Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Urielle schreef:idd, afschuwelijk. Of dat kleine kindjes en baby's gewoon uit hun moeders armen werden gerukt en levend in de oven gesmeten, want dat ging wat sneller. Daar kan ik gewoon echt niet bij, van die kleine onschuldige hummeltjes...
Echwel schreef:Jaren problemen gehad met zelfs maar door Duitsland heen rijden totdat ik begon te beseffen dat de generatie die fout is geweest er gewoon niet meer is.
Princesje schreef:Ik ben zelf nooit naar een kamp geweest, staat nog wel op de planning. Mijn opa en oma hebben beide de oorlog meegemaakt in Polen (zijn zelf ook Pools). Mijn opa heeft als jongen van 16 in het verzet gezeten. Ik heb alleen nooit wat van hem over de oorlog gehoord omdat hij er niet over kan praten. Helaas heb ik door omstandigheden geen contact meer met ze, maar het schijnt dat mijn opa op televisie is geweest en daar zijn verhaal heeft gedaan. Ik weet dat hij zelfs mensen heeft neergeschoten maar hij zwijgt hier verder over. Heel begrijpelijk, het lijkt me echt traumatisch. Ook hij heeft in kampen gezeten maar is er, gelukkig, heelhuids uitgekomen. En heeft hij in werkkampen gezeten.
De ouders van mijn opa en oma zijn overleden door de oorlog. De vader van mijn opa is in Egypte overleden door de oorlog. Ik merkte dat de oorlog zelfs bij mijn moeder sporen heeft achtergelaten. En vind het dan ook echt vreselijk. Ik vond zelf de pianist een hele goed film evenals het boek. Erg indrukwekkend.
Vind het fijn om te lezen dat er zoveel oprechte interesse in is!
Echwel schreef:Ik denk dat je niet met joodse ouderen hebt gesproken want wees eerlijk er was geen jood veilig ook niet bij degenen die niets deden.