Hoge niveauverschillen in een relatie: Werkt dat of niet?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 16:10

horseNL00 schreef:
Ik vind het wel belangrijk dat mijn vriend van hetzelfde niveau is als ik :) m.i. werkt het anders niet.

Je kunt best van niveau zijn zonder de bijbehorende scholing gehad te hebben....
Ik vind dat je iemands niveau niet aan scholing op moet hangen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 16:14

Lusitana schreef:
Je kunt best van niveau zijn zonder de bijbehorende scholing gehad te hebben....
Ik vind dat je iemands niveau niet aan scholing op moet hangen.

idd,
maar in de meeste gevallen zal een groot scholingsverschil ook een verschillend niveau betekenen...

RainyDays

Re: Hoge niveauverschillen in een relatie: Werkt dat of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 16:28

Ik heb geen relatie met een hoger opgeleide, maar mijn beste vriend is afgestudeerd en gepromoveerd aan de TU in Delft, elektrotechniek. Ik heb HBO. Ik merk goed dat ik over wiskunde etc totaal niet met hem mee kan praten, maar qua EQ versla ik hem. :)

Havanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 16:39

nou bij ons is het zeker geen probleem!
bijna 8 jaar een relatie met trouwplannen
ik universitair opgeleid; nu bezig met tweede universitaire versnelde opleiding
hij MBO geschoold

ik denk dat je relatie moet werken en klikken op persoonlijke eigenschappen en dat opleidingsniveau daar buitenstaat.

ik vind het bekrompen dat iemand met universitaire papieren niet een goed gesprek denkt te kunnen houden met iemand van het MBO

Om mijn "hoge papieren" hebben ze me ook verschillende malen op "lagere" banen afgewezen;
ik kan nu eenmaal goed en graag leren maar wil graag doen wat ik leuk vindt (ongeacht het niveau)!
en zo is het ook met mensen, je kiest je vrienden toch uit om de klik, omdat je elkaar waardeerd en plezier met elkaar hebt en je slaat toch geen vriendschap of relatiemogelijkheid af omdat die persoon niet hetzelfde opleidingsniveau heeft?!

Nikitah86

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 16:47

Ook ik kom even inhaken..
Heb de eerste en de laatste paar pagina's gelezen.

Het blijft een interessante discussie die je volgens mij niet zo zwart wit kan zien alsie gesteld wordt..
Ik val wel onder het kopje 'hoog opgeleid', heb een HBO diploma, leidinggevende functie en omdat ik makkelijk leer ga ik ook nog een master volgen vanaf september. Ik ben opgevoed in een gezin dat zal vallen onder het kopje 'lager opgeleid', mijn ouders zijn gescheiden en mijn vader heeft geen hoge opleiding maar is ondernemer en heeft enorm veel kennis. Dus zal ws ook wel onder 'hoog opgeleid' vallen.
Ik ben iemand die zowel leren als werken leuk vind, heb een leuke en verantwoordelijke baan waar ik geregeld wat overuren moet maken.
In veel gevallen is dat voor 'lager opgeleiden' moeilijker te accepteren omdat die vaak ook werk hebben waarbij de gevolgen van een fout of een niet tijdig opleveren van iets kleiner kunnen zijn. Als ik mijn werk niet af heb, kan dat tot gevolg hebben dat er 4 andere mensen niet kunnen werken omdat mijn werk bijvoorbeeld de voorbereiding op een uitleg aan hun betreft, of het uberhaubt aangeleverd krijgen van werkvoorraad van een andere partij.
Let wel, ik zeg meestal en ik zeg zeker niet dat 'lager opgeleiden' geen verantwoordelijkheden hebben, wel zie ik in de praktijk dat die vaak minder zijn en makkelijker losgelaten worden.

Aan de andere kant zou ik mezelf op vele gebieden ver onder de mensen met een lagere opleiding plaatsen, ik heb namelijk een algemene kennis die zwaar te wensen over laat, en om eerlijk te zijn, ook heb ik nogal beperkte intresse voor sommige dingen.

Zelf zou ik best een relatie kunnen hebben met iemand die lager opgeleid is dan ik, maar niet veel lager omdat je dan bepaalde dingen niet van elkaar begrijpt. Verder heb je nog het verschil tussen willen leren en groeien en niet, ik kan absoluut niet met iemand samenleven die geen ambitie heeft en niet hogerop wil komen.. Dat is niet persoonlijk en als vriend/vriendin kan dat prima maar in een relatie ga ik me daar neit goed in voelen.

