Auschwitz. Wie is daar geweest?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

risje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 15:21

Ook ik ben in Auschwitz I en Auschwitz III (Birkenau) geweest en ben blij dat ik het gedaan heb.

Ik heb familie in Polen en familie in Nederland die de oorlog in nederland (in kampen) hebben meegemaakt. Hierdoor heeft de oorlog me altijd getrokken in de zin van interesse en willen weten wat er nu gespeeld heeft. Dat doet de nederlandse geschiedenis zowiezo overigens.....

Ik kom vanaf 1992 in Polen en wilde sindsdien al eens naar Oswiecim (plaats waar Auschwitz ligt). Echter mijn Poolse tante wilde absoluut niet mee. Die moesten vroegen met school perse en werden er op een onplezierige manier mee geconfronteerd. Anderhalf jaar terug ben ik voor het eerst zonder ouders, maar met mijn vriend en nog een goede vriend daarheen gegaan. Alle drie zijn we in den nederlandse historie geinteresseerd en wilden we graag daarheen.

Je kunt in beide kampen zelfstandig rondkijken, echter wilde we graag een rondleiding. Je hoort en ziet dan toch meer van zo'n kamp dan wanneer je er zelfstandig rondloopt. In Auschwitz I (op de foto's zijn dit de stenen huizen) was de sfeer voor mij aanzienlijk opener dan ik verwacht had. Bij dit kamp had ik meer het idee van wat later Auschwitz III bleek te zijn. Ook dit kamp was verschrikkelijk echter wanneer je hier zat had je relatief geluk werd verteld. Dit betekende dat je kon werken en dus een langere overlevingskans had.......

Overal waren borden met uitleg te zien en werd door de gids van alles verteld. Enorm boeiend maar vooral indrukwekkend. Wat vooral indruk op me maakte waren de ervaringsverhalen die verteld werden en dan in het bijzonder het verhaal van Pater Maximilliaan Kolbe. Dat is een priester die op kwam voor zijn medegevangenen. Er zat destijds een jonge vader met aantal kinderen welke de "hongerdood" straf had. Hij smeekte en bad dat ze hem dit alsjeblieft niet aan zouden doen. Dit betekende immers dat je het zowiezo niet zou overleven. Pater Kolbe heeft toen tot de duitsers geroepen dat hij de plek van de jonge vader zou innemen. De duitsers gingen hiermee akkoord en "wisselden" de mannen om. Pater Kolbe ging de "dodencel" in (die je ook werkelijk mocht bekijken) en de jonge vader werd terug geplaatst naar het werkkamp. Pater Kolbe werd zogezegd uitgehongerd, maar bleef leven, langer dan gebruikelijk. Omdat hij maar niet dood "wilde" is hij uiteindelijk doodgeschoten. De jonge vader heeft het overleefd en is late ruit het kamp bevrijd. Ik heb thuis een speciale herdenkingsmunt liggen die is uitgegeven nav dit verhaal.

Enige wat ik enorm storend vond is dat we een amerikaan in onze groep hadden met een marine veteranen pet. Deze man heeft blijkbaar in de oorlog meegevochten. In Auschwitz I wordt nadrukkelijk gevraagd GEEN foto's te maken en ik vindt het ook compleet respectloos wanneer je dat op die plekken wel doet. Zeker zo'n man die het zelf blijkbaar meegemaakt heeft, dat snap je toch niet????

Daarna met de bus kun je naar Auschwitz III, dit is Birkenau. Je had voorheen ook Auschwitz II, echter dit bestaat tegenwoordig niet meer. Was een grote fabriek waar de gevangenen te werk werden gesteld. Birkenau was het vernietigingskamp en in dit kamp bevindt zich ook de beruchte "dodenpoort". Heel zoals je tijdens de rondleiding over het spoor / perron liep waar destijds al die mensen binnen kwamen. Heel bijzonder hoe je in die barakken loopt, je wordt er echt stil van. Bizar ook als verteld werd wat de schoorsteen van Mengele was. Deze kun je nog steeds herkennen namelijk, deze schoorsteen was een stuk breder zodat hij meer capaciteit had voor zijn bizarre experimenten.
Bizar ook dat er van de barakken alleen wat schoorstenen en ruine's over zijn. Het hout wat overal vanaf gesloopt is, is gebruikt voor de wederopbouw van de hoofdstad van Polen, Warschau.

