloers en daarom mag zijn/haar partner (persoon B) bepaalde dingen niet doen, persoon A verlangt van persoon B dat hij/zij rekening houdt met zijn/haar gevoelens en daarom bepaalde dingen niet doet (bijvoorbeeld met een collega van het andere geslacht naar de film of gaan sporten). Maar hij/zij zélf mag die dingen wél doen 'want dat is anders/ik ben er zelf bij/etc. etc.'.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 15:20

@Whiterose: Mooi gezegd :j.

Een relatie moet geen invulling zijn, maar een toegevoegde waarde aan je eigen leven geven.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 15:24

Dani62 schreef:
@Whiterose: Mooi gezegd :j.

Een relatie moet geen invulling zijn, maar een toegevoegde waarde aan je eigen leven geven.

maar wat zegt dat in deze discussie, is dat van 'alles wat je krijgt is mooi meegenomen dus je mag niets verwachten van hem enkel blij zijn met wat hij je geeft'?

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-09 15:40

Ik wilde echt dat ik net zo makkelijk was... zou me een gigantische verademing lijken.
Maar ik ben dus (helaas) wel jaloers aangelegt, zelfs claimerig. Maar ik zorg er wel zoveel mogelijk voor dat ik dit bij mezelf hou, en mijn vriend geen moeilijk gevoel ga opleggen. Het is immers een probleem dat bij mij ligt, ergo, ik zelf moet oplossen (wat beetje bij beetje steeds beter lukt!).

Ik vraag me trouwens af, ik lees hier veel "ik laat hem zo vrij mogelijk" berichten, maar toch vraag ik me af, is iedereen hier wel zo makkelijk in als ze zich voordoen?, kijk je verder op bokt, zie je vaak een soort bericht met een héle andere ondertoon.

Ik zou bijvoorbeeld groen worden bij wijze van, wanneer hij het nodig vind om mij dagelijks op nummer 25 te zetten, omdat hij zoveel meisjes-vrienden waar hij ook mee wilt omgaan. (er zijn grenzen... alleen waar is soms moeilijk te bepalen).
Zou het niet verbieden, maar leuk vinden is anders.

Ik denk overigens dat het ook in onze "nature" zit, om hem/haar te zien als van jou.
In de holbewoner tijd, verwachte jij dat hij het eten mee nam van de jacht, zodat jij en je kids te eten hadden.
En hij verwachte dat jij, zijn kids zou verzorgen terwijl hij op jacht was.
win-win situatie = denken/verwachten dat hij/zij er voor je is.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 15:42

Karin, daar ben ik het absoluut mee eens. En daarom stel ik mezelf bij alles waar ik het eventueel van in mijn hoofd haal om te gaan steigeren, de vraag of IK daarin verboden zou willen worden. Meestal is het antwoord op die vraag nee :D en dus verbied ik het mijn partner ook niet. Ik hou sowieso niet van verbieden maar begrip kweken bij de ander waarom je iets niet fijn vindt, mag wel vind ik.

Lastiger vind ik het echter als er zich iets voordoet waardoor je het vertrouwen tijdelijk kwijt bent. Moet je dan meteen maar de relatie verbreken want de ander heeft tenslotte je vertrouwen geschonden. Of mag iemand een fout maken. En mag je dan kritischer en strenger zijn t.o.v. het gedrag van je partner?

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 15:48

haha, ik lach me alleen al kapot om de vraag!
'Hoe vrij laat jij een ander mens?' tss, we leven niet meer in de middeleeuwen. :)
Je kunt niemand iets ge,- of verbieden en moet maar gewoon vertrouwen. Zonder vertrouwen is je relatie niks waard.

Ayasha
Blogger

Re: Hoe vrij laat jij je partner?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 15:52

waarom is dat een lachwekkende vraag?

TS heeft waarschijnlijk een reden om die vraag te stellen en in feite lach je hiermee TS uit... Dat vind ik dan weer gedrag van uit de middeleeuwen.

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 16:09

1-0;)

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 16:40

pharagirlke schreef:
maar wat zegt dat in deze discussie, is dat van 'alles wat je krijgt is mooi meegenomen dus je mag niets verwachten van hem enkel blij zijn met wat hij je geeft'?

Je begrijpt me absoluut niet... Ik bedoel te zeggen dat het belangrijk is dat je zelf gelukkig bent en van jezelf houdt. Ik was ook gelukkig vóórdat ik mijn vriend leerde kennen. Maar toen kwam 'ie op mijn pad en gaf mijn leven aanvulling en een extra dimensie :D. Maar hij heeft geen eenzame leegtes in hoeven te vullen.

