Mensen die verstand hebben van recht

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ilzas

Re: Mensen die verstand hebben van recht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 16:26

Hoe kan iemand trouwens zo rock bottom raken dat ie niet eens meer een prepaid telefoon kan betalen, een telefoonkaart voor een telefooncel of tenminste ergens vrienden of kennisen heeft wiens telefoon ie mag lenen? Dat begrijp ik niet. Ik heb ook geen tienduizenden euro's spaargeld, maar als ik blut was, dan had ik echt nog wel een vriendinnetje in de buurt wiens vaste aansluiting ik even zou mogen lenen voor een belletje. En ik zou dan als de donder een baantje zoeken zodat ik me in ieder geval een pre-paid telefoon kon veroorloven en mijn transactievoorstel kon betalen. Weet je wat, ik heb nog wel een Nokia liggen voor hem. Niks bijzonders, maar bellen kan ie ermee!

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 16:28

Njen schreef:
Dat snap ik ook best, maar het is dus niet dat hij niet wil, maar dat het gewoon niet gaat Knipoog En hij kan mijn telefoon best lenen s'maandags, rest van de week heb ik hem zelf nodig Lachen

Het gaat wel, maar niet eerder. Maar ach, hij doet er zelf ook vier maanden over om aangifte te willen doen van die mishandeling van de politie, dus hij kan dan vast en zeker ook wel begrijpen dat anderen ergens een paar maanden voor nodig hebben...

(gek genoeg moet op mijn werk altijd alles wel binnen twee weken...)

Njen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-08 16:32

Ilzas, hoe het zover is gekomen dat is een lang verhaal, ik zeg al als je meer wil weten, pb maar Lachen Ik had ook nog een oude foon en prepaidkaart liggen, en die heeft hij in leen, maar het probleem is dat beltegoed Knipoog Zo is hij tenminste bereikbaar als ze terugbellen, want dat ga ik niet voor hem aannemen, dat kan hij zelf, het gaat echt om het bellen zelf, als iets telefonisch moet afgehandeld worden dan vraag ik ook vaak of ze hem kunnen bellen Lachen

En ik heb dat van die aangifte al eerder uitgelegd, hij is trouwens wel langs het bureau geweest, maar daar konden ze hem niet verder helpen zeiden ze. En dat heeft hij idd telang laten wachten, maar hij was toen ook met andere dingen bezig die iets belangrijker waren...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 10:13

Als hij toevallig drugs gebruikt ook al zegt hij dat hij dat niet meer doet, heb ik 1 tip, laat hem staan. Dan is hij voor jouw niet te helpen. Pas als ze helemaal aan de grond zitten zullen ze zelf willen om anders te gaan zijn. Zolang ze nog hulp krijgen, dan blijven ze zoals ze zijn en ben jij straks helemaal kaalgeplukt en uitgeput.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 10:14

Njen, hij kan toch bij je komen en bellen? Dat kan toch elke dag? Of heb jij buiten de maandag 24 uur per dag je telefoon nodig?

En als hij andere, belangrijkere dingen aan zijn hoofd had dan aangifte doen een aantal maanden geleden, vraag ik me af wat hij toen 's nachts in de stad deed.....

Njen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-08 10:25

Hij gebruikt geen drugs Knipoog En als jullie goed hadden gelezen had ik hem en een vriendin toen getrakteerd op een avondje stappen, aangezien ze zelf geen geld hadden hiervoor Lachen

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 10:28

Als hij tijd had en het aankon om een avondje te stappen (al dan niet op jouw kosten), had hij ook aangifte kunnen doen.

Njen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-08 10:38

Hij kon toen geen aangifte doen bij het bureau, hij moest een brief schrijven, maar dat kon hij zelf niet. Degene die hem daarmee zou helpen die liet niks meer van zich horen en toen is het door andere omstandigheden naar de achtergrond geraakt. Kunnen we er nu over ophouden? Ik blijf het niet tienduizend keer uitleggen.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 10:39

KiWiKo schreef:
tuurlijk................... je wordt in elkaar geslagen door de politie........... euhmzzzzzzz zomaar?????? gewoon omdat je een vraag stelt........ echt het is aan de orde van de dag....