Verder heb ik hier nog een hoop over te vertellen maar dat dan later nog maar zodat ik nu weer terug kan gaan naar mijn ontzetend drukke en verantwoordelijke hoog opgeleide baan ;-)

Gr.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 17:05

Nikitah86 schreef:
omdat die vaak ook werk hebben waarbij de gevolgen van een fout of een niet tijdig opleveren van iets kleiner kunnen zijn. Als ik mijn werk niet af heb, kan dat tot gevolg hebben dat er 4 andere mensen niet kunnen werken omdat mijn werk bijvoorbeeld de voorbereiding op een uitleg aan hun betreft, of het uberhaubt aangeleverd krijgen van werkvoorraad van een andere partij.
Let wel, ik zeg meestal en ik zeg zeker niet dat 'lager opgeleiden' geen verantwoordelijkheden hebben, wel zie ik in de praktijk dat die vaak minder zijn en makkelijker losgelaten worden.

Hier wil ik even op inhaken :)
Als onze magazijnmedewerker iets verkeer pickt, dan zijn de gevolgen, dat er een wagen naar de betreffende klant moet rijden en als het helemaal tegenzit dan betekent dat dat ik of mijn pa zelf moeten rijden of we moeten iemand betalen om te koerieren, nee Nederland raakt er niet van in een crisis, van zijn vergeten doos vlees of wijn, maar een restaurant kan dan niet verder en wij als bedrijf worden op kosten gejaagd. Als dat vaak gebeurt, raken wij vanzelf onze klanten kwijt. En onze winst.

Nee, niet mee eens dus.
Stel je voor dat jouw laagopgeleide bouwvakker iets cruciaals vergeet in te metselen in jouw huis, of de lasser (lassen is supervakmanschap en heel moeilijk trouwens) bij de constructie van een oliepijpleiding geen zin heeft om op te letten of hij had zijn dag niet...

Wat loslaten betreft, een probleem bij lager opgeleiden is juist dat ze wel graag de verantwoordelijkheid willen dragen, maar dat ze geen kant op kunnen binnen hun werk. Dan is het makkelijker om het los te laten, want degene die dat niet doet, eindigt met een burn out of depressie thuis. Je ziet dat vaak hoor, omdat ze zo weinig voldoening uit hun werk halen, dat ze het minder belangrijk vinden, dan maar. Om 16.59u naar huis. Want je hebt jezelf er alleen maar mee als je om 17.30u naar huis gaat, je krijgt het toch niet betaald, dat soort dingen. Hoe groter het bedrijf, hoe meer je een 'nummer' bent, dus waarom zou je een stapje harder werken dan?

En zeggen: dan ga je toch iets anders doen? Is ook een probleem. Deze mensen zijn zo gewend aan hun werk, dat ze het doodeng vinden als er wat verandert en ze hun zekerheid kwijt zijn.
Voor veel bedrijven (tenminste, die ik meemaak) zijn de uitvoerders (chauffeurs, magazijnpickers, schoonmakers) een vergeten groep mensen ('en anders huren we wel een stel Polen in, die werken tenminste') en dat vind ik jammer.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 17:37

Nicolletje schreef:
Nikitah86 schreef:
omdat die vaak ook werk hebben waarbij de gevolgen van een fout of een niet tijdig opleveren van iets kleiner kunnen zijn. Als ik mijn werk niet af heb, kan dat tot gevolg hebben dat er 4 andere mensen niet kunnen werken omdat mijn werk bijvoorbeeld de voorbereiding op een uitleg aan hun betreft, of het uberhaubt aangeleverd krijgen van werkvoorraad van een andere partij.

Als onze magazijnmedewerker iets verkeer pickt, dan zijn de gevolgen, dat er een wagen naar de betreffende klant moet rijden en als het helemaal tegenzit dan betekent dat dat ik of mijn pa zelf moeten rijden of we moeten iemand betalen om te koerieren, nee Nederland raakt er niet van in een crisis, van zijn vergeten doos vlees of wijn, maar een restaurant kan dan niet verder en wij als bedrijf worden op kosten gejaagd. Als dat vaak gebeurt, raken wij vanzelf onze klanten kwijt. En onze winst.