Ik heb nooit gezegd: "Ja, en nú nog een vriendje en dan ben ik compleet." :n.

Zegt niets in deze discussie, I know.

Misschien ook wel. Misschien zijn degene die hun vriend niet vrij durven laten wel bang om die leegte weer te voelen ofzo.

Pft, weet ik veel :+.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 16:55

pharagirlke schreef:

TS heeft waarschijnlijk een reden om die vraag te stellen en in feite lach je hiermee TS uit... Dat vind ik dan weer gedrag van uit de middeleeuwen.

Dat staat eronder: je kunt niemand zoiets verbieden. En mensen die dat wel doen/denken te kunnen, tja daar moet ik inderdaad een beetje om lachen inderdaad. :)

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 16:58

Dani62 schreef:
pharagirlke schreef:

Je begrijpt me absoluut niet... Ik bedoel te zeggen dat het belangrijk is dat je zelf gelukkig bent en van jezelf houdt. Ik was ook gelukkig vóórdat ik mijn vriend leerde kennen. Maar toen kwam 'ie op mijn pad en gaf mijn leven aanvulling en een extra dimensie :D. Maar hij heeft geen eenzame leegtes in hoeven te vullen.

Ik heb nooit gezegd: "Ja, en nú nog een vriendje en dan ben ik compleet." :n.

Zegt niets in deze discussie, I know.

Misschien ook wel. Misschien zijn degene die hun vriend niet vrij durven laten wel bang om die leegte weer te voelen ofzo.

Pft, weet ik veel :+.

ah dat heb ik ook, ik was uitermate tevreden en toen kwam mijn vriend. Maar als ik hem nu zou verliezen dan zou er wel een leegte ontstaan omdat hij een heel belangrijke plek in mijn leven heeft ingenomen. Niet onoverkomelijk ofzo hoor, maar er zal zeker een tijd een lege plek zijn.

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-09 17:00

sflj schreef:
pharagirlke schreef:

Dat staat eronder: je kunt niemand zoiets verbieden. En mensen die dat wel doen/denken te kunnen, tja daar moet ik inderdaad een beetje om lachen inderdaad. :)

Kom nou, net alsof dit een vraag is die not done is, alsof het iets is wat nooit voorkomt.
Ben namelijk erg benieuwd waar de grenzen van anderen liggen.
Verder lees ik nergens in mijn post ook maar iets dat richting verbieden gaat... :)

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 17:26

Qimm schreef:
ah dat heb ik ook, ik was uitermate tevreden en toen kwam mijn vriend. Maar als ik hem nu zou verliezen dan zou er wel een leegte ontstaan omdat hij een heel belangrijke plek in mijn leven heeft ingenomen. Niet onoverkomelijk ofzo hoor, maar er zal zeker een tijd een lege plek zijn.

Absoluut, zou ik ook hebben. Ik kan hem niet missen, hoor :).

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 17:27

kan wel, wil niet :P

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 17:28

Dani62, ik denk wel dat je met je post de spijker op z'n kop slaat en ik denk ook dat ik me daar schuldig aan maak...

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 17:30

Qimm schreef:

Dat lijkt me vrij normaal. Als ik een familielid zou verliezen, of mijn paard, of een goede vriend(in), of mijn baan, of ik kan mijn favoriete sport niet meer beoefenen, dan ontstaat er ook (even) een leegte. Je bent een fijn stukje uit je leven kwijtgeraakt, daar zit nu een gat. Dat stukje wordt wel weer een keer opgevuld, maar het kan idd een tijdje als een leegte aanvoelen.

Ik kan me alleen het gevoel niet voorstellen dat je zonder partner überhaupt niet compleet bent, maar goed, dat zal voor iedereen anders zijn.

WhiteRose

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 18:39

sflj schreef:

Niet? Je zou ze de kost moeten geven...
Dani62 schreef:
Absoluut, zou ik ook hebben. Ik kan hem niet missen, hoor :).

