Hun hebben? is dit goed Nederlands?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Loose

Re: Hun hebben? is dit goed Nederlands?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 19:49

Danielle_ schreef:
enigste bestaat toch ook niet?

Heel veel mensen zeggen zij is de enigste enz.
het is toch enige?

OF ben ik weer met een ander woord in de war? Verward

Maar stel je zegt "ik was de allerenigste", volgensmij kan dat weer wel. Of niet? Schijnheilig

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 19:52

nee, dat kan niet omdat enige al aangeeft dat je alleen bent. dat aller ervoor voegt niks toe.

Loose

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 19:55

Maar je kan het wel zeggen, het is niet fout als je dat zegt. Maar als je dan allerenige zegt klinkt echt raar. Haha!

Danielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 20:01

je kan ook niet aller en dan voor zeggen. Want je bent al de enige. (dus in je eentje) aller voegt dan niets toe Knipoog

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 20:07

Jammie, wat een fijn onderwerp... ook ik zit namelijk soms met afgrijzen naar het scherm te staren.
Taal is HET middel om uitdrukking te geven aan wie je bent, wat je voelt, hoe je denkt. Ik vind het verbijsterend dat er in toenemende mate wordt gestunteld in brieven, op een forum als Bokt, in e-mails.
En dan sluit ik dyslectici of minder begaafden natuurlijk buiten. Ook heb ik het dan niet over een foutief geplaatste 'd' of 't' (jaja, ik maak me ook schuldig aan foutjes).
Maar in vele gevallen gaat het om mensen die zichzelf best zouden kunnen aanscherpen, die daar absoluut de verstandelijke vermogens voor hebben. Maar het lijkt ze niet te INTERESSEREN, er gaat een vervelende lakse houding vanuit.... en dat stoort me afgrijselijk.
Als je de taal die je spreekt niet serieus neemt, neem je je gesprekspartners ook niet serieus... en erger, jezelf ook niet.
Ik hoop dat men in het onderwijs de boel weer eens flink aanscherpt... dan hoef ik de posts niet meer te ontcijferen alsof het Hebreeuws is.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 20:43

Loose schreef:
Maar je kan het wel zeggen, het is niet fout als je dat zegt. Maar als je dan allerenige zegt klinkt echt raar. Haha!

Waarom zou er een verschil zijn tussen iets zeggen en iets schrijven? Ik zou zelf niet iets zeggen als ik het ook niet zou schrijven. Het is dan toch net zo fout lijkt mij.

Ik krijg soms ook wel kromme tenen van de woorden die ik hier en op vele andere plaatsen lees. De verloedering van de Nederlandse taal, ik word er niet vrolijk van!

Limoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 20:55

Ik kan me zo ergeren aan enigste of eigelijks of jij hebt grotere schoenen als mij Verdrietig

Sullie hebben ;p

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 21:48

Ninx schreef:
Jammie, wat een fijn onderwerp... ook ik zit namelijk soms met afgrijzen naar het scherm te staren.
Taal is HET middel om uitdrukking te geven aan wie je bent, wat je voelt, hoe je denkt. Ik vind het verbijsterend dat er in toenemende mate wordt gestunteld in brieven, op een forum als Bokt, in e-mails.
En dan sluit ik dyslectici of minder begaafden natuurlijk buiten. Ook heb ik het dan niet over een foutief geplaatste 'd' of 't' (jaja, ik maak me ook schuldig aan foutjes).
Maar in vele gevallen gaat het om mensen die zichzelf best zouden kunnen aanscherpen, die daar absoluut de verstandelijke vermogens voor hebben. Maar het lijkt ze niet te INTERESSEREN, er gaat een vervelende lakse houding vanuit.... en dat stoort me afgrijselijk.
Als je de taal die je spreekt niet serieus neemt, neem je je gesprekspartners ook niet serieus... en erger, jezelf ook niet.
Ik hoop dat men in het onderwijs de boel weer eens flink aanscherpt... dan hoef ik de posts niet meer te ontcijferen alsof het Hebreeuws is.