Nee, niet mee eens dus.
Stel je voor dat jouw laagopgeleide bouwvakker iets cruciaals vergeet in te metselen in jouw huis, of de lasser (lassen is supervakmanschap en heel moeilijk trouwens) bij de constructie van een oliepijpleiding geen zin heeft om op te letten of hij had zijn dag niet...[knip]

lol!
Een hoger 'opgeleide' zorgt (behoord te zorgen ;) ) voor het personeel en de controle!
Wanneer iemand vaker fouten maakt is de kans op contractverlenging nihil

Ookal ben je in een groot bedrijf een nr, toch kan je jezelf opwerken. Wanneer er ruimte komt op een hogere functie is het soms makkelijk om een vertrouwde medewerker op die plek te zetten, als deze persoon dat aan zou kunnen. Scheelt een hoop inwerken en is minder risico-vol. (soms niet, omdat men dan boven collega's komt, wat voor problemen kan zorgen)
Wanneer je die ruimte niet krijgt in dat bedrijf, zou je verder moeten zoeken.
Dat geeft idd risico. Ondernemen is in de meeste gevallen toch risico's nemen. In het begin vaak meer, waneer je een bedrijf start of over neemt, maar de wereld draait door en je zal moeten blijven inspringen op de markt.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 17:38

`Het kan goed gaan het kan fout gaan.
Mijn zus doet universitair niveau, terwijl haar vriend VMBO kader heeft gedaan.
Werkt prima, hij is goed met de handen, zij met de hersens :)

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 17:46

superwoman schreef:
lol!

Fijn dat je me uitlacht :)

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 17:56

superwoman schreef:
Wanneer je die ruimte niet krijgt in dat bedrijf, zou je verder moeten zoeken.
Dat geeft idd risico. Ondernemen is in de meeste gevallen toch risico's nemen.

Hieruit blijkt dat je echt geen fluit hebt gelezen wat ik schreef. Mensen die in het magazijn werken of als schoonmaker (en ik ken er genoeg!!) die zijn doodsbang om nieuwe kansen aan te pakken omdat ze dat echt niet durven. Misschien een rare vergelijking, maar in The Shawshank Redemption zijn de mannen totaal ontredderd als ze eindelijk vrij zijn. Dit is iets wat ze niet meer kennen.
Een hoop mensen die ik ken die als schoonmaker of magazijnmedewerker werken, durven hun veilige leventje niet op te geven ondanks dat ze niet tevreden zijn met hun werk.

Ik heb het niet over ondernemers die niets nieuws durven.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 17:59

superwoman schreef:
Een hoger 'opgeleide' zorgt (behoord te zorgen ;) ) voor het personeel en de controle!

Het zou toch wel heel erg zijn, als je op elke medewerker iemand met een diplomaatje zou moeten zetten om te kijken of diegene zijn werk goed heeft uitgevoerd.
En wie controleert dan de hoger opgeleide? De directeur?

Maargoed, dit is off-topic, ik vind het fijn dat jij wel heel gelukkig bent in je werk en veel verantwoordelijkheid hebt :)

pqwe33

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 18:22

Ik vind dat dit niet werkt. In mijn ervaring dan. Dit kan voor iedereen persoonlijk anders zijn.
Ik volg zelf een universitaire opleiding en ik heb gemerkt dat relaties met personen uit een ander niveau niet werken. Dit komt omdat ik zelf meer op zoek ben naar iemand met wie ik over dingen op een normaal niveau kan praten. Dan heb ik het niet over dingen als politiek en filisofie, maar ik ben op zoek naar meer dan "vanmiddag ga ik chillen" en "ik wil naar een hiphopparty".
Ook ben ik op zoek naar iemand die doelen in zijn leven heeft en die begrijpt dat ik meer ambities heb dan op jonge leeftijd thuis met de kinderen zitten. Er zijn uitzonderingen natuurlijk, maar meestal is carrière en ambitie toch belangrijk bij hoogopgeleide mensen.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 18:33