Kom nou toch

Ik ben Lotus-slachtoffer (d.w.z. nepslachtoffer bij rampenoefeningen en EHBO-lessen etc). Een poosje terug was er een oefening van de hulpverleningsdiensten. Kort samengevat; (dit is allemaal fake natuurlijk) ik was demonstrant bij een biofarmaceutisch bedrijf. Ik was met anderen in de hal toen er een explosie kwam, waarbij ik lichtgewond raakte. De politie had al wat buitenlopende demonstranten afgevoerd maar mocht van de brandweer uiteraard het brandende pand niet binnen. Een mededemonstrant lag met een gebroken been vlak bij de uitgang en gooide wat stokken etc. naar buiten, richting 4 agenten die aardig opgefokt waren (maar dit had ik niet gezien door alle rook). Toen kroop ik op handen en voeten het gebouw uit en deze 4 doken letterlijk bovenop me en arresteerden me hardhandig. Ik werd over de grond gesleurd (en dat was dus geen spel want ik had echt mijn knieen opengeschaafd) en ben aan een hek geketend waarbij ook mijn arm flink werd omgedraaid. Ik heb het echt uitgeschreeuwd van de pijn (geen spel).
Als dit geen oefening was geweest was het allemaal ongetwijfeld nog 10 x hardhandiger gegaan. En ik had (ook in het spel niet) helemaal niks gedaan....

Wat ik maar wil zeggen, dat ook de politie in de hitte van de strijd weleens een enorme beoordelingsfout maakt en dat je dan onterecht wel degelijk klappen kunt krijgen.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 10:41

Nee dat hoeft ook niet, je geen ook geen uitleg je verdedigd hem. Hij is gewoon te laks geweest om zijn dingen goed voor elkaar te krijgen. Hij is oud en wijs genoeg om zelf zijn dingen te regelen, er zijn namelijk meerdere wegen die naar Rome leiden.
Ik heb zo het gevoel dat die vriend van jouw het allemaal wel makkelijk vind zo Ja En als hij hulp krijgt die later niks meer van zich laat horen, is dat dan een reden om het maar gewoon niet te doen? Hij wist niet zo goed als iedereen dat dit er aan zat te komen. Hij is door zijn eigen schuld hierdoor in de oliebol geraakt en hij moet er ook zelf uitkomen.
Hij zal echt zelf zijn dingen moeten gaan regelen en als het niet rechtsom kan dan maar linksom.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 10:43

Kennelijk is hij geestelijk door omstandigheden niet in staat geweest, dat begrijp ik nu wel uit de berichten. Heb je wel goed inzicht waardoor hij al zijn geld kwijt is? Veelal is het toch cocaine gebruik en dat weten ze heel lang te verbergen. Mensen die zo in de oliebol zitten raken snel aan de cocaine, is ook heel makkelijk aan te komen en dat is de pest. Die mensen weten nl wie ze er voor moeten hebben, jouw zullen ze nooit benaderen. En dat kunnen mensen zijn die overdag lekker op kantoor zitten en daarnaast nog een flinke zakcent bij verdienen. Ik ken iemand die hier in is verzijld geraakt, ken alle verhalen uit de eerste hand van zijn vriendin. Hij was al een jaar aan de coke eer ze er toevallig achter kwam en toen ontdekte ze ook dat al hun spaargeld op was.

Beantsje, Die agenten zullen wel geschrokken zijn van hun eigen aktie. Ik hoop dat je er goed melding van heb gemaakt. Maar mijn ervaring is dat veel dingen niet zachtzinnig gaan. Als je met politie te maken krijgt, ga er dan gewoon maar van uit dat er dingen zo kunnen lopen. Eigenlijk moet je er nooit bij in de buurt komen als er iets is, want dan ga je mee in het gewoel.

Njen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-08 10:48

Russel ik weet 100% zeker dat hij niks gebruikt, als je hierover meer wil weten moet je maar even pben Lachen

Sakkia, daar is hij nu ook mee bezig, ik help hem, maar dat zegt niet dat hij zelf niks doet.

En beantsje, daar heb je zeker gelijk in en dat zal misschien ookwel het geval zijn geweest, maar wat het probleem is dat ik het elke keer bij dezelfde 2 agenten zie gebeuren en de rest snelt daarna erop toe om hulp te geven aan hun collega's niet meer dan logisch, maar wat mij dwars zit is dat het elke keer dezelfde zijn die in mijn ogen onterecht agressief reageren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 10:52

Dan moet je hier melding van gaan maken, want je kan daar zeker wel gelijk in hebben. Sommigen raken gewoon opgefokt en dat is niet de bedoeling. Excessief gedrag is niet tolerabel binnen het korps, misschien is er al over geklaagd en ben jij degene waardoor er nu eens over wordt gepraat. Vergeet niet dat er ook collega's zijn die zich er aan kunnen storen, maar die maken daar geen rapportage van, dat is not - done en groepscultuur is belangrijk, je hebt elkaar nodig. Maar van buiten af wordt er wel degelijk heel erg op gelet.

