Tienermoeders, hoe denken jullie erover?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Xantaatje

Re: Tienermoeders, hoe denken jullie erover?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 15:13

MarcoBorsato schreef:
Blondie_ schreef:
Nou zon niet geboren babytje heeft echt nog geen emoties hoor!
Das pas lekker... gewoon het kind geboren laten worden ook al weet je dat je hem niks te bieden hebt.

Voor mij is het meer een tumor dat ik laat weghalen dan dat ik een kind dood maak.
Huppaa weg drmee!!!

Serieus... je bent echt een beetje ziek in je hoofd. Dat je er geen emoties bij voelt á la, maar een ongeboren vruchtje vergelijken met een tumor... Gestoord

Wat een vergelijking zeg

Xantaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 15:14

Vjestagirl schreef:
_Tivoli_ schreef:
Hoe zit het met de mannen?
Als je zoon thuis kwam om te vertellen dat zijn vriendin zwanger was?
Als hij zou vertellen dat hij er totaal niet op zit te wachten,wat zou je dan zeggen?
Of als hij zei; 'ma, we gaan dit kind houden' ?

'Ma we gaan dit kind houden.' Dan verwacht ik dat hij zijn verantwoordelijkheden neemt. Als het een gezamelijk besluit is (en dat hoort het te zijn), dan ga ik er vanuit dat hij iig een bijbaantje neemt om te betalen in de opvoeding van dit kind. Of misschien wel avondonderwijs, zodat hij overdag zou kunnen werken. Iets in die richting.

Hier ben ik het helemaal mee eens.!

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 15:15

Elma_ schreef:
_Tivoli_ schreef:
Hoe zit het met de mannen?
Als je zoon thuis kwam om te vertellen dat zijn vriendin zwanger was?
Als hij zou vertellen dat hij er totaal niet op zit te wachten,wat zou je dan zeggen?
Of als hij zei; 'ma, we gaan dit kind houden' ?

Sterker nog, als mijn zoon later thuiskomt mama mijn vriendin is zwanger.. dan hoeft hij het niet te wagen dat meisje in de steek te laten.. hij vond zichzelf oud en wijs genoeg sex te hebben, dan mag hij de consequenties dragen ook!

Stel: je dochter is zwanger, de ouders van de vader staan achter het besluit van hun zoon en deze wil dat zijn vriendin het kind weg laat halen. Echter wil jouw dochter dit niet en jij liever ook niet...

Moeten die ouders dan zeggen: "Zoon, jouw verantwoording!" terwijl deze te kennen geeft geen verantwoordig ervoor te willen hebben omdat hij denkt dat het niet kan? Op die leeftijd kan het seks hebben zonder voorbehoedsmiddel (als dit überhaupt het geval is) in mijn ogen echt gekoppelt worden aan kinderlijke naïviteit. Moet kinderlijk naïviteit dan zo "bestraft" worden? Welke opvoedkundige redenering zit hierachter?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 15:15

monica08 schreef:
Ik ben nu bijna 16 en als ik nu zwanger zou raken, zou ik het houden. Dat vooral omdat ik het mezelf nooit zou vergeven als ik later geen kinderen meer zou kunnen krijgen en dat ik het dan op mijn 16e weg zou laten houden (vage zin). Ik denk dat mijn ouders me hierin wel zouden steunen.
Het zou natuurlijk iedereen beter uitkomen als je alles voor me kaar hebt, maar je hebt niet alles voor het zeggen.
En ja een mens is toch een mens, die je niet ''zomaar van de wereld haalt''.
Mijn vriend en zijn moeder zou sowieso zeggen, haal het kind maar weg. Dat weet ik haast voor de 95% wel zeker. Maar het groeit dan in míj en als ik het dan wil houden, hou ik het.

Wat voor steun verwacht jij dan van je ouders? Morele steun? Of dat ze oppassen? Of financieel? Of nog wat anders? En wat heb jij een kind op dit moment te bieden? Een stabiel inkomen? Een huisje, of alleen een kamer bij je ouders? Een stabiel gezin?

