Danielle_ schreef:enigste bestaat toch ook niet?
Heel veel mensen zeggen zij is de enigste enz.
het is toch enige?
OF ben ik weer met een ander woord in de war?![]()
Maar stel je zegt "ik was de allerenigste", volgensmij kan dat weer wel. Of niet?
Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird
Danielle_ schreef:enigste bestaat toch ook niet?
Heel veel mensen zeggen zij is de enigste enz.
het is toch enige?
OF ben ik weer met een ander woord in de war?![]()

Loose schreef:Maar je kan het wel zeggen, het is niet fout als je dat zegt. Maar als je dan allerenige zegt klinkt echt raar.
Ninx schreef:Jammie, wat een fijn onderwerp... ook ik zit namelijk soms met afgrijzen naar het scherm te staren.
Taal is HET middel om uitdrukking te geven aan wie je bent, wat je voelt, hoe je denkt. Ik vind het verbijsterend dat er in toenemende mate wordt gestunteld in brieven, op een forum als Bokt, in e-mails.
En dan sluit ik dyslectici of minder begaafden natuurlijk buiten. Ook heb ik het dan niet over een foutief geplaatste 'd' of 't' (jaja, ik maak me ook schuldig aan foutjes).
Maar in vele gevallen gaat het om mensen die zichzelf best zouden kunnen aanscherpen, die daar absoluut de verstandelijke vermogens voor hebben. Maar het lijkt ze niet te INTERESSEREN, er gaat een vervelende lakse houding vanuit.... en dat stoort me afgrijselijk.
Als je de taal die je spreekt niet serieus neemt, neem je je gesprekspartners ook niet serieus... en erger, jezelf ook niet.
Ik hoop dat men in het onderwijs de boel weer eens flink aanscherpt... dan hoef ik de posts niet meer te ontcijferen alsof het Hebreeuws is.
aaaaaarghh
laetitia schreef:Met deze gedachte heb jij er dus geen moeite mee een Nederlandse brief naar een instantie te sturen met de zin: " Na aanleiding van uw brief van 19 december 2008, heb ik contact opgenomen met de desbetreffende personen. Hun hebben te kennen gegeven dat hun niet akkoord gaan met uw voorstel"
Citaat:Naar mijn idee is het: Naar aanleiding van... en niet Na aanleiding van...
Citaat:Klopt.
!! (helaas lieg ik nu
) Tjaldur schreef:Ben het heeeelemaal met Ninx eens. Kreeg net nog een sms met: "ik wil graag jouw hulp hierbij vragen" en "de leraar zij dat ik het goed had gedaan".aaaaaarghh
En reken maar dat we daar in het onderwijs flink op hameren!
Maar om nog even terug te komen op het enige/enigste verhaal:
In de volgende context kan geen enigste gebruikt worden: "ik was de enigste die zijn werk had ingeleverd". (Als in: "alleen ik had dat gedaan".)
Enigste kan daarentegen wel gebruikt worden in: "ik had de enigste kleren aan van allemaal". (Als in: "ik had de allermooiste kleren".) Hierin wordt het dan als vergrotende trap gebruikt van enige (mooie).
levine schreef:Ik heb het ook niet helemaal gelezen (* shame on me). Wat mij ook vaak opvalt:
* Een aantal mensen hebben ipv. een aantal mensen heeft (een aantal is één groep)
laetitia schreef:Tjaldur schreef:Ben het heeeelemaal met Ninx eens. Kreeg net nog een sms met: "ik wil graag jouw hulp hierbij vragen" en "de leraar zij dat ik het goed had gedaan".aaaaaarghh
En reken maar dat we daar in het onderwijs flink op hameren!
Maar om nog even terug te komen op het enige/enigste verhaal:
In de volgende context kan geen enigste gebruikt worden: "ik was de enigste die zijn werk had ingeleverd". (Als in: "alleen ik had dat gedaan".)
Enigste kan daarentegen wel gebruikt worden in: "ik had de enigste kleren aan van allemaal". (Als in: "ik had de allermooiste kleren".) Hierin wordt het dan als vergrotende trap gebruikt van enige (mooie).
Ik durf toe te geven dat ik in de vetgedrukte zin geen fout kan ontdekken, wie helpt mij?
Edit: is het woord "hierbij" fout?

laetitia schreef:" Na aanleiding van uw brief van 19 december 2008, heb ik contact opgenomen met de desbetreffende personen. Hun hebben te kennen gegeven dat hun niet akkoord gaan met uw voorstel"
Ninx schreef:Jammie, wat een fijn onderwerp... ook ik zit namelijk soms met afgrijzen naar het scherm te staren.
Taal is HET middel om uitdrukking te geven aan wie je bent, wat je voelt, hoe je denkt. Ik vind het verbijsterend dat er in toenemende mate wordt gestunteld in brieven, op een forum als Bokt, in e-mails.
En dan sluit ik dyslectici of minder begaafden natuurlijk buiten. Ook heb ik het dan niet over een foutief geplaatste 'd' of 't' (jaja, ik maak me ook schuldig aan foutjes).
Maar in vele gevallen gaat het om mensen die zichzelf best zouden kunnen aanscherpen, die daar absoluut de verstandelijke vermogens voor hebben. Maar het lijkt ze niet te INTERESSEREN, er gaat een vervelende lakse houding vanuit.... en dat stoort me afgrijselijk.
Als je de taal die je spreekt niet serieus neemt, neem je je gesprekspartners ook niet serieus... en erger, jezelf ook niet.
Ik hoop dat men in het onderwijs de boel weer eens flink aanscherpt... dan hoef ik de posts niet meer te ontcijferen alsof het Hebreeuws is.
) Die onverschilligheid die daaruit spreekt vind ik werkelijk waar afschuwelijk....