Kleine nuancering: als je hem niet kunt missen omdat hij jou maakt tot wie je bent, inclusief het zelfvertrouwen - dan is dat idd niet goed. Dat je zoveel van iemand houdt dat het missen iets verschrikkelijks is - dat kan zeker en is in essentie helemaal niet slecht. Als je maar niet die ander nodig hebt om jij te kunnen zijn en van jezelf te houden...

cruesli

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 21:12

Tja ik ben helaas vrij jaloers aangelegd :o
Maar opzich laat ik mijn vriend best 'vrij' geloof ik.
Hij mag van mij gerust met andere meisjes kletsen, hoe lang hij dat doet maakt me ook niet uit.
Maar ik vind het minder fijn als hij ook nog gaat knuffelen ofzo, niet té lichamelijk graag, daar kan ik niet zo goed tegen.

Verder vertrouw ik hem voor 100%, hij gaat gerust alleen stappen met de jongens als ik geen zin heb om mee te gaan.
Het enige waar over ik dan in de rats zit, is of hij wel veilig thuis komt.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 21:29

Ik ben van mening dat je bij iemand bent omdat je het wilt. Je grens moet je aanpassen omdat je het wilt, niet omdat het opgelegt is.
Ik praat met andere jongens, dans of geef een knuffel maar niet op een intieme manier omdat ik dat niet wil.
Ik vertrouw hem wel, als er iets gebeurt (is) wat vreemd over kan komen praten we daar gewoon over.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 21:33

Ik heb in het begin van het topic gereageerd, maar ik bedacht me later nog een leuke. Mijn vriend laat mij dus écht heel erg vrij. Hij vind eigenlijk praktisch alles goed.

Ik kreeg laatst nog toestemming om mijn ex-vriend naar de sauna te gaan en heb nog een keer gepland staan met de vriend van mn zus. Vind ie allemaal geen probleem. Maar omgekeerd? Hell no. :n :o

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 21:46

sflj schreef:
haha, ik lach me alleen al kapot om de vraag!
'Hoe vrij laat jij een ander mens?' tss, we leven niet meer in de middeleeuwen. :)
Je kunt niemand iets ge,- of verbieden en moet maar gewoon vertrouwen. Zonder vertrouwen is je relatie niks waard.

Klopt helemaal SFLJ.

Het draait om vrijwílligheid.

Als je wil dat jouw partner voor jou kiest en blijft kiezen moet je dat de moeite waard maken.

Staat een prachtige spreuk van op pagina 3.

hc

PintoNatal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 23:10

Ik ben zelf best jaloers... Ik weet 10000% zeker dat hij gek op mij is en niet zou vreemd gaan oid. Maar ik kan persoonlijk niet zo goed tegen de meisjes die hem adoreren gewoon... Ikk word daar erg jaloers van, heel vervelend, maar gelukkig wordt het nu wel al minder. Ik ben gewoon bang en onzeker dat ik niet leuk genoeg voor hem zou zijn. Maar over het algemeen ja hij zegt gewoon altijd alles tegen mij en we kunnen er heel goed over praten dus het wordt steeds minder en ik ben steeds minder jaloers gelukkig.

Sica
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 23:21

Ik was vroeger heel jaloers... Nu weet ik dat dat door gebrek aan zelfvertrouwen kwam. Ik ben nu namelijk helemaal niet meer jaloers, waarom zou ik? Hij kiest ervoor bij mij te zijn, ik kies ervoor bij hem te zijn en zodra dat veranderd is er pas iets mis in je relatie.

Ik zeg altijd: als je van iemand houdt,moet je diegene vrij laten, als hij dan bij je blijft is hij echt gek op je, zo niet, tsjah, dan is hij je ook niet waard.
Maar dat is misschien makkelijk praten, heb in twee relaties gezeten waarbij ik wist dat de ander vreemdging, en ik (domme, onzekere muts als ik was) heb dat gewoon gepikt, en elke keer als hij wegging zat ik me op te vreten of hij me wel trouw zou blijven, smsjes stiekem controleren, altijd de achterdocht...

Nee, vertrouwen staat nu op nummer één, als dat er niet is, dan ook geen relatie.

Dorée

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 23:28

Iris82 schreef:
Ik kreeg laatst nog toestemming om mijn ex-vriend naar de sauna te gaan en heb nog een keer gepland staan met de vriend van mn zus. Vind ie allemaal geen probleem. Maar omgekeerd? Hell no. :n :o

Verbied je het hem dan echt om zoiets te doen of laat je hem weten dat je het liever niet hebt waarna hij zijn eigen keuze kan maken? Dat vind ik ook nog wel een verschil namelijk.
Ik ben zelf heel makkelijk en andersom gelukkig ook. :)