En waarom heeft je vriend niet net zo veel te zeggen over wat er met dat kind gebeurd als jij? Het is ook zijn kind, het is evenveel van hem als van jou.

lalunamyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 15:17

nou, sinds ik de verhalen van abortus van mijn tante heb gehoord ,,
(zij werkte daarmee ) + nog een kennis + andere familielid..
zal ik nooit meer een abortus laten plegen, verschrikkelijk,
als je nagaat dat sommige kindjes al echt op kindjes lijken die eruit komen,
soms zelfs nog geluid maken richting huilen
dat kan je jezelf toch nooit vergeven ?

dan zeg ik, doe dan dayafther pil, als je niet zeker weet met condoom oid..

ik ben zeventien, en ik weet zeker dat ik het verschrikkelijk moeilijk zal krijgen met een kind,
maar ik zal het niet over m`n hart kunnen krijgen om zon lief kindje te laten aborteren.. he bah !

tuurlijk, verkrachting is een ander verhaal Lachen

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 15:17

Vjestagirl schreef:
Wat voor steun verwacht jij dan van je ouders? Morele steun? Of dat ze oppassen? Of financieel? Of nog wat anders? En wat heb jij een kind op dit moment te bieden? Een stabiel inkomen? Een huisje, of alleen een kamer bij je ouders? Een stabiel gezin?

En waarom heeft je vriend niet net zo veel te zeggen over wat er met dat kind gebeurd als jij? Het is ook zijn kind, het is evenveel van hem als van jou.

Inderdaad! Hoevaak heb ik niet de verhalen gehoord van absurt jonge moeders die koste wat kost het kind willen houden terwijl hun "vriendjes" dit liever niet willen? Moet een jongen dan lijden onder het verheerlijkte beeld van het moederschap van een kind?

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 15:19

@ Adil: Tja, in principe wel ja.. Het kan altijd ECHT een ongelukje zijn, en natuurlijk zou je eerst eens GOED met zn allen om de tafel moeten, maar ik ben wel van mening dat een jongen de verantwoording voor zn kindje mag dragen Ja

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 15:19

Vjestagirl schreef:
monica08 schreef:
Ik ben nu bijna 16 en als ik nu zwanger zou raken, zou ik het houden. Dat vooral omdat ik het mezelf nooit zou vergeven als ik later geen kinderen meer zou kunnen krijgen en dat ik het dan op mijn 16e weg zou laten houden (vage zin). Ik denk dat mijn ouders me hierin wel zouden steunen.
Het zou natuurlijk iedereen beter uitkomen als je alles voor me kaar hebt, maar je hebt niet alles voor het zeggen.
En ja een mens is toch een mens, die je niet ''zomaar van de wereld haalt''.
Mijn vriend en zijn moeder zou sowieso zeggen, haal het kind maar weg. Dat weet ik haast voor de 95% wel zeker. Maar het groeit dan in míj en als ik het dan wil houden, hou ik het.

Stel dat mijn vriend niet zou willen dat ik het kind zou houden, dan zou voor mij duidelijk zijn dat daar de gat van de deur is.
Het is voor mij duidelijk dat ik mijn kind niet laat weghalen omdat de vader de kind niet moet.
In dat geval waren ik en mijn broer er ook niet geweest (over mijn andere broer en zus zal ik maar niet spreken aangezien mijn vader heel duidelijk maakte dat hij ze niet moest door er letterlijk zelf voor te zorgen dat ze niet kwamen).
Ik vind wel dat je als ouder zijnde van de ongeboren embryo na moet denken hoe je het wilt aanpakken en wat je voor je kind kunt doen. Met hulp van buitenaf als dat nodig mocht zijn.

Xantaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 15:20

Adil18 schreef:
Stel: je dochter is zwanger, de ouders van de vader staan achter het besluit van hun zoon en deze wil dat zijn vriendin het kind weg laat halen. Echter wil jouw dochter dit niet en jij liever ook niet...