Hahaha, ja, ik snap precies wat je bedoelt. Haha!
Ik maak me nu al zorgen hoe mijn kind het straks gaat leren in het onderwijs. Maar goed, als ouder hoor je ook op te letten, hoe je kind zich ontwikkelt, denk ik dan maar. Met zinnen als 'hun zeggen dit of dat', vrees ik dat ze veel commentaar gaat krijgen hier thuis. Nagelbijten / Gniffelen

Moet ook eerlijk bekennen dat ik mensen niet helemaal serieus neem, als ze echt met grote grammaticale fouten spreken of schrijven. En dat geldt dan idd weer niet voor de mensen die echt problemen met de taal hebben, zoals bv. dyslectische mensen of minder begaafden of jonge kinderen. Dat is natuurlijk een heel ander verhaal.... Ja
Maar wel voor de mensen die het wel zouden kunnen weten.

Tjaldur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 21:56

Ben het heeeelemaal met Ninx eens. Kreeg net nog een sms met: "ik wil graag jouw hulp hierbij vragen" en "de leraar zij dat ik het goed had gedaan". Hamer aaaaaarghh
En reken maar dat we daar in het onderwijs flink op hameren!

Maar om nog even terug te komen op het enige/enigste verhaal:

In de volgende context kan geen enigste gebruikt worden: "ik was de enigste die zijn werk had ingeleverd". (Als in: "alleen ik had dat gedaan".)

Enigste kan daarentegen wel gebruikt worden in: "ik had de enigste kleren aan van allemaal". (Als in: "ik had de allermooiste kleren".) Hierin wordt het dan als vergrotende trap gebruikt van enige (mooie).

Peperkroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 21:58

Ik vind het zoo lelijk als mensen 'hun hebben' zeggen, in plaats van 'zij hebben'. Ik zeg dat iig nooit verkeerd.. Als mij/dan mij vind ik ook heel lelijk. Dat wil ik nog wel eens zeggen, maar meestal heb ik het dan wel door en dan verbeter ik mezelf Clown
Laatst bijgewerkt door Peperkroket op 06-01-09 21:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 21:59

Tjaldur, jaaaaa, dat zie ik ook regelmatig voorbij komen ('de leraar zij dat ik....'). Dat kan ik ook niet bevatten, hoor. Rolleyes

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 22:17

ja precies, enigst als leuk/leukst, dat kan maar dat is dan ook een ander woord.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 22:26

laetitia schreef:
Met deze gedachte heb jij er dus geen moeite mee een Nederlandse brief naar een instantie te sturen met de zin: " Na aanleiding van uw brief van 19 december 2008, heb ik contact opgenomen met de desbetreffende personen. Hun hebben te kennen gegeven dat hun niet akkoord gaan met uw voorstel"

Citaat:
Naar mijn idee is het: Naar aanleiding van... en niet Na aanleiding van...

Citaat:
Klopt. Knipoog

Dit heb ik expres zo geschreven Tong uitsteken !! (helaas lieg ik nu Bloos )
Laatst bijgewerkt door eekhoornerik op 06-01-09 22:36, in het totaal 1 keer bewerkt

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 22:34

Tjaldur schreef:
Ben het heeeelemaal met Ninx eens. Kreeg net nog een sms met: "ik wil graag jouw hulp hierbij vragen" en "de leraar zij dat ik het goed had gedaan". Hamer aaaaaarghh

In de volgende context kan geen enigste gebruikt worden: "ik was de enigste die zijn werk had ingeleverd". (Als in: "alleen ik had dat gedaan".)

Enigste kan daarentegen wel gebruikt worden in: "ik had de enigste kleren aan van allemaal". (Als in: "ik had de allermooiste kleren".) Hierin wordt het dan als vergrotende trap gebruikt van enige (mooie).

Ik durf toe te geven dat ik in de vetgedrukte zin geen fout kan ontdekken, wie helpt mij?

Edit: is het woord "hierbij" fout?

Dreamer_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 23:54

wat ik ook heeeeeeeel irritant vind is al mensen zeggen: wij WOUDEN dit en dat gaan doen..

Limoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 00:05

Enigste kan volgens mij nooit ? Het is gewoon enige toch?
Je woorden boek van je mobiel kent het als het goed is ook niet. Knipoog

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 00:21

Okee, voor degenen die nog wat extra kost willen:

Mijn vriend en ik praten soms raar. Hij is bijvoorbeeld groter dan ik. Dan zeg ik: jij bent kleiner als mij. En dat klopt dan, want als hij mij was geweest, was hij kleiner geweest.

