Hoe hoog zet je de thermostaat als je weg bent?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Yellowcab

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 23:39

Overdag op 20 en als ik er niet ben of 's nachts op 16/17
Ik heb alleen beneden verwarming helaas

Puchje

Re: Hoe hoog zet je de thermostaat als je weg bent?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 23:50

Als ik er niet ben of `s nachts gaat ie op 16 en overdag op 18, `s avonds op 21 (dan heb ik het altijd koud := )

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 23:56

15 graden 's nachts en overdag als we weg zijn. Om 7 uur springt hij even een uurtje aan zodat we nog een beetje warmte hebben met ontbijten. Als om 8.15 iedereen het pand verlaten heeft gaat ie vanzelf weer naar 15 graden. Pas als er weer iemand thuis komt die hem een slinger geeft richting 20 graden gaat ie weer aan of om 17.00 uur als de thermostaat weer aanspringt.

Best handig zo'n programmeerbaar ding. Als het bedtijd is wordt de kamer al vanzelf koud. := Zoals nu dus....

draver170

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 23:59

Nooit lager dan 15 als ik weg ben. Scheel namelijk veel gasverbruik als de cv niet te hard hoeft te stoken omdat hij van een te lage tempratuur ineens omhoog moet. Liefst voor ik verwarming aanzet nog 15 min even luchten met raam open zodat de luchtcirculatie in huis dan optimaal is. Werkt prima.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 09:28

Die van ons kan geprogrammeerd worden gelukkig. Overdag op 16 graden en ´s als we ongeveer thuiskomen 20/21 graden. In het weekend ook standaard 16 graden en als we wel thuis zijn zetten we hem dan handmatig op 21 graden. :)

diessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 10:26

Wij wonen vrijstaand en zonder beschutting, we hebben een houtkachel die het hele huis moet verwarmen.

In de keuken en in de voorkamers is het altijd behagelijk warm als de kachel brand, zo'n 23 graden.
Als we weg gaan dan gooi ik de kachel goed vol en hoop ik dat hij nog aan is als we weer thuis komen.
Omdat een houtkachel zuurstof nodig heeft staan alle roosters altijd open.
Daarnaast betreft het een oud huis, dus de warmte blijft niet lang hangen.

Wanneer het vriest maak ik 's nachts de kachel ook nog een keer aan om te voorkomen dat de leidingen bevriezen. Dat klinkt als veel werk maar valt wel mee, ik moet 's nachts toch altijd een keer naar de wc.
Met deze vorst, was het laatst een keer 6,5 graad in de keuken toen ik beneden kwam!

Als het vriest kunnen we niet een hele dag van huis, maar omdat we dieren hebben doen we dat toch sowieso niet. Mocht het wel een keer moeten dan kan de oppas de kachel wel stoken.

In de toekomst wil ik wel graag een speksteenkachel, die houdt de warmte langer vast en is zuiniger in gebruik.

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 10:45

mijn ouders hebben inderdaad een speksteenkachel, en dat is zo lang warm he... en zo'n behaaglijke warmte...

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 13:44

met dit weer laat ik m gewoon op 19,5 graden. Maar bij normale temp zet ik hem 's nachts terug naar 15

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 15:21

ik heb een modulerende thermostaat thuis. Hij staat keurig ingeprogrammeerd voor de werkdagen en weekenden. Als ik werk of 's nachts staat hij op een graad of 16-17 en als ik thuiskom is het 20.5 graden.

Om energie te besparen moduleerd hij, dat wil zeggen, de temp wordt heel langzaam opgevoerd zodat hij niet in ene van 16 naar 21 hoeft op te warmen. Dit is veel energiezuiniger volgens de installateur (vriend van mij). Hij raad overigens ook af om de CV helemaal uit te zetten, het weer op temperatuur komen kost meer dan de temp continu op 16-17 graden houden.