Moeten die ouders dan zeggen: "Zoon, jouw verantwoording!" terwijl deze te kennen geeft geen verantwoordig ervoor te willen hebben omdat hij denkt dat het niet kan? Op die leeftijd kan het seks hebben zonder voorbehoedsmiddel (als dit überhaupt het geval is) in mijn ogen echt gekoppelt worden aan kinderlijke naïviteit. Moet kinderlijk naïviteit dan zo "bestraft" worden? Welke opvoedkundige redenering zit hierachter?

Ik vind dat heel moeilijk, ik ben bijna geneigd om te zeggen het is haar lichaam dus hij heeft zich er maar bij neer te leggen. Maar dat zou dus niet eerlijk zijn, want het is net zo goed zijn kindje en zijn toekomst.

Ik zou het dus echt niet weten

Vjestagirl

Adil18 schreef:
Elma_ schreef:
Sterker nog, als mijn zoon later thuiskomt mama mijn vriendin is zwanger.. dan hoeft hij het niet te wagen dat meisje in de steek te laten.. hij vond zichzelf oud en wijs genoeg sex te hebben, dan mag hij de consequenties dragen ook!

Op je 15de:
-Kies je op de HAVO al welke richting je met je school uit wilt (en dus met de rest van je leven).
-Op het VMBO heb je dat al een jaar eerder gekozen.
-Loop je op het VMBO al stage bij bedrijven.
-Mag je een bijbaantje hebben.
-Gaan veel jongeren al alleen/met vrienden op vakantie naar het buitenland
-Heb je op de middelbare al 3 jaar voorlichting gehad over seks
-Heeft (even uit mijn hoofd) 34% van de meisjes en 44% van de jongens al seks gehad

Als je op je 15de allemaal grote beslissingen mag maken, waarom zou je dan niet slim genoeg zijn om je te bedenken dat een condoom wel handig is.

En ja, ik denk dat je dan als ouders moet zeggen: 'jou verantwoordelijkheid'. Ik vind dat je een bijzonder slecht voorbeeld voor je kinderen zet als je dan dat meisje het maar verder uit laat zoeken met haar ouders.

djaynikey

ik ben nu 16jaar en moet er nu echt nog niet aandenken om zwanger te zijn of een kind opvoeden,,tuurlijk mocht het er perongeluk wel komen zou ik het houden het is toch iets van jezelf!!!!!!!!!! mijn ouders zouden me in eerste instantie egt wel een preek geven maar ze zouden me teunen door dik en dun,, opzich als je alles op een rijtje heb en werkt heb ik er nix op tegen...ik ben nu 16 ik werk ik ga nog naar school... het zou niet de ideaale manier zijn maar ja er is altijd wel een oplossing voor!

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 15:21

lalunamyo schreef:
nou, sinds ik de verhalen van abortus van mijn tante heb gehoord ,,
(zij werkte daarmee ) + nog een kennis + andere familielid..
zal ik nooit meer een abortus laten plegen, verschrikkelijk,
als je nagaat dat sommige kindjes al echt op kindjes lijken die eruit komen,
soms zelfs nog geluid maken richting huilen
dat kan je jezelf toch nooit vergeven ?

dan zeg ik, doe dan dayafther pil, als je niet zeker weet met condoom oid..

ik ben zeventien, en ik weet zeker dat ik het verschrikkelijk moeilijk zal krijgen met een kind,
maar ik zal het niet over m`n hart kunnen krijgen om zon lief kindje te laten aborteren.. he bah !

tuurlijk, verkrachting is een ander verhaal Lachen

Ik vind de dayafterpil eigenlijk ook een abortusmethode alleen dan voor meteen na de seks.

lalunamyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 15:22

Adil18 schreef:
Vjestagirl schreef:

Inderdaad! Hoevaak heb ik niet de verhalen gehoord van absurt jonge moeders die koste wat kost het kind willen houden terwijl hun "vriendjes" dit liever niet willen? Moet een jongen dan lijden onder het verheerlijkte beeld van het moederschap van een kind?

tja, hier ben ik het ook wel weer mee eens ! maar weetje, ik ken ook wel een gezin waar dit gebeurt is, nou ja, gezin,, mama + papa, de kind met het kindje. En het gaat gewoon goed, kind is inmiddels 10, en dolgelukkig,

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 15:23

C_arola schreef:
Vjestagirl schreef:

Stel dat mijn vriend niet zou willen dat ik het kind zou houden, dan zou voor mij duidelijk zijn dat daar de gat van de deur is.
Het is voor mij duidelijk dat ik mijn kind niet laat weghalen omdat de vader de kind niet moet.
In dat geval waren ik en mijn broer er ook niet geweest (over mijn andere broer en zus zal ik maar niet spreken aangezien mijn vader heel duidelijk maakte dat hij ze niet moest door er letterlijk zelf voor te zorgen dat ze niet kwamen).
Ik vind wel dat je als ouder zijnde van de ongeboren embryo na moet denken hoe je het wilt aanpakken en wat je voor je kind kunt doen. Met hulp van buitenaf als dat nodig mocht zijn.

Maar dan vind ik wel dat je van zijn kant ook niets meer hoeft te verwachten in de vorm van alimentatie, oppassen enz. Dan is het voor de burgerlijke stand ook 'verder onbekend'. Een vader heeft in mijn ogen even veel te zeggen over het (ongeboren) kind als een moeder, hoewel dat (ondanks alle emancipatie) nog niet bepaald normaal is in onze cultuur.

_Marinke_

Ik heb niet alles doorgelezen, jullie gaan ook zo snel Knipoog
Maar ik ben nu net 17 (28 aug.).. in de zomer was ik bang dat ik zwanger was. Ik heb toen heel erg af zitten vragen, wat als ik het wel ben? Laat ik het weghalen ja/nee?
M'n vriend is iig vóór abortus, die is nu net 19 en wil echt helemaal geen kind. Daarbij durf ik niet te zeggen of wij volgend jaar nog een relatie hebben. Ik heb dus vooral gedacht van, stel ik krijg het kind en ik sta er dan 'alleen' voor. M'n vriend is er niet, ik kan niet op zijn steun rekenen. Ja hij is dan de vader, máár ze mening gezien ben ik bang dat ie dan zal zeggen: "Doei".. (je hoort het namelijk zo vaak Verdrietig )

Iig zal ik naar de 2e gaan van het MBO als het goed is, en ik heb nog een hele lange weg te gaan. Wil architect worden dus zit tot m'n 30e nog wel in de boeken.. Het zal moeilijk worden om het kind een goed leven te geven, je bent immers student!!
Ik kwam er niet goed uit, ik neigte wel naar houden.... maar vond het zo moeilijk.. Toen in die periode ging ik soms ook fantaseren over een kindje, het lijkt mij nog steeds geweldig om moeder te worden en heb altijd gezegd later wil ik kinderen Ja Maar dat is later, en als het plotseling zo dichtbij komt werd het moeilijk.. Knipoog Gelukkig heb ik geen beslissing heoven te nemen nog Lachen

Maar toen ik 14/15 was had ik het er geregeld met m'n ouders over, seksuele voorlichting etc. Af en toe vroeg ik dan ook; Stel ik zou nu een kind krijgen, of wanneer ik 16/17 ben, hoe zouden jullie dan reageren? En ze hebben altijd gezegd dat ze eerst boos zouden worden, en het ook absoluut niet leuk zouden vinden. Dat zou hun eerste reactie zijn.. geschokken en daarbij ook 'boos'.

Maar daarna, zullen ze me tog altijd steunen! Ze zullen me helpen bij de opvoeding en alles Lachen En dat hebben ze altijd gezegd, en ben er dan ook 100% zeker van Lachen

wonderworst_

ik heb opzich niets tegen tienermoeders zolang ze maar wel ook verantwoordelijk gedragen.
het is hun eigen stomme schuld (behalve bij verkrachting), en daar moeten ze de consequenties van in zien..
zelf zou ik als ik nu zwanger zou raken ( ben 16) het gelijk weg laten halen.
ook omdat ik weet dat er zoveel zorgen bij komen kijken ( mijn zus kreeg wel een kind toen ze 18 was en vader wilde niet mee in het leven van het kindje) en zij heeft gewoon zo'n ander leven dan ze eigenlijk wilde.. ze is nooit echt met vriendinnen op vakantie geweest en moest natuurlijk heel snel volwassen worden. maar ze is er heel sterk uit gekomen want ze heeft er altijd zelf voor gezorgt enzo en dat het niet gepland was om op der 18e een kind te krijgen neemt natuurlijk niet weg dat ze zielsgelukkig is met der kindje.. en inmiddels is ze getrouwt en heeft nog twee kinderen maar doordat mijn zus, ( op der 18e weliswaar) zo vroeg een kindje kreeg,, laat dat mij natuurlijk ook heel goed nadenken daar over, en daarom heb ik al heel snel mijn eigen mening en standpunten..
dus.. Haha!