Kan carrière maken alleen op hoog niveau dan? Iemand die op de bouw werkt als metselaar wil misschien later ook wel uitvoerder worden. Dat is toch ook carrière maken? En dat omhoog werken doe je ook niet door lui op je krent te gaan zitten.Daar moet je ook inzet voor tonen. Welk niveau dan ook.
Zelf denk ik dat niveau verschil geen probleem hoeft te zijn. Ik deel daarin ook precies de mening van Havanna.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 20:38

Het lijkt mij dat iemand die erg bezig is met carrière, weinig tijd heeft voor echte liefde? Kwestie van prioriteiten. Als je beide in een hoog tempo langs elkaar heenloopt, hoe doe je dat dan in de praktijk? Hoeveel tijd en aandacht heb je dan voorelkaar? Of lig je dan tijdens de sex te denken aan wat je morgen moet doen? In die zin zou ik ook niet kunnen leven met iemand die zijn carrière belangrijker vind dan mij. Ik ken iemand die ik best heel leuk vind, maar die leeft dus niet, in mijn ogen. Die is alleen met zijn werk en zijn toekomst en zij carrière bezig en zo schiet de tijd voorbij. Daar heb IK niks aan. Ik wil niet alleen iemand die geld binnen brengt. Ik wil kameraadschap.
Dat heeft verder niks met niveau te maken, hij is wel hooggeschoold, maar persoonlijk vind ik hem stukken dommer dan ik omdat hij gewoon beschermd is opgevoed en geen idee heeft van de wereld om hem heen. Hij komt met de typsiche uitspraken die ik zo vaak van de rijken hoor, van dat je tegenwoordig geen armoe hoeft te lijden en dat een vrouw niet hoeft te prostitueren etc. Dan denk ik:"Je kunt je niet eens inleven hoe het is om geen geld te hebben", dat vind ik dus pas echt erg.
Ik vind dat je voor relaties en liefde heel andere eigenschappen nodig hebt dan een brein om te studeren en "succes" te hebben. Want wat voor de een succes is, zegt helemaal niets voor een ander.

Ik begrijp heus dat men iemand zoekt die past, waar je mee kunt praten en dingen mee kunt delen, maar ik blijf erbij dat het niet aan scholing vast zit of iemand kunst waardeert, over de politiek mee kan praten, speculeert op de beurs, of weet ik het wat.
Ik denk dat klasse verschil veel meer invloed heeft dan werkelijk scholing.
En laten we et karakter van de persoon niet uitwissen!!!
Een bruut blijft een bruut als heeft hij nog zo'n hoge scholing...

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 09:13

Ik vind dat het kan, ik ben 4e jaars geneeskunde en studeer over 2.5 jaar af als arts. Mijn vriend heeft VMBO gedaan en nog enkele aanvullende opleidingen zoals autoCad. Momenteel zit hij niet lekker in zijn vel en gaat tijdelijk de bouw weer in. Kortom: aanstaande arts en bouwvakker binnen een relatie ;)

Ik ben een control-freak, plan alles, heel ambitieus, maar vaak ook erg gestressed. Mijn vriend is relaxter, werkt graag met zijn handen, is altijd vrolijk en is erg sociaal. Zo vullen we elkaar mooi aan! Hoop dat het op de lange termijn ook geen problemen oplevert, maar zodra ik afgestudeerd ben hoeft geld in ieder geval geen probleem te zijn.

Edit: en als het op praktische zaken aankomt is mijn vriend toch echt een stuk slimmer dan ik :D

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 09:20

Dat vindt ik super verwoord lusitana

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 10:26

Nicolletje schreef:
Hieruit blijkt dat je echt geen fluit hebt gelezen wat ik schreef. Mensen die in het magazijn werken of als schoonmaker (en ik ken er genoeg!!) die zijn doodsbang om nieuwe kansen aan te pakken omdat ze dat echt niet durven.

én dat is nu juist het verschil tussen ondernemers en mensen die niet hogerop (willen) komen (ik vind een ondernemen ook, dat bezig bent met je loopbaan- je onderneemt iets) Natuurlijk gaat het niet vanzelf, daar moet je hard voor werken of veel talent hebben(uitzonderingen daargelaten)

Nicolletje schreef:
Het zou toch wel heel erg zijn, als je op elke medewerker iemand met een diplomaatje zou moeten zetten om te kijken of diegene zijn werk goed heeft uitgevoerd.
En wie controleert dan de hoger opgeleide? De directeur?