Ik ben in Warschau zelf geweest, maar vindt dat maar een nare stad. Krakow daarentegen is een prachtige stad met een rijke historie. Je kunt daar allerlei momumenten en bijzonderheden bezoeken uit de oudheid, inclusief de oorlog. Je kunt bijvoorbeeld een excursie maken naar de wijk waar schindlers list is opgenomen.
Ook de moeite waard in Krakow zijn de lakenhal op de grote markt, de maria-kerk op het lein (met groot bewegend altaar) en wavel (met oa.kathedraal, schatkamers en grot). De vorige paus komt uit polen en heeft lang in Krakow gewoont en gewerkt. Ook hiervan zijn een aantal bijzondere dingen te bezichtigen.

Al met al is Polen een heel boeiend, bijzonder land met enorm vriendelijke mensen. Ondanks de zware historische belasting zijn de polen zelf toch een vriendelijk, open en enorm gastvrij volk. Ik ben blij dat ik daarom de kans heb gehad een aantal dingen uit de historie van Polen / Nederland van dichtbij te ervaren. Want inderdaad, dit mag nooit vergeten worden!!

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 15:24

Snader, ik mocht die Duitsers niet zo vanwege de oorlogsverhalen, toen ik in het kamp was geweest werd het nog erger. Maar toen ik in München liep viel het mij op dat men reuze vriendelijk was, vooral in de winkels, daar kunnen ze bij ons in de winkels nog heel wat van leren. Het is nu ook een andere generatie en je mag deze generatie niet veroordelen op wat de vorige generatie in de oorlog heeft gedaan, door die positieve ervaring in München ben ik ze positieve gaan zien.
Nederlanders zijn in het verleden ook aardig verkeerd bezig geweest.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 15:30

Twee weken geleden ben ik even bij Nationaal Monument Kamp Vught geweest.
Ik had mijn vriend en 2 kids bij me, dus helaas niet de tijd gehad om het even op me inte laten werken. Maar ik heb al gezegd dat ik zeker nog een keer terugga in mijn eentje en ook ik zou graag eens naar Auschwitz gaan om me te kunnen indenken wat daar gebeurd is.
Als ik in Vught al zag dat die bedjes maar maximaal 1,50m lang waren en dan 3 naast elkaar en 5 boven elkaar en 50 vóór elkaar dan kreeg ik het al benauwd.

Het is goed om eens een keer stil te staan bij al het leed wat geleden is om ons ons huidige, luxe leventje te kunnen laten leven.....

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 15:31

Ook ik en erg geintereseerd in deze materie, wil ook altijd nog eens naar Birkenau, al lijkt het me een enorm zware ervaring. Ik kan met geen mogelijkheid mijn hoofd eromheen krijgen wat daar allemaal gebeurd is, hoe wreed, maar anderzijds, wat een overlevingsdrang mensen hebben.. Het is onbevattelijk en ik kan me voorstellen dat voor mensen als Echwel dit nog een graadje erger is.

Wat echt een enorme aanrader is: Shoa. Dit is een 4 uur durende 'getuigenverklaring' van verschillende mensen die oa in Birkenau, Treblinka en Sobibor hebben gezeten, ook komt er een Duitse bewaker geloof ik aan het woord, en mensen van een dorpje waarvan heel vele joden voor de deportatie opgesloten werden in een kerk, die dus niets gedaan hebben om de joden te helpen.. Een schrijnende, indringende en bijzonder heftige documentaire (mijn hemel wat heb ik gehuild, vooral de man die teruggaat naar Sobibor en daar vertelt, hij 'verkruimeld' bijna voor je ogen van de herinneringen, zo heftig), maar wel imo een van de belangrijkste dingen ooit gemaakt na de oorlog, dat het maar niet vergeten mag worden. Lange zit maar meer dan de moeite waard. Maar verwacht niet dat je daarna nog een gezellige avond hebt, ik ben er 2 dagen van van slag geweest..

Ik zou graag eens naar zo'n kamp gaan, vooral met een overlevende als verteller, maar die kans wordt ieder jaar kleiner. Ik kan me ook vinden in de opmerking hier over de herdenking, ik heb wel eens gelezen op Stormfront (zo'n extreemrechts forum) en die mensen ontkennen gewoon glashard dat dit allemaal gebeurd is, ik word er hels van als ik zoiets lees :( Alleen al daarom zou Shoa imo verplicht moeten zijn op iedere middelbare school.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 15:34

Mijn vader werkt bij een bedrijf wat ook sloopwerkzaamheden doet, er komen regelmatig allerlei interesante dingen binnen die ze gevonden hebben bij zo'n slooppand.
We hebben een mooi houtsnijwerk aan de muur wat uit een slooppand komt, uit een bordeel wel te verstaan :+
Zoals voedselpakketten inclusief de originele doos, en allerlei joodse boeken.
Een pakket heb ik aan mijn leraar geschiedenis gegeven toen samen met wat boeken die er lagen.