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 15:24

Elma_ schreef:
@ Adil: Tja, in principe wel ja.. Het kan altijd ECHT een ongelukje zijn, en natuurlijk zou je eerst eens GOED met zn allen om de tafel moeten, maar ik ben wel van mening dat een jongen de verantwoording voor zn kindje mag dragen Ja

Even de volgense stelling op alles te plaatsen:

Citaat:

Dus nogmaals: de jongen geeft aan (om wat voor reden dan ook) de verantwoording niet aan te kunnen of niet te willen. Is dit egoïstisch of verstandig? En wat voor moeder ben je dan als je zegt: "Maar het is mijn lijf en mijn kind en jij hebt niks mee te maken lekker puh...". Komt voor mij als een kind die de consequenties niet kan/wil overzien

Wat vind je daarvan dan? (deze stelling geeft noch impliciet noch expliciet mijn mening weer, ik stel alleen een kritische vraag... Knipoog )

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 15:25

djaynikey schreef:
ik ben nu 16jaar en moet er nu echt nog niet aandenken om zwanger te zijn of een kind opvoeden,,tuurlijk mocht het er perongeluk wel komen zou ik het houden het is toch iets van jezelf!!!!!!!!!! mijn ouders zouden me in eerste instantie egt wel een preek geven maar ze zouden me teunen door dik en dun,, opzich als je alles op een rijtje heb en werkt heb ik er nix op tegen...ik ben nu 16 ik werk ik ga nog naar school... het zou niet de ideaale manier zijn maar ja er is altijd wel een oplossing voor!

Maar wat voor steun verwacht jij dan van je ouders? Dat ze je helpen opvoeden? Of morele steun? Of financieel? Of dat ze oppassen? Of nog wat anders? En wat kan jij een kind nu al bieden? Een stabiel inkomen? Een stabiel gezin? Een eigen huisje, of alleen een kamer bij je ouders? En kun jij het ook betalen als je kind over 18 jaar naar de universiteit wil? Of op vakantie wil? Of merkkleding?

lalunamyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 15:26

Citaat:

Ik vind de dayafterpil eigenlijk ook een abortusmethode alleen dan voor meteen na de seks.[/quote]
Citaat:

ja daar heb je helemaal gelijk in Lachen maar dan is het nog niet helemaal echt een kindje Lachen meer nog een cel, om het maar zo te mogen noemen

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 15:26

Vjestagirl schreef:
C_arola schreef:

Maar dan vind ik wel dat je van zijn kant ook niets meer hoeft te verwachten in de vorm van alimentatie, oppassen enz. Dan is het voor de burgerlijke stand ook 'verder onbekend'. Een vader heeft in mijn ogen even veel te zeggen over het (ongeboren) kind als een moeder, hoewel dat (ondanks alle emancipatie) nog niet bepaald normaal is in onze cultuur.

Ik verwacht en eis dan ook helemaal niks van de vader van het kind.
Maar hij mag dan ook helemaal niks meer van mij en van het kind verwachten in de zin van bemoeien met opvoeding, contact enz tenzij in overleg met mij.
Het is dan op geen enkele manier behalve genen zijn kind en dat moet hij zich dan ook goed realiseren.
Kind komt dan ook op mijn naam te staan en hij wordt dan niet vermeld als de vader bij de gemeente.
Maar dat lijkt me dan ook logisch.