Niet alles wordt gecontroleerd aangezien die meerdere mensen 'onder zich heeft/verantwoordelijk voor is' , maar wel in grote lijnen... Vaak wel door iemand met meer of andere kennis voor die functie. (management kennis) De directeur is idd de laatste controleur :j
controle is en ónderdeel van hun functie ;)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 10:34

patos schreef:
Edit: en als het op praktische zaken aankomt is mijn vriend toch echt een stuk slimmer dan ik :D
En dan sta je imo weer op gelijke hoogte.

Wel handig hoor, een bouwvakker in huis :P

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 10:54

superwoman schreef:
patos schreef:
En dan sta je imo weer op gelijke hoogte.

Wel handig hoor, een bouwvakker in huis :P

Zeker weten, net een verhuizing incl. verbouwing afgerond. Dat was me echt niet zonder zijn hulp gelukt :o? Maar goed, daar kun je natuurlijk ook iemand voor inhuren ;)

Nikitah86

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 13:29

[quote="Nicolletje"]

Nee, niet mee eens dus.
Stel je voor dat jouw laagopgeleide bouwvakker iets cruciaals vergeet in te metselen in jouw huis, of de lasser (lassen is supervakmanschap en heel moeilijk trouwens) bij de constructie van een oliepijpleiding geen zin heeft om op te letten of hij had zijn dag niet...[quote]

Ik snap wat je hier zegt maar dit was niet waar ik op doelde met mijn mijnuitleg... de gevolgen van iets fout doen van een lager opgeleiden kunnen net zo groot zijn als die van hogeropgeleiden.. Maar in vele gevallen is het aan de hoger opgeleiden om het op te lossen.. zo ook in jouw voorbeeld, de magazijnmedewerker vergeet iets, jij/je vader moet zorgen dat het vergeten spul toch op de juiste plaats komt... en dan weet ik niet hoe jullie opgeleid zijn maar ik link in dit geval even de hogere opleiding aan de leidinggevende functie... Dus ik heb het niet over de gevolgen van de fout maar meer over het feit dat de leidinggevende (vaak toch iets hoger opgeleid, danwel in praktijk, danwel via school) via een andere weg (de klant) de fout op het bord krijgt en die mag het oplossen..

Ik zie dat bij mezelf, ben momenteel projectleider en wanneer de mensen iets verkeerd opvoeren komt dat op mijn bord terecht en kan ik dat oplossen... en als dat vlak voor een deadline bij een externe partij is dan moet dat ook nog snel, ondanks dat dat betekend dat ik mijn paardrijles daarvoor moet afzeggen of laat op een verjaardag aankom.. En dan heb je natuurlijkv erschil tussen deadlines, je heb onverzetbare en verzetbare maar in het laatste geval zal ik toch echt flink moeten werken om het op tijd op te lossen...

Hoop dat je nu beetje snapt wat ik bedoel, eigenlijk zeg je in je eerste voorbeeld precies wat ik probeerde te verwoorden.
En in een relatie denk ik dat een gelijksoortig niveau meer begrip oplevert voor deze situaties. en ik vind minder opgeleiden helemaal niet minder waard dan hoger opgeleiden, vaak werken ze zelf stukken harder. en ik zou best met een lager opgeleide een relatie kunnen hebben mits het denkniveau niet te ver uit elkaar ligt en het iemand is met ambitie (en van bouwvakker naar uitvoerder is ook ambitie)...

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 13:40

Er zal zeker meer begrip zijn, maar ik zie dat net als met paardenmensen onder elkaar. Dan kun je er vaktaal tegen aan gooien en praten over wat je dwars zit bij dit en dat paard. Ben je met een leek, dan zal die denken :"het zal wel". Het gaat zijn/haar pet te boven. Dat wil niet zeggen dat een paardenmens geen relatie kan hebben met een niet-paardenmens. Je moet alleen bepaalde gesprekken dan gewoon met andere paardenmensen hebben en niet met hem/haar. Of dingen beter uitleggen in voor die persoon begrijpelijker taal. Maar er blijft hopelijk nog wel genoeg andere dingen over die je samen kunt doen of waar je samen over kunt praten. Anders is het maar een arme relatie...

pqwe33

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 14:09

Lusitana schreef:
Maar er blijft hopelijk nog wel genoeg andere dingen over die je samen kunt doen of waar je samen over kunt praten. Anders is het maar een arme relatie...