Nu hebben we een stapel briefkaarten vanaf ong. 1930 tot rond 1950, ook uit een slooppand gekomen.

Nadine_S

Re: Auschwitz. Wie is daar geweest?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 15:41

Erg indrukwekkend om jullie verhalen en ervaringen te lezen.
Ik had het er toevallig gisteren nog met een vriendin over dat ik ook eens die kampen wil bezoeken.

In het boek 'Magere Jaren' beschrijft Natascha ook veel over haar ervaringen met bezoek aan concentratiekampen (voor de rest gaat het over een ander onderwerp).

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 15:47

Anthea schreef:
Bedoel je muziek achter prikkeldraad?

Ja, inderdaad!

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 15:48

Ik ben er ook geweest 3 jaar geleden. Ik was er in de tijd dat er daar nog sneeuw lag en vooral Birkenau maakt op mij een grote indruk. Ik weet nog heel goed dat ik op het laadperron van de spoorlijn stond en de gids vertelde over de selectie van de mensen die daar aankwamen. De mensen die fit genoeg waren om te werken werden naar links gesorteerd, de mensen die niet fit genoeg waren en kinderen werden naar rechts gesorteerd. Deze laatste groep werd verteld dat ze eerst gedesinfecteerd werden en werden naar de "douche's" gebracht. Ik werd heel stil van binnen door het besef dat ik daar liep, waar al die mensen ooit hadden gelopen, maar dat ik het voorrecht had om mezelf om te kunnen draaien en de weg ook weer terug te kunnen lopen. Iets wat deze mensen nooit meer konden doen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 16:07

idd, afschuwelijk. Of dat kleine kindjes en baby's gewoon uit hun moeders armen werden gerukt en levend in de oven gesmeten, want dat ging wat sneller. Daar kan ik gewoon echt niet bij, van die kleine onschuldige hummeltjes...

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 16:18

Urielle schreef:
idd, afschuwelijk. Of dat kleine kindjes en baby's gewoon uit hun moeders armen werden gerukt en levend in de oven gesmeten, want dat ging wat sneller. Daar kan ik gewoon echt niet bij, van die kleine onschuldige hummeltjes...

:oo
Dit meen je?
Levend verbranden, wat een vreselijk gezicht moet dat zijn geweest, levende kinderen in een oven zien verbranden, wat een pijn en wat moet je als moeder verscheurt zijn als je kind zo afgepakt is en levend in een oven is gegooid.
Brrr... Geen woorden voor. Walgelijk.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 16:22

Jaren problemen gehad met zelfs maar door Duitsland heen rijden totdat ik begon te beseffen dat de generatie die fout is geweest er gewoon niet meer is.
Je mag de kinderen natuurlijk niet de fouten van hun ouders kwalijk nemen en aldus ben ik zelfs met moeders tegenwoordig vaak in Duitsland te vinden.
Ook veel Nederlanders waren fout ,verhoudingsgewijs zijn er in Nederland de meeste joden weggehaald, vergelijk het eens met een veel groter land als Frankrijk.....

Urielle dat is de nachtmerrie van iedere moeder, ik heb mij ook door deze nachtmerries heen moeten worstelen en hoop dat het nooit meer voorkomt.
Weet wel dat het bij mijn oma haar zusters gebeurt is.

Snader

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 16:26

Echwel schreef:
Jaren problemen gehad met zelfs maar door Duitsland heen rijden totdat ik begon te beseffen dat de generatie die fout is geweest er gewoon niet meer is.

Wat ik zonet probeerde uit te leggen, is dat je niet alle Duitsers over één kam kan scheren. :) Nu niet, maar ook vroeger niet. Er waren goede en foute Duitsers, net zoals er goede en foute Nederlanders waren. Je kunt het volk niet verantwoordelijk houden voor de daden van een regering (waar ze veelal niet achter stonden).

Mijn opa heeft de oorlog wellicht overleefd door de goedheid van een aantal Duitsers. :)

Edit: Een aanvulling.
Laatst bijgewerkt door Snader op 17-01-09 16:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 16:31

Dat deed je wel, je hebt geen idee denk dat je te jong bent om te beseffen hoe een impact het heeft gemaakt op de mensen die het hebben meegemaakt en de kinderen daarvan
Je kon aan de neus niet zien of ze goed of fout waren geweest, tel daarbij je angsten op, dus vermeed je het om er naartoe te gaan.
Van de 10 Duitsers waren er 9 lid van de nsdap of hadden familie daarin zitten...dat ze niet aktief aan de vervolging meededen oke, maar ze wisten er wel van en hebben geen hand uitgestoken om er tegenin te gaan

Valeriej

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 16:40

Ik ben er geweest. Was wel raar om te zien wat je steeds op de foto's ziet. Het is wel indrukwekkend, maar op een negatieve manier.
Vb. De kamer waarin alle brillen/rolstoelen+krukken+alles van gehandicapten/.. liggen. Dat was wel even slikken.