Njen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-08 10:54

Ik zal eens opletten of ik ze in de stad zie lopen als ik daar weer kom Lachen Momenteel ga ik nml amper uit. Is het dan ook slim om het op te nemen als ze zo reageren? Dan heb je toch een soort van bewijs...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 10:56

Njen, iemand wordt niet zomaar voor niks in elkaar getimmerd door de politie. Aan je verhaal te zien is die vriend van je ook niet bepaald een modelburger en is het waarschijnlijk niet voor het eerst en zal het ook niet voor het laatst zijn dat hij met de politie te maken krijgt.

Russel, in bepaalde situaties, zoals een uitgaansgebied, worden misschien wel de meest onlieve agenten ingezet omdat het publiek te plekke erg lastig is en de kans op ingrijpen erg hoog is. Wat ik uit het verhaal opmaak hebben we niet te maken met een zoet clubje ranjadrinkers.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 11:00

Overigens wil ik met mijn voorbeeld niet aangeven dat de vriend van TS onterecht in elkaar is geslagen.
Ik wil alleen maar aangeven dat het wel mogelijk is dat zoiets gebeurt.
Eigenlijk is het niet zo relevant of deze jongen terecht klappen heeft gehad of niet. Daar gaat het nu niet om. het gaat erom dat het mogelijk moet zijn om bezwaar te maken zodat het verhaal in ieder geval onafhankelijk onderzocht kan worden. En dat kan.

Allereerst had hij wel degelijk meteen na het incident aangifte moeten doen. Hij had niet tot nu moeten wachten met aangifte doen.
Toen dat geweigerd werd, had hij een formele klacht moeten indienen. Elke politieregio heeft een klachtenprocedure.
Als je geen aangifte wilt doenkan je nog steeds een klacht indienen.
Daarna zou hij als zijn klacht niet naar behoren wordt afgehandeld, naar de nationale ombudsman kunnen stappen.

Wat het transactievoorstel betreft: een transactie- of schikkingsvoorstel is een voorstel van de OvJ o de zaak snel af te doen zonder tussenkomst van de rechter. Het is een voorstel, dus je hoeft er niet mee in te stemmen. Dan betaal je gewoon niet en dan komt het hele verhaal voor de rechter.
Maar nogmaals: dat die vriend nooit actie heeft ondernomen en dus alles heeft geslikt totdat het transactievoorstel binnenkwam, maakt hem ronduit ongeloofwaardig.

Njen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-08 11:03

Wie zegt dat hier nog meer mensen bij betrokken waren? Die kwamen pas later aanlopen. Mag iemand naar de politie toe stappen als hij zonder goede reden bedreigd word door mijn ex? Daar zijn ze toch neem ik aan o.a. voor? Die ex die is pissed op mij omdat ik het uit heb gemaakt en het typische voorbeeld van een jaloers mannetje, maar dat vind ik geen reden om mensen te gaan bedreigen. En ik betwijfel of hij nog vaker met de politie te maken krijgt, want daar blijft hij bij voorkeur zo ver mogelijk uit de buurt na dit gedoe.

Beantsje, ik ontdek ook niet dat hij niet nalatig hiermee is geweest, maar idd daar gaat het nu niet om. Ik en andere getuigen vinden dat het onterecht was, maar het kan natuurlijk dat de politie dat anders zag. En familie van mij zei al, als de politie het op je voorzien heeft omdat ze denken dat je ergens aanleiding toe bent, dan kan je in feite niks anders dan het ondergaan en afwachten... Hij heeft zich voorderest ook niet verzet, alleen hij heeft hierdoor wel blijvende schade opgelopen. Mocht iemand dit weer niet geloven, hun probleem, maar ik ben er een beetje klaar mee dat iedereen hem en mij blijft aanvallen terwijl niemand erbij is geweest.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 11:08

Njen schreef:
Beantsje, ik ontdek ook niet dat hij niet nalatig hiermee is geweest, maar idd daar gaat het nu niet om. Ik en andere getuigen vinden dat het onterecht was, maar het kan natuurlijk dat de politie dat anders zag. En familie van mij zei al, als de politie het op je voorzien heeft omdat ze denken dat je ergens aanleiding toe bent, dan kan je in feite niks anders dan het ondergaan en afwachten... Hij heeft zich voorderest ook niet verzet, alleen hij heeft hierdoor wel blijvende schade opgelopen. Mocht iemand dit weer niet geloven, hun probleem, maar ik ben er een beetje klaar mee dat iedereen hem en mij blijft aanvallen terwijl niemand erbij is geweest.

Als hij dat denkt, is het simpel:
Formele klacht indienen bij de politie en het schikkingsvoorstel niet betalen, dus voor laten komen.
Dan wordt er objectief naar gekeken.

Wij kunnen vanaf bokt ook niet beoordelen of het al dan niet terecht was.