Zelfde met: jij bent liever als mij (= ik ben liever dan jij) en 'ik ben mooier als jou' (= jij bent mooier dan ik)

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 00:39

In Brabant hebben ze het zelfs over hullie en zullie. Klinkt gezellig maar ook erg dom. Als je serieus genomen wilt worden dan kan je beter dat soort dingen proberen te mijden. En ik denk dat het inderdaad vaak een kwestie van desinteresse is.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 01:48

levine schreef:
Ik heb het ook niet helemaal gelezen (* shame on me Bloos ). Wat mij ook vaak opvalt:

* Een aantal mensen hebben ipv. een aantal mensen heeft (een aantal is één groep)

"Een aantal mensen hebben" hoeft niet fout te zijn. Even kijken of het me lukt om het uit te leggen:

als die mensen een soort groep zijn worden ze als één geheel gezien (een aantal mensen van onze ponyclub heeft zich ingeschreven voor de wedstrijd (we kennen die mensen en ze gaan op de wedstrijd de ponyclub vertegenwoordigen ter eer en glorie van ons allemaal)

Als de mensen niet een soort samenhangend geheel zijn gebruik je "een aantal mensen hebben", bijvoorbeeld in een zin als "een aantal van de treinreizigers hebben een klacht ingediend over de opgelopen vertraging". Die mensen hebben verder totaal geen boodschap aan elkaar en handelen zelfstandig en niet vanuit het oogpunt van een collectief belang maar het zijn er wel een aantal.

Ik hoop dat je het begrijpt want dit vind ik altijd zo moeilijk om uit te leggen.

laetitia schreef:
Tjaldur schreef:

Ik durf toe te geven dat ik in de vetgedrukte zin geen fout kan ontdekken, wie helpt mij?

Edit: is het woord "hierbij" fout?

Ik zie het ook niet Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 02:13

Hm, wat denken jullie van: ik wil hierbij graag jouw hulp??

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 02:17

Maar dat maakt het andere niet fout Lachen

Alleen is de eerste formulering wat ongelukkig, want dan kun je als reactie krijgen: 'en wat heb ik er dan mee te maken?'

Trudy_dJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 10:38

laetitia schreef:
" Na aanleiding van uw brief van 19 december 2008, heb ik contact opgenomen met de desbetreffende personen. Hun hebben te kennen gegeven dat hun niet akkoord gaan met uw voorstel"

Ik zou er van maken:
Naar aanleiding van uw brief van 19 december 2008, heb ik contact opgenomen met de desbetreffende personen. Zij hebben te kennen gegeven niet akkoord te gaan met uw voorstel.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 11:51

Ninx schreef:

Afgod

Goed om te lezen dat er meer mensen zijn zoals ik die dit taalgebruik een teken vinden van desinteresse. Het is namelijk ook niet zo dat deze "taalterroristen" niet beter weten, want als ze erop worden afgerekend (school) gaat het opeens een stuk beter (hoewel ik mij geen illusies maak dat docenten geen gruwelijke dingen tegenkomen nu en dan). Ook word ik zo langzamerhand GEK van de verdediging "als we elkaar maar begrijpen"...Het is imo inmiddels zo erg dat ik andere mensen (vooral van een scherm) dus NIET meer begrijp, omdat ze allerlei tijden door elkaar halen bij werkwoordsvervoegingen en ik dus drie keer de betreffende zin mag lezen voordat ik door heb WIE WAT WANNEER doet of heeft gedaan....

Let op: foutjes zijn menselijk, en een ieder die met taal omgaat en het gebruikt zal wel eens een foutje maken. Niemand is alwetend. Het gaat pas écht de verkeerde kant op als mensen zeggen dat dat toch helemaal niet uitmaakt (en dan gebruiken ze steevast weer dat gehate zinnetje Frusty ) Die onverschilligheid die daaruit spreekt vind ik werkelijk waar afschuwelijk....

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 11:53

en daar ga ik volkomen in mee! Idd, ik begrijp dat soort teksten pas na een aantal keer doorlezen (interpunctie zou ook erg welkom zijn), en die moeite neem ik al lang niet meer. Als de auteur in kwestie het niet belangrijk vindt dat zijn tekst er redelijk verzorgd uitziet, doe ik geen moeite om zijn boodschap te ontcijferen.

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 15:45

Klopt, ik laat die berichten ook links liggen en lees er overheen. Zeker als er geen punten, komma's en hoofdletters in staan, wordt het voor mij onleesbaar.
Mijn vriend presteert het om pitza op het boodschappenlijstje te zetten. En dan vind hij het nog gek dat ik het niet begrijp (handschrift is ook nog beroerd). Het interesseert hem ook niet, er zit toch spellingcheck in Word. Helaas gaat die vlieger niet altijd op.