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 15:28

lalunamyo schreef:
Citaat:
Ik vind de dayafterpil eigenlijk ook een abortusmethode alleen dan voor meteen na de seks.
Citaat:

ja daar heb je helemaal gelijk in Lachen maar dan is het nog niet helemaal echt een kindje Lachen meer nog een cel, om het maar zo te mogen noemen[/quote]

In mijn ogen is het dan al een kind.
Ieder heeft daar een ander mening over en de wetenschap ook, maar in mijn gevoel is het dan al een kind.

lalunamyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 15:29

ja heb je gelijk in, ik zou dan ook nooit een abortus oid laten plegen,

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 15:30

Adil18 schreef:
Elma_ schreef:

Even de volgense stelling op alles te plaatsen:

Citaat:

Dus nogmaals: de jongen geeft aan (om wat voor reden dan ook) de verantwoording niet aan te kunnen of niet te willen. Is dit egoïstisch of verstandig? En wat voor moeder ben je dan als je zegt: "Maar het is mijn lijf en mijn kind en jij hebt niks mee te maken lekker puh...". Komt voor mij als een kind die de consequenties niet kan/wil overzien

Wat vind je daarvan dan? (deze stelling geeft noch impliciet noch expliciet mijn mening weer, ik stel alleen een kritische vraag... Knipoog )

Ik kan niet oordelen of een jongen dan egoïstisch is of verstandig.
Daar ga ik ook niet over oordelen.
Ik vind het ook niet kinderachtig als je zegt dat het jouw lijf en jouw keuze is.
Het is en blijft de keuze van beide ouders maar als 1 van beiden de ouderschap niet op zich moet nemen, moet de ander zich er dan maar bij neerleggen en de kind wegdoen??
Als mijn vriend de kind niet wil houden en ik wel, dan hou ik de kind en dan is het helemaal mijn beslissing en ga ik er ook helemaal voor.
Mijn vriend heeft dan niks met de kind meer te maken en ook die verantwoordelijkheid op wat voor manier dan ook.

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 15:32

lalunamyo schreef:
ja heb je gelijk in, ik zou dan ook nooit een abortus oid laten plegen,

Ik kan niet meteen zeggen dat ik nooit abortus zou plegen.
Want je weet nooit in wat voor situatie je kan zitten.
Bij verkrachting zou ik het denk ik heel moeilijk vinden om het kind te houden en dan kan ik niet 100% zeggen dat ik het kind zou houden.
Het hangt dus ook van andere punten af.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 15:32

Vjestagirl schreef:
Adil18 schreef:

Op je 15de:
-Kies je op de HAVO al welke richting je met je school uit wilt (en dus met de rest van je leven).
-Op het VMBO heb je dat al een jaar eerder gekozen.
-Loop je op het VMBO al stage bij bedrijven.
-Mag je een bijbaantje hebben.
-Gaan veel jongeren al alleen/met vrienden op vakantie naar het buitenland
-Heb je op de middelbare al 3 jaar voorlichting gehad over seks
-Heeft (even uit mijn hoofd) 34% van de meisjes en 44% van de jongens al seks gehad

Als je op je 15de allemaal grote beslissingen mag maken, waarom zou je dan niet slim genoeg zijn om je te bedenken dat een condoom wel handig is.

En ja, ik denk dat je dan als ouders moet zeggen: 'jou verantwoordelijkheid'. Ik vind dat je een bijzonder slecht voorbeeld voor je kinderen zet als je dan dat meisje het maar verder uit laat zoeken met haar ouders.

Goed punt, alleen als je vanuit de psychologie kijkt naar de ontwikkeling van relativeringsvermogen en hypotetisch denken (als....dan.....) is lang niet iedereen met 15 in staat dit te doen. Dit is zo afhankelijk van persoon tot persoon. Ook is het vaak zo dat minder slimme kinderen op die leeftijd nog niet kunnen relativeren en hypotetisch kunnen denken. Ze handelen vanuit het hier en nu en kijken niet naar de toekomst (consequenties). Vandaar ook dat veel kinderen pas om het moment dat ze zwanger zijn echt de gevolgen zien! Omdat ze daar pas met de consequenties geconfronteerd worden.

Voorkomen is beter dan genezen maar niet altijd mogelijk Knipoog