Toch kreeg ik meer de rillingen van Birkenau. Dat was echt het kamp waar ze de meeste mensen hebben vermoord. Je ziet ook echt nog de huizen, de verbrandingsovens en het is echt een enorme oppervlakte!

Als je nog vragen hebt, mag je deze ook altijd via pb sturen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 16:45

Dat is echt afschuwelijk Echwel! In de periodes dat ik voor mijn opleiding WO II moest doen (en heb een periode de cultureel-mentale kant moeten doen, geen pretje) reed ik rechtstreeks door naar het KDV om eerst mijn dochter eens heel stevig te knuffelen. Ik kan en wil me er niet eens een voorstelling van maken hoe het is om met de herinnering te moeten leven.

Dat de Duitsers er niet tegenin gingen, zou nu voor Nederlanders ook niet anders zijn vrees ik. De regering deed veel goeds voor het eigen volk, had langdurig en grondig geïndoctrineerd en iedereen die toch neiging had om voor zichzelf te blijven denken belandde compleet met onschuldig gezin evenzeer in een concentratiekamp. Je dochters werden gesteriliseerd als zijnde geestelijk gestoord, en daarna in een inrichting geplaatst en daar vermoord. Als je je kop niet hield voor je eigen hachje, dan deed je het voor je kinderen, je ouders, je broers en zussen... Ik vind het heel sterk en nobel van de verzetsstrijders maar ik begrijp de mensen die niets deden ook prima.

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 16:47

Nee ik ga er liever niet heen.. Ik werd al gek van de gevangenpoort in den haag, moet je eens voorstellen wat er op die kampen voor sfeer hangt.. Het is echt gewoon belachelijk wat er is gebeurd.. :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 16:51

Princesje schreef:
Ik ben zelf nooit naar een kamp geweest, staat nog wel op de planning. Mijn opa en oma hebben beide de oorlog meegemaakt in Polen (zijn zelf ook Pools). Mijn opa heeft als jongen van 16 in het verzet gezeten. Ik heb alleen nooit wat van hem over de oorlog gehoord omdat hij er niet over kan praten. Helaas heb ik door omstandigheden geen contact meer met ze, maar het schijnt dat mijn opa op televisie is geweest en daar zijn verhaal heeft gedaan. Ik weet dat hij zelfs mensen heeft neergeschoten maar hij zwijgt hier verder over. Heel begrijpelijk, het lijkt me echt traumatisch. Ook hij heeft in kampen gezeten maar is er, gelukkig, heelhuids uitgekomen. En heeft hij in werkkampen gezeten.

De ouders van mijn opa en oma zijn overleden door de oorlog. De vader van mijn opa is in Egypte overleden door de oorlog. Ik merkte dat de oorlog zelfs bij mijn moeder sporen heeft achtergelaten. En vind het dan ook echt vreselijk. Ik vond zelf de pianist een hele goed film evenals het boek. Erg indrukwekkend.

Vind het fijn om te lezen dat er zoveel oprechte interesse in is!

The Pianist is echt een héle mooie film.. :j

Snader

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 16:54

Nee, ik denk dat het een andere levensvisie is. :) Ook ken ik genoeg oudere mensen die de oorlog hebben meegemaakt en geen haat hebben tegenover de Duitsers.

Het volgende moet je niet te persoonlijk opvatten, ik begrijp dat er veel emoties bij komen kijken voor jou. :) Jouw reactie is dan ook volkomen logisch. Toch, hoe groot de impact ook is, dat is nog geen vrijbrief om een heel volk af te schilderen als slecht of kwaadaardig. Dat vind ik een bekrompen en racistische gedachte. Als we iets van de tweede wereldoorlog kunnen leren, dan is het o.a. dat we dergelijk racisme niet mogen tolereren. Het is ook niet eerlijk tegenover al die Duitsers die niet achter de daden van hun regering stonden of zelfs in het verzet zaten.

Sorry als ik je hiermee gekwetst heb, maar ik hoop dat je open staat voor mijn mening. :)

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 17:05

Ik denk dat je niet met joodse ouderen hebt gesproken want wees eerlijk er was geen jood veilig ook niet bij degenen die niets deden.
Veel zijn voor 7gulden50 aangegeven door zgn mensen die niets tegen joden hadden.
Daarbij was wel het hele volk geindoctrineerd door een groep mensen en ja ook dat kun je ze kwalijk nemen.
Je had niet de huidige media enz enz..
Jij hebt al je wijsheid uit boeken en verhalen, godzijdank heb je het niet meegemaakt en zul je dat ook, om te zeggen dat het rassistisch is om een volk over 1 kam te scheren vind ik vrij kortzichtig dat is geen rassisme..

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 17:12

heftig topic zeg...........
mijn opa heeft in Auschwitz gezeten,en heeft het overleefd.
met ons heeft hij er nooit over gesproken,maar de tattoo die alle mensen daar dus kregen vertelde mij al genoeg.
ik heb de afschuwelijkste dingen via mijn oma gehoord.
zo verschrikkelijk dat wij dat ons eigenlijk niet kunnen voorstellen.
een groot deel van mijn oma's familie is daar ook vermoord.

wat mij persoonlijk altijd verschrikkelijk stoort is dat veel mensen alleen over joden praten,terwijl er nog zoveel meer mensen zijn omgebracht.

wij hadden op school geschiedenis,waar ook een stukje in het boek over de 2e wereldoorlog geschreven werd.
in het hele stuk werd alleen geschreven over Joden.
Ik ben opgestaan en heb gezegd dat zij niet de enigen waren.(wel een heel groot deel,natuurlijk. mijn opa was een halve Jood trouwens,dus niet dat mensen nu denken dat ik iets tegen iemand heb)

Sammetje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 17:14

Echwel schreef:
Ik denk dat je niet met joodse ouderen hebt gesproken want wees eerlijk er was geen jood veilig ook niet bij degenen die niets deden.

Ik vind dit vrij kortzichtig. Mijn opa heeft in het verzet ook mensen kunnen helpen en redden. En er zijn genoeg mensen die wél wat hebben gedaan en alles aan de veiligheid van een ander hebben gedaan.
En daarbij is het ook een questie van je eigen leven of zijn leven. Kies op zo'n moment maar...

@ Risje; ik ben wel benieuwd waarom je Warschau maar een nare stad vindt? :) Ik kom er al jaren en vind het een prachtige stad met prachtige gebouwen en cultuur. Zeker de oude stad. Krakow is inderdaad ook práchtig maar lijkt erg op het oude gedeelte van Warschau.

@ Snoevie; je hebt helemaal gelijk. Het waren zeker niet alleen Joden!

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 17:18

Ik schreef ook degenen die niets deden als je in het verzet zat deed je dus wel wat.
Mijn oma is joods en die ook het verzetskruis heeft gekregen
Ik gaf al in een eerdere post aan dat ook zigeuners, homo's enz naar de kampen gingen

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 17:25

In de omgeving van kamp Dachau durfde de bevolking niets te doen omdat ze anders ook opgepakt zouden worden, voor hun was het dus makkelijker en veiliger om te doen alsof ze niet wisten wat er achter dat prikkeldraad gebeurde, nog wonen er mensen die zeggen niet geweten te hebben wat voor gruwelijkheden daar plaatsvonden. Duitsers waren niet alleen wreed tegen Joden, Zigeuners, geestelijken, verzetsmensen, en homo's, maar ook tegen hun eigen volk dat tegen hen in ging, in Dachau zaten ook Duitsers gevangen en werden ook SS-ers in de bunker gezet of doodgeschoten.
Laatst bijgewerkt door Ikima op 17-01-09 17:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Snader

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 17:25

Dat heb ik inderdaad niet, wel heb ik me er altijd voor geïnteresseerd en luister ik graag naar ouderen die de oorlog hebben meegemaakt. Toch heb ik niet het idee dat ik daardoor een andere mening bedeeld ben, het is een principe. :)

Er waren net zo goed Duitsers die onderdak boden aan bijv. Joodse families met het gevaar voor eigen leven. Deze mensen verdienen alle respect.

Daarnaast ben ik het volledig eens met Urielle. Duitsers zijn mensen, net zo goed als dat wij dat zijn. Ik heb de indruk dat de Duitsers er met open ogen in zijn getrapt en dat dit iedereen kan overkomen (zie film: The Wave). Ook al denken wij misschien van niet. Hiermee praat ik niks goed, maar ik vind het belangrijk om het e.e.a. in deze context te zien.

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 17:28

ik ben het eigenlijk wel met snader eens en het is ook het beeld dat ik heb gekregen eigenlijk.. maar dit is zo'n beladen onderwerp dat ik Echwels emotionele reacties ook goed begrijp.