Njen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-08 11:17

Ik zal kijken of ik evt het voor kan schieten, en dan kan hij alsnog een formele klacht indienen Lachen Want het laatste wat hij kan gebruiken is dat de boete hoger word en dat hij een strafblad krijgt...

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 11:31

Met het betalen van het schikkingsvoorstel beken je ahw schuld. Dus als hij een klacht wil indienen, zou hij het juist moeten laten voorkomen. Niet betalen dus.

Anders is hij echt helemaal ongeloofwaardig!

Njen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-08 11:32

Ok, ik heb daar allemaal geen verstand van, vandaar dat ik het hier dus ook vroeg... Denk dat dat misschien ookwel beter is, ik denk nml dat ik het niet zou redden anders met mijn geld Bloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 14:31

Geen rechter gaat geloven dat er pas een klacht een klacht wordt ingediend nadat een boete is ontvangen!

Njen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-08 14:38

Waarom denk je dat hij het bij de rechter wil laten zien ipv nu nog aangifte gaan doen Sigaar Dan kan hij ook gelijk de fotos laten zien.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 15:04

beantsje schreef:
KiWiKo schreef:
tuurlijk................... je wordt in elkaar geslagen door de politie........... euhmzzzzzzz zomaar?????? gewoon omdat je een vraag stelt........ echt het is aan de orde van de dag....

Kom nou toch

Ik ben Lotus-slachtoffer (d.w.z. nepslachtoffer bij rampenoefeningen en EHBO-lessen etc). Een poosje terug was er een oefening van de hulpverleningsdiensten. Kort samengevat; (dit is allemaal fake natuurlijk) ik was demonstrant bij een biofarmaceutisch bedrijf. Ik was met anderen in de hal toen er een explosie kwam, waarbij ik lichtgewond raakte. De politie had al wat buitenlopende demonstranten afgevoerd maar mocht van de brandweer uiteraard het brandende pand niet binnen. Een mededemonstrant lag met een gebroken been vlak bij de uitgang en gooide wat stokken etc. naar buiten, richting 4 agenten die aardig opgefokt waren (maar dit had ik niet gezien door alle rook). Toen kroop ik op handen en voeten het gebouw uit en deze 4 doken letterlijk bovenop me en arresteerden me hardhandig. Ik werd over de grond gesleurd (en dat was dus geen spel want ik had echt mijn knieen opengeschaafd) en ben aan een hek geketend waarbij ook mijn arm flink werd omgedraaid. Ik heb het echt uitgeschreeuwd van de pijn (geen spel).
Als dit geen oefening was geweest was het allemaal ongetwijfeld nog 10 x hardhandiger gegaan. En ik had (ook in het spel niet) helemaal niks gedaan....

Wat ik maar wil zeggen, dat ook de politie in de hitte van de strijd weleens een enorme beoordelingsfout maakt en dat je dan onterecht wel degelijk klappen kunt krijgen.

hihi ik ben jaren (toen ik nog jong was) meegeweest met ME oefeningen Lachen legaal houtblokken gooien naar de ME........ Gruwelijk gaaf, erg heftig altijd......... en ik heb ook wel eens kotsend over het wegdek gekropen omdat ik een volle adem traangas inademde Haha! Wij deden ons standaard inpakken in motorpak MET kranten eronder......... dan kwamen de klappen niet zo hard aan Lachen

Het is dan wel niet voor het eggie, maar het kan behoorlijk heftig zijn ZEKER!!! adrealine gaat alle kanten op behalve de goede..........

dus ik weet heel goed wat je bedoeld Lachen

Nakisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 00:34

Ik heb dit verhaal net doorgelezen. Zo'n type heb ik ook gekend... strafblad, een beetje laks en ja hoor, baan kwijt. Geldgebrek werd geldnood, uitzendbaantjes hield hij niet vol.
Gevolg? Terug in huis bij z'n voogd en vanaf daar maar verder zien....

En nee, ik heb hem nooit geld gegeven, alleen advies.

Dit soort dingen moeten mensen écht zelf oplossen. Je bent te goed voor deze wereld dat je al je geld aan hem hebt opgemaakt, want ik durf er mijn hand voor in het vuur te steken dat er nooit meer een cent terugkomt.

Wat dit incident betreft frons ik ook mijn wenkbrauwen. En het hele verhaal, ook qua de tegenwerking van instanties, verbaasd me ook. Hebben jullie geen mensen in je omgeving die wat meer verstand van deze zaken hebben en jullie kunnen helpen?? Want ik heb het idee dat jullie geen flauw idee hebben waar te beginnen... en dan is een ervaren persoon erbij een must... anders blijf je van het kastje naar de muur rennen...