En dat is nou juist het punt. Tussen een lageropgeleide en een hoogopgeleide blijft er simpelweg niet veel meer over om over te praten. Omdat een hoogopgeleide de behoefte heeft om over andere dingen te praten en op een ander (hoger) niveau. De twee zullen zich irriteren aan elkaars taalgebruik etc. Tuurlijk blijven er ook dingen over om samen te doen, maar toch zul je als hogeropgeleide en lageropgeleide verschillende behoeftes hebben om dingen te doen. Dit leidt dan weer tot meningsverschillen en het niet begrijpen van elkaar.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 14:17

Ik vind dat je toch een verkeerd beeld hebt van lager opgeleiden. Iemand die geen scholing gehad heeft, door wat voor omstandigheden dan ook, hoeft niet meteen een boerenpummel te zijn die alleen schuine bakken kan vertellen!
Een laaggeschoolde kan net zo goed gewoon ABN spreken, en interesses hebben die gelijk kunnen zijn aan die van hoogeschoolden.
Het KAN zijn dat iemand geen scholing heeft gehad omdat hij het gewoon niet haald en idd de kop er niet voor heeft, maar het kan ook zijn dat er geen interesse was, geen stimulering, geen geld of iemand reisde veel bij wijze van spreke. Dat wil niet zeggen dat die dan meteen stilstond in zijn/haar ontwikkeling!!!!
Ontwikkeld zijn, hangt niet helemaal aan scholing vast. Ik ken bv hippies die niet hooggeschoold zijn, maar wel wereldprojecten hebben lopen en in die zin te maken hebben met de directeuren van bedrijven, en echt wel weten waarover ze praten. Dit zijn daarbij ook nog eens mensen die heel wat te vertellen hebben en echt niet dom zitten te kletsen.

Als ik kijk naar bv de indiaan waar ik contact mee heb, die heeft ook maar weinig scholing, maar heeft echt wel wat te vertellen. Hij geeft ook lezingen en weet ik het wat. Wil je die dan onder de dommen scharen omdat hij geen kans heeft gehad om te studeren?

Daarbij, ik ken ook hoogeschoolde mensen die alleen maar over sex kunnen praten en geen interesses hebben. alsof dat zulke ideale partners zijn...

Ontwikkeling zit niet aan scholing vast.

Ik begrijp dat men iemand zoekt van een gelijk denk niveau, maar dat zit dus niet aan scholing vast. Dat is wat ik stellig verdedig.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 14:24

cctje schreef:
Lusitana schreef:
Maar er blijft hopelijk nog wel genoeg andere dingen over die je samen kunt doen of waar je samen over kunt praten. Anders is het maar een arme relatie...

En dat is nou juist het punt. Tussen een lageropgeleide en een hoogopgeleide blijft er simpelweg niet veel meer over om over te praten. Omdat een hoogopgeleide de behoefte heeft om over andere dingen te praten en op een ander (hoger) niveau. De twee zullen zich irriteren aan elkaars taalgebruik etc. Tuurlijk blijven er ook dingen over om samen te doen, maar toch zul je als hogeropgeleide en lageropgeleide verschillende behoeftes hebben om dingen te doen. Dit leidt dan weer tot meningsverschillen en het niet begrijpen van elkaar.

cctje: ben het helemaal niet met je eens. Wat een vooroordelen!
Nogmaals, opleiding en niveau hebben helemaal niets met elkaar te maken. Zoals interesses en taalgebruik ook niet aan niveau en opleiding gerelateerd zijn.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 17:04

cctje schreef:
Lusitana schreef:

Ik luister anders hartstikke graag naar m'n vriend, maakt niet uit wat ie vertelt. Irriteer me totaal niet aan z'n taalgebruik en praat hartstikke graag met 'm. Ik weet niet waar jij denkt dat hoogopgeleide dan zo graag over praten? Noem eens wat dingen bijvoorbeeld? Verschillende behoeftes om dingen te doen, hoogopgeleide willen alleen naar musea en concerten en laagopgeleide naar de kroeg? Vind dat je echt te veel algemeniseerd... Kan zijn dat je dit uit eigen ervaring vertelt maar dan heb je kennelijk nog niet